Mikä Borassani on vikana

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

tonikuk
-
Viestit: 19
Liittynyt: 11.2.2009 19:26

Mikä Borassani on vikana

ViestiKirjoittaja tonikuk » 11.2.2009 19:35

Terve!

Ostin tuossa kuukausi sitten Bora powerdiesel 4motion -99. Ongelmia on ollut ja on edelleen. Auttakaa volkkaristia tai käyn hakee mun varman vm 96 Venton takaisin.

Vikoja:

1. Tehot katoaa. Tätä tapahtuu lähes minkälaisessa tilanteessa tahansa. Lähinnä kylläkin lämpimällä koneella. Tuntuu kuin turbo putoaisi pois pelistä. Tätä vikaa on yritetty korjata vaihtamalla joku venttiili mutta vika on ja pysyy.
2. Vakionopeuden säädin on edellisen huollon yhteydessä pudonnut pois pelistä. Ei reagoi mihinkään painallukseen, samassa viiksessä kyllä toimii vilkku ja pitkät
3. Lämmöt. En käsitä mikä tota vaivaa mutta moottoritie ajossa saattaa ihan täysin arvaamatta alkaa jäähdytysnesteen valo vilkkumaan ja piippari huutamaan. Lämmöt kohoaa 120-130 asteeseen jonka jälkeen putoaa takas alas ilman mitään kevätjuhlaliikkeitä ja ajoa voi jatkaa ihan normaalisti. Jonkun ajan kuluttua saattaa sama toistua. Nyt tänään sitten autoa kylmänä käynnistäessä sama valo alkoi taas vilkkumaan eikä sammunut ennenkuin pienen ajon jälkeen käynnistin auton uudelleen.

Auttakaa miestä mäessä!

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 11.2.2009 19:44

Testerin kanssahan tuon osaisi sanoa heti, mutta mitä luultavimmin kaikki viat liittyvät siihen yhteen samaan lämpötila-anturiin mikä heittää auton vikatilaan -> tehot katoaa.. ja välillä taas siinä samassa anturissa oleva mittaristolle lämpötilaa ilmoittava piiri menee oikoseen ja hyppää lämmöt mukamas ylös. Kyseinen anturi löytyy kannen päästä ylävesiletkusta, sellaisella sokalla kiinni - maksaa jotain 30e merkkiliikkeessä ja motonetilla vähän vähemmän.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 11.2.2009 20:56

Ja vakkarivikaan syyllinen saattais olla jarruvalokatkaisija. Tosiaan testerin päähän se pitäisi saada että viisastuisi.

Karban
-
Viestit: 130
Liittynyt: 15.9.2003 13:47

ViestiKirjoittaja Karban » 12.2.2009 10:01

2. Palaako mittaristossa vakkarin valo? Tehtiinkö huollossa softapäivitys? Jos ei pala ja softapäivitys on tehty niin voi olla että vakkari on jäänyt enabloimatta päivityksen yhteydessä.

Mulla kävi Golfissa noin, laitoin ite päälle VAG-COMin kanssa.

tonikuk
-
Viestit: 19
Liittynyt: 11.2.2009 19:26

ViestiKirjoittaja tonikuk » 12.2.2009 10:12

Ei pala vakkarin valo, mutta mun mielestä se ei palanut ennen tota huoltoakaan vaikka toimi silloin. Softaa tuskin on päivitelty sen enempää jotain on ronklattu kyllä koska ton tehojen loppumisen joku turbon paineensäädin virhe sieltä nollattiin.

Voiko ton vakkarin viiksestä lakata toimimasta vain vakkari? Autoon kun asennettiin samalla lisävaloja ja kytkimet on vedetty ratin vasemmalle puolelle. Joku piuha irti jossain?

Janezky
-
Viestit: 26
Liittynyt: 4.12.2008 17:30

ViestiKirjoittaja Janezky » 12.2.2009 22:34

"Voiko ton vakkarin viiksestä lakata toimimasta vain vakkari? Autoon kun asennettiin samalla lisävaloja ja kytkimet on vedetty ratin vasemmalle puolelle. Joku piuha irti jossain?"


Vakkarin piuhoissa on jatkoliitin pyyhkijöitten alla--> jos siitä on naru irronnut/huono liitos. Ittellä oli vakkaria laittaessa liittimen alkup. puolelta yksi lanka vallan VAG-tehtaan jäljiltä puristumatta abikoon. VAG-Comilla siihen varmuuden sais kun sieltä näkyy kytkimen ja jarrupetaalinkin tila, mutta se vakkarin valo pitäisi mittaristoon syttyä. Katso myös vakkarin sulake.

Lämpöongelmassa kallistuisin myös siihen ylävesiletkun anturiin mitä tuossa onkin jo ehdoteltu.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 13.2.2009 8:36

Mites, onko jarruvalot ehjät?
Sekin voi aiheuttaa vakkarille ties mitä.. mutta yleensä hehkunvalo rupee vilkutteleen.

tonikuk
-
Viestit: 19
Liittynyt: 11.2.2009 19:26

ViestiKirjoittaja tonikuk » 13.2.2009 8:42

Toinen jarruvaloista näyttää kyllä olevan mykkä.

Jarruvalokytkimestä sen verran että jarrut ei ainakaan pala itsekseen.

Kattelin eilen konepellin alle ja siellähän oli paisuntasäiliö alle minimin. Voisiko veden vajaus johtua jakopään remontista joka on tehty kuluvan kuukauden aikana? Jos on jäänyt ilmaa vaan jonnekin ja on nyt lähtenyt webaston käytön myötä pois.

Niin ja kun näyttää olevan tuo VAG-COM niin ehdoton volkkarin omistajalla niin suositelkaas jotain edullista ja hyvää.

Harjula
-
Viestit: 244
Liittynyt: 27.7.2003 23:21

ViestiKirjoittaja Harjula » 13.2.2009 9:17

Jarrupolkimen antureiden lisäksi kannattaa tarkistaa myös kytkinpolkimen anturi. Nimimerkillä kokemusta on.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 13.2.2009 9:18

VAG-Comilla siihen varmuuden sais kun sieltä näkyy kytkimen ja jarrupetaalinkin tila, mutta se vakkarin valo pitäisi mittaristoon syttyä.


Eipä sitä vakkarin valoa ole läheskään kaikissa mittaristoversioissa lainkaan, joten sen perusteella ei oikein voi päätellä mitään. Lisäksi niissä noissa se löytyy, sen toiminta vaihtelee. Osassa valo palaa aina kun viiksi on ON-asennossa ja osassa vasta sitten kun vakkari on aktiivinen.

tonikuk
-
Viestit: 19
Liittynyt: 11.2.2009 19:26

ViestiKirjoittaja tonikuk » 13.2.2009 10:43

Tuli muuten sellainen hassu vika tossa mieleeni kun kävin aamulla ajelemassa.

Kun lähtee paikaltaan liikkeelle ja antaa vähän alkukaasua ja nostaa kytkimen ylös niin kaasupoljin lakkaa reagoimasta. Sitten kun päästää kaasun takaisin ylös ja painaa taas niin toimii normaalisti.

Ihme härveli on kyllä.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 13.2.2009 11:12

Tuokin viittaa vahvasti jarruvalokytkimeen.

Jos nimittäin ajellessa painat jarrupoljinta, niin se katkaisee syötön. Käyttämällä kaasupoljinta ylhäällä, meno maistuu taas.

tonikuk
-
Viestit: 19
Liittynyt: 11.2.2009 19:26

ViestiKirjoittaja tonikuk » 13.2.2009 12:44

Voiko jarruvalokytkin olla viallinen vaikka jarruvalot toimiiki normaalisti? Eli ei loista omia aikojaan ja palaa kuitenkin silloin kun pitääkin.

Harjula
-
Viestit: 244
Liittynyt: 27.7.2003 23:21

ViestiKirjoittaja Harjula » 13.2.2009 13:00

Kun lähtee paikaltaan liikkeelle ja antaa vähän alkukaasua ja nostaa kytkimen ylös niin kaasupoljin lakkaa reagoimasta. Sitten kun päästää kaasun takaisin ylös ja painaa taas niin toimii normaalisti.


Tuo voisi viitata juurikin siihen, että polttoaineen syötön katkaiseva jarrupolkimen anturi antaisi väärää tietoa. Tarkkaan ottaen jarrupolkimessa on siis kaksi anturia, toinen jarruvaloille ja toinen polttoaineen syötölle (tai näin ainakin olen itse ymmärtänyt).

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 13.2.2009 13:09

Kahdella piirillähän se anturi on. Omassa golfissa esp putoili pois päältä, kun jarruvalojen puoli ei kytkimestä enää toiminut kunnolla. Toisen piirin mukaan jarrua ei paineta ja toisen piirin mukaan painetaan -> vikatila.
Uuden anturin asentaminen on kyllä tähtitiedettä. Yritys ja erehdys -menetelmällä kuitenkin onnistuu.

tonikuk
-
Viestit: 19
Liittynyt: 11.2.2009 19:26

ViestiKirjoittaja tonikuk » 13.2.2009 16:53

Näkyykö tuo vikaisuus VAG-COM:lla vai onko vaan arvailun varassa? Vien kyllä auton takaisin liikkeeseen korjattavaksi mutta ajattelin antaa ammattineuvoja täältä käsin ;)

Harjula
-
Viestit: 244
Liittynyt: 27.7.2003 23:21

ViestiKirjoittaja Harjula » 13.2.2009 17:13

Tuossa profiilin kulkupelissä näkyi ainakin vag-comilla kytkin- ja jarrupolkimien asentotiedot, en tosin kyllä ulkoa muista että miltä kanavalta. Joka tapauksessa niille oli omat bittinsä, nollaa näytti jos poljin ylhäällä ja ykköstä jos poljin painettuna. Itse sain luettua arvoja juuri kun vika jäi päälle, ja kytkimeltä tuli ykköstä koko ajan, painoi poljinta tai ei.

tonikuk
-
Viestit: 19
Liittynyt: 11.2.2009 19:26

ViestiKirjoittaja tonikuk » 15.2.2009 20:50

Nyt vaikuttaa siltä että tuo jäähdytysnesteenvalon vilkkuminen on johtunut paisuntasäiliön tyhjentymisestä. Olen nyt pariin otteeseen lisännyt 2-3 dl vettä koska näyttää menevän vesi sisään. Voisiko olla että jakopään rempassa olisi jäänyt ilmaa putkiin? Painetta kyllä ainakin on tuolla paisuntasäiliössä ollut joka kerta.

Jos tuo on vika ja siihen korjaus niin se on vasta yksi niistä.

LärVi
-
Viestit: 52
Liittynyt: 11.5.2008 20:36

ViestiKirjoittaja LärVi » 16.2.2009 11:39

Kannattaa nyt ensimmäiseksi tarkastaa kaikki letkut, missä virtaa jäähdytin nestettä. Omassa kalkattajassa oli yks 8mm letku muuttunut muodottomaksi möhkäleeksi ja nesteet vuoti sen takia.

Nuo polkimien asentokytkimet voi toisaalta myös käyttää irti ja yleismittarilla kokeilla toiminnan. Harjula:n Cordobasta purin kytkinpolkimen tunnistimen ja tutkin mitä se oli nauttinut sekä putsailin kunnolla ennen kasaamista. Tietysti helpointa on vaan käydä ostamassa uudet niin tulee sitten varmasti kunnolliset.

Se polkimien asentokytkimien irroittaminen ja takaisin laittaminen on aika syvältä.

tonikuk
-
Viestit: 19
Liittynyt: 11.2.2009 19:26

ViestiKirjoittaja tonikuk » 1.3.2009 14:29

No niin auto palasi takaisin minulle. Kyseisiä vikoja en ole havainnut nyt 2 päivän kokeilulla. En tiedä vielä mitä loppujen lopuksi tehtiin mutta kyselen niitä vielä. Voin laittaa tänne sitten oman tapaukseni ratkaisseet asiat.

Nyt minun paranoiaani häiritsee tuo 4Motion. Miten sen pitäisi huomata normaali ajossa? Miten voin helposti todeta että se toimii oikein? Olen huomannut että toisinaan kun pyörät lähtee edessä sutimaan niin pohjasta kuuluu pieni "surahdus". Onko tuo normaali 4Motionin käynnistymisen ääni?

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 1.3.2009 15:36

Taitaa rusahtaa se tasauspyörästön lukko. Ihan normaalia.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 1.3.2009 17:34

Taitaa rusahtaa se tasauspyörästön lukko. Ihan normaalia.


Mikä? Ei kai borassa mitään keskitasauspyörästöjä ole.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 1.3.2009 19:10

EDS/EDL (yrittää*) jarruttaa sutivaa pyörää abs:n avulla. Se aiheuttaa erinäisiä rutinoita.





*Huonoin tuloksin ;)

tonikuk
-
Viestit: 19
Liittynyt: 11.2.2009 19:26

ViestiKirjoittaja tonikuk » 1.3.2009 20:35

Okei nyt alkaa toi ääni olee selvä. Tosin voihan se olla vaikka joku resonanssi ääni jostain muualtakin. Mutta palataas tohon alkuperäiseen ongelmaan, eli miten voin helposti tunnistaa että 4Motion toimii? Välillä vaan epäilyttää että onko ne takapyörät mukana lainkaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.3.2009 21:15

Liukkaalla (tilavalla) alustalla kaasu konehuoneeseen ja ratti vinoon?

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 2.3.2009 10:07

Tai tasaisen liukkaalle alustalle, pää ulos ikkunasta, katse takarenkaaseen, kaasu pohjaan ja kytkin ylös :-D :-D

tonikuk
-
Viestit: 19
Liittynyt: 11.2.2009 19:26

ViestiKirjoittaja tonikuk » 2.3.2009 20:30

joo kokeilin tota suoralla ajoa, meni 80 km/h metsään, miten pääsee pois :D

Lisää vinkkejä kiitos, aktivoitukaa 4Motionin omistajat!

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 2.3.2009 21:27

Laita kamera jalustalle ja kuvaa:
http://tos.pp.fi/onICE
http://tos.pp.fi/onICE2

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.3.2009 0:46

Tyyppillä on neljä samanlaista kummitusautoa kun ne ajoi toistensa läpi? :D

Mites yleensä noi jarrut ja nelivedot on toimineet peruutettaessa?

Äipän -98 A3:ssa tuntuis että lukkiintumattomat jarrut ei toimi läheskään niin herkästi peruutettaessa kun eteenpäin ajettaessa.

Ja jos niissä on joku logiikka miksei toimii vähemmän herkästi peruutettaessa niin miksi?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 3.3.2009 8:55

^Ainakin ABS lopettaa toimintansa tietyn nopeuden jälkeen... olikohan 5kmh. Ja jarrut lukittuu. Sen huomaa tuos mun toisella videolla kun luistaa mäkee alas heh.

Haldex2 ja uudemmat ainakin toimii myös pakilla.
Jotkun versiot ei, jos käyttää käsijarrua mäkipidättimenä.

ramiv
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.10.2003 10:00

ViestiKirjoittaja ramiv » 3.3.2009 11:47

Koitas lähtöjä liukkaalla ensin normaalisti, ja sit uudestaan silleen että vedät käsijarrua just sen verran että merkkivalo syttyy. Haldex on tällöin pois pelistä.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 3.3.2009 15:27

Hyvin pääsi peruutteleen vaikka käsijarru oli päällä ja takapyörät ruopi;)
Kuten edellä sanoin, näissä on eroja.

Janezky
-
Viestit: 26
Liittynyt: 4.12.2008 17:30

ViestiKirjoittaja Janezky » 3.3.2009 22:03

4 Motioni runksuttelee liikkeellelähtiessä, välillä vauhdissakin-->jarruttaa enempi luistavaa etupyörää, itellä on ainakin tän päivää rutissut koko ajan...=)
Ääni on siis ABS:ien paukuttelua, kuuluu asiaan. Kokemukset gen1 ilman espiä.

Nythän on hyvä keli kokeilla, parkkiksella tms. kyllä sen huomaa vetääkö ne kaikki neljä rengasta. Jos ei pyrstö tunne niin voi käydä sitten hangesta tarkistamassa urien määrän...

Onko haldex huollettu koska viimeksi?

tonikuk
-
Viestit: 19
Liittynyt: 11.2.2009 19:26

ViestiKirjoittaja tonikuk » 4.3.2009 9:20

Haldexista on vaihdetty öljyt ja suodatin kuukausi sitten. Onko jotain muuta mitä sille pitäsi tehdä?

Janezky
-
Viestit: 26
Liittynyt: 4.12.2008 17:30

ViestiKirjoittaja Janezky » 4.3.2009 9:48

"Haldexista on vaihdetty öljyt ja suodatin kuukausi sitten. Onko jotain muuta mitä sille pitäsi tehdä?"

Tätä juurikin haettiin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 42 vierailijaa