Tänään tuli tapeltua ja jopa helppiä luettua, että miten saisi Word-dokumentista tehtyä täytä&tulosta -pdf:n. Perus-readonly -pdf:n tuosta saa miten vaan ja melkein millä vaan.. mutta en keksinyt miten wordissä muokattavat kentät saisi pidettyä muokattavina myös pdf:ään konvertoitaessa. Tai että miten ne saisi konvertoinnin jälkeen jälleen muokkaustilaan..
Työkaluina Adoben Acrobat 7 ja distillerit ym mitä siinä mukana tuli.
Auttakee, nyt on sormi keskellä kämmentä.. ja hyvään tarkoitukseenkin menisi, kyseessä on nimittäin "vastalause pysäköinninvalvonnalle" -lomake ;-)
Web-lomaketta en viitsi tuosta alkaa tekemään, kun uusi sivusto on jo rakenteilla.. ellei satu jollain hyvää mallia / pohjaa olemaan?
Pdf-lomakkeen luomisen tuskaa, apuja kaivataan
Valvoja: ffp jäsenet
Itse olen Acrobat 6&7:lla tehnyt täytettäviä pdf-lomakkeita, mutta en ole koskaan onnistunut wordin kenttiä siirtämään sellaisenaan pdf-lomakkeelle. En ole kyllä kaivannutkaan, sillä olen tehnyt ensin word -taulukkopohjan ja konvertoinut sen Acrobatilla ja lisännyt kentät vasta sitten. Acrobat 8 Pro:ssa on tietääkseni paljon kehittyneemmät lomaketyökalut, mutta hieman vähemmän olen niihin tutustunut.
Täytettävien kenttien luonti konvertoituun symmetriseen word-(lomake)taulukkoon on Acrobatilla varsin helppoa, kun aloittaa esim. vasemman yläreunan solusta ja kopioi tarvittavan määrän klooneja oikealle ja alas. Kenttien välisen etäisyyden voi passata tarkalleen kohdalleen. Jokainen lomakekenttä saa tällöin oman tunnuksensa, jolloin esim. nimikentän voi kopioida esim. lomakkeen sivulta toiselle ja täytetty tieto siirtyy samalla.
Valmiita lomakkeita löytyy kyllä netistä, mutta niitten muokkausasetukset on yleensä viety niin tiukalle, että niitä ei voi kierrättää.
Itse pidä kovasti täytettävistä lomakkeista, jotka voi Acrobatin täysversiolla tallettaa koneelle. Suojauksetkin voi asettaa niin tiukaksi kuin haluaa. Lomakkeelle voi lisätä VRK- kortilla sähköisen allekirjoituksen (ja lähettää tietoverkossa), se on juridisesti yhtä pätevä kuin käsin allekirjoitettu ja postitettu. Lomakkeen jälleenmuokkaamisen jälkeen dokumentin allekirjoitus ei ole enää validi.
Täytettävien kenttien luonti konvertoituun symmetriseen word-(lomake)taulukkoon on Acrobatilla varsin helppoa, kun aloittaa esim. vasemman yläreunan solusta ja kopioi tarvittavan määrän klooneja oikealle ja alas. Kenttien välisen etäisyyden voi passata tarkalleen kohdalleen. Jokainen lomakekenttä saa tällöin oman tunnuksensa, jolloin esim. nimikentän voi kopioida esim. lomakkeen sivulta toiselle ja täytetty tieto siirtyy samalla.
Valmiita lomakkeita löytyy kyllä netistä, mutta niitten muokkausasetukset on yleensä viety niin tiukalle, että niitä ei voi kierrättää.
Itse pidä kovasti täytettävistä lomakkeista, jotka voi Acrobatin täysversiolla tallettaa koneelle. Suojauksetkin voi asettaa niin tiukaksi kuin haluaa. Lomakkeelle voi lisätä VRK- kortilla sähköisen allekirjoituksen (ja lähettää tietoverkossa), se on juridisesti yhtä pätevä kuin käsin allekirjoitettu ja postitettu. Lomakkeen jälleenmuokkaamisen jälkeen dokumentin allekirjoitus ei ole enää validi.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”