ABS ongelmaa...

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Suppo
-
Viestit: 9
Liittynyt: 28.7.2009 23:19

ABS ongelmaa...

ViestiKirjoittaja Suppo » 6.8.2009 22:04

Elikkä abs:n valo syttyi aluksi palamaan kesken ajon ja kun sammutti auton ja lähti ajamaan niin taas muutaman minuutin ajon jälkeen syttyi. Näin teki muutaman kerran...Myöhemmin valo alkoi palamaan heti auton käynnistettyä.

Auto käytettiin vikakoodien luvussa ja vermeet kerto että jokaisessa nopeustunnistin anturissa vikaa, kolmessa mekaaninen vika ja yhdessä sähköinen vika.

Huoltomies ei osannut muuta sanoa kuin että taitaa olla jokainen anturi rikki todella huonolla tuurilla.

Voiko tosiaan olla näin vai kertooko tämä jostain muusta, että olisi hajonnut?

Ja auto on VR6 Golf -94.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.8.2009 23:57

Jotenkin maalaisjärjellä kuviteltuna vika voisi olla siinä boksin liittimessä mihin nopeusanturit tulee. Jokainen anturin johto huonossa kontaktissa?

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 7.8.2009 11:00

Tahi anturien vastinkehät täynnä ainesta X = Ei järkevää signaalia (tai noissa peeänveissä oli tuota ongelmaa..)

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 7.8.2009 21:12

Kakkakepponen + kuluneet anturit kaukana kehästä + yksi sähkövikainen, tossa oma arvaus.

Variantdi
-
Viestit: 17
Liittynyt: 3.4.2008 16:45

ViestiKirjoittaja Variantdi » 7.8.2009 21:34

Nyppäise irti ne anturit ja raapaise ruostekakku sen päästä irti, jotta anturi tunnistaa hammaskehän. Itsellä oli näin.
Mulla oireena oli jarrutuksessa hieman ennen pysähtymistä alkava "ABS-rutina"

Suppo
-
Viestit: 9
Liittynyt: 28.7.2009 23:19

ViestiKirjoittaja Suppo » 8.8.2009 15:16

Kuinka kaukana anturin tulisi olla siitä hammaskehästä? Saako vikamuistin nollattua "kotikonstein" vai onko vietävä piuhan päähän?

Erittäin paljon kiitoksia jo noista...

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 8.8.2009 16:46

0,6mm ja ABS-valo kyllä sammuu jos anturit toimii, muistiin jää vikatiedot kumminkin, niiden poistamiseksi tarvitset VAG.comin tai lukulaitteen.

Heissuli
-
Viestit: 3
Liittynyt: 16.8.2009 14:59

Abs/luistonesto häiriövalo palaa, vetarink:n vaihdon jälkeen

ViestiKirjoittaja Heissuli » 16.8.2009 15:28

Olisiko foorumilaisilla vinkkejä autoni ongelmaan.
Autohan on Passat 1.9tdi 96kw 05 variant.
Vaihdoimme eilen apukuskin puoleisen vetoakselin suojakumin ja tätä varten avasimme molemmat alapallonivelet tilan saamiseksi. Homma meni suhteellisen kivasti, mutta pajalta ulos pakittaessani jarruttaessani n.5km vaudilla jarruista kuului ja jarrupolkimesta tuntui rohinaa. Muutamia kertoja otin autoa eteen ja taakse ja sama toistui. Tämän jälkeen lisäsin vauhtia ,jolloin syttyi nämä varotus valot(abs/luistoneston). Otimme auton sisää ja irrotimme renkaan tarkistaaksemme, ettei mitkät piuhat ole saanut kipeetä rempassamme, ja sellaista emme huomanneet. Otin myös akun kengän irti ja valot paloivat edelleen. Kun häiriövalot paloivat ei tätä rohinaa enää tuntunut jarrupolkimessa.
Tänään kävin ajelulla ja valot sammuivat itsestään kesken ajon, jolloin rohina jarruttaessa taas ilmeni. Se tuntuu vasta silloin kun vauhti on hiljentynyt n 10 km tunnissa.
Olisiko porukalla kotikonsteja mielessä vai kutsuuko Laakkosen pajan palvelut?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 16.8.2009 15:35

Eihän abs-anturi ota kiinni roottorikehään, jos kerran alapallonivelet on käytetty auki ?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 16.8.2009 16:22

Joku abs-anturihan siellä on liikkunut / särkynyt.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.8.2009 18:05

Onko se sitä ABSien rohinaa vai vai jotain ylimääräistä-tavaraa-jossain-välissä -rohinaa?

Heissuli
-
Viestit: 3
Liittynyt: 16.8.2009 14:59

ViestiKirjoittaja Heissuli » 16.8.2009 19:39

Ensinnäkin kiitoksia pikaisista vastauksista!!

Rohinaa voisi kuvailla äänellisesti ,kuin virvelin jarru huutaisi (gggrrrrrr) ja jarrupolkimessa tunne on ,kuin abssä tykyttäisi.

Ylimmääräinen tavara tämä tuskin on ,koska tämä rohina loppuu heti kun häiriövalot syttyivät ja abs jarrut/esp lopettivat toiminnan, eli normaali jarrut jäävät toimimaan.

Johdot näyttävät ehjiltä, liittimiä en ole uskaltanut repimään irti, työnsin paremmin kiinni, vaan ei auttanut.

Osaatteko sanoa pystyykö tämän anturin ottamaan irti mahdollista puhdistusta/tarkastusta varten hajottamatta sitä?

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 17.8.2009 12:28

Anturin pystyy ottamaan pois ehjänä. Itseasiassa se pitäisi aina irroittaa jos ottaa pois jotain joka saa tuon "härdellin" johon se on kiinnitetty putoamaan normaalia alemmas - muuten voi syntyä liitin tai johtovaurio.


Anturin tuhoutuminen ei ole kovin suuri tappio - n. 40 euroa varaosaliikkeestä.


Tässä kuva missä anturi sijaitsee (ekalla sivulla kohta 1):
http://volkswagen.msk.ru/brake/b5/b5_45-06.pdf

Heissuli
-
Viestit: 3
Liittynyt: 16.8.2009 14:59

ViestiKirjoittaja Heissuli » 17.8.2009 13:03

Vika selvitetty..
Pikahuollon asentaja huomasi heti ,ettei abs anturi ollut kunnolla pohjassa.
Testerillä nollasi vielä vikavalot ja sepä oli siinä. Hintaa 34€.

Suuri kiitos vastauksista!!

Suppo
-
Viestit: 9
Liittynyt: 28.7.2009 23:19

ViestiKirjoittaja Suppo » 18.8.2009 21:07

No niin, anturit tarkistettu ja puhdistettu, ja oikealla edessä anturi oli 2 mm päästä siitä reikälevystä, johon vikakoodien luku ilmoitti sähköisen vian juuri. Anturia ei keritty vielä vaihtaa, koska ehjänäkään sitä siitä ei siirrettyä saatu :D

Mutta siis kaveri vaan sanoi, joka on autoasentaja, että muulle kolmelle anturille vikakoodien luku on ilmoittanut siksi mekaanisen vian, koska se yksi on siis paskana ja ne muutkaan ei tietysti ole "toiminnassa", koska abs:tkään eivät toimi...

Onko mitään perää?

veve
-
Viestit: 10
Liittynyt: 15.11.2009 9:18

ViestiKirjoittaja veve » 18.1.2010 8:17

Nostetaampa vanhaa topicia ylös.

Itsellä lähti tänään Passatti absin vikatilan vuoksi huoltoon. Ajotietokoneen näyttö vilkkuu kuin joulukuusi ja abs:n toimintahäiriöstä vihjailee. Ja kyseessä lieneepi johtovika koska syttyy välittömästi kun virta-avainta kääntää eikä vasta liikkeelle lähdettäessä niinkuin anturiviallisessa. Tämäkin on taas niitä mielenkiintoisia sähkövikoja kun saattaa mennä päiviäkin että ei pala ja sit taas kun sille päälle sattuu niin killuttaa koko ajan. Samassa yhteydessä pitäisi tarkistella öljyn määrästä herjaavaa vikatilaa, joka sekin on mielenkiintoinen, koska ei anna vikatilaa muutenkuin lämpimällä koneella ja sillekin vain silloin kun olet tunnin verran ajellut, että kone on "oikeasti" lämmennyt eikä vain lämpötilamittarin mukaan lämmin! Kirjoittelempa tänne mitä löytyy ja sanotaan jos jollakin on samanlaista vikaa niin tietää mistä ruveta etsimään.

veve
-
Viestit: 10
Liittynyt: 15.11.2009 9:18

ViestiKirjoittaja veve » 18.1.2010 9:23

Vika paikallistettu. Todennäköisesti öljypuolella siivilä tukossa! Eli apurungon raottelua ja öljypohjan irroitusta edessä!:S Ja ABS -boksihan se oli joka ei päästänyt itseensä käsiksi. Eli boksi irti, pöydälle ja katselemaan saako ehjättyä!:S kivakivakiva

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 18.1.2010 10:26

Siellä Boschin ABS-yksikössä on ne sillat jotka ovat yleensä poikki.

Eli juottamalla paranee - jos itse ei viitsi niin Vaasasta löytyy pulju joka noita tekee jatkuvalla syötöllä (hintaa 180 euroa). Tuonne omani lähetin syksyllä ja vielä toimii. ;)

veve
-
Viestit: 10
Liittynyt: 15.11.2009 9:18

ViestiKirjoittaja veve » 18.1.2010 13:36

jos itse ei viitsi


Kyllä viitsis, mutta taitaa mennä noissa sähkötöissä itsellä peukalo keskelle kämmentä.:)

Vaasasta löytyy pulju joka noita tekee jatkuvalla syötöllä


Kyllä tuo tuttu asentaja meinas täällä ylivieskassa korjailla nii ei tartte lähetellä.:)

Mutta orpoa on ilman autoa olla kun ei ole tietoa milloin tulee valmiiksi!

Nm
-
Viestit: 137
Liittynyt: 17.12.2009 11:07

ViestiKirjoittaja Nm » 8.2.2010 19:04

No nyt antautui täällä ABS (ja ESP).
Auto on 3Bg Passatti -05 ja reilu satku ajettu.
Auravallin ylitys oli liikaa ja vikavalot paukahti palamaan. Myös vasempaan jyrkästi käännettäessä valo syttyy. Sammuttamisen ja uudelleen käynnistämisen jälkeen valo sammuu.
Päällisin puolin johdot on ehjät, joten eppäilen vahvasti jommankumman etupyörän anturin muuttaneen hieman paikkaa.Nyt sitten äärikäännöksissä ja penkan ylityksissä anturi liikahtaa sen verran että vikatila menee päälle.
Oli pyörän koteloissa lunta enemmän kuin VR:n lähiliikenteen junien alustoissa ja varmaan ollut anturin piuha tiukalla lumen seassa.
Nyt sulatin alustan, mutta vika tulee vielä sillointällöin päälle.

Kysymys: Mikähän mahtaa olla anturin oikea etäisyys hammaskehältä?
Jos kokeilis hienosäätää rakotulkilla ja hyvällä tuurilla...
VAG COM:ia ei tietenkään ole joten mutuilla mennään vian selvityksessä.
Mitähän kustantaa se ABS poksi jos se on menny?

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 8.2.2010 19:25

kannattaa oikeesti lukia ne koodit, säästyy turhalta työltä.
kun ei se välttis silti ole pyöräanturi vika.

Nm
-
Viestit: 137
Liittynyt: 17.12.2009 11:07

ViestiKirjoittaja Nm » 10.3.2010 10:59

Helpolla selvisin: viikonloppu lämpimässä tallissa ja vika on poissa!
Nyt menty kuukausi eikä ole tullut vika takaisin


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa