Erimielisyyksiä katsastuksessa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Lamaro
-
Viestit: 197
Liittynyt: 9.3.2006 21:31

Erimielisyyksiä katsastuksessa

ViestiKirjoittaja Lamaro » 30.1.2009 17:23

Laitetaas vallan uus topic, kun asiat hieman selvinneet tuosta viimekerrasta.

Auto -98 Golf GTI 1.8T

Elikkäs kävin katsastuskonttorilla hieman kertomassa omaa mielipidettä katsastus-sedän antamasta päätöksestä.

Ensiksikin katsastuksessa todetut viat ja puutteet:
- Rekisterimerkinnät, moottori muutettu, vaaditaan lisäselvitystä
- Äänenvaimennin, äänenvaimennus riittämätön, korjattava

Noniin... Kyselin tuosta miten moottoria muutettu, vastasi, että imupuolelle ja pakopuolelle tehty muutoksia. Juu kyllä on, välijäähdytin vaihdettu isompaan, pakoputki 3" jossa katti ja kaksi vaimenninta.

Kyselin siitä sitten, että miksi moista ei saisi tehdä ja vaikka muutoskatsastaa kyseisille osille, vastaus "ei saa vaihtaa vähäpäästöiseen autoon mitään". Tarvii kuulemma mennä VTT mittaukseen (vai mikä olikaan), että onko sallitut lukemat jne. Auto kuitenki meni puhtaasti läpi katsastuksessa tehdyssä pakokaasutestissä, mutta on kuulemma syytä epäillä ettei menisi tuosta VTT-testistä läpi kun on osia vaihdettu.

Katsastusmies otti myös esille että jos olisi se 180hv golffi kyseessä niin voisi mennäkkin läpi...MITEN SE VOI VAIKUTTAA MIHINKÄÄN??

Onko siis mahdotonta katsastaa autoo johon vaihdettu välijäähdytin ja pakoputkisto? Mielestäni tälläkin foorumilla "muutama" henkilö joka vaihtanut autoonsa kyseiset hilut ja katsastanut auton?

Tiedän, hyvin epäselvästi selitetty (hieman hiiltyneenä kirjoitettu), mutta koittakaa saada edes joku tolkku viestistä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.1.2009 17:30

Tosta ahtoilmanjäähdyttimestähän on muistaakseni ihan teksti jossain pykälissä että sen muokkaaminen rinnastetaan moottorinvaihtoon ja nykyiseen autoon sen takia vaaditaan käytönaikainen päästömittaus.

Pakoputkisto taidetaan rinnastaa saastelaitteisiin joita koskee sama juttu.

Siksi ahtoilmanjäähdytin pitäisi ollakin mattamusta ja alkuperäisellä paikalla ilman kiiltäviä osia...

Sulle nyt vaan sattui tarkempi katsuri, mutta sääntöjen mukaan se toimi.

Lamaro
-
Viestit: 197
Liittynyt: 9.3.2006 21:31

ViestiKirjoittaja Lamaro » 30.1.2009 17:39

Kokemuksia niiltä joilla on välijäähdytin esillä ja saanut katsastuksesta läpi?

aza
-
Viestit: 133
Liittynyt: 15.8.2006 23:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja aza » 30.1.2009 18:22

Itellä on 2,5 putkisto ja välijäähdytin vaihdettu isompaan, mutta eipä ole mitään mutinoita toistaiseksi tullut. Tosin en tiedä kiinnittikö katsastaja huomiota edes tohon välijäähdyttimeen, kun on sopivasti piilossa. Ajattelin itsekin eka et meneeköhän se läpi, mutta ei ainakaan tullut mitään sanomista, jos se sitä edes huomasi.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 30.1.2009 19:02

Tässäpä nyt sitä lakitekstiä niin ei tarvitse arpoa.
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvon+rakenne++ja+varusteet/Henkil%C3%B6-+ja+pakettiautojen+rakennemuutokset/Moottori/Moottorin+muuttaminen.htm

Lainaus:
5) Autoon, jonka sen käyttöönottoajankohtana on edellytetty olevan EY- tyyppihyväksytty (käyttöönotto 1.1.1998 alkaen), ei saa asentaa ahdinta, muuttaa moottoria muutoinkaan eikä vaihtaa auton osia siten, etteivät käyttöönottoajankohtana vaaditun EY-tyyppihyväksynnän edellyttämät vaatimukset tai niitä uudemmat vaatimukset täyty. Esimerkiksi jarru-, melu-, pakokaasupäästövaatimusten tulee ahtimen tai moottorin vaihdon jälkeen täyttää auton ensimmäisenä käyttöönottoajankohtana voimassa olleet vaatimukset. Vaatimusten täyttymisestä on tarvittaessa annettava kirjallinen vaatimustenmukaisuusselvitys. Selvityksen voi antaa ilmoitettu tutkimuslaitos, auton valmistaja tai valmistajan edustaja.


Byrokratiaa byrokratiaa... Ja se VTT pussitesti on vähä eri asia kuin vuosikatsastuksen käytönaikainen.

Härski gti
-
Viestit: 91
Liittynyt: 25.10.2008 17:59

ViestiKirjoittaja Härski gti » 30.1.2009 19:04

itellä on käsitys noitten vaimentimien kohdalla katsastuksessa, että pitää olla
E-tyyppihyväksytty eikä saa ylittää tiettyä melurajaa!
eiköhän nämäkin jutut riipu aika inssistä ja onko saanut lähiaikoina (vitsi, vitsi =) ).

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 30.1.2009 19:13

itellä on käsitys noitten vaimentimien kohdalla katsastuksessa, että pitää olla
E-tyyppihyväksytty eikä saa ylittää tiettyä melurajaa!

Aivan näin.
Kokeile että leikkelet ne E- laput vanhastoista "pöntöistä" ja hepillä kiinni uusiin :)
Luin jostain että konttorin vaihto auttaa (toistaiseksi).

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 30.1.2009 20:28

Itseasiassa kaikista järkevintähän olisi ollut keskeyttää katsastus jolloin auton tietoihin ei olisi tullut näitä "laittomuuksia", siis mitään tietoa auton katsastusyrityksestä. Todennäköisesti samat tiedot näkyvät nyt sitten seuraavallakin katsastuskonttorilla, joten kannattaa etukäteen käydä tiedustelemassa auton hyväksymistä niillä osilla ennen halliin ajoa.

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 30.1.2009 22:11

Mulle ainakin sanottiin ku kyselin ennen putkiston hommaamista et voiko sellasen laittaa, ni sanoivat et hyväksynnät (oisko ollu E-hyväksyntä) pitää putkesta löytyä. No, Milltekistä sellaset löyty, ni no problemo. Auto on vuosimallia '04.

William
-
Viestit: 635
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 30.1.2009 22:32

Pakokaasumittausten lisäksi tullee tehdä myös tehomittaus. Ja siinä pätee +20% sääntö, eli jos sulla on vakio 150 hv Gti:n 5-lovinen aski ja/tai jarrut, niin tehoa saa maksimissaan olla 180 hv.

sam74
-
Viestit: 363
Liittynyt: 6.12.2006 11:55

ViestiKirjoittaja sam74 » 30.1.2009 22:46

ei pitäis näkyä toisella eri firman konttorilla tietoja..... kävin joku aika sitten katsastaa g3 k1:llä ja vika listan jälkeen piruuttaan toisella eri firman konttorilla... ei vikalistaa läpi meni....

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 30.1.2009 23:10

Ja siinä pätee +20% sääntö,


ja edelleenkin tämä sääntö koskee vain mallisarjan tehokkainta jota 150hv:n versio ei taida edustaa ellei jarrut sitten ole tehokkaimman kanssa samat.

Edit: AKEn sivuilta se varmistus löytyikin:
Esimerkki

Mallisarja käsittää 1.6 l (70 kW), 2.0 l (85 kW) sekä 2.2 l (120 kW) versiot.

Kun 1.6 l moottoriin asennetaan turboahdin ja teho nousee 80 kW:iin, tulee alusta muuttaa vastaamaan 2.0 l mallin alustaa. Jos teho nousee 100 kW:iin tulee alusta muuttaa vastaamaan 2.2 l mallia. Tällöin teho saa olla enintään 120 kW + 20%.

tuubiaas
-
Viestit: 158
Liittynyt: 4.3.2007 23:56

ViestiKirjoittaja tuubiaas » 31.1.2009 12:18

itse kävin katsastamassa golffin ja siinä tulee ahtoputken ulos puskurin aukoista ja välijäähytin ihan selvästi esille niin ei katsastus mies varmaan edes huomannut niitä ku ei sanonut yhtään mitään :D kai se sitten on vähän katsastus miehestä kiinni jos valittaa? varsinkin kaikkein pahimmat on just ne nuoret jotka on aloittanut työt vähän aikaa sitten niin ne kyllä jaksaa olla niin "virkaintoisia" :D

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 31.1.2009 12:25

Se on ihan turha kysellä täällä "sympatiaa" ihmisiltä, jotka ovat laittomat vehkeensä saaneet katsastettua hymyilemällä nätisti katsastuskonttorilla. Laiton peli mikä laiton peli, ja sillä hyvä. On niitä ennenkin vakioiksi palauteltu, että on leima saatu...

audituning
-
Viestit: 140
Liittynyt: 19.9.2006 17:18

ViestiKirjoittaja audituning » 31.1.2009 13:00

on se välillä niin säälittävää tuo katsastsmiestenki touhu viimeksi kun omaa autoa kävin näyttämässä niin sano että parkit on väärän väriset niissä oli hiukan sinertävää mutta mitenkäs niitä vaihtelemaan angel eyes umpioissa ei siis päästäny läpi, en aikonutkaan tehdä asialle mitään joten menin vaan toisen katsastusmiehen juttusille seuraavalla kerralla ja päästi läpi järjetöntä nipottamista jostain parkeista vaikka työtänsä nekin vaan tekevät

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 31.1.2009 13:03

Nii-in, kenenkäs syy se on kun ei auto mee katsastuksessa läpi?
Kysymys lienee retorinen...

tuubiaas
-
Viestit: 158
Liittynyt: 4.3.2007 23:56

ViestiKirjoittaja tuubiaas » 31.1.2009 14:32

kyllähän se yleensä oma syy on :)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 31.1.2009 15:42

^^^tehokkaasti asia tiivistetty yhteen lauseeseen.

audituning
-
Viestit: 140
Liittynyt: 19.9.2006 17:18

ViestiKirjoittaja audituning » 31.1.2009 17:57

niin tais olla katsastusmiehellä vittumainen päivä että piti vaan jostain päästä sanoon mutta eihän sellanen saa työ tulokseen vaikuttaa, en minäkään tee työtäni päin persettä jos sattuu joku vituttaan ja valot oli e hyväksytyt eikä omia virityksiä että minun mielestäni ois pitäny heti eka kerralla mennä läpi

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 31.1.2009 22:12

Mun mielestä teidän kaikkien pitäis vetää pipo syvemmälle päähän ja mennä nukkumaan.
Ihme naukumista ja spekulointia täysin selvistä asioista.
Laiton on laiton vaikka voissa paistais. Se on AINA sen katsurin oma päätös jos ei läpi päästä.

Eikä tällaisesta paskasta saa mitää irti. suorastaan vituttaa lukea näin epäselvää tekstiä.
on se välillä niin säälittävää tuo katsastsmiestenki touhu viimeksi kun omaa autoa kävin näyttämässä niin sano että parkit on väärän väriset niissä oli hiukan sinertävää mutta mitenkäs niitä vaihtelemaan angel eyes umpioissa ei siis päästäny läpi, en aikonutkaan tehdä asialle mitään joten menin vaan toisen katsastusmiehen juttusille seuraavalla kerralla ja päästi läpi järjetöntä nipottamista jostain parkeista vaikka työtänsä nekin vaan tekevät


"..en aikonutkaan tehdä asialle mitään joten menin vaan toisen plaplaplapla ja läpi meni"

Näinhän ne ongelmat aina ratkaistaan.
Ei kestäny itsetunto katsurin rankaisevaa kommenttia sun hienoista tuning valoista, niin päätit vaihtaa katsuria?

Itse tekisin varmasti samoin, mutta turha sitä setä katsastajaa on syyttää sun tuning valojen lalillisuudesta.
Oisit puuttunu heti asiaan sanomalla "vittu näyttääkö noi sun mielestä sinisiltä HÄ!"
Nielit kohtelun, joten ei se varmaan ihan tuulesta tempassu parkkien sinisyyttä?

Tiedän että tämä kommentointi turhan syyttävää nyt audituning kohtaan, mutta ei ne nalle karkit aina tasan mene.

j4k3
-
Viestit: 438
Liittynyt: 25.7.2003 4:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja j4k3 » 31.1.2009 22:19

Prkl, kerrankin joku sanoo niinku asiat on eikä hyssyttele ja voivottele että "voi harmi ku meidän Mikki ei saanut autoa leimaan vaikka onhan se vähän laiton"
Turhaa jauhamista päivänselvistä asioista. Jos ei kestä inssin päätöstä niin joko vaihtaa asemaa ja toivoo että seuraava inssi ei ole tarpeeksi tarkka tai sitten, _nyt kuunnelkaa tarkkaan_ muokkaa autoa lain rajoissa... :)
Itselläni ei ole ollut todellakaan sen kummemmin laillisempia autoja ku "muillakaan" mutta ei se siitä ulisemalla kummene.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 31.1.2009 22:37

Tai menee leimaamaan toiselle konttorille.

aza
-
Viestit: 133
Liittynyt: 15.8.2006 23:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja aza » 1.2.2009 0:20

Menee taas perinteiseen tapaan aihe koko topicissa mielipiteiden vääntämiseksi ja sen jälkeen tappeluksi :(

Heke26
-
Viestit: 186
Liittynyt: 18.11.2008 17:33

ViestiKirjoittaja Heke26 » 1.2.2009 1:19

En ymmärrä miksi ei voi viritellä autoa ihan laillisilla rajoilla... Jos on lailliset virit ja tarvii jotain lappuja nii sit käy ne hakemassa kun kerran on päätetty viritellä..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.2.2009 1:21

No onhan se prkleen paljon kalliimpaa.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 1.2.2009 4:23

Sehän on tietoinen riski jos menee virittelemään laillisuuden tuolle puolen. Jos ei tuota ymmärrä, on jo tyhmä.

audituning
-
Viestit: 140
Liittynyt: 19.9.2006 17:18

ViestiKirjoittaja audituning » 1.2.2009 11:46

no joo tämä tästä aiheesta, mutta kukapa sitä aina tietää mikä on laitonta ja mikä ei??? joo ja on nuo äidinkielen tunnit vähän jäänny väliin =) ei jaksa nyt ruveta haastaan riitaa joutavasta asiasta

Lamaro
-
Viestit: 197
Liittynyt: 9.3.2006 21:31

ViestiKirjoittaja Lamaro » 1.2.2009 18:02

Aika jännästi tulee kyllä kommenttia tälläiseltä foorumilta missä kuitenki melko moni on autoonsa jotain virityksiä tehnyt/kö!?

Kauheeta avautumista, naurettavaa!

Kysyin myös, että miten sellaiset ovat saaneet katsastuksesta läpi, jotka ovat näitä perkeleen hirveitä ja paheksuttavia virityksiä tehnyt, eipä ole paljon vastailu. Kokemuksia ei siis taida olla ja kenelläkään ei asennettuna suurempaa välijäähdytintä tai putkistoa?

Onneksi meillä on näitä, jotka kiltisti ajelevat täysin vakiolla autolla ja ei ole mitään siihen muuttanut ja tulee avautumaan kuinka tyhmiä ne ovat, jotka autoansa muuttelevat.

Jos ei oikeasti ole mitään vinkkia antaa taikka omaa kokemusta tuosta katsastuksesta niin eikö voi olla hiljaa ja seurata topickkia, miettiä sitten vaikka pikkupikku päässänsä kuinka tyhmä olen kun täysin laitonta autoa olen ajellut ja tulen vielä vinkumaan kun hylättiin katsastuksesta.

Kiitos ja aamen!

PS. jos joku otti herneet nenäänsä ni ei tarvitse avautua, niinkuin itse juuri tein...pysyisi ees hiukan aiheessa!

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 1.2.2009 18:20

Onneksi meillä on näitä, jotka kiltisti ajelevat täysin vakiolla autolla ja ei ole mitään siihen muuttanut ja tulee avautumaan kuinka tyhmiä ne ovat, jotka autoansa muuttelevat.


Kuulun tähän joukkoon, meni vaan tuossa muutama minuutti, kun kaivoin nenää :D

Tuolta toiselta palstalta löysin linkin mistä voi olla apua.

ps. Herne löytyi, pitää keittää Torstaina keitoksi ;)

Lamaro
-
Viestit: 197
Liittynyt: 9.3.2006 21:31

ViestiKirjoittaja Lamaro » 1.2.2009 18:33

Quote:
Onneksi meillä on näitä, jotka kiltisti ajelevat täysin vakiolla autolla ja ei ole mitään siihen muuttanut ja tulee avautumaan kuinka tyhmiä ne ovat, jotka autoansa muuttelevat.



Kuulun tähän joukkoon, meni vaan tuossa muutama minuutti, kun kaivoin nenää :D

Tuolta toiselta palstalta löysin linkin mistä voi olla apua.

ps. Herne löytyi, pitää keittää Torstaina keitoksi ;)


Erittäin kiinnosta palsta, ei vain oikein vastannut kysymyksiin.

Esim. jos lukee säännösten vastainen, niin ei paljon kerro miten se on säännösten vastainen. Mikä siis luokitellaan säännösten vastaiseksi, tässä tapauksessa ilmeisesti alkuperäistä suurempi välijäähdytin ja tilavuudeltaan suurempi pakoputkisto?

audituning
-
Viestit: 140
Liittynyt: 19.9.2006 17:18

ViestiKirjoittaja audituning » 1.2.2009 18:40

no itsellä on välijäähdytin keulilla ja näkyy kyllä, mutta eipä katsastuksessa sanottu mitään joten luultavasti ei sitten ole laiton viritys tämä sitten?? toisin kuin nuo valot jossa hirveät siniset parkit jotka häikäisevät silmiä =D
Viimeksi muokannut audituning, 1.2.2009 18:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 1.2.2009 18:42

Tässä lienee laitonta se cooleri, sen muutos kaikeri rinnastetaan jo moottorin vaihtoon tms. Eikös ylempänä todettu että äänenvaimennus ei ollut riittävä? Vähäpäästöisessä autossa lähes kaikki muutokset moottorissa vaatii VTT:n testin.

- Vakioputki kiinni
- Vakiocooleri kiinni

ja uusintatarkastukseen. Eikai tässä mitään kummallisen vaikeeta ole?

Tai sitten unohdat koko leimaamisen samalla konttorille (ja mietit miksi ihmeessä edes menit sinne), ja menet toiselle konttorille jossa ei nussita lain kirjainta näin tarkasti, ja otat leiman papruun. (ellei se sun putkisto todellakin ole joku mieletön melusaasteen aiheuttaja)

audituning
-
Viestit: 140
Liittynyt: 19.9.2006 17:18

ViestiKirjoittaja audituning » 1.2.2009 18:55

oishan se kiva jos näihin sais selvän linjauksen että sillon ei läpi jos on cooleri keulilla, ja ihan muutenkin joka asiaan. sillon kukaan ei ryhtyisi tuunaamaan autoansa kun on selvä asia että hylätty tulee, ja voihan se itellekkin hylätty taas paukahtaa tänä vuonna vaikka viime vuonna läpi menikin.

Lamaro
-
Viestit: 197
Liittynyt: 9.3.2006 21:31

ViestiKirjoittaja Lamaro » 1.2.2009 18:59

Tässä lienee laitonta se cooleri, sen muutos kaikeri rinnastetaan jo moottorin vaihtoon tms. Eikös ylempänä todettu että äänenvaimennus ei ollut riittävä? Vähäpäästöisessä autossa lähes kaikki muutokset moottorissa vaatii VTT:n testin.

- Vakioputki kiinni
- Vakiocooleri kiinni

ja uusintatarkastukseen. Eikai tässä mitään kummallisen vaikeeta ole?

Tai sitten unohdat koko leimaamisen samalla konttorille (ja mietit miksi ihmeessä edes menit sinne), ja menet toiselle konttorille jossa ei nussita lain kirjainta näin tarkasti, ja otat leiman papruun. (ellei se sun putkisto todellakin ole joku mieletön melusaasteen aiheuttaja)

Vakioputki löytyy, mutta vakiokuuleria valitettavasti ei :/ Juu kyllä aion nuo sitten vakioksi palauttaa, mutta autohan on taas täysin laiton ja maailman vaarallisen vehje kun lyön noi katsastuksen jälkeen takaisin paikoilleen. Itse en olisi mennyt kyseiseen paikkaan katsastamaan, mutta auto oli korjauksessa jossa laitettaan absit kuntoon ja menivät sieltä sen katsastamaan.

Pakoputkisto ei ole mikään kauhea meluputkisto vaan sivistynyt jossa voiman tunne on läsnä. Korvakuulolla oli mitattu ja sanoi, että ei ole tarpeeksi vaimennettu. Tämän jälkeen kysyin, että miksi ei mitattu laitteilla niin vastaus oli "ei saa muuttaa putkistoa". Joten vaimennus voisi ollakkin ihan hyväksyttävä, mutta kun putkisto laiton niin se siitä.

Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 1.2.2009 19:03

Itsellä ollu parissa edellisessä autossa tummennukset kaikissa laseissa ja xenonit paikoillaan kun olen käyttäny katsastuksessa.
Hondassa (civic ej9) valitti ettei saanu pitkillä ollenkaan lukemaa valotehosta ja pyysi 3 muutakin inssiä katsomaan xenon valoja (6000K värisävyllä). Kyselivät sitten porukalla paljonko maksoi ja oliko vaikee asentaa H4-bixenon polttimolla olevaa sarjaa. Tummennuksista eivät puhuneet mitään (kalvo 70%). Seuraavana vuonna samassa autossa oli myös lisäpitkät Bosch 225 ref 37,5 mutta xenoneista otin pois käytöstä pitkät, ei myöskään mitään sanomista mistään valoista tai tummennuksista.
Volvossa (v40) oli xenonit (4300K) lyhyissä ja pitkissä sekä tummennukset. Inssi mittas valot eikä mitään huomauttamista mutta tummenukset poistatti etulaseista ku olivat kuulemma liian tummat (kalvo 50%).

En tiedä onko sitten omalla käyttäymisellä mitään vaikutusta asiaan kun menen mukaan katsastukseen ja jos olen huomannut itse että jotain erikoista esim alustassa kolisee yms, niin käsken kokeilla kunnolla että löytyy se paikka/asia mikä aiheuttaa esim sen kolinan niin pystyy korjaamaan vian.
Muutenkin kyselen asiallisesti mitä tutkivat ja mites kyseinen asia vaikuttaa esim ajamiseen yms. Vaikka en itse ole mikään aivan ummikko auton kanssa.
Aina ovat inssit olleet hyvin asiallisia, kertoneet tekemiset ja vastailleet kysymyksiin.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 1.2.2009 19:11

Tämän jälkeen kysyin, että miksi ei mitattu laitteilla niin vastaus oli "ei saa muuttaa putkistoa".


Töitään tekevät nämä "katsastusihmiset" (varmaan lukevat näitäkin juttuja).

Mutta kaikki ei huomaa kaikkea, kukaan ei ole täydellinen (ei edes viranomainen).

Joskus takerrutaan johonkin pakoputkeen, joskus valoihin jne. jne.

Tuon pakoputkiston osalta on vaan p*run vaikea tietää missä mennään, kun on ohjeistus (lue E- hyväksyntä) vain äänenvaimentajien osalta ja desibeleistä :/ (lue vaikeeta on EU aikana)

Edit
Kannattaa lueskella tuolta AKE:n sivuilta mitkä on ohjeistukset.
Paistoi silmään vielä tuommoinen kohta:
Moottorin vaihtoon rinnastettavia moottorin muutoksia:
- ahtimella varustetun moottorin mikä tahansa muuttaminen
Ei varmaan kannata ruuvata edes "angeleyes":ja :D
/Edit

ps. Mikään ohjeistus ei kiellä muuttamasta putkistoa, mutta se mitenkä sen toteutat...
Viimeksi muokannut Klonksvaagen, 1.2.2009 19:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 1.2.2009 19:13

Edellinen auto tuli kerran leimattua täysin ilman vaimentimia ja katalysaattoria, ei sanottu mitään konttorilla :) Ja selvennykseksi, että olin mitannut savutuksen ennen sinne menoa. Ja yksi porukoiden auto tuli leimattua kahteen kertaan niin että nopeusmittari ei toiminut (Peugeot 406) ja inssi ei edes huomannut mokomaa toisella kerralla, ekalla kerralla totesi että sen pitäisi periaatteessa toimia :D Aina olen ollut insseille asiallinen ja itsekin ollut siellä auton alla kattelemassa ja jutellut inssin kanssa milloin mistäkin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.2.2009 19:19

Vakioputki löytyy, mutta vakiokuuleria valitettavasti ei :/
Mattamustaa pölyistä putkea jäähdyttimen tilalle ja muualle koittamaan onnea.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 1.2.2009 19:28

Kysyin myös, että miten sellaiset ovat saaneet katsastuksesta läpi, jotka ovat näitä perkeleen hirveitä ja paheksuttavia virityksiä tehnyt, eipä ole paljon vastailu. Kokemuksia ei siis taida olla ja kenelläkään ei asennettuna suurempaa välijäähdytintä tai putkistoa?

Lukemisen ymmärtäminen on vaikeaa näemmä.

Kuten monta kertaa jokaisessa topicissa missä käsitelty katsastusta, niin on kerrottu että on täysin katsastajasta kiinni päästääkö läpi vai ei.

Jotkut käyttävät tuttuja leimaajia (ns. rahaleima), jotta saa katiskansa leimaan pienten laittomuuksien kanssa.
Joskus riittää se nätti hymy, joka piristää katsuria siinä määrin ettei viitsi nipottaa pienistä asioista.
Joskus taas löytyy katsuri jota ei alun pitäenkään ole kiinnostanu moiset pikku säädökset.
Mutta valitettavan usein myös löytyy niitä pilkun viilaajia, jotka rankaisee pienistäkin seikoista.
Tuo välijäähdyttimen vaihdon rinnastaminen moottorin vaihtoon on omasta mielestä kyllä melko radikaali säädös.

Ei täällä ihan huvikseen avauduta.. ehkä =)

Suosittelen yksityisiä konttoreita. Kannattaa käydä jossain lähimaaston paikoissa kyselemässä hiljaseen aikaan niitä näitä ja hieroa tuttavuutta.

t: Ei palkoja tänään. =)

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 1.2.2009 19:32

Kokemuksia ei siis taida olla ja kenelläkään ei asennettuna suurempaa välijäähdytintä tai putkistoa?

E-hyväksytty rööri, ei ongelmaa. Välijäähdyttimet on molemmat orkkiksia, eivätkä näy puskurin takaa. Muutenkin kun konepellin avaa, ni aika tarkkaan saa tuijotella ennen ku hoksaa ettei paikallaan oo ihan orkkiskamat...
Silti tehoa melkein 2x orkkiksen verran, eikä ongelmia katsastuksessa.

Ja näin siis kaverilla. ;)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 1.2.2009 19:50

Profiilin ei-kat audista vuoti syksyllä pakoputki eikä mennyt luonnollisestikaan katsastuksesta: arvot olivat muuten priimat, mutta liikaa happea. Korjasin sitten putken niin, että oli tiivis: happea ei ollut yli sallitun pakokaasuissa, mutta kaikki muut, haitallisemmatkin, arvot kohosivat. Noin kai se pykälien mukaan menee.
Itselläkin on ollut vähäpäästöisessä autossa välijäähdytin, jota siinä ei saisi olla. Otin siis putket irti katsastuksen ajaksi ja vaikka irralliset putket konehuoneessa kiinnittivät varmasti huomiota, ei itse katsastuksessa ollut sanomista.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.2.2009 20:19

Jos samalle katsurille vie niin varmasti se hylkää siitäkin kun jäähdytin on poistettu.

Janne_80
-
Viestit: 10
Liittynyt: 23.9.2007 15:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja Janne_80 » 1.2.2009 22:27

Kannan oman korteni kekoon.

Itse olen ajattellut asiaa näin.
Käyn katsastamassa auton, jossa on "laittomat viritykset" ja menee läpi.
Lähden kruisaileen siitä sitten tyytyväisenä, poliisit pysäyttävät ja hieman tutkivat. (kuvitellaan että esim. kuuleri näkyy ja kiinnittää huomiota.) Sakot tulee aivan varmasti,ellei jopa ajokieltoo vaikka juuri katsastettu, laiton mikä laiton.

Mielestäni vielä pahempi tilanne.
Vedän kolarin vaikka toisen auton kanssa.
Autoni on laiton kun vakuutusyhtiön tarkastajat tutkivat, vaikka on kuinka katsastettu.
kumpikohan joutuu maksumieheksi? Tuskin vakuutuskaan korvaa laitonta peliä.
Ja mitä tapahtuu jos jollain lähtee henki.

En ole näistä aivan varma, mutta voisin kuvitella että aika heikoilla olisin.
Joten jos viritän/rakennan, teen sen lain puitteissa.
Taisi olla hieman OT, mutta kumminkin

Mielummin korjaan katsastuksessa havaitut virheet, kun tappelen vakuutusyhtiön kanssa, kun oli laiton auto.

Ja ne katsastus sedät kyllä kertoo ja jopa ottavat selvää siitä mitä voi tehdä ja miten, kun vaan käy kyselemässä. Näin tehnyt itsekkin kun en netistä löytäny.

Kiitos ja anteeks.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.2.2009 22:28

Tuskin vakuutuskaan korvaa laitonta peliä.
Muutoksen pitää edesauttaa vahingon tapahtumista ennen kuin siinä on korvauksen alentamisperuste.

audituning
-
Viestit: 140
Liittynyt: 19.9.2006 17:18

ViestiKirjoittaja audituning » 1.2.2009 22:37

no miten coolerista saa sitten täysin laillisen pitääkö käydä tehonmittauksessa?? periaatteessa kaikki lastutetut autot ovat laittomia jos ei dynottamista ole tehty vai??

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.2.2009 22:42

Tehomittaus ja käytönaikainen päästömittaus joka tietysti pitää vielä läpäistäkin...

Ja niinhän ne muutokset laittomia onkin. Poikkeuksena ne ohjelmat jotka on hyväksytetty valmistajan toimesta.

audituning
-
Viestit: 140
Liittynyt: 19.9.2006 17:18

ViestiKirjoittaja audituning » 1.2.2009 22:48

no periaatteessa ei niin paljoa maksa tuo dynotus ja päästömittaus että kannattaisi ruveta katsastuksessa tappelemaan, sama kun kävisi ennen seuraavaa katsastusta =)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.2.2009 22:55

Niin, kaikkihan on suhteellista.

VTT otti takavuosina käytönaikaisesta päästömittauksesta jotain alkaen 4...5 tonnia ja jos alustavista mittauksista pääsi läpi niin tarkempi jatkomittaus maksoi vielä jotai lisää.

Test Center Tiililä oli kuulemma halvempi ja Dekra saksassa vielä halvempi, mutta noiden hinnoista ei mitään hajua. Ruotsissakin oli jonkun verran suomea halvempaa.

Tehomittaushan onkin sitten ilmaista tuohon verrattuna.

Janne_80
-
Viestit: 10
Liittynyt: 23.9.2007 15:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja Janne_80 » 1.2.2009 23:46

Muutoksen pitää edesauttaa vahingon tapahtumista ennen kuin siinä on korvauksen alentamisperuste.

OK, hyvä tietää.
Mutta onko auto enään "vakuutuksen alainen" jos se ei täytä lakikpykäliä?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.2.2009 0:12

Varusteet joita ei ole vakuutettu, eh, ei ole vakuutettu...

Modifikaatioita ei välttämättä korvata ellei ne ole vakuutussopimuksessa. Tavanomaiset varusteet taitaa mennä aika heittämällä läpi, mutta yhdestä valkokultakappaleesta jyrsityt vanteet pitää vakuuttaa erikseen.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 2.2.2009 10:22

Eli periaatteessa, jos olet vakuuttanut 110kW 1.8T Golfin ja sulla on alla noilla 110kW golfin kilvillä varustettu 140kW 1.8T Golffi, ajat vakuuttamattomalla autolla. Näin karrikoituna esimerkkinä.

Totuus ei ole ihan noin mustavalkoinen, mutta jos muutokset huomataan esim. vakuutustarkastajan toimesta onnettomuuden jälkeen, voi korvaussumma olla pyöreä nolla. Olettaen tietty, että onnettomuus on sun oma vika ja että syy ei ole tyyliin "nukahdin rattiin".

Ja mitä noihin "valmistajan" hyväksymiin lastuihin/virityssarjoihin tulee (TÜV-hyväksytyt virityssarjat), niin eihän sellaistakaan ainakaan jokapaikassa Suomessa onnistu, ainakaan ihan läpihuutojuttuna, leimata. Etenkään, jos auto on vähäpäästöinen. Saksatahan saa mm. R32 ja VR6 Turbo/remmiahdinsarjoja yms. mitkä on kaikki TÜV-hyväksyttyjä, mutta kuinka yllättävää onkaan, Suomessa ei saa autoa leimattua noilla sarjoilla... :) Ei kuulemma ole se TÜV-lappu riittävän pätevä todistus.

On se auton virittäminen hieno harrastus täällä Suomessa. ;)

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 2.2.2009 11:14

Kyllä kai se TÜV-dokumentti muuten riittäisi, mutta kun paukkuu usein se muutoskatsastuksessa sallitu +20% tehonnousua rikki, niin ei auta vaikka olisi mitä dokumentteja päästöistä tai melusta. Onko kukaan kokeillut hakea poikkeuslupaa TÜV-hyväksytyille muutoksille? Periaatteessahan voisi kuvitella että saisi dokumentilla perusteltua sen että voimansiirto, jarrut yms. selviävät kasvavista tehoista ja että EU-vaatimuksetkin täyttyvät.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.2.2009 18:54

Eli periaatteessa, jos olet vakuuttanut 110kW 1.8T Golfin ja sulla on alla noilla 110kW golfin kilvillä varustettu 140kW 1.8T Golffi, ajat vakuuttamattomalla autolla. Näin karrikoituna esimerkkinä.
Juu ei se noin mene. Sulla lukee vakuutussopimuksessa millainen auto on vakuutettu. Jos siihen tehdään muutoksia ja ne muutokset eivät ole vakuutussopimuksessa niin niiden muutettujen osien korvauksessa on alentamisperuste jos jotain sattuu.

Varuste pitää olla tavanomaisesta poikkeava ennen kuin korvausta voi alentaa. 15-tuumaiset 150 € vanteet ovat tavanomaiset mutta 25-tuumaiset 25000 € vanteet ei välttämättä olekaan.

Jos autossa on itse pinkistä puutarhaletkusta tehdyt jarruletkut niin siinä on korvauksen alentamisperuste jos ajat jonkun perään, mutta ei silloin jos kotipihassa peruutat portinpieleen.

TÜV ei käsittääkseni varsinaisesti hyväksy mitään vaan se on mittaukset suorittava yritys. E-hyväksyntä on se joka pitää löytyä ja se käsittääkseni haetaan luotettavien mittaustulosten perusteella. Eikä kyllä mitään hajua keneltä sitä haetaan :)

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 2.2.2009 20:25

TÜV ei käsittääkseni varsinaisesti hyväksy mitään vaan se on mittaukset suorittava yritys. E-hyväksyntä on se joka pitää löytyä ja se käsittääkseni haetaan luotettavien mittaustulosten perusteella. Eikä kyllä mitään hajua keneltä sitä haetaan :)


Yleensähän tuollaiset sertifikaatit myöntää sertifioitu testausyritys. Tosin Suomessa lienee e-hyväksynnän osalta niin, että mittaukset pitää suorittaa AKE:n määräämässä paikassa ja sitten AKE myöntää mittausten perusteella e-hyväksynnän.

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 3.2.2009 9:32

Eihän se noin mene, vaan valmistaja laittaa EU-hyväksynnän leiman tuotteeseen näin vakuuttaen että tuote on kaikkien säädösten mukainen. Jos todetaan ettei se olekaan, niin valmistajalle annetaan satikutia.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 3.2.2009 10:11

<OT>

Mutu lätinää jatketaan...
Eihän se noin mene, vaan valmistaja laittaa EU-hyväksynnän leiman tuotteeseen näin vakuuttaen että tuote on kaikkien säädösten mukainen. Jos todetaan ettei se olekaan, niin valmistajalle annetaan satikutia.

Ei se noin mene, vaan mene tuonne ja valitse AKEn tehtävät.

<OT>

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.2.2009 15:15

Se vois olla Haraldin esittämä silloin kun uusia massatuotteita on tulossa markkinoille? Kuten kokonainen auto...

Sitten AKE hoitais yksittäiset tapaukset?

Tietotekniikassa on yleistä että valmistaja antaa vakuutuksen vaatimusten täyttymisestä ja niitä sitten ratsataan jälkikäteen vaihtelevasti ja tarvittaessa valmistaja menettää oikeuden laittaa markkinoille etukäteen hyväksymättömiä tuotteita.

Sam79
-
Viestit: 143
Liittynyt: 31.8.2003 0:48

ViestiKirjoittaja Sam79 » 3.2.2009 15:48

Ja lisätään vielä merkinnöistä sen verran että CE merkintä on se jonka laittaa valmistaja tai maahantuoja ja vannoo kautta kiven ja kannon että tuote on hyvä ja turvallinen. Sitä ei myönnetä tai testata millään tavalla. E merkki/hyväksyntä on sitten eri asia.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 3.2.2009 21:19

Hassua ettei kukaan muista mainita kuinka naurettavan lapsellinen tämä rakas Suomen laki on mitä auton virittämiseen tulee. On aivan aiheellista suuttua, jos kohdalle osuu virkaintoinen pilkunviilaaja kun autoaan koittaa katsastaa. Kun kerran laki on p*rseestä, niin sen tulkitseminen ja käytännön soveltaminen jää kuitenkin aina viranomaiselle ( = katsastusmies tai poliisi ) ja ei voi muuta sanoa kuin että molemmilla on USEIN korjattavaa asenteessaan.

Aiheellinen itku on perusteltua, vaikka sitten laki sanoo mitä. Lain kuuluisi olla järkevä ja perusteltu jotta sitä voisi kunnioittaa. Muistaakseni tätä kutsutaan mm. demokratiaksi.

Itse olen hankkinut projektiautot aina sopivilla papereilla, eli vm. 91 tai vanhempi, ja ei-vähäpäästöinen. Itkee sitten vähemmän. Mutta suolesta se laki silti on.
(Turvallisuuden perusteella pakottaa ajamaan 20 vuotta vanhalla autolla jos siitä aikoo ottaa tehoa....!!)

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 4.2.2009 12:03

Ongelman ydin on laeissa joita kyhätään estämään kaikki mahdollinen, ainakin rajoittamaan.

Kukapa tänä päivänä enää juuri mitään kunnioittaa kun säännöt eivät vastaakansalaisten oikeustajua, kyllä silloin saa purnatakin, ja oikeastaan pitääkin.

Päättäjät on vaan sen verran tyhmiä että mitä vähemmän lakeja kunnioitetaan sitä enemmän on oikeita ongelmiakin.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 4.2.2009 18:17

Päivän parasta antia:

Jos autossa on itse pinkistä puutarhaletkusta tehdyt jarruletkut niin siinä on korvauksen alentamisperuste jos ajat jonkun perään, mutta ei silloin jos kotipihassa peruutat portinpieleen.


Epäien vahvasti että peruutettaessa portinpieleen alentamisperuste täyttyy, on ehkä spekulatiivista, mutta törmäys voi hyvinkin aiheutua itse aiheutetusta jarruviiveestä, mikä johti törmäykseen.

Tästä topicistahan on tullu varsinainen itkumuuri, mikä ei johda mihinkään ja miks ihmeessä tämä on veilä auki? Jos lakipykälät ei kiinnosta, olisi varmaan parempi keskittyä vaikuttamaan niihin kohdistuviin muutoksiin, eikä vaan itkeä. (melkein yhtä suomalaista kuin itku polttoaineen hinnoista)

Katsastuksessa hylkääminen selvin lakiperustein lie rinnastettavissa tähän: Ajan työmatkalla aina 20% ylinopeuttta ja sitten karran saankin sakot? Mikä ihme se poliisi on minua sakottamaan kun aikaisemmilla kerroilla en ole tullut sakotetuksi ja joskus jopa päästetty pelkillä nuhteilla tai vain puhallutetty? Yhyää.. naapurin nissankuskikaan ei saanut sakkoja samanailtana ...

*Kyynel*

[edit]
Ongelman ydin on laeissa joita kyhätään estämään kaikki mahdollinen, ainakin rajoittamaan.


Niin? Mitähän varten niitä lakeja yleensä laaditaan?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.2.2009 19:05

Epäien vahvasti että peruutettaessa portinpieleen alentamisperuste täyttyy, on ehkä spekulatiivista, mutta törmäys voi hyvinkin aiheutua itse aiheutetusta jarruviiveestä, mikä johti törmäykseen.
Huono esimerkki, myönnettäköön.

Heke26
-
Viestit: 186
Liittynyt: 18.11.2008 17:33

ViestiKirjoittaja Heke26 » 4.2.2009 22:41

Meinasi melkein itku tulla kun luin TurboJ :n tekstiä.. Pitää kyllä niin paljon paikkaansa... En ole tässä nyt hirveästi kuullut että jotain lakeja olisi kumottu lähiaikoina.

Kaikkia vain rajoitetaan yms. Kuorma-autokortit lähtee pois autokouluista. Autoissa ei saa tupakoida alaikäisen läsnäollessa. Autossa ei saa olla avattuja alkoholi moninpakkauksia yms. Kaupunkiin 30kmh rajoitus.

Musta kyllä keskitytään vähän vääriin juttuihin. Ketä se haittaa jos jonkun autossa on mäyris mistä puuttuu 2 pulloa??? Siitä sakot? Tai jos on alaikäisiä autossa kun tupakoi? Kuulostaa kyllä vähän liian holhoukselta... Voitais keskittyä vaikka vähän johonki parempaan.

Perkele vanha tuttu lakupiippukin kielletään tupakoimisen myönteisistä vaikutuksista. Ei vittu oikeesti?

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 5.2.2009 5:49

Rupeaa lakupiiput menemään jo aika pitkälle aiheesta. Kertokaapas te, jotka valitatte, itkette ja parutte kaikista määräyksistä ja laeista, että mitä te olette konkreettisesti tehneet asian muuttamiseksi? Oletteko pelkästään itkeneet ja vatvoneet asiaa netissä ja Essolla vai kuinka te olette pyrkineet muuttamaan katsastussäännöksiä tai muita lakipykäliä sellaiseksi, että ne olisivat järkevämpiä?

Jos joku asia ei miellytä niin asialle pitää tehdä jotain... jotakin muuta kuin itkeä netissä tai tehdä nettiadressi. Jos tarpeeksi moni on sitä mieltä, että jokin laki on järjetön niin se varmasti korjataan.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 5.2.2009 8:16

Niinhän se menee, että jos joku laki on mielestään päin persettä, kannattaa ottaa yhteyttä kansanedustajaan, joka voi vaikuttaa lain tai asetuksen muutokseen.
Ketä se haittaa jos jonkun autossa on mäyris mistä puuttuu 2 pulloa??? Siitä sakot? Tai jos on alaikäisiä autossa kun tupakoi? Kuulostaa kyllä vähän liian holhoukselta

Jos on niin helvetin tyhmä, että itse polttaa, kannattaisi kuitenkin sen verran pitää järki päässä, että ei polta siellä, missä on alaikäisiä paikalla. Tällaiset, jonkun mielestä yliampuvalta tuntuvat kiellot on tehty niitä idiootteja varten, jotka eivät itse ymmärrä, että tupakointi lasten läsnäollessa on vaarallista näiden terveydelle.

Veikkaan, että seuraavaksi kielletään energiajuomat alaikäisiltä, sen verran kovaa näyttää olevan moisten aineiden kulutus pentujen keskuudessa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa