Ilmeisesti jarrupaineensäädin kenkkuilee kyseisessä vm89 "kasikymppi" -audissa, koska takajarru kuskin puolella ottaa huomattavasti huonommin kuin apumiehen puolella. Käsijarru toki ottaa suht tasaisesti.
Mistäs autosta tämä käy ottaa, jos innostuu vaihtamaan? Vai onko jotakin "herkistelykonstia" arvon raadilla tiedossa?
jarrupaineensäädin kenkkuilee audi 80
Valvoja: ffp jäsenet
Koitas käyttää hakua, joskus tänne kirjoitin samasta ongelmasta ja samalla vinkki korjaamiseen.
Jarrupaineensäädin löytyy pelkääjän puolelta takarenkaan takaa, alumiiniklöntti joka kiinni taka-aksilassa.
Audin tyyppivika. Uusi maksaa 100e ja ongelmaa teettää jarruputket jotka mielellään pitäis ehjänä saada tuosta irti.
Jarrupaineensäädin löytyy pelkääjän puolelta takarenkaan takaa, alumiiniklöntti joka kiinni taka-aksilassa.
Audin tyyppivika. Uusi maksaa 100e ja ongelmaa teettää jarruputket jotka mielellään pitäis ehjänä saada tuosta irti.
Jonkun viestin löysin, että olitte uudet kengät laittanu.
Tässä kyseisessä tapauksessa on niin, että toinen puoli ottaa huomattavasti toista huonommin. Käsijarrulla kuitenkin tasaisesti.
Jarrupaineensäätimen kanssa on jotakin patentointia tehty, mutta pitää tieten tutkia hieman lisää. Nyt ensimmäiseksi pitää kuitenkin hakea vikalista, koska leimaa on vain kuun loppuun, ja en ehdi ennen sitä kunnolla perehtymään asiaan. Toki jos jollakin on tuohon joku "ruiskuta crc:tä" vinkki jolla sen saisi pikafiksattua, niin kiitollisena otan vastaan ;)
Tässä kyseisessä tapauksessa on niin, että toinen puoli ottaa huomattavasti toista huonommin. Käsijarrulla kuitenkin tasaisesti.
Jarrupaineensäätimen kanssa on jotakin patentointia tehty, mutta pitää tieten tutkia hieman lisää. Nyt ensimmäiseksi pitää kuitenkin hakea vikalista, koska leimaa on vain kuun loppuun, ja en ehdi ennen sitä kunnolla perehtymään asiaan. Toki jos jollakin on tuohon joku "ruiskuta crc:tä" vinkki jolla sen saisi pikafiksattua, niin kiitollisena otan vastaan ;)
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
Joo tarkista tuo jarrusylinteri mut koitan muistella kuinka tuo jarrupaineensäätimen juttu meni, aikaa tuosta jo 3-4 vuotta on.
Paineensäätimen alapuolella on pelliklipsu josta lähtee jousi taka-akselille, tuon pelliklipsun alla on 2 nastaa joiden ympärillä on kumitiivisteet (tai ainakin pitäis olla).
Noiden nastojen pitäis liikkua 1mm verran eli jos ei liiku niin ovat jumissa, liikkumaan voi saada ruiskuttamalla niihin crctä ja pihdeillä pyörittämällä. Tuo peltiklipsu on kiinni nastalla eli pitää hieman käyttää väkivaltaa että sen saa pois, takasin saamisessakin on oma juttunsa, ite hitsasin knöölin sen nastan päähän jolla pelli pysyi paikallaan.
Tämä on ihan tyyppivika, jo muutamaan audiin tehty sama juttu.
Paineensäätimen alapuolella on pelliklipsu josta lähtee jousi taka-akselille, tuon pelliklipsun alla on 2 nastaa joiden ympärillä on kumitiivisteet (tai ainakin pitäis olla).
Noiden nastojen pitäis liikkua 1mm verran eli jos ei liiku niin ovat jumissa, liikkumaan voi saada ruiskuttamalla niihin crctä ja pihdeillä pyörittämällä. Tuo peltiklipsu on kiinni nastalla eli pitää hieman käyttää väkivaltaa että sen saa pois, takasin saamisessakin on oma juttunsa, ite hitsasin knöölin sen nastan päähän jolla pelli pysyi paikallaan.
Tämä on ihan tyyppivika, jo muutamaan audiin tehty sama juttu.
Kurkkasin auton alle. Outoa kyllä sen puolen tappi, joka ottaa huonommin, liikkuu kohtalaisesti.
Lisäksi sen vivun kuuluisi olla ilmeisesti tuettu toisesta päästään siihen venttiiliin ja toisesta päästä lähtee se jousi. Se toinen pää on irti tai jotakin puuttuu. Käytännössä tämä ei varmasti säädä yhtään mitään tällä hetkellä. Olisko jollakin kuvaa miten se vipu kiinnittyy siihen venttiiliin?
Lisäksi sen vivun kuuluisi olla ilmeisesti tuettu toisesta päästään siihen venttiiliin ja toisesta päästä lähtee se jousi. Se toinen pää on irti tai jotakin puuttuu. Käytännössä tämä ei varmasti säädä yhtään mitään tällä hetkellä. Olisko jollakin kuvaa miten se vipu kiinnittyy siihen venttiiliin?
Muistellaas, en muista kumpiko tappi on mille puolelle mutta kummankin pitää liikkua.
Se tappien päällä oleva pelti on kiinni tapilla siinä säätimen rungossa eli tappi jonka pää on suurennettu niin että se pelti ei pääse pois siitä, tappi on metallia eli pelti paikalleen ja vaikka iso prikka heftillä kiinni siihen tappiin, kuitenkin niin että pelti pääsee liikkumaan, löysä se on alunperinkin. myös se jousen kireys vaikuttaa jarrutehoon, säätä tapahtuu m8 pultilla jolla se jousi kiinnittyy takatukivarteen.
Se tappien päällä oleva pelti on kiinni tapilla siinä säätimen rungossa eli tappi jonka pää on suurennettu niin että se pelti ei pääse pois siitä, tappi on metallia eli pelti paikalleen ja vaikka iso prikka heftillä kiinni siihen tappiin, kuitenkin niin että pelti pääsee liikkumaan, löysä se on alunperinkin. myös se jousen kireys vaikuttaa jarrutehoon, säätä tapahtuu m8 pultilla jolla se jousi kiinnittyy takatukivarteen.
Kun taka-akselille tulee painoa, säätimen jousi kiristyy ja painaa "tappeja" alaspäin.
Onko takajarrusylinterit kunnossa eli vika on tuossa säätimessä?
Muutamasta audista ollaan saatu tuo vika pois herkistelemällä noita tappeja ja niiden pitää liikua kun toinen polkee jarrupoljinta, montaa milliä ei liike ole.
Toinen mikä vaikuttaa, on jarrukenkien kunto, kaveri sorvas omasta rummut ja laittoi uudet kengät, sitten saatii ottamaan tasaisesti.
Onko takajarrusylinterit kunnossa eli vika on tuossa säätimessä?
Muutamasta audista ollaan saatu tuo vika pois herkistelemällä noita tappeja ja niiden pitää liikua kun toinen polkee jarrupoljinta, montaa milliä ei liike ole.
Toinen mikä vaikuttaa, on jarrukenkien kunto, kaveri sorvas omasta rummut ja laittoi uudet kengät, sitten saatii ottamaan tasaisesti.
No nyt on tätäkin räplätty ihan kyllästymiseen asti.
Vipuhan on kiinnitetty paineensäätimeen eri päästä, kuin se jousi. tämä kiinnitys puuttui kokonaan. rakentelin uuden katkenneen tapin tilalle.
Vasemman piirin (joka siis katsastuksessa heikkotehoiseksi oli moitittu) paineensäätimen nänni/tappi/mikälie, mitä tuo vipu painaa liikkui hyvin.
Oikeanpuolisen piirin tappi oli jumissa. tottakai vasen puoli kävi avata 15mm avaimella siitä tapin juuresta, mutta ei tätä jumissa olevaa. Ilmeisesti joku oli jo käynyt nurkat siitä pyöristämässä ;) Tämän jälkeen purin sen suojakumin siitä tapin juuresta pois, ja herkistelin tapin liikkumaan lukkopihtien, vasaran ja crc:n avustuksella.
Nyt takajarrut ottavat suht tasaisesti, jarrudynon mukaan noin 1.2/1.35. Tämä pitäisi katsastusmiehellekkin riittää. Maanantaina se selviää ;)
Vipuhan on kiinnitetty paineensäätimeen eri päästä, kuin se jousi. tämä kiinnitys puuttui kokonaan. rakentelin uuden katkenneen tapin tilalle.
Vasemman piirin (joka siis katsastuksessa heikkotehoiseksi oli moitittu) paineensäätimen nänni/tappi/mikälie, mitä tuo vipu painaa liikkui hyvin.
Oikeanpuolisen piirin tappi oli jumissa. tottakai vasen puoli kävi avata 15mm avaimella siitä tapin juuresta, mutta ei tätä jumissa olevaa. Ilmeisesti joku oli jo käynyt nurkat siitä pyöristämässä ;) Tämän jälkeen purin sen suojakumin siitä tapin juuresta pois, ja herkistelin tapin liikkumaan lukkopihtien, vasaran ja crc:n avustuksella.
Nyt takajarrut ottavat suht tasaisesti, jarrudynon mukaan noin 1.2/1.35. Tämä pitäisi katsastusmiehellekkin riittää. Maanantaina se selviää ;)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa