Renkaiden venyminen
Valvoja: ffp jäsenet
Renkaiden venyminen
Mitenkäs käy jos nelivetoon laittaa saman kokoiset renkaat eteen ja taakse takavanteiden ollessa leveämmät? Venyykö se rengas niin paljon,että halkaisija muuttuu oleellisesti? Normisääntö taitaa olla, että ainakin renkaan kulutuspinnan verran saa olla heittoa halkaisijassa? Kyseessä voisi olla vaikka 235 rengas 9,5" vanteella. Tuolla halkaisijalaskurilla pyöritellyt lukuja mutta tuli vaan tällainen ajatus mieleen.
Comments..
Comments..
Se mitä mä oon kuullu, ni väittävät ettei halkaisija muutu renkaan venyessä, eli voi huoletta laittaa samankokoiset renkaat erilevyisille vanteille.
Mulla oli itellä jonkin aikaa alla 8,5x19" edessä ja 9,5x19" takana ja joka kulmassa 235/35-19", eikä neliveto ainakaan kertonu tykkäävänsä kyttyrää. :)
Mulla oli itellä jonkin aikaa alla 8,5x19" edessä ja 9,5x19" takana ja joka kulmassa 235/35-19", eikä neliveto ainakaan kertonu tykkäävänsä kyttyrää. :)
Nostetaan pikkasen vanhaa, olen miettinyt auton vaihtoa tuollaiseen Audi A3 1.8Tq malliseen autoon ja olen lukenut että neliveto tykkää pahaa jos on erikokoiset renkaat edessä ja takana, nuo nykyiset kumit ja vanteet ovat edessä 7,5" leveät vanteet joilla 195/45/16 renkaat ja takana 9" leveät vanteet joilla 215/40/16 renkaat.
Miten on uskaltaisinko laittaa tuon A3:men alle nuo vanteet vai en?
Miten on uskaltaisinko laittaa tuon A3:men alle nuo vanteet vai en?
-
- -
- Viesti:
Evokki: kysypä konttorilta että millä perusteella ovat laittomat. Saattaahan olla että 80-luvulle jämähtänyt katsuri ei ihan hetkeen ole kurkkinut normistoa ja niinpä tuollaisten matalien kumien vanneleveydet saattavat olla hukassa.
Itsellä on Borassa tosiaan se 225/45, toinen sopiva voisi olla 205/50 mutta veikkaanpa että se ei enää ole normiston mukainen 8" vanteella.
Itsellä on Borassa tosiaan se 225/45, toinen sopiva voisi olla 205/50 mutta veikkaanpa että se ei enää ole normiston mukainen 8" vanteella.
-
- -
- Viesti:
Tuollaiselta riviltä tulkitsin normistoa...No perkale, siltähän tuo pikaisella kuukletuksella näyttääkin. Liekö H.Jormalaisella erilainen normisto? :D
Eikä mitään hajua mikä versio normistosta.
E: Lainaa kirjastosta normisto ja tällää se katsurille käteen? Edellyttäen tietysti että kyseinen normisto on itselle myötämielinen...
Tätä hain vähän takaa että haittaako tuo eri kokoisuus kauheasti, renkaitten valmistajan sivuilta kun katsoo 195/45 ja 215/40 kumien kokoja niin nuo 195 kumit ovat jopa 4mm isommat mutta tämähän menee vissiin vielä sallittuihin rajoihin?
Tiedä sitten tuleeko eroa lisää kun nuo 215 ovat hieman venytetty 9" vanteelle, ei minun mielestä pitäisi tulla ainakaan kauheasti.
Tiedä sitten tuleeko eroa lisää kun nuo 215 ovat hieman venytetty 9" vanteelle, ei minun mielestä pitäisi tulla ainakaan kauheasti.
-
- -
- Viesti:
-
- -
- Viesti:
No tuolla kuvia. Kyllä toi vanne useamman sentin tulee ulos. Mut kuviota ei tulee juuri laisinkaan, varmaan 5mm. http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=111788
Nostellaas vähän vanhaa, kun en äkkiseltään muutakaan löytänyt.
Tykkääkö syncro pahaa, jos tälläsen rengastuksen lyö alle.
Eteen 195/40/16 Taakse 205/40/16
Diameter: 562.4mm / 570.4mm
Circumference: 1766.8mm / 1792mm
Googlettelu kertoi, että 3-4% sais olla eroa kehämitassa, ennenkun alkaa ongelmat syncron kanssa. Pitääkö paikkansa? Jos minä ihan oikein laskin, niin sain tulokseksi noin 1,4%, joten ei pitäis olla mitään ongelmia?
Tykkääkö syncro pahaa, jos tälläsen rengastuksen lyö alle.
Eteen 195/40/16 Taakse 205/40/16
Diameter: 562.4mm / 570.4mm
Circumference: 1766.8mm / 1792mm
Googlettelu kertoi, että 3-4% sais olla eroa kehämitassa, ennenkun alkaa ongelmat syncron kanssa. Pitääkö paikkansa? Jos minä ihan oikein laskin, niin sain tulokseksi noin 1,4%, joten ei pitäis olla mitään ongelmia?
Viimeksi muokannut Joukkis, 7.6.2012 1:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viesti:
Kyllä mittanauhallakin sain 205/40 kehämitaksi noin 1790mm.
Siksi koska mulla on 7,5 & 8,5 kapeat vanteet, joilla on päällä nuo edellämainitut kumit. Niissä on niin hyvin vielä kuviota, ettei tarvitsisi sen puolesta vielä vaihtaa. Jos olis uusien osto edessä, niin sitten tottakai samanlaiset jokakulmaan.
Siksi koska mulla on 7,5 & 8,5 kapeat vanteet, joilla on päällä nuo edellämainitut kumit. Niissä on niin hyvin vielä kuviota, ettei tarvitsisi sen puolesta vielä vaihtaa. Jos olis uusien osto edessä, niin sitten tottakai samanlaiset jokakulmaan.
Sivuhuomautuksena; mainitkaa sille katsurille (kohteliaasti) että se STRO ei ole mikään raamattu vaan sisältää suosituksia. Rengasvalmistaja sen päättää että minkä levyiselle vanteelle saa kumit asentaa. Kantavuudet kun täyttyy niin ei pitäs olla mitään napottamista kumeista. mm. Falkenin nettisivuilla on taulukko josta näkee suoraan minkä levyiselle minkäkin renkaan saa asentaa ja toimittavat pyydettäessä todistuksen sopivuudesta erikoisemmassakin tapauksessa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”