Toledon valojen korkeussäädöstä/säätimestä ?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

rulez
-
Viestit: 39
Liittynyt: 5.2.2004 20:22
Viesti:

Toledon valojen korkeussäädöstä/säätimestä ?

ViestiKirjoittaja rulez » 16.9.2009 18:32

Auto pitäs katastaa mutta valojen sähköinen korkeussäätö ei pelaa notta tuskin menee läpi mikä avuksi ?

Sähköisiä moottoreita epäilin aluksi niitä kumminkin kokeilin kaverin autoon ja hyvin toimivat :(
Sitten säätö namikka irti ja kaverin autoon taas kiinni hyvin toimii sekin :(

valojen moottorille siis tulee 3 napainen liitin jossa on värit punanen sininen ja musta näistä mustaan tulee hytin nappulalta asennosta riippuen 5-9v , siniseen 11,3v ja punaseen ei sitten niin maata kun virtaakaan ?

kysymys kuuluukin että miten tämän tulisi toimia ja onko välillä vielä joku muukin laite kun nappula ja moottori jossa sisällä myös elektroniikkaa ?
Ja mitä näihin napoihin kuuluisi tulla kun en kerennyt kaverin autosta mittomaan ?

Punaseen johon ei tule mitään kokeilin hyppyjohdolla niin maata kun virtaakin ilman reaktiota

Moottorit ei siis edes inahda vaikka mitä teen luulisi että sinne nyt edes maa ja virta kuuluis tulla mutta kun ei tule kun nuo edellä luettelemani ja maa puuttuu !

Itselläni tämä ei ole pelannut enkä siis tiedä mitä virityksiä on edellinen omistaja tehnyt jotenkin vaan tuntuisi loogiselta että punanen virta sininen maa ja musta vaihtuva säätövirta mutta ei pelannut noinkaan vaikka johtojakin vaihtelin !

Autona siis seat toledo -00 tdi eli samat releet löytyy 4 koppasesta golffistakin !
Olisko kellään apuja/vinkkejä tai edes sähkökaaviota josta näkisi mitä mihinkin kuuluu tulla ?

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 16.9.2009 20:40

Niin siis hylkäystähän korkeudensäädön toimimattomuudesta ei tule kunhan perussäätö on kohdallaan, korjauskehotus kylläkin.

rulez
-
Viestit: 39
Liittynyt: 5.2.2004 20:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja rulez » 17.9.2009 6:21

Joop ei yksinään tule pomppua mutta jos sattuu olemaan jotain muutakin sitten melko varmasti ja uusintanäytöllä täytyisi olla tuo valohommakin kunnossa että saa leiman !

Jos ei konsteja löydy täytyy mennä peli tarkoin läpi ettei muuta huomautettavaa tulisi ja toivoa pelkkää korjauskehotusta !

Näkyy olevan että edellinenkin omistaja oli saanut tuosta jo korjauskehotteen :(

rulez
-
Viestit: 39
Liittynyt: 5.2.2004 20:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja rulez » 17.9.2009 6:27

Purin toisen moottoreista jotta näen vähän kytkentöjä kun johdon kytkee kumpaankin moottorille(piiriltä) menevään napaan tulee + 5-10v vähän riippuen miten säätöä ruuvaa eli ei moottori tosiaankaan niin voi pyöriä jos maata ei tule toiseen !

Ja moottori tosiaan on testattu toimivaksi !

Jos joku voisi mitata miten jännitteet tulee moottorille niin olisin kiitollinen !
Luulis että tämmösen moottorin sais edes inahtamaan kun osaa oikeisiin napoihin laittaa maan ja virran mutta ite tässä en ainakaan onnistu !

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 17.9.2009 8:20

Moottorille tulee plus ja miinusmerkkistä sähköä riippuen siitä, onko säätö menossa ylös vai alas. Moottori vaihtaa siis pyörimissuuntaansa ohjaussignaalin mukaan.
En ihan pysynyt mukana, laite siis toimii oikein toisessa autossa? Tuolla on muutama kuva pakun puretusta ohjainlaitteesta.

Tuosta korjauskehotteesta: jos se on kirjattu rekisteriotteeseen, olisi hyvä, että asia olisi tien päällä kunnossa, jos viranomainen sattuu sen tarkistamaan. Seuraavassa katsastuksessa se ainakin syynätään.

rulez
-
Viestit: 39
Liittynyt: 5.2.2004 20:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja rulez » 17.9.2009 19:26

Ongelma ratkesi !

Eli vika oli vääriin moottorille(säädin mötikkä siis missä moottori on sisällä tietenkin) menevissä johdoissa !
Edellinen omistaja on varmaan katkaissut johdot jostain näkymättömästä paikasta ja liitellyt ne väärin tai muuta selitystä en ainakaan keksi miksi kaikki 3 tulivat vääriin napoihin !

Eli jos jollain tulee vastaan samanmoisia ongelmia niiin tässä oikea kytkentä:
Keskimmäiseen napaan pitää tulla vaihtuva jännite katkasian asennosta riippuen 5-9v väliltä
oikeaan laitaan tulee jatkuvasti +11,3v
ja vasempaan laitaan ei mitään (ehkä maa jossainvaiheessa kun moottori säätää tätä en tutkinut tarkemmin)

Nämä mittaukset on suoritettu kun moottori ei käy eli säädä valoja (on jossain asennossa 0,1,2,3 ja virrat+valot päällä)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 55 vierailijaa