Eli heti alkuun, kyse on Opelista, ja joo, OCF:ltä pitäisi kysyä mutta kun sinne ei ole tunnuksia ja täällä on usein hyvää tietoa..
Eli kyseessä 2000 vuotinen Opel Vectra HB 2.0 16v Sport bensakoneella ja automaatilla (se tuskin mitään merkitsee). Huomasin tässä päivänä eräänä että moottorin lämpötilamittari oli tapissa.
Toki pysähdyin ja tarkistin että nestettä on. Samoin kuin öljyä, ja flektikin pyörii. Kun autolla lähtee kylmällä koneella, lämmöt nousee ensin suht normaalisti 90:iin, jonka jälkeen usein laskevat 75:een, josta nousevat parissa minuutissa punaiselle, josta saattavat taas laskea muutamassa sekunnissa alle 100:n. Pääosin kuitenkin lämmöt ovat punaisella.
Kuitenkaan kone ei keitä, ei sytytä mitään varoitusvaloja, eikä ajotietokonekaan kerro mitään. Autolla on ajettu useita reilun 10km matkoja niin että lämpömittari on punaisella niin ettei auto kuitenkaan ole oirehtinut millään muulla tavalla kuin mittarista.
No tänään sinne vaihdettiin 2 eri lämpötila-anturia ja termostaatti, mutta kuitenkaan ongelma ei poistunut. nokkahihnan/vesipumpun vaihto on n. 10k:n päästä, mutta joku viisas arveli ettei vesipumppu oirehtisi noin.. Eli onko kellän hajua missä vika voisi olla? Kun ei raaskisi ryhtyä kalliita remontteja tekemään poissulkutekniikallakaan.. Onko jotain konsteja jolla saisi tietää miten hyvin vesi kiertää, ja mitä lämmöt oikeasti ovat mittarin näyttäessä punaista?
Tällä hetkellä siis teorioita on antureiden johdotukset, mittarin vika ja vesipumppu. Uusi mittaristo maksaa 250-300€ (+on käsittääkseni melko työläs vaihtaa), vesipumppu/jakopääremppa suurin piirtein saman verran, joten sitäkään ei tosiaan raaskisi poislukemisen vuoksi tehdä..
Eli vinkkejä?
Niin ja kone on käsittääkseni C20XEV
kiitos jo etukäteen!
Lämmöt heittelee (vääräuskoisten merkki)
Valvoja: ffp jäsenet
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=49-2204
Tolla pääsee aika halvalla tutkimaan mitä lämmöt oikeesti on. Suurinpiirtein...
Tolla pääsee aika halvalla tutkimaan mitä lämmöt oikeesti on. Suurinpiirtein...
Kiitoksia, tuolta löytyi ainakin hiton hyvät ohjeet mittariston vaihtoon jos se siitä johtuu.
kiesi menee nyt (valitettavasti vasta ensi viikon perjantaille sain ajan) paikalliselle Fixukselle, jossa mittaavat veden "todellisen" lämmön, lukevat antaisiko vikakoodeja ja yrittävät selvittää kiertääkö vesi kunnolla. Jos vesi on oikeasti vaikkapa 90, on vika mittarissa tai johdoissa, jos vesi ei kierrä, lienee syynä vesipumppu..
Jos se tuosta tokenis..
Ainut auto jonka olen omistanut jossa ei varsinaisesti ollut mitään ongelmia oli 3korin golf.. Vastaavilla varusteilla kuin tuo Opel ei vaan volkkarilta saa kovin halvalla (ilmastointi, automaatti, vakionopeudensäädin, sport-sisustus/alusta). Eikä volkkarilla ole oikein noita HB-mallejakaan kovasti..
kiesi menee nyt (valitettavasti vasta ensi viikon perjantaille sain ajan) paikalliselle Fixukselle, jossa mittaavat veden "todellisen" lämmön, lukevat antaisiko vikakoodeja ja yrittävät selvittää kiertääkö vesi kunnolla. Jos vesi on oikeasti vaikkapa 90, on vika mittarissa tai johdoissa, jos vesi ei kierrä, lienee syynä vesipumppu..
Jos se tuosta tokenis..
Ainut auto jonka olen omistanut jossa ei varsinaisesti ollut mitään ongelmia oli 3korin golf.. Vastaavilla varusteilla kuin tuo Opel ei vaan volkkarilta saa kovin halvalla (ilmastointi, automaatti, vakionopeudensäädin, sport-sisustus/alusta). Eikä volkkarilla ole oikein noita HB-mallejakaan kovasti..
Tänä aamuna vika todennäköisesti paljastui, eli olin aavistuksen kylmissäni, joten ajattelin pistää vähän lämmintä puhaltamaan. Ihmettelin kun ei alkanut lämmintä tulla vaikka ajelin toistakymmentä kilometriä ja mittari oli taas jo punaisella. päättelin ettei vesi voi kiertää lämmityskennossa asti, eli vesipumppuunhan tuo viittaisi. Asiakkaallani oli ollut monta opelia ja osasi kertoa että kuulemma opelin vesipumpun "ropelin siivekkeet" on muovia, ja katkeilevat toisinaan. Eli pumppu pyörii mutta jos siivekkeitä ei ole niin eihän se vesi kierrä.. Vien tiistaina pajalle vesipumpun/jakohihnan vaihtoon, toivottavasti tulee kuntoon..
kiitos kaikille vinkeistä!
kiitos kaikille vinkeistä!
Tänään tuli Klaukkalan RS-Superhuollossa kuntoon, vesipumpussa oli vikaa. "potkuri" oli lähtenyt akselistaan irti ja pyöri valtoimenaan, eli ei juurikaan siirtänyt nesteitä mihinkään suuntaan. Tulipa samalla vaihdettua toki jakohihnakin.. Hyvää duunia, suosittelen paikkaa!
(hintakin oli mielestäni edullinen 249€)
(hintakin oli mielestäni edullinen 249€)
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa