TDI Scoutti pakkasessa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Aslaasj
-
Viestit: 324
Liittynyt: 27.10.2006 13:32

TDI Scoutti pakkasessa

ViestiKirjoittaja Aslaasj » 15.1.2009 12:08

Siirretty tuolta ultimatelta, jospa täällä joku tietävämpi tdi mies:

Tänään -27 pakkasta. Auto tolpassa koko päivän. Ei kuitenkaan lämmennyt 20 km.n kotimatkalla kuin johonkin 45-50 asteeseen mittarista arvioiden ja lähellä kotia syttyi mittaristoon tuo"motor fault workshop", hehkuvaloa vilkutti ja kierrokset rajoitti max 1800.n kieppeille. Näin edettiin n.kilometri, kunnes hehkutuksen vilkutus loppui ja tehotkin tuli takaisin, pari sataa metriä ja taas löi vikatilaan. Ajoin kuitenkin varovasti talliin asti.
Pitää katsoa mitä tuo pakkanen vaikutti kun tulee lauhempaa.

Onko raadilla kokemuksia, kun lähin merkkihuoltokin on vain 500 km.n takana :/
Jotain lueskellut noista takajarruvalon ja katkaisimien vioista jotta tekevät moista ja olikohan jotain muuta?

E: Tänään kun oli vain -17 annoin auton käydä ennen töihin lähtöä n.10 min. ilman climatroniccia ja sen jälkeen ajoin reilulla 2000 rpm.llä koneen 90 asteiseksi ennen kuin laitoin climatronicin päälle. Auto toimi kuin junan vessa ilman vikatiloja. Ilmeisesti tuo eilisen pakkanen+auton vajaalämpötila liittyi jotenkin yhteen, miten?
Joku anturiko huijaa nyt...

Ei se kyllä pakkasella lämpöä pidä, heti kun kierrokset laskee taajama-ajossa niin climatronicci imee koneesta lämmöt. Ilmeisesti keulaan asennettava jotain pakkassuojaa jotta toimii?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 15.1.2009 18:17

No ei se välttämättä lämpene noilla pakkasilla kyllä tuolla matkalla tuon enempää.

Melkein laittaisin roposeni sen piikkii, että joko polttoaine alkoi hyhmätä tai ahtoputkisto jäätää.

Koska vaihdettu löpösuodatin?

Pee_Pee
-
Viestit: 96
Liittynyt: 16.3.2008 12:23

ViestiKirjoittaja Pee_Pee » 15.1.2009 18:59

Täältä ääni sille että keula vaan tukkoon kunnon pakkasilla, pieni ilmansaantireikä kannattaa kuitenki jättää johonki.

Aslaasj
-
Viestit: 324
Liittynyt: 27.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Aslaasj » 16.1.2009 18:20

Kyllä se pitäis lämmetä kun oli 8h tolpassaki. Aiemmin -22 pakkasessa lämmennyt jo puolessa välin 90 asteiseksi (mittarin mukaan).
Elokuussa ostettu eli ei varmaan löpösuodatin vielä ole vaihtovalmis.

Juu, keula varmaan kaipaa lämmikettä vaikka huollosta sanottiinkin ettei saa laittaa mitään eteen.

Pee_Pee
-
Viestit: 96
Liittynyt: 16.3.2008 12:23

ViestiKirjoittaja Pee_Pee » 16.1.2009 19:06

8 tuntia tolpassa?? Minen tiedä mistään mitään, mutta eikö tuo 8h oo vähä liikaa? Jostain on jääny päähän sellanen että yli 2 tuntia ei kannata/tartte lämmitää.. Ainakaan lämmitysvastus ei ole pitkäikäinen jos tuntitolkulla paasataan.

Miten huolto perusteli sen että keulaan ei saa laittaa peitettä?

Aslaasj
-
Viestit: 324
Liittynyt: 27.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Aslaasj » 16.1.2009 20:43

Jaksanu vaan juosta siinä 27-31 asteen pakkasessa paria sataa metriä mitä silloin oli. Eipä se tuolla pakkasella tunnu muutenkaan riittävän. Voihan se pari-kolme tuntia riittää.
Joo, ei niitä kannata turhaan noissa tolpissa pitää...lompakko+ilmasto kärsii.

Ei ne mistään mitään tiennyt, tehdas vaan kieltänyt kun kysyin syytä. Kai ne pelkää että joku peittää aukot.
Tosin ex Passatissa se ilmanottoaukko tukittiin vw.n puolesta ja ilma otettiin konehuoneesta kun tahtoi huohotin jäätyä.

LärVi
-
Viestit: 52
Liittynyt: 11.5.2008 20:36

ViestiKirjoittaja LärVi » 16.1.2009 20:58

Kyllä sitä keulaa voi tukkia ihan huoletta ja siitä on hyötyä (on kokemusta).

Isäukon ja tuttavan octavioissa on käytetty pelkkää pahvi läpyskää syylärin edessä ja vaikuttaa siten, että lämmöt nousee nopeammin. Toisessa occussa 1.9TDI PD ja toisessa 2.0TDI PD sekä kummassakin DSG vaihteisto. Noissa lämpeämiseen vaikuttaa sekin, että DSG heittää heti isointa mahdollista vaihdetta ja kierrokset alle 2000rpm.

Pee_Pee:n esitys lämmitys ajasta on ihan järkevä mutta ainakin noissa edellä mainituissa Octavioissa on todella tehottomat "säteilylämmitys" elementit. Esim -20 asteen lämpötilassa 2h tuntuu liian lyhyeltä ajalta (minusta) ja yleensä pidetty octaviaa yli -20 pakkasilla koko yö lämmössä.

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 16.1.2009 21:59

Kannattaa asennutta eberi lämmitin. Moottori lämpenee nopeasti käyntilämpötilaan ja voi käyttää lisälämmittimenä ajon aikana kovilla pakkasilla.

Aslaasj
-
Viestit: 324
Liittynyt: 27.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Aslaasj » 16.1.2009 22:11

Kyllä nuo lämmitysajat on hyvin tiedossa, säteily tietty vaatii pidemmän ajan.
Niin, olisi se webasto/eberi varmasti auttava tekijä. Eikun pahvia askartelemaan seuraavilla pakkasilla.

Pee_Pee
-
Viestit: 96
Liittynyt: 16.3.2008 12:23

ViestiKirjoittaja Pee_Pee » 17.1.2009 10:09

Ei kannata alkaa askartelemaan pahvista mitään, tilaa ennemmin Wälly oy:stä kunnollinen maskinpeitto. Sellasen paikalleen laittoon menee noin 2 minuuttia ja tarvittaessa lähtee yhtä nopeasti myös pois.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 17.1.2009 15:20

Kannattaa asennutta eberi lämmitin.

Tottahan me kaikki asennettais. Mutta tässäkään tapauksessa ei ole tietoa minkä ikäinen ja paljonko ajettu auto on.

Sitä ei ihan ensimmäisenä itsellä ainakaan tule mieleenkään sijoittaa summaa lämmittimeen jonka arvo auton arvosta on n.30%.

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 19.1.2009 2:02

?

Menee offtopicciin. Jäikö kenties epäselväksi mistä autosta on kysymys? Mikäli ymmärsin oikein kyseessä on tällainen. Nettiautossa "vanhin" myynnissä oleva on -07, ajettu jotain 60tkm ja hintaa 29900€. Ja loppujen lopuksi, mitäs väliä sillä on, paljonko ajettu ja minkä ikäinen? On niitä asennettu paljonkin ajettuihin. On se vaan mukava lähteä lämpimällä autolla liikkeelle pakkasaamuna. Eberin asentaminen kustantaa 1300-2000€ mallista, varusteista ja paikasta riipuen. Elämä on...

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 19.1.2009 13:12

Eipä sitä auton ikää tässä ketjussa ollut.

Tuohon jo laittaiskin löpölämppärin.
Yleensä näissä vanhemmissa on lohkolämmittimet, niin kyllä se auto on silläkin hyvin lämmennyt.

Eikä tuossakaan autossa näy olevan tarvetta löpölämppärille, jos se kerran muuten on lämmennyt ok lukuun ottamatta tätä yhtä kertaa.

Eli ei ole mikään ratkaisu ongelmaan asentaa kallista lämppäriä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa