Korjaamoiden kusetukset, OLKAA TARKKANA!
Valvoja: ffp jäsenet
Korjaamoiden kusetukset, OLKAA TARKKANA!
Tästä ei juttua pahemmin ollut joten aloitetaan uus topic tai poistakaa jos ei kiinnosta.
Eli naispuolinen tuttu vei volkkarinsa huoltamon huoltoon öljyn sekä tulppien vaihtoon.
Tulpat oli ostettu tarvikeliikkeestä (Ngk kolmikärki 4kpl 30e) ja olivat sopivat,öljyfiltteri samoin. tuntiveloitus 59e.
Auto oli 3 tuntia huollossa ja kuinka ollakkaan tulpat olivat väärät mutta sopivat löytyivät huoltamon hyllystä 13e kappalehintaan.
Loppusumma oli 180e eli työt + osat eli öljy ja tulpat. Aika kallista kun vertaa saman huoltamoketjun öljynvaihtotarjoukseen öljyt + työt 49e.
Lisäksi huoltokirjaan ei tullut minkäänlaisia merkintöjä eikä sitä tavanomaista öljynvaihtotarraa ole missään.
No sattuu sitä itellekkin, golffiin vaihdatin termostaatin pari vuotta sitten tutulla korjaamolla.
Termostaatin hain merkkiliikeestä 22e + 3L kannu pakkasnestettä.
Työt 5 tuntia ja 160e. No se oli viimeinen tuon korjaamon homma.
Toinen juttu oli golffin etuiskarien yläpään kumien vaihto eri korjaamolla jolla tuntiveloitus 30e, työt 3 tuntia 70e.
Kummasti vaan velipojan ventoon vaihdettiin etujouset puoleen tuntiin eikä käytössä ollut edes sitä erikoishylsyä siihen keskimutteriin.
Tässähän kannattais hommata talliin nosturi ja alkaa pieniä iltahommia harrastamaan.
Eli naispuolinen tuttu vei volkkarinsa huoltamon huoltoon öljyn sekä tulppien vaihtoon.
Tulpat oli ostettu tarvikeliikkeestä (Ngk kolmikärki 4kpl 30e) ja olivat sopivat,öljyfiltteri samoin. tuntiveloitus 59e.
Auto oli 3 tuntia huollossa ja kuinka ollakkaan tulpat olivat väärät mutta sopivat löytyivät huoltamon hyllystä 13e kappalehintaan.
Loppusumma oli 180e eli työt + osat eli öljy ja tulpat. Aika kallista kun vertaa saman huoltamoketjun öljynvaihtotarjoukseen öljyt + työt 49e.
Lisäksi huoltokirjaan ei tullut minkäänlaisia merkintöjä eikä sitä tavanomaista öljynvaihtotarraa ole missään.
No sattuu sitä itellekkin, golffiin vaihdatin termostaatin pari vuotta sitten tutulla korjaamolla.
Termostaatin hain merkkiliikeestä 22e + 3L kannu pakkasnestettä.
Työt 5 tuntia ja 160e. No se oli viimeinen tuon korjaamon homma.
Toinen juttu oli golffin etuiskarien yläpään kumien vaihto eri korjaamolla jolla tuntiveloitus 30e, työt 3 tuntia 70e.
Kummasti vaan velipojan ventoon vaihdettiin etujouset puoleen tuntiin eikä käytössä ollut edes sitä erikoishylsyä siihen keskimutteriin.
Tässähän kannattais hommata talliin nosturi ja alkaa pieniä iltahommia harrastamaan.
Toinen juttu oli golffin etuiskarien yläpään kumien vaihto eri korjaamolla jolla tuntiveloitus 30e, työt 3 tuntia 70e.
Kummasti vaan velipojan ventoon vaihdettiin etujouset puoleen tuntiin eikä käytössä ollut edes sitä erikoishylsyä siihen keskimutteriin.
Siis ihan oikeasti vaihdoitte puolessa tunnissa jouset molemmille puolille? Sisältäen auton ulkoa sisään ajon, renkaiden irroittelemiset, molempien iskareiden irroittelemiset jne jne ja kaikki vielä nippuun ja auto tallista ulos?
Pyöränkulmien säätöä ei varmaan kuulunut tuon korjaamonkaan hintaan ja hommaan.
Melkein suosittelisin sulle sen korjaamon perustamista, jos noin tehokas olet! Teitkö yksin vai montako teitä siinä oli?
Emäntä käytti kikottimensa öljynvaihossa tamperelaisessa dieseleihin erikoistuneessa firmassa ja öljyä oli laskutettu litra enemmän, mitä auton öljytilavuus on suodattimen kanssa. Myös leima meni huoltokirjassa(uudessa autossa) väärään paikkaan. Pikku juttuja mutta että ammattilaisetko oli asialla...
Ihan ulkona ruuvattiin kirpeässä syys säässä (niinkuin kaikki tarvittavat autoremontit) kaverin kanssa joka omistaa pulttikoneen, talli on mutta ei siellä mahdu mitään tekemään.
Vento ajettiin laudanpalojen päälle että tunkki mahtui alle, rengas pois, iskaritolpasta 2 pulttia alhaalta auki ja se 1 konehuoneen puolelta yläpäästä.
Tolppa pois alta, jousikiristimet paikalleen, pyssyllä linttaan, keskimutteri vasaralla ja ruuvimeisselillä auki ja jousi pois, toinen tilalle ja kamat takas alle.
Ja huom kumpikin puoli erikseen eikä takapäässäkään tuon kauempaa mennyt, tolpan takasin saamisessa oli hommaa. Kaveri siinä poltteli tupakin / puoli.
Pyöränkulmat piti tuosta kolmosesta säädättää eri paikassa jossa on kunnon laitteet, 4-pyöräsuuntaus töineen oli keväällä 50e.
Ventossa ei kulmissa muutosta huomaa, suoraan menee vaikka alle vaihdettiin 75/60 sarjan tilalle 40/30 setti joka jostain kumman syystä on yhtä matala kun edellinenkin.
Onhan tässä jo 16 vuotta noita 4-pyöräisiä ruuvattukin.
Vento ajettiin laudanpalojen päälle että tunkki mahtui alle, rengas pois, iskaritolpasta 2 pulttia alhaalta auki ja se 1 konehuoneen puolelta yläpäästä.
Tolppa pois alta, jousikiristimet paikalleen, pyssyllä linttaan, keskimutteri vasaralla ja ruuvimeisselillä auki ja jousi pois, toinen tilalle ja kamat takas alle.
Ja huom kumpikin puoli erikseen eikä takapäässäkään tuon kauempaa mennyt, tolpan takasin saamisessa oli hommaa. Kaveri siinä poltteli tupakin / puoli.
Pyöränkulmat piti tuosta kolmosesta säädättää eri paikassa jossa on kunnon laitteet, 4-pyöräsuuntaus töineen oli keväällä 50e.
Ventossa ei kulmissa muutosta huomaa, suoraan menee vaikka alle vaihdettiin 75/60 sarjan tilalle 40/30 setti joka jostain kumman syystä on yhtä matala kun edellinenkin.
Onhan tässä jo 16 vuotta noita 4-pyöräisiä ruuvattukin.
Viimeksi muokannut -jarkko-, 13.10.2008 19:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näytti tuossa ylhäällä joku mainitsevan huoltokirjojen leimaamisestakin jotain. En tiedä miten kyseinen asia eteni.
Työni puolesta (Huoltoneuvoja Toyota) törmään miltei päivittäin asiakkaisiin, jotka tuovat auton Öljynvaihtoon ja olettavat että sillä saa huoltokirjaan määräaikaishuoltoleiman.
Miltei kaikkien autojen kirjoissa on ns. tyhjiä ruutuja muita korjauksia varten. Vaihtoehtosesti löytyy Öljynvaihdoille omat ruudut, joita tietysti käytetään kun kyseessä on vain öljynvaihto.
Työni puolesta (Huoltoneuvoja Toyota) törmään miltei päivittäin asiakkaisiin, jotka tuovat auton Öljynvaihtoon ja olettavat että sillä saa huoltokirjaan määräaikaishuoltoleiman.
Miltei kaikkien autojen kirjoissa on ns. tyhjiä ruutuja muita korjauksia varten. Vaihtoehtosesti löytyy Öljynvaihdoille omat ruudut, joita tietysti käytetään kun kyseessä on vain öljynvaihto.
Niin.. Mitenpä sillä korjaamon hinnalla kilpailla vois teeseeitse miesten kanssa, siitä korjaamon taksasta kun maksetaan työkalut+palkat+verot+vuokrat+lämmitykset jne.
Eihän se tämä autonkorjauskaan mitään hyväntekeväisyyttä ole, niinkuin ei rakennushommat, sähkö eikä putkihommatkaan. Kaikissa maksetaan jollekin että se tekee työn etkä sinä.
Enemmän siinä säästäisi vrt. autohommiin kun talonkin rakentaa itse ja vetää sinne sähköt+putket.
Eikä tuossa ekassa mitään oo kusetettu, varmasti hinta olisi selvinnyt jos sitä olisi kysynyt ennakkoon.
Mikä se pointti oli tässäkin jutussa, toisilla työn teettäminen maksaa? jumaliste...
Eihän se tämä autonkorjauskaan mitään hyväntekeväisyyttä ole, niinkuin ei rakennushommat, sähkö eikä putkihommatkaan. Kaikissa maksetaan jollekin että se tekee työn etkä sinä.
Enemmän siinä säästäisi vrt. autohommiin kun talonkin rakentaa itse ja vetää sinne sähköt+putket.
Eikä tuossa ekassa mitään oo kusetettu, varmasti hinta olisi selvinnyt jos sitä olisi kysynyt ennakkoon.
Mikä se pointti oli tässäkin jutussa, toisilla työn teettäminen maksaa? jumaliste...
Jep eli jos sama huoltamoketju mainostaa öljynvaihtoa 49e (öljy + työt) ja tuntiveloitus on 59e niin ei luulis öljynvaihdossa ja tulppien vaihdossa menevän kolmea tuntia.
Mielestäni noi työt tehdään tunnissa.
Ja miksi ei autotarvikeliikkeen myymät kolmikärkitulpat muka sopineen ja tilalle löytyi yllättäen tuplasti maksavat tavalliset tulpat.
Mielestäni noi työt tehdään tunnissa.
Ja miksi ei autotarvikeliikkeen myymät kolmikärkitulpat muka sopineen ja tilalle löytyi yllättäen tuplasti maksavat tavalliset tulpat.
Ihan vertailuna tuohon profiilin Saabiin pelkät öljyt (~4l) 70e määräaikaishuollon yhteydessä. Ihanan kallista...Auto oli 3 tuntia huollossa ja kuinka ollakkaan tulpat olivat väärät mutta sopivat löytyivät huoltamon hyllystä 13e kappalehintaan.
Loppusumma oli 180e eli työt + osat eli öljy ja tulpat. Aika kallista kun vertaa saman huoltamoketjun öljynvaihtotarjoukseen öljyt + työt 49e.
49e:lla ei kyllä saa mistään kunnon täyssynteettisiä öljyjä, joten tuo kuulostaa aika halvalta.
E: Saabin öljy tosin Mobil 1 0w40, mutta ei sekään noin kallista ole.
Viimeksi muokannut SS, 14.10.2008 20:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei nyt millään pahalla,mutta tuntuu aika turhalle höpinälle,enkä jaksanut kaikkea lukea.En ymmäärrä mikä aiheuttaa moista närkästystä.
Jos on kerran noin nopea ja pätevä,niin miksi ihmeessä teettää hommia muilla ja vielä maksaa niistä. Tai jos teettää onko ikinä tullut mieleen pyytää kustannusarviota,joka ei nykypäivänä saa enää pahemmin heittää?
Miksi autoja pitää "huoltaa" noissa essonvaishellintaiabc:n paikoissa.Niissä homma laskutetaan tehtyjen tuntien mukaan ja se on monasti jopa kalliimpaa,kun merkkiliikkeessä,jossa toimenpiteille on valmiit hinnat ohjeaikojen mukaan. Ja mitä tuohon huoltokirjaan olis pitänyt merkitä? takasivulle ehkä,että öljyn vaihto+sytytystulppien vaihto.
Sylettää noi pokat kun tulee halliin melttomaan,että kuka on tehnyt huollon,kun ei ole sitä edes merkitty. Vaikka autoon on vaan vaihdettu öljyt.
Hyvä esimerkki on jakohihnan vaihto,jonka naapuri Seppo tekee omalla pajalla 59e tuntitaksalla ja käyttää siihen täydet 8h+osat ja merkkiliike tekee 450e sis. osat ja aikaa kuluu puolet vähemmän.Ajatteleeko kukaan koskaan asiaa tuolta kantilta?
Ja olenpa itsekkin vaihtanut tulppia joskus useita tunteja ja joskus jopa öljyjä. Hommat kun saattaa joskus kusta,mutta minkäs teet.
???? mikä korjaamo tuohon hintaan hommia tekee?
Tuotakin kuulee päivittäin,ja silti ne samat saatanan kitisijät tulee aina vaan takaisin. Tai sitten toinen tokaisu on ,että olette niin kalliita,että teen seuraavan kerran itse. Mutta ei,silti tullaan takaisin ja parhaissa tapauksissa rikottujen osien kera itkemään,kun on kallista.
Apinaa koijataan....
Ja edittiä vielä...
Yhdessäkään KORJAAMOSSA ei olis noita tulppia vaihdettu,ilman että siihen olisi ollut asiakkaan lupaa.
Ja vielä sen verran,että asiakkaat tuovat aina välillä omia osia( onneksi vähenemään päin) niin vaikka he kuinka vänkäävät,että osa on oikea,niin kyllä aika useasti on saanut soittaa,että ei sovi tai osasta uupuu jotain esim tarvike tukivarsi ilman heloja tms.. Aina asiakaalle on kuitenkin asiasta ilmoitettu ja kysytty lupa oikeiden asentamiseen. Ja onpa niitä vanhoja osia joskus nosteltu mukaan,niin on voinut kotona todeta,että perkeles väärähän se oli.
Kiitos anteeksi ja hyvä yötä....
Jos on kerran noin nopea ja pätevä,niin miksi ihmeessä teettää hommia muilla ja vielä maksaa niistä. Tai jos teettää onko ikinä tullut mieleen pyytää kustannusarviota,joka ei nykypäivänä saa enää pahemmin heittää?
Miksi autoja pitää "huoltaa" noissa essonvaishellintaiabc:n paikoissa.Niissä homma laskutetaan tehtyjen tuntien mukaan ja se on monasti jopa kalliimpaa,kun merkkiliikkeessä,jossa toimenpiteille on valmiit hinnat ohjeaikojen mukaan. Ja mitä tuohon huoltokirjaan olis pitänyt merkitä? takasivulle ehkä,että öljyn vaihto+sytytystulppien vaihto.
Sylettää noi pokat kun tulee halliin melttomaan,että kuka on tehnyt huollon,kun ei ole sitä edes merkitty. Vaikka autoon on vaan vaihdettu öljyt.
Hyvä esimerkki on jakohihnan vaihto,jonka naapuri Seppo tekee omalla pajalla 59e tuntitaksalla ja käyttää siihen täydet 8h+osat ja merkkiliike tekee 450e sis. osat ja aikaa kuluu puolet vähemmän.Ajatteleeko kukaan koskaan asiaa tuolta kantilta?
Ja olenpa itsekkin vaihtanut tulppia joskus useita tunteja ja joskus jopa öljyjä. Hommat kun saattaa joskus kusta,mutta minkäs teet.
Toinen juttu oli golffin etuiskarien yläpään kumien vaihto eri korjaamolla jolla tuntiveloitus 30e, työt 3 tuntia 70e.
???? mikä korjaamo tuohon hintaan hommia tekee?
Tässähän kannattais hommata talliin nosturi ja alkaa pieniä iltahommia harrastamaan.
Tuotakin kuulee päivittäin,ja silti ne samat saatanan kitisijät tulee aina vaan takaisin. Tai sitten toinen tokaisu on ,että olette niin kalliita,että teen seuraavan kerran itse. Mutta ei,silti tullaan takaisin ja parhaissa tapauksissa rikottujen osien kera itkemään,kun on kallista.
Apinaa koijataan....
Ja edittiä vielä...
tulpat olivat väärät mutta sopivat löytyivät huoltamon hyllystä 13e kappalehintaan.
Yhdessäkään KORJAAMOSSA ei olis noita tulppia vaihdettu,ilman että siihen olisi ollut asiakkaan lupaa.
Ja vielä sen verran,että asiakkaat tuovat aina välillä omia osia( onneksi vähenemään päin) niin vaikka he kuinka vänkäävät,että osa on oikea,niin kyllä aika useasti on saanut soittaa,että ei sovi tai osasta uupuu jotain esim tarvike tukivarsi ilman heloja tms.. Aina asiakaalle on kuitenkin asiasta ilmoitettu ja kysytty lupa oikeiden asentamiseen. Ja onpa niitä vanhoja osia joskus nosteltu mukaan,niin on voinut kotona todeta,että perkeles väärähän se oli.
Kiitos anteeksi ja hyvä yötä....
Toinen juttu oli golffin etuiskarien yläpään kumien vaihto eri korjaamolla jolla tuntiveloitus 30e, työt 3 tuntia 70e.
???? mikä korjaamo tuohon hintaan hommia tekee?
Kyllä meillä paikallinen "perähikiän" huoltamo tuolla hinnalla mua on laskuttanut. Ja aina saanut asiallista palvelua. Tosin tietty käyntimäärilläkin on vaikusta, taitanee olla tavalliselle pulliaiselle hiukan enemmän mutta alle 40e silti. Ei näin pienellä paikka kunnalla voi laskuttaa enempiä etteivät vie kauemmas huoltoon. Se 30e kun on parempi kuin 0e.
Mutta en tuolla hinnalla ole harkinnutkaan nosturia itselleni. Ne hommat mitä pystyy pienellä vaivalla tekemään itse teen, mutta nosturia vaativat työt vien korjaamolle(kyseessä siis käyttö autot, rojektit on sitten asia erikseen). Esim 1,8T kansirempan vielä tein itse, mutta 3b passatin tukivarsi/pusla jumppaan en viitsi alkaa, pelkällä halli tunkilla.
Ja olenpa itsekkin vaihtanut tulppia joskus useita tunteja ja joskus jopa öljyjä. Hommat kun saattaa joskus kusta,mutta minkäs teet.
Mutta onko oikein laskuttaa asiakasta kokoajasta jos itse ryssii työn ja kestää pitempään. En tuota kyllä itsekään sulattaisi.
Esim. joku harjoittelija vaihtaa tulppia 5h ja laskua koko ajasta tulee niin hiukka voisin yskäistä maksaessani työlaskua.
^luulen että tätä tuo viesti ketjun aloittaja haki. Hiukan kärjistin vain esimerkkiä.
Aloitus viestistä: 3h tulppien vaihtoon + öljyjen vaihtoon. Vaikka olisikin väärät tulpat niin ei niitä kukaan autoon 2-2,5h ährää. Kun osaava paja vaihtaa ne öljyt 30min. Jos ei mitään ryssi. Ja ryssimisestä ei tietääksi kuulu laskuttaa.
Aloitus viestistä: 3h tulppien vaihtoon + öljyjen vaihtoon. Vaikka olisikin väärät tulpat niin ei niitä kukaan autoon 2-2,5h ährää. Kun osaava paja vaihtaa ne öljyt 30min. Jos ei mitään ryssi. Ja ryssimisestä ei tietääksi kuulu laskuttaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kait näissäki se kuuluisa pärstäkerroin vaikuttaa. 40e korjaamon tuntihinnaksi kuulostaa aika vähältä. Toisaalta ei se tuntihinta kaikkea kerro. Mesta jossa ikkunassa mainos 30e/h voi käytännössä tarkoittaa sitä, että polttimon vaihto on 2h työ.. ja taas paikassa jossa veloitus on 85e/h jomma hoituukin 0,5h työllä.
Omien osian hankintaa en ymmärrä, etenkin jos asiakkaalla tietotaito sitä luokkaa ettei oikeasti tiedetä mitä osaa ollaan hankkimassa.
Taas tuntuu turhalta itkulta tämä korjaamon veloitus. Korjaa sitten itse jos tuntuu kalliilta. Korjaamotoiminta on useinmille liiketoimintaa, jossa ideana on saada työllistettyä itsensä, saada siitä rahaa itelleen, ja vielä firmallekin jotta firma voi kasvaa ja myös tuottaa omistajilleen/sijoittajilleen voittoa.
Se toki on totta, että hyvän korjaamon löytäminen on erittäin vaikeata. (asenne, hinta, osaaminen)
Omien osian hankintaa en ymmärrä, etenkin jos asiakkaalla tietotaito sitä luokkaa ettei oikeasti tiedetä mitä osaa ollaan hankkimassa.
Taas tuntuu turhalta itkulta tämä korjaamon veloitus. Korjaa sitten itse jos tuntuu kalliilta. Korjaamotoiminta on useinmille liiketoimintaa, jossa ideana on saada työllistettyä itsensä, saada siitä rahaa itelleen, ja vielä firmallekin jotta firma voi kasvaa ja myös tuottaa omistajilleen/sijoittajilleen voittoa.
Se toki on totta, että hyvän korjaamon löytäminen on erittäin vaikeata. (asenne, hinta, osaaminen)
Eniten mua ottaa päähän nämä merkkihuollot, mitään ei osata tehdä jos ei oo vaivasta vikakoodia, jos muuta alat väittämään kaikki tietävien huoltoneuvojien/päälliköiden (mitälie) kanssa, saat halveksuvia katseita ja kommentit yleensä on sitä luokkaa että äijät ei itse tiedä asioista yhtään mitään.
Kaiken lisäksi kerralla ei saada mitään kuntoon, tai no, ehkä perus öljyn vaihtohuolto onnistuu kertaheitolla.
Hinnoista puhumattakaan...
EDIT: Ei tietenkään koske kaikkia merkkiliikkeitä
E2: Merkkiliikkeessä koska takuunalainen vekotin, muuten en koskaan vie niihin.
Kaiken lisäksi kerralla ei saada mitään kuntoon, tai no, ehkä perus öljyn vaihtohuolto onnistuu kertaheitolla.
Hinnoista puhumattakaan...
EDIT: Ei tietenkään koske kaikkia merkkiliikkeitä
E2: Merkkiliikkeessä koska takuunalainen vekotin, muuten en koskaan vie niihin.
Viimeksi muokannut SR2001, 15.10.2008 10:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Eniten mua ottaa päähän nämä merkkihuollot
Tässä olen suurilta osilta samaa mieltä. Ettei taas joku merkkiliikkeen duunari vedä omenpuuta nenukkaan, niin ei tietenkään kaikki merkkiliikkeet ole tälläisiä.
Mutta taas painottaisin sitä, mikä hemmetin pakko sinne merkkiliikkeeseen auto aina ihmisten viedä. Ei se merkkiliikkeen leima sitä autoa niin paljoa paremmaksi tee. - Ainakaan jos autoliikkeeseen on vekottimensa vaihdossa antamassa. Eikä varmasti kaikki yksityisetkään vanno sen VAG leiman nimiin.
Tuolla toisella foorumilla usein naurattaa, kun viedään se auto sinne merkkihuoltoon "käsijarrun säätöön" tai vastaavaan, ja sitten kun kotia päästään niin alkaakin se itku siitä kun oli _niin_ kallista. Ottakaa joskus opiksi:)
Ilman työkaluja -offtopicsarjaan kuuluu myös Bosch kulmurin laikan irrottaminen painamalla karan lukitsinta ja kouralla vääntämällä laikka auki -siis normaalisti.
Toissapäivänä millin katkaisulaikka haukkasi kiinni ja kiinnitysmutteri on nyt niin lujassa, että ei auennut pitelemällä akselia ruuvipenkissä ja hakkaamalla tuurnalla+lekalla.
Aina se rutiiniremonttikaan ei mene ohjeajassa.
Toissapäivänä millin katkaisulaikka haukkasi kiinni ja kiinnitysmutteri on nyt niin lujassa, että ei auennut pitelemällä akselia ruuvipenkissä ja hakkaamalla tuurnalla+lekalla.
Aina se rutiiniremonttikaan ei mene ohjeajassa.
Viimeksi muokannut lukkari, 15.10.2008 9:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Näytti tuossa ylhäällä joku mainitsevan huoltokirjojen leimaamisestakin jotain. En tiedä miten kyseinen asia eteni.
Työni puolesta (Huoltoneuvoja Toyota) törmään miltei päivittäin asiakkaisiin, jotka tuovat auton Öljynvaihtoon ja olettavat että sillä saa huoltokirjaan määräaikaishuoltoleiman.
Miltei kaikkien autojen kirjoissa on ns. tyhjiä ruutuja muita korjauksia varten. Vaihtoehtosesti löytyy Öljynvaihdoille omat ruudut, joita tietysti käytetään kun kyseessä on vain öljynvaihto.
Auto oli juurikin toyota ja kyseessä oli ensihuolto, eri juuri tämä onko se nyt 1500km kohdalla oleva pelkkä öljynvaihtohuolto. Leima oli 15000km määräaikaishuollon kohdalla. En tiedä miten tarkasti toyota näitä tarkistelee takuiden kanssa, mutta nyt siinä on korjauksen jälkeen ensihuollosta toinen leima oikeassa paikassa ja 15000 huollon kohdalla kaks leimaa(myös siis merkkikorjaamon tekemä seuraava oikea huolto). Sinänsä sama, mutta onhan siinä taas selittelyn aiheita autoa vaihtaessa jne.
Quote:
Ja olenpa itsekkin vaihtanut tulppia joskus useita tunteja ja joskus jopa öljyjä. Hommat kun saattaa joskus kusta,mutta minkäs teet.
Mutta onko oikein laskuttaa asiakasta kokoajasta jos itse ryssii työn ja kestää pitempään. En tuota kyllä itsekään sulattaisi.
Näinhän se on. Ei tietenkään omasta kämmistä asiakasta veloiteta,mutta hommat voi venyä muistakin syistä,esim edellinen ropari on kämmännyt ja seuraava korjailee virheitä.
Eniten mua ottaa päähän nämä merkkihuollot, mitään ei osata tehdä jos ei oo vaivasta vikakoodia, jos muuta alat väittämään kaikki tietävien huoltoneuvojien/päälliköiden (mitälie) kanssa, saat halveksuvia katseita ja kommentit yleensä on sitä luokkaa että äijät ei itse tiedä asioista yhtään mitään.
Valitettava tosiasia. Itse joudun kyseisiä hommia tekemään/vikoja etsimään ( ja ranskalainen auto,joten niitä riittää). Ja tuo vikakoodi kyllä auttaa alkuun,sillä yleensä autoissa ei ole vika päällä niiden tullessa korjaamolle.
Ja jos niitä ruvetaan tutkimaan perusasioista lähtien törmätään siihen seikkaan,että asiakas ei todellakaan siitä työstä suostu maksamaan.
Pitäisi aina suoraan tietää mikä vika on. Jos vika on päällä asiaan on helpompi päästä käsiksi,muuten aika mahdotonta. Onnistuu kyllä mutta kuka maksaa tekemäni vian haun? ei asiakas ainakaan siihen suostu. Paitsi yllätys yllätys ihmiset jotka ajaa aavistuksen vanhemmilla autoilla. Nämä ihmiset joilla on uusi auto,eivät suostu maksamaan mistään. Takuu aikana on vaikka mitä,mutta takuuajan jälkeen ei saa tehdä mitään ja silti pitäisi korjata.Ei tietenkään kaikki,mutta yleisesti vanhempiin autoihin saa tehdä tarvittavat toimenpiteet,uudenpiin nihkeämmin.
Ja kun asiakkaalle selittää,asian yleensä he itse sanovat,että seurataan vikaa ja he palaavat jos vikaa uusiutuu tai pahentuu.Eivät halua maksaa vian hausta ainoastaan korjauksesta,jos edes siitä.
Ja jos joku pitää vianhakua helppona eli laitetaan testeri kiinni niin kyllä se korjaantuu,niin tervetuloa tekemään noita vianhakuja.istun kyllä mielelläni jakamassa neuvoja-älä sieltä etsi,vika on tuossa,naapurilta hajosi tuo,vaimon mies kertoi että toi on rikki tai vaihda toi potikka.
Jos on kerran noin nopea ja pätevä,niin miksi ihmeessä teettää hommia muilla ja vielä maksaa niistä. Tai jos teettää onko ikinä tullut mieleen pyytää kustannusarviota,joka ei nykypäivänä saa enää pahemmin heittää?
Kyse oli naispuolisen työkaverin autosta, ei omasta ja hän kysyi ennen huoltoa mahdollista aikaa koska tuoda, kauanko menee ja mitä suurinpiirtein maksaa.
Miksi autoja pitää "huoltaa" noissa essonvaishellintaiabc:n paikoissa.Niissä homma laskutetaan tehtyjen tuntien mukaan ja se on monasti jopa kalliimpaa,kun merkkiliikkeessä,jossa toimenpiteille on valmiit hinnat ohjeaikojen mukaan. Ja mitä tuohon huoltokirjaan olis pitänyt merkitä? takasivulle ehkä,että öljyn vaihto+sytytystulppien vaihto.
Sylettää noi pokat kun tulee halliin melttomaan,että kuka on tehnyt huollon,kun ei ole sitä edes merkitty. Vaikka autoon on vaan vaihdettu öljyt.
Eikö edes öljynvaihdosta olisi kiva saada jonkinlainen dokumentti mitä öljyä on laitettu ja koska sekä myös ajomäärä tuolla hetkellä?
Hyvä esimerkki on jakohihnan vaihto,jonka naapuri Seppo tekee omalla pajalla 59e tuntitaksalla ja käyttää siihen täydet 8h+osat ja merkkiliike tekee 450e sis. osat ja aikaa kuluu puolet vähemmän.Ajatteleeko kukaan koskaan asiaa tuolta kantilta?
Tottakai mutta monelle tuo 450e on viikon palkka, kuten mulle.
Quote:
Toinen juttu oli golffin etuiskarien yläpään kumien vaihto eri korjaamolla jolla tuntiveloitus 30e, työt 3 tuntia 70e.
???? mikä korjaamo tuohon hintaan hommia tekee?
Tuttu varaosa/työkaluliike joka ohessa myy pakoputkia,akkuja ja tekee pieniä korjaustöitä urakkana tai tuntiliksalla.
Ja edittiä vielä...
Quote:
tulpat olivat väärät mutta sopivat löytyivät huoltamon hyllystä 13e kappalehintaan.
Yhdessäkään KORJAAMOSSA ei olis noita tulppia vaihdettu,ilman että siihen olisi ollut asiakkaan lupaa.
Tässä tapauksessa nyt vaihdettiin ja "sopimattomat" sai onneksi palauttaa varaosaliikkeeseen.
Samainen Polo sai hylsyn leimalla vuotavan pakoputken ja kolisevan alapallonivelen takia, nämä korjataan tuolla mun käyttämällä korjaamolla ja osat (pakoputkea+alapallonivel+rekkarin valojen polttimot) +työ 230e.
Kyse oli naispuolisen työkaverin autosta, ei omasta ja hän kysyi ennen huoltoa mahdollista aikaa koska tuoda, kauanko menee ja mitä suurinpiirtein maksaa.
Miksi autoja pitää "huoltaa" noissa essonvaishellintaiabc:n paikoissa.Niissä homma laskutetaan tehtyjen tuntien mukaan ja se on monasti jopa kalliimpaa,kun merkkiliikkeessä,jossa toimenpiteille on valmiit hinnat ohjeaikojen mukaan. Ja mitä tuohon huoltokirjaan olis pitänyt merkitä? takasivulle ehkä,että öljyn vaihto+sytytystulppien vaihto.
Sylettää noi pokat kun tulee halliin melttomaan,että kuka on tehnyt huollon,kun ei ole sitä edes merkitty. Vaikka autoon on vaan vaihdettu öljyt.
Eikö edes öljynvaihdosta olisi kiva saada jonkinlainen dokumentti mitä öljyä on laitettu ja koska sekä myös ajomäärä tuolla hetkellä?
Hyvä esimerkki on jakohihnan vaihto,jonka naapuri Seppo tekee omalla pajalla 59e tuntitaksalla ja käyttää siihen täydet 8h+osat ja merkkiliike tekee 450e sis. osat ja aikaa kuluu puolet vähemmän.Ajatteleeko kukaan koskaan asiaa tuolta kantilta?
Tottakai mutta monelle tuo 450e on viikon palkka, kuten mulle.
Quote:
Toinen juttu oli golffin etuiskarien yläpään kumien vaihto eri korjaamolla jolla tuntiveloitus 30e, työt 3 tuntia 70e.
???? mikä korjaamo tuohon hintaan hommia tekee?
Tuttu varaosa/työkaluliike joka ohessa myy pakoputkia,akkuja ja tekee pieniä korjaustöitä urakkana tai tuntiliksalla.
Ja edittiä vielä...
Quote:
tulpat olivat väärät mutta sopivat löytyivät huoltamon hyllystä 13e kappalehintaan.
Yhdessäkään KORJAAMOSSA ei olis noita tulppia vaihdettu,ilman että siihen olisi ollut asiakkaan lupaa.
Tässä tapauksessa nyt vaihdettiin ja "sopimattomat" sai onneksi palauttaa varaosaliikkeeseen.
Samainen Polo sai hylsyn leimalla vuotavan pakoputken ja kolisevan alapallonivelen takia, nämä korjataan tuolla mun käyttämällä korjaamolla ja osat (pakoputkea+alapallonivel+rekkarin valojen polttimot) +työ 230e.
Aika vaikea selkoista luettavaa,kun edellenin ei käyttänyt noita Quote-tageja. Yrittäkää saada tolkkua..............
Niin mutta homman pointti olikin se,että miksi sitten käytää noita essonvaishellintaiabc:n huoltamoita jotka laskuttaa enemmän kuin merkkiliike ja käyttävät enemmän aikaa.
Mitä suurin piirtein maksaa on kysytty joten ei laskun loppu summa ei vo olla hirveä yllätys. Sillä jos asio oikealla KORJAAMOLLA/HUOLTOPISTEESSÄ ei arvio saa heittää nykypäivänä oikestaan yhtään.
Siis tuolla samalla jossa on tuntiveloitus 30E? ei taida ainankaan provikka palkkaa olla asentajilla jos reilun 7h noihin hommiin käyttää?
Yhdessäkään KORJAAMOSSA ei olis noita tulppia vaihdettu,ilman että siihen olisi ollut asiakkaan lupaa.Tai jos oli ei asiakkaan olisi niitä tarvinnut maksaa.
Hyvä esimerkki on jakohihnan vaihto,jonka naapuri Seppo tekee omalla pajalla 59e tuntitaksalla ja käyttää siihen täydet 8h+osat ja merkkiliike tekee 450e sis. osat ja aikaa kuluu puolet vähemmän.Ajatteleeko kukaan koskaan asiaa tuolta kantilta?
Tottakai mutta monelle tuo 450e on viikon palkka, kuten mulle.
Niin mutta homman pointti olikin se,että miksi sitten käytää noita essonvaishellintaiabc:n huoltamoita jotka laskuttaa enemmän kuin merkkiliike ja käyttävät enemmän aikaa.
Jos on kerran noin nopea ja pätevä,niin miksi ihmeessä teettää hommia muilla ja vielä maksaa niistä. Tai jos teettää onko ikinä tullut mieleen pyytää kustannusarviota,joka ei nykypäivänä saa enää pahemmin heittää?
Kyse oli naispuolisen työkaverin autosta, ei omasta ja hän kysyi ennen huoltoa mahdollista aikaa koska tuoda, kauanko menee ja mitä suurinpiirtein maksaa.
Mitä suurin piirtein maksaa on kysytty joten ei laskun loppu summa ei vo olla hirveä yllätys. Sillä jos asio oikealla KORJAAMOLLA/HUOLTOPISTEESSÄ ei arvio saa heittää nykypäivänä oikestaan yhtään.
Samainen Polo sai hylsyn leimalla vuotavan pakoputken ja kolisevan alapallonivelen takia, nämä korjataan tuolla mun käyttämällä korjaamolla ja osat (pakoputkea+alapallonivel+rekkarin valojen polttimot) +työ 230e.
Siis tuolla samalla jossa on tuntiveloitus 30E? ei taida ainankaan provikka palkkaa olla asentajilla jos reilun 7h noihin hommiin käyttää?
Quote:
tulpat olivat väärät mutta sopivat löytyivät huoltamon hyllystä 13e kappalehintaan.
Yhdessäkään KORJAAMOSSA ei olis noita tulppia vaihdettu,ilman että siihen olisi ollut asiakkaan lupaa.
Tässä tapauksessa nyt vaihdettiin ja "sopimattomat" sai onneksi palauttaa varaosaliikkeeseen.
Yhdessäkään KORJAAMOSSA ei olis noita tulppia vaihdettu,ilman että siihen olisi ollut asiakkaan lupaa.Tai jos oli ei asiakkaan olisi niitä tarvinnut maksaa.
Viimeksi muokannut JanneV, 16.10.2008 16:28. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kyllä ne minulla toimii, Ja firefoxia käytän.
Eihän sinulla ole ruksia tuossa viestilaatikon alapuolella olevassa "Älä salli BBCode muotoiluja tässä viestissä" kohdassa?
Ja kokeileppa kirjottaa ne tagit käsin, eli
Eihän sinulla ole ruksia tuossa viestilaatikon alapuolella olevassa "Älä salli BBCode muotoiluja tässä viestissä" kohdassa?
Ja kokeileppa kirjottaa ne tagit käsin, eli
Koodi: Valitse kaikki
[quote]Tähän se lainattu teksti[/quote]
No itellä ei ongelmia lukea ja en jaksa asiasta enää kirjoittaa kun rautalangasta saa vääntää.
Tuohon 230e hintaan KUULUU osat + työ eli mitä nyt alapallonivel 50e? ja jokin pakoputken osa 100e? maksaa.
Eli kolmoseen maksoi takavaimennin vaihdettuna 90e.
Ja en tiedä mitä öljyä te käytätte mutta täältä saa esim Shell Helix 5w/40 4L purkin noin 30e hintaan + filtteri 8e.
Mä en näistä tietokoneista tiedä muuta kun että pöydällä on näyttö,näppis ja hiiri. :)
Tuohon 230e hintaan KUULUU osat + työ eli mitä nyt alapallonivel 50e? ja jokin pakoputken osa 100e? maksaa.
Eli kolmoseen maksoi takavaimennin vaihdettuna 90e.
Ja en tiedä mitä öljyä te käytätte mutta täältä saa esim Shell Helix 5w/40 4L purkin noin 30e hintaan + filtteri 8e.
Mä en näistä tietokoneista tiedä muuta kun että pöydällä on näyttö,näppis ja hiiri. :)
Viimeksi muokannut -jarkko-, 16.10.2008 18:19. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saa olla aika seppä et menee yli 30min öljyn vaihdossa!?
Käytin mersun tossa paikallisella teboililla öljyjen ja suodattimen vaihdossa, niin auto sisään öljyt imettiin pois, uusi suodatin, uudet öljyt, kirjaan merkintä ja auto ulos, niin ei menny kuin 20min!
Hintaki oli alle satasen ja voin pitää sitä kohtuullisena, sillä toi mersu vetää sen 8l täyssynteettistä.
Onneksi on vielä noita pikku paikkoja jossa palvelu pelaa ja hinnat kohdallaan, niin voi noita väli öljynvaihtoja teettää sitten niissä.
Käytin mersun tossa paikallisella teboililla öljyjen ja suodattimen vaihdossa, niin auto sisään öljyt imettiin pois, uusi suodatin, uudet öljyt, kirjaan merkintä ja auto ulos, niin ei menny kuin 20min!
Hintaki oli alle satasen ja voin pitää sitä kohtuullisena, sillä toi mersu vetää sen 8l täyssynteettistä.
Onneksi on vielä noita pikku paikkoja jossa palvelu pelaa ja hinnat kohdallaan, niin voi noita väli öljynvaihtoja teettää sitten niissä.
JanneV kirjoitti:Hyvä esimerkki on jakohihnan vaihto,jonka naapuri Seppo tekee omalla pajalla 59e tuntitaksalla ja käyttää siihen täydet 8h+osat ja merkkiliike tekee 450e sis. osat ja aikaa kuluu puolet vähemmän.Ajatteleeko kukaan koskaan asiaa tuolta kantilta?
Aivan oikein.
Ja lisää vettä myllyyn: myöntääkö naapurin Seppo korjaukselle ja käyttämilleen osille 2 vuoden takuun? Isommalla firmalla ei ole ongelmia maksaa asiakkaalle uutta moottori jos sattuu fiba käymään, läpimenomäärien ja sisään tulevan rahan +tietty vakuutuksien vuoksi.
Seppo taas saa laittaa kättä taskuun ja lappua luukulle, jos nyt edes mitään takuuta työlleen antaa..
Tietenkin tuollaiset fibat on harvinaisia, koska ammattimiehiähän Seppo ja merkkimekaanikot ovat?.. Vaiko sittenkin ihmisiä?
Naapurin Seposta en tiedä, mutta viime aikoina olen käyttänyt tuossa kulmilla olevaa "Pärnäsen Korjaamota". Aina saanut kuitin (tietenkin sellainen käsinkirjoitettu) ja joka kerta on korjaaja/toimitusjohtaja/omistaja ihan muistaneet mainita että työllä ja osilla on sitten takuu. Viimeksi viikolla kävi Fiicus 160 tkm huollossa johon sisältyy jakohihnan vaihtokin. Koko homma kustansi taas kaikkineen 265€ (ja taas kuitti mukaan). Tosin tuostahan ei makseta marmoritiskiin nojailijalle vaan korjaaja/toimistusjohtaja/omistaja pitää ihan yksin kaiken mitä verojen, tilavuokrien ja mahd. lainojen jälkeen jää. Kyseisen korjaajan toiminta ollut niin loistavaa että meidän autoja ei merkkiliikkeet ihan heti ropaa.
Niin no.
Itse makselin kesällä Golfin alustasarjan laitosta + taka-akselin puslien laitosta ja pyöränkulmien säädöstä mukisematta 230 euroa. Itsellä kun ei riitä mielenkiinto eikä motivaatio moiseen.
Lisäksi korjaamon kavereilla on taka-akselin puslien vaihtoon oikeat työkalut. Itsellä ei olisi mennyt kyllä kuin hermot, kun katselin vierestä sitä vaihtoa.
Joku tuttu mulle sanoi tästäkin, että 230e on ihan sikahinta jostain alustan laitosta. Tosiaan, pelkkä taka-akselin puslien vaihtotyö taitaa maksaa jo sen parin tunnin työn verran... Siitä voi sitten jokainen itse laskeskella, että mitä jäi se itse alustan vaihto maksamaan kaikkine pyöränkulmien säätöineen.
Öljynvaihdossa käytin Golfin kans tuossa parisen viikkoa sitten. Hintaa tuli 140e, tosin vaihtuihan siinä öljyt laatikkoonkin ja paikkailtiin tunni verran öljypohjassa ollutta hiushalkeamaakin väliaikaisesti. Ei mun mielestä paha, kun miettii, että moottorin öljyt, laatikon öljyt, suodatin ja vaihtotyö + öljypohjan hierominen & paikkaus. Jonkun mielestä taas 140e tuosta on ryöstämistä. Tiedä sitten.
Jos auton vie holtamoon/korjaamoon, eikä ennalta käsin ole kysellyt edes suuntaa-antavaa hintaa, niin laskun loppusummaan voi kyllä kysyä jälkeenpäinkin selitystä, jos se tuntuu käsittämättömältä.
Itse makselin kesällä Golfin alustasarjan laitosta + taka-akselin puslien laitosta ja pyöränkulmien säädöstä mukisematta 230 euroa. Itsellä kun ei riitä mielenkiinto eikä motivaatio moiseen.
Lisäksi korjaamon kavereilla on taka-akselin puslien vaihtoon oikeat työkalut. Itsellä ei olisi mennyt kyllä kuin hermot, kun katselin vierestä sitä vaihtoa.
Joku tuttu mulle sanoi tästäkin, että 230e on ihan sikahinta jostain alustan laitosta. Tosiaan, pelkkä taka-akselin puslien vaihtotyö taitaa maksaa jo sen parin tunnin työn verran... Siitä voi sitten jokainen itse laskeskella, että mitä jäi se itse alustan vaihto maksamaan kaikkine pyöränkulmien säätöineen.
Öljynvaihdossa käytin Golfin kans tuossa parisen viikkoa sitten. Hintaa tuli 140e, tosin vaihtuihan siinä öljyt laatikkoonkin ja paikkailtiin tunni verran öljypohjassa ollutta hiushalkeamaakin väliaikaisesti. Ei mun mielestä paha, kun miettii, että moottorin öljyt, laatikon öljyt, suodatin ja vaihtotyö + öljypohjan hierominen & paikkaus. Jonkun mielestä taas 140e tuosta on ryöstämistä. Tiedä sitten.
Jos auton vie holtamoon/korjaamoon, eikä ennalta käsin ole kysellyt edes suuntaa-antavaa hintaa, niin laskun loppusummaan voi kyllä kysyä jälkeenpäinkin selitystä, jos se tuntuu käsittämättömältä.
Jos auton vie holtamoon/korjaamoon, eikä ennalta käsin ole kysellyt edes suuntaa-antavaa hintaa, niin laskun loppusummaan voi kyllä kysyä jälkeenpäinkin selitystä, jos se tuntuu käsittämättömältä.
Niin, ei kai se ole kiellettyä jos ei ole jo viedessä älynnyt kysyä mitä mahtaa maksaa. Omat kokemukset on että AINA pitää kysyä etukäteen niin ei tule yllätyksiä.
Mitä noita nyt on itte ropannut harrastuksekseen yli 10v niin jokunen homma löytyy mistä ihan mielellään maksaa että joku muu tekee sen :-) Esimerkkinä öljynvaihto, mielellään maksaa jollekin se 20e ylimääräistä että ei tarvii lutrata niiden öljyjen kanssa. Aina sitä valuu kuitenkin lattiallekin ja lisäksi se jäteöljykin pitää kuskata jonnekin.
Kyllä noi "vaihdoin puoleen tuntiin iskarit" remontit on vähän niin ja näin. Kun ottaa huomioon kaikki siivoukset yms. Voihan sen tehdä nopeasti, mutta jälki on sitten sen mukaista. Itse tuppaan iskariremontissakin puhdistaa kaikki paikat, pulttien/muttereiden kierteet kunnolla niin on mukavampi laittaa takaisinkin koko paketti. Samalla tsekkaa jarrupalat, suojakumit yms. Tollasella 99e markettikompuralla on turha pyörittää pulttipyssyä, pääsee 2mm jousipuristimessa eteenpäin ja taas odottaa 1min että säiliö lataantuu. Jotta jos nopeasti meinaa tehdä niin kyllä se vaatii myöskin työkaluihin investoimista.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa