optima
Valvoja: ffp jäsenet
optima
moro! minkälaista kokemusta on optiman yellow top akusta? kestääkö hyvin kun autolla ei aja viikkoihin. eli pitääkö hyvin virrat sisällä lyhyelläkinn ajolla? luulisi ainakin oleva tavallista akkua parempi kun hintakin on tuplat. postin kautta tilasin 205,00e. edellinen akku oli bilteman kallein joku hopea/...jossa on 4v.takuu. sen asensin tämän vuoden tammikuussa. no ei tarvinnut auton seisoa kuin pari päivää niin akku oli tyhjä. no kesti se oikein 8.kk ja edellinen alkuperäinen 1.5 vuotta.no syyhän on ajamattomuus ja lyhyet ajomatkat.
Erittäin ripeästi itsepurkautuu. Latautuu kyllä aika nopeasti jos vaan laturissa on potkua. Mutta todella huono valinta käyttöakuksi, tuossa ei ole mitään muuta hyvää kuin iso kylmäkäynnistysvirta (millä ei henkilöautossa tee 99% tapauksista mitään).
Työkoneissa joskus kokeiltiin käyttää noita, että oltaisiin saatu akuston painoa vähän pienemmäksi. Kokeilu loppui pikaiseen kun eihän ne rakkineet ikinä lähtenyt lavetti/laivakuljetuksen jälkeen käyntiin.
Työkoneissa joskus kokeiltiin käyttää noita, että oltaisiin saatu akuston painoa vähän pienemmäksi. Kokeilu loppui pikaiseen kun eihän ne rakkineet ikinä lähtenyt lavetti/laivakuljetuksen jälkeen käyntiin.
Erittäin ripeästi itsepurkautuu. Latautuu kyllä aika nopeasti jos vaan laturissa on potkua. Mutta todella huono valinta käyttöakuksi, tuossa ei ole mitään muuta hyvää kuin iso kylmäkäynnistysvirta (millä ei henkilöautossa tee 99% tapauksista mitään).
Työkoneissa joskus kokeiltiin käyttää noita, että oltaisiin saatu akuston painoa vähän pienemmäksi. Kokeilu loppui pikaiseen kun eihän ne rakkineet ikinä lähtenyt lavetti/laivakuljetuksen jälkeen käyntiin.
On siinä se hyvä et se sietää syväpurkausta paljon enemmän kun tyavalliset patterit ja virta riittää hamaan loppuun asti eli ei himmene hissukseen.
henkilöautoon olis paras toi punakantinen Optima.
Noi keltakantiset on tarkotettu lähinnä siihen kovaan viirransyöttöön esim sähkövissit ym.
Keltakantisesta nimenomaan itsellä kokemuksia. Virran riittävyyteen vielä sellainen selvennys että pyörittää hyvin tosiaan loppuun asti, mutta se loppu tulee todella äkkiä vastaan.
Omissa kokemuksissa se ero tähän tapaukseen, että tosiaan siitä akusta käytetään kaikki mahdollinen virranantokyky. Henkilöauton kokoluokassa startti ei vedä lähellekkään maksimia virtaa irti, joten hieman purkaantunut akkukin voi moottorin käyntiin saada.
Omissa kokemuksissa se ero tähän tapaukseen, että tosiaan siitä akusta käytetään kaikki mahdollinen virranantokyky. Henkilöauton kokoluokassa startti ei vedä lähellekkään maksimia virtaa irti, joten hieman purkaantunut akkukin voi moottorin käyntiin saada.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
työmaalla (konekorjaamo) on ainakin tullu hiljalleen todettua etteipä oikein optimoita pidä mihinkään ilman hyvää syytä laittaa -> keskimääräinen redtopin ikä on työkoneissa ollut 2-4vuotta, johon pystyy ihan mikätahansa kiinan akkukin.. tokikaan noiden asentaminen työkoneisiin on sulaa hulluutta, akun kapasitetti pienenee aina sen 50-100ah..
ittelle oon kans yrittäny miettiä et mikähän akku tuonne projektiautoon ois järkevä, vahvistintehoa kun tulee apout 3.5kw joten aika pirunmoinen akku pitäis olla et kykenee edes luovuttamaan riittävästi... varmaan järkevin ja halvin ratkasu vaan toinen pilipali akku peräkonttiin?
ittelle oon kans yrittäny miettiä et mikähän akku tuonne projektiautoon ois järkevä, vahvistintehoa kun tulee apout 3.5kw joten aika pirunmoinen akku pitäis olla et kykenee edes luovuttamaan riittävästi... varmaan järkevin ja halvin ratkasu vaan toinen pilipali akku peräkonttiin?
en tiä millasia oeltte purkaneet, meillä on ainakin massikassa punanen optima ja hyvin lähtee 590 massikka talvisin käyntiin. eikä tarvi kyllä lattailla akkua.
Red Top ja Yellow Top on kaksi täysin eri akkua. Red Top on tarkoitettukin tuollaiseen käyttöön, Yellow Top taasen purkautuu itsekseen hyvinkin helposti. Ja kylmänä Yellow Topin latauksen vastaanottokyky on todella heikko. Eli jos akku valahtaa tyhjäksi pakkasella, niin se pitäisi saada lämpiämään, ennenkuin se ottaa kunnolla virtaa vastaan. Noiden kanssa on tullut taisteltua hifihommissa jonkin verran, etenkin talvisaikaan. Humppalaitepuolella tuo Yellow Top on vain siitä hieno, että se antaa oikeasti virtaa pihalle ja kestää syväpurkausta. Käynnistysakkua jos haalii, niin Red Top on paljon fiksumpi valinta. Toki edullisempiakin AGM-akkuja löytyy, joissa speksit on hyvin lähelle Optiman tuotteita.
Ja edittinä vielä tuohon, että jos ajetaan tosiaan pelkästään pätkäajoa ja akku ei pääse missään vaiheessa ajossa latautumaan, niin suosittelen ostamaan esim. CTEKin ja latailemaan sitä akkua vaikkapa parin viikon välein näin pakkasilla. Ei tarvitse joka talvi olla uusimassa akkua ja lähtee ehkä jopa käyntiinkin sieltä parkkipaikalta. ;) Oudolta kyllä kuulostaa, että noin nopeasti syö akun paskaksi. Itsellä on 90% pätkäajoa ja Audi starttailee kyllä joka kerta, kun avaimesta kääntää. Pariin otteeseen jo viikon seisoskellut pakkasessa tänä talvenakin ja akku on joku mikälie mistälie. :P
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 17 vierailijaa