VW Golf IV BCA lämpöanturi

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

-SS-
-

VW Golf IV BCA lämpöanturi

ViestiKirjoittaja -SS- » 22.1.2009 21:18

Hei!

Auto on VW Golf IV vm. 2003. Moottori on 1.4 BCA

Epäilen, että autossani on jäähdytysnesteen lämpöanturi viallinen. Lämpömittari saattaa pudota hyvin nopeasti normaalista 90 asteesta aivan kylmälle. Toisinaan kuitenkin tuntuu, että anturin liittimen hierominen vaikuttaisi tilanteeseen.

Kysyisinkin nyt, että miten voisin varmasti todeta, että vika on juuri anturissa? Mieluiten vieläpä irrottamatta anturia moottorista. Esim. vastusarvoja eri lämpötiloissa ja mitkä navat mitataan keskenään yms.

Jos vika onkin anturin liittimessä, mitä sille kannattaisi tehdä? CRC:tä sinne olen jo tarjonnut, mutta en ole huomannut mitään suurta vaikutusta asiaan.

Kiitos.

Jakke78
-

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 23.1.2009 8:35

Itse vaihtaisin (ja vaihtoinkin) koko anturin. Maksaa tiskillä pari kymppiä eikä tarvi enää arvuutella anturin kuntoa. Oireina juuri tuo lämpömittarin heittely.

Tompero
-

ViestiKirjoittaja Tompero » 23.1.2009 12:03

Mulla kans teki lämpömittari noin että yhtäkkiä tipahti normaalista ihan sinne kylmälle. Lisäksi tyhjäkäynti oli heijaavaa.
Lämpötila-anturin vaihto auttoi, eikä tosiaan maksanut kun muutaman kympin marmoritiskiltä

-SS-
-

ViestiKirjoittaja -SS- » 23.1.2009 17:44

Tosiaan, myös tyhjäkäynti heijaa hieman. Kuuluuko sen normaalisti heijata lainkaan?

Tällä hetkellä kylmänä käynnistettäessä kierrokset ovat tasaisesti n. 1200rpm. josta ne jonkin ajan kuluttua laskevat noin 700-800 rpm tietämiin. Tyhjäkäynti heijaa hieman reilun viisarin paksuuden verran, oisko n. 200rpm?

Tompero
-

ViestiKirjoittaja Tompero » 23.1.2009 18:32

Nyt mulla ei ainakaan tyhjäkäynti heijaile yhtään. Jengamittari ei liiku yhtään ainakaan silmillä havaittavasti ja tyhjäkäynti on tasainen.
Ennen anturin vaihtoa se heijasi melko reilustikin ja käynti oli muutenkin sellaista röpöttävää.

Lisäksi saattoi valoissa seisoessa yhtäkkiä nakata kierrokset sinne +3000rpm ja pysyi siellä jonkin aikaa. Ennenkuin tuon osan vaihdoin niin homma alkoi jo mennä täysin hullutteluksi, saattoi sammua koko auto valoihin ja joutui muutaman kerran starttaamaan jne...

Mutta veikkaisin että sultakin ongelma katoaa tuon anturin vaihdolla. Ainakin oireet täsmäävät...

-SS-
-

ViestiKirjoittaja -SS- » 23.1.2009 21:39

Jep, lisäks auton takana seistessä kuuluu toisinaan tyhjäkäynnillä juuri Tomperon kuvailema "hörähdys".

Ajattelin, että vaihdatan anturin samalla jakohihnojen vaihdon kanssa, kun kerran auto silloin viedään liikkeeseen laitettavaksi, míkäli nyt ennen sitä ei tule mitään tämän kummempia ongelmia asian tiimoilta.

Kiitos teille

Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”