Ostin keväällä Slamitiltä Passattiin sopivan vakkarin sopivan kuuloiseen 85 egen hintaan. Edullinen peli - hyöty suuri.. Näitä keskustelupalstoja ja nettiä muutenkin selattuani totesin asennuksenkin olevan "piece of cake", joten mitäpäs muuta kuin asennushommiin..kun vielä olisi tuota aikaa!
Otin nyt kesäloman aluksi sitten asiakseni alkaa tämän projektin..ei muuta kuin Pasuuna telakalle ja hommiin. Mutta eipä se mennytkään niin..eipä tietenkään.
1. Ensimmäisenä työvaiheena vastassa oli toi paljon pelkäämäni airbagin irrotus..joka onnistuu ilman suurempia ongelmia keltä vain. Nämä palstalla liikkuneet ohjeet asiasta ovat varsin hyvät. Kunhan muistaa vaan ottaa sähköt pois, eli käytännössä minkkakengän akusta irti..siitä nimittäin tärähtää joukko suht ilkeitä PIIP-ääniä, mikäli sähkö päällä leikkii..ne piipit toki saa VAG-COMmilla pois..
2. Noh..ei muuta kuin viiksi paikoilleen ja ratti läjään..no problem..noin puoli tuntia meni tähän operaatioon.
3. Sulaketaulu..sitten menikin ekan kerran metsään..ja pahasti..Vitossulake löytyi helposti, mutta mitä helvettiä: eihän tää piuhasarja mätsää yhtään tähän..puoliväkisin revin piuhan irti irti sulaketaulun takaa (on muuten väriltään mustapunainen)..no liitinhän hajosi siinä rytäkässä ja sitten eikun elektroniikkakeskuksesta uusia hakemaan..nimittäin johtosarjan jännitesyötön (punavalkoinen johto) liittimen joutui vaihtamaan myös..oli jo uutena väärä. Pienellä äheltämisellä tämä homma kuitenkin hoitui suhteellisen näppärästi, kunnes..
4. ..ecun kytkentä oli vastassa. Otin ecun irti ja vilkuilin tunnin jos toisenkin tuota ohjeessa mainittua mustaa liitintä ecun kotelon ja kabiinin välissä..täynnä oli johtoja..kummaltakn puolelta..ainoastaan yksi tyhjä piippu..perkeleitä tuli..ei muuta kuin nettiä selailemaan..josta ei sitten apuja tullut minkään vertaa. Tämä -98 AHU-koneinen pasuuna kun on tehty tällä Boschin Eculla 281 001 727 ja kytkentä on täysin eri kuin 121- ja 68-pinnisillä ecuilla. Tuskailun, usean kahvikupin ja netissä surffailun jälkeen iski kokeilunhalu päälle..revin ecun ja kabiinin väliset liittimet irti ja katselin kabiiniin päin lähteviä kytkentöjä..olisiko ollut kuusi johdinta, jotka tuli liittimille eculta, mutta eivät jatkaneet kabiiniin..neljä näistä täytyisi olla vakkarin johtimia..mutta mitkä..??
5. Johdinvärien mätsäilyä osa 123. Kolmen kabiinin liittimiltä eculle menevän johdon väri mätsäsi suoraan:
- Ecun liitin nro 10 -> punakeltainen -> Musta liitin -> Johtosarjan punakeltainen
- Ecun liitin nro 35 -> punavalkoinen -> Oranssi liitin > Johtosarjan panavalkoinen
- Ecun liitin nro 19 -> sininen -> Keltainen liitin -> Johtosarjan sininen
Sitten arvottin jäljellä olevista voittaja, joka oli Ecun liitin nro 21 -> mustakeltainen - > oranssi liitin -> Johtosarjan mustavalkoinen
Kaksi johtosarjan liittimistä oli muuten vääriä, joten taas vaadittiin vierailu elektroniikkakeskussa...
Näillä yritettäisiin..onneksi on optoerotetut tulot ja lähdöt ecussa..ei PITÄISI kärähtää, vaikka kytkentä on väärinkin.
6. Aktivointi. Se menikin tottuneelta VAG-COM -käyttäjältä hetkessä. Ohjeet tällä palstalla ovat täydelliset, mitäpä noihin lisäämään.
7. Testaus. Helvetti..ei syty merkkivalo kojelautaan kun vakkarin pistää ON -asentoon...kahvia, nettiä, kiroilua..räpläsin kytkentöjä kokeilin summissa syöttöjännitettä jokaisiin vapaaseen nastaan..ei onnistu..ei syty vakkarin merkkivalo.
8. Ei merkkivaloa?? Häh..pasuunan ecuhan tekee virrat päälle käännettäessä merkkivalojen väläytyksen mittaristossa..no eihän mulla siinä mitään merkkivaloa vakkarista silloikaan näy..jyräytin pirssin käyntiin ja eikun moottoritiellä..mitä häh? Täähän toimii..eilkkäs kaiken tuon arvonnan jälkeen kytkennät oli eka yrittämällä kunnossa..merkkivalo vaan päätti säikäyttää kokematonta volkkaristia oikein todella..
Tätä AHU-koneisen pasuunan vakkarin kytkentää en mistään ole muualta löytänyt, joten tässä nyt seikkaperäisesti tämäkin läpi käytynä!
Vakionopeuden säädin ja Passat 1,9TDI AHU-koneella
Valvoja: ffp jäsenet
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa