Vento TD -93, öljynpainevalohelvetti jatkuu! KATSO KUVA!!

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

jugi_1985
-
Viestit: 84
Liittynyt: 10.2.2008 21:01

Vento TD -93, öljynpainevalohelvetti jatkuu! KATSO KUVA!!

ViestiKirjoittaja jugi_1985 » 3.12.2008 13:29

Nonii, piti sitten tehä uusi topicci kun esimerkillisesti "käytin hakua", mutta kukaan ei ollut halukas kysymykseeni vastaamaan siltikään.. Ja tämä postaukseni, ja uuden aiheen tekeminen juontaa juurensa siihen että harmiton öljynvaihto on tullut jo maksamaan yli 100€ ja tod.näk. lisää kuluja on tulossa.

Eli tässä hieman taustatietoa, vian kuvausta ja osaset jotka on vaihdettu.

-Öljyt vaihdettu 30.11. Litkuina toimii Teboil Diamond Diesel multisynthetic (VW 505)
-70 ensimmäistä kilometriä 100:sta kilometristä sujui moitteettomasti.
-Yllä mainitun matkan jälkeen alkoi piiputtaa öljyvaloa+summeria, kun jouduin hidastamaan edessä menevän aura-auton takia. tekee sitä nykyään aina kun kierrokset menee yli 2500rpm. välillä loppuu muutaman sekunnin päästä itsekseen, muuten joutuu käyttämään virtoja poissa että lopettaa.
-Tapahtumahetkellä sää oli erittäin huono, lunta satoi vaakatasossa, ja tuprutti sitä sitte konehuoneen puolellekin vähintään reilusti.
-Öljyä on tarpeeksi, tarkistettu moneen otteeseen
-Aluksi öljynsuodatin oli tarvikemallinen, nyttemmin vaihdettu tilalle VW:n alkuperäisosa.
-Ylempi öljynpaineanturi vaihdettu (marmoritiskiltä sekin)
-Maadoituspisteitä käyty läpi
-Laturin piuhojakin heristelty ja tarkistettu
-Uusi virtalukonpohja


Auttakee nyt perkale miestä mäessä, mulla alkaa jo usko loppumaan tuon rutkuttimen kans, ennen öljynvaihtoa kaikki pelasi kuin ajatus, nyt sitte värkkää.. Rohkenen uskoa että taisipa olla ensimmäinen ja viimeinen volkkari minkä meikäläinen omistaa..

Pitääkö vielä mennä ja tuhlata viimeiset pennoset ah, niin ihanalle marmoritiskille ja hommata sieltä vielä yksi anturi lisää ja kenties öljypumppukin? Vai mitä tässä nyt tekee, en kuitenkaan aio alkaa mitään antureita disabloimaan koska kyllä niilläkin on tehtaalta auton ulos rullatessa ollut joku merkitys.

Siis oikeasti nyt äijät, neuvokaa nyt noviisia että sais tuonki kuntoon.. loppuu järki kohta tuon kans.. tämä vitutus alkaa olemaan jo mielenterveydellekin vaarallista. Pullakahvit sille, joka tämän ongelman saa ratkaistua, tosin sillä ehdolla että ne pullakahveet pitää tulla hakemaan sitten Rovaniemeltä ;)
Viimeksi muokannut jugi_1985, 18.12.2008 9:01. Yhteensä muokattu 5 kertaa.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 3.12.2008 13:37

Öljynpaine anturin johto poikki jostain tai sitten ei saa kontaktia. Pistä kokonaan uusi johto anturille. Itsellä ollut sama homma kun johto ole mennyt poikki kuoren sisältä. Siinä meni hetki ennen kun vika löytyi. Yksi vaihtoehto tietenkin on se anturi mutta vaikea uskoa.

jugi_1985
-
Viestit: 84
Liittynyt: 10.2.2008 21:01

ViestiKirjoittaja jugi_1985 » 3.12.2008 13:51

eerop: kiitokset infosta, täytynee kokeilla..

Mutta mites sitte, kun se ei sitä kuitenkaan jatkuvasti tee, jos kaupungissakin ajelee oikein rauhalisesti siten, ettei kierrokset pääse yli 2000rpm eikä vauhti yli 50km/h niin silloin se kyllä pysyy hiljaisena eikä vilkuttele. voiko vika silloin olla katkenneessa anturin johdossa? tyhjäkäynnilläkin sen saa piiputtamaan kun pitää pari sekuntia kierroksia yli 2500rpm..

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 3.12.2008 14:27

Onko kyseessä ala- vai yläpaineen anturi ? Eli onko siellä liikaa vai liian vähän painetta ?

EDIT. Jos anturissa sininen tunnisteväri = 0.25bar, harmaa 0.9bar

Retroman
-
Viestit: 188
Liittynyt: 26.4.2006 16:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja Retroman » 3.12.2008 16:01

oisko laturin hiilet menossa?

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 3.12.2008 16:55

Mutta mites sitte, kun se ei sitä kuitenkaan jatkuvasti tee, jos kaupungissakin ajelee oikein rauhalisesti siten, ettei kierrokset pääse yli 2000rpm eikä vauhti yli 50km/h niin silloin se kyllä pysyy hiljaisena eikä vilkuttele. voiko vika silloin olla katkenneessa anturin johdossa? tyhjäkäynnilläkin sen saa piiputtamaan kun pitää pari sekuntia kierroksia yli 2500rpm..


juuri tuolla lailla mullakin käyttäytyi kun oli johto poikki, kun kierrokset ylittää 2500 niin sitten alkaa huutamaan ja vilkuttamaan.

jugi_1985
-
Viestit: 84
Liittynyt: 10.2.2008 21:01

ViestiKirjoittaja jugi_1985 » 3.12.2008 17:08

yläpään anturi vaihdettu, sehän oli se sinisellä johdolla, ja alapaineanturi, joka ilmeisestikin on siinä öljynsuodattimen jalassa, niin sen väri taisi mulla olla keltainen.. kummassakohan vika on, ei tietoa. Viittaisiko nuo oireet sitten siihen että painetta on liian vähän..? minun logiikka ei oikein osaa kuutioida tuota hommaa järkevästi :D

Tuohon laturihommaan, tässä tapauksessa on kans se öljyvalo vilkkunu, mutta hänen tapauksessaan se öljyvalo on myös sammunu, kun on antanu kierroksia, mulla se taas toimii päinvastoin, jos annat kiekkoja niin alkaahan se summeri huutamaan korviaraastavasti..


..::EDIT::..

eerop: ahaa, no se on hyvä tietää, täytyy heti huomenissa paneutua niihin piuhoihin huolella, jotenki mulla on semmonen kutina että siellä se vika piilee.. Ainahan se on se sama juttu, ensin käydään kalleimmat mahdollisuudet läpi, sitte kuitenki vika korjaantuu vaan jollaki johdon vaihtamisella, jota löytyy aina metritolkulla kotoa :D

surfer
-
Viestit: 6
Liittynyt: 4.10.2008 19:02

ViestiKirjoittaja surfer » 3.12.2008 19:32

mulla vilkku transportterissa öljynpainevalo kokoajan ja syynä oli loppujen lopuksi laturin ja solenoidin välinen piuha. oli se sininen ja punainen (vai keltainen) piuha poikki ja ne kun kolvas ni jo hävis vilkuttelut. samaten vaikutti jotenkin tuohon nopeusmittarin tunnistimen toimintaa, se kun seilasi ennen ja tasottui piuhan korjauksen jälkeen.

jugi_1985
-
Viestit: 84
Liittynyt: 10.2.2008 21:01

ViestiKirjoittaja jugi_1985 » 3.12.2008 20:02

Ok, eli lisää tarkistettavaa.. :) sähkövikaan se voisi kyllä viitata, koska tapahtumahetkellä keli oli tosiaan erittäin luminen ja sitä tuiskutti konehuoneeseenkin tosi paljon, kun edellisenä päivänä olin rälläköiny konepellinjatkeen pois, ja sitä konepellin etureunan kumitiivistettä ei ollut paikoillaan kun se oli aivan toisella paikkakunnalla.

Olisko sitte kosteus tehny taikojaan, kun samalla kuskinpuolen pakkivalokin syttyi itsekseen palamaan eikä sammunut kirveelläkään.. Ja muutama kymmenen kilometriä aikaisemmin valokatkaisijan suunnalta kuului kummallista tikittävää surinaa, ääni oli aivan kuin releen napsutus/surina. Mutta nooh, pitää alkaa huomenissa tutkimaan tuota vehjasta. :) Ensiksi tarkistaa ne anturien johdot, sitte kattella niitä laturin piuhoja.

eerop: mihin asti ne anturien piuhat muuten menee siellä pellin alla? Mittaristolle asti vai? Tietäis sitte vähän varautua, että kuinka paljon menee johtoa, että tietää pitääkö käydä kaupasta hakemassa lisää vai riittääkö omat varastot.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 3.12.2008 20:57

ei ne kovin pitkiä ole, selviää viimeistään se pituus kun otat irti anturista ja lähdet jahtaamaan toista päätä sitä myöten. kyllä sulle metrin pätkä riittää varmasti

jugi_1985
-
Viestit: 84
Liittynyt: 10.2.2008 21:01

ViestiKirjoittaja jugi_1985 » 4.12.2008 11:45

nonii, auto se seisoo tuossa pihalla, kattelin läpi niitä johtoja, puhistelin hapettumia laturin päästä, ja tarkistelin niitä anturin piuhoja. Yläpään anturista lähtevä johto oli noin 10cm pitkä, josta se meni siihen isoon liittimen koneen kylkeen mihin tulee lämpömittarin anturinki piuha. Siitä isosta liittimestä kun lähti sitten se yläpään anturin piuha, niin siinä olikin yhdessä kohdassa kuori raapiutunut pois, ja muutama säie enää jäljellä.

Nooh, laitoin väliin pätkän uutta johtoa, testaus, ja ei auttanu prkl... :( tosin huomasin öljytikkua nostaessa, että öljyt oli aika vähissä, ko eilen vaihoin sen tarvike öljynsuodattimen pois ja laitoin marmoritiskin tuotteen tilalle, ja ilmeisesti huonosti kiristin sen sitten niin oli öljyä kadonnu aika lailla, pitää nyt kaverin kyytillä käydä hakemassa lisää öljyä että pääsee testaamaan, jos se nyt sitten sen takia vilkutteli kun sielä oikeasti oli öljyt vähissä.

Mikähän perkeleen riivattu tuohon on nyt tullu? pitääkö se nyt vielä vaihtaa nuo teboilin diamond dieselit pois ja laittaa castrolin TXT:t sisälle ko sitä oli aikasemminki tuossa sisuksissa.. Ja haittaakos jos sekottaa kahta eri öljyä sekasi vai pitäskö se valuttaa vanahat pois? suodatinta ei varmaan tarvi vaihtaa, ko se on vasta päivän vanha..

-Kipe-
-
Viestit: 79
Liittynyt: 22.9.2004 22:21

ViestiKirjoittaja -Kipe- » 4.12.2008 14:51

katsoppas että ei ole "korkannut" se anturi. Itsellä teki samaa ja vuoti vain vähän öljyä ei välttämättä edes huomattavasti, tikusta kun katsoi niin ei ois huomannu.
Öljyä tuli anturin "läpi" sen sähköliittimen juuresta. Anturilta katos paine ainakun antoi kierroksia ja alkoi huutamaan summerit ja valo helvetti pääsi irti, auton sammutus ja uudelleen käynnistys niin loppui huutaminen.

jugi_1985
-
Viestit: 84
Liittynyt: 10.2.2008 21:01

ViestiKirjoittaja jugi_1985 » 4.12.2008 16:14

-Kipe- kirjoitti:katsoppas että ei ole "korkannut" se anturi. Itsellä teki samaa ja vuoti vain vähän öljyä ei välttämättä edes huomattavasti, tikusta kun katsoi niin ei ois huomannu.
Öljyä tuli anturin "läpi" sen sähköliittimen juuresta. Anturilta katos paine ainakun antoi kierroksia ja alkoi huutamaan summerit ja valo helvetti pääsi irti, auton sammutus ja uudelleen käynnistys niin loppui huutaminen.


Eli siis tarkoitat sitä alempaa anturia? ylempihän on jo vaihdettu, eikä sillä ollut mitään vaikutusta.. huomenna pitää varmaan käydä hakemassa öljynpainemittari ja mitata paineet niiin tietää sitte varmuudella onko kyseessä sähkö- vai mekaaninen vika..

Mites se tuommonen öljynpainemittari sitten asennetaan? siis mihin päin konehuonetta liitetään, onko siellä valmis paikka jossaki vai miten? Ja kuinkas paljon sielä pitäs olla painetta että sielä on sisällä kaikki kunnossa?

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 4.12.2008 23:32

Viitais tuuo vika siihen että laturi on tullut tiensä päähän lumipyryn aiheuttaman kosteuden takia. Eli ei anna oikeaa signaalia mittaristolle. Joskus ite kakkoskoppasesa laittanut laturiin johdot väärille liittimille ja teki juuri samanlaista temppuilua. Diodisillasa vois olla vika ettei anna W- navalle aina signaalia.

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 4.12.2008 23:37

Toinen homma mitä voit testata on alemmalta anturilta johto suoraan koneen runkoon koska se anturi muistaakseni on ylipaine-anturi. Selviää ainakin onko anturissa vika. Tuskin ainakaan paineissa ongelmaa koska kestää alle 2500 käyttää.

jugi_1985
-
Viestit: 84
Liittynyt: 10.2.2008 21:01

ViestiKirjoittaja jugi_1985 » 5.12.2008 7:22

diese-listi kirjoitti:Toinen homma mitä voit testata on alemmalta anturilta johto suoraan koneen runkoon koska se anturi muistaakseni on ylipaine-anturi. Selviää ainakin onko anturissa vika. Tuskin ainakaan paineissa ongelmaa koska kestää alle 2500 käyttää.


Juuh, testasin sitä nytten, käytin kierroksia yli 2000rpm että piippaus alkoi, ja sen jälkeen laitoin johdon runkoon, ja mitä todennäköisimmin, piippaus loppui. tosin siinä meni aikaa että löysi sopevan paikan, niin en voi ihan varma olla, että loppuiko piippailu itekseen vai sen maihin lyömisen takia. Eli mitä tuosta silloin voidaan päätellä? meinaakos se, että alempi anturi on menny bashaksi? Kun siellä ei kyllä ollu ees johto silloin anturissa paikallaan ko käytin kierroksia siellä 2k rpm ja se alotti taas sen mekkalan.. Sori jos tyhmiä kyselen, en ole koskaan ennen joutunu tappelemaan nuitten anturien kans nuin kovasti :D Siksi tietous aika vähäistä =)

jugi_1985
-
Viestit: 84
Liittynyt: 10.2.2008 21:01

ViestiKirjoittaja jugi_1985 » 5.12.2008 12:37

Nonii, testasin nyt niitä antureita enemmän vielä kun oli valoisaa. Elikkäs.. silloin, ko alko sitä valoa vilkuttamaan (kiekat 2000rpm pariksi sekunniksi), niin pellin alle vaan ja johto sen alemman anturin johtoon, ja maihin. Ääni loppui, nyt oli kaveri apuna kuuntelemassa. Sitten uusintatestaus, ensin ylimääränen piuha anturin johtoon, sitte johto takasin anturiin kiinni ja auto käyntiin. taas laitettiin öljyvalo vilkkumaan, ja ylim. johto runkoon. taas loppu piippailu. Sitten laitoin vielä testimielessä ylemmän anturin johtoon saman virityksen, taas valot vilkuttamaan ja testing.. eipäs loppunutkaan öljyvalon vilkuttelu!

Eli voiko tuosta päätellä että syyllinen oliski se alempi anturi?? Nyt olis jo pikaiset neuvot tarpeen ko pitäs ehtiä tänään vielä hakemaan uusi anturi marmoritiskiltä, jos ilmenee että vika vois olla siinä, kun huomena on itsenäisyyspäivä ja paikat kiinni..

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 5.12.2008 13:10

vaihda se anturi vaan suorilta, se taitaa olla siellä nyt syyllinen

jugi_1985
-
Viestit: 84
Liittynyt: 10.2.2008 21:01

ViestiKirjoittaja jugi_1985 » 5.12.2008 13:32

Selvä, lähen tässä käymään tuolla Pörhöllä ja vaihan sen anturin. Raportoin sitten tänne, että miten kävi =)

jugi_1985
-
Viestit: 84
Liittynyt: 10.2.2008 21:01

ViestiKirjoittaja jugi_1985 » 5.12.2008 16:02

Hepskukkuu!

Justiin tulin tuossa sisäle, kävin marmoritiskiltä hakemassa sen öljynsuodattimen jalkaan tulevan öljynpaineanturin, ja samalla matkaan tarttui myös lokasuoja-antenninreiän peitetulppa. Ja anturan vaihdon jälkeen auto pelittää taas kuin unelma!! \o/ Eli iso kiitos kaikille vastanneille! Suurin osa veikkailikin sähkövikaa, antureita, laturia ja johtoja, eli oikeilla jäljillä kaikki olivat, mutta eerop ja diese-listi vetivät pisimmän korren ja osuivat lähimmäs ratkaisua. Jotenka jos jompikumpi joskus on käymässä täällä rovaniemellä päin tai jos mie eksyn joskus sinne etelään päin niin pullakahveet tiedossa :)

jugi_1985
-
Viestit: 84
Liittynyt: 10.2.2008 21:01

ViestiKirjoittaja jugi_1985 » 10.12.2008 19:17

Nonii, kestihän sitä iloa 3 kokonaista päivää... Maanantaina taas alko se öljyvalosummerisirkus, ja tänään oli vitutus laskenu sen verran että oli intoa tutkia mitä se oli syöny.. Öljyt kattoin jo silloin maanantaina, ihan normaalisti oli siinä rajassa missä pitääki. Tänään sitte tutkailin pellin alle, niin huomasin että se anturi (onko se nyt sitte yläpaineanturi) joka on siinä öljynsuodattimen jalassa, niin siitä oli se harmaa muovi sulanu sen liittimen ympäriltä ja oli muuttunu väriltään ruskeaksi..


Mikäs voi tuommosen aiheuttaa? voiko johtua siitä itte anturista, että se olis ollu viallinen vai olisko joku muu sitte voinu sen polttaa? ylijännitettä laturilta? Kyllä se tuo wolkkari jaksaa sappea kiehuttaa, näin pitemmällä tähtäimellä kun ajattelen asiaa, niin paskin auto mitä mulla on ikinä ollu, vikojen puolesta. vois taas talveksi hommata vaikka subarun niin on neliveto jelppimässä ja idioottivarma boxeritekniikka.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 10.12.2008 20:42

Ensimmäinen 1.4 kolmoskoppanen mitä mul oli... teki samaa.
Ja se ei sietäny kuin mobilin öljyjä ;)
Antureita vaihdettiin ja lopulta öljyt.. voilá

jugi_1985
-
Viestit: 84
Liittynyt: 10.2.2008 21:01

ViestiKirjoittaja jugi_1985 » 11.12.2008 7:42

No tuossaki on nyt Castrolin GTX 5W-40:set sisällä, ei ole tebskan liemet enää. Edelliset oljyt näytti olevan Castrolin TXT:t jota piti ostaakin mutta en sitä löytäny joten piti tyytyä tuohon GTX:ään. VW 505 siinäki kyllä oli. Kyllä on nuo klonkswaagenit nirsoja ko ei kaikenmaailman kurat kelpaa, pilalle lellittyjä kakaroita =) PItänee tänään soittaa merkkiliikkeeseen ja kysyä notta mitäs tehrään että kun anturi paukahti jo 3 päivän jälkeen, ei varmasti ehtiny edes 60km yhteensä ajaa..

Ei kai siinä muuten mitään jos siinä ei olis sitä summeria, mutta kun pitää olla aina niin varovainen kaupungissaki ettei vaan mene kiekat yli 2000rpm ko se paholaisen piiputus alkaa sitte ja hajoaa korvat sen kans.. Matka-ajoa ei periaatteessa pysty ajamaan ollenkaan, ellei sitte köröttele alle 80km/h tientukkeena, koska silloin kierrokset on justiin karvan alle 2000rpm.

Perkele, kohta vedän vaan raakasti sen anturin piuhan maihin niin ei varmaan enää piippaile vaikka kuinka olis hätä :DD Nojoo, ei nyt sentään. Sen verta tärkeä kuiten tuo öljynpaineen varotusvalo että ei sitä passaa vapaaehtosesti mennä väkisin mykistämään..

Entä onko muita vaihtoehtoja ko tuo öljyn merkki? toisaalta se ei ole kyllä minun mielestä niitä parhaimpia vaihtoehtoja, kenen perse kestää ostella joka toinen päivä 40-70e maksavia öljypönttöjä "no jos nämä öljyt vaikka olis hyvät... oho, ei ollu nämäkään" Olen jo 2 neljän litran öljypönikkää ostanu tuohon ja en jukolauta osta enää ainuttakaan.. ei voi olla 15-vuotias 411 000km ajettu AAZi niin nirso ettei muka castrolin öljy kelpaa..

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 11.12.2008 8:10

Jos se viskositeetti on liian juoksevaa ja öljypumppu heikos hapessa jo noilla kilometreillä.
'
1.4:ssa 5w-50 oli must. Muut ei käyny. heh

Mutta 5w-40 on kuitenki aika lähellä.

jugi_1985
-
Viestit: 84
Liittynyt: 10.2.2008 21:01

ViestiKirjoittaja jugi_1985 » 11.12.2008 9:27

mutta voiko se liian juokseva öljy kuitenkaan sitä anturia hajottaa?

Heh, joskus se vaan on pienestä kiinni niinkö tuossa tos:sin tapauksessa =)

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 11.12.2008 18:38

Se taisikin olla ainoa kerta kun päästiin melko helpolla... ;)
Ei nykyisin.

jugi_1985
-
Viestit: 84
Liittynyt: 10.2.2008 21:01

ViestiKirjoittaja jugi_1985 » 11.12.2008 21:34

Juuh. :) Niin, kävin tänään tuolla marmoritiskillä, ja esittelin hienoa 3 päivää vanhaa, sulanutta anturia, ja antoivat sieltä uuden tilalle veloituksetta. Sano kuitekki setä sielä tiskin takana että tarkkailla vähän että miten se sielä pärjäilee, ettei taas sitte hajoa. Mutta mites tuommonen anturi voi mennä oikosulkuun? Ko ei sielä ole mitään johtopatentteja tehty, että jotku johdot olis väärinpäin tms.. vieläkään en jaksa uskoa (ei missään tapauksessa millään pahalla tos:sia kohtaan) kylläkään siihen öljyjen laatuun, että se vois vaikuttaa siihen anturin hajoamiseen.. Ja siihen kyllä tarvis vielä apuja, että sais tietoon mikä vois sen anturin rikkoutumisen aiheuttaa, jos jollekulle esim. on käyny samalla lailla.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 12.12.2008 7:12

Kiitos alkuperäisosien 2 vuoden takuulle =)

jontte82
-
Viestit: 28
Liittynyt: 20.4.2008 17:55

ViestiKirjoittaja jontte82 » 13.12.2008 19:13

Itselle oli samanmoinen ongelma tosa taannoin että öljynpaine anturi otti ja suli....
Syyksi paljastui huono maadoitus. Oli maadottanut anturin kautta.
Samoin vilkutti öljynpaine valo ja sen sain kuntoon vaihtamalla laturin sekä tarkistamalla
laturilta lähtevät johdot....

jugi_1985
-
Viestit: 84
Liittynyt: 10.2.2008 21:01

ViestiKirjoittaja jugi_1985 » 14.12.2008 11:15

jontte82 kirjoitti:Itselle oli samanmoinen ongelma tosa taannoin että öljynpaine anturi otti ja suli....
Syyksi paljastui huono maadoitus. Oli maadottanut anturin kautta.
Samoin vilkutti öljynpaine valo ja sen sain kuntoon vaihtamalla laturin sekä tarkistamalla
laturilta lähtevät johdot....


Ahaa, kiitti vinkistä! täytyypä kattoa nuo katurin johdot, jos siellä onki huono kosketus.. toivottavasti ei kuitenkaan tarttis alkaa laturia vaihtamaan koska sehän tietää taas hillitöntä rahanmenoa.. :D

Miites kun tuossa on Boschin laturi, niin pystyikös siihen vaihtamaan hiiliä? Onko iso operaatio? laturi pöydälle varmaanki ja sitä rataa?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 14.12.2008 12:32

Hiilet on kiinni jännitteensäätimessä, joka taas parilla ruuvilla kiinni laturin kyljessä. Helppo homma vaihtaa eikä tarvi tosiaankaan laturia irrottaa. Koko jännitesäädin maksaa uusine hiilineen vajaan kympin niin sama ostaa koko palikka :) Laitahan ne maadotukset/johtoliitokset kuntoon ensimmäisenä.

jugi_1985
-
Viestit: 84
Liittynyt: 10.2.2008 21:01

ViestiKirjoittaja jugi_1985 » 17.12.2008 11:51

Nyt olis jo kiire!!!


Noni. kattoin sitte niitä laturin piuhoja, ja huomasin sitte, että sieltähän on siitä johtonipusta(2 pienempää johtoa ja yks isompi kaapeli joka menee startille), niin se johto missä on siis 2 pienempää johdinta ja se musta liitin päässä, niin toinen sulanu! :o

Soittelin tuossa jo sitte purkamoille, ja uuden piuhanpätkän sais 25e:lla kun vähän hankala alkaa siihen uutta johtoa juottamaan ko ei ole oikein kolvia saatavilla ja sitte ko siinä on ne isot muovimötikkäliittimet.. irrotin sen johtosarjanpätkän ja nappasin vielä kuvanki. Tuon takiahan se varmastikin poltti sen anturinkin..

Vaan kertokaas, mites se nuin on päässy kärtsäämään? johtuisko siitä laturin paksun piuhan huonosta kosketuksesta vaiko olisko se silloinen lumipyry, mistä kaikki alkoi, niin voinut kosteudella aiheuttaa tuommosia? Olis vaan hyvä tietää ettei sitte se uusiki johtosarjanpätkä sula alta aikayksikön ja rahat menis taas suoraan kankkulan kaivoon..

tässäpä sitte fotoa!

Kuva

Klikkaamalla isommaksi!

VergO
-
Viestit: 148
Liittynyt: 30.3.2007 11:09

ViestiKirjoittaja VergO » 17.12.2008 12:10

omassa td ventossa oli samoja vikoja korjaantui vaihtamalla laturin jänniteen tasaaja.. sen jälkeen loppui öljyvalon palaminen.. jos ei piuhoissa vika kerta ole

jugi_1985
-
Viestit: 84
Liittynyt: 10.2.2008 21:01

ViestiKirjoittaja jugi_1985 » 17.12.2008 12:31

No eikös kuva hieman anna ymmärtää että taitaa puihoissaki jotaki vikaa olla? =)

mush
-
Viestit: 83
Liittynyt: 12.1.2006 16:52

ViestiKirjoittaja mush » 17.12.2008 15:34

Tuollaisia liittimiä saa muuten osaakin! Itse hain Klaukkalan Dieselsitä (Bosch Car Service) uusia pari kappaletta, runko maksoi 1,60/kpl ja koskettimet 1,70/kpl (1/johto).

jugi_1985
-
Viestit: 84
Liittynyt: 10.2.2008 21:01

ViestiKirjoittaja jugi_1985 » 17.12.2008 16:20

ai niitä saa ostaakin.. heh, ja kerkisin jo mennä ostamaan uuden johtosarjanpätkän romikselta :D

Mutta mites jos se jännitteensäädin on menossa/menny jo paskaksi niin mites se sitte oireilee? mittaristossa kummallisia merkkivaloja? Ko kaikki kuiten toimii mittaristonki puolela oikein, ei vilkuttele latausvaloa ja nopeus/kiekkamittariki pelittää normaalisti eikä se nyt ole sitä öljyvaloakaan vilkutellu ko sen anturin vaihdoin uuteen.. Yleismittaria en ite omista joten en oikein pääse mittailemaan paljon se laturi pukkaa voltteja.. Mistäs se muuten mitataan siitä laturista?

Se nyt vaan on vielä yks visainen kysymys, että miksi se oli niitä johtoja sulattanu ja missä vois olla vika.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 18.12.2008 15:13

Käy vaan hae uus jännitesäädin, n.8e maksaa ja samalla tulee uudet hiilet. 2min homma vaihtaa ja tarvii vain ristipääruuvarin.

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 22.12.2008 15:20

Pikku tarkennus; alempi öljynpaineanturi ei ole ylipaineanturi (0.9bar) -öljynpaine kierroksilla voi olla jopa 5bar.
Kannessa olevassa anturissa kontakti aukeaa kun öljynpaine ylittää anturiin merkityn paineen (n.0,4bar) suodattimen jalassa oleva anturi "kytkee" kun paine ylittää anturiin merkityn paineen (n.0,9bar) erillinen elektroniikka ohjaa summerin ja merkkivalot jos tämä anturi ei ole "kytkeytynyt" kun kierrokset ylittävät 2000rpm. Kierroslukutieto saadaan laturin w-navasta. Tällaista "kierroksilla" mittausta ei muiden valmistajien laitteista löydy, vaan niissä pelataan pelkästään minimi paine tunnistuksella. Murheista pääsee erilleen jos maadoittaa pysyvästi suodattimenjalkaan tulevan anturin johdon.

nakunaakka
-
Viestit: 79
Liittynyt: 1.4.2006 0:48

ViestiKirjoittaja nakunaakka » 30.12.2008 23:11

tääl oli sama vika joskus 200tkm sitte, meni laturi.. uus tilalle ja käy ja kukkuu..


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 59 vierailijaa