1.6TD virityskeskustelu
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 503
- Liittynyt: 30.7.2003 15:43
Moi ostin käyttöpeliksi tranporter 1,6td vm89 luin näitä hyvijä jutta täältä mutta voisiko joku laittaa yksinkertaiset ohjeet millä saisin vähän tehoo lisää siihen.Esin ahtoa nostaa määrään x ja jotain syöttö ruuvia kierretään auki/kiinni määrä x, eli mitään super turboa ei olla tekemässä vaan vähän piristystä.Kiitos
jotain on ohi mennyt,mutta lyhyesti: asenna ahtomittari-hukkaportti irti-syöttö ruuista lisää niin että syötöt nousee päälle yhden ja jos ei kulje tarpeeksi niin cooleri keulalle ja isompaa ahdinta nestepäätä kytkintä yms. jetmanin sivuilta hyvä aloitella.Mitään yhtä totuutta "paljonko käännetään" ei ole.
Joo ahtopaine mittari ok,hukkaportti irti?? vai siis säätöö tai ohi vuotoo,sitten se asian ydin voiko transportterissa säätää sitä ahdon alaista syöttö vai ei, tai käännetään vain syöttöä lisää, tai kumpi jos voi säätää niin on parempi. En kaivannut mitää kierros määriä vain näitä tietoja mitä jo aloititkin kiitos.
jos pumpulle tulee ylipaine letku niin on pumppu jossa lda säädin ja voi säätää kääntämällä karaa tai lisäämällä viistettä. tuossa pumpussa ei sitten paljon tarvitse muuta ruuvausta suorittaakaan,itsellä viiste ja ruuvi noin vartin lisää auki jos meinaa tavan pumpulla päästä samoihin vetoihin niin ruuvia on pyöritettävä jo toista kierrosta lisää ja savutus on sen mukaista. savua saa toki kun tarpeeksi lisää viistettäkin, mutta ahdonalaisesta se kannattaa säätää jos mahdollista, niin pysyy kulutuskin paremmin hallinnassa.Hukkiksen putkeen on jotkut porailleet 1,5 mm reikiä 2 kpl jolloin pitäisi portin toimia 1.2 ahdoilla. omassa ei uusi vakiokytkin taida kestää enää lisää syöttöjä joten olen antanut ahtaa 1.3 ilman sitä putkea.cooleri kannattanee asentaa kerralla tarpeeksi iso,että jaksaa helteelläkin jäähdyttää. Tarkista myös onko
minkämoinen ahistin jos k.14 niin niin isompi k 24 käy suoraan ja on jo sitten vähän asiallisempi. k 24 ssa tais olla jotain 38 mm reikä siinä kompurapuolella.
minkämoinen ahistin jos k.14 niin niin isompi k 24 käy suoraan ja on jo sitten vähän asiallisempi. k 24 ssa tais olla jotain 38 mm reikä siinä kompurapuolella.
^kannattako siihen mitään ruuvia laittaa,reikiä vaan putkeen ta irti kokonaan,taitaa käytäntö olla että näissä vehkeissä säädetään ahdot syöttöruuista,mutta jos välttämättä sen haluat niin oisko 20-30 e muistaakseni sen hinta....hukkiksen oma säätö on nuissa melko onneton/toivoton, tuntuu et saa päivän kiertää eikä mitään tapahdu.
Minkähänlainen vaikutus tuolla putkistolla on savutukseen, väheneekö huomattavasti, jos laittaa esim.turbolta asti 2,5 tuumaisen röörin.
nykyisellään alkaa tuota savua pukata niin pirusti että ei kohta ilkeä ajaa, syöttöjä ei huvittaisi pienennellä kun tuokulkupuoli on kohtuu sopiva. Pakopaineethan siellä tietysti on ties missa kun kattikin vielä paikoillaan, vaikuttaneeko katin poisto paljon tuohon savutuksen? Vasi kannattako kääntää koneeseen rallatusta(ennakkoa lisää) tuon savuongelman poistamiseksi.
nykyisellään alkaa tuota savua pukata niin pirusti että ei kohta ilkeä ajaa, syöttöjä ei huvittaisi pienennellä kun tuokulkupuoli on kohtuu sopiva. Pakopaineethan siellä tietysti on ties missa kun kattikin vielä paikoillaan, vaikuttaneeko katin poisto paljon tuohon savutuksen? Vasi kannattako kääntää koneeseen rallatusta(ennakkoa lisää) tuon savuongelman poistamiseksi.
kannattaa katsoa ettei karan viistettä ole tehny liian pitkäksi, ettei tappi jää ulos kun ahdonalainen syöttö ei ole käytössä,karanhan tulisi painaa tappi kokonaan takasin kun paineet laskee,itsellä oli tuomoinen vika tehin uuden karan parani huomattavasti.jos ei ole siinä niin kokeile pikkusen pienentää syöttöä jos paineet putoaa niin lisää paineita (vähän) hukkaportista itsellä väheni näinkin savutus mutta kulku ei huonontunu.
Paljonkohan siellä on tehoa? Vakio 210mm kytkimen pitäisi kestää nuo paineet, jos on muuten vakiomoottori. Tosin siellä saattaa olla vakiona 200mm kytkin. Vakioista "parhaat" on 16V asetelma ja 210mm td:n/1,8:n levy. Jos nuo ei riitä niin halvin ratkaisu on sintterilevy vakioasetelman kanssa. Sintterit maksaa 135e ylöspäin.
Itse kyllä hommaisin jäykän asetelman ja paremman levyn esim. Speciltä, Clutchnetiltä tai SRE:ltä. Audissa oli jonkin aikaa kolmilapainen kiinteäkeskiöinen sintteri, käyttöautoon oli aika äkkinäinen...
Itse kyllä hommaisin jäykän asetelman ja paremman levyn esim. Speciltä, Clutchnetiltä tai SRE:ltä. Audissa oli jonkin aikaa kolmilapainen kiinteäkeskiöinen sintteri, käyttöautoon oli aika äkkinäinen...
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
mitäs mun pitää tehä että menis kerralla läpi katsastuksesta. Autossa ahdot 1.3bar, vapari, syöttöö lisätty(päästöt korkeat sen vuoksi) välijäähdytin 2.5'' putki yhdellä änkällä...
ostin ton nii myyjä sano että pitää vaan säätää syöttöä pienemmälle että menee päästöistä ja sit valkoset etuvilkut pitää vaihtaa keltaisiin.
Eli kun noi tekee niin sit pitäs läpi mennä?
ostin ton nii myyjä sano että pitää vaan säätää syöttöä pienemmälle että menee päästöistä ja sit valkoset etuvilkut pitää vaihtaa keltaisiin.
Eli kun noi tekee niin sit pitäs läpi mennä?
-
- -
- Viestit: 177
- Liittynyt: 23.10.2006 11:06
Joni88:
Omalta kohdaltani voisin sanoa että ei kannata niitä ahtoja lähteä enempää
nostelemaan vakiorojuilla. Tuli kokeiltua viime talvena(helmi-toukokuu) max.paineet n.1,7bar ja loppui kiertokangenlaakerit n.kolmessa kuukaudessa(n.8000 km) ja lämpöongelmia jatkuvasti, tosin kenkääkin sai kyllä aina kun vaan autolla ajoin eli päivittäin. Mainitakseni vielä; laakerit uusittiin edellisen marraskuun aikana ja tyhjäkäynti oli n.1300 r/min
Autona 2-golfi audin 1,6td(CY) moottorilla,ahdin vakio k24 hukkaportti bleedattu, Green kartio filtterillä, E-mersun ic, vakiopumppu perus ja ahdonal. syöttöjä ruuvailtu, 1,75" Dp + 2,5" rst-putki yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella.
mites toi kone kestää ahtoja? mietin että jos nostas 1.3->1.5-1.7BAR, että kestääköhän ja pitääs syöttö lisää? ja tuleeko tosta miten tehonlisää, eli kannattaako alkaa nostaa....
Omalta kohdaltani voisin sanoa että ei kannata niitä ahtoja lähteä enempää
nostelemaan vakiorojuilla. Tuli kokeiltua viime talvena(helmi-toukokuu) max.paineet n.1,7bar ja loppui kiertokangenlaakerit n.kolmessa kuukaudessa(n.8000 km) ja lämpöongelmia jatkuvasti, tosin kenkääkin sai kyllä aina kun vaan autolla ajoin eli päivittäin. Mainitakseni vielä; laakerit uusittiin edellisen marraskuun aikana ja tyhjäkäynti oli n.1300 r/min
Autona 2-golfi audin 1,6td(CY) moottorilla,ahdin vakio k24 hukkaportti bleedattu, Green kartio filtterillä, E-mersun ic, vakiopumppu perus ja ahdonal. syöttöjä ruuvailtu, 1,75" Dp + 2,5" rst-putki yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella.
Pauterilla on ykskutoseen sopivia kankia. Kestävät mitä vain, mutta maksavatkin aika hyvästi. Foordin pikkulohkon kangista saa tieten tekemällä sopivat, pienentää alapäätä ja isontaa yläpäätä. Sellaiset tulee varmaankin omaan koneeseen...
1,9 kanki on 144mm pitkä ja 1,6 136mm pitkä, eli ei sovi huonostikaan. Myös männäntappi on erikokoinen. 1,6 lohko on matalampi, joten ei onnistu kaikkien hilujenkaan vaihdolla.
1,9 kanki on 144mm pitkä ja 1,6 136mm pitkä, eli ei sovi huonostikaan. Myös männäntappi on erikokoinen. 1,6 lohko on matalampi, joten ei onnistu kaikkien hilujenkaan vaihdolla.
MJF:
Kytkimen kanssa on brobleemia täälläkin.Tarkoittaako toi 16V:n as. käytännössä 1.8 Bensan/GT/minkä asetelmaa?Eli yksinkertaisemmin:Kun menen Motonettiin,niin minkä asetelman pyydän myyjää tuomaan hyllystä? ; ) 1V moottori kyseessä,kytkin taitaa olla 210mm,joten kumpi kestää paremmin oikeasti vääntöä,vakio 210 vai 1.8B:n levy.
Muitakin käytännössä toteutettuja kombinaatioita saa ilmotella, (SACHS RACE:t yms. kunnon sarjat ylihintaisia,ei niitä) (Nimenomaan "vakio" osa yhdistelmiä.)
Vakioista "parhaat" on 16V asetelma ja 210mm td:n/1,8:n levy.
Kytkimen kanssa on brobleemia täälläkin.Tarkoittaako toi 16V:n as. käytännössä 1.8 Bensan/GT/minkä asetelmaa?Eli yksinkertaisemmin:Kun menen Motonettiin,niin minkä asetelman pyydän myyjää tuomaan hyllystä? ; ) 1V moottori kyseessä,kytkin taitaa olla 210mm,joten kumpi kestää paremmin oikeasti vääntöä,vakio 210 vai 1.8B:n levy.
Muitakin käytännössä toteutettuja kombinaatioita saa ilmotella, (SACHS RACE:t yms. kunnon sarjat ylihintaisia,ei niitä) (Nimenomaan "vakio" osa yhdistelmiä.)
Nuo palikat on ihan tarpelliset ainakin 1,9/2,4 koneissa. Tämmöistä löytyi yhdestä 2,4 vitosesta, onneksi ei särkenyt juurikaan muuta...
Ei oo tehoja kadonnut, mutta hukassa sitä on vielä aika paljonkin. Katsotaan löytyiskö ne nyt talven aikana ;)
O.P.P: 1,8 16V (KR,PL) asetelma on jäykempi, ainakin bensamiehet väittävät niin. Itellä ei oo kokemusta muuta kuin 200mm sintteristä vakioasetelman kans. Toppasi ainakin 290nm väännöillä.
Ei oo tehoja kadonnut, mutta hukassa sitä on vielä aika paljonkin. Katsotaan löytyiskö ne nyt talven aikana ;)
O.P.P: 1,8 16V (KR,PL) asetelma on jäykempi, ainakin bensamiehet väittävät niin. Itellä ei oo kokemusta muuta kuin 200mm sintteristä vakioasetelman kans. Toppasi ainakin 290nm väännöillä.
-
- -
- Viestit: 503
- Liittynyt: 30.7.2003 15:43
-
- -
- Viestit: 26
- Liittynyt: 16.11.2006 10:42
mitähän tarvis tehä 1.6Td koneelle että saisi n. 100 heppaa koneesta irti.?
Kokeiles tällä reseptillä aluks:
1. Pistät perussyöttöä lisää
2. Nostat ahtoja sinne melkein kiloon. Jos IC keulalla niin vähän reilummin. Riippuu siitä miten säälit konettasi.
3. Muokkaat sen ahdonalaisensyötön karan että saa sitäkikautta enempi soosia.
Näillä pitäs jo vakiokytkin luistaa ku oikein yrittää.
-
- -
- Viestit: 26
- Liittynyt: 16.11.2006 10:42
Karaa ei tietenkään pakko ole muokata. Mutta jos ajattelit polttoainetaloutta niin eihän se saa enemmän soppaa kuin kiihdytettäessä. Tasaisella matkalla perus kulutuslukemat.
Mutta kyllä se on ihan erillaista ajaa muokatulla karalla. Turbo kun lähtee ahtamaan niin johan alkaa tapahtua. Suosittelen. Sitten sillä perussyötöllä kun säädäät menot halujen mukaiseksi.
Mutta kyllä se on ihan erillaista ajaa muokatulla karalla. Turbo kun lähtee ahtamaan niin johan alkaa tapahtua. Suosittelen. Sitten sillä perussyötöllä kun säädäät menot halujen mukaiseksi.
-
- -
- Viestit: 26
- Liittynyt: 16.11.2006 10:42
asiapa selvä..
tietääkös porukka että missä on oulun läänissä tehonmittaus paikkoja.? mielellään lähellä haapavettä.. (dyno.? ) ja minkä hintasta on mittauttaa tehot.. ?
ja mistä hommaan sen lapun mistä näkee että caddyssä on samat jarrut kuin myös siinä 1.8 bensa koneessa..? kun katsastukselle ne vissiinkin vaatii nuo asiat..
tietääkös porukka että missä on oulun läänissä tehonmittaus paikkoja.? mielellään lähellä haapavettä.. (dyno.? ) ja minkä hintasta on mittauttaa tehot.. ?
ja mistä hommaan sen lapun mistä näkee että caddyssä on samat jarrut kuin myös siinä 1.8 bensa koneessa..? kun katsastukselle ne vissiinkin vaatii nuo asiat..
-
- -
- Viestit: 26
- Liittynyt: 16.11.2006 10:42
juu kiitoksia infosta ;) mutta tuolta ETKAn sivuilta en mitn ymmärtäny ainakaan itse :D mutta tämäkin asia tulee tehtyä vasta kesemmällä tai voi mennä jopa myöhempäänkin ennenkuin saa auton siihen kuntoon.. kun nytten suunnilleen muuten osina koko auto mutta kone paikallaan.. :D ja kori ei oo mikään paras niin siinä on sitä työtä vaikka muille jakaa :(
saiskos tuota todistusta vaikka volkswagenin myyjiltä.? :)
saiskos tuota todistusta vaikka volkswagenin myyjiltä.? :)
-
- -
- Viestit: 26
- Liittynyt: 16.11.2006 10:42
jees :) asia selvä ;) kiitoksia vastauksista. :)
ehkä tässä joskus kesemmällä projekti kuvaakin caddystä.. nyt vielä niin pahan näköinen että ei passaa vielä laittaa :D
EDIT: mistähän sais halvalla ilman jäähdyttimen..? caddyyn pitäs saaha sopimaan keulille.. ja halpa sais tosiaankin olla..ja mielellään kans hyvä.. mutta nuo eivät yleensä kulje käsikädessä.. halpa ja hyvä nääs.. :(
ehkä tässä joskus kesemmällä projekti kuvaakin caddystä.. nyt vielä niin pahan näköinen että ei passaa vielä laittaa :D
EDIT: mistähän sais halvalla ilman jäähdyttimen..? caddyyn pitäs saaha sopimaan keulille.. ja halpa sais tosiaankin olla..ja mielellään kans hyvä.. mutta nuo eivät yleensä kulje käsikädessä.. halpa ja hyvä nääs.. :(
-
- -
- Viestit: 13
- Liittynyt: 12.1.2007 19:49
-
- -
- Viestit: 13
- Liittynyt: 12.1.2007 19:49
Kertokaas 1,6td koneen heikkoja puolia ja missä vaiheessa mikäkin yleensä antaa periksi? Rakennan caddyn keulalle vähän ripeempää koneetta ja nyt ois vielä helppo vaihtaa osat kestävämmiksi, kun on kone tallin lattialla. Ahtimeksi tulee joku tdi vnt käkkyrä (on pari eri variaatiota) tai sitten löytyisi yksi k26 hiukan muokattuna. Kytkin sekasikiö vr6/sachs. Miten 1,6td vakio kannen tiiviste kestää?
Sitten kun rupee yli 400nm rupee veivejä menemään mutkille,
Tässä velipojan 1,6 TD kanki
Mutkilla oleva kanki
Tässä velipojan 1,6 TD kanki
Mutkilla oleva kanki
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa