Kotilieden kytkeminen
Valvoja: ffp jäsenet
Kotilieden kytkeminen
eli tuli hankissua "uusi" kotilesi ja nyt pitäis saada sen kytkettyä.
asia on nyt niin et seinästä tulee 2 johtoa(1 sininen ja 1 musta)
sen jälkeen se sininen haaroutuu kahteen johtoon 1 sininen ja 1 kelt/vihreä.
ja se musta vaihtaa väriä ruskeaan.näin: http://i250.photobucket.com/albums/gg25 ... ar003e.jpg
lieden takapuolella löytyy tämmönen lappu: http://i250.photobucket.com/albums/gg25 ... bt006e.jpg
Olenko ihan väärässä jos kytken nyt toi kelt/vihreä siihen maadoitus pisteeseen.
Sininen eli nolla siihen 5/n pisteesen ja ruskea siihen 2 pisteeseen???
ja mitä tarkoittaa noi viivat joka menee siin 1-2-3 väliin? pitääkö siihen saada joku jumpperi?
asia on nyt niin et seinästä tulee 2 johtoa(1 sininen ja 1 musta)
sen jälkeen se sininen haaroutuu kahteen johtoon 1 sininen ja 1 kelt/vihreä.
ja se musta vaihtaa väriä ruskeaan.näin: http://i250.photobucket.com/albums/gg25 ... ar003e.jpg
lieden takapuolella löytyy tämmönen lappu: http://i250.photobucket.com/albums/gg25 ... bt006e.jpg
Olenko ihan väärässä jos kytken nyt toi kelt/vihreä siihen maadoitus pisteeseen.
ja mitä tarkoittaa noi viivat joka menee siin 1-2-3 väliin? pitääkö siihen saada joku jumpperi?
Noi jumpperit on sitä varten et saadaan tuo liesi toimimaan yksivaiheisena, kuten
tossa lukeekin 230v. Kolmella vaiheella noi jumpprit poistetaan.
Eli nyt sun kannattaa ensihätää kyllä käydä uusimassa tuo kumikaapeli. Näyttää
toi ruskea tos niin hauraalle, että en itse laittaisi takaisin kyllä moista.
Kolmanneksi sinisen ja kevin laitat rasiassa samaan liittimeen sinisen(nolla) kanssa.
Lieden päässä olisi sitten kevi maihin ja sininen N liittimeen. N = nolla. ;)
Pärjääks nyt? :)
tossa lukeekin 230v. Kolmella vaiheella noi jumpprit poistetaan.
Eli nyt sun kannattaa ensihätää kyllä käydä uusimassa tuo kumikaapeli. Näyttää
toi ruskea tos niin hauraalle, että en itse laittaisi takaisin kyllä moista.
Kolmanneksi sinisen ja kevin laitat rasiassa samaan liittimeen sinisen(nolla) kanssa.
Lieden päässä olisi sitten kevi maihin ja sininen N liittimeen. N = nolla. ;)
Pärjääks nyt? :)
Ja sitten kun kytket tuon lieden 230v jännitteelle niin pidä mielessä, että ruokaa laittaessa ei saa olla uunin kanssa kuin maksimissaan kaksi keittolevyä päällä. Muuten sulla poksahtaa sulakkeet kun eivät kestä kuormaa. Meillä töissä noihin on asennettu virranrajoitusrele joka uunin ollessa päällä poistaa takimmaiset keittolevyt pois käytöstä joten vanhuksetkaan ei vahingossakaan saa sulakkeita poltettua...
jep.
mulla on jo uus kaapeli joka pitää vaan vaihtaa paikalle.
mutta noi jumperit yritin kattoo jos olis löytynyt, mutta ei.
täytyy huomenna soittaa sähkö miehelle ettei koko talo palaa :D
kaveri joka on "sähkömies" kävi just täällä kattomas ja sanoi just sama ku petri. p että täytyy olla oikea sähkö mies, vakutus yhtiötkin vaativat sitä.
mulla on jo uus kaapeli joka pitää vaan vaihtaa paikalle.
mutta noi jumperit yritin kattoo jos olis löytynyt, mutta ei.
täytyy huomenna soittaa sähkö miehelle ettei koko talo palaa :D
kaveri joka on "sähkömies" kävi just täällä kattomas ja sanoi just sama ku petri. p että täytyy olla oikea sähkö mies, vakutus yhtiötkin vaativat sitä.
Keltavihreä johto mikä on lieden päässä kytketään suojamaaliittimeen ja sininen johto mikä on lieden päässä kytketään N (nolla) liittimeen. Nyt kun sinulla jää yksi johto lieden päässä jälelle joka nyt oli ruskea tai musta niin kytket sen vaikka 1 vaiheen kohtaan ja hyppylenkeillä teet jompit 2 ja 3 liittimeen. Eli ns. 1-2-3 vaiheet hyppylenkeillä yhteen. Jos et ymmärtänyt niin voin piirtää tuosta kuvan.
Ihan oikein, eli vaihe kaikkiin kolmeen nastaan. Nollaan sininen ja keltavihreä maahan.
Koska seinästä ei tule kuin sininen johto, niin keltavihreän ja sinisen voi kytkeä yhteen (=nollaus) kuten ekassa kuvassa on tehty. Sininen on siis nolla ja yleensä se on kuitenkin jossain kohtaa kytketty maihin.
E: Ruuvit tarpeeksi kireälle (tärkeää etenkin suurilla virroilla) ja uusi johto hapertuneen tilalle.
Näin on, kunhan vaan homman tekee huolella ja mielellään ajatuksen kanssa :)Piuhat vaan kiinni kuten yllä on neuvottu, niin hyvin rokkaa. Sähkömies laskuttaa sen 50€ ennen kun on edes pihaan päässy.
Tämmöiset kytkennät kannattaa tarkistaa niin, että toinen käsi vesihanaan ja toinen lieteen kiinni. Jos sen jälkeen vielä henki kulkee, niin kytkentä on mennyt melkolailla oikein. TÄMÄ OLI SIIS V-I-T-S-I.
En pelleilisi keittiössä sähkökytkentöjen kanssa, jos en 100 varmasti tiedä mitä olen tekemässä.
En pelleilisi keittiössä sähkökytkentöjen kanssa, jos en 100 varmasti tiedä mitä olen tekemässä.
Pyydä sähkäri paikalle ja pyydä tuomaan tullessaan tuollanen paketti:
Hinta max 20e luokkaa tuolle paketille.
Koodi: Valitse kaikki
SSTL: 04 990 02-4 C AS HVSKB5X2,5-1.5 LIESIJ ASPKT
PAKETTI SIS. KAAPELIN, AS.LEVYN JA LIITTIMET
Hinta max 20e luokkaa tuolle paketille.
Eli tämä onkin jo kytketty, ja ammattimiehen tekemä.
Olen samaa mieltä kun lasses, eli jos et tiedä 150% varmuudella mitä teet, älä tee sitä.
Itsellä menossa koko talon sähköjen uusiminen, ja sähkäri käy vähän välein tarkastamassa. Täälläkin samalla periaattella, että teen mitä tiedän olevan oikein ja kysyn aina kun sähkäri käy että miten tämä ja tämä pitää olla. Hän kuitenkin lopussa tämän hyväksyy.
Olen samaa mieltä kun lasses, eli jos et tiedä 150% varmuudella mitä teet, älä tee sitä.
Itsellä menossa koko talon sähköjen uusiminen, ja sähkäri käy vähän välein tarkastamassa. Täälläkin samalla periaattella, että teen mitä tiedän olevan oikein ja kysyn aina kun sähkäri käy että miten tämä ja tämä pitää olla. Hän kuitenkin lopussa tämän hyväksyy.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”