A3 alapallonivelien vaihto

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

A3 alapallonivelien vaihto

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.10.2008 16:17

Pitäis -98 A3:een vaihtaa alapallonivelet.

Ei mitään erikoisempia työkaluja tarvi? Normi nivelenirrotin ja 12-kulmainen hylsy vetarin päähän? Ulosvetäjää korjausmanuaali tarjoaa vetarin irroitukseen, mutta pärjääkö kuminuijalla koputtelemalla?

Mikäköhän koko se hylsy on ja onko vaikeakin löytää sellaista jolla tuon auki saa?

Mitäs muuta huomioon otettavaa tulee mieleen?

Joni14
-
Viestit: 89
Liittynyt: 13.9.2007 21:16

ViestiKirjoittaja Joni14 » 28.10.2008 22:43

Tarjotaanpa auttavaa kättä kun kerta kokemusta löytyy =) Itse vaihdoin tuossa pari kuukautta sitten molemmat alapallot. Yläpää on kiinni 19mm mutterilla. Nivelirrotin oli ainakin minulla pakollinen varuste, ilman ei pallo olisi lähtenyt pois. Oli meinaan aika kovasti pureutunut kiinni.

Minä onnistuin vaihtamaan nivelet ilman vetarin irroitusta (en tiedä onko sitten helpompi vai vaikeampi). Piti vain katkaista se yläpään mutteri pois tieltä, että mahtui nivelirroitin alapallon päälle.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.11.2008 10:54

Kiitos. Ei tuosta vetarin mutterista kenelläkään olisi tarkempaa tietoa?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 3.11.2008 14:57

Perhealbumi sanoo mutterin kooksi M20X1.5 12-kulmainen, eli siis avain 32mm

Itse kun tuohon profiilin mukaiseen laitokseen vaihdoin vetarin, niin 32mm , 12-kulmainen hylsy löytyi Isojoen konehallilta, jolla on myyntipiste myös Tampereella

Hylsyn tuotenumero on XD04432

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 3.11.2008 17:29

Ei tarvii vetareita irroitella. Ensin alapallosta "iso" mutteri auki. Koiranluu ja raidetanko irti. Pikkasen vasaraa olka-akseliin pallon pultin viereen niin pitäis irtoilla melkein kun itsestään.
Sitten alatukivarresta kolme pulttia auki ja pallo pitäis olla kädessä.
Kannattaa ihan aluksi nostaa keula ylös, renkaat irti ja reilusti crc:tä pultteihin.
Suosittelen myös varaamaan uudet alapallon lukkolevyt, ei montaa euroa maksa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.11.2008 17:32

Iso kiitos!

IKH:lle olinkin seuraavaksi suunnistamassa :)

Lukkolevyt tuli nivelten mukana.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.12.2008 21:25

32 mm osoittautui isoksi :(

30 mm lienee näppituntumalla se oikea...

Paanu
-
Viestit: 215
Liittynyt: 13.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Paanu » 5.12.2008 14:45

Mä jouduin joskus oikein metsästämään että löysin sopivan hylsyn. Enkä nyt kuolemallakaan muista, että oliko se 30 vai 32 mm. Mutta 12-kulmainen pitää olla. Eikä sitä vetaria kyllä tarvi irroittaa, jos alapallon vaihtaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.12.2008 19:50

Oli kyllä paljon helpompi vaihtoehto ottaa vetari irti. Huomattavasti parempi työskennellä.

Tässä oli jopa järkevä kiristysmomentti vetarin mutterissa ja lähti vaivatta auki.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 6.12.2008 20:32

Oliko se koko nyt 30mm vai 32mm ?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.12.2008 20:51

30 mm. Tää on tiato ny! :)

Ja 12-kulmainen, joten monet työkalukaupat tarjoaa ei-oota.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 7.12.2008 10:01

Ookoo, perhealbumi vaan tarjosi samaa mutteria niin siihen a3:seen kuin tuohon profiilin golffiin.

HarriJ
-
Viestit: 48
Liittynyt: 9.12.2005 21:26

ViestiKirjoittaja HarriJ » 9.12.2008 17:58

Onko vajaavetosessa ja quattrossa sama alapallonivel?

JuzzaP
-
Viestit: 127
Liittynyt: 1.5.2004 11:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja JuzzaP » 10.12.2008 21:26

Eipä noilla varaosanumeroilla eroja ole etu/nelivetoisissa, eikä bensa/diesel koneisissa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa