Passat 3BG V6 Kytkin paskana? (ei irroita), asia kunnossa
Valvoja: ffp jäsenet
Passat 3BG V6 Kytkin paskana? (ei irroita), asia kunnossa
Moro.
Olin tuossa auttamassa kaverin autoa irti mutalietteestä passatilla ja homma ei menny aivan putkeen. Kytkin rupesi haisemaan ja hieman savuakin tuli keulasta ja sen jälkeen sammutin auton ja annoin jäähtyä.
Jonku ajan päästä laitoin auton käymään, kytkin pohjaan ja vaihetta silmään, mutta vaihe ei vain mennyt silmään ihan tosta vain, voimaa sai käyttää ihan tolkulla. Sain kuitenkin auton ajettua kotiin talliin, tosin vaihteiden vaihtaminen oli työlästä. Paikalla ollut äijä sano, että vaihat kytkimen nesteet niin pitäisi auttaa. Onko tuo totta vai meneekö koko kytkin uusiks?
Miten muuten tuossa passatissa nuo nesteet, onko ne samassa säiliössä jarrunesteiden kanssa vai onko niille joku oma kiertonsa? Jos tuo nesteenvaihto voisi auttaa, miten se helpoiten hoituu?
Entäs kytkin remppa? Onko pahakin rasti? Suosiolla marmorille huollattamaan vai uskaltaako lähteä yrittämään?
Olin tuossa auttamassa kaverin autoa irti mutalietteestä passatilla ja homma ei menny aivan putkeen. Kytkin rupesi haisemaan ja hieman savuakin tuli keulasta ja sen jälkeen sammutin auton ja annoin jäähtyä.
Jonku ajan päästä laitoin auton käymään, kytkin pohjaan ja vaihetta silmään, mutta vaihe ei vain mennyt silmään ihan tosta vain, voimaa sai käyttää ihan tolkulla. Sain kuitenkin auton ajettua kotiin talliin, tosin vaihteiden vaihtaminen oli työlästä. Paikalla ollut äijä sano, että vaihat kytkimen nesteet niin pitäisi auttaa. Onko tuo totta vai meneekö koko kytkin uusiks?
Miten muuten tuossa passatissa nuo nesteet, onko ne samassa säiliössä jarrunesteiden kanssa vai onko niille joku oma kiertonsa? Jos tuo nesteenvaihto voisi auttaa, miten se helpoiten hoituu?
Entäs kytkin remppa? Onko pahakin rasti? Suosiolla marmorille huollattamaan vai uskaltaako lähteä yrittämään?
Viimeksi muokannut uiop, 30.7.2009 15:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pikkusen lisäinfoa tallissa käynnin jälkeen.
Vaihteet tosiaan menee silmään auton ollessa sammuksissa. Tosin pakin päälle laittamiseen saa käyttää voimaa silloinkin. Kun laitoin vaihteen silmään ja kytkimen pohjaan ja auton käytiin, auto ei liikkunut mihinkään, eli käsittääkseni kytkin ei luista kuitenkaan. Koitin lähteä liikkeelle sievästi kytkintä nostaen lähti auto liikkeelle.
Eteenpäin olevat vaihteet menee silmään silloinkin kun auto on käynnissä, mutta voimaa pitää hieman käyttää.
Mikä helekatti? Auttakaa.
Vaihteet tosiaan menee silmään auton ollessa sammuksissa. Tosin pakin päälle laittamiseen saa käyttää voimaa silloinkin. Kun laitoin vaihteen silmään ja kytkimen pohjaan ja auton käytiin, auto ei liikkunut mihinkään, eli käsittääkseni kytkin ei luista kuitenkaan. Koitin lähteä liikkeelle sievästi kytkintä nostaen lähti auto liikkeelle.
Eteenpäin olevat vaihteet menee silmään silloinkin kun auto on käynnissä, mutta voimaa pitää hieman käyttää.
Mikä helekatti? Auttakaa.
En huomannut että laahais ollenkaan. Pitää koittaa antaa enemmän kierroksia kun vaihe on silmässä ja kytkin pohjassa ja katsoa että liikahtaako mihinkään.
Koitin käydä huoltoasemia läpi ja en löytänyt kuin normaalia Dot4 öljyä. Eikö noissa pitäisi käyttää jotain super dot4 öljyä? Tosiaankin kytkin tai joku sieltä kiehahti siinä kun vetäessä ei renkaat pyörineet tyhjää missään vaiheessa. Vissiin jostain päin kuului pienoinen kopsahdus kun veto loppui.
edit. Kävin tallissa testaamassa niin Kyllä auto liikkuu kun on kytkin pohjassa, vaihde simässä ja kun antaa kierroksia enemmän.
Koitin käydä huoltoasemia läpi ja en löytänyt kuin normaalia Dot4 öljyä. Eikö noissa pitäisi käyttää jotain super dot4 öljyä? Tosiaankin kytkin tai joku sieltä kiehahti siinä kun vetäessä ei renkaat pyörineet tyhjää missään vaiheessa. Vissiin jostain päin kuului pienoinen kopsahdus kun veto loppui.
edit. Kävin tallissa testaamassa niin Kyllä auto liikkuu kun on kytkin pohjassa, vaihde simässä ja kun antaa kierroksia enemmän.
Monologitus jatkukoon.
Mistä ja miten tuossa pääsee käsiksi pääsylinterille parhaiten? Selaillut nyt foorumeita ja audiclubilla oli vastaavaa ongelmaa ollut S2:ssa ja homma oli selvinnyt, että joku muovitappi oli halki pääsylinteriltä.
edit: Menee sylinterit sekaisin.
Mistä ja miten tuossa pääsee käsiksi pääsylinterille parhaiten? Selaillut nyt foorumeita ja audiclubilla oli vastaavaa ongelmaa ollut S2:ssa ja homma oli selvinnyt, että joku muovitappi oli halki pääsylinteriltä.
edit: Menee sylinterit sekaisin.
Viimeksi muokannut uiop, 15.4.2009 0:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pääsylinterin irroitus
Nyt on pääsylinteri irti. Kettu mikä homma oli, kyllä se on oikeasti kiinalaisille kääpiöille tuo homma tarkotettu.
Homma lyhyesti kuvailtuna meni näin:
- Omalla hienolla alipaine-patentilla imeskelin suurimman osan nesteestä säiliöstä pois. (Säiliöstä löytyy siis kaksi poistoon tarvittavaa letkuliitintä keltaisen korkin alta)
- Purin Kuskin puolelta ratin alapuoleiset muovit pois ja siellähän se kytkimen pääsylinteri on.
- Pari kuusiokoloa sylinteristä irti jonka jälkeen siirryin konepellin alle työskentelemään
- Irroitin säiliöltä sylinterille menevän putken säiliön päästä.
- Irroitin sylinteriä pitävän metallisen "holkin"(?!) ja siirryin taas ratin alle työskentelemään.
- Sylinteriltä säiliölle menevä putki pitäisi kai irrota siten että sitä nostaa sijoiltaan hieman ja sitten vetää, mutta itse en saanut sitä irtoamaan putkesta millään.
- Nyt kun sylinteri on irti kiinnikkeistään, kampesin sitä vähän talttapäällä irti ja sylinteri irtosi nätisti paikoiltaan.
- Sitten yritin vielä irroittaa tuota säiliölle menevää putkea mutta.. sellainen muovinen kulmapala katkesi joka yhdistää konetilan puolella olevan ja pumpussa kiinni olevan putken.
En nyt tiedä tuosta tuon toiminnasta, liikkuu eteen ja taakse. Tilaan kuitenkin uuden. Osa syy siihen on hienomekaanikon taitojen puute kuten yllä havaittiin.
Tilaan samalla työsylinterin. Se työsylinteri taitaa olla vaihelaatikon päällä(?) joten auton alle on päästävä väkistin? Käyköhän jos nostaisi keulan pukeille ja ryömintähommilla hoitaisi?
Homma lyhyesti kuvailtuna meni näin:
- Omalla hienolla alipaine-patentilla imeskelin suurimman osan nesteestä säiliöstä pois. (Säiliöstä löytyy siis kaksi poistoon tarvittavaa letkuliitintä keltaisen korkin alta)
- Purin Kuskin puolelta ratin alapuoleiset muovit pois ja siellähän se kytkimen pääsylinteri on.
- Pari kuusiokoloa sylinteristä irti jonka jälkeen siirryin konepellin alle työskentelemään
- Irroitin säiliöltä sylinterille menevän putken säiliön päästä.
- Irroitin sylinteriä pitävän metallisen "holkin"(?!) ja siirryin taas ratin alle työskentelemään.
- Sylinteriltä säiliölle menevä putki pitäisi kai irrota siten että sitä nostaa sijoiltaan hieman ja sitten vetää, mutta itse en saanut sitä irtoamaan putkesta millään.
- Nyt kun sylinteri on irti kiinnikkeistään, kampesin sitä vähän talttapäällä irti ja sylinteri irtosi nätisti paikoiltaan.
- Sitten yritin vielä irroittaa tuota säiliölle menevää putkea mutta.. sellainen muovinen kulmapala katkesi joka yhdistää konetilan puolella olevan ja pumpussa kiinni olevan putken.
En nyt tiedä tuosta tuon toiminnasta, liikkuu eteen ja taakse. Tilaan kuitenkin uuden. Osa syy siihen on hienomekaanikon taitojen puute kuten yllä havaittiin.
Tilaan samalla työsylinterin. Se työsylinteri taitaa olla vaihelaatikon päällä(?) joten auton alle on päästävä väkistin? Käyköhän jos nostaisi keulan pukeille ja ryömintähommilla hoitaisi?
ei per...
Sain vihdoin kyseiset osat, pääsylinterin ja työsylinterin. Pääsylintereitä vertaillessa huomasin että alkuperäisestä puuttuu kokonaan tämä "joustokumi" siitä työntötangolta. Sitä nyt ei varmaan ole ollut alkujaankaan koska se nyt ei voisi kadota jäljettömiin huomaamatta.
Aloinpas laittamaan työsylinteriä paikalleen ja kaikki meni suht hienosti siihen asti kunnes pitäisi kytkeä pääsylinteriltä (ilmeisesti) työsylinterille menevä kuparinen putki konehuoneen puolella. Paikka on ahdas ja aikani taiteltua sain tuon putken halki, *ÄRRIPURRI*.
Seuraava homma on sitten mitä ilmeisemmin irrottaa tuo jarrusylinteri -hässäkkä, että näkee minkälainen putki pitää teetättää kun en löytänyt perhealbumistakaan mitään. Tämä putki siis tosiaan alkaa tulipellistä kytkimen pääsylinteriltä ja katoaa jarrujen pääsylinterin alle.
Osaa taas vastustaa ja **tuttaa. Jos olis ylimäärästä niin varmasti veisin tuon ruumiin johonkin huoltoon ja antasin olla.
edit: Ei ole 100% varma että se putki on halki, pinnasta on meisseli raapassu, siksi alumiininen väri ja ehkä vähän rosoinen. Paikka on tosi vaikea saada kunnon näkymää, mutta koitin taivutella putkea enkä kyllä huomannut putken "halkeaman" leveävän.
Sain laitettua pääsylinterin kiinni, mutta sitten tapahtui hieman jo koomisen ikävä tilanne: Kytkinpolkimessahan on sellainen palautusjousi joka auttaa kytkintä palautumaan takaisin paikalleen kevyemmin. Olin juuri saanut pääsylinterin paikalleen ja letkut kiinni ja jostain syystä menin vielä päivän päätteeksi katselemaan kuskin jalkatilaan, että mitä huomenna pitää tehdä. Liikautin kytkintä ja palautus jousen avulla se ketale asettautu omalle paikalleen jonka ansiosta kuului helvetin kallis räsähdys ja näin sivusilmällä, että jotain lensi takapenkille. Löysin tuntemattoman lentävän esineen joka oli kytkimen sininen iso mikrokytkin. (asentoanturi kait nimeltänsä). Käynpä hakemassa yhden tuollaisen kans. Kiinnikkeet näköjään rapsahtivat poikki tuosta.
Aloinpas laittamaan työsylinteriä paikalleen ja kaikki meni suht hienosti siihen asti kunnes pitäisi kytkeä pääsylinteriltä (ilmeisesti) työsylinterille menevä kuparinen putki konehuoneen puolella. Paikka on ahdas ja aikani taiteltua sain tuon putken halki, *ÄRRIPURRI*.
Seuraava homma on sitten mitä ilmeisemmin irrottaa tuo jarrusylinteri -hässäkkä, että näkee minkälainen putki pitää teetättää kun en löytänyt perhealbumistakaan mitään. Tämä putki siis tosiaan alkaa tulipellistä kytkimen pääsylinteriltä ja katoaa jarrujen pääsylinterin alle.
Osaa taas vastustaa ja **tuttaa. Jos olis ylimäärästä niin varmasti veisin tuon ruumiin johonkin huoltoon ja antasin olla.
edit: Ei ole 100% varma että se putki on halki, pinnasta on meisseli raapassu, siksi alumiininen väri ja ehkä vähän rosoinen. Paikka on tosi vaikea saada kunnon näkymää, mutta koitin taivutella putkea enkä kyllä huomannut putken "halkeaman" leveävän.
Sain laitettua pääsylinterin kiinni, mutta sitten tapahtui hieman jo koomisen ikävä tilanne: Kytkinpolkimessahan on sellainen palautusjousi joka auttaa kytkintä palautumaan takaisin paikalleen kevyemmin. Olin juuri saanut pääsylinterin paikalleen ja letkut kiinni ja jostain syystä menin vielä päivän päätteeksi katselemaan kuskin jalkatilaan, että mitä huomenna pitää tehdä. Liikautin kytkintä ja palautus jousen avulla se ketale asettautu omalle paikalleen jonka ansiosta kuului helvetin kallis räsähdys ja näin sivusilmällä, että jotain lensi takapenkille. Löysin tuntemattoman lentävän esineen joka oli kytkimen sininen iso mikrokytkin. (asentoanturi kait nimeltänsä). Käynpä hakemassa yhden tuollaisen kans. Kiinnikkeet näköjään rapsahtivat poikki tuosta.
Tarina jatkuu tännekin.
Auto on siirretty nyt toiselle pajalle jossa saatiin autoa sen verran ylös että pääsi alta käsiksi työsylinteriin. On muuten jumalattoman tiukka paikka ja täysin saa näppituntumalla hommaa hoitaa näkemättä mitä tekee.
Vanha työsylinteri lähti pois about tunnin ähellyksen jälkeen. Sylinteriä pitää kiinni yksi kuusiokolokannalla oleva pultti. Letku lähti suht kivuttomasti irti, kiitos fiksun pikaklipsun. Tajusinpa vasta muuten nyt, ettei noita tarvi repiä kokonaan irti, että putken saa irti.
Vanhassa sylinterissä huomasin ainoan vian olevan muovisesta rungosta puuttuvan korvakkeen (oli halennut pois). Sormituntumalla en löytänyt minkäänlaista paikkaa mihin tuon korvakkeen tulisi asettua.
Uutta sylinteriä yritettiin tahkota ensiyrittämällä about 5 tuntia paikalleen ties minkälaisella patentilla, mutta homma vain ei edistynyt suuntaan eikä toiseen missään vaiheessa. Sylinteriä ei vain saa työnnettyä tarpeeksi syvälle, että sen saisi asettumaan vaihelaatikon kyljessä olevaan korvakkeeseen ja täten tuon pultin kiinni.
Kaveri oli vielä käynyt kokeilemassa eräänlaisilla puristimilla saada sitä asettumaan paikalleen vaan ei se vaan nyt onnistu.
Vinkkejä? Ideoita?
Pitää vielä kerran viikonloppuna käydä kokeilemassa ja jos se ei sinne mene, todetaan vian olevan paineasetelmassa joka on jumissa ja siirretään auto VAG huoltoon. 12 000SEK oli huollon hinta-arvio osille ja työlle (levy, asetelma ja laakeri).
Auto on siirretty nyt toiselle pajalle jossa saatiin autoa sen verran ylös että pääsi alta käsiksi työsylinteriin. On muuten jumalattoman tiukka paikka ja täysin saa näppituntumalla hommaa hoitaa näkemättä mitä tekee.
Vanha työsylinteri lähti pois about tunnin ähellyksen jälkeen. Sylinteriä pitää kiinni yksi kuusiokolokannalla oleva pultti. Letku lähti suht kivuttomasti irti, kiitos fiksun pikaklipsun. Tajusinpa vasta muuten nyt, ettei noita tarvi repiä kokonaan irti, että putken saa irti.
Vanhassa sylinterissä huomasin ainoan vian olevan muovisesta rungosta puuttuvan korvakkeen (oli halennut pois). Sormituntumalla en löytänyt minkäänlaista paikkaa mihin tuon korvakkeen tulisi asettua.
Uutta sylinteriä yritettiin tahkota ensiyrittämällä about 5 tuntia paikalleen ties minkälaisella patentilla, mutta homma vain ei edistynyt suuntaan eikä toiseen missään vaiheessa. Sylinteriä ei vain saa työnnettyä tarpeeksi syvälle, että sen saisi asettumaan vaihelaatikon kyljessä olevaan korvakkeeseen ja täten tuon pultin kiinni.
Kaveri oli vielä käynyt kokeilemassa eräänlaisilla puristimilla saada sitä asettumaan paikalleen vaan ei se vaan nyt onnistu.
Vinkkejä? Ideoita?
Pitää vielä kerran viikonloppuna käydä kokeilemassa ja jos se ei sinne mene, todetaan vian olevan paineasetelmassa joka on jumissa ja siirretään auto VAG huoltoon. 12 000SEK oli huollon hinta-arvio osille ja työlle (levy, asetelma ja laakeri).
Emme vain osaa.
Viikon päästä torstaina on aika huoltoon. Laittavat tuon sylinterin paikalleen, nesteyttävät ja ilmaavat. (~70€). Mikäli sama ongelma jatkuu niin jatkavat hommaa sen verran että uusivat kytkimen (~1000€).
Eli tuota sylinteriä ei saatu asennettua ja nyt on peli luovutettu ihmisille jotka tekevät tuota ammatikseen. Katotaan miten käy. On passatti ollut jo niin kauan pois ajosta, että tuo tonni ei enään tunnu pahalta maksaa kuhan vain saa vehkeen takas ja ajoon kesälomareissulle.
Viikon päästä torstaina on aika huoltoon. Laittavat tuon sylinterin paikalleen, nesteyttävät ja ilmaavat. (~70€). Mikäli sama ongelma jatkuu niin jatkavat hommaa sen verran että uusivat kytkimen (~1000€).
Eli tuota sylinteriä ei saatu asennettua ja nyt on peli luovutettu ihmisille jotka tekevät tuota ammatikseen. Katotaan miten käy. On passatti ollut jo niin kauan pois ajosta, että tuo tonni ei enään tunnu pahalta maksaa kuhan vain saa vehkeen takas ja ajoon kesälomareissulle.
Asetelmahan siellä on jumissa
Nyt passatti on huollossa, asentivat sylinderin paikalleen, nesteyttivät ja ilmasivat. Kytkin toimi parin polkasun verran ja sitten jumi taas. =Asetelma on mallia jumiutuva.
Annoin vihreää valoa kytkimen vaihtoon joka maksaa töineen ja osineen 10 000SEK. No, onpahan sitten kytkin joka kestää taas seuraavaan hinausyritykseen, vai opinko tästä jotain!?
Annoin vihreää valoa kytkimen vaihtoon joka maksaa töineen ja osineen 10 000SEK. No, onpahan sitten kytkin joka kestää taas seuraavaan hinausyritykseen, vai opinko tästä jotain!?
Ongelma korjattu, kytkin vaihdettu
No nyt on ongelma hoidettu kuntoon.
On se kumma kun ei irroita:

On se kumma kun ei irroita:


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa