Vento 1,9 D jakohihnan vaihto

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Huuber
-

Vento 1,9 D jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja Huuber » 5.5.2009 21:09

Tuli kurkattua hihnan kuntoa; oli aika öljysen näkönen, joten ajattelin kokeilla vaihtaa.
Kone on 1,9D ilman turboa eli ilm 1Y/Z tai entinen AAZ?

Mitä erikoista tarttee tietää??
- Lattarauta nokka-akseliin ja 11 mm hylsy pumppuun?
- Ajoitusmerkki kytkinkopan reikään?
- Venakopan tiiviste?
- Kiristinrulla kiristetään siihen nuoleen asti?

Mites kampuran päässä oleva hihnapyörä/pultti?? Miten saa irti? Saako stefat vaihdettua itte, saako uuden helpolla takas paikoilleen?
Tartteeko hihna/kiristin jälkikiristystä?

Tackadu pokkade Etukäteen

sa
-

ViestiKirjoittaja sa » 5.5.2009 23:00

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=88 ... hlight=aaz
Hakua kun käytät, löytyy paljon!

aulisly
-

ViestiKirjoittaja aulisly » 6.5.2009 21:34

Suurinpiirtein kuten kuvasit. Suomi Ventossa on tavallisesti AAZ- moottori.
Olen ajellut 2. Ventolla yli 700 t km ja vaihtanut jakohihnat itse 5. kertaa ilman ongelmia.
Työ on kohtuhelppo, mutta on tietenkin helppo aiheuttaa isokin moottorivaurio jos ei tunne niksejä. Suosittelenkin hankkimaan esim. Alfamerin tosi hyvän ko. kärryä koskevan korjausoppaan. Ainakin minä en alkanut riskeeraamaan mitään muutaman kympin takia. (olen nuorempana ollut autokorjaamolla nuorempana asentajana ja tiedän miten arvokasta oikeat speksit ovat).
Kampiakselin isoa pultiahan Ei tarvitse avata jakohihnan vaihtoa varten vaan ainostaan iroittaa hihnapyörä (4kpl 6 mm uppokantaruuvia.) Tuota kampiakselin pulttia on morkattu ankarasti tässä saitissa, mutta minun kokemukseni mukaan se kyllä kestää ihan hyvin,
Tällä viimmeisellä Ventolla (vm. 97)on mittarissa lähes 500 t km enkä ko. pulttiin ole vielä koskenut.
Epäilenkin että VW onkin jossin välissä vahventanut rakennetta.

Huuber
-

ViestiKirjoittaja Huuber » 6.5.2009 21:58

Kiitti aulisly! Tämmöstä vinkkiä kaipasin! Eli isoa pulttia ei tarvii takoa irti, riittää siis kuusiokolojen avaaminen? Sitä tietoa yritin haulla ettiä; ei löytyny.

No H2O
-

ViestiKirjoittaja No H2O » 6.5.2009 22:52

Minulla nyt ongelma jotta on yritetty korjata avaamalla ja kiristämällä AAZ:n jakopää kymmenisen kertaa. Homma (ja usko) loppui siihen kun huomasin että nokka - kampura väli on 1/3 hammasta vinossa ja syöttöpumppu 1/2 hammasta vinossa. Koneessa todella raaka käyntiääni. Tuntuu että ääni tulee pumpusta - voiko olla näin?

Mistä syystä nokka - kampura -väli voi olla 1/3 hammasta vinossa??? Onko kone tarkka siitä jos tuio väli ei ole prikulleen kohdallaan?
Entä pumppu. Voiko säätää jotenkin? Boschin pumpussa ei ole säädettävää hihnapyörää toisinkuin varakoneena olevassa lucasin "sähköpumpussa". Millä tuon 1/2 hammasta saa kohdilleen jos ei säätämällä?

Jussi.S
-

ViestiKirjoittaja Jussi.S » 7.5.2009 19:02

AAZissa ei ole nokkapyörällä kiilaa, se vaan tarttuu kartiolla kiinni. Ajoitus säädetään siten että nokkapyörä löysytetään, ja sitten käännellään kone merkkeihin. Sitten vaan kiristetään nokkapyörä taas.

No H2O
-

ViestiKirjoittaja No H2O » 7.5.2009 23:04

Bueno! Entäs pumpun säätö jota tässä kyselin. Se kun on puoli hammasta vinossa? Tuo nokka onkin sitten helppo vetää kohdilleen. Ei tullut mieleenkään kun kaikki aikaisemmat hihnanvaihdot on mennyt helposti vaan hihnan ja kiristimen/vesipumpun vaihtamalla.

TurboJ
-

ViestiKirjoittaja TurboJ » 8.5.2009 1:01

Vähän OT, mutta tarkennetaanpa vähän sitä moottorikoodia, jottei kukaan mene harhaan :)

1.9 D esikammiokone ilman turboa on tyypiltään 1Y
1.9 D esikammiokone turbolla on tyypiltään AAZ
...näillä on keskinäisiä eroja, eivätkä kaikki osat sovi ristiin (mm. eri kanget, männät)
1Z taas on kokonaan eri pata , ensimmäisen sukupolven jakajapumpullinen 1.9 TDI

Naxxu
-

ViestiKirjoittaja Naxxu » 8.5.2009 21:51

pumpun säätö tapahtuu löysäämällä pumpun kiinnitysruuvit (1kpl hihnapyörän puolella, 2kpl pumpun etupäässä ja 1kpl pumpun takapäässä) ja kääntämällä koko pumppua.
Jos sen pumpun ajoituksen meinaa saada kunnolla kohdalleen niin siinä tarvitaan heittokello.

Ja olihan se kampiakselin merkki katsottu oikein eli otettu se muovinen kaulus siitä kytkinkopasta irti ja sieltä alta

No H2O
-

ViestiKirjoittaja No H2O » 10.5.2009 21:02

Kaikki on kyllä katsottu ihan oikein, mutta toi nokkapyörän löystyttäminen taitaa tosiaan olla ratkaisu tähän ongelmaan. Vielä en ole ehtinyt purkamaan, mutta uskon että kun nokkapyörän löystyttää niin saa tuon pumpunkin jaon kohdilleen. Näin ainakin kuivaharjoittelulla olen tullut siihen lopputulokseen.

Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”