Golf V -05 Climaticilla alkoi temppuilla.
Parikertaa on kestänyt kauan, ennen kuin kylmää on alkanut tulla. Nyt tehnyt parikertaa näin:
Autolla helteestä liikenteeseen, ei tule kylmää, varttitunti ajoa, eikä edelleenkään tule kylmää, flektit ei pyöri ja putket ovat aivan konehuoneen lämpöiset. Sitten virrat pois, sammantien käynnistys ja kylmää alkaa tulla samantien. Tämä "boottaus" korjasi tilanteen viimepäivinä, mutta tänään ei ilmastointi ole herännyt lainkaan. Eli flektit ei pyöri ja kompura on ilmeisesti irti kytkettynä.
Kun kerran nuo flektitkään ei pyöri, niin ajattelin että siellä on nyt joku paineeseen (kylmäaineen määrään liittyvä "suojaus" päällä.
Kannattanee viedä täytölle tuo systeemi, kun auton papereista ei löydy dokumenttia, että ilmastointia olisi huollettu vielä kertaakaan,,
Pitäisikkö tuon anturin jättää vikamuistiin koodia?
Pirun läppäri, kun ei ole nyt mukana, kun sitä oikeasti tarvitsisi..
Ilmastoinin vika-veikkaus
Valvoja: ffp jäsenet
Kyllähän tuo kannattaa lukea ne koodit ensimmäisenä, mutta ihan mahdollista on että alkaa olla kylmäainekkin vähänä ton ikäsessä..
Ainakin golf 4:ssä climatronicin koodit saa luettua ihan itse laitteesta.. En vaan tarkkaan muista miten.. Oisko ollu että paina pitkään sisäilmankiertoa ja auto nappia, tai näpytä niitä.. Sieltä alkaa tulla koodeja mutta ne oli sitten erillä tavalla merkitty, netti kai kertoo kun jaksaa hakea.
Ainakin golf 4:ssä climatronicin koodit saa luettua ihan itse laitteesta.. En vaan tarkkaan muista miten.. Oisko ollu että paina pitkään sisäilmankiertoa ja auto nappia, tai näpytä niitä.. Sieltä alkaa tulla koodeja mutta ne oli sitten erillä tavalla merkitty, netti kai kertoo kun jaksaa hakea.
Minä mittaisin ensin painekatkaisijalta johto irti onko jommissa kummissa kärjissä yhteys vastusmittarilla jos täyttöasema ei ole käytettävissä.
Yhteys on jos levossa oleva järjestelmän paine on yli ~4,5 bar ,joka on riittävä ,että se voi toimia.
yhteyttä ei ole matalapaine katkaisijassa jos paine on alempi ja ,kompura ei kytkeydy.
Yhteys on jos levossa oleva järjestelmän paine on yli ~4,5 bar ,joka on riittävä ,että se voi toimia.
yhteyttä ei ole matalapaine katkaisijassa jos paine on alempi ja ,kompura ei kytkeydy.
Ilmastoinnin aluputket kun menee konehuoneesta lämm.laitteelle.
Konehuoneenpuolella Yleensä 4 napainen painekatkaisija ,jonka sisässä on korkea ja matalapinekatkaisija.Matalapaine katkaisijassa yhteys kun kaasua on!
ja Korkeapainekatkaisija kytkee kun paine ylittää ~22 bar kytkien lisää jäähdytystehoa
flektiltä=paine laskee kun lauhduttimen lämpö laskee.
En ole katsonut ikinä Golfia sillä silmällä, että tarkemmin osaisin sanoa.
Konehuoneenpuolella Yleensä 4 napainen painekatkaisija ,jonka sisässä on korkea ja matalapinekatkaisija.Matalapaine katkaisijassa yhteys kun kaasua on!
ja Korkeapainekatkaisija kytkee kun paine ylittää ~22 bar kytkien lisää jäähdytystehoa
flektiltä=paine laskee kun lauhduttimen lämpö laskee.
En ole katsonut ikinä Golfia sillä silmällä, että tarkemmin osaisin sanoa.
Ainakin golf 4:ssä climatronicin koodit saa luettua ihan itse laitteesta.. En vaan tarkkaan muista miten.
Tuosta naapurifoorumilta löytyi ohjeet :
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=3723
Koodi alhaisesta paineesta oli jäänyt.
Huollon teetätin, onpahan nyt öljyt ja määrät kohdallaan. Vajausta oli n. 70g
Nollasin koodin, eikä sitä enää ole tullut, ainakaan 15min. käytön aikana. Ei vaan lähde flektit pyörimään, eikä kompura kytkeydy, josko tuo paineanturi olisi siltikin mykkä, vaikka koodia ei tullutkaan?
Näyttäs sijaitsevan lauhduttimen oikeassa päässä, putkessa, heti kennon vieressä. Kuinka tuo irtoaa, jos koettas tarjota uutta anturia..
Huollon teetätin, onpahan nyt öljyt ja määrät kohdallaan. Vajausta oli n. 70g
Nollasin koodin, eikä sitä enää ole tullut, ainakaan 15min. käytön aikana. Ei vaan lähde flektit pyörimään, eikä kompura kytkeydy, josko tuo paineanturi olisi siltikin mykkä, vaikka koodia ei tullutkaan?
Näyttäs sijaitsevan lauhduttimen oikeassa päässä, putkessa, heti kennon vieressä. Kuinka tuo irtoaa, jos koettas tarjota uutta anturia..
Mitenkäs nuo anturin pinnit? Nähtävästi tuossa mokkulassa on samassa, sekä yli-, että alapaine raja? Mikä on pinni järjestys, jos koettas mittailla/ohittaa tuon, testausta varten?
55 on hintana anturilla.
Edit: Anturissa on 3 johtoa. Yhteen tulee 12V. kun liitin on irti ja virta päällä. Onko toiminta periaate tämä, että kun järjestelmä on levossa ja peruspaine ok. niin anturi päästää 12V. kumpaankin johdoista? Vai toimiiko jompikumpi raja toisinpäin?
Voiko testata niin, että laittaa jumpperin jännitteisestä pinnistä kumpaankin vapaaseen pinniin? Tämähän tietysti yhdistää myös nuo vapaat pinnit keskenään, mutta jänniteohjauksen ko. se ei varmaan haittaa? Vai haittaako?
55 on hintana anturilla.
Edit: Anturissa on 3 johtoa. Yhteen tulee 12V. kun liitin on irti ja virta päällä. Onko toiminta periaate tämä, että kun järjestelmä on levossa ja peruspaine ok. niin anturi päästää 12V. kumpaankin johdoista? Vai toimiiko jompikumpi raja toisinpäin?
Voiko testata niin, että laittaa jumpperin jännitteisestä pinnistä kumpaankin vapaaseen pinniin? Tämähän tietysti yhdistää myös nuo vapaat pinnit keskenään, mutta jänniteohjauksen ko. se ei varmaan haittaa? Vai haittaako?
Mitenkähän tuo systeemi on toteutettu?
Sain tuossa anonyymin avustajan kautta kytkennästä infoa, jonka juuri totesin myös itsekkin mittarilla.
Anturin piuhaan tulee yhteen pinniin 12V. yksi menee maihin ja ohjaus hoituu yhtä karvaa myöten, joten ei kuullosta jumpperipiuhat oikein terveelliseltä..
Anturin mittaaminen ei onnistu paikoillaan, ellei hae siihen sopivaa liitintä ja rakenna testaus kaapelia.
Kai se on nöyrryttävä ja haettava se uusi kytkin siihen..
Sain tuossa anonyymin avustajan kautta kytkennästä infoa, jonka juuri totesin myös itsekkin mittarilla.
Anturin piuhaan tulee yhteen pinniin 12V. yksi menee maihin ja ohjaus hoituu yhtä karvaa myöten, joten ei kuullosta jumpperipiuhat oikein terveelliseltä..
Anturin mittaaminen ei onnistu paikoillaan, ellei hae siihen sopivaa liitintä ja rakenna testaus kaapelia.
Kai se on nöyrryttävä ja haettava se uusi kytkin siihen..
Liki ihme jos onnistut kokeilemalla uutta paineanturia.Vikamahdollisuuksia on niin paljon.Mielestäni uskallat kokeilla jumpperoimalla jos et pane siihen maapiuhaan.
12 v ohjautuu 1 johtoon läpi kun painetta on .Ja se maa kytkeytyy i johtoon releen ohjaukseen =kytke flekti toinen vaihde kun paine nousee,liikaa.
Alä pidä kerralla 1-2 min kauempaa kun painekatkaisu ei toimi.
omassani oli jäähdytysnesteen ylikuumenemisen anturi rikki alavesiletkussa =ilmastoinnin rele ei saanut maaohjausta.
Tutki höyrystimen lämpötilatunnistin lämmlaitteesta meneekö virta läpi ilmastointi päällä.
Tunnet sen siitä 2 johtoa ehyt virta molemmissa ehyt n 2mm alumiinilanka ~60cm pitkä menee kennojenväliin.Seuraa höyrystimen lämpötilaa ,katkaisee jos kenno +7 tai kylmempi virran toisesta navasta.Ilmastoinnin kompura huilaa.kytkee taas kun kylmä sii´rtynyt kabiiníin.Ehkä yleisin vika s-puolella.Kaksivirtasulaketta yleensä 1-2 relettä.
Siinä sulle sulatettavaa ,toivottavasti apua.
12 v ohjautuu 1 johtoon läpi kun painetta on .Ja se maa kytkeytyy i johtoon releen ohjaukseen =kytke flekti toinen vaihde kun paine nousee,liikaa.
Alä pidä kerralla 1-2 min kauempaa kun painekatkaisu ei toimi.
omassani oli jäähdytysnesteen ylikuumenemisen anturi rikki alavesiletkussa =ilmastoinnin rele ei saanut maaohjausta.
Tutki höyrystimen lämpötilatunnistin lämmlaitteesta meneekö virta läpi ilmastointi päällä.
Tunnet sen siitä 2 johtoa ehyt virta molemmissa ehyt n 2mm alumiinilanka ~60cm pitkä menee kennojenväliin.Seuraa höyrystimen lämpötilaa ,katkaisee jos kenno +7 tai kylmempi virran toisesta navasta.Ilmastoinnin kompura huilaa.kytkee taas kun kylmä sii´rtynyt kabiiníin.Ehkä yleisin vika s-puolella.Kaksivirtasulaketta yleensä 1-2 relettä.
Siinä sulle sulatettavaa ,toivottavasti apua.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 64 vierailijaa