webasto
Valvoja: ffp jäsenet
Voin ottaa illalla kuvan ja laittaa tänne mihin minulla se on alkup. laitettu...
Siihen paisuntasäiliön viereen edestäpäin katsottuna.
http://koti.mbnet.fi/dracu/Webasto.JPG
Siihen paisuntasäiliön viereen edestäpäin katsottuna.
http://koti.mbnet.fi/dracu/Webasto.JPG
Eberiä kans justiin asennelut omaan 3BG pasuunaan ja puskurin taakse tuun laittamaan sen ihan huoltosyistä, koska siinä on niin hyvin tilaa. Teen vain siihen jonkunlaiset suojat että ilmavirran mukana tuleva suolasumu ei pääse osumaan suoraa eberiin/liittimiin.
Paisuntasäiliön alla toinen mahdollinen paikka, mutta huomattavasti ahtaampi.
Sähköt vedin apparinpuolelta kabiininpuolelle, samasta läpiviennistä mistä menee ilmastoinnin putket kennolle.
Polttoainelinjan rakennus on täs nyt työnalla, ja sen tuun vetämään kuskinpuolelta kabiininpuolella listojen alla, ja sitten tulipellistä läpi ja kohti keulaa. Polttoainepumppu tulee takapenkin alle.
Vesilinjat pitäis vielä miettiä ja toteuttaa itse eberin kiinnitystelineen asennus.
Paisuntasäiliön alla toinen mahdollinen paikka, mutta huomattavasti ahtaampi.
Sähköt vedin apparinpuolelta kabiininpuolelle, samasta läpiviennistä mistä menee ilmastoinnin putket kennolle.
Polttoainelinjan rakennus on täs nyt työnalla, ja sen tuun vetämään kuskinpuolelta kabiininpuolella listojen alla, ja sitten tulipellistä läpi ja kohti keulaa. Polttoainepumppu tulee takapenkin alle.
Vesilinjat pitäis vielä miettiä ja toteuttaa itse eberin kiinnitystelineen asennus.
Nyt alkaa haiskahtamaan siltä että lienee parempi kääntyä asentamon puoleen.
Niissä ohjeissa kyllä varmasti lukee kuinka se asennetaan.
Vinkkinä voin kertoa että lämppärinkennolle menevän letkun väliin se asennetaan, itse saat järkeillä kummin päin.
Ja se kuinka paljon sitä vettä tulee ulos riippuu siitä miten letkun katkaiset.
Yks vaihtoehto vois olla että laskee aluksi kaikki vedet johonkin puhtaaseen astiaan ja kaataa sitten takaisin? Toisaalta glykoli ja varsinkin vesi on nykyisin niin edulilsta että ei varmaan talous kaadu siihen jos joutuu litran purkin glykolia hakemaan.
Niissä ohjeissa kyllä varmasti lukee kuinka se asennetaan.
Vinkkinä voin kertoa että lämppärinkennolle menevän letkun väliin se asennetaan, itse saat järkeillä kummin päin.
Ja se kuinka paljon sitä vettä tulee ulos riippuu siitä miten letkun katkaiset.
Yks vaihtoehto vois olla että laskee aluksi kaikki vedet johonkin puhtaaseen astiaan ja kaataa sitten takaisin? Toisaalta glykoli ja varsinkin vesi on nykyisin niin edulilsta että ei varmaan talous kaadu siihen jos joutuu litran purkin glykolia hakemaan.
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Täydellisissä (jälkiasenteisissa) Diesel-ebereissä on pa-pumppu laitteen sisällä, eli ainoastaan bensavehkeissä tarvitsee pa-pumppu asentaa pohjan alle tankin läheisyyteen. Jakaja TDI:ssä on otettu pa-suodattimelta tai pohjan alta t-haaralla, mutta tankista saa varmatoimisimman. PD-mallit vaatii siirtopumpun paineen takia tankista omalla ulosotolla. Uudemmissa vaggineissa on jopa tankissa ulosottonysä valmiina (ainakin esim. golf V). Putki on helppo kuljettaa isojen pa-putkien yhteydessä konetilaan. Kannattaa ottaa huomioon mahdolliset pohjakosketukset, eli asentaa niin, ettei raapaisut repäise putkea/liitoksia irti. Auton omat pa-putket on yleensä asennettu sopivia reittejä.
Vesiletkuja katkaistessa kannattaa hommata sellaiset suoraleukaiset lukkopihdit, joilla puristaa letkut katkaisukohdan vierestä umpeen. Ei tule lusikallista enempää vettä ulos.
Itse olen asentanut passateissa sen juurikin siiihen runkopalkkiin paisarin alla. Ekoissa 3B malleissa oli pissapojan säiliö siinä tiellä (jostain -98 eteenpäin etulokarissa), mutta sai sen silti alle mahtumaan nostamalla säiliötä vähän.
Johtosarjan vedin Ecu-boxin kautta ohjaamoon ja tulee sopivasti lähelle sulaketaulua.
Vesiletkuja katkaistessa kannattaa hommata sellaiset suoraleukaiset lukkopihdit, joilla puristaa letkut katkaisukohdan vierestä umpeen. Ei tule lusikallista enempää vettä ulos.
Itse olen asentanut passateissa sen juurikin siiihen runkopalkkiin paisarin alla. Ekoissa 3B malleissa oli pissapojan säiliö siinä tiellä (jostain -98 eteenpäin etulokarissa), mutta sai sen silti alle mahtumaan nostamalla säiliötä vähän.
Johtosarjan vedin Ecu-boxin kautta ohjaamoon ja tulee sopivasti lähelle sulaketaulua.
Tämä eberi mitä asennan pasuunaan on se "kompletmalli" eli ts. vesipumppu ja polttoainepumppu ovat erillisiä.
D4W S Komplett- sarja EasyStart R+ kauko-ohjaimella
Tässä mun passatis (2001 PD) oli ainakin tankin korkis suoraa merkattuna se läpivientikohta mistä piti sitten vain porata reikä läpi ja poikkaista tuo eberin putki sopivan mittaiseksi.
Jos sitä huomenna vetäis tuon polttoainelinjan keulalle kabiinin puolta pitkin. Syy siihen että vedän sisäkautta on selvä. Putken sisähalkaisija on 1.25mm ja se ei todellakaan tarvitte häävistäkään iskua kun on litissä/ hajalla, hiekkateitä kun joutuu ajamaan niin putken reitti on aivan selvä, ainoa järkevä reitti on sisälle iskuilta suojassa, eikä todellakaan vaadi paljoa purkamista vaikka vetääkin sisäkautta putken, vain yks läpivienpi pitää tehdä tulipelliin. Samasta läpiviennistä menee myös kätevästi polttoainepumpun sähköpiuhat eberille.
Siinä kun asentaa eberin keulalle, niin kannattaa ottaa myös huomioon jakohihnan vaihto, eli jättää tarpeeksi varaa johtoihin ja letkuihin, että ei tarvitte alkaa kaikkea purkamaan, kun pitää jakohihna vaihtaa ;)
D4W S Komplett- sarja EasyStart R+ kauko-ohjaimella
Tässä mun passatis (2001 PD) oli ainakin tankin korkis suoraa merkattuna se läpivientikohta mistä piti sitten vain porata reikä läpi ja poikkaista tuo eberin putki sopivan mittaiseksi.
Jos sitä huomenna vetäis tuon polttoainelinjan keulalle kabiinin puolta pitkin. Syy siihen että vedän sisäkautta on selvä. Putken sisähalkaisija on 1.25mm ja se ei todellakaan tarvitte häävistäkään iskua kun on litissä/ hajalla, hiekkateitä kun joutuu ajamaan niin putken reitti on aivan selvä, ainoa järkevä reitti on sisälle iskuilta suojassa, eikä todellakaan vaadi paljoa purkamista vaikka vetääkin sisäkautta putken, vain yks läpivienpi pitää tehdä tulipelliin. Samasta läpiviennistä menee myös kätevästi polttoainepumpun sähköpiuhat eberille.
Siinä kun asentaa eberin keulalle, niin kannattaa ottaa myös huomioon jakohihnan vaihto, eli jättää tarpeeksi varaa johtoihin ja letkuihin, että ei tarvitte alkaa kaikkea purkamaan, kun pitää jakohihna vaihtaa ;)
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Ok, on kyse siitä sarjasta.. V6:sen kyseessä olisi oikeastaan ainoa vaihtoehto kun itse poltin on vähän pienempi..
Joo sama läpivientmerkkii minunkin -04 pd:ssä.. Joutui vain pumppuyksikön nostamaan pöydälle porausta varten, joten tuossa se uusimpien ulosotto on nannaa. Lisäksi joku on joskus onnistunut halkaisemaan sen kannen, eli kannattaa porata ensin pienellä terällä ja kasvattaa kokoa parissa kolmessa portaassa haluttuun.
Hiekkatiekäytössä varmasti fiksu veto viedä sisäpuolella. Ne eberin mukana tulevat sähkösinkityt pikkuklemmarit muutenkin harpertuu useamman vuoden jälkeen "ulkokäytössä". Tosin kumiliitokset jämähtää melko hyvin kiinni, eli vaikka klemmari pettäsi, ei letku irtoa.
Joo sama läpivientmerkkii minunkin -04 pd:ssä.. Joutui vain pumppuyksikön nostamaan pöydälle porausta varten, joten tuossa se uusimpien ulosotto on nannaa. Lisäksi joku on joskus onnistunut halkaisemaan sen kannen, eli kannattaa porata ensin pienellä terällä ja kasvattaa kokoa parissa kolmessa portaassa haluttuun.
Hiekkatiekäytössä varmasti fiksu veto viedä sisäpuolella. Ne eberin mukana tulevat sähkösinkityt pikkuklemmarit muutenkin harpertuu useamman vuoden jälkeen "ulkokäytössä". Tosin kumiliitokset jämähtää melko hyvin kiinni, eli vaikka klemmari pettäsi, ei letku irtoa.
No niin eilen sain vihdoin ja viimein eberin lopullisesti kiinni autoon ja ekat savut pihalle :)
Muutoksia tuli rutkasti matkalla, sijoituspaikka muuttui kuitenkin sinne paisuntasäiliön alle, vaikka meinasin laittaa aluksi sen keulalle, mutta putkilinjat olis tuottanut niin paljon ongelmia, että siitä ideasta oli pakko luopua.
Seuraava todellinen ongelma meinasi olla, että löytää vesiletkuista sen oikean, joka menee hyttiin päin. No kun ei mistään löytynyt tietoa, niin ei auttanut muu kuin auto käyntiin ja digimittarilla seurata kumpi putki alkaa lämmetä enemmän. Moottorin perästä lähtevä putki sitten meni noin 5'C koko ajan edellä, joten siitä päätelmä, että sen on pakko olla se hyttiin menevä putki.
Loppu olikin sitten lähinnä sovittelua, että saa vain mahtumaan kaikki, niin että ei tuu palovaaraa.
Vielä pitää hakea vähä lämmön kestävää villaa, kun pari putkea on vielä niin lähellä eberiä, eikä niitä saa oikein millään kauemmas siitä.
Hyvin tuntuu kaukosäädinkin toimivan, yks näpäytys ja näkee paljonko hytissä on nyt lämpöä ja pystyy seuraamaan reaaliaikaisesti hytin lämpenemistä.
Ekassa testissä lämmitys kesti noin 10min, että oli moottorilämmöt normaalissa ja siinä vaiheessa hytissä oli 30'C, joten eiköhän tuossa ole tarpeeksi tehoa :D
Muutoksia tuli rutkasti matkalla, sijoituspaikka muuttui kuitenkin sinne paisuntasäiliön alle, vaikka meinasin laittaa aluksi sen keulalle, mutta putkilinjat olis tuottanut niin paljon ongelmia, että siitä ideasta oli pakko luopua.
Seuraava todellinen ongelma meinasi olla, että löytää vesiletkuista sen oikean, joka menee hyttiin päin. No kun ei mistään löytynyt tietoa, niin ei auttanut muu kuin auto käyntiin ja digimittarilla seurata kumpi putki alkaa lämmetä enemmän. Moottorin perästä lähtevä putki sitten meni noin 5'C koko ajan edellä, joten siitä päätelmä, että sen on pakko olla se hyttiin menevä putki.
Loppu olikin sitten lähinnä sovittelua, että saa vain mahtumaan kaikki, niin että ei tuu palovaaraa.
Vielä pitää hakea vähä lämmön kestävää villaa, kun pari putkea on vielä niin lähellä eberiä, eikä niitä saa oikein millään kauemmas siitä.
Hyvin tuntuu kaukosäädinkin toimivan, yks näpäytys ja näkee paljonko hytissä on nyt lämpöä ja pystyy seuraamaan reaaliaikaisesti hytin lämpenemistä.
Ekassa testissä lämmitys kesti noin 10min, että oli moottorilämmöt normaalissa ja siinä vaiheessa hytissä oli 30'C, joten eiköhän tuossa ole tarpeeksi tehoa :D
ATJ:hin vaatii kyllä tankin ulosoton. Webastoa tai Eberspächeriä myyvistä liikkeistä tuollaisen saa, aika suolainen hinta kyllä noilla. Tai sitten Ebay:stä. Kannattaa harkita, että tankkikalusta laittaa vain pikkunysän että pääsee tulpan läpi ja laittaa polttoaineletkusta pätkän ja laittaa jotain painoksi niin ui paremmin tankin pohjalle asti.
Esim. tuolta saat hommattua.
http://www.preheat.eu/index.php?page=kayttokytkimet
Ite hommasin kyseisesta liikkeestä koko paketin eberin ja tuon kaukosäädin paketin.
Kaukosäädinpaketti sisältää ohjeet kellon rinnalle kytkentään ja suoraan kytkentään. Ja tuolta sivuilta voit ladata suoraa ohjeetkin asennukseen ainakin tuon kaukosäädin paketin osalta, niin vähä valkenee miltä näyttää...
http://www.preheat.eu/index.php?page=kayttokytkimet
Ite hommasin kyseisesta liikkeestä koko paketin eberin ja tuon kaukosäädin paketin.
Kaukosäädinpaketti sisältää ohjeet kellon rinnalle kytkentään ja suoraan kytkentään. Ja tuolta sivuilta voit ladata suoraa ohjeetkin asennukseen ainakin tuon kaukosäädin paketin osalta, niin vähä valkenee miltä näyttää...
En tiedä varmaksi, mutta aika vahvasti veikkaan että jälkikäteen asennettu. Yritin kattoa sitä pumppua mutta en nähnyt/saanu selvää onko siellä vai ei.
Osaatteko neuvoa minne kannattais viedä näytille? vai onko täällä eberi tuntemusta että joku viittis vilkaista mitä sen kanssa teen? Tosiaan TRE:en seudulla.
Osaatteko neuvoa minne kannattais viedä näytille? vai onko täällä eberi tuntemusta että joku viittis vilkaista mitä sen kanssa teen? Tosiaan TRE:en seudulla.
Osaisko joku sanoa mikä voisi olla vikana kun webasto ei lähde pelittämään ekalla käynnistyksellä? Sitten kun toisen kerran laittaa päälle niin ei mitään ongelmia.. lähtee tulille hyvin!!
Voisko se johtua että ei saa kunnolla polttoainetta?
Muuten toiminut hyvin.
Mitä toi webaston ulkolämpotila anturi mittaa.. kytkentä X1 pin 3
Tässä vielä linkki tuohon korjaamokäsikirjaan:
http://offroadbutikk.com/acatalog/Thermotop_C.pdf
Voisko se johtua että ei saa kunnolla polttoainetta?
Muuten toiminut hyvin.
Mitä toi webaston ulkolämpotila anturi mittaa.. kytkentä X1 pin 3
Tässä vielä linkki tuohon korjaamokäsikirjaan:
http://offroadbutikk.com/acatalog/Thermotop_C.pdf
Tuli hommattua ensimmäinen webastollinen auto (Passat 3B 1.9tdi pd) ja lämmitin toimi ostettaessa. Nyt kuitenkin kun ajattelin kokeilla toimintaa niin viikkokellon näyttöön tulee vikakoodi F 31, climatronicin näyttö kerkeää hetkeksi syttyä mutta sammuu heti. En löydä mitään ohjetta jälkiasennetun webaston vikakoodeista joten ei osaa vikaakaan etsiä. Mistä vikaa alkaisi etsiä?
Tuli se vesipumppu vaihdettua tuon em. vian vuoksi alkutalvesta. Sopivasti kuitenkin juuri nyt kovilla pakkasilla tekee taas sitä että välillä toimii ja välillä ei, tai oikeastaan kotona pihassa webasto pelaa joka kerta mutta työpaikan pihassa webasto on viikon verran ollut joka kerta mykkänä, ilmoittanut jälleen F14 (ylilämpöanturin virhe) vaikka vesipumppu selvästi pyörii kun tarkkaan kuuntelee. Sitten auto käynnissä kyllä pelaa. Ihme rimpula koko laite.
Miten tuon webaston oman lämpöanturin voisi tarkastaa? Webaston malli on arvoitus, hankalaan paikkaan tuikattu paisuntasäiliön alle niin eipä tyyppikilpeäkään näe.
Miten tuon webaston oman lämpöanturin voisi tarkastaa? Webaston malli on arvoitus, hankalaan paikkaan tuikattu paisuntasäiliön alle niin eipä tyyppikilpeäkään näe.
Vika ei ole selvinnyt mutta selvisi sentään että tuohan on eberi eikä webasto, auton myyjä vaan viime kesänä nimenomaan sanoi sen olevan webasto niin siinä uskossa on menty.
Korjausopaskin löytyi heti ja vikakoodeille selitykset. Lämpöanturin mittaukseenkin on ohjearvot. Pitää mittailla joskus.
http://www.kotikone.fi/~y614733/eber_5kw_manuaali.pdf
On tämä eberin kanssa niin paljon helpompaa :)
Korjausopaskin löytyi heti ja vikakoodeille selitykset. Lämpöanturin mittaukseenkin on ohjearvot. Pitää mittailla joskus.
http://www.kotikone.fi/~y614733/eber_5kw_manuaali.pdf
On tämä eberin kanssa niin paljon helpompaa :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa