1,9TDI (77kW) vatkaa tyhjäkäynnillä
Valvoja: ffp jäsenet
1,9TDI (77kW) vatkaa tyhjäkäynnillä
Auto on 07 passat variant 1,9TDI 77kW (moottorin koodi BXE). Vaihdoin autoin tämän kuun alussa, autossa on tehdastakuuta elokuuhun.
Autossa on sellaista vikaa, että se "vatkaa" (täristää) tyhjäkäynnillä, kun moottori on lämminnyt vähintään 70 asteiseksi mittarin mukaan. Ei siis vatkaa kylmällä koneella. Tuolla vatkauksella/ravistuksella on eri asteita eli toisinaan se ei vatkaa juuri lainkaan ja toisinaan se taas vatkaa niin voimakkaasti, että on hierovat penkit autossa. Tuntuu kuin tuo vatkaus/ravistus olisi pyörivää liikettä. En ole varma, että pahentaako moottorijarrutus vatkausta, välillä tuntuu siltä. Vatkaus tuntuu sekä kytkin pohjassa, että ylhäällä.
Auto on käynyt pajalla ja huolto on sitä mieltä, että vika johtuu kaksoismassavauhtipyörästä ja ovat sen nyt vaihtamassa ensi viikolla. Mitä mieltä, että kannattaisiko samalla avauksella vaihtaa kytkin, kun huolto sitä heti kauppasi (kytkinsetti pitäisi itse maksaa)? Autolla on ajettu 85tkm ja pääasiassa maantiellä eli ei korttelirallia. Jotenkin itsellä sellainen tunne, että kytkimen ei pitäisi olla kovin kulunut vielä, mutta jos vika on tuossa kaksoismassavauhtipyörässä niin onko se voinut vioittaa myös kytkintä?
Tosin, kun luin foorumeilta vastaavia keskusteluja niin eipä se ole kirkossa kuulutettu (itse asiassa jäi sellainen kuva eri keskusteluista, että harvemmin tuo tyhjäkäynnillä ravistaminen johtuu tuosta kaksoismassavauhtipyörästä), että vika johtuisi parimassasta vaan vaihtoehtoja on myös:
Kytkin
Pumppusuutin
Moottorinkannake
Pumppusuutinjohtosarja
Moottorin softa
Kondensiovettä ahtoputkessa
Autossa on sellaista vikaa, että se "vatkaa" (täristää) tyhjäkäynnillä, kun moottori on lämminnyt vähintään 70 asteiseksi mittarin mukaan. Ei siis vatkaa kylmällä koneella. Tuolla vatkauksella/ravistuksella on eri asteita eli toisinaan se ei vatkaa juuri lainkaan ja toisinaan se taas vatkaa niin voimakkaasti, että on hierovat penkit autossa. Tuntuu kuin tuo vatkaus/ravistus olisi pyörivää liikettä. En ole varma, että pahentaako moottorijarrutus vatkausta, välillä tuntuu siltä. Vatkaus tuntuu sekä kytkin pohjassa, että ylhäällä.
Auto on käynyt pajalla ja huolto on sitä mieltä, että vika johtuu kaksoismassavauhtipyörästä ja ovat sen nyt vaihtamassa ensi viikolla. Mitä mieltä, että kannattaisiko samalla avauksella vaihtaa kytkin, kun huolto sitä heti kauppasi (kytkinsetti pitäisi itse maksaa)? Autolla on ajettu 85tkm ja pääasiassa maantiellä eli ei korttelirallia. Jotenkin itsellä sellainen tunne, että kytkimen ei pitäisi olla kovin kulunut vielä, mutta jos vika on tuossa kaksoismassavauhtipyörässä niin onko se voinut vioittaa myös kytkintä?
Tosin, kun luin foorumeilta vastaavia keskusteluja niin eipä se ole kirkossa kuulutettu (itse asiassa jäi sellainen kuva eri keskusteluista, että harvemmin tuo tyhjäkäynnillä ravistaminen johtuu tuosta kaksoismassavauhtipyörästä), että vika johtuisi parimassasta vaan vaihtoehtoja on myös:
Kytkin
Pumppusuutin
Moottorinkannake
Pumppusuutinjohtosarja
Moottorin softa
Kondensiovettä ahtoputkessa
Itselläni oli 150tkm kohdalla vielä kytkimen kitkapinta kuin uusi, eikä vastapuoli paineasetelmassa tai vauhtipyörässäkään ollut vielä kulunut oikeastaan ollenkaan. Autolla tosin on ajettu matkaa enempikin.
Tuo vatkaaminen on melko helppo todentaa sillä että vaikuttaako kytkimen painaminen asiaan. Mikäli takuuseen saat uuden vauhtipyörän niin se kannattaa toki vaihdattaa - se kun hajoaa jossain vaiheessa kuitenkin :).
Tuo vatkaaminen on melko helppo todentaa sillä että vaikuttaako kytkimen painaminen asiaan. Mikäli takuuseen saat uuden vauhtipyörän niin se kannattaa toki vaihdattaa - se kun hajoaa jossain vaiheessa kuitenkin :).
Vaihdoin tuossa Gofin uudempaan ja havaitsin juuri tämän kaltaista vatkausta.. ATD:ssä ei ollut koskaan moista havaittavissa.. Tämä on joku BKC, vissiinkin.. 96000 on mittarissa nyt ja muuten on kaikki ok.. Kulkee hyvin ja kuluttaa vähän.. Aattelin lyödä rankan Forte-kuurin ja vaihtaa suodattimet yms.. Ei tuo nyt niin rassaavaa ole, että pitäisi k**pä otsassa ajella.. Mielummin tuosta "ominaisuudesta" luopuisi tietysti..
Tyhjäkäyntikin on kyllä noin 800, kun ATD:ssä se oli reilu 900kier./min
Tyhjäkäyntikin on kyllä noin 800, kun ATD:ssä se oli reilu 900kier./min
Palataanpa vanhaan aiheeseen. Auto on muutaman kerran käynyt pajalla asian tiimalta. Ensiksi vaihtoivat takuuseen parimassan -> ei vaikutusta. Toisen kerran säätivät ruoskutusennakkoa -> ei vaikutusta. Kolmannella kerralla autoa tutkittiin maahantuojan laatiman vikalistan mukaan ja mitään ei autosta löytynyt -> huolto totesi "vatkauksen" olevan ominaista tälle konetyypille. Ei ole jaksanut enää siitä välittää.
Mulla on kanssa Bxe- koneinen vempele tänään jo toista päivää (ja kolmatta kertaa kaikkiaan) pajalla tutkittavana tyhjäkäynnin ravistelun takia. Tandempumppu vaihdettin jo kerran ja softat tsekattu (kuulemma). Nyt jatkuu ajoituksen ja suuttimien tsekkauksella, odotellaan innolla mitä sieltä seuraavaksi "löytyy" sitten. Boschin testerin mukaan kaikki on kunnossa omatoimisesti mitattuna.
Päivityksenä edelliseen; merkkiliike ei osannut sanoa missä vika on. Nokan ajoitusta säädetty "hiukan", mutta ei auttanut asiaan. Seuraavana vaihtoehtona on kokeilla (!) kaikkien suuttimien vaihtoa, mutta takuuta ei ole että korjaantuisi silläkään. Maahantuojalle menee kysely, mutta taitaa olla ajanhukkaa. Odotellaan siis että jokin laukeaa ja korjataan sitten. Hienoa...
Oletko janzu77 saanut asiaan mitään lisätietoa? Mulla tosiaan tehdastakuu loppui jo, mutta voisi käydä tämän asian tiimoilta vielä valittamassa, kun asiahan on todettu ennen takuun päättymistä. Mullehan merkkiliike sanoi, että se on koneen "ominaisuus"... Työkaverilla on vastaava ominaisuus autossa ja hän soitti maahantuojalle, josta oli sanottu, että ei autossa tuommoista "ominaisuutta" kuulu olla.
Enpä ole saanut. Merkkiliikkeen työnjohtaja kertoi tosiaan laittavansa kyselyn maahantuojalle mutta mitään ei ole tuon viimeisen 3 pv kestäneen huoltokeikan jälkeen kuulunut... Kyllä merkkiliikkeessä myönsivät että vika on olemassa, mutta korjauskeinoa ei ole. Vakioselityksenä oli että "onhan noita aina joskus tullut vastaan".
En tiedä avittaako mutta Itsellä täristi ja tyhjäkäynti heijasi aina kun moottori lämmennyt jos ilmastointi oli päällä. Vikana oli alipainevuoto alipainepumpun juuresta. Samalla tosin säädettiin suuttimet mutta tuo tyhjäkäynnin vatkaus ja täristäminen johtui tuosta alipainevuodesta. Moottorina 1.9TDi
-
- -
- Viestit: 4
- Liittynyt: 28.10.2006 19:35
samaa vikaa 1.9 tdi -07 bxe. tähän mennessä vaihdettu muistaakseni
kaksoismassa
tandempumppu 2 kertaa
polttoainepumppu 2 kertaa
säädetty ajoitusta
ohjelma päivitetty ja kokeiltu muita ohjelmia
kaikki pumppusuuttimet+ johtosarja
ilmamäärämittari
lisäksi taisi olla imuilman lämpötila testerin mukaan jotain 80asteista vaikka pitäisi olla 45asteista? Tässä näitä mitä muistan merkkihuollon kertomana. Toivottavasti auttaa.
Lisäksi hirveesti hermoja sekä huollosta ja kiesin omistajalta.
kaksoismassa
tandempumppu 2 kertaa
polttoainepumppu 2 kertaa
säädetty ajoitusta
ohjelma päivitetty ja kokeiltu muita ohjelmia
kaikki pumppusuuttimet+ johtosarja
ilmamäärämittari
lisäksi taisi olla imuilman lämpötila testerin mukaan jotain 80asteista vaikka pitäisi olla 45asteista? Tässä näitä mitä muistan merkkihuollon kertomana. Toivottavasti auttaa.
Lisäksi hirveesti hermoja sekä huollosta ja kiesin omistajalta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa