Olen tässä miettinyt, että minkälainen on tuollainen jäähdytysvesiletkun väliin asennettavan defan teho loppujen lopuksi on. Käsittääkseni sielä ei ole mitään pumppua kierrättämässä vettä vaan kiertotapahtuu lämpötila/tiheys erojen aikaansaamana.
Autona siis bora 1.9 tdi pd150. Enkä ole edellisinä vuosina oikein huomannut mitään hyötyä lämmittämisestä. Samanlailla nakuttaa ja käyntiin lähtee oli tolpassa tai ei. Toista autoani tutkiessani R32 mk4 tekniikka, huomasin, että sielä on sähköinen vesipumppu, joka pyörii n vartin käytön jälkeen viilentäen moottoria.
Siitä tulikin idea jos sellaisen pumpun laittaisi toimimaan niin päin, että kierrättäisi dieselissä vettä, kun lämmitys on päällä. Tämän voisi autossa toteuttaa suhkot helpostikkin, kun on defan smart startti johon kuuluu defan akkulaturi. Toisin sanoen releyttäisi niin, että pumppupyörisi kun akkulaturi saisi virtaa tai lämmitys löisi päälle.
Millaisia ajatuksia tämä herättää muissa palstalaisissa?
Letkulämmittimen lisäksi sähköinen vesipumppu?
Valvoja: ffp jäsenet
Minullakin olisi vastauksena linkki, eli tuolla olisi aiheesta sivukaupalla juttua:
http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... p?t=116289
http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... p?t=116289
Itse laitoin Golfiin tällaisen: http://www.tt-thermo.fi/tuotteet.html?id=0/11
Lämmittää kyllä huomattavan paljon tehokkaammin & nopeammin kuin perinteinen lohko/letkulämmitin. Lämmitin on mulla moottorin ja lämppärin kennon välisessä letkussa kiinni, niinkuin ohjeissa suositellaankin.
Samaan syssyyn laitoin Dafen sisähaaroituksen & Terminin.
(Kappas, MTT-Tradingin lämppäri olikin sama, ei meinannut linkki aueta vaan ekaksi...)
Lämmittää kyllä huomattavan paljon tehokkaammin & nopeammin kuin perinteinen lohko/letkulämmitin. Lämmitin on mulla moottorin ja lämppärin kennon välisessä letkussa kiinni, niinkuin ohjeissa suositellaankin.
Samaan syssyyn laitoin Dafen sisähaaroituksen & Terminin.
(Kappas, MTT-Tradingin lämppäri olikin sama, ei meinannut linkki aueta vaan ekaksi...)
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 15.9.2003 17:55
Itse olen jo useampaan V6 omegaan tehnyt muuntajalla toteutetun virityksen kun kiertovesimpumppu autosta löytyy ja pumputtomat letkulämmittimet eivät vain toimi noissa. Silti jostain syystä niitä on innokkaasti asenneltu.
Eli halpa n. 3-4A muuntaja sisälämppärin pistokkeeseen, 9 Volttiakin riittää pyörittämään pumppua ja alkuperäisen pumpun johtoon diodi, diodin ja pumpun väliin sitten muuntajalta tuleva johto.
Eli halpa n. 3-4A muuntaja sisälämppärin pistokkeeseen, 9 Volttiakin riittää pyörittämään pumppua ja alkuperäisen pumpun johtoon diodi, diodin ja pumpun väliin sitten muuntajalta tuleva johto.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa