Tuossa nyt useampaan kertaan olen jo miettinyt mitä eroa noiden sanojen merkityksellä on. Onko jotain sanakirja selvitystä asiaan? Pistää vaan jotenkin oudosti korvaan, kun jotkut puhuvat talonsa sisältävän ilmastoinnin... Kyseessä ollut kuitenkin aina ilmanvaihto koneellisesti.
Itse ymmärrän tuon sanan ilmastointi niin, että ilman lämpötilaa muokataan alhaisemmaksi tai kosteutta poistetaan jne.
Ilmanvaihtona koen asian jos kyseessä on koneellinen poisto- ja tuloilman ohjaus.
Autossa taas kukaan ei koskaan väitä olevan ilmastointia, jos sitä ei ole.
Miten on?
Ilmastointi vs. ilmanvaihto
Valvoja: ffp jäsenet
Talopuolella kutsutaan (huone)tiloihin puhallettua, viilennettyä ilmaa jäähdytykseksi.
Aika hyvin kalhtaa korvaan myynti-ilmoitukset asunnoista, joissa ite oon ollu pääsuunnittelijana, kun mainostetaan suureen ääneen "huoneistokohtaisista ilmastoinneista". Todellisuudessa tämä "ilmastointi" voi olla pelkkä "huoneistokohtainen poisto". Toisessa se voi olla jopa "hallittu tulo-ja poistoilmanvaihto". 6 vuoden aikana jäähdytyksiä olen nähnyt vasta yhteen yhtiöön tulevan.
Omakotitalopuolella jäähdytyksen lisääminen ilmanvaihtoon on selvästikin kasvussa. Tosin kehittynyt ilmalämpöpumpputekniikka vähentää tarvetta ilmanvaihtolaitteisiin lisättävistä jäähdytyslaitteistoista.
Aika hyvin kalhtaa korvaan myynti-ilmoitukset asunnoista, joissa ite oon ollu pääsuunnittelijana, kun mainostetaan suureen ääneen "huoneistokohtaisista ilmastoinneista". Todellisuudessa tämä "ilmastointi" voi olla pelkkä "huoneistokohtainen poisto". Toisessa se voi olla jopa "hallittu tulo-ja poistoilmanvaihto". 6 vuoden aikana jäähdytyksiä olen nähnyt vasta yhteen yhtiöön tulevan.
Omakotitalopuolella jäähdytyksen lisääminen ilmanvaihtoon on selvästikin kasvussa. Tosin kehittynyt ilmalämpöpumpputekniikka vähentää tarvetta ilmanvaihtolaitteisiin lisättävistä jäähdytyslaitteistoista.
Sen verran pakko oli tulla huutelemaan että oike trmi on koneelinen ilmanvaihto jos tulo sekä poisto ilma ovat iv.koneen ``perässä`` ja sitten on eri mallin ilmanvaihto järjestelmiä eli juurikin tuo koneelinen poisto jne.. mutta en nyt itse ymmärä mitä hyötyä on tuosta omakotitalon jäähdytyksestä, sillä iv.koneen pitäisi olla aikas iso että sinne saadaan jäähdytys sekä lammitys patteri... eli ainakin itse voin ennemin suositella ilmalämpöpumppua asunon jähytykseen... sori kirjoitus virheet..
-
- -
itse huomannut että ihmisillä paljon sekaannuksia tosta ilmastointi termistä, monet kun luulevat että talon ilmastointi toimii suurinpiirtein samalla periaatteella kuin autossa, itse lvi alalla olen ollut jo kohta nelisen vuotta ja aika monta tapausta tullut vastaan, ja sitten kun ei ole kiinnostusta ruveta asiasta kinaamaan asiakkaiden kanssa
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”