Tandempumpussako vika?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

Tandempumpussako vika?

ViestiKirjoittaja helix » 11.9.2009 18:04

Voiko moottoriöljyä päästä tandempumpun kautta dieselin sekaan?
Kun naftasuodin oli aivan musta,
Onko kukaan laittanu uusia tiivisteitä noihin tandemiin ja saako niihin tiivisteitä mistä?
Vai meneekö koko pumppu vaihtoon?
BMR tdi 125kw.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 11.9.2009 18:39

Voi päästä.

Ja pumppu vaihtoon pikaisesti.

Ikävämpi tilanne on, jos polttoaine pääsee öljyn sekaan. Silloin on jo kiire; ei kannata ajaa yhtään ylimääräistä.

LärVi
-
Viestit: 52
Liittynyt: 11.5.2008 20:36

ViestiKirjoittaja LärVi » 14.9.2009 13:57

Axi:n kommentille tukea myös täältä. Tuo on kohtuu yleinen tandemin hajoamis ilmiö (merkkiliikkeen mukaan).

Omassa kulkineessa vuoto tuli konehuoneeseen päin ja auto löyhkäsi todella kauas dieselille. Oma kulkine siis ATD mopo.

Pumpun vaihto operaatio ja pumppua purettuna.

Itseänikin kiinnostaisi löytää tiivisteet tuollaiseen pumppuun, jos niitä edes on olemassa erikseen. Tiivisteitä kyselin Kuopion diesel korjaamoilta mutta ei tulosta.

hiloran
-
Viestit: 223
Liittynyt: 3.9.2007 19:15

ViestiKirjoittaja hiloran » 14.9.2009 20:47

olikos se likaisempi vai puhtaampi kuin linkin suodatin. Itekin vaihdoin hiljan suodattimen ja kovin tumma oli.

http://1.bp.blogspot.com/_y2Yifl1vjns/R ... G_2225.JPG

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

ViestiKirjoittaja helix » 14.9.2009 21:00

Aivan yhtä musta.
Irroitin koko suodatin kotelon patruunan vaihtoa varten.
valuttelin astiaan tyhjäksi sitä ennen aukaisua ja ihmettelin polttoaineen värin tummentumista, mitä enempi ravistelin sitä.
Patruunan pinta kauttaaltaan aivan kuin noen peittämä.
Alkuviikosta menee painetestiin, josko sitten selviää onko pumppu sökö.

JSt
-
Viestit: 43
Liittynyt: 11.11.2008 14:08

ViestiKirjoittaja JSt » 14.9.2009 21:32

Itselläni myös näytti olevan melko mustana, kun tuossa joku viikko sitten filtteriä vaihtelin. Jäin miettimään mahtoikohan olla ihan normaalia...

Joskus aiemmin muistaakseni myös nimimerkki "tos" on raportoinut vastaavasta, joko tällä palstalla vai olikohan ultimatevw:llä.

Onkohan se nyt sitten sanottua, että tandemi on sökö jos löpöfilsu on musta?

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 15.9.2009 10:26

onko joku joskus nähnyt "ei mustaa" filtteriä? tuntuu olevan kaikissa mustana..

JSt
-
Viestit: 43
Liittynyt: 11.11.2008 14:08

ViestiKirjoittaja JSt » 15.9.2009 14:52

onko joku joskus nähnyt "ei mustaa" filtteriä? tuntuu olevan kaikissa mustana.


Tämä kyllä kiinnostaisi, koska en ole koskaan vaihtanut, kuin tuon yhden ainoan PA-filtterin.

Ouwi
-
Viestit: 183
Liittynyt: 22.9.2007 16:36

ViestiKirjoittaja Ouwi » 15.9.2009 19:06

Jos joku tulee siihen tulokseen että nyt täytyy ostaa uusi tandempumppu niin ostakaa ihmeessä SKODAN varaosana, itse tuossa ostin omaan kotteroon 038145209E pumpun joka oli noin 100e halvempi skodan osana kun vw:n osana..

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

ViestiKirjoittaja helix » 15.9.2009 20:09

onko joku joskus nähnyt "ei mustaa" filtteriä? tuntuu olevan kaikissa mustana..


Aiempiin kotteroihin vaihdetuista suotimista on aina tullut kirkasta dieseliä.
Huoltokirjan mukaan seur. pa-suotimen vaihto olisi ollut 20 tkm:n kuluttua.
Eli tällä olis ajettu 40 tkm.
Mistä musta on peräisin, ellei moottorista? Polttoaineesta?

kummun
-
Viestit: 172
Liittynyt: 11.1.2008 22:42

ViestiKirjoittaja kummun » 15.9.2009 20:55

Olkaa varovaisia tuomioissa,koska useana talvena kuorma-autoista on löytynyt tankista musta hitupilvi joka tukkii imusihdin ja pa on mustaa kuin mörön p;ska.
Auto hyytyy viimein siihen pakkasella ,siis ongelma on ollut talvilaadussa.
Olen epäilllyt että pa:n sekaan on päässyt raskasta polttoöljyä ennen huoltoasemaa
.Lampulla kun valaisee tankkiin ,niin ei voi uskoa että auto voi kulkea.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 15.9.2009 21:09

lisää kommentteja olisi mukava kuulla kun passattiini vaihdoin pa-suodattimen 50tkm sitten ja suodatin oli melko musta. öljyjä vaihdellut tuon jälkeen 5 kertaa ja eipä ole diisselille haissut vaikka olen pumppuvaurion pelossa haistellutkin...toistaiseksi ei ole konekkaan kilahtanut...

Pee_Pee
-
Viestit: 96
Liittynyt: 16.3.2008 12:23

ViestiKirjoittaja Pee_Pee » 15.9.2009 21:33

Sanotaanko näin että suodattimia oon vaihtanu viimeisen 5 vuoden aikana melko monta ja vielä ei oo yhtään "ei mustaa" tullunna vastaan. Itteäki hieman kiinnostaa että kuinkahan tuon öljyn suodattimessa pystyis erottamaan suodattimen normaalista tummumisesta? Viime syksynä vaihdoin BKD toledoon suodattimen ja aivan musta sekin oli, autolla on nyt rullattu 50tkm sen jälkeen ja ainaki vielä pelittää. eli käsitääkseni jokaisesta tummasta suodattimesta ei tartte panikoitua sen kummemmin.
Jos epäilyttää se pumppu niin voiskohan sen todeta silleen että vaihtaa suodattimen ja ajaa vaikka pari sataa kilsaa ja kurkkaa pönttöön? Tuskinpa niin lyhyessä ajassa suodatin pikeentyy pelkän naftan takia..

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

ViestiKirjoittaja helix » 15.9.2009 21:55

Ei ole tarkoitukseni herättää pakokauhua asian timoilta.
Saattaahan se hyvinkin tulla polttoaineesta, eikä ole edes vaarallista.
Käyn testauttamassa sen pumpun, niin saan mielenrauhan pumppuasian tiimoilta.
Klikkaan sitten tänne tuomiosta.

Oltzu
-
Viestit: 174
Liittynyt: 21.9.2003 20:08

ViestiKirjoittaja Oltzu » 15.9.2009 22:17

Ottakaapa polttoainepumppu pois tankista, niin näette mustaa vielä enemmän. Ihan kuin jotain nokea olisi hierottu tankin sisään. Ja omassa kulkineessa on jo vaihdettu uusi tandempumppu, mutta mustaa vaan kertty jostain. Epäilin suuttimien tiivisteitä, mutta nekin on vaihdettu. Jospa siis kuuluu asiaan?!

tonzu
-
Viestit: 232
Liittynyt: 23.7.2003 8:45

ViestiKirjoittaja tonzu » 16.9.2009 0:32

Kolmas pumppu menossa vuoden sisään. Tosin eka niistä meni edelliseen autoon mutta Audi on parhaillaan huollossa toistamiseen parin kk sisällä. Joka kerta erilaiset oireilut vieläpä.

Sanonko että on kyllä itse perkeleen tekele kyseinen laitos :(

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

ViestiKirjoittaja helix » 21.9.2009 20:06

Pumppu painetestattu, ei vikaa!
Elikkä ei syytä paniikkiin.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 8.11.2009 20:06

Kyllä kaikissa on järestään musta suodatin eikä oo mitään sen kummempaa vikaa.

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

ViestiKirjoittaja helix » 19.9.2010 9:21

Päivitystä tuohon suodattimen mustumiseen.
Purin polttoainetankissa olevan siirtopumpumpun.
Sen läpi virtaavaan polttoaineeseen siirtyy hiilien ja kollektorin kulumisesta aiheutuva pöly.
Kollektori ei ole kuparia, niinkuin "esim. lämppärinmoottorissa" vaan jotain samanlaista kuin hiilet.
Ainakin tuossa pumpussa kollektori oli kulunut yhtä finaaliin, kuin hiilet.

PekuMAN66
-
Viestit: 69
Liittynyt: 13.3.2010 21:15

ViestiKirjoittaja PekuMAN66 » 5.6.2011 9:44

meni vm 2000 golfista alipainepumpun runko halki, entisessä tyyppi 038 145 209 A. Mikä ero esim A.lla ja N:llä? Käyttöpyörä? Onko oltava just sama kirjain?
Ai niin kone on AJM.

Ouwi
-
Viestit: 183
Liittynyt: 22.9.2007 16:36

ViestiKirjoittaja Ouwi » 6.6.2011 9:18

A on esimmäinen kehitys versio tuosta pumpusta. Kun pumppuun tulee päivityksiä niin tuo kirjain vaihtuu. Itselläni on E loppuinen pumppu jota oli myynnissä pari vuotta sitten..

PekuMAN66
-
Viestit: 69
Liittynyt: 13.3.2010 21:15

ViestiKirjoittaja PekuMAN66 » 6.6.2011 13:09

Niin onkin. Nyt myydään Q-versiota, aikaisemmat A,E,K,H,N. Näin informoi Vw marmorilta. Q-malli nyt 406e, skoda varaosana 310e..

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 6.6.2011 14:49

mikä ihmeen skoda varaosana. eikö ne ole samalla numerolla eniwei? vai vaihtuuko liike välissä?

Sakari75
-
Viestit: 124
Liittynyt: 25.8.2008 20:31

ViestiKirjoittaja Sakari75 » 6.6.2011 17:37

Pitäiskö tota pumppua pystyä pyörittämään sormin? Meinaan kun tuntuu aika jäykältä toi uus pumppu.

PekuMAN66
-
Viestit: 69
Liittynyt: 13.3.2010 21:15

ViestiKirjoittaja PekuMAN66 » 7.6.2011 12:38

Lähetetty: 6.6.2011 13:49 Viestin aihe:
veksu
--------------------------------------------------------------------------------
mikä ihmeen skoda varaosana. eikö ne ole samalla numerolla eniwei? vai vaihtuuko liike välissä?


Joo 406 Vw marmorilta, 310e Skoda varaosissa liekkö siellä tiskissä halvempi materiaali jolloin hintakin on halvempi... Vw Oulussa Pörhö, Skoda Aine Oy.

AnttiK
-
Viestit: 90
Liittynyt: 26.2.2006 12:11

ViestiKirjoittaja AnttiK » 7.6.2011 14:38

Maahantuoja taitaa määritellä hinnat.
Skodan tuo Helkama Auto Oy ja Volkkarit VV-Auto Group Oy.

liukkomi
-
Viestit: 3
Liittynyt: 2.1.2012 12:27

ViestiKirjoittaja liukkomi » 2.1.2012 13:05

Eräästä huoltoliikkeestä kuulin Espoon suunnalta, että mikäli menee polttoainepumppu vaihtoon niin samalla pitäisi myös vaihtaa tandemi ja nafta?

Pitääkö tämä paikkansa, kannattaako varmistaa maahantuojalta vai löytyykö täältä faktaa tietoa.

Jkj
-
Viestit: 32
Liittynyt: 6.5.2008 15:40

ViestiKirjoittaja Jkj » 14.8.2012 13:58

Joo 406 Vw marmorilta, 310e Skoda varaosissa liekkö siellä tiskissä halvempi materiaali jolloin hintakin on halvempi... Vw Oulussa Pörhö, Skoda Aine Oy.

Tuoreimpia hintatietoja 038145209Q numeroiselle pumpulle on Pörhö 434e ja ja Aine Oy:llä sama hinta. Mistähän tuota vielä voisi kysellä? Speed-autoteile näyttäis 353e ja Slamit 399e.

E: Laakkosella sama hinta kuin pörhöllä.

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Autoteilemann.de

ViestiKirjoittaja gryger » 13.9.2012 21:05

Täältä ostanut VAG osasia ja hinnat erittäin vertailukelpoisia. Nopeat toimitukset.

Tandemi
http://www.autoteilemann.de/catalog/pro ... gory/5483/

-GTD-
-
Viestit: 17
Liittynyt: 21.8.2005 4:43

ViestiKirjoittaja -GTD- » 2.2.2013 19:42

Ostin tandemin tuolta alkuperäinen näytti olevan leima viistetty pois vaa 250€ toimitettuna kotiovelle eli pumppu oli LUK 038 145 209 N pierburgin tarralla varustettuna :D

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 25.12.2013 18:43

...Käykö tuo 038 145 209 myös BMN-moottoriin?

Kävi vähän huono flaksi toisen sivuston kanssa. Topautoosat.fi toimitti väärän pumpun, kun sopivuustaulukko ei pitänytkään paikkaansa. No, nyt mulla on sit uudempaan (2009-) käypänen alipainepumppu hyllyssä.

OT:
Reklamoin sähköpostilla.Olis saanu palauttaa...omalla kustannuksella. Enpä taida tehdä sitä :D Eikä puhettakaan, että olisivst tulleet vastaan, vaikka copy-pastesin heille sähköpostilla virheellisen sopivuustaulukon... Sitten tiedustelin, josko heillä olisi oikeaa pumppua ko. autoon. Erikseen piti selittää, että oikeesti TDI on dieselillä käyvä vehje. Sitten pyydettiin VIN-koodi. Lähetin sen...VIN-koodin jälkeen olis pitänyt kaivaa moottorin sarjanumero, johon totesin että nyt menee hankalaksi. Koneen tyyppi on BMN, ja sillä sipuli. Yllätten tuli vastaus, että kyseiseen malliin ei pumppua löydy :D Voiko se oikeesti olla noin vaikeeta??
Jo toinen huti kyseisen firman kanssa; ensimmäinen oli kaverin tilaama bensakoneisen egr joka toimi kaksi päivää. Asennettiin ja sopeutettiin kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Pari päivää paikoillaan kunnes syttyi vikavalo tauluun. Huomattiin, että oli prässätty muoviosa löysällä metallirungosta; ei toiminut enää koko mokkula, vaikka kuinka yritti sopeuttaa. Oma moka kuulemma, olisi pitänyt asennuttaa valtuutetussa korjaamossa....eli ei mitään vastaantuloa, mitäs rikoitte :) Että sellaista asiakaspalvelua...

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Tandempumpussako vika?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 15.10.2016 20:36

Jospa nostelen tätä vanhaa ketjua sen sijaan että tekisin uuden,

Tein kansiremotin passattiin kuukausi takaperin ja tässä on nyt vaihdeltu jo kahtena seuraavana viikonloppuna öljyt uusiksi, jatkuvasti pinta nousee ja öljy muuttuu laihemmaksi. Suuttimiinkin vaihdeltiin jo läskimmät tiivisteet mutta edelleen pinta jatkaa nousuaan. Tandem on alkuperäinen, 430tkm ajettu, mutta purettu ja kasattu puoli vuotta sitten uudestaan uusilla tiivisteillä.

Tandemin syöttöletkuun kun painettiin 8bar paineilmaa niin linjastossa olevat polttoaineet turahtivat kannen vasemmassa yläpäässä olevasta reiästä ulos suoraan venakoppaan ja siitä öljyn joukkoon. Onko tuossa tandemissa jonkinlainen varoventtiili joka estää polttoaineen kulkeutumisen alipainepuolelle ja liian kovan paineen koittaessa (tai välitiivisteiden pettäessä, niinkuin kai tässä on nyt käynyt?) ne löpöt viedään hallitusti ulos tuota kautta.

Eli toisinsanoen, uusi tandem vaan suosiolla?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa