Sytytystulpat tiukassa..

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

termari
-
Viestit: 34
Liittynyt: 30.10.2005 10:10

Sytytystulpat tiukassa..

ViestiKirjoittaja termari » 8.9.2009 21:07

Mitenkä kannattaisi menetellä kun on sytytystulpat niin tiukassa että ei usko riitä aukeamiseen ilman kierteiden korkkausta. Tulpat pyörii muutamia millejä edestakaisin mutta ei löystynyt pienten auki/kiinni nitkuttelujen jälkeen sillain että kehtais vääntää auki. Nelos golffin lohko kyseessä. Onko jotain pro-tulpanvaihtajia tiedossa ongelmatapauksiin ?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 8.9.2009 21:35

Kyllä ne sieltä lähtee vaikka tuskaselta tuntuu. Ruosteenirrottajaa voi laitaa vaikka yön yli.

termari
-
Viestit: 34
Liittynyt: 30.10.2005 10:10

ViestiKirjoittaja termari » 8.9.2009 21:51

Niinhän ne kai lähtee... mutta tahtois vaan minimoida riskit. Auto kun oli huollossa ja ne ei uskaltanut vääntää auki kun pelkäsivät kansiremonttia. Itsekin kokeilin mutta alitajunnassa jyskytti kansiremontti joten odottelen viisaampia kun ei varsinaisesti tulpissa vielä vikaa ole. Olivat kuulemma huollossa käyttäneet irrottajaa ja itsekin ruiskautin vielä perään wd-40:stä, täytyypi koittaa vetää motti kuumaks ja herkistellä sitten uudestaan. Jos olisin ite vaihtanut tulppia niin en ois kyllä ajatellut asiaa sen kummemmin vaan vääntänyt auki, mutta nyt kun ammattilainenkin perääntyi niin alkoi pelottaa. :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.9.2009 21:55

Jotkut jumuituneet pultit tuntuu lähtevän paremmin iskevällä vääntimellä, mutta en tiiä uskaltaako sellaisella tulppia avata...

Motta

Sytytystulpat tiukassa..

ViestiKirjoittaja Motta » 8.9.2009 22:05

Kuten todettua, iskevä vääntäminen on varteenotettavampi vaihtoehto kuin varsinainen voimavääntö. Kokeilee esim. Würthin Rost Off Ice -spraytä tai tuota kuumentamista ja iskee auki ja kiinni vuoronperään.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 9.9.2009 9:47

jos kierteet lähtee niin helicoil tilalle, eli ei kannata stressata

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 9.9.2009 10:27

Itsellänikin tuntui kyllä melko tahmeilta noi golffin tulpat pyörimään auki. Melkein pahaa teki käännellä, mutta sieltä ne vaan nousi, kun riittävästi antoi vääntöjä. Kierteet säilyi 100% ehjinä, tulppien kierteissäkään ei ollut merkkiäkään alumiinista. Kai se on vaan, että alumiini + rauta, vielä hieman lämmiteltynä ja jäähdyteltynä = melko suuri kitka..?

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 9.9.2009 12:34

Tuntuu "palavan" kiinni ihan helvetisti lujempaa kun asennus vaiheessa "voitelee" jollain mämmillä kierteet..

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 9.9.2009 12:55

mutta nyt kun ammattilainenkin perääntyi niin alkoi pelottaa. :)

Ammattilaista pelotti, jos jotain sattuu, mokoma ammattilainen kun todennäköisesti asiakkaan mielestä olisi velvollinen maksamaan koko kansirempan..

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 9.9.2009 13:03

Kai se on vaan, että alumiini + rauta, vielä hieman lämmiteltynä ja jäähdyteltynä = melko suuri kitka..?
Jotkut laittavat väliin voiteheksi vielä kuumankestoista kuparitahnaa. Mene ja tiedä, onko hyvästä.

Vento89
-
Viestit: 115
Liittynyt: 13.5.2009 20:09

ViestiKirjoittaja Vento89 » 9.9.2009 17:04

Kyllä se tosi hyvä olis aina kuparitahnaa laittaa kierteisiin kun tulpat uusitaan... Jotkut ihmettelee mitä järkee siinä on mutta kun ei ikinä tiedä kuka seuraavan kerran tulpat vaihtaa ja kuinka pitkän ajan päästä varsinkin kun tällä toimenpiteellä saattaa säästyä siltä kansiremontilta :D

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 9.9.2009 17:29

Ite vaihdoin tuossa 230 tkm ajettuun diisseliin suuttimet. Ei varmasti ruosteen määrästä päätellen ollu irrotettu koskaan. Ruiskuttelin useana päivänä peräkkäin rost offia aika rutakasti noin viikon ajan. Helposti lähti. Luulis tähän toimivan myös. Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä, mut älkää ihmeessä laittako kuparitahnaa jos kansi on alumiinia ja tulpan kierre rautaa, ne hitsaa kiinni kemiallisesti toisiinsa. Jos kannessa on teräksiset kierteet niin sitten tuo kuparitahna on erinomaista.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 9.9.2009 17:39

Dieselin suuttimissa taitaa vielä olla hieman isompi momentti kuin tulpissa.

Tuli mieleeni, että yhdestä 1.6 ykkösgolfista olen hajottanut nelospytyn kierteen suutinta kiinni kiertäessäni. Siinä vaiheessa otti hieman pattiin, kun käynnissä ollessa lohjenneesta kierteestä pulppusi ilman ja polttoaineen seosta. No, taitava hitsari korjasi lohkeaman kantta irrottamatta.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 9.9.2009 18:34

Kyllä kuparitahnaa voi laittaa ihan huoletta.

Tiisseli
-
Viestit: 91
Liittynyt: 2.3.2008 17:35

ViestiKirjoittaja Tiisseli » 9.9.2009 21:48

Tulppien valmistajat kieltävät ehdottomasti kuparitahnan käytön, koska lämmetessään kuparitahnasta valahtaa nestemäiset ainesosat keskielektrodin ja kärjen tienoille. Tästä syystä tulppa saattaa vaurioitua ja näin on useamman kerran käynytkin. Näin siis, koska kuparitahnassa on muitakin ainesosia kuin kuparia.

termari
-
Viestit: 34
Liittynyt: 30.10.2005 10:10

ViestiKirjoittaja termari » 9.9.2009 22:32

Ammattilaista pelotti, jos jotain sattuu, mokoma ammattilainen kun todennäköisesti asiakkaan mielestä olisi velvollinen maksamaan koko kansirempan..


Arvostin kyllä korjaajan toiminnan korkealle, mielummin rikon itse kuin maksan jollekkin että rikkoo. Jos olisi tylympi kaveri ollut niin ois säälimättä vedelly riskillä ja periaattella että saadaan lisää laskutettavaa kansiremontista..

Noh kuitenkin näyttäs nyt siltä että tähän on tulossa onnellinen loppu , kokeilin tulikuumana tulppiin tuota rost off ice:a pitkän napin painalluksen ja pienen odottelun jälkeen lähti liikkeelle suht helposti, pyörittelin puoleen väliin jengat pikkuhiljaan nitkutelle, ja toistin saman kaikkiin tulppiin. En vielä aukassut loppuun asti yhtäkään kun ei ollut tulppiakaan valmiina. Mutta en epäile enää ettei aukeis vaikka onkin ihmeen jäykkiä loppuun asti.

Eli kannattaako tuonne uusien tulppienkierteisiin nyt sit laittaa mitään? Vaihtaa vain hieman useammin tulpat niin ei jumahda.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.9.2009 22:48

Olikos nää muuten jotenkin erikoisen pitkään olleet paikoillaan?

Itse vaihdellu tulppia joihinkin autoihin jossa melkein kymmenen vuotta ja yli 100 tkm samat tulpat eikä vielä ongelmia.

Jos itse laittaisin jotain ainetta niin yksi pisara moottoriöljyä, mutten muuta. Estäisi mahdolliset kosteuden tuomat ilmiöt muttei aine lähtisi palotilaan.

Vento89
-
Viestit: 115
Liittynyt: 13.5.2009 20:09

ViestiKirjoittaja Vento89 » 10.9.2009 6:53

Ite oon oppinu ton että aina kannattaa laittaa kuparitahnaa kierteisiin yhdeltä asentajalta. Sanoi että seuraava asentaja kiittää kun on tahnat välissä eikä oo jämähtäny kiinni..

Ei liity oikeastaan tähän kun ei merkkikään täsmää tälle foorumille mutta eilen vaihdeltiin tulppia yhteen vm. 94 Citroen Xantiaan eikä meinannu uskaltaa kiertää kiinni asti kun tuntu ettei ne kierteet ikinä lopu ja aattelin että pyöriikö se siellä vaan vai miksei ala kiristyyn.. Maailmanlopun vehkeitä noi citikat...

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 10.9.2009 8:19

Älkää vain laittako sitä kuparitahnaa alumiinikansiin, siinä syntyy kemiallinenpari-eli siitä tulee "paristo", sen sijaan jos siihen kierteeseen nyt ihan välttämättä haluaa jotain laittaa niin alumiinitahnaa tai sitten sitä öljyä.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 10.9.2009 8:29

No huoh. Kyllä sitä merkkihuollossaki würthin kuparitahnaa on tullu laitettua jokaseen tulppaan minkä oon vaihtanu. Ja ihan vakkariasentajat näin neuvoi tekemään. Ja kyllä muuten lähtee varmasti auki myöhemminkin jos vaan oikeaan momenttiin on kiristetty.

Ja mitä tuohon sähkökemialliseen puoleen tulee niin kupari (+2) ja alumiini (+3) on hapetusluvuiltaan niin lähellä toisiaan että siellä ei juuri mitään tapahdu. Taitaa sitäpaitsi olla se kupari mikä sieltä häipyy. Näyttäisi muuten moni kuparispray/tahnavalmiste olevan nimenomaan tuohon käyttöön suositeltukin.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 10.9.2009 9:38

Enpä oo koskaan laittanu tulppiin mitään rasvoja ja aina on lähteny hyvin irti eikä oo koskaan kierteetkään korkannu.

termari
-
Viestit: 34
Liittynyt: 30.10.2005 10:10

ViestiKirjoittaja termari » 10.9.2009 15:49

Olikos nää muuten jotenkin erikoisen pitkään olleet paikoillaan?


102 tkm ajetut tulpat ja vw huollon jäljiltä.

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 10.9.2009 17:42

Se on pojat karsta tulpan päässä mikä hiertää.

Vaimon entisessä Golfissa alettiin Etelä-Suomessa vaihtamaan tulppia. Olipa tiukassa, aukesi kierroksen pari hyvin.

Siihen toppasi kiinni.

Ajoin Rovaniemelle matka-ajoa kesäkuumalla, ja kas, tulpat aukesi helposti.

Janssoni
-
Viestit: 212
Liittynyt: 11.5.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Janssoni » 10.9.2009 21:50

En kyllä ajelis samoilla tulpilla 100tkm vaikka kuin vw huolto ohjelmassa sanottas.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.9.2009 21:59

Eikös joissain monikärkitulpissa oo 90 tkm vaihtoväli?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 11.9.2009 8:52

Nykyiseen audiin ja edelliseen viisimukiseen passattiin asensin Bosch Platinum nelikärkitulpat. Ainakaan tulppia sitten tulppia hankkiessani myyjä suositteli 50 tkm vaihtoväliä, mutta kai noilla pidempäänkin voi ajella.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 11.9.2009 10:01

Voihan sekin olla että tulpan kierre on hivenen liian pitkä kannen kierteisiin nähden, jolloin tulpan kierteen pää on saattanut hieman palaa tms jolloin aukaisu tekee tiukkaa. Mut jos kerran merkkihuollossa ovat tulpat vaihtaneet, niin ei luulis että tämmöistä "kämmähdystä" olisi tapahtunut...
Omassa golffissa oli toisinpäin, merkkihuollon jäljiltä, kaikki tulpat oli löysässä, ja olipa mukavat mömmöt tulpanhatuissa... eipä ollu onneksi polttanu reikää kannen ja tulpan väliin..

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 11.9.2009 22:58

Niksipirkkavinkki: Jos kierre hiemankin kanittaa, niin kannattaa putsata kierteet aina vaihdon yhteydessä. Vanhasta tulpasta saa hyvän työkalun kun hioo kahdelle sivulle tulpan suuntaiset urat kierretapin tapaan.

Kun golfin kannen kierteet alkoivat tuntumaan niin nihkeiltä ettei enää uskaltanut kiertää tulppaa paikoilleen, putsasin ne em. konstilla. Tuon jälkeen tulppa pyöri sormin tiivistepintaan asti.

Jos taas kierteet hajoaa niin korjaussarjoja löytyy vaikka Biltemasta, ei tarvitse kantta rempata.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.9.2009 23:01

Kuinkas luotettavia noi helicoilit on? Jotenkin suhtaudun skeptisesti niihin, vaikka ihan yleisesti hyväksyttyjä korjausmenetelmiä ne tuntuu olevan.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 12.9.2009 9:31

Monessa paikkaa helicoil on lujempi ku normaali tapilla tehty kierre. Etenkin alumiinissa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 64 vierailijaa