1.9 TDI hyytyy moottoritiellä!!

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

HIMIS
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.11.2006 14:38

1.9 TDI hyytyy moottoritiellä!!

ViestiKirjoittaja HIMIS » 12.5.2009 21:11

Elikkä autona on vuoden 2000 Golf 1.9 TDI PD 115hv elikkä tietoni mukaan tuo AJM kone.

Auto toimii kaupunki ajossa moitteettomasti. Moottoritiellä jos ylittää viitos vaihteella 140km/h ja kuutos vaihteella 150km/h menee auto vikatilaan ja koneesta katoa tällöin tehoja (ja juuri nimen omaan vain kyseisissä nopeuksissa) vika koodi sanoo ahtojen nousseen liian korkeiksi. Kun auton käynnistää uudestaan ongelma häviää kun muisti nollaantuu...
EGR, ahtopaineensäädin ja ilmamäärämittari vaihdettu sekä ahtopainesäätimelle menevät alipaine letkutkin on vaihdettu. (tosin yhteen letkuun teimme liitoksen kun ei ollut mahdollisuutta päästä auton alle)
MIKÄ MAHTAA VAIVATA??
Kyseinen vika on ilmeisesti tyyppivika joten tietämystä varmaan löytyy???

Mielestäni vika ei ole turbossa.. (en ole kuitenkaan varma koska en ole iha perillä tuon muuttuvasiipisen turbon toiminnasta)(eli siitä miten ne siivet käyttäytyvät, KERTOKAA jos tiedätte??) mutta eikös sen pitäisi ahtaa auto vikatilaan myös pienemmissä nopeuksissa ja pienemmillä vaihteilla...kolmosella saa kuitenkin polkea ihan rauhassa ilman mitään ongelmia.

Edit: mitä vaihdettu.
Viimeksi muokannut HIMIS, 12.5.2009 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 12.5.2009 21:18

Turbo se on, siellä jumittaa siipien säätö. Kaikki nuo muut osat olet vaihtanut turhaan.

ECU toteaa tuon ahtopainevian vasta kun tietty taso ylittyy riittävän pitkäaikaisesti eli usean sekunnin ajan. Pienemmillä vaihteilla tuollaista tilannettä ei ikinä pääse syntymäänkään. VAG-comilla logittamalla huomaa kyllä selkeästi ahtopaineen karkaavan liian suureksi kaikilla vaihteilla.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 12.5.2009 21:22

Eihän tuossa lue että on vaihdettu osia, vaan niiden alipaineletkut. Ja turbo tosiaan jumittaa, ajapas motarilla useamman kilometriä esim. kolmosella jotain 100-120km/h niin lähtee karstat ahtimesta.

kt0510
-
Viestit: 176
Liittynyt: 12.12.2007 22:34

ViestiKirjoittaja kt0510 » 12.5.2009 21:46

Elikkä autona on vuoden 2000 Golf 1.9 TDI PD 115hv elikkä tietoni mukaan tuo AJM kone


Paljonko rakkineella (turbolla) on kilometrejä rullattu?


kolmosella jotain 100-120km/h niin lähtee karstat ahtimesta.


Jos paljon kilometrejä takana, ei tuolla moottoritiellä moottoria kierrättämällä ole paskankaan hyötyä. Ahdin auki ja siivous tai pahimmassa tapauksessa uusinta...

HIMIS
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.11.2006 14:38

ViestiKirjoittaja HIMIS » 12.5.2009 22:00

Eli edellinen omistaja käyttäny huollossa, jossa vaihdettu osaa jos toistakin...itse olen vaihtanut nuo letkut ja tuon alipainesäätimen.

Kertokaas jos tiedätte tuosta ahtimen siipien toiminnasta!!

toimiiko se niin, että pienemmillä kierroksilla ahtimen siivet ovat levittyneet (jos näin voi sanoa) eli pienempi pakokaasun määrä rittää jo ahtojen nousuun.... ja sitten kovemmilla nopeuksilla niiden siipien olisi tarkoitus mennä "kasaan" ???
ja tästä johtuen kun turbo on karstoittunut niin siivet jumittavat levällään kokoajan ja paineet nousevat....

Korjatkaa jos olen nyt ymmärtäny väärin!!!

(olen hieman skeptinen tuon turbon suhteen...koska täällä voi kirjoittaa ihan mitä sattuu ja kuitenkin on tapauksia joissa sen vaihto ei ole edes auttanut)

no huomenna ajan moottoritietä joka tapauksessa niin voin kokeilla vedätää kolmosella jonkin matkaa...

HIMIS
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.11.2006 14:38

ViestiKirjoittaja HIMIS » 12.5.2009 22:02

kilsoja on 135tkm ja edellinen omistaja oli vanhempi mies joka ei varmaankaan ole kovasti vedättänyt...mutta on kuitenkin ajanut pääosin matka-ajoa.

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 12.5.2009 22:07

Matka ajoa, pienillä kierroksilla.. Juuri sopiva yhdistelmä kunnon karstoittamiseen..

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 13.5.2009 6:29

Matka-ajossa se jumittuu hyvin ja helposti. Ei muutakuin välillä hanaa, niin pysyy paikat puhtaana.

Zuuppovi
-
Viestit: 89
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Zuuppovi » 13.5.2009 7:46

Matka-ajossa se jumittuu hyvin ja helposti. Ei muutakuin välillä hanaa, niin pysyy paikat puhtaana.


Offtopik: Mikä olisi muuten paras tapa poltella karstat, jotta laitos pysyisi puhtaana? Paljon tulisi kierroksia olla koneessa ja minkä aikaa kovemmilla kiekoilla riittää ajella?

HIMIS
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.11.2006 14:38

ViestiKirjoittaja HIMIS » 13.5.2009 14:34

Ajoin tuossa noin 10 kilsaa kolmosella 100 lasissa kierrokset jossain 3800 tienoilla ja sitten kokeilin että vieläkö menee vikatilaan...no ei mennyt vaan päästeli viitos vaihteella hienosti 160km/h...onnesta soikeena ajoin pois mottooritieltä kahville ja kahvin jälkeen läksin takaisin baanalle ja heti rampissa nelosella 120km/h ja vikatila päälle...

kyllähän se vähä kielis että turbo olisi karstoittunut... prkl!!

Onko kellään kokemusta tuollaisen Garretin muuttuvasiipisen ahtimen puhdistuksesta???

Eräs VAG autoihin erikoistunut tuttu sanoi että ei kannattaisi avata koska tasapainotuksen kanssa tulee ongelmia...

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 13.5.2009 15:25

Ahdin irti ja siitä sitten pakopesä irti ja noet pois, ei tule tasapainotuksen kanssa ongelmia ellei avaa jommankumman siiven mutteria.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa