Mammuttihirsi, talonrakennus topikki
Valvoja: ffp jäsenet
Mammuttihirsi, talonrakennus topikki
Kertokaa nopeasti minkälaisia kokemuksia Mammuttihirrestä on ollut, hyvät ja pahat!
Talokaupat pitäisi päättää lähiaikoina ja olen kuullut mammuttihirrestä paljon pahaa mutta onko ne totta?
Talokaupat pitäisi päättää lähiaikoina ja olen kuullut mammuttihirrestä paljon pahaa mutta onko ne totta?
Viimeksi muokannut RATSUNI, 4.1.2010 15:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
-
- -
http://www.pohjankari.fi/suomi/index.html
Tuota ainakin voin suositella.
Tuota ainakin voin suositella.
Faijalle rakennettiin useampi vuosi sitten mammuttihirren talo ja ei voi muuta kuin suositella lämpimästi!! Mitään ongelmia ei ole ollut ja painuminen ym.ollut tasaista.
Hirsitalon voi sitten pilata rakennusvaiheessa,jos ei tiedä mitä tekee. Ja se ei ole sitten talon vika,jos esimerkiksi puhaltaa ikkunoiden välistä sisään ! ;)
Hirsitalon voi sitten pilata rakennusvaiheessa,jos ei tiedä mitä tekee. Ja se ei ole sitten talon vika,jos esimerkiksi puhaltaa ikkunoiden välistä sisään ! ;)
-
- -
-
- -
Me rakennetaan just Finnlamellin taloa ja ainakin tähän mennessä kaikki mennyt hyvin ja on pelkkää hyvää sanottavaa kyseisestä firmasta.
Ainakin finnlamellin edustaja sanoi et se on joku 0,54:n luokkaa eli ei mikään kovin hyvä.
Me saatiin ehdottomasti paras tarjous finnlamellilta ja siellä ei maksa mitään lisää se että meidän talo on tehty omien mittojen mukaan, toisin kuin mammuttihirrellä olisi maksanut.
Ps.muista että hinnasta harvoin saa paljon pois mutta tavaraa saa lisää paljon helpommalla.
Posted:
Vaikka pelkkä hirsi on 220leveä niin paljonko seinän u arvo? Talo nimikkeellä olevat jostain 100mm höylähirrestä tehdyt ilman lisäeristystä lähinnä naurattaa... Toisaalta hengittää se hyvin ja harakat tykkää.
Ainakin finnlamellin edustaja sanoi et se on joku 0,54:n luokkaa eli ei mikään kovin hyvä.
Me saatiin ehdottomasti paras tarjous finnlamellilta ja siellä ei maksa mitään lisää se että meidän talo on tehty omien mittojen mukaan, toisin kuin mammuttihirrellä olisi maksanut.
Ps.muista että hinnasta harvoin saa paljon pois mutta tavaraa saa lisää paljon helpommalla.
Katso myös www.kuusamohirsitalot.fi. Itsellä ei kokemusta mutta onpahan yks vaihtoehto lisää
Hirsitalon kanssa ei saisi puhua mistään u arvoista eikä eristyksistä..
Hirsitalo on ainoa oikea terve talo, se ei ole pullo joten tämä niin paljon mainostettu u arvohan ei ole eikä tule oikeissa taloissa koskaan olemaankaan samaa kuin muovikassissa elelijöillä..
Kirvesmies olen ammatiltani, sen ja omasta puolestani sanon että on tasan kaksi talotyyppiä mitkä voisin itselleni tehdä.. Ne on hirsitalo ja täystiilitalo.
Edit: vielä kun hirsitalon tekee rossipohjalla niin ei talo enää parane..
Hirsitalo on ainoa oikea terve talo, se ei ole pullo joten tämä niin paljon mainostettu u arvohan ei ole eikä tule oikeissa taloissa koskaan olemaankaan samaa kuin muovikassissa elelijöillä..
Kirvesmies olen ammatiltani, sen ja omasta puolestani sanon että on tasan kaksi talotyyppiä mitkä voisin itselleni tehdä.. Ne on hirsitalo ja täystiilitalo.
pahaakin sanottavaa
Kaverinihan teki/teetti hirsitalon mammuttihirren kanssa yhteistyössä. Aika nopeasti meni sukset ristiin, otettiin valokuvia ja itsekkin pääsen varmaan oikeuteen aikanani todistamaan ko firman edesottamuksista. En itse tällä yhdellä kokemuksella (vaikkakaan ei oma) ostaisi mitään ko firmalta.
Eli rakensivat ihan päin p**settä koko pytingin joka oli täysin läpimärkä ulkoa (ylläri vesisateella) ja varsinkin sisältä (jännän näköinen on kun puro virtaa pystyhirsien sisällä ylhäältä lattian alle asti)
Saattoihan olla että oli pystyttäjät jotain just koulusta revittyjä ekaa taloaan pystyttämässä olleita mutta aika pa**ka maku jäi suuhun...
Eli rakensivat ihan päin p**settä koko pytingin joka oli täysin läpimärkä ulkoa (ylläri vesisateella) ja varsinkin sisältä (jännän näköinen on kun puro virtaa pystyhirsien sisällä ylhäältä lattian alle asti)
Saattoihan olla että oli pystyttäjät jotain just koulusta revittyjä ekaa taloaan pystyttämässä olleita mutta aika pa**ka maku jäi suuhun...
Posted: 24.8.2009 12:28 Post subject:
--------------------------------------------------------------------------------
Hirsitalon kanssa ei saisi puhua mistään u arvoista eikä eristyksistä..
Onhan se vähän niinkin että ei saisi puhua u-arvosta hirsitaloissa kun se ei ole niissä ihan yks yhteen.
Mutta kun energian hinta ei nykypäivänä ainakaan enää halpene niin me päädyttiin lisäeristettyyn hirsitaloon+kellari valueristeharkosta.
-
- -
Porukoille tullu kaks mökkiä tuolta kuusamohirsitaloilta ja tyytyväisiä on oltu. Molemmat on pystyttäny niihin erikoistunut rakennus porukka. Toisella kertaa oli joku ikkuna aukko tehty väärälle seinälle, mutta korvasivat kuitenkin erittäin avokätisesti ja ei menny ku pari päivää niin oli uus hirsikuorma pihassa.
Tämä anoppilan talon kehikko on Mammuttihirreltä ostettu 14 vuotta sitten ja eikä tästä mitään pahaa sanottavaa ole. Kaikki nurkat ym. painunu tasasesti ja sekin lienee vähän myös sokkelista kiinni (?).
Oli kuulemma aikanaan, kun kehikkoa pystytettiin, sunnuntai-iltana itse TJ käynyt tuomassa jonkun pikkupätkän hirttä kun oli paketista sattunut puuttumaan. Että palvelusta ei myöskään voi kuulemma moittia :).
Oli kuulemma aikanaan, kun kehikkoa pystytettiin, sunnuntai-iltana itse TJ käynyt tuomassa jonkun pikkupätkän hirttä kun oli paketista sattunut puuttumaan. Että palvelusta ei myöskään voi kuulemma moittia :).
Terve hyvät hirsirakentajat. Itse olen myös terveen sisäilman puolestapuhuja. Kun uutta rakentaa niin on toki hyvä miettiä sienän u-arvoja, koska energia on tosi kallista nykyään. Mutta sillä u-arvolla ei ole mitään merkitystä jos kehikko ja siihen liittyvät rakenteet ei ole tiiviitä- siis ilmatiiviitä. Suosittelen lämpimästi verhotuissa seinärakenteissa pellavariveen tai muun vastaavan orgaanisen tilkkeen käyttöä siellä missä sovitteet ei ole ihan justiinsa. Ulkopuolelle vielä reilusti nurkkien yli tervapaperi tms. niin avot ei vedä eikä oo kylmä. Tuulensuojalevyllä saa myös kummasti lisää lämpimyyttä, jos ulkopuoli verhotaan. No harvoin mammutti verhotaan, sehän on komia. Ihan muuten mielekiinnosta vieläkö nuiden uusien komeiden hirsien väliin työnnetään lasivillaa kasausvaiheessa? Toivottavasti se aika on jo ohi.
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=36114&start=30
Mammuttitaloa rakennetaan, tuolla jutuntynkää ja kuvia jos kiinnostaa?
Taitaa vaatia rekisteröinnin..
Mammuttitaloa rakennetaan, tuolla jutuntynkää ja kuvia jos kiinnostaa?
Taitaa vaatia rekisteröinnin..
Nonniin arvon hirsirakentajat(-asujat), täälläpäin tarvittaisiin hieman apuja/henkistä tukea tai totaalista tyrmäämistä.
Kävin tänään katsomassa vuonna 1914 rakennettua hirsitaloa ja kovasti jäi kiinnostamaan sekä herätti myös monta kysymystä.
Taloa on viime vuosina remontoitu, eli uusittua on:
- katto
- ulkolaudoitus
- 2 alinta hirsikerrosta
- salaojat ja sadevesijärjestelmät
- ikkunat
- öljypannu ja poltin.
Lähinnä arvelluttaa, kun sisällä pitäisi tehdä remonttia, mutta jokseenkin kokemattomana etenkin budjettikysymykset vetää hiljaiseksi. Listalla olisi keittiö, 2 huoneen lattiat, WC+pesutilat sekä jonkun verran sisäseinien fiksausta.
Tarkoitus olisi itse tehdä mahdollisimman paljon, kun kuitenkin on kova poika oppimaan ja haluakin löytyisi (ja jopa aikaakin).
Jotakuinkin itse olen toistaiseksi sillä kannalla, että jäljellä olisi "enään" sisähommia, kun kalliit ja isot ulkohommat on jo joku tehnyt.
Mitäs olette mieltä? Tekeekö näistä mitään esim. 20k€ budjetilla? Onko tässä ylipäätään mitään järkeä?
Kävin tänään katsomassa vuonna 1914 rakennettua hirsitaloa ja kovasti jäi kiinnostamaan sekä herätti myös monta kysymystä.
Taloa on viime vuosina remontoitu, eli uusittua on:
- katto
- ulkolaudoitus
- 2 alinta hirsikerrosta
- salaojat ja sadevesijärjestelmät
- ikkunat
- öljypannu ja poltin.
Lähinnä arvelluttaa, kun sisällä pitäisi tehdä remonttia, mutta jokseenkin kokemattomana etenkin budjettikysymykset vetää hiljaiseksi. Listalla olisi keittiö, 2 huoneen lattiat, WC+pesutilat sekä jonkun verran sisäseinien fiksausta.
Tarkoitus olisi itse tehdä mahdollisimman paljon, kun kuitenkin on kova poika oppimaan ja haluakin löytyisi (ja jopa aikaakin).
Jotakuinkin itse olen toistaiseksi sillä kannalla, että jäljellä olisi "enään" sisähommia, kun kalliit ja isot ulkohommat on jo joku tehnyt.
Mitäs olette mieltä? Tekeekö näistä mitään esim. 20k€ budjetilla? Onko tässä ylipäätään mitään järkeä?
rintamamiestalo.fi
Jos näitten vanhojen talojen kanssa puuhailee niin kannattaa tutustua www.rintamamiestalo.fi
20k€:lla saa kyllä yhtö jos toista aikaan, noista mainitsemistasi kohteista kalleimmat ovat toki keittiö ja märkätilat. Pelkkien pintojen teko ei kovin kallista ole. Vaikea kuitenkaan sanoa riittääkö toi 20k€, koska jos joudut tekemään plajon sähkö ja putkihommia kasvaa hinta helposti, lisäksi wc+kylppäribudjettia laatiessa olisi hyvä tieää minkä kokoisia ne ovat ja joutuuko ko rakenteet uusimaan kokonaan (onko kosteutta)..
Mutta keittiö maksaa itse tehden koosta ja varusteista riippuen 6-10t€ ilman koneita (halvin varmaan on ikean tai keittiönetin keittiö).
Mutta keittiö maksaa itse tehden koosta ja varusteista riippuen 6-10t€ ilman koneita (halvin varmaan on ikean tai keittiönetin keittiö).
Ihan hyvä linkki tuo RMT, tuntuu sielläkin olevan aika paljon "OEM" miehiä liikenteessä, mutta ehdottomasti seurannassa.
Katsotaan nyt miten projektin kanssa käy, tänään vuorossa talon alla möyrimistä ja sitten laitetaan mietintämyssy oikeasti päähän.
Talo nyt muuten on muuttovalmiissa kunnossa, mutta tosiaan keittiö ja vessa pitäisi ehdottomasti saada kuntoon ennen tavaroiden sisään kantamista, olisipahan sitten nuo kalleimmat hoidettu pois.
Katsotaan nyt miten projektin kanssa käy, tänään vuorossa talon alla möyrimistä ja sitten laitetaan mietintämyssy oikeasti päähän.
Talo nyt muuten on muuttovalmiissa kunnossa, mutta tosiaan keittiö ja vessa pitäisi ehdottomasti saada kuntoon ennen tavaroiden sisään kantamista, olisipahan sitten nuo kalleimmat hoidettu pois.
Terve micke. Tutki rakennus tarkkaan, sitä on korjattu jo todella paljon ja juuri sillä se on voitu myös pilata jos ei ole oikein ymmärretty vanhan kunnostamista. Lähes satavuotias talo ja modernit rakennusmateriaalit eivät oikein toimi kunnolla yhdessä, vaikka poikkeaviakin esimerkkejä on lukuisia. Itse entistän 1890 rakennettua hirsitaloa. Suosittelen lämpimästi tutustumaan vanhoihin rakennustapoihin ja materiaaleihin ennen ostoa niin ymmärrät miten vanhat rakenteet ja materiaalit toimivat. Tärkeintä on että kaikki käytettävät materiaalit olisivat hygroskooppisia eli hengittäviä. Niitä ovat selluvilla, pellavavilla, puu, huokoinen kuitulevy ja tuulensuojalevy sekä muovittomat rakennuspaperit. Lisäksi sinuna vaatisin erilaisia rakennekuvia tai selvityksiä kohteesta jos kerran sitä on korjattu lähiaikoina. Sinulle on paljon hyötyä myös seuraavista: www.perinnerakentaminen.net www.perinnemestari.fi ja www.rakennusperinto.fi. Lue myös ihmeessä Panu Kailan Talotohtori. Lisäksi muoseoviraston netissä luettavat korjauskortit ovat erinomaisia. Tuo rintamamiestalofooruum on myös hyvä mutta keskittyy jo "uudempien" rakennusten kunnostamiseen. Toivon että korjaaja/t ovat ymmärtäneet ja tienneet miten vanhaa rakennusta korjataan ja jos taloa on kengitetty (hirsiä vaihdettu) niin se on jo ihan hyvä lähtökohta.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”