VW Transporter pakun ääni- ja lämmön eristys ??

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

porteri-T5
-
Viestit: 17
Liittynyt: 3.8.2009 3:46

VW Transporter pakun ääni- ja lämmön eristys ??

ViestiKirjoittaja porteri-T5 » 3.8.2009 4:02

miten kannattaisi eristää pakun takakontti sekä äänen vuoksi että myös samalla lämpöeristää se.

pakussa ei ole ohjaamo-tavaratilan väliseinää, joten ajaessa takapäästä tulee ikävästi rengasmelut, tien äänet ja lisälämppärin hurinat ikävästi läpi.

mikä on paras tapa ?
* ruiskuttaa pohjamassaa ulkopeltien sisäpuolille paksusti, riittääkö se ? vai onko parempi liimailla bitumilevyt ulkoseinän ja sisäpuolen väliin. vai molemmat tavat, sillä ehdä saisi matalat äänet pois ja ilmeisesti korkeat äänet ja kaikumisen saa pois jollain vaneri+kokolattiamatto seinille tyylisellä hommalla pois ?

* entäs lämmön eristys, villatupsut bitumin päälle ?


miten muut on tehneet tämän homman ? onko niksiä ?

porteri-T5
-
Viestit: 17
Liittynyt: 3.8.2009 3:46

ViestiKirjoittaja porteri-T5 » 3.8.2009 4:10

Kuva

tuolla Alhamo:lla (http://www.alhamo.fi/m-galleria.htm) näytetään ainakin laitettavan ihan vaan villat seiniin, vähän arvelluttaa toi tapa kun niidenhän pitäisi myös tuulettua ja pysyä kuivana .. ihan talonrakennusasioiden perusjuttuja kastepiste ja kosteussulku ... ei viitsisi autoa ruostuttaa ehdoin tahdoin.[/url]

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 3.8.2009 14:54

Olen varustellut muutaman T4 pakun missä villat oli ollu liki 10 vuotta. Ei ollu muodostunu ruostetta. Aika hyvin nuo autojen ontelot tuulettuu. Ja tunkeehan nuo autotehtaillakin jos jonkin näköistä vaahtomuovia autojen koteloihin.

Mutta jos tuollasen massauttaa. Laittaa bitumit ja villat. Sitten vielä vanerit verhoilee huovalla. Kyllä sitten on varmasti hiljaisempi.

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 3.8.2009 18:22

Ei itsellä ole ollut ongelmia noiden villojen kanssa T5:ssa. Alhamo noihin kaikkiin meidän firman pakuihin on villat laittanut ja ainakaan vielä ei ole ruostuneet tai kosteutta liiaksi keränneet.
Jos villaa ei halua käyttää niin on olemassa vettymätöntä tavaraakin tuonne, mutta se maksaa melkoisesti ja on työläämpää käsitellä.

porteri-T5
-
Viestit: 17
Liittynyt: 3.8.2009 3:46

ViestiKirjoittaja porteri-T5 » 4.8.2009 9:02

Mutta jos tuollasen massauttaa. Laittaa bitumit ja villat. Sitten vielä vanerit verhoilee huovalla. Kyllä sitten on varmasti hiljaisempi


kuulostaa suunnitelmalle eli pahvit pois ja sujautus pohjamassaa seiniin ehkä jos näyttää helpolle lätkii itse liimaavaa bitumilevyä kuumailmapuhaltimella seiniin ja villatupsu päälle, sekä tietty ne venerit joissa joku "kokolattiamatto" liimattuna ruuveilla seinään kiinni.

-uskotaan ettei ruostu ;D

onkohan jollain sähkökaaviota vw t5 autosta, ajatus olisi laittaa takatilaan ainakin 12v tupakan sytkä paikka jos toinenkin, mihin hukkaisitte autossa invertterin 12DC/230AC - 1100w siis suht iso se tarvitsee aika hyvät liitokset akulle päin mutta ei sitä ohjaamoonkaa viitsi ottaa - missä se vähinten häiritsee esim webastoa (joka on aikomus asentaa autoon)


[/quote]

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.8.2009 9:24

Laitoin omaani peltiin ensin siveltävää bitumia ja sen päälle esilämmitetyn bitumilevyn, jossa on valmiina lumppuvilla pinnassa

Kuva

porteri-T5
-
Viestit: 17
Liittynyt: 3.8.2009 3:46

ViestiKirjoittaja porteri-T5 » 4.8.2009 23:11

tota nyt täytyy olla tyhmä mikä on "esilämmitetty bitumilevy", siis onko se ihan bitumilevy jonka olet kuumentanut esim kuumailmapuhaltimella tai toho-kaasupolttimella ?

onko iso ero liimabitumi levyllä ja tällä kuumentamis menetelmällä siis lopputuloksessa tai hinnassa - ajattelin vaan ettei kiusaa itseään ihan turhan päiten ;D pikku jutuilla


jossain ketjussa muuten joku kyseli mittoja transporterin vanereille, onko sellaisia virallisia mittoja, ylensä jos joku on jotain miettinyt niin parempi käyttää niitä kuin itse miettiä ja keksiä ne.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 5.8.2009 7:56

Kyllä, kuumaksi lämmitetystä bitumilevystä on kyse. Se saa oikeasti olla kuuma, jotta se sulaa kiinni pellissä olevaan bitumiin.

Väittäisin, että liimapinnalla varustettu levy ei tartu niin tiiviisti kiinni kuin kuumennettu bitumi siveltyä vastaan. Ei ole hyvä asia, jos kosteus pääsee hiipimään bitumin ja pellin väliin. Parissa autossa olen tuon ikävästi todennut lattiaan liimatuissa levyissä.

transpordelli
-
Viestit: 7
Liittynyt: 13.6.2011 22:40

eristystä ääneen ja lämpöön

ViestiKirjoittaja transpordelli » 20.11.2011 16:29

Moro.Itte laitoin justiin eilen lämpöeristystä sikaosastolle koirien vuoksi,liimasin kontaktiliimalla bout 4 mm paksua solumuovia ulkopelteihin kondenssia estämään ja 50 mm ewona villaa sitten niin paljon kuin meni verhoilulevyjen alle.Ääntä olen koittanut nyt toistaiseksi hillitä 4 mm pikimatolla lokasuojiin,eteen ja taakse, ja etuiskaritollppiin auton sisä puolelle,ja konehuoneeseen 20 mm itseliimaantuvaa äänieristettä vesikaukalon alapintaam ja konepeltiin alkuperäsen eristeen alle.jotain pitäs vielä laitella...kenties rintapeltiin samaa kuin konepeltiin, ja sisälokareihin eli niihin muovisiin pikimattoa tms, sisäpuolelle tietenkin.villat ja solumuovin ostin tutulta autoverhoomolta.vaimeni aika kivasti kuminat sikaosastolla,mulla kun vielä on poistettu tuo väliseinän yläosa.auto on trp t5 -05 vm.aikaa vievää puuhaa mutta kannattaa uhrata aikaansa siihen.niin vielä lisään että ewona on kiva käsitellä kun ei pölyä ja voi saksilla leikata,ja paljain käsin.älkää muuten käyttäkö sitä geelimuodossa olevaa kontaktiliimaa,oli aika paskaa sutia solumuoveihin,ja huolehtikaa tuuletuksesta työtilla,oli karmee dunkkis ja nupissa alko melkein viheltämään :) .

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 26.11.2011 18:07

Mitä nyt itse oon todennu henkilöautojen kanssa niin bitumimatto/bitumi yleensäkkin on suht huonoa eristämään ääntä.. toki se nyt vähän vaimentaa mutta samalla vaivalla kannattaa kyllä laittaa jotain joka oikeasti auttaa.. esim nyt silent coattia (normaalia tai jos massi kestää niin silent coat extra) virosta ja siihen päälle sitten solukumimattoa tai jos hyvän haluaa niin silent coat noise isolatoria 8mm versiona.
Toki tuo ratkasu onkin sitten monin kerroin kalliimpi kun perus bitumimatto ja muut rakennus härpäkkeet, mutta tuo työ sinällään on jo niin helvatan kova homma ja kaikenlisäksi; bitumimaton tai minkä vaan kun sinne liimailet niin se on sitten sielä ja pois niitä ei enää kukaan ota.

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 26.11.2011 19:16

Kyllä se bitumimatto eristää lämpöisenä ihan hyvin, mutta nuo butyyli-pohjaiset toimivat kylmälläkin. Bitumia joutuu lämmittämäänkin niin julmetusti ja se painaa moninkerroin verrattuna saman määrän eristävää butyylimattoon.
Nuo muut kuin butyylipohjaiset eristeet tuolla shopissa taas vaimentavat muita taajuuksia eli pelkällä bitumilla tai butyylillä ei saa kaikkea melua vaimennettua. Lisäksi tarvitaan noita muita eristeitä.

Tuo Virolainen shoppi on täällä muuallakin todettu jo hyväksi ja edulliseksi paikaksi. Tekevät myös hyvät eristykset jos itse ei halua tehdä ja on mahdollisuus viedä auto Tallinnaan käsiteltäväksi.

transpordelli
-
Viestit: 7
Liittynyt: 13.6.2011 22:40

ViestiKirjoittaja transpordelli » 30.11.2011 10:51

Joo varmaan ei pelkkä bitumi riitä varsinkin kylmä täitaa vaikuttaa,täytyy kokeilla laittaa jotain butyyli vaimennusta lisäksi lokasuojiin,hyvä kun tänne tulee vinkkejä noista materiaaleista.korin ulkopuolelle lokasuojiin en ole laittanut mitään vaimennusmatskuja vielä,mikähän olis sellanen jota voisi laittaa muovisiin sisälokareihin poistamaan rengasääniä jos tuo bitumatto ei ole hyvä,pitäs tietenkin olla vettymätöntä tavaraa,ja nyt kohtuu hintasta kuitenkin,en nyt virosta asti ala hommaamaan noita vaikka varmasti hyviä ovatkin.


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija