Kylmäkäynnistysyrityksen jälkeen ei enää sahaa eikä naksu?
Valvoja: ffp jäsenet
Kylmäkäynnistysyrityksen jälkeen ei enää sahaa eikä naksu?
VW Golf Variant Mk3 1995 1.9TD
Nyt kun tuli nämä mukavat pikkupakkaset, seurasi myös ongelmia. Yritin aamulla käynnistää konetta kylmänä, ja se sahaili muutaman kierroksen kunnes lopetti. Sitten yritin uudelleen, mutta ei sanonut enää mitään.
Hinattiin auto lämpimään talliin ja laitoin akun lataukseenkin siellä. Kun yritin sitten käynnistää sitä siellä, niin ei inahtanutkaan: hehkuttaa, mutta kun yrittää startata, ei solenoidikaan naksahda. Eikä siis sahaakaan. Mikä neuvoksi? Onko tuo solenoidi nyt hajalla vai kannattaako katsoa jotain muuta ennen kuin vaihtaa?
Lähti käyntiin mäkistartilla, mutta kun sammutin niin siihen se taas jäi: ei pysty starttaamaan. Kokeiltiin toisella akullakin, mutta ei vaikutusta.
Viimeksi muokannut Silppuri, 13.1.2016 19:41. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eikös akusta voi vetää suoraan virrat solenoidille ja testata tätä kautta toimivuutta? Muistelisin ainakin, että joku on tehnyt näin. Olisiko kellään ohjetta tähän?
Onnistuu ihan kun kiilaat ruuvimeisselin tms. metalliobjektin siihen startin perseeseen tulevien napojen väliin. Siihen paksumpaan pitäisi tulla koko ajan sähkö joten siitä saa solenoidillekkin kipinää.
Ajonestolaite ei tietääkseni ole mitään osuutta startin toimimiseen eikä starttimoottorin solenoidilla mäkistarttiin.
Solenoidin toiminnan voi testata tuomalla sopivaksi katsomallaan tavalla +12V solenoidin herätenapaan.
Ja itse starttimoottorin toiminnan lyömällä solenoidin päästä ne kaksi isoa liitintä yhteen sopivalla metalliesineellä.
Solenoidin toiminnan voi testata tuomalla sopivaksi katsomallaan tavalla +12V solenoidin herätenapaan.
Ja itse starttimoottorin toiminnan lyömällä solenoidin päästä ne kaksi isoa liitintä yhteen sopivalla metalliesineellä.
En ole varma onko ko autossa sellaista.
Tuollainen löytyy isommista starteista/moottoreista, sen tarkoitus on suojata solenoidia ohjaavaa laitetta (ohjainlaite uudemmissa), iso solenoidi kun ottaa paljon virtaa.
Olen tekemisissä enemmän isompien moottorien (+8L) kanssa, niin sieltä tuo jää mieleen.
Eli solenoidia ohjataan releellä ja relettä ohjataan virtalukolla/ohjainlaitteella. Johtuu täysin tuon solkun kelan vaatimasta virrasta.
Tuollainen löytyy isommista starteista/moottoreista, sen tarkoitus on suojata solenoidia ohjaavaa laitetta (ohjainlaite uudemmissa), iso solenoidi kun ottaa paljon virtaa.
Olen tekemisissä enemmän isompien moottorien (+8L) kanssa, niin sieltä tuo jää mieleen.
Eli solenoidia ohjataan releellä ja relettä ohjataan virtalukolla/ohjainlaitteella. Johtuu täysin tuon solkun kelan vaatimasta virrasta.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 262
- Liittynyt: 23.9.2005 8:23
Omassa 700 Pollen mönkkärissä oli startti niin kulahtanut että se ankkuri mikä siellä pyörii oli päässyt ottamaan runkoon kiinni. Hetken jaksoi starttailla todella nihkeästi, sitten ei pyörähtänyt kuin ehkä puoli kierrosta kerrallaan ja lopulta ei pyörinyt enää ollenkaan. Eli kai se starttikin voi olla kunnolla mäsänä, irti vaan ja tutkimaan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa