-Tuli sitten hankittua taloon Passatti. Vuosimallia -98 ja nokalla tuo kyseinen kuutosdiisseli. Lisäks laite on varusteltu tiptronicilla, eli lähes yhtä jännittävää matkantekoa kuin entivanhaan neliveto TD transportterilla. -Kuin pommin päällä istuis!
Vai onko se asia nyt ihan niinkään? Auto on iästään huolimatta vain 130tkm ajettu, ja huollettu säännöllisesti. Näinollen tekniikka vaikuttais olevan jotakuinkin älyissään. Kone käy ja vetää nätisti, eikä laatikkokaan isommin rimpuile. Eilettäin vaihtelin askiin öljyt, ja vanha rasva ei ollut ollenkaan pahan näköistä. Magneeteissakaan ei ollut isompia kökköjä.
Mutta asiaan: Onko porukalla kokemuksia tuosta surullisen kuuluisasta syöttöpumpusta (VP44)? Se kun tiemmä sanoo 200tkm. tienoilla poks. -Elektroniikka pettää. Mikä mahtanee olla syynä? Itse en oikei jaksa uskoa että bosch olis luonut totaalisen fiaskon. Toiset kun ovat onnistuneet ajamaan jopa 400tkm samalla pumpulla. Mikä siis on tie onneen? Olis mukava eliminoida ongelma, jos se on tiedossa. On kerrottu että ilmavuodot tappaisivat pumpun kun elektroniikka ei jäähdy. Riittääkö siis ilman totaalinen eliminointi, vai pitääkö askarrella lisäjäähdytystä pumpulle? Sehän on aika kivasti suojassa siellä veen haarojen välissä ja muovilevyn alla. Pitäiskö peräti siirtää koko mokkula piuhojen päähän sieltä pumpun selästä? Vai onko bossista todellakin tullut luukas?
Passat v6 tdi problematiikkaa
Valvoja: ffp jäsenet
Siiräpä vaan mokkula pois lämmöstä, jos vaan pystyy.
Moni kun on sitä aprikoinut myös syyksi.
Vaan saattashan se olla, että kun pitää auton siinä kunnossa, että ei ole ilmavuotoja ja lähtee muutenkin aina hyvin käymään, niin ongelmia ei ehkä tule.
Tarkoittaa ilmavuotojen ehkäisyjen lisäksi pumpun oikeaa ajoitusta ja hehkujen kuntoa.
Moni kun on sitä aprikoinut myös syyksi.
Vaan saattashan se olla, että kun pitää auton siinä kunnossa, että ei ole ilmavuotoja ja lähtee muutenkin aina hyvin käymään, niin ongelmia ei ehkä tule.
Tarkoittaa ilmavuotojen ehkäisyjen lisäksi pumpun oikeaa ajoitusta ja hehkujen kuntoa.
-Nyt kun asiassa on päästy hieman pidemmälle, näyttääkin siltä että tuota boksia on aivan turha siirrellä minnekään muualle pumpun päältä. Samoten lisäjäähdyttimien asentelu naftaputkistoon kuten bmw:llä. Ilmat kannattaa pitää loitolla putkistosta mutta sekään ei riittäne kuin sinne 200-250tkm.n tietämille. Luultavimmin boksin kärähtäminen on estettävissä muilla konsteilla... -Sitä se ekosekoilu teettää!
Sähköinen siirtopumppu on vastaus sähkömokkulaan.
-AFB-koneisessa passatissa on tankissa sähköpumppu kyllä. Se on toki syytä pitää kunnossa. Koneessa sisällä vakio-ohjelma, sillä pärjää ihan hyvin. Pysyy tuo tippikin "ehkä" paremmin nipussa.
Mikä siitä tekee suden? Sitä tässä yritän selvittää. Yhden teorian aiheesta olen kuullut, ja se tukee saamiani kokemuksia pumppujen kestävyydestä. Ratkaisu on helppo ja halpa verrattuna pumppuremonttiin. Ihmettelen vaan sitä ettei täältä tahdo herua tietoa aiheesta, kun joka toinen seppä on tehnyt koneeseensa pumpun suurinpiirtein itse, vaihdellut cumminsin suutinkärkiä sun muuta. -Ja tehoja enemmän kuin w8 mallissa ;) On vissiin senverta vähän harrastettu kone volkkaripuolella ettei 44 mallin pumppuihin ole paneuduttu sillä antaumuksella kuin esim. 1,9 TDI:n. Nimittäin volkkariharrastajahan saa senkin toimimaan mikä valmistajalta on jäänyt puolitiehen!Ja kyllä tuo pumpputyyppi on susi.
-Jaa, etkan mukaan kutodiisseli A6:ssa ja myös nelosessa on tankissa pumppu. Numeroa en muista, mutta oli vissiin peräti sama mutikka kuin passatissa. Nimike oli "fuel pump with reservoir" , eli jonkinlainen jemmakin siinä lienee ettei vajaalla tankilla turhaan ilmoja filtterille lyki. Tiiä häntä millasen paineen kehittää?
Aika hyvät lukemat. Millä opeilla saitte ulos? Ei sillä että ite aikoisin, mutta aiheena kiinnostaa.
Aika hyvät lukemat. Millä opeilla saitte ulos? Ei sillä että ite aikoisin, mutta aiheena kiinnostaa.
Sitten sen on näistä joku vienyt, vai katsoitko quattroa? siinähän on tankki kahta puolta kardaanitunnelia..
Mutta etuvedossa ei ole minkäänlaista ainakaan näissä kummassakaan.
Perussetti osia niin sillä irtoaa mukavasti tehoa. Tuo 2,5litraa vs. 1.9 antaa paljon helpotusta elämään, ainakin ahtimen kanssa.
Mutta etuvedossa ei ole minkäänlaista ainakaan näissä kummassakaan.
Perussetti osia niin sillä irtoaa mukavasti tehoa. Tuo 2,5litraa vs. 1.9 antaa paljon helpotusta elämään, ainakin ahtimen kanssa.
Nimike oli "fuel pump with reservoir" , eli jonkinlainen jemmakin siinä lienee ettei vajaalla tankilla turhaan ilmoja filtterille lyki. Tiiä häntä millasen paineen kehittää?
Joskus tuollaista A6 2.5 TDI quattron tankin sisällä olevaa pumppua ihmettelin ja pyörittelin käsissä. Aluksi luultiin että se pumppu on rikki, kun ei tuottanut mitään painetta varsinaiselle syöttöpumpulle, vaikka antoi suoraan sähköä pumppuun ja pumppu selvästi kävi. Ei se kuitenkaan rikki ollut, sen ei vaan kuulunut painetta tehdäkään. Vaan ko. siirtopumppu tasailee naftaa tankin toiselta puolelta toiselle. Pumppasi kyllä naftaa siihen "jemmaan" mutta siitä nafta imetään varsinaisen syöttöpumpun voimin.
Yllättäen laitetta ei ollut saatu käyntiin pa-suodattimen vaihdon jälkeen... eli ei ollut ilmattu tai täytetty syöttöpumppua mitenkään, vaan sahattu käyntiin niin kauan että vp44:n mokkula antautui...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa