Onko kytkentämassan kasvattamiseksi tehtävissä muutakuin auton vaihto tai kuljettamalla laitonta yhdistelmää?
Ei olisi kuin 40 kilosta kiinni, kun Cordolla saapi vetää jarrullista 1000 kiloa ja vaunun kok.massa 1040 kiloa :(
Kytkentämassan kasvattaminen?
Valvoja: ffp jäsenet
jaskajo kirjoitti:Otteestahan nuo massat katotaan, ei puntarissa. Eli et saa kiskoa.
Otteesta katotaan mitä kortti antaa myöden vetää, esim. tyhjääkään traileria jonka kokonaismassa on esim 2500kg ei saa vetää ilman pikku eetä kuin autolla jonka kokonaismassa on alle 1000kg (3500kg yhdistelmä), jollaista taas käytännössä ei ole.
Jos pikku e löytyy, em. traileria jonka omamassa on 750kg saaa kyllä vetää perässään vaikka tuolla esimerkin corradolla, ja kyytiin saa vieläpä laittaa 250kg traktorinrenkaita.
Eli ote kertoo mitä kortilla saa vetää, vaaka taasen kertoo mitä autolla saa vetää.
Nyt tässä asiaa sivuten kysäisen sellaista asiaa, että vaatiikos muuten minkälaista korttia jos vetää kuorma-autoksi rekisteröidyllä pakulla (MB Sprinter) reilun kokoista traileria? En nyt muista sen kärryn painoa, mutta jarrullinen ja henkilöautolla pikku-e:n vaativa. Ei taida riittää normi pikku-e?
C1e:n vaatii, eli helpointa on hommata veturiksi henkilöautopaku, jos BE jo löytyy.
AKE kirjoitti:C1E-LUOKAN AJOKORTTI:
C1E-luokan ajokortilla saa kuljettaa yhdistelmää jossa:
1. Vetoauton kokonaismassa on enintään 7500 kg
2. Yhdistelmän kokonaismassa enintään 12000 kg
Perävaunun kokonaismassa ei ylitä vetoauton omamassaa.
No tällä hetkellä on vaan BC kortti ja mahdollisesti työautoksi on tulossa toi Sprinter, joten täytyy varmaan tuo C1e käydä ajamassa, kun jonkin verran joutuu jatkuvasti noita isompia kärryjä vetämään, niin ei tarvitse enää pelko perseessä ajella.
Meneekös tuon C1e:n ajaminen muuten samallalailla kun pikku-e:n eli kärryn kanssa konttorille, pikku lenkki + peruuttelut ja kortti taskuun vai täytyykö tuohon alkaa jotain hemmetin autokoulujuttuja tai ajotunteja puljaamaan?
Ja tietysti homma menee niin että tuo C1e ei kelpaa kun tuolla kuorma-autolla kärryä vedellessä.... eli pitäisi vielä pikku-e ajaa prkl...
Meneekös tuon C1e:n ajaminen muuten samallalailla kun pikku-e:n eli kärryn kanssa konttorille, pikku lenkki + peruuttelut ja kortti taskuun vai täytyykö tuohon alkaa jotain hemmetin autokoulujuttuja tai ajotunteja puljaamaan?
Ja tietysti homma menee niin että tuo C1e ei kelpaa kun tuolla kuorma-autolla kärryä vedellessä.... eli pitäisi vielä pikku-e ajaa prkl...
Viimeksi muokannut Eemeli, 10.8.2008 10:30. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kannattaa lukea ajatuksella tuo Larsanjuksen lainauksen viimeinen rivi. Se vesittää aika pitkälle koko C1E kortin. Esim tuolla yllämainitussa esimerkissä ollutta 2500kilon kokonaispainoista peräkärryä ei saa vetää C1E kortilla sprintterissä, koska sprintterin omamassa on vain reilu 2000kiloa.
Edit. Alkuperäiseen kysymykseen. Saatko siirrettyä irtotavaraa kärrystä 40kilon verran vetoautoon? Tai kasvatettua aisapainoa 40kilolla, kunhan ei tietty mee yli 80 kilon. Kuten joku jo aikaisemmin sanoikin niin papereista katsotaan papereiden riittävyys (ajokortti), ja todellinen vaaan näyttämä paino kertoo yhdistelmän laillisuuden.
Edit. Alkuperäiseen kysymykseen. Saatko siirrettyä irtotavaraa kärrystä 40kilon verran vetoautoon? Tai kasvatettua aisapainoa 40kilolla, kunhan ei tietty mee yli 80 kilon. Kuten joku jo aikaisemmin sanoikin niin papereista katsotaan papereiden riittävyys (ajokortti), ja todellinen vaaan näyttämä paino kertoo yhdistelmän laillisuuden.
Cordolla saa vetää ko. vaunua juuri kuten EsaT kirjoitti, "rekisteriote" kertoo vaadittavan ajokortin ja vaaka yhdistelmän laillisuuden. Eli vaunun pyörien kautta maahan kohdistuva paino ei saa ylittää 1000kg -osa vaunun massasta makaa aina koukun päällä. Kannattaisi varmaan käydä konttorilla punnitsemassa vaunun todellinen massa kun se on autossa kiinni.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa