Mikä v*tuttaa eniten liikenteessä?
Valvoja: ffp jäsenet
^Niin onhan niistä varoitukset vaan entä jos se töyssy on sellainen että siitä yksinkertaisesti ei pääse suoraan ajamalla helmat ehjänä yli? Siis vaikka ajaisi kävelyvauhtia? Kun jotnekin tuntuu järjettömältä että tielle saa tieten tahtoen tehdä esteitä joista ei pääse lakipykälien mukaisella autolla ylitse.
Tällä hetkellä ja näillä keleillä eniten vituttaa ohituksen jälkeen aivan eteen ryhmittyvät kuskit. Hyvä jos 5m jää väliä kun palaavat ohituskaistalta vaikka tilaa ja aikaa olisi. Siinä sitten saa hetken aika kunnolla paskaa lasille ja hyvällä säkää kovempaakin materiaalia.. Pistää keittämään aivan äärettömästi. Parempi melkein ajaa reilua vauhtia niin ei tarvi näistä stressata turhaan :)
Toi motarilla liian lähelle eteen tulevat kyllä kanssa ketuttaa. Kuivalla kelillä se ei niin paljon haittaa, mutta sillonkin vois jo periaatteen takia jättää reilummin sitä väliä. Nyt olen pari kuukautta tolla jetsonilla Lahti-Järvenpää väliä tykittänyt, ja kun ei tolla uskalla paljon satasta kovempaa ajaa, niin on siinä koko kirjo ohittajia nähty.
Muutaman kerran on kyrpinyt myös se, että joku tulee kovempaa perästä (yleensä paku) mutta jää kuitenkin siihen takaluukkuun jumittamaan vaikkei vasemmalla kaistalla ole ketään. Pimeällä varsinkin kohtalaisen kiva kun jonkin verran häikäsee ne valot... Sitten kun vauhdin pudottaa johonkin 80km/h, niin kyllä ne sitten herää ja pääsee jopa ohi.
Muutaman kerran on kyrpinyt myös se, että joku tulee kovempaa perästä (yleensä paku) mutta jää kuitenkin siihen takaluukkuun jumittamaan vaikkei vasemmalla kaistalla ole ketään. Pimeällä varsinkin kohtalaisen kiva kun jonkin verran häikäsee ne valot... Sitten kun vauhdin pudottaa johonkin 80km/h, niin kyllä ne sitten herää ja pääsee jopa ohi.
Tällä hetkellä ja näillä keleillä eniten vituttaa ohituksen jälkeen aivan eteen ryhmittyvät kuskit.
Istuin eilen työtoverini kyydissä Kokkolasta Tampereelle ja tarkkailin toki siinä sivusilmällä hänen ajoaan. Löytyy muuten melkoinen nippu täällä mainittuja ärsyttäviä piirteitä, kuten jatkuva nysvääminen 5 km/h alle muun liikenteen.. Pidin kuitenkin turpani kiinni, MIKÄÄN ei ärsytä niin paljoa kuin vieressä neuvova vänkäri. Mua jos joku alkaa neuvoa, tulee umberto-kyyti heti.
Asiaan, pelottamaan rupesi toverin tyyli palata ohituksista (jotkut ajoivat vielä hitaammin) aivan ohitetun etukulmaa hipoen, vaikka tilaa olisi kauemmaksikin ollut jatkaa. Tästä huomautin, koska nyppii itseä kivi- ja loskasade, mikä tuosta seuraa.
Työkaveri hämmästyi. Hän ei mielestään tehnyt mitään väärin. "Eihän täällä maanteillä mitään kiviä oo." Ei ole, mutta renkaan lamelleissa on. Ja tiellä suolapaskaa.
Vilkun käyttökin tuntui olevan yhteydessä ratin kääntämiseen, eikä siihen, että aikeista kerrottaisiin etukäteen muille. Vilkunkäytön lakisääteisyys on siis tiedossa, muttei se, minkä takia sitä pitää käyttää.
Monet autoilijat eivät siis tunnu ymmärtävän perusasioita liikenteestä, kuten esimerkiksi sitä, että liikenteessä on muitakin autoilijoita. Pelottavaa tässä on se, että ko. työtoveri aikoo siirtää tottumuksensa pojalleen opetusluvan muodossa.
^Joskus samanlaiseen tilanteeseen joutuneena on muuten todella vaikeaa yrittää pitää suunsa kiinni :)
On siellä ihan kiviäkin, varsinkin reunassa. Esimerkkinä kolmostie (moottoritie) Tampereelta Helsinkiin päin, ainakin alkupätkä on luvattoman törkyinen :("Eihän täällä maanteillä mitään kiviä oo." Ei ole, mutta renkaan lamelleissa on. Ja tiellä suolapaskaa.
Wisa kirjoitti:...MIKÄÄN ei ärsytä niin paljoa kuin vieressä neuvova vänkäri. Mua jos joku alkaa neuvoa, tulee umberto-kyyti heti.
Tää ei ole mulle koskaan auennut, ei se mun maailmaa kaada, jos vierustoveri jotain huomauttaa tai esittää oman näkemyksensä. Moni ei varmaankaan ihan oikeasti tajua, miten paljon tuolla asfalttiteilläkin on kiviä. Varsinkin nastat ja kitkat "syö" paljon pikkukiviä ja sit niitä sinkoilee tuolla isommissa vauhdeissa. Ja sekös ärsyttää niin pirusti!
Harvoin mikään vituttaa kun yleensä on liikenteessä sillä asenteella, että ei kaikki vaan osaa ja niiden mukaan on mentävä. Mutta jos joku vituttaa niin tietysti sumaripellet ja muut tietoisesti liikennettä häiritsevät kuskit. Ajelin hämeenlinnan motaria ja vierekkäin kahta kaistaa ajoivat kaksi rekka-autoa 80 kmh. Siinä olisi saanut ajaa 100kmh, mutta nämä kaksi munapäätä jurnuttivat 9km rinnakkain rajotinta vastaan. Taakse syntyi jono ja torvet soivat sekä pitkät vilkkuivat. Lapsellista toimintaa varsinkin kun kyseessä on ammattikuskit.
-
- -
- Viestit: 133
- Liittynyt: 21.9.2007 17:48
- Viesti:
Tänään tuli taas törmättyä seuraavaan ilmiöön, kun hidastan/pysähdyn päästääkseni jalankulkijan tien yli, pysähtyy jalankulkija viittomaan mua jatkamaan matkaa. Jos siis varta vasten hidastan tätä henkilöä varten, saati pysäytän, niin menis nyt jumalauta sen kadun yli. En mä ihan huvikseni pysähtele.
Takapuskurissa roikkujat vituttaa... varsinki pimeellä. Ja on se kummallista ku siellä viihdytään kosteellaki kelillä kun paskaa lentää lasiin tuutin täydeltä. Ei ne vissii välitä autoistansa saati sitten muista ihmisistä.
Siinä on muutenki vähä pelko persiissä jos vaikka hirvi tepastelee tielle niin siinä tulee pian citymaasturi kontin kautta pirttiin morjestaa.
Siinä on muutenki vähä pelko persiissä jos vaikka hirvi tepastelee tielle niin siinä tulee pian citymaasturi kontin kautta pirttiin morjestaa.
Väläyttää sopivassa kohtaa vilkkua oikealle ja höllää kaasua sen verran, että kaveri lähtee ohi (kaikki tosin ei halua ohittaa vaan roikkuu ihan onnellisesti puskurissa). Näihin tapauksiin yleensä auttaa sumuvalon käyttö; pelkäävät ajaa yksin ja seuraavat takavalojasi saaden "turvallisuudentunnetta" takasumareita polttaen jättävät enemmän väliä ja näkevät missä menet edelleen :) sateessakin :)
Heh, eilen joku sankari keltaisella Seat Leonilla yritti työntää alle kun tulin vasenta kaistaa länsiväylällä. Liinat kiinni, mutta onneksi kaveri huomasi ja ehti väistää muuten olisi ajanut päälle.
Tästähän kaveri sitten suivaantui, ilmeisesti oli mun vika ettei Seatissa ole peilejä? Valoshow oli komea, vaivautui soittamaan torvea useaan otteseen ja sormeakin venytteli komeastii. En mä hirveästi viitsi ottaa stressiä mutta ilmeisesti häntä vitutti se, ettei voi vaihtaa kaistaa sumeilematta silloin kun haluaa :-D
Rekkarilla sai nimen, mutta numero oli valitettavasti salainen. Pahoittelut kaverin tyttöystävälle? tilanteessa, ei näyttänyt kovin innostuneelta kaverin edesottamuksiin, kun vierekkäin jonnin aikaa ajeltiin.
Tästähän kaveri sitten suivaantui, ilmeisesti oli mun vika ettei Seatissa ole peilejä? Valoshow oli komea, vaivautui soittamaan torvea useaan otteseen ja sormeakin venytteli komeastii. En mä hirveästi viitsi ottaa stressiä mutta ilmeisesti häntä vitutti se, ettei voi vaihtaa kaistaa sumeilematta silloin kun haluaa :-D
Rekkarilla sai nimen, mutta numero oli valitettavasti salainen. Pahoittelut kaverin tyttöystävälle? tilanteessa, ei näyttänyt kovin innostuneelta kaverin edesottamuksiin, kun vierekkäin jonnin aikaa ajeltiin.
Vituttaa nää helvetin vatipäät jotka KAUPUNKI alueella vetää pussillisen hernemaissipaprikaa sieraimiinsa kun vaihdat kaistaa, ja _mukamas_ liian läheltä. Taas kerran perjantai ruuhkassa paasikiventiellä vaihdoin kaistaa (vilkkua käytettiin, etäisyys ko. kulkuneuvoon vähintään limusiinin verran) niin hirvee valoshow ja torvensoitto. Näytin kaverille peukkua ja hymyilin..
Joskus tekis mieli (keskisormen heiluttajalle) kilauttaa ja kertoa että ko temppu poiki hänelle herjaussyytteen. :)
Valoshow oli komea, vaivautui soittamaan torvea useaan otteseen ja sormeakin venytteli komeastii.
Joskus tekis mieli (keskisormen heiluttajalle) kilauttaa ja kertoa että ko temppu poiki hänelle herjaussyytteen. :)
Osittain joo, mutta taitaa keskarin näyttö jo joku herjaus olla.. Joskus ihan oikeasti vituttaa kunnei osata käytöstapojen alkeita.
Haha:P
Quote:
Joskus tekis mieli (keskisormen heiluttajalle) kilauttaa ja kertoa että ko temppu poiki hänelle herjaussyytteen. :)
Anna tuollaiselle kiukuttelijalle lentosuukko, se vituttaa vielä enemmän.
Haha:P
Osittain joo, mutta taitaa keskarin näyttö jo joku herjaus olla.. Joskus ihan oikeasti vituttaa kunnei osata käytöstapojen alkeita.
Hmm... Herjaus = tekijä antaa perättömän ilmiannon, syyttää tekemättömästä tai muulla tavoin halventaa toista, tai hankaloittaa henkilön menestystä ja elinkeinoa loukkaamalla tämän kunniaa.
Tämmöistä tekoa ei kuitenkaan nykyinen lainsäädäntö enää tunne vaan kyseessä on kunnianloukkaus.
Anna tuollaiselle kiukuttelijalle lentosuukko, se vituttaa vielä enemmän.
Tuo oli kyllä hyvä :D
Onhan noita liikenteessä verenpainetta nostavia tekijöitä useampia.
Täällä Riihimäen suunnalla ainakin noi mopoilijat ovat kyllä ihan nuijia. Ohittelevat keskellä kaupunkia hienoilla Derbeillään, ajelevat pyöräteillä ja punasia päin tai tulevat kolmion takaa ihan omia aikojaan. Joukossa on varmasti fiksujakin tyyppejä.
Toinen asia on nämä autokuskit jotka eivät voi yhtään hidastaa tai väistää lätäköitä jalankulkijoiden/pyöräilijöiden kohdalla. Kaksi kertaa olen tänä "talvena" kastunut kun auto roiskasee kylmät vedet niskaan ja siinä onkin sitte kiva kävellä kotiin..
Täällä Riihimäen suunnalla ainakin noi mopoilijat ovat kyllä ihan nuijia. Ohittelevat keskellä kaupunkia hienoilla Derbeillään, ajelevat pyöräteillä ja punasia päin tai tulevat kolmion takaa ihan omia aikojaan. Joukossa on varmasti fiksujakin tyyppejä.
Toinen asia on nämä autokuskit jotka eivät voi yhtään hidastaa tai väistää lätäköitä jalankulkijoiden/pyöräilijöiden kohdalla. Kaksi kertaa olen tänä "talvena" kastunut kun auto roiskasee kylmät vedet niskaan ja siinä onkin sitte kiva kävellä kotiin..
Pakko mainita vielä järkälemäiset traktorit, joita 15v sällit ajavat kartsaa päivät pitkät. Itse pääkatu on muutenkin niin kapea. On siinä sydän syrjällään kun ne liukkaalla kelillä tulevat vielä sivuluisusta jostain risteyksestä keskelle kartsaa. Kyydissä yleensä väh. 3 nuorta ja irtonainen subwoofer.
Yhden peräänajonkin sellanen jo täällä aiheuttanut ja sitä traktorirallia ei kuriin saada sitten millään.
Paikkakuntana Somero lienee ainut, jossa tätä harrastetaan... Suorastaan hävettää kertoa, mutta mitäpä siitä kun täällä häpeän asuakin.
Yhden peräänajonkin sellanen jo täällä aiheuttanut ja sitä traktorirallia ei kuriin saada sitten millään.
Paikkakuntana Somero lienee ainut, jossa tätä harrastetaan... Suorastaan hävettää kertoa, mutta mitäpä siitä kun täällä häpeän asuakin.
Toinen asia on nämä autokuskit jotka eivät voi yhtään hidastaa tai väistää lätäköitä jalankulkijoiden/pyöräilijöiden kohdalla. Kaksi kertaa olen tänä "talvena" kastunut kun auto roiskasee kylmät vedet niskaan ja siinä onkin sitte kiva kävellä kotiin.
Kilvet ylös ja pesulalasku eteenpäin, helpottanee vitutusta hetkeks. Ainakin nimellisesti. Saa aikaan vitutusta sit toisaalla. En tiedä harrastaako tällaista ees kukaan, vaikka kovasti joskus oli puheenaiheena tämä lehdissä yms.
Liikenteessä henkilökohtaisesti vituttaa vaan piittaamattomuus, lyhyesti ja yksinkertaisesti. Tapoja monia, joten en jaksa ees eritellä.
Olenko minä korvausvelvollinen jos renkaistani lentää loskaa/kivi/vettä jonkun päälle joka kävelee jalkakäytävällä? Selväähän se on jos kurvaa bussipysäkin kautta ja tahallisesti kastelee ihmiset pysäkillä, mutta jos ajan normaalisti ajoradalla ja vettä roiskuu jonkun päälle niin minäkö se joudun maksumieheksi?
Pakko mainita vielä järkälemäiset traktorit, joita 15v sällit ajavat kartsaa päivät pitkät. Itse pääkatu on muutenkin niin kapea. On siinä sydän syrjällään kun ne liukkaalla kelillä tulevat vielä sivuluisusta jostain risteyksestä keskelle kartsaa. Kyydissä yleensä väh. 3 nuorta ja irtonainen subwoofer.
Yhden peräänajonkin sellanen jo täällä aiheuttanut ja sitä traktorirallia ei kuriin saada sitten millään.
Paikkakuntana Somero lienee ainut, jossa tätä harrastetaan... Suorastaan hävettää kertoa, mutta mitäpä siitä kun täällä häpeän asuakin.
Hehe, VIEREMÄ on toinen paikka, jossa samainen ralli pyörii ja reippaasti. Osansa saavat niin liikennemerkit, koulun koripallotelineet kuin tasapuolisesti myös kaikki katujen kanssaliikkujat.
Ja porukan stereotypioitahan löytyy täältä: http://www.ii2.org/community.php?comid=7909
Ko. linkin takana on aika absurdi ilmaisu:
Ja vittu tänne ei sit änkee kettään toivottomia pentuja!!!
Somero on tuossa suhteessa kyllä varmaankin Suomen kuuluisin paikka.
Olenko minä korvausvelvollinen jos renkaistani lentää loskaa/kivi/vettä jonkun päälle joka kävelee jalkakäytävällä?
Kyllä se näin on kautta aikain ollut ja ainakin minulle autokoulussa sitä tähdennettiin. En usko, että käytäntö on muuttunut. Viimeksi eilen piti olla oikein varovainen, ettei kura lentänyt tieltä jalankulkijoiden päälle.
mikä helvata siinä on, että kun ollaan kääntymässä risteyksestä niin se jarruttelu alotellaan jo muutama sata metriä ennen sitä risteystä..sit ku vihdoin päästään siihen risteyksen kohalle niin sit se auto pitää lähestulkoon pysäyttää siihen ennen ku siitä uskaltaa kääntyä. Pelkääk ö ne, että se kaatuu kyljelleen jos vähä kovempaa menee?
mikä helvata siinä on, että kun ollaan kääntymässä risteyksestä niin se jarruttelu alotellaan jo muutama sata metriä ennen sitä risteystä..sit ku vihdoin päästään siihen risteyksen kohalle niin sit se auto pitää lähestulkoon pysäyttää siihen ennen ku siitä uskaltaa kääntyä. Pelkääk ö ne, että se kaatuu kyljelleen jos vähä kovempaa menee?
Tunnistan itseni :o Taloudellisen ajon oppien mukaan päästän jalan kaasulta jo satoja metrejä ennen risteystä jos vauhti 80kmh. Pyrkimyksenä on, ettei jarrua tarvitsisi käyttää ollenkaan. Ei siellä takana nyt niin helvatan kiire voi olla, ettei muutamaa sekuntia voi ootella. Yleensä kyllä yritän hivuttautua niin, että vierestä mahtuu. Joskus jopa vastaantulevien kaistalle, jos ei ketään ole tulossa vastaan.
---------
Jos väärään paikkaan eksyy Somerolla pe-la iltana, joutuu haluamattaan keskelle väittelyä "Jontikka vai Valmet" :D
Jos ton hidastamisen tekee niin, ettei siitä ohi pääse, on se todellakin erittäin vittumaista. Kiva hidastaa siitä 80km/h -> 40-30km/h vain sen takia, ettei joku urpo halua käyttää jarrua. Ja toisaalta mitä bensassa voittaa, sen häviää sitten jarrurempassa, kun levyt (ja palat) joutuu uusimaan ruostumisen takia...
-
- -
- Viestit: 26
- Liittynyt: 17.12.2007 9:59
Jos väärään paikkaan eksyy Somerolla pe-la iltana, joutuu haluamattaan keskelle väittelyä "Jontikka vai Valmet" :D
Tähän täytyy lisätä viimekesäinen käynti Kyyjärvellä. Oli ensimmäinen kerta kun näin paikallisen huoltoaseman vessan seinässä normaalien pi**u juttujen lisäksi listan kylän traktoreista.
T.Hell
LähetäLähetetty: 27.2.2008 7:11 Viestin aihe:
Jos ton hidastamisen tekee niin, ettei siitä ohi pääse, on se todellakin erittäin vittumaista. Kiva hidastaa siitä 80km/h -> 40-30km/h vain sen takia, ettei joku urpo halua käyttää jarrua. Ja toisaalta mitä bensassa voittaa, sen häviää sitten jarrurempassa, kun levyt (ja palat) joutuu uusimaan ruostumisen takia...
Semmonen jolla jarrut ruostuu taitaa ajella muutenkin melko vähä ja ei ruuhkissa yms. Melko vaikeaa se on mielestäni ajella niin ettei koskaan koskisi rarruun. Normaalisti taloudellisella ajotavalla ei kyllä varmasti saa jarruja ruostumaan. Nämä hidastelijat on erikseen, samat tyypit kiihdyttää sitä autoa pari kilometriä sallittuun nopeuteen. Siinäpä sitä aikaa ja bensaa kuluu paljon verrattuna ripeään kiihdytykseen, kun vieläpä ylämäessä jurrataan sitä nopeutta lisää.
Quote:
T.Hell
LähetäLähetetty: 27.2.2008 7:11 Viestin aihe:
Jos ton hidastamisen tekee niin, ettei siitä ohi pääse, on se todellakin erittäin vittumaista. Kiva hidastaa siitä 80km/h -> 40-30km/h vain sen takia, ettei joku urpo halua käyttää jarrua. Ja toisaalta mitä bensassa voittaa, sen häviää sitten jarrurempassa, kun levyt (ja palat) joutuu uusimaan ruostumisen takia...
Semmonen jolla jarrut ruostuu taitaa ajella muutenkin melko vähä ja ei ruuhkissa yms. Melko vaikeaa se on mielestäni ajella niin ettei koskaan koskisi rarruun. Normaalisti taloudellisella ajotavalla ei kyllä varmasti saa jarruja ruostumaan. Nämä hidastelijat on erikseen, samat tyypit kiihdyttää sitä autoa pari kilometriä sallittuun nopeuteen. Siinäpä sitä aikaa ja bensaa kuluu paljon verrattuna ripeään kiihdytykseen, kun vieläpä ylämäessä jurrataan sitä nopeutta lisää.
Heh. Kyllä jarruihin nyt sen verran tulee aina koskettua, ettei ne nyt ruostumaan pääse. Ja niin, myöskin se ripeä kiihdytys on taloudellista ;) Vaikka "hidastelenkin" aina risteyksiin niin kyllä siitä kaasu pohjassa aina pois lähden. Vaikka tuolla 51kw hirmulla sekin tuntuu hidastelulta :D
Hakametsän jäähalli ja parkkipaikka matsin jälkeen. Ja mehän ei senttiäkään anneta periksi, prkl. Nää on mun maita, saatana. Rautaa rajalle. Peilit kolisten eilenkin piti pois lähteä. Ei kertakaikkiaan viiti käydä katsomassa pelejä, kun ihmisten käytös on tätä.
Mikä v-ttu siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että yhdessä täällä pallon päällä eletään. Jopa Hakametsässäkin. Isi opetti pojalleen, että kohteliaisuus, hyvä käytös ja toisten huomioon ottaminen ovat tärkeitä. Vuoroperiaatteella mennään jne. Mutta kun ei.
Millaisia urpoja noissa matseissa yleensä ottaen käy? Eilen ei ollu kuin yks hikinen lääppiminen ja se ei ilmeisesti tyydyttänyt verenhimoa ja piti sitten parkkisella koittaa saada joku mylly pystyyn.
Tais olla taas eka ja viimeinen kerta jääkiekkoa livenä tälle vuodelle.
Että terveisiä sille 60-100 vuotialle m-lkulle sen anjoviksen ratissa. Niska jäykäksi ja lippista vaan syvemmälle.
Mikä v-ttu siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että yhdessä täällä pallon päällä eletään. Jopa Hakametsässäkin. Isi opetti pojalleen, että kohteliaisuus, hyvä käytös ja toisten huomioon ottaminen ovat tärkeitä. Vuoroperiaatteella mennään jne. Mutta kun ei.
Millaisia urpoja noissa matseissa yleensä ottaen käy? Eilen ei ollu kuin yks hikinen lääppiminen ja se ei ilmeisesti tyydyttänyt verenhimoa ja piti sitten parkkisella koittaa saada joku mylly pystyyn.
Tais olla taas eka ja viimeinen kerta jääkiekkoa livenä tälle vuodelle.
Että terveisiä sille 60-100 vuotialle m-lkulle sen anjoviksen ratissa. Niska jäykäksi ja lippista vaan syvemmälle.
-
- -
- Viestit: 191
- Liittynyt: 31.1.2008 18:17
Hakametsän jäähalli ja parkkipaikka matsin jälkeen.
Paikka on kyllä todellinen painajainen. Sekasorto on mieltäkääntävä kun kukaan ei tingi perusoikeudestaan joka kiteytyy sanoihin: "minä ensin".
Kannattaa suosiolla jättä auto vaikka Sammonkadulle johonkin Stemman nurkille tai sitten mäkkäri-kylmäasema-halpahalli parkkipaikalle.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Mua harmittaa sellaset tollot jotka eivät osaa liikennesääntöjä tai eivät niistä piittaa. Olen ottanut tavaksi päästää jalankulkijat suojateiltä yli kuten laki sanoo, jos jalankulkijalla on aikomus ylittää katu on latua annettava.
Tästä hyvästä olen muutaman viikon aikana meinannut tahattomasti tappaa 3 ihmistä, nähnyt kaksi komeaa lukkojarrutusta suojateiden yli ja ohi sekä saanut lukuisia töttöyksiä, valojen vilkutteluita ja vihaisia pakolla väännettyjä ohituksia 50 km/h alueella. Taitaa olla varsinainen Turuntauti tämä asia, missään en ole vastaavan huonoon ajokäyttäytymiseen törmännyt.
Tästä hyvästä olen muutaman viikon aikana meinannut tahattomasti tappaa 3 ihmistä, nähnyt kaksi komeaa lukkojarrutusta suojateiden yli ja ohi sekä saanut lukuisia töttöyksiä, valojen vilkutteluita ja vihaisia pakolla väännettyjä ohituksia 50 km/h alueella. Taitaa olla varsinainen Turuntauti tämä asia, missään en ole vastaavan huonoon ajokäyttäytymiseen törmännyt.
venäläiset. vain ja ainoastaan venäläiset. tahkoan päivittäin helsinki - hamina väliä ja jatkuvasti saa olla pala kurkussa rus-tunnuksella varustettujen kanssa. rekoista ei niinkään huolta... ovat ilmeisesti ajaneet tälläkin puolella, mutta henkilöautot jne.
täysin normaalia ajaa pakilla ramppia takas päin, pysähtyä motarilla kaistalle, ajaa kaistojen välissä.
täysin normaalia ajaa pakilla ramppia takas päin, pysähtyä motarilla kaistalle, ajaa kaistojen välissä.
-
- -
- Viestit: 78
- Liittynyt: 15.10.2007 18:53
No pannaan tää oma mieli pidekkin tänne..
Perseessä roikkujat ( ne on aina yhtä kiva jättää ) ajelee jollain tila auto pas*oilla.
Sitten nää hidasteliat jotka ei voi ajaa aamuruhkassa vähän yli rajoitusten, ei aina mulla kiire oo niin aina jostain löytyy ainakin yksi matelia.
Ohittajat vähän ennen ohitus kaistan päätettyä vedetään melkeen perse ohitetun nokkaan, voitettu jotain 3 sek JES!!
Kuorma autoilit jotka roikkuu perseessä 60 km alueella kiva ajella ja kattoo taustapeilistä SIS ja valot loistaa peilistä silmiin.
-Nyt oon huomannu että kun olen tankkaamassa niin toinen automaatti onkin käytössä niin menen sitten toiselle.. Hetken laskettuani 95 tankiin niin joku TANELI ajaa siihen takse venaa hetken ja lähtee pois WTF!! Tai oon laskenu nestettä tankkiin niin joku TANELI tulee taas ja kaartaa kovaa vauhtia paikalle ja toteaa että on molemmat käyttössä ajaa siitä ohi kuin joku Formula kuski varikkon ohituksella.. Eli onko ihmisillä niin kiire että ei voi venaa että joku saa tankkattu tulis sen jälkeen tankille? Vai ettiikö NÄÄ TANELIT jostain halvempaa ainetta? Onko kellää tapahtunut saman lailla vai onko tää vaan paikallisten juttu?
NASTAT IRTI . COM
Perseessä roikkujat ( ne on aina yhtä kiva jättää ) ajelee jollain tila auto pas*oilla.
Sitten nää hidasteliat jotka ei voi ajaa aamuruhkassa vähän yli rajoitusten, ei aina mulla kiire oo niin aina jostain löytyy ainakin yksi matelia.
Ohittajat vähän ennen ohitus kaistan päätettyä vedetään melkeen perse ohitetun nokkaan, voitettu jotain 3 sek JES!!
Kuorma autoilit jotka roikkuu perseessä 60 km alueella kiva ajella ja kattoo taustapeilistä SIS ja valot loistaa peilistä silmiin.
-Nyt oon huomannu että kun olen tankkaamassa niin toinen automaatti onkin käytössä niin menen sitten toiselle.. Hetken laskettuani 95 tankiin niin joku TANELI ajaa siihen takse venaa hetken ja lähtee pois WTF!! Tai oon laskenu nestettä tankkiin niin joku TANELI tulee taas ja kaartaa kovaa vauhtia paikalle ja toteaa että on molemmat käyttössä ajaa siitä ohi kuin joku Formula kuski varikkon ohituksella.. Eli onko ihmisillä niin kiire että ei voi venaa että joku saa tankkattu tulis sen jälkeen tankille? Vai ettiikö NÄÄ TANELIT jostain halvempaa ainetta? Onko kellää tapahtunut saman lailla vai onko tää vaan paikallisten juttu?
NASTAT IRTI . COM
^ Joskus olen koukannut mittarille todetakseni että molemmat ovat varattuja ja ajan suoraan seuraavalle. Paikassa on kaksi yleensä samanhintaista automaattia muutaman sadan mertin päässä toisistaan joten mieluummin ajan sille toiselle kuin jään odottelemaan.
Mitäpä se mittarilla tankkaajaa haittaa jos joku siitä ohi ajaa?
Tänään ihmetytti wanha 205 pösö jonka piti kaupunkialueella väkisin puskea (mulla ~57km/h GPS.n mukaan) ohi ja suoraan eteen vieläpä keskellä risteystä. Oli jo osittain omalla kaistallani kunnes tajusi että perän vieressä onkin toisen auton nokka. Seuraavassa risteyksessä ko. temppu uusittiin hieman paremmalla menestyksellä. Seuraava auto ohitettiinkin mäen nyppylällä näkemättä vastaantulijoita ja loppujen lopuksi tämä taulapää käntyi muutaman sadan metrin jälkeen risteyksestä pois...
Mitäpä se mittarilla tankkaajaa haittaa jos joku siitä ohi ajaa?
Tänään ihmetytti wanha 205 pösö jonka piti kaupunkialueella väkisin puskea (mulla ~57km/h GPS.n mukaan) ohi ja suoraan eteen vieläpä keskellä risteystä. Oli jo osittain omalla kaistallani kunnes tajusi että perän vieressä onkin toisen auton nokka. Seuraavassa risteyksessä ko. temppu uusittiin hieman paremmalla menestyksellä. Seuraava auto ohitettiinkin mäen nyppylällä näkemättä vastaantulijoita ja loppujen lopuksi tämä taulapää käntyi muutaman sadan metrin jälkeen risteyksestä pois...
Parkki sumaripellet meinaa välistä kyllä vituttaa. Nytkin oli joku uuden karhealla Volvolla vetämässä ajovalot pimeänä ja sumarit päällä rinkiä kaupungilla, ei vissiin ole saanut nuorempana amistella tarpeeksi. Kuvitteleekohan porukka muutenkin että auto näyttää hienommalta sumarit päällä, juntin vaikutelman siitä vain saa. Eikös sumuvalot päällä normaalilla kelillä näe vain huonommin, koska valot osoittavat lähelle ja ns. häikäisevät niin että kauas ei näe enään niin hyvin? Jotkut samat autot vetää sitten aina pelkät parkit päällä, melko pihi saa olla jos meinaa sillä tavalla valoja säästää.
-Nyt oon huomannu että kun olen tankkaamassa niin toinen automaatti onkin käytössä niin menen sitten toiselle.. Hetken laskettuani 95 tankiin niin joku TANELI ajaa siihen takse venaa hetken ja lähtee pois WTF!! Tai oon laskenu nestettä tankkiin niin joku TANELI tulee taas ja kaartaa kovaa vauhtia paikalle ja toteaa että on molemmat käyttössä ajaa siitä ohi kuin joku Formula kuski varikkon ohituksella.. Eli onko ihmisillä niin kiire että ei voi venaa että joku saa tankkattu tulis sen jälkeen tankille? Vai ettiikö NÄÄ TANELIT jostain halvempaa ainetta? Onko kellää tapahtunut saman lailla vai onko tää vaan paikallisten juttu?
Mää en nyt kyllä niin sitten millään tajua mikä tuossa voi ahdistaa. En kyllä itsekään kovin usein jaksa jäädä odottelemaan jos mittarit onkin varratuja vaan ajan seuraavalle asemalle. Enkä todellakaan ole tiennyt että toimintani aiheuttaa joillekkin ahdistuksen tunnetta.
Vähän toi kategorioiminen auton perusteella hatuttaa ja joskus naurattaa. Jännä, et 6 vuotta vag kulkineilla ajelleena vaihto bemuun saa kanssa autoilijoilta pitkiä valoja, takasumarin vilkuttelua, keskisormea, liikennevalohaastoja ja kaistanvaihto vaikeuksia aikaiseksi. Kummiskin sama tyyppi sitä bemuu ajaa, kun volkkaria ja audia ja noilla ei tollasia tapahtunut ikinään. Eli ajokäytös on ihan sama kun vag kulkineilla. Kaiken lisäksi vag kulkineet on olleet lähes samanhintaisia, joten ei tuossakaan ole mitään selitystä.
No profiloihan poliisikin mustan bmw ja isot vanteet autoksi, jota tiirataan hiukan pidempään.
Nii tuota samaa sarjaa on periaatteessa sumarinkäyttöä valvovat ihmiset:). En oo kyl ite huomannut, et noi häikäisis enemmän kun xenonit, joten sillee turha kitistä:).
No profiloihan poliisikin mustan bmw ja isot vanteet autoksi, jota tiirataan hiukan pidempään.
Nii tuota samaa sarjaa on periaatteessa sumarinkäyttöä valvovat ihmiset:). En oo kyl ite huomannut, et noi häikäisis enemmän kun xenonit, joten sillee turha kitistä:).
Harvoihan nuo sumarit oikeasti häiritsee, kuitenkin kun laissa sanotaan että niitä ei käytetä normaalilla kelillä niin miksi niitä pitää sitten käyttää. Sumareiden käyttö on vain melko turhaa puuhaa. Voihan se olla jonkun mielestä extriimiä ajella pelko persiissä 50€ sakoista. Itse en sumaripoliisina toim,i kuin joskus harvoin tulee valoja väläytettyä. Omasta autosta löytyy myös sumari eikä tule kyllä yleensä huviksi käytettyä.
Viimeksi muokannut Mikkox9x, 8.3.2008 11:34. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
sumaripellet kyllä hatuttaa.
mullakin on autoissani sumarit (kuplia lukuunottamatta), mutta eipä noita tule käytettyä oikeastaan ikinä.
vagineissakin sais olla erillinen katkaisija tuolle takasumarille, joka on paljon tärkeämpi kuin etusumarit.
eihän ne yleensä häikäisekkään, mikäli ne on oikein suunnattu.. poikkeuksena tietysti uudehkot ranskikset joissa sumuvalot tuntuu ihan järkiään loistavan taivaalle.
ja noi parkki + sumari ajelijat todennäköisesti ajattelevat, että auto on sporttisempi, kun ne sumarit on niin lähellä maata ja auto näyttää matalemmalta.
mullakin on autoissani sumarit (kuplia lukuunottamatta), mutta eipä noita tule käytettyä oikeastaan ikinä.
vagineissakin sais olla erillinen katkaisija tuolle takasumarille, joka on paljon tärkeämpi kuin etusumarit.
Nii tuota samaa sarjaa on periaatteessa sumarinkäyttöä valvovat ihmiset:). En oo kyl ite huomannut, et noi häikäisis enemmän kun xenonit, joten sillee turha kitistä:).
eihän ne yleensä häikäisekkään, mikäli ne on oikein suunnattu.. poikkeuksena tietysti uudehkot ranskikset joissa sumuvalot tuntuu ihan järkiään loistavan taivaalle.
ja noi parkki + sumari ajelijat todennäköisesti ajattelevat, että auto on sporttisempi, kun ne sumarit on niin lähellä maata ja auto näyttää matalemmalta.
^Ajattele asia niin että ne jotka roikkuu puskurissa eivät ole ammattilaisia eivätkä ne ajattele.
Eikös puskurissa roikkuvien rekkakuskien pitäisi olla ammattilaisia ja hallita edes perusasiat liikenteestä? Mutta ei.. roikutaan jonossa siinä 5m päässä, puhutaan kännykkään ja touhutaan ties mitä. Vauhtiakin on kuitenkin kasiviis. On todella turvallinen fiilis, kun taustapeilissä lukee VOLVO. Kumma juttu, kun Suomessakin on teitä kuitenkin tuhansia kilometrejä, tilaa pitäisi riittää ajaa edes hiukan kauempana siitä edelläajavasta. Liikennekarpo takaisin telkkariin!
Vähän toi kategorioiminen auton perusteella hatuttaa ja joskus naurattaa. Jännä, et 6 vuotta vag kulkineilla ajelleena vaihto bemuun saa kanssa autoilijoilta pitkiä valoja, takasumarin vilkuttelua, keskisormea, liikennevalohaastoja ja kaistanvaihto vaikeuksia aikaiseksi.
Kerran juttelin erään tuttavan kanssa kun oli vaihtanut oman bemarinsa pois, niin vastaus merkin vaihtoon oli selkeä:
"Jatkuvaan joku haastamassa liikennevaloissa, poliisit useammin ajelemassa perässä muka sattumalta ja bmw kanssa-autoilijat moikkailemassa tai muuten vaan ollakseen kaveria, niin kun minä niiden joku *itun kaveri olisin jos minulla on samanmerkkinen auto". '
Oli pakko nauraa kun toinen tilittää ihan tosissaan:)
-
- -
- Viestit: 88
- Liittynyt: 17.3.2007 16:22
Tänää meinasi pitkästä aikaa mennä hermot liikenteessä, ajelin 1tietä takasin kotiin turusta, muurla-lohja välissä sitten sattuu jostain perään punainen clio(nykyistä koppaa) Tämä clio kuski vilkutteli aina pitkiä, kun muun jonon mukana hiljensin vauhtia rajoituksen muuttuessa. Ohi ei taas mennyt vaikka monta ohituskaistaa siihen mahdollisuutta tarjosi.
Täällä Pirkanmaalla auran jäljiltä tielle jää ainakin pari senttiä lunta tai sohjoa. Sivuteillä tuo vielä menettelee, muttei motarilla :(Ja ettei menis kokonaan offtopiciksi: Mua ärsyttää liikenteessä aura-autot jotka vie lumen pois tehden tielle käytännössä kesän vaikka haluaisin mielummin quattroilla lumella jokaisen ajokilometrin.
No ei mäkilähdössä mitään käsijarrua tarvi, ei se auto 10cm enempää valu. Jos auto on outo eikä muuten osaa lähteä liikkeelle niin silloin voi avittaa käsijarrulla jolloin auto ei valu milliäkään.
Helkkari nuo talvirajoitukset alkavat hiljalleen ottaa pannuun. Aurinko paistaa, tie on kuiva ja silti pitäisi ajella satasta motarilla. No, josko vaikka huominen keli poistaisi ongelman :)
Helkkari nuo talvirajoitukset alkavat hiljalleen ottaa pannuun. Aurinko paistaa, tie on kuiva ja silti pitäisi ajella satasta motarilla. No, josko vaikka huominen keli poistaisi ongelman :)
Mopokossit meinaa aina välillä ottaa päähän kun ei osata niitä liikennesäätöjä, vedetään risteyksessä eteen ja puikkelehditaa miten sattuu ja arvaamattomasti. Vetävät sitten vielä ajoradalla menemään ettei ohi pääse vaikka siinä pientareella mahtuu kyllä turvallisemmin ajamaan. Kuvittelevat varmaan, että kun on iso moottoripyörän kokonen mopo niin sillä saa vetää siinä ajoradalla tientukkeena.
Itseä otti tänään päähän kaksi asiaa samaan aikaan. Se että ajan golfia ja se ettei ollut kameraa mukana.. Olin paikallisella Shellillä hakemassa sämpylää kun parkkirivin viereiset ruudut täyttyivät parista 911 turbosta ja rs4:sta. Taustapeiliin kun vilkaisin niin oli muutama 911 lisää sekä 350Z. Siinä kohtaa oli aika orpo olo. Olisi ollut hyvä kuva kun olisi ottanu rivistä. "Mikä ei kuulu joukkoon" :D kaikkiaan 911:siä oli 6 ja rs4 sekä s4 ja tuo datsuni. Pois lähtiessä tuli vielä pari uutta m3 bemaria ja modena vastaan :/ Taisi Alastarolla olla jotain häppeninkiä tänäänkin..
^
Eihän tuo vielä mitään, mutta mieti ku sulla oiski vakioilla peltivanteilla oleva 1.3 kakkos golffi :D
Edit: 24.4.08
Tulipa tuossa äsken taas nähtyä kaikenlaista. Oulusta olin Kempeleeseen menossa ja Tokmannin risteyksen jälkeen siinä takapuskuriin tuli Postin mersupaku. Aluksi siitä ei ottanu selvää, että meinaako se mennä oikealta puolen eelle vai vasemmalta puolen. No pääsin ehjin nahoin eteen kun vihreä 4motion bora työntyy siihen eteen pörräämään ja itsellä vauhtia 60kmh. hyvä ettei jarruja pitäny lyödä lukkoon kun tuli niin varkain eteen, ja Postin auto meinas tulla puskuriin kiinni, mutta siltäki vältyttiin.
Oulunsalonristeyksessä sitten joku kaheli veti punasia päin sieltä motarin puolelta ja ei kaukana ollu että ois tullu peltivaurioita. Tämäkin etappi päästiin hengissä läpi, kunnes kempeleeseen päin tulee tietöitä, paku kokoajan perässä, oli vauhtia joko 10kmh tai 110kmh. Lopulta päästin auton eelle, ja erään autoliikkeen kohdalla pitää vaihtaa kaistaa jos meinaa kääntyä vasemmalle. Eiköhän tämä sitten vetäny suoraan menevien kaistalta vasemmalle näyttämättä vilkkua. Teki kyllä mieli lähteä perään ja käydä pätkimässä päähän sitä kuskia. :D
Että onnea tännekki :D
Eihän tuo vielä mitään, mutta mieti ku sulla oiski vakioilla peltivanteilla oleva 1.3 kakkos golffi :D
Edit: 24.4.08
Tulipa tuossa äsken taas nähtyä kaikenlaista. Oulusta olin Kempeleeseen menossa ja Tokmannin risteyksen jälkeen siinä takapuskuriin tuli Postin mersupaku. Aluksi siitä ei ottanu selvää, että meinaako se mennä oikealta puolen eelle vai vasemmalta puolen. No pääsin ehjin nahoin eteen kun vihreä 4motion bora työntyy siihen eteen pörräämään ja itsellä vauhtia 60kmh. hyvä ettei jarruja pitäny lyödä lukkoon kun tuli niin varkain eteen, ja Postin auto meinas tulla puskuriin kiinni, mutta siltäki vältyttiin.
Oulunsalonristeyksessä sitten joku kaheli veti punasia päin sieltä motarin puolelta ja ei kaukana ollu että ois tullu peltivaurioita. Tämäkin etappi päästiin hengissä läpi, kunnes kempeleeseen päin tulee tietöitä, paku kokoajan perässä, oli vauhtia joko 10kmh tai 110kmh. Lopulta päästin auton eelle, ja erään autoliikkeen kohdalla pitää vaihtaa kaistaa jos meinaa kääntyä vasemmalle. Eiköhän tämä sitten vetäny suoraan menevien kaistalta vasemmalle näyttämättä vilkkua. Teki kyllä mieli lähteä perään ja käydä pätkimässä päähän sitä kuskia. :D
Että onnea tännekki :D
Tampereella tuli käytyä tänään ja ihmettelen että miksi joillakin on tapana nostaa nopeutta kun ohituskaista alkaa.
Eräskin Anjovis ajeli about 85km/h, mutta kun ohituskaista alkoi, niin nopeus nousi tuonne 110km/h paikkeille. Tämä siis 100km/h rajoitusalueella. Sitten taas kaistan loppuessa nopeus tippui sinne 85km/h.
Eräskin Anjovis ajeli about 85km/h, mutta kun ohituskaista alkoi, niin nopeus nousi tuonne 110km/h paikkeille. Tämä siis 100km/h rajoitusalueella. Sitten taas kaistan loppuessa nopeus tippui sinne 85km/h.
Tampereella tuli käytyä tänään ja ihmettelen että miksi joillakin on tapana nostaa nopeutta kun ohituskaista alkaa.
Eräskin Anjovis ajeli about 85km/h, mutta kun ohituskaista alkoi, niin nopeus nousi tuonne 110km/h paikkeille. Tämä siis 100km/h rajoitusalueella. Sitten taas kaistan loppuessa nopeus tippui sinne 85km/h.
Eikös tämä ole se uusi vakionopeussäädin, joka huomioi takana ajavan auton nopeuden ja yrittää pitää välimatkan samana? On kyllä tuo Sjk-Tre väli kolmostietä ehkä yksi *ttumaisimmista pätkistä ajella.
On niin monta asiaa mitkä ketuttaa, että niistä sais kirjotettua romaanin.
Tää ohituskaistan ajaksi kiihdyttäminen on yksi niistä. Toinen on kun ei niistä valoista päästä liikkeelle, ensin ruvetaan arpomaan vaihdetta ja ainiin käsijarrukin on päällä ym.
Eikä se auto mun mielestä sais tulla yhtään takaperin missään mäkilähdössa, käyttää
sitten kässäriä tai ei. Ja minkä takia rekan ohi on pakko päästä ja sitten siihen jäädään eteen n*ssimaan!!! Ja rekan eteenkin pitää kääntyä, vaikka se onkin jo liian lähellä, ettei vaan joudu sen taakse.... siellä saa sitten seistä jarrun päällä kaksin jaloin! Vilkun käyttö on kanssa yks mitä en ymmärrä, se vissiin kuluu jos sitä käyttää ja varmasti tosi paljon jos sitä käyttää ajoissa.
Siinä muutama näin aluksi... huhhuh kylläpä helpotti avautuminen....=)
Tää ohituskaistan ajaksi kiihdyttäminen on yksi niistä. Toinen on kun ei niistä valoista päästä liikkeelle, ensin ruvetaan arpomaan vaihdetta ja ainiin käsijarrukin on päällä ym.
Eikä se auto mun mielestä sais tulla yhtään takaperin missään mäkilähdössa, käyttää
sitten kässäriä tai ei. Ja minkä takia rekan ohi on pakko päästä ja sitten siihen jäädään eteen n*ssimaan!!! Ja rekan eteenkin pitää kääntyä, vaikka se onkin jo liian lähellä, ettei vaan joudu sen taakse.... siellä saa sitten seistä jarrun päällä kaksin jaloin! Vilkun käyttö on kanssa yks mitä en ymmärrä, se vissiin kuluu jos sitä käyttää ja varmasti tosi paljon jos sitä käyttää ajoissa.
Siinä muutama näin aluksi... huhhuh kylläpä helpotti avautuminen....=)
Onhan noita itseä ärsyttäviä asioita tuolla liikenteessä paljon. Mutta taatusti mun ajamisessa niitä muita ärsyttäviä asioita on vielä enemmän niin ei oikein hirveesti jaksa natista muiden tekemisistä.
Mutta ehkä se eniten ärsyttävä asia on juuri se kuinka helposti ihmiset ärsyyntyy tuolla liikenteessä tapahtuvista asioista. Heti ollaan kiroamassa, keskisormi pystyssä ja ajotaidottomaksi kusipääksi haukkumassa, kun joku asia ei ihan liikennesääntöjen mukaan mene. Ja sitten kuitenkin huomaamattaan tehdään itse jotain muita äsryttävää tai jopa ihan samoja virheitä. Tosin tuohon samaan varmaan itsekin syyllistyn.
Mutta ehkä se eniten ärsyttävä asia on juuri se kuinka helposti ihmiset ärsyyntyy tuolla liikenteessä tapahtuvista asioista. Heti ollaan kiroamassa, keskisormi pystyssä ja ajotaidottomaksi kusipääksi haukkumassa, kun joku asia ei ihan liikennesääntöjen mukaan mene. Ja sitten kuitenkin huomaamattaan tehdään itse jotain muita äsryttävää tai jopa ihan samoja virheitä. Tosin tuohon samaan varmaan itsekin syyllistyn.
Tuli noista hidastetöyssyistä mieleen. Joku rikko autonsa vissiin aika hyvin tässä kadulla jonka varrella asun, kuulu iha vitunmoinen kiihdytys ku veti mäkee ylös, tossa tulee sellanen pieni nyppylä ja lasku ja sen pienen laskun alla o töyssy. Hetken päästä kuuluu ehkä sekunnin ajan ku renkaat huutaa, sit alko kolisee, oli siihen jääny joitaki puskurin osia sun muita paloja ja maalia siihen töyssyn kohdalle. Mahto vituttaa.
Menneenä perjantaina oli taas vaihteeks kolari lähellä. Tulin Tikkakoskelta Jyväskylään nelostietä pitkin, pääsin vanhoilla vauhdeilla suoraan ajamaan vihreiden läpi taulumäen liikennevaloista. Kuinka ollakaan, pikkaisen ennenkuin ehdin vastakkaiselle puolelle, vastaantulija päättää kääntyä suoraan eteen. Mulla vauhtia 40-50km/h. Jäi noin 50cm etten ajanut väärällä ajovuorolla lähteneen kylkeen. Nuo oikesti v*tuttaa. Toinen on autokouluautot ruuhka-aikaan jkl:ssä. Sujuvaa liikennettä, kun matka puparista keskustaan kestää 20min, matkaa 4km.
Jos autokoululaiset nostattaa verenpainetta niin sitten kannattaa itse ilmoittautua varmaan johonkin "Suomen paras kuski"-kisaan. Aikanaan kotikylällä oli kaksi autokoulua, toinen ajatti ihan normaalisti ja toinen kierteli kaikki pahat paikat ettei lapsoset vaan joudu hätä-hätä-tilanteisiin. Joitakin vuosia sitten oli paikallislehdessä juttua autokouluista ja paikallinen evp. polliisi totesi että tuon "pehmokoulun" oppilaille sattui paljon enemmän vahinkoja (ihan paikallistasolla).
Ja en kehu, itse kävin tämän "saa ajaa" ja eka ajotunnin jälkeen (lämmin elokuun loppu ;) ei ollut paidassa varmaan yhtään kuivaa. (eka , iha eka !!, ajotunti ja kello 16:sta kuorkilla kylän pääkatu läpi ajaen, onneksi tuommosta ei saa enää tehdä ;)
Ja en kehu, itse kävin tämän "saa ajaa" ja eka ajotunnin jälkeen (lämmin elokuun loppu ;) ei ollut paidassa varmaan yhtään kuivaa. (eka , iha eka !!, ajotunti ja kello 16:sta kuorkilla kylän pääkatu läpi ajaen, onneksi tuommosta ei saa enää tehdä ;)
Kokematon kuski vetäsee tönköt töyssyn kohdalla, jolloin auton painopiste siirtyy etuakselille ja törmäyksen voima tehostuu. Ihan oikeinhan tuossa lopulta kävi.Hetken päästä kuuluu ehkä sekunnin ajan ku renkaat huutaa, sit alko kolisee, oli siihen jääny joitaki puskurin osia sun muita paloja ja maalia siihen töyssyn kohdalle. Mahto vituttaa.
Yritän olla ainakin jokseenkin ymmärtäväinen ja pitkäpinnainen liikenteessä, mutta on asioita jotka suunnattomasti kiukuttaa:
-Vilkuttomuus. Jos kykenee ohittamaan tai kääntymään, varmasti myös vilkun käyttö onnistuu samalla. Eikä vilkun kääntäminen "kokonaan päälle" ole vaikeaa, varmasti jopa helpompaa kuin keskittyä näpäyttämään vilkkua vain niin, että se juuri ja juuri välähtää.
-Osaamattomuus liikenneympyrässä. Kiilataan eteen, ei käytetä vilkkua, jarrutetaan yht'äkkiä edessä... Ei pitäis olla niin vaikeeta!
-Perässä roikkuminen. Matka ei kestä yhtään kauempaa, vaikka pitäisikin turvavälin edessä ajavaan. Lisäksi on paljon miellyttävämpää ajaa, kun turvavälin ansiosta pystyy ennakoimaan tulevia tapahtumia.
-Yleinen typeryys leveäkaistatiellä. Ajetaan keskellä, ohitellaan (ilman vilkkua) pimeissä paikoissa ja vastaantulijoiden kohdalla. Jos aikomuksena on riistää oma henki, ei sitä silti kannata tehdä liikenteessä.
Tänään saavutin pari venäläistä rajoitusten mukaan ajavaa rekkaa, joiden perässä roikkui auto isolla peräkärryllä varustettuna. Auto ja peräkärry -yhdistelmä ohitteli juuri mainitulla leveäkaistatiellä ilman vilkkua ja vastaantulijoista piittaamatta.
Arvaa vaan, mikä auto oli kyseessä? Aivan oikein, farmari-Volvo.
Lomat sujuu paljon mukavammin kun koko perhe pääsee ehjänä perille, ajakaa kunnolla.
-Vilkuttomuus. Jos kykenee ohittamaan tai kääntymään, varmasti myös vilkun käyttö onnistuu samalla. Eikä vilkun kääntäminen "kokonaan päälle" ole vaikeaa, varmasti jopa helpompaa kuin keskittyä näpäyttämään vilkkua vain niin, että se juuri ja juuri välähtää.
-Osaamattomuus liikenneympyrässä. Kiilataan eteen, ei käytetä vilkkua, jarrutetaan yht'äkkiä edessä... Ei pitäis olla niin vaikeeta!
-Perässä roikkuminen. Matka ei kestä yhtään kauempaa, vaikka pitäisikin turvavälin edessä ajavaan. Lisäksi on paljon miellyttävämpää ajaa, kun turvavälin ansiosta pystyy ennakoimaan tulevia tapahtumia.
-Yleinen typeryys leveäkaistatiellä. Ajetaan keskellä, ohitellaan (ilman vilkkua) pimeissä paikoissa ja vastaantulijoiden kohdalla. Jos aikomuksena on riistää oma henki, ei sitä silti kannata tehdä liikenteessä.
Tänään saavutin pari venäläistä rajoitusten mukaan ajavaa rekkaa, joiden perässä roikkui auto isolla peräkärryllä varustettuna. Auto ja peräkärry -yhdistelmä ohitteli juuri mainitulla leveäkaistatiellä ilman vilkkua ja vastaantulijoista piittaamatta.
Arvaa vaan, mikä auto oli kyseessä? Aivan oikein, farmari-Volvo.
Lomat sujuu paljon mukavammin kun koko perhe pääsee ehjänä perille, ajakaa kunnolla.
Tuohon autokouluhommaan.. Kävin itse autokoulun pikkukaupungissa, mikä ei ollut verrattavissa Jkl:ään.. Sielläkin tehtiin niin, että ajatettiin niin pitkään syrjäteillä että se auton käsittely oli luontevaa, sitten vasta mentiin kaupunkiajoon, ja myöhemmin kaupungin ruuhkaliikenteeseen. Sen autokoulun jälkeen oli kyllä helppoa lähteä isoihinkin kaupunkeihin ajamaan.
^Näin meilläkin tehdään.
Ja tosiaan, kannattaa hieman löysätä pipoa autokouluautojen suhteen, siellä kun kuski saattaa tehdä "hieman" yllättäviäkin juttuja eikä auton käsittely oo aina ihan niin helppoa ku kortillisilla. Ja joo, on opettajilla jarrupoljin, mut joskus voi olla parempi vaan olla painamatta, trust me.
Ja tosiaan, kannattaa hieman löysätä pipoa autokouluautojen suhteen, siellä kun kuski saattaa tehdä "hieman" yllättäviäkin juttuja eikä auton käsittely oo aina ihan niin helppoa ku kortillisilla. Ja joo, on opettajilla jarrupoljin, mut joskus voi olla parempi vaan olla painamatta, trust me.
mä ymmärrän ja tiedän että ajamista vielä opiskelevat ovat epävarmoja liikenteessä. ei vaan saisi se epävarmuus olla sellaista niinkuin parilla sällillä viimeviikolla. ajetaan 50km/h alueella 35km/h, aletaan todella aikaisin jarrutella liikennevaloihin 15auton jono perässä, mutta juuri ennenkuin punaiset syttyy, lyödään kaasu pohjaan. takanatulijana vähän yllätti että autokoululainen ajaa noin.
Menee OT:ksi ja paikalliseksi, mutta tuo marcou:n kuvaama auttaakin ymmärtämään miksi Jyväskylässä punaiset (HUOM: siis ei keltaiset) tarkottaa että "hanaaaaaa....".
Kerran olen soittanut autokoululle kun tuolla Kuopion suunnassa liityin autokouluauton takana moottoritielle ja autokouluauto vetää tyynesti 1/3 kiihdystyskaistaa käytettyään 120 alueelle about 85 kmh. Soitin ko. auton takapeilissä olevaan numeroon ja pyysin, että josko niille lapsosille kerrottaisiin mikä sen kiihdytyskaistan funktioa on tarkoitus olla.
Kerran olen soittanut autokoululle kun tuolla Kuopion suunnassa liityin autokouluauton takana moottoritielle ja autokouluauto vetää tyynesti 1/3 kiihdystyskaistaa käytettyään 120 alueelle about 85 kmh. Soitin ko. auton takapeilissä olevaan numeroon ja pyysin, että josko niille lapsosille kerrottaisiin mikä sen kiihdytyskaistan funktioa on tarkoitus olla.
^Arvaa vaan että oliko jo valmiiksi kerrottu? Opettaja kun ei voi kaasua painaa oppilaan puolesta, ellei sit oo kaasupoljinta hanttarin puolella, mitä meillä ei ainakaan ole.
Mut turha näistä on kiistellä, tervetuloa hommiin autokouluun ni voin sit soitella ja kertoa et miks ette tee sitä ja tätä ja miks oppilas ajaa hitaasti tms.
Taitaa olla parempi osallistua kisaan.
Mut turha näistä on kiistellä, tervetuloa hommiin autokouluun ni voin sit soitella ja kertoa et miks ette tee sitä ja tätä ja miks oppilas ajaa hitaasti tms.
Jos autokoululaiset nostattaa verenpainetta niin sitten kannattaa itse ilmoittautua varmaan johonkin "Suomen paras kuski"-kisaan.
Soitin ko. auton takapeilissä olevaan numeroon ja pyysin, että josko niille lapsosille kerrottaisiin mikä sen kiihdytyskaistan funktioa on tarkoitus olla.
Taitaa olla parempi osallistua kisaan.
hmmm... se että autokoululainen ajaa muun liikenteen seassa varovaisesti vs. tullaan muun liikenteen sekaan (mielestäni) vaarallisella nopeuserolla eivät ihan korreloi, joten en tuon perusteella vielä ilmoittaudu mihinkään. Tuo "kiihdytyskaista" käyttäytyminen tuolla Kuopiossa on vaan niiiiiin järkyttävää, että toivoin edes tulevien sukupolvien korjaavan tilannetta, mutta pettymys tuossa vaiheessa "löi ylitse".
Ja kestämistä vaan sinne kolmioauton oikealle penkille......
Ja kestämistä vaan sinne kolmioauton oikealle penkille......
Antero: Mut kyllä siellä opettaja tosiaan on ihan varmasti kertonut että kiihdytyskaista on kiihdyttämistä varten, mut ei se oppilas tee aina niinkuin käsketään. Itsekin usein sanon vastaavassa kohtaa, että kaasu pohjaan, mut n. 50% oppilaista ei sitä tee.
Mut kyllä se siitä, ajan ja kilometrien myötä. :)
Mut kyllä se siitä, ajan ja kilometrien myötä. :)
Kerpele kun eilen petti kantti, pahoittelen.
9-tiellä idästä kohden Jyväskylää joku perkeleen peelo roikkuu tuommosen suuremman matkaenskan perässä noin 5-15 metrin (!!!) "turvavälillä". Autoa tulee vastaan jatkuvana virtana ja pyörän edessä menee ha. joten ei pääse onneton karistamaan tuota perskärpästä. Tuota jatkuu reilu 10 km nopeudella 85-100 (pääasiassa 100 rajoitus). Tuossa vaiheessa itellä alkaa ketuttamaan tuollainen toisen ahdistelu joten ajattelin mennä hieman lähemmäs katsomaan millainen järjenjättiläinen siellä kasari Sunnyn puikoissa on. Kuron noin 80 metrin turvavälin noin 20 metriin ja tämähän saa ko. jullin (noin 25-30 v. mieshenkilö) ihan sekaisin. Välittömästi saavutettuani tuon noin 20 metrin välin alkaa edessä jatkuva sisäpeiliin kuikailu. Eka rako vastavirrassa (noin 500 metriä "lähentelyni" jälkeen) ja keltaisesta sulkuviivasta välittämättä 1.6 Sunnystä kaikki irti ja suurin piirtein oven kahvalla mopokuskin polvea viistäen ohi ja aivan, arvasitten oikein, hyvä ettei Sunnyn puskurin kulma ryystänyt mopon eturengasta.
Että näin, provosoiduin "lähentelemään", mutta en voinut mitään sille armottomalle vitutukselle jota koin noin järjetöntä toisen terveyden halveksuntaa kohtaan. Miten olisi käynyt jos mopokuski olisi jostain syystä joutunut edes hieman pudottamaan nopeutta saatikka jarruttamaan nopeasti...
9-tiellä idästä kohden Jyväskylää joku perkeleen peelo roikkuu tuommosen suuremman matkaenskan perässä noin 5-15 metrin (!!!) "turvavälillä". Autoa tulee vastaan jatkuvana virtana ja pyörän edessä menee ha. joten ei pääse onneton karistamaan tuota perskärpästä. Tuota jatkuu reilu 10 km nopeudella 85-100 (pääasiassa 100 rajoitus). Tuossa vaiheessa itellä alkaa ketuttamaan tuollainen toisen ahdistelu joten ajattelin mennä hieman lähemmäs katsomaan millainen järjenjättiläinen siellä kasari Sunnyn puikoissa on. Kuron noin 80 metrin turvavälin noin 20 metriin ja tämähän saa ko. jullin (noin 25-30 v. mieshenkilö) ihan sekaisin. Välittömästi saavutettuani tuon noin 20 metrin välin alkaa edessä jatkuva sisäpeiliin kuikailu. Eka rako vastavirrassa (noin 500 metriä "lähentelyni" jälkeen) ja keltaisesta sulkuviivasta välittämättä 1.6 Sunnystä kaikki irti ja suurin piirtein oven kahvalla mopokuskin polvea viistäen ohi ja aivan, arvasitten oikein, hyvä ettei Sunnyn puskurin kulma ryystänyt mopon eturengasta.
Että näin, provosoiduin "lähentelemään", mutta en voinut mitään sille armottomalle vitutukselle jota koin noin järjetöntä toisen terveyden halveksuntaa kohtaan. Miten olisi käynyt jos mopokuski olisi jostain syystä joutunut edes hieman pudottamaan nopeutta saatikka jarruttamaan nopeasti...
Korjattakoon sen verran että se oma kyylääminen kesti noin 200-300 metriä. Kun tuo kiire koitti niin välimatkaa oli jo noin 40 metriä, joka (oman havainnon mukaan) tuolla ysitielläkin edustaa työmatkaliikenteen aikaan jo pitkää turvaväliä.
Yleisestikin ottaen, tuleeko vielä rapsut jos ohittaa kaksi yhdellä "vedolla"?
Tuntuu että tuo perseessä roikkuminen on mennyt niin älyttömäksi että yhä useammin joutuu ohittamaan kaksi koska siihen väliin ei yksin kertaisesti mahdu. Viime torstaina(kin) tuollainen tapaus kun roikuttiin rekan puskurissa ja sitten sieltä ei nähty kolmea selkeää ohituspaikkaa, kun sitten neljännen tullen menin ohi molemmista, niin muutaman kilometrin päästä samainen ajoneuvo oli sitten omassa kontissa ja heti kun vähänkin oli reikää niin ohi ja suoraan eteen... pläähhh...
Aika supermies saa olla, että muutama metri rekan perseestä näkee sinne edessä olevalle tieosuudelle, vai näkeekö ne? Ei kait siihen muuta selitystä?
Yleisestikin ottaen, tuleeko vielä rapsut jos ohittaa kaksi yhdellä "vedolla"?
Tuntuu että tuo perseessä roikkuminen on mennyt niin älyttömäksi että yhä useammin joutuu ohittamaan kaksi koska siihen väliin ei yksin kertaisesti mahdu. Viime torstaina(kin) tuollainen tapaus kun roikuttiin rekan puskurissa ja sitten sieltä ei nähty kolmea selkeää ohituspaikkaa, kun sitten neljännen tullen menin ohi molemmista, niin muutaman kilometrin päästä samainen ajoneuvo oli sitten omassa kontissa ja heti kun vähänkin oli reikää niin ohi ja suoraan eteen... pläähhh...
Aika supermies saa olla, että muutama metri rekan perseestä näkee sinne edessä olevalle tieosuudelle, vai näkeekö ne? Ei kait siihen muuta selitystä?
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa