Golf IV ratin tärinä
Valvoja: ffp jäsenet
Golf IV ratin tärinä
Elikkäs Autona Golf IV 1.6 ja ratti tärisee huomattavasti ajossa seuraavanlaisesti:
Vauhtia 80kmh tai alle = EI tärinää
Vauhtia 110kmh tai yli = Tärisee koko ajan
Vauhtia 100kmh ja laskiessa siitä aina 80kmh asti (Eli siis ei tärise ennen satasta mutta kun kerran alkaa tärisemään niin useimmiten lakkaa vasta siinä 80 kohdalla). = Tärisee täysin sattuman varaisesti (mielestäni). Kuitenkin niin että tärinä kestää muutamia / useita sekunteja ennen kuin taas lakkaa ja alkaa taas uudelleen ja lakkaa jne jne..
Ei tärise jarrutettaessa.
Ei vaikutusta tärinään oli kytkin sitten ylhäällä tai alhaalla.
Vaihdettu renkaat edestä taakse ja taas takaisin, ei vaikutusta. Renkaat myös tasapainotettu.
Koiranluut ja puslat ja ulommat raidetangon päät vaihdettu.
Eniten tässä häiritsee se, että tuo tärinä tosiaan tulee ja menee tuossa satasen vauhdissa miten sattuu vaikka kuinka ajaisi samaa nopeutta.
Hyvät vinkit tarpeen!
Vauhtia 80kmh tai alle = EI tärinää
Vauhtia 110kmh tai yli = Tärisee koko ajan
Vauhtia 100kmh ja laskiessa siitä aina 80kmh asti (Eli siis ei tärise ennen satasta mutta kun kerran alkaa tärisemään niin useimmiten lakkaa vasta siinä 80 kohdalla). = Tärisee täysin sattuman varaisesti (mielestäni). Kuitenkin niin että tärinä kestää muutamia / useita sekunteja ennen kuin taas lakkaa ja alkaa taas uudelleen ja lakkaa jne jne..
Ei tärise jarrutettaessa.
Ei vaikutusta tärinään oli kytkin sitten ylhäällä tai alhaalla.
Vaihdettu renkaat edestä taakse ja taas takaisin, ei vaikutusta. Renkaat myös tasapainotettu.
Koiranluut ja puslat ja ulommat raidetangon päät vaihdettu.
Eniten tässä häiritsee se, että tuo tärinä tosiaan tulee ja menee tuossa satasen vauhdissa miten sattuu vaikka kuinka ajaisi samaa nopeutta.
Hyvät vinkit tarpeen!
Juu elikkäs ongelma ei ole ilmennyt minkään autoon tehdyn muutoksen jälkeen vaan esim rengas vanne setillä ajettu jo vuosi. Tosin kylläkin on tuo setti tasapainotettu vielä uudelleen.
Onko tavallista että rengas/vanne ongelmat tällätavoin muuttuvat kesken ajon?
Itse epäilin jonkin sortin kudosrikkoa renkaassa mutta ehjältä näyttää eikä tosiaan vanteiden paikan vaihto mitään vaikuttanut. Täristääkö selvästi ratissa vaikka vian aiheuttaja olisikin takarengas??
Raidentangon nivelet tuntuvat hyvinkin ehyiltä. Ulommat vieläpä uudet.
Putsasin jarrulevyjen ja napojen kosketuspinnat puhtaiksi, ei vaikutusta.
Kiitos vastauksista.
Onko tavallista että rengas/vanne ongelmat tällätavoin muuttuvat kesken ajon?
Itse epäilin jonkin sortin kudosrikkoa renkaassa mutta ehjältä näyttää eikä tosiaan vanteiden paikan vaihto mitään vaikuttanut. Täristääkö selvästi ratissa vaikka vian aiheuttaja olisikin takarengas??
Raidentangon nivelet tuntuvat hyvinkin ehyiltä. Ulommat vieläpä uudet.
Putsasin jarrulevyjen ja napojen kosketuspinnat puhtaiksi, ei vaikutusta.
Kiitos vastauksista.
Ei muuta kuin tunkilla kulma ylös ja rivakasti heiluttelee rengasta eri suuntiin, niin voisi löytyä väljyys jostain päin.
Tarkoitatko renkaan kääntelyä ja vääntelyä pysty ja sivuttais suunnassa vai renkaan pyörittämistä eteen ja taakse päin?
pysty ja sivuttais suunnassa ei ole kyllä juuri minkäänlaista väljää. Pyörittäminen onkin sitte asia erikseen, mutta kait siinä nyt sitten taas väkisin on aina väljää?
Lainaan hiukan tätä topicia, vaikka oireet nyt ole aivan samat..
Eli nyt talvella on ilmennyt, että ratti alkaa täristää aina välillä ajossa, mutta tärinä häviää usein kun vaan jatkaa matkaansa jonkin aikaa. tärinää ilmenee erityisesti kun ajelee maantiellä, vähän aikaa kun on ajannut niin alkaa tärräämään pikku hiljaa reilummin ja reilummin ja yhtäkkiä tärinä häviää..
Ajattelin ensin että johtuisi rengastuksesta, jossain renkaassa kudosvikaa tai epätasapainossa, mutta nyt huomannut että jarrut haisee ja vasemman puolen etujarru ja siinä samassa vanne ottaa lämpöä. En vaan jaksaisi uskoa että levy on kierossa, kun uudet levyt ja palat vaihdettiin juuri syksyllä. Mutta enpä nyt oikein muutakaan vikaa keksi. Vinkkejä?
Eli nyt talvella on ilmennyt, että ratti alkaa täristää aina välillä ajossa, mutta tärinä häviää usein kun vaan jatkaa matkaansa jonkin aikaa. tärinää ilmenee erityisesti kun ajelee maantiellä, vähän aikaa kun on ajannut niin alkaa tärräämään pikku hiljaa reilummin ja reilummin ja yhtäkkiä tärinä häviää..
Ajattelin ensin että johtuisi rengastuksesta, jossain renkaassa kudosvikaa tai epätasapainossa, mutta nyt huomannut että jarrut haisee ja vasemman puolen etujarru ja siinä samassa vanne ottaa lämpöä. En vaan jaksaisi uskoa että levy on kierossa, kun uudet levyt ja palat vaihdettiin juuri syksyllä. Mutta enpä nyt oikein muutakaan vikaa keksi. Vinkkejä?
Isännän carinassa oli vastaava vika. Jarrulevy hieman kierossa ja pala jäi hinkkaamaan levyä vasten jolloin syntyi melkein punahehkua levyyn + vanteeseen. Siinä ois melkeen makkaran paistanu ku oli niin lämpönen vanne
Oli menny joku palautinsysteemi, mikä palauttaa palan takaisin omalle paikalleen ja näin ollen jarrut laahasi. Mikähän lie mäntäsysteemi siinäki, en oo perehtyny niin paljoa :D
Oli menny joku palautinsysteemi, mikä palauttaa palan takaisin omalle paikalleen ja näin ollen jarrut laahasi. Mikähän lie mäntäsysteemi siinäki, en oo perehtyny niin paljoa :D
Mulla kans iv golffi ja vähän samanlaista vikaa mulla vain joskus täristää noppeuella 80-100. Huomasin semmosen asian että tienpinta vaikkutti asiaan. Kun vanhalla asvaltilla ei tärissy niin kun vaihtui uueksi asvaltiksi niin alko tärinät. Talvella ei täristä
Eräs tuttu huomasi myös saman asian ja oli jo kerenny tasapainottamhaan renkaati ja tarkistuttamhaan kulmat.
Eräs tuttu huomasi myös saman asian ja oli jo kerenny tasapainottamhaan renkaati ja tarkistuttamhaan kulmat.
Minulla oli omassa Golf IV varressa juuri sama ongelma kun Topilla.
Ensin renkaat tasapainotettiin ja alut tarkastettiin mutta nämä oli kuitenkin ok.
Autoon vaihdettiin joka nurkkaan uudet levyt ja palat. Täristely ajon aikana jatkui (jarruttaessa tuntunut täryytys hävisi) ja jarrut tarkastettiin uudelleen mutta kaikki oli ok.
Jarruremontin jälkeen kuukauden täryyttelyä ja vetelyä siedettyäni hain uudet etutukivarsien puslat ja ne vaihdettiin sekä kulmat säädätettiin (kaikista pyöristä). Tärinät meni entisten puslien mukana roskiin.
Toivottavasti tästä minun "seikkailusta" oli jotain suuntaa antavaa apua. Niin autolla oli ajeltu tuolloin 234tkm ja nyt 251tkm eikä täryytä.
Ensin renkaat tasapainotettiin ja alut tarkastettiin mutta nämä oli kuitenkin ok.
Autoon vaihdettiin joka nurkkaan uudet levyt ja palat. Täristely ajon aikana jatkui (jarruttaessa tuntunut täryytys hävisi) ja jarrut tarkastettiin uudelleen mutta kaikki oli ok.
Jarruremontin jälkeen kuukauden täryyttelyä ja vetelyä siedettyäni hain uudet etutukivarsien puslat ja ne vaihdettiin sekä kulmat säädätettiin (kaikista pyöristä). Tärinät meni entisten puslien mukana roskiin.
Toivottavasti tästä minun "seikkailusta" oli jotain suuntaa antavaa apua. Niin autolla oli ajeltu tuolloin 234tkm ja nyt 251tkm eikä täryytä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa