Etuveto kakkis nelivetoiseksi?
Valvoja: ffp jäsenet
Etuveto kakkis nelivetoiseksi?
Kysymyshän lukee siis aiheen nimessä elikkä onko mahdollista saada tuollainen etuveto golffi muutettua nelivetoiseksi syncro golffin hilppeillä ja vielä muutoskatsastettua tälle muutokselle?
779/1998
11 §
Akseliston muutokset
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:
a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;
b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;
c) M1-, M1G-, N1- ja N1G-luokan ajoneuvon jousituksen tyyppi ei muutu;
d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;
e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja
f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu
Käsittääkseni Trafin tulkinta on että mallisarjaan kuulumattomia akselistoja ei laiteta muutoskatsastuksessa, vaan ne vaatii poikkeusluvan. Ihan suoraanhan laki ei sitä kiellä, koska puhutaan myös " tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin" eikä vain mallisarjasta.
11 §
Akseliston muutokset
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:
a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;
b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;
c) M1-, M1G-, N1- ja N1G-luokan ajoneuvon jousituksen tyyppi ei muutu;
d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;
e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja
f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu
Käsittääkseni Trafin tulkinta on että mallisarjaan kuulumattomia akselistoja ei laiteta muutoskatsastuksessa, vaan ne vaatii poikkeusluvan. Ihan suoraanhan laki ei sitä kiellä, koska puhutaan myös " tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin" eikä vain mallisarjasta.
Kontinpohja on täysin erilainen ja n. 20 senttiä korkeammalla kuin etuvetosessa. Käsittääkseni tuo muutos onnistuu ja ainakin muistikuva että olisi samaa mallisarjaa. Jos poikkeusluvalla sen saa tehtyä Corradoon, jota ei ole koskaan ollut syncrona, niin miksei golffiin?
Ulkomaan elävien mukaan onnistuu kardaani sovittaa jopa vakio tunneliin. Iso pakoputki kun ei sovi syncrossakaan olemaan sen paremmin.
Nimimerkillä: Ostinko countryn turhaan...
Ulkomaan elävien mukaan onnistuu kardaani sovittaa jopa vakio tunneliin. Iso pakoputki kun ei sovi syncrossakaan olemaan sen paremmin.
Nimimerkillä: Ostinko countryn turhaan...
Ja muistakaa että, voi tulla 20ke verot jos ostaa countryn ja tiputtaa siitä putkirungon pois välistä. Eräs henkilö on ainakin trafin selvityslistalla veroseuraamuksista kun näin on tehnyt vanhan lain aikana. Enkä nytkään lähtisi koittamaan onnea vaikka pykäliä on viilattu, odottaisin ensin miten mobilistin projektin käy.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa