Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä
Valvoja: ffp jäsenet
Tiskasin nyt tuosta Boratista kaasuläpän kaasuläpän puhdistusaineella ja hammasharjalla perusteellisesti eli kiiltäväksi joka välistä. Sen jälkeen sopeutus VCDS:llä ja johan muuttu ajoneuvon käytös. Kilometrejä mittarissa nyt 206 tkm ja varsinaisia ongelmia ei ole ollut mutta se karstan määrä sielä läpän alapuolella oli melkoinen.
En käsitä että miksikä tuo kaasuläppä pitää aina sopeuttaa jos läppäyksiköstä nappaa piuhan irti vaikka akun kenkä on sitä ennen irrotettu. EPC -ja MIL-valothan sielä loisti taulussa heti kun tein ensikäynnistyksen vaikka oottelin 30 sek. ennen starttia kun virrat oli päällä.
Mielenkiintoista sinänsä niin uutena ominaisuutena tuli "jälkikäynti". Annoin kunnolla happea tuolle vehkeelle operaation jälkeen ja kun ajelin auton talliin ja sammutin niin kone pyörähti vielä muutaman puristustahdin yli. Epäilen että johtuu mahdollisesti läppäyksiköstä imusarjaan valuneesta puhdistusainejäämistä.
En käsitä että miksikä tuo kaasuläppä pitää aina sopeuttaa jos läppäyksiköstä nappaa piuhan irti vaikka akun kenkä on sitä ennen irrotettu. EPC -ja MIL-valothan sielä loisti taulussa heti kun tein ensikäynnistyksen vaikka oottelin 30 sek. ennen starttia kun virrat oli päällä.
Mielenkiintoista sinänsä niin uutena ominaisuutena tuli "jälkikäynti". Annoin kunnolla happea tuolle vehkeelle operaation jälkeen ja kun ajelin auton talliin ja sammutin niin kone pyörähti vielä muutaman puristustahdin yli. Epäilen että johtuu mahdollisesti läppäyksiköstä imusarjaan valuneesta puhdistusainejäämistä.
Golffi IV vm1998 1.4 alkoi röpöttää ja kävin tuossa motarilla vähän antamassa happea josko se alkaisi tokenemaan. Kotiin tultua katselin konetilaan ja öljyä tikun reiästä oli tullut jonkun verran. Röpöttää siis tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla. Vikakoodeja ei ole nyt tähän hätään mahdollista lukea kun lukija on toisessa autossa 600km päässä. Pitäisi jotain keksiä kuitenkin huomenna tuolle että rouva voisi sillä viikon ajella. Pitää sitten viedä tuo tutkimuksiin ja korjaukseen. Ainakin öljyt pitäisi saada pysymään koneessa. Mikähän tuota mahtaisi vaivata, onko tutun kuulosta ropleemaa kellekkään?
EDIT: Vikamuistiin jää ainoastaan koodi 00513, tuo anturi on vaihdettu vastikään. Tehoton tuo myös on. Eikai se auta kun viedä tohtorille.
EDIT: Vikamuistiin jää ainoastaan koodi 00513, tuo anturi on vaihdettu vastikään. Tehoton tuo myös on. Eikai se auta kun viedä tohtorille.
Oma auto on poltellut vikavaloa jo jonkin aikaa, koodina 16786 eli EGR System - Excessive flow. Koodin nollaamalla syttyi heti uudestaan seuraavalla kerralla, kun lähti ajamaan.
Vaihdoin EGR-venttiilin (Pierthburg-tuote Saksasta kuten alkuperäinenkin on), toimi hyvin viikon verran. Sitten syttyi taas vikavalo ja sama koodi. Pysyy piilossa muutaman päivän, mutta palaa takaisin aina kumminkin. EGR-venttiili on sopeutettu VCDS:llä.
Mistäs seuraavaksi lähtisi tutkimaan? Hiukan jäi epäilyttämään EGR-putken ja imusarjan liitos venttiilin vaihdon jälkeen. Millainen tiiviste tuossa kuuluu olla? Auto toimii muuten hyvin, ei nyi eikä pätki. Aikaisemmin veto hävisi satunnaisest ehkä kerran kuukaudessai, mutta nyt kun olen ajanut 98 oktaanisella niin ei ole moneen kuukauteen tehot hävinneet.
Edit: Kyseessä BCB-moottori ja 2002 vuoden Golf.
Vaihdoin EGR-venttiilin (Pierthburg-tuote Saksasta kuten alkuperäinenkin on), toimi hyvin viikon verran. Sitten syttyi taas vikavalo ja sama koodi. Pysyy piilossa muutaman päivän, mutta palaa takaisin aina kumminkin. EGR-venttiili on sopeutettu VCDS:llä.
Mistäs seuraavaksi lähtisi tutkimaan? Hiukan jäi epäilyttämään EGR-putken ja imusarjan liitos venttiilin vaihdon jälkeen. Millainen tiiviste tuossa kuuluu olla? Auto toimii muuten hyvin, ei nyi eikä pätki. Aikaisemmin veto hävisi satunnaisest ehkä kerran kuukaudessai, mutta nyt kun olen ajanut 98 oktaanisella niin ei ole moneen kuukauteen tehot hävinneet.
Edit: Kyseessä BCB-moottori ja 2002 vuoden Golf.
ross-tech sanoo että vikakoodi voi tulla jos egr:n johtosarjassa häikkää, egr:n putkistossa vuoto tai egr-venttiili päreinä. Oot nyt fiksannut sieltä venan. Tiivisteet ja putket kuntoon ja tarkasta johdot. Jollain britillä ei ollu lähteny kyseinen koodi kuin vw:n ohjelmistopäivityksellä :o
edit: suosittelen muutenkin ajamaan vain 98 bensalla BCB:llä. Vaikka mitä ongelmaa raportoitu kun ajeltu 95 bensalla. On egr-venoja menny ja imusarjaa tukkeessa ja ties mitä. Muistakaa sitten myös monotella niitä autojanne. BCB:kin luonteeltaan kierroskone ja kulkee jengoilla hyvin -> on tarkotettu ajettavaks niiden jengojen kanssa. Pysyy paikat puhtaana paremmin kun moottori saa kierroksia.
edit: suosittelen muutenkin ajamaan vain 98 bensalla BCB:llä. Vaikka mitä ongelmaa raportoitu kun ajeltu 95 bensalla. On egr-venoja menny ja imusarjaa tukkeessa ja ties mitä. Muistakaa sitten myös monotella niitä autojanne. BCB:kin luonteeltaan kierroskone ja kulkee jengoilla hyvin -> on tarkotettu ajettavaks niiden jengojen kanssa. Pysyy paikat puhtaana paremmin kun moottori saa kierroksia.
Bensa ollut 98 oktaanista nyt viime kuukaudet. Monoakin auto saa vaikka melko rauhallinen kuljettaja olen.
Vikakoodi tulee tilanteessa, kun kevyttä moottorijarrutusta pitempi pätkä. Normi kaupunkiajossa ei siis ilmaannu.
EGR-venttiilissä tuli mukana uudet tiivisteet joten ongelma voi olla lähinnä EGR-putken imusarjan päässä. Imusarja kun on muovia niin tuo liitos hiukan epämääräinen mielestäni. Johdot täytyy tietysti katsoa vielä.
Onkohan jotain lokitiedostoja, mitä voisi tarkkailla VCDS:llä? Millä perusteella vikakoodi mahdetaan antaa, miten ECU määrittää virtausta?
Vikakoodi tulee tilanteessa, kun kevyttä moottorijarrutusta pitempi pätkä. Normi kaupunkiajossa ei siis ilmaannu.
EGR-venttiilissä tuli mukana uudet tiivisteet joten ongelma voi olla lähinnä EGR-putken imusarjan päässä. Imusarja kun on muovia niin tuo liitos hiukan epämääräinen mielestäni. Johdot täytyy tietysti katsoa vielä.
Onkohan jotain lokitiedostoja, mitä voisi tarkkailla VCDS:llä? Millä perusteella vikakoodi mahdetaan antaa, miten ECU määrittää virtausta?
Tappelin itse myös kauan tuon 16786 koodin kanssa. Kokeilin EGR:n puhdistusta ja sopeutusta. Hetken koodi pysyi poissa mutta palasi takaisin. Olin myös kaasuläpän puhdistanut mutta jätin sopeutuksen pois koska käytin akun kaapelit irtin puhdistuksen ajaksi ja läppä näytti sopeutuvan itsekseen kun kaapelit kytki takaisin. Sama 16786 koodi kumminkin palasi aina vaikka välistä koodit nollasin. Päätin sitten vielä kerran avata kaasuläpän ja puhdistaa kunnolla, sopeutus VCDS:llä ja päälle vielä EGR:n sopeutus. Nyt on puoli vuotta ajeltu ilman vikakoodeja.
Tulipa tuossa varattua aika tutulle korjaajalle joka nyt sitten vaihtaa borattiin männät ja muuta hilpettä sisään. Josko se nakutus loppuisi ja öljynkulutus tällä alkaisi pysymään kurissa. En nyt tiedä tuliko hölmöiltyä, mutta jos vaihtamaankin lähden tätä autoa missä on hyvät varusteet ja vähän kilometrejä otan samalla tavalla takkiin. Eikä sitten tosiaan ole takuita etteikö sieltä samanlainen öljypolttimo tulisi. Koneena siis 1.4 16v.
Muutama kysymys nyt on sitten ruvennut tässä mietityttämään että loppuuko tämä koneelle tyypillinen nakutus mäntien vaihdolla kun eikös se teflon pinnoite nimenomaan niistä pääse kulumaan? Toisekseen onko nämä nykyiset männät jo sellasia jotka pitäisi kestää ettei reilun kymppitonnin päästä ala samat oireet? Sanoin kyllä että kattois nyt sellasia kunnon osia, Lähinnä noi männät ja männänrenkaat ettei tarviis alle vuoden sisällä konetta uudelleen aukaista.. Myös onko tarpeen kun tammer dieselillä ehdottelivat samalla reissulla kun kävin kyselemässä hintoja pakoventtiilien vaihtoa, nokka-akselin laakereita uusiin? Kuulemma juurikin pakoventtiileissä ollut jotain, samalla myös vaihtaisivat venttiilivarren kumit ja edellä mainitut laakerit nokka-akseliin.
Muutama kysymys nyt on sitten ruvennut tässä mietityttämään että loppuuko tämä koneelle tyypillinen nakutus mäntien vaihdolla kun eikös se teflon pinnoite nimenomaan niistä pääse kulumaan? Toisekseen onko nämä nykyiset männät jo sellasia jotka pitäisi kestää ettei reilun kymppitonnin päästä ala samat oireet? Sanoin kyllä että kattois nyt sellasia kunnon osia, Lähinnä noi männät ja männänrenkaat ettei tarviis alle vuoden sisällä konetta uudelleen aukaista.. Myös onko tarpeen kun tammer dieselillä ehdottelivat samalla reissulla kun kävin kyselemässä hintoja pakoventtiilien vaihtoa, nokka-akselin laakereita uusiin? Kuulemma juurikin pakoventtiileissä ollut jotain, samalla myös vaihtaisivat venttiilivarren kumit ja edellä mainitut laakerit nokka-akseliin.
Tutkin tänään tuon oman BCB:ni vikavalo-ongelmaa. EGR-putken kiinnitystä imusarjaan tuli tutkittua ja havaittua, että toinen putken imusarjaan kiinnittävistä ruuveista ilmeisesti katkennut ja tietysti pätkä jäänyt imusarjassa olevan reijän sisälle.
Tuossa näkyi olevan O-rengas tiivisteenä, jonka kunto näytti hyvältä. Asettelin tuon putken uudestaan paikoilleen niin hyvin kun sen yhdellä pultilla voi saada. Pitää koittaa korjata tuo putken kiinnitys jotenkin. Vikakoodit tuli nollattua jos sattuisivat pysymään poissa.
Kaasuläppäkotelo näytti melko puhtaalta.
Tuossa näkyi olevan O-rengas tiivisteenä, jonka kunto näytti hyvältä. Asettelin tuon putken uudestaan paikoilleen niin hyvin kun sen yhdellä pultilla voi saada. Pitää koittaa korjata tuo putken kiinnitys jotenkin. Vikakoodit tuli nollattua jos sattuisivat pysymään poissa.
Kaasuläppäkotelo näytti melko puhtaalta.
Liitytäänpäs surullisen kuuluisaan VAG kerhoon. Vw Golf -99 1.4 16V AHW. 4 vuotta vanha ja 70tkm ajettu jakohihna porsi tuossa viikko takaperin. 100km/h vauhdissa oli katkennut
Konetta availin tuossa niin näyttäs kaikki pakopuolen venttiilit olevan vääntyneet ja imupuolelta pari on raapassu mäntiin jäljet.
Nyt kyselisinkin onko porukalla tietoo/kokemuksia tekeekö hihnan katkeeminen konetie nopeuksista pahaakin jälkee tuonne koneen alakerralle. Eli olisiko tuosta mahollista selvitä pelkällä kansi remontilla ja mäntien pikku fiksailulla vai joutuuko remppaa koko koneen ?
Ite autollahan ei ole arvoa kuin parisen tonttua niin päälle tonnin laittaminen remonttiin ei tunnu kovinkaan houkuttelevalta.
Konetta availin tuossa niin näyttäs kaikki pakopuolen venttiilit olevan vääntyneet ja imupuolelta pari on raapassu mäntiin jäljet.
Nyt kyselisinkin onko porukalla tietoo/kokemuksia tekeekö hihnan katkeeminen konetie nopeuksista pahaakin jälkee tuonne koneen alakerralle. Eli olisiko tuosta mahollista selvitä pelkällä kansi remontilla ja mäntien pikku fiksailulla vai joutuuko remppaa koko koneen ?
Ite autollahan ei ole arvoa kuin parisen tonttua niin päälle tonnin laittaminen remonttiin ei tunnu kovinkaan houkuttelevalta.
Periaatteessa kaikki kiertokankien/kampiakselin vääntymisestä lähtien on mahdollista. Noiden diagnosointi taas on melko työlästä ilman koko motin purkua. Itse liputtaisin käytetyn ja/tai kunnostetun perusmoottorin ostoa ja apulaitteet sitten vanhasta motista kylkeen. Toisaalta taas jos on tilat missä tehdä ni patti vaan irti ja käy kaikki lävitse. Yleensä helpoin tapa vaihtaa motti suosiolla jos on käynyt juur tommonen ns. täystuho. Moni on kyllä varmasti laittanut osina myyntiin kun tommosen arvo ei tosiaan ole mikään tähtitieteellinen. Joku saattaa ostaa konevikasenakin jos sattuu lojumaan tekniikka nurkissa.
Liitytäänpäs surullisen kuuluisaan VAG kerhoon. Vw Golf -99 1.4 16V AHW. 4 vuotta vanha ja 70tkm ajettu jakohihna porsi tuossa viikko takaperin. 100km/h vauhdissa oli katkennut
Konetta availin tuossa niin näyttäs kaikki pakopuolen venttiilit olevan vääntyneet ja imupuolelta pari on raapassu mäntiin jäljet.
Nyt kyselisinkin onko porukalla tietoo/kokemuksia tekeekö hihnan katkeeminen konetie nopeuksista pahaakin jälkee tuonne koneen alakerralle. Eli olisiko tuosta mahollista selvitä pelkällä kansi remontilla ja mäntien pikku fiksailulla vai joutuuko remppaa koko koneen ?
Ite autollahan ei ole arvoa kuin parisen tonttua niin päälle tonnin laittaminen remonttiin ei tunnu kovinkaan houkuttelevalta.
Sanotaan nyt jos lähdetään tekemään kansiremonttia ja muutenkin aukomaan kuitenkaan sitten osien laadusta tinkimättä se hinta tulee pyörimään siellä 2000 molemminpuolin töineen. Tietysti jos itsellä on aikaa ja innostusta purkaa ja laittaa niin kyllä siinä paljon halvemmalla selviää. Itse nyt voin ihan kokemuksesta sanoa sillä auto on juuri tälläkin hetkellä korjaamolla purettuna. Tietysti ihan tälläistä mutuilua mutta olettaisin että kyllä siellä alakertakin on poikinut aika mukavasti.
Muutenkin kun näitä 1.4 16v koneita aukoo niin melkein kannattaa samaan kyytiin edes vaihtaa uudet männänrenkaat
Terve,
ensimmäinen viesti foorumille ja toki ongelmien kera.
Eli kävi eilen aamulla emännälle että starttasi Golf 1.6 BCB -04 golffin pihalta ja antoi heti "engine stop" hälyn. Ehti ajaa 30m. Lopputulos että öljyt pihalla koneesta. Itsellä mielessä kaksi vaihtoehtoa:
1. Tultiin su mökiltä, ajoin pohjan kiveen (en pahasti mutta kuitenkin). Jos ö-pohjaan olisi tullut pikku halkeama, me oltaisiin hyvin päästy kotiin (90km) ja sitten yön aikana valunut loput pois.
2. Huohotin jäätynyt
Tuossa loskasessa kerrostalon pihassa ei paljoa analyysiä tehnyt, mutta sen verran katsoin että öljy ei ainakaan öljytikusta tullut pihalle (eikös tuosta se yleisesti tule jos huohotin jäässä vaikka kampiakselin stefankin voi pullauttaa). Eli voisi viitata öljypohjaan.
Kysymys onkin, voiko öljypohjan vaihtaa ilmaan moottorin nostoa?
t. Kapu
ensimmäinen viesti foorumille ja toki ongelmien kera.
Eli kävi eilen aamulla emännälle että starttasi Golf 1.6 BCB -04 golffin pihalta ja antoi heti "engine stop" hälyn. Ehti ajaa 30m. Lopputulos että öljyt pihalla koneesta. Itsellä mielessä kaksi vaihtoehtoa:
1. Tultiin su mökiltä, ajoin pohjan kiveen (en pahasti mutta kuitenkin). Jos ö-pohjaan olisi tullut pikku halkeama, me oltaisiin hyvin päästy kotiin (90km) ja sitten yön aikana valunut loput pois.
2. Huohotin jäätynyt
Tuossa loskasessa kerrostalon pihassa ei paljoa analyysiä tehnyt, mutta sen verran katsoin että öljy ei ainakaan öljytikusta tullut pihalle (eikös tuosta se yleisesti tule jos huohotin jäässä vaikka kampiakselin stefankin voi pullauttaa). Eli voisi viitata öljypohjaan.
Kysymys onkin, voiko öljypohjan vaihtaa ilmaan moottorin nostoa?
t. Kapu
kyllä se pitäis alakautta onnistua.
Öljypohja tosiaan alumiinia ja aika herkkä ottamaan itseensä :(
edit: pakoputken alkuosa menee öljypohjan ali ja sen joutuu purkamaan edestä pois, mutta eihän se ole mutterien kiertoa kummallisempi operaatio :)
Öljypohja tosiaan alumiinia ja aika herkkä ottamaan itseensä :(
edit: pakoputken alkuosa menee öljypohjan ali ja sen joutuu purkamaan edestä pois, mutta eihän se ole mutterien kiertoa kummallisempi operaatio :)
Viimeksi muokannut samza, 16.12.2014 8:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
bora 2001 1.6-16v bensa ja 105hv , Autoa joutuu starttaamaan 2-4 kertaa kun asteita ulkona 0-5. Ekalla ei lupaa, toisilla kerroilla lupaa/starttaa.
Kun lämpötila yli 15 ja aurinko paistanut autoon muutaman tunnin, niin saattaa startata ekalla. Polttoainepumppu hörähtää aamuisin aina, mutta työpäivän jälkeen ei yleensä. Ei vaikuta starttiin vaikka pumppu toimisikin. Kun kierroksia nostaa startin jälkeen yli neljään tonniin ni sammuu, muuten ei käynnissä mitään erikoista.
vikokoodeja ei anna. Mistähän lähtis vikaa etsimään ?
Kun lämpötila yli 15 ja aurinko paistanut autoon muutaman tunnin, niin saattaa startata ekalla. Polttoainepumppu hörähtää aamuisin aina, mutta työpäivän jälkeen ei yleensä. Ei vaikuta starttiin vaikka pumppu toimisikin. Kun kierroksia nostaa startin jälkeen yli neljään tonniin ni sammuu, muuten ei käynnissä mitään erikoista.
vikokoodeja ei anna. Mistähän lähtis vikaa etsimään ?
no ensimmäisenä tarkastat bensanpaineet. pumppu voi huutaa mutta ei välttämättä kehitä tarpeeksi painetta. Työpäivä lienee ainakin 8h. pumpun pitäisi ton ajan jälkeen hörähtää aina. Mekaaninen vika niin ei anna vikakoodia :) Lämpötila kehittää painetta tankkiin, jolloin kerää tarpeeksi b-painetta. Näin ajattelisin.
Golf 1.6 16V AZD vm 2001, ajettu 240tkm.
Auto toimi normaalisti siihen saakka kunnes oli viime syksynä 5 viikkoa seisonnassa ennen jakopään remppaa. Käynnistyi kyllä akun latauksen jälkeen ilman ongelmia, mutta pian tyhjäkäynti alkoi seilata voimakkaasti ja ESP:n ja EPC:n varoitusvalot syttyivät. Selvisi, että jarrutehostimen ja imusarjan välinen alipaineletku oli haljennut useammasta kohtaa. Ilmastointiteippikorjauksen jälkeen varoitusvalot sammuivat ja käynti tasaantui, mutta nyt syttyi vuorostaan CE-valo. Autolla ajeltiin CE-valo päällä kunnes teipattu alipaineletku saatiin vaihdettua uuteen. Sitten luettiin vikakoodit, joita löytyi 3 kpl:
P0171 System Too Lean Bank 1
P0402 Exhaust Gas Recirculation Flow: Excessive Detected
P0140 O2 Sensor Circuit, Bank 1 Sensor 2: No Activity Detected / Sporadic
Koodien arveltiin johtuneen pitkästä seisonnasta ja haljenneesta alipaineletkusta koska auto toimi muuten hyvin. CE-valo kuitenkin syttyi vikakoodien nollauksen jälkeen uudestaan vielä samana päivänä. Seuraavalla lukukerralla näkyivät vain koodit P0171 ja P0402. Vähäisestä ajosta ja kylmistä ilmoista johtuen tyhjäkäyntiongelmasta ei tässä vaiheessa saatu kovin selvää käsitystä.
Tilanne on nyt muutama kuukausi ja 2000 km myöhemmin se, että auto toimii muuten normaalisti, mutta lämmettyään (myös kelin on oltava leuto?) tyhjäkäynti alkaa seilata. Ajossa ei ole mitään nykimistä ja tehot ovat tallella, käyntiäänikin on suorastaan nätti. CE-valo tulee aina nollauksen jälkeen takaisin parinkymmenen kilometrin ajon jälkeen. Päästöjen OBD-osatestit näyttäisivät menevän läpi niin lambdojen kuin EGR:nkin osalta (ainakin jos ehtivät valmistua ennen CE-valon syttymistä uudelleen). Vikakoodeja ei enää välttämättä löydy kuin tuo P0171 (System Too Lean) eikä aina sitäkään, näyttää riippuvan siitä millä OBD-sovelluksella niitä luen. Mikäli CE-valon nollaa, tyhjäkäynti seilaa vielä enemmän kuin CE-valon ollessa päällä (joku vikasietotila ei ole päällä?), jopa niin paljon että auto saattaa sammua tyhjäkäynnillä.
Youtube-video tyhjäkäynnin seilaamisesta
Olen tankannut autoon koko ajan 98:aa ostettuani sen viime kesänä ja kiihdytykset motarille ovat reippaita. ;)
Jakopään rempan lisäksi autoon on vaihdettu ainakin tulpat, puolat, puolien liittimet ja nokka-akselin asentotunnistin (sai vähän osumaa). Kaasuläppäkotelo on puhdistettu melko hyvin (mutta ei sopeutettu) ja uusi alkuperäinen EGR-venttili kaikkine tiivisteineen, pultteineen ja putkineen odottaa asennusta. Olen epäillyt vian johtuvan jollakin tavalla auki jumittavasta EGR:stä.
Tarkoitus olisi nyt käydä vielä kaasuläppäkotelo nanometrin tarkasti läpi, lyödä uudet EGR-osat paikoilleen ja tehdä molemmille sopeutukset. Voiko lambdoissa olla vikaa, vaikka päästöjen osatestit ovatkin menneet läpi? Olin tänään älypuhelimeni heppoisella OBD-testerillä katsovinani, että katin jälkeinen lambda (eli tuo sensor 2) näytti tyhjäkäynnillä 0.02-0.04v jännitettä. Auton laturi muuten näyttää OBD-testerin kautta normaalissa ajossa vain 12.6-12.7v latausjännitettä, korkeimmillaankin vain 13.1v.. voiko sillä olla yhteyttä tähän? Hihna vaikutti ihan kireältä ja akku on riittänyt pakkasillakin hyvin.
Auto toimi normaalisti siihen saakka kunnes oli viime syksynä 5 viikkoa seisonnassa ennen jakopään remppaa. Käynnistyi kyllä akun latauksen jälkeen ilman ongelmia, mutta pian tyhjäkäynti alkoi seilata voimakkaasti ja ESP:n ja EPC:n varoitusvalot syttyivät. Selvisi, että jarrutehostimen ja imusarjan välinen alipaineletku oli haljennut useammasta kohtaa. Ilmastointiteippikorjauksen jälkeen varoitusvalot sammuivat ja käynti tasaantui, mutta nyt syttyi vuorostaan CE-valo. Autolla ajeltiin CE-valo päällä kunnes teipattu alipaineletku saatiin vaihdettua uuteen. Sitten luettiin vikakoodit, joita löytyi 3 kpl:
P0171 System Too Lean Bank 1
P0402 Exhaust Gas Recirculation Flow: Excessive Detected
P0140 O2 Sensor Circuit, Bank 1 Sensor 2: No Activity Detected / Sporadic
Koodien arveltiin johtuneen pitkästä seisonnasta ja haljenneesta alipaineletkusta koska auto toimi muuten hyvin. CE-valo kuitenkin syttyi vikakoodien nollauksen jälkeen uudestaan vielä samana päivänä. Seuraavalla lukukerralla näkyivät vain koodit P0171 ja P0402. Vähäisestä ajosta ja kylmistä ilmoista johtuen tyhjäkäyntiongelmasta ei tässä vaiheessa saatu kovin selvää käsitystä.
Tilanne on nyt muutama kuukausi ja 2000 km myöhemmin se, että auto toimii muuten normaalisti, mutta lämmettyään (myös kelin on oltava leuto?) tyhjäkäynti alkaa seilata. Ajossa ei ole mitään nykimistä ja tehot ovat tallella, käyntiäänikin on suorastaan nätti. CE-valo tulee aina nollauksen jälkeen takaisin parinkymmenen kilometrin ajon jälkeen. Päästöjen OBD-osatestit näyttäisivät menevän läpi niin lambdojen kuin EGR:nkin osalta (ainakin jos ehtivät valmistua ennen CE-valon syttymistä uudelleen). Vikakoodeja ei enää välttämättä löydy kuin tuo P0171 (System Too Lean) eikä aina sitäkään, näyttää riippuvan siitä millä OBD-sovelluksella niitä luen. Mikäli CE-valon nollaa, tyhjäkäynti seilaa vielä enemmän kuin CE-valon ollessa päällä (joku vikasietotila ei ole päällä?), jopa niin paljon että auto saattaa sammua tyhjäkäynnillä.
Youtube-video tyhjäkäynnin seilaamisesta
Olen tankannut autoon koko ajan 98:aa ostettuani sen viime kesänä ja kiihdytykset motarille ovat reippaita. ;)
Jakopään rempan lisäksi autoon on vaihdettu ainakin tulpat, puolat, puolien liittimet ja nokka-akselin asentotunnistin (sai vähän osumaa). Kaasuläppäkotelo on puhdistettu melko hyvin (mutta ei sopeutettu) ja uusi alkuperäinen EGR-venttili kaikkine tiivisteineen, pultteineen ja putkineen odottaa asennusta. Olen epäillyt vian johtuvan jollakin tavalla auki jumittavasta EGR:stä.
Tarkoitus olisi nyt käydä vielä kaasuläppäkotelo nanometrin tarkasti läpi, lyödä uudet EGR-osat paikoilleen ja tehdä molemmille sopeutukset. Voiko lambdoissa olla vikaa, vaikka päästöjen osatestit ovatkin menneet läpi? Olin tänään älypuhelimeni heppoisella OBD-testerillä katsovinani, että katin jälkeinen lambda (eli tuo sensor 2) näytti tyhjäkäynnillä 0.02-0.04v jännitettä. Auton laturi muuten näyttää OBD-testerin kautta normaalissa ajossa vain 12.6-12.7v latausjännitettä, korkeimmillaankin vain 13.1v.. voiko sillä olla yhteyttä tähän? Hihna vaikutti ihan kireältä ja akku on riittänyt pakkasillakin hyvin.
Viimeksi muokannut atr, 26.1.2015 11:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ensin kaasuläpän puhdistus ja sen egr:n vaihto. Sen jälkeen egr:n ja kaasuläpän sopeutus ni pitäs kadota. System too lean ei tuu ihan pienellä vaivalla ja siihen yleensä tuppaa liittymään lambdojen toimimattomuus. TOSIN noita koodeja tuppaa aina tulemaan rypäs kun läppä on likanen ja/tai egr kettuilee ja motti ei pelitä oikein. EGR pitää tosiaan kans sopeuttaa. Samalla tavalla humppas itsellä ja katos noilla kahdella. Lambdasta ei kyllä meikäläisen kinneri ole ikinä herjannutkaan. Jos kaasu seilaa tolleen ni sehän sen valon sytkää aika välittömästi siel taulussa.
Jännite vois olla laturilta parempikin, mutta niin kauan kuin käynnistyy nätisti ja laturivalo ei syty ni ei huolta siitä. Jos siellä jokin ongelma on, niin se on nimenomaan laturissa eikä hihnassa tai akussa. Ootko varma ettei testi näytä akun jännitettä? Laturin jännitteen saa parhaiten mittaamalla sen itse manuaalisesti.
Jännite vois olla laturilta parempikin, mutta niin kauan kuin käynnistyy nätisti ja laturivalo ei syty ni ei huolta siitä. Jos siellä jokin ongelma on, niin se on nimenomaan laturissa eikä hihnassa tai akussa. Ootko varma ettei testi näytä akun jännitettä? Laturin jännitteen saa parhaiten mittaamalla sen itse manuaalisesti.
Ensin kaasuläpän puhdistus ja sen egr:n vaihto. Sen jälkeen egr:n ja kaasuläpän sopeutus ni pitäs kadota. System too lean ei tuu ihan pienellä vaivalla ja siihen yleensä tuppaa liittymään lambdojen toimimattomuus. TOSIN noita koodeja tuppaa aina tulemaan rypäs kun läppä on likanen ja/tai egr kettuilee ja motti ei pelitä oikein. EGR pitää tosiaan kans sopeuttaa. Samalla tavalla humppas itsellä ja katos noilla kahdella. Lambdasta ei kyllä meikäläisen kinneri ole ikinä herjannutkaan. Jos kaasu seilaa tolleen ni sehän sen valon sytkää aika välittömästi siel taulussa.
Jännite vois olla laturilta parempikin, mutta niin kauan kuin käynnistyy nätisti ja laturivalo ei syty ni ei huolta siitä. Jos siellä jokin ongelma on, niin se on nimenomaan laturissa eikä hihnassa tai akussa. Ootko varma ettei testi näytä akun jännitettä? Laturin jännitteen saa parhaiten mittaamalla sen itse manuaalisesti.
Uusi EGR ja kaasuläpän putsaus + sopeutukset tehty ja ongelma on hävinnyt. Meni myös katsastuksesta läpi, eli lambdatkin lienevät kunnossa. VCDS näytti yllättäen myös jäähdytinnesteen lämpöanturin vikakoodia:
01039 - Coolant Temperature Sensor (G2)
64-10 - Not Currently Testable - Intermittent
Onkohan anturi kohta porsimassa? Auto on käynnistynyt mielestäni ihan hyvin niin kylmänä kuin lämpimänäkin ja lämpömittari näyttää toimivan oikein.
Ja vielä, osaako joku sanoa siitä huohottimen muovisesta "boksista" imusarjan alla näissä 16V koneissa, että tuleeko sieltä paljonkin öljyä ulos jos sen irroittaa? Pitäisi saada huohotinletkua vähän rassattua, öljytikun reiästä oli kirnunnut pienen määrän öljyä.
Hei,
Kaipaisin vinkkejä/tietoa/kokemuksia tyhjäkäyntiongelmaan...
Golf IV ´99 1.4 on kyseessä. Ollut minulla nyt vähän yli kolme vuotta, mittarissa omaa ajoa n. 23 000 (228 000). Erinäisin syin olen viim. puoli vuotta juossut korjaamoilla ja osaa jos toistakin laitettu uutta (mm. laturi laakereineen ja apulaitehihna). Vuosihuolloissakin olen käyttänyt. Mutta, tämän hetken suurin mysteeri on, että tyhjäkäynti kylmänä (kierrokset +1000) on tasainen, mutta jo puolilämpöisenä alle tonnin kierroksilla on epätasainen ja parhaimmassa tapauksessa lähes sammuu.
Vein vuodenvaihteessa jo kertaalleen koslan merkkihuoltoon kun sammui lyhyellä pätkällä jokaiseen risteykseen. Tutkailujensa jälkeen olivat sitä mieltä, että kaasuläppä finito ja lambda-anturi mykkänä. Nämä ovat nyt korjattu, mutta oire silti vielä olemassa. Ajossa ei ole ollut mitään ongelmaa, tai ainakaan en erota jos jotain pientä on. Eilen aamulla sitten ajoin samaisen huollon pihaan ja siinä tuumaillessamme ongelmaa, setäsamuli luki vikakoodit, mutta mitään ei löytynyt. Epäili jotain jonkun venttiilin karstoittumista tms?
Olisin äärimmäisen kiitollinen jos ajatuksia tai näkemyksiä syypäästä saisin teiltäkin, vaikka ensi viikolla uusi aika vian etsintään samaan lafkaan on varattuna...
Kaipaisin vinkkejä/tietoa/kokemuksia tyhjäkäyntiongelmaan...
Golf IV ´99 1.4 on kyseessä. Ollut minulla nyt vähän yli kolme vuotta, mittarissa omaa ajoa n. 23 000 (228 000). Erinäisin syin olen viim. puoli vuotta juossut korjaamoilla ja osaa jos toistakin laitettu uutta (mm. laturi laakereineen ja apulaitehihna). Vuosihuolloissakin olen käyttänyt. Mutta, tämän hetken suurin mysteeri on, että tyhjäkäynti kylmänä (kierrokset +1000) on tasainen, mutta jo puolilämpöisenä alle tonnin kierroksilla on epätasainen ja parhaimmassa tapauksessa lähes sammuu.
Vein vuodenvaihteessa jo kertaalleen koslan merkkihuoltoon kun sammui lyhyellä pätkällä jokaiseen risteykseen. Tutkailujensa jälkeen olivat sitä mieltä, että kaasuläppä finito ja lambda-anturi mykkänä. Nämä ovat nyt korjattu, mutta oire silti vielä olemassa. Ajossa ei ole ollut mitään ongelmaa, tai ainakaan en erota jos jotain pientä on. Eilen aamulla sitten ajoin samaisen huollon pihaan ja siinä tuumaillessamme ongelmaa, setäsamuli luki vikakoodit, mutta mitään ei löytynyt. Epäili jotain jonkun venttiilin karstoittumista tms?
Olisin äärimmäisen kiitollinen jos ajatuksia tai näkemyksiä syypäästä saisin teiltäkin, vaikka ensi viikolla uusi aika vian etsintään samaan lafkaan on varattuna...
Oon nyt pidemmän aikaa tapellu päästöjen kanssa, enkä saa niitä mitenkään kuriin. Auto toimii muuten normaalisti, mutta savuttaa lämpösenä paljon eikä mene mistään päästöistä läpi.
Vaihdetut osat: Lambda, Katalysaattori, Tulpat, Ilmansuodatin, tulpanjohtoja.
Kaasuläppä puhdistettu, öljyt ja bensat vaihdettu yms. Putki ei vuoda.
Tuli vaan mieleen että onko näissä vehkeissä 2 vai 1 lambdaa? Omassani oli vain yksi heti pakosarjan jälkeen.
Niin ja mitään vikakoodia auto ei anna.
Golf IV 1.4 ahw -99
Vaihdetut osat: Lambda, Katalysaattori, Tulpat, Ilmansuodatin, tulpanjohtoja.
Kaasuläppä puhdistettu, öljyt ja bensat vaihdettu yms. Putki ei vuoda.
Tuli vaan mieleen että onko näissä vehkeissä 2 vai 1 lambdaa? Omassani oli vain yksi heti pakosarjan jälkeen.
Niin ja mitään vikakoodia auto ei anna.
Golf IV 1.4 ahw -99
Kaikki päästöarvot koholla, savu on valkoista ja haisee aivan normaalilta pakokaasulta. Öljyn kulutusta vaikea seurata kun auto ei ole tieliikenne käytössä, mutta se mitä konttorille ja takasin + tyhjäkäynnit ja huudatukset tallissa, niin ei ole syöny öljyä.
oma epäilykseni palaa takaisin kattiin päästöjen puolesta. Savutukseen en osaa sanoa juuta tai jaata.
oma epäilykseni palaa takaisin kattiin päästöjen puolesta. Savutukseen en osaa sanoa juuta tai jaata.
Tulpat tarkistin tänään ja ne oli aivan kuin uudet, niinkuin kuuluukin. Irroitin samalla myös imusarjan, egr:n ja Map-anturin. Map-anturin ja egr:n puhdistin ja huomenna tarkoitus laittaa imusarja bensaan likoamaan.
Tuon suutintestin voisin tehdä siinä vaiheessa kun alan laittaa osia paikalleen. Ikinä en ole sitä tehnyt, joten neuvoja/niksejä siihen?
Suutintukki on nyt siis irti.
Tuon suutintestin voisin tehdä siinä vaiheessa kun alan laittaa osia paikalleen. Ikinä en ole sitä tehnyt, joten neuvoja/niksejä siihen?
Suutintukki on nyt siis irti.
Tänään tuli napattua BCB:stä kaasuläppäkotelo irti ja puunattua se uudenkarhean näköiseksi. Aivan käsittämätön määrä karstaa oli kaasuläpän alla ja kotelon seinämillä. Nyt on kaasuläppäkotelo takaisin paikallaan uudella tiivisteellä ja sopeutettu.
Sopeutin samalla vielä uudehkon EGR:n, toivottavasti pysyy vikavalot sammuksissa. Tähän mennessä syttynyt viikon sisällä nollauksen jälkeen. Tyhjäkäynti vaikutti ainakin tasoittuneen, mitä ehdin kokeilla.
Sopeutin samalla vielä uudehkon EGR:n, toivottavasti pysyy vikavalot sammuksissa. Tähän mennessä syttynyt viikon sisällä nollauksen jälkeen. Tyhjäkäynti vaikutti ainakin tasoittuneen, mitä ehdin kokeilla.
Boah. Map-anturi vois olla syyllinen tuohon toimintaan. Se on joko paskanen tai paskana. Se kun mittaa imusarjan ilmanpainetta ja lämpöjä. Jotkut sanoo että se on helppo ottaa irti, mutta itse ainakin jouduin irrottamaan koko imusarjan ennenkuin sain ruuvit auki anturista. Löytyy siis imusarjasta apukuskinpuolelta. Muistaakseni kahdella torxilla kiinni ja vieressä paljon muita johtoja, lähellä öljytikkua.
Hiukan epäilen Map-anturivikaa. Koskaan ennen ei ole siitä valittanut. Auto on aikaisemmin toiminut moitteettomasti vikavalon polttelua lukuun ottamatta.
Voisiko joku vääntää rautalangasta, kuinka tuo kaasuläpän sopeutus kuuluu tehdä BCB-moottorilla? Pitääkö vanhat arvot jotenkin hävittää ensin kuten jossain sanotaan?
Olen VCDS:llä Basic setting:n kautta Group 60 suorittanut sopeutuksen. Läppä inisee ja Adapt OK tulee näkyville. Mielestäni puhdistin läpän todella huolellisesti ihan kiiltäväksi.
Eilen auto meinasi hyytyä kokonaan, kun lähdin liikenteeseen. Ei totellut kaasupoljinta ollenkaan, kaasu vain "veti tyhjää". Pari kertaa kun käynnisti uudestaan niin pääsin liikkeelle. Tyhjäkäynti on reilu 1000rpm myös lämpimällä koneella kaasuläpän puhdistuksen jälkeen.
Voisiko joku vääntää rautalangasta, kuinka tuo kaasuläpän sopeutus kuuluu tehdä BCB-moottorilla? Pitääkö vanhat arvot jotenkin hävittää ensin kuten jossain sanotaan?
Olen VCDS:llä Basic setting:n kautta Group 60 suorittanut sopeutuksen. Läppä inisee ja Adapt OK tulee näkyville. Mielestäni puhdistin läpän todella huolellisesti ihan kiiltäväksi.
Eilen auto meinasi hyytyä kokonaan, kun lähdin liikenteeseen. Ei totellut kaasupoljinta ollenkaan, kaasu vain "veti tyhjää". Pari kertaa kun käynnisti uudestaan niin pääsin liikkeelle. Tyhjäkäynti on reilu 1000rpm myös lämpimällä koneella kaasuläpän puhdistuksen jälkeen.
^^
Tein justiin samalla tavalla ku kone käyttäyty aika hullusti putsauksen jälkeen. Vikakoodit pois ja pelkästään 060 tuonne basic settings toiminnon kautta. Adaptation ok jonka jälkeen ootin ne maagiset 30 sek ja auto toimii normaalisti. Oikeaoppinen sopeutus taitaa olla opittujen arvojen poisto en nyt muista että miten mutta EGR pitäs varmaan sopeuttaa samalla. Itellä on vielä alkuperänen vanha EGR paikallaan joka on varmasti paskanen niin empä tohtinu mennä sen asetuksia sorkkimaan.
Tein justiin samalla tavalla ku kone käyttäyty aika hullusti putsauksen jälkeen. Vikakoodit pois ja pelkästään 060 tuonne basic settings toiminnon kautta. Adaptation ok jonka jälkeen ootin ne maagiset 30 sek ja auto toimii normaalisti. Oikeaoppinen sopeutus taitaa olla opittujen arvojen poisto en nyt muista että miten mutta EGR pitäs varmaan sopeuttaa samalla. Itellä on vielä alkuperänen vanha EGR paikallaan joka on varmasti paskanen niin empä tohtinu mennä sen asetuksia sorkkimaan.
Otin kaasuläppäkotelon vielä uudestaan irti ja puunasin sitä vielä lisää. Ehkä ihan inan verran oli likaa läpän akselin ympärillä, mutta vaikea uskoa että vaikuttaisi. Kohta takaisin paikalleen kunhan sade lakkaa...
Sopeutusta olen koittanut ties kuinka monta kertaa. Samoin EGR:lle tehty. Aina OK läpi, mutta ei vaikutusta.
Kaasuläppää sopeutettaessa noista kahdesta prosenttiluvusta ei tule 100% vaan ehkä 0,3 verran yli 100. Mitä teillä näyttää?
Oireet:
- Liian korkea tyhjäkäynti
- "jälkikäynti" eli muutama kierros normaalia enemmän pyörähtää sammuttaessa
- 17961 - Barometric / Manifold Pressure Signal (Engine- ja Emission Workshop)
- Tyhjäkäynti humppaa kunnolla välillä
Ärsyttää, kun menin ylipäätään koskemaan koko kaasuläppään, vähemmän oli ongelmia ennen puhdistusoperaatiota.
Edit: Ei ollut vaikutusta uudella puhdistusyrityksellä.
Sopeutusta olen koittanut ties kuinka monta kertaa. Samoin EGR:lle tehty. Aina OK läpi, mutta ei vaikutusta.
Kaasuläppää sopeutettaessa noista kahdesta prosenttiluvusta ei tule 100% vaan ehkä 0,3 verran yli 100. Mitä teillä näyttää?
Oireet:
- Liian korkea tyhjäkäynti
- "jälkikäynti" eli muutama kierros normaalia enemmän pyörähtää sammuttaessa
- 17961 - Barometric / Manifold Pressure Signal (Engine- ja Emission Workshop)
- Tyhjäkäynti humppaa kunnolla välillä
Ärsyttää, kun menin ylipäätään koskemaan koko kaasuläppään, vähemmän oli ongelmia ennen puhdistusoperaatiota.
Edit: Ei ollut vaikutusta uudella puhdistusyrityksellä.
Konetilaa tuli tutkittua, mutta imuvuotoa en havainnut. Ehdin jopa epäillä, että imusarja olisi halki. Selailin kuitenkin nettiä hiukan vielä lisää ja kömmin vielä kerran läppärin kanssa autolle. Nyt on tyhjäkäynti noin 700rpm ja toivotaan, että vikavalot pysyy poissa!
Vanhojen asetusten poistaminen:
01 Engine -> 10 Adaptation -> Channel 00 -> Save -> Varoituksen kuittaaminen -> Valmis
Kaasuläpän sopeutus:
01 Engine -> 04 Basic Settings -> Channel 60 -> Go -> ADP. OK -> Odotus 30s -> Valmis
EGR:n sopeutus:
01 Engine -> 04 Basic Settings -> Channel 74 -> Go -> ADP. OK -> Odotus 30s -> Valmis
Kirjoitin nuo VCDS:llä tekemäni toimenpiteet vielä kohta kohdalta, kun itse en ainakaan kovin epämääräisten ohjeiden perusteella uskalla autoa alkaa sorkkimaan. Oma autoni noiden jälkeen vielä yhtenä kappaleena.
Tärkein näistä oli varmasti tuo ensimmäinen kohta, josta löytyi netistä melko huonosti täsmällistä tietoa. Kiitos vinkeistä.
Vanhojen asetusten poistaminen:
01 Engine -> 10 Adaptation -> Channel 00 -> Save -> Varoituksen kuittaaminen -> Valmis
Kaasuläpän sopeutus:
01 Engine -> 04 Basic Settings -> Channel 60 -> Go -> ADP. OK -> Odotus 30s -> Valmis
EGR:n sopeutus:
01 Engine -> 04 Basic Settings -> Channel 74 -> Go -> ADP. OK -> Odotus 30s -> Valmis
Kirjoitin nuo VCDS:llä tekemäni toimenpiteet vielä kohta kohdalta, kun itse en ainakaan kovin epämääräisten ohjeiden perusteella uskalla autoa alkaa sorkkimaan. Oma autoni noiden jälkeen vielä yhtenä kappaleena.
Tärkein näistä oli varmasti tuo ensimmäinen kohta, josta löytyi netistä melko huonosti täsmällistä tietoa. Kiitos vinkeistä.
-
- -
- Viestit: 536
- Liittynyt: 31.7.2003 22:37
Oma -03 Bcb 1.6 16v golfi tekee seuraavaa...
Kulkee ihan fiksusti.. kulutus alle 8 sekalaisessa ajossa... päästöt ok.
Tyhjäkäynti 800rpm ja tosi raskas.. liikkeellelähdöissä tosi laiska ja sammuu lähes aina peruuttaessa.. Toisin sanoen hengetön alakierroksilla.
Ei vikakoodeja.
Kaasuläppääkö lähdetään putsaamaan ja sopeuttamaan?
Kulkee ihan fiksusti.. kulutus alle 8 sekalaisessa ajossa... päästöt ok.
Tyhjäkäynti 800rpm ja tosi raskas.. liikkeellelähdöissä tosi laiska ja sammuu lähes aina peruuttaessa.. Toisin sanoen hengetön alakierroksilla.
Ei vikakoodeja.
Kaasuläppääkö lähdetään putsaamaan ja sopeuttamaan?
Bora '03 1.6 16v bcb moottorilla p0106 korjattu
Terve!
Heitänpä lusikan soppaan kertomalla oman boran ongelmista. Ehkä joku saa vähän vinkkiä omaan rimpulaansa. (ps. itse luin kaikki foorumit läpi mitä netistä suomeksi ja englanniksi, kunnes oikeat vinkit löyty)
Eli ostohetkellä kilometrit oli 113 tkm. Nyt 144 tkm. 1,5 vuotta auton omistaneena aika ajoin lykkäsi p0106 vikakoodia tai vaihtoehtoisesti 17961/17550.
Oireita ei aluksi ollut havaittavissa. Myöhemmin ainoa oire, joka ilmeni oli tasakaasulla ajettaessa lievä nykiminen.
Vaihdoin uuden EGR:n , putsasin kaasuläpän, vaihdoin uuden MAP-anturin, puhdistin huohottimen, tsekkasin imuvuodot (ei löytynyt). Tsekkasin venttiilien ohivuodot -> kaikki kunnossa. Tsekkasin kaikkien anturien toiminnan VCDS:llä (kaikki ok).
Viimeisimmäksi aloin tarkistamaan jakopuolta. Päähihna tuntui jo käsikopelolla löysähköltä. Jakopäärempan aikana tsekattiin että aiemmin tehdyn rempan (89 tkm) jäljiltä jako oli kohdillaan -> ok. alempi kiristäjäkin oli suht hyvässä kunnossa. Silti remmi löysähkö. Tarkka syy arvailujen varassa. (Ehkä pakonokan ja kampiakselin eli remmin vetävä puoli jätetty yhden hammasvälin löysälle asennusvaiheessa. Tai sitten remmi oli venynyt)
Tehtiin siis jakopääremppa, jossa vaihdettiin vesipumppu yms kaikki kiristäjät ja "idlerit". Lopputulemana päähihna huomattavasti kireämpi kuin aeimmin.
Auto toimii siis nyt moitteettomasti ilman vikakoodeja.
Lopuksi summaus siitä mistä vikakoodi mielestäni johtui:
Nokkien välinen remmi piti kutinsa eli se jako oli kunnossa. kampiakselin remmi antoi kuitenkin hetkellisesti löysiä riittävästi, jotta venttiilien overläppi kasvoi liian suureksi mikä aiheutti sen, että palotilasta pääsi paine karkaamaan takaisin imupuolelle. Tämä taas aiheutti MAP-anturin vikakoodin "selittämättömistä paine-eroista". Ilmeisesti jaon heitto oli kuitenkin sen verran pieni, että nokka-akselin tai kampi-akselin tunnistin ei herjannut omia koodejaan. Ota ja tiedä.
Heitänpä lusikan soppaan kertomalla oman boran ongelmista. Ehkä joku saa vähän vinkkiä omaan rimpulaansa. (ps. itse luin kaikki foorumit läpi mitä netistä suomeksi ja englanniksi, kunnes oikeat vinkit löyty)
Eli ostohetkellä kilometrit oli 113 tkm. Nyt 144 tkm. 1,5 vuotta auton omistaneena aika ajoin lykkäsi p0106 vikakoodia tai vaihtoehtoisesti 17961/17550.
Oireita ei aluksi ollut havaittavissa. Myöhemmin ainoa oire, joka ilmeni oli tasakaasulla ajettaessa lievä nykiminen.
Vaihdoin uuden EGR:n , putsasin kaasuläpän, vaihdoin uuden MAP-anturin, puhdistin huohottimen, tsekkasin imuvuodot (ei löytynyt). Tsekkasin venttiilien ohivuodot -> kaikki kunnossa. Tsekkasin kaikkien anturien toiminnan VCDS:llä (kaikki ok).
Viimeisimmäksi aloin tarkistamaan jakopuolta. Päähihna tuntui jo käsikopelolla löysähköltä. Jakopäärempan aikana tsekattiin että aiemmin tehdyn rempan (89 tkm) jäljiltä jako oli kohdillaan -> ok. alempi kiristäjäkin oli suht hyvässä kunnossa. Silti remmi löysähkö. Tarkka syy arvailujen varassa. (Ehkä pakonokan ja kampiakselin eli remmin vetävä puoli jätetty yhden hammasvälin löysälle asennusvaiheessa. Tai sitten remmi oli venynyt)
Tehtiin siis jakopääremppa, jossa vaihdettiin vesipumppu yms kaikki kiristäjät ja "idlerit". Lopputulemana päähihna huomattavasti kireämpi kuin aeimmin.
Auto toimii siis nyt moitteettomasti ilman vikakoodeja.
Lopuksi summaus siitä mistä vikakoodi mielestäni johtui:
Nokkien välinen remmi piti kutinsa eli se jako oli kunnossa. kampiakselin remmi antoi kuitenkin hetkellisesti löysiä riittävästi, jotta venttiilien overläppi kasvoi liian suureksi mikä aiheutti sen, että palotilasta pääsi paine karkaamaan takaisin imupuolelle. Tämä taas aiheutti MAP-anturin vikakoodin "selittämättömistä paine-eroista". Ilmeisesti jaon heitto oli kuitenkin sen verran pieni, että nokka-akselin tai kampi-akselin tunnistin ei herjannut omia koodejaan. Ota ja tiedä.
-
- -
- Viestit: 536
- Liittynyt: 31.7.2003 22:37
Eipä omassa autossani vikavalo pysynyt poissa. Edelleen antaa "EGR Excessive Flow"-vikakoodin ja Emission Workshop-varoituksen.
Täällä on ollut puhetta ECU:n päivittämisestä, joka olisi mahdollisesti ainoa keino päästä tuosta viasta eroon. Voinko tarkistaa jostain ohjelmaversion, josta näkisin onko autoni jo mahdollisesti päivitetty?
Muuten auto on toiminut hyvin. Vikakoodi ilmestyy nollauksen jälkeen noin viikon-kahden päästä takaisin.
Täällä on ollut puhetta ECU:n päivittämisestä, joka olisi mahdollisesti ainoa keino päästä tuosta viasta eroon. Voinko tarkistaa jostain ohjelmaversion, josta näkisin onko autoni jo mahdollisesti päivitetty?
Muuten auto on toiminut hyvin. Vikakoodi ilmestyy nollauksen jälkeen noin viikon-kahden päästä takaisin.
edelliseen kommenttiini korjaus
Moro!
Eli edellisen kommenttini jälkeen vikavalot palasivat tauluun....
Vika nyttemmin korjattu ja delphi ohjelmalla ajossa logiteltuani syyllinen olikin lopulta kaasuläppäkotelo. Sen vaihdoin ja nyt pelaa kuin unelma....
Eli edellisen kommenttini jälkeen vikavalot palasivat tauluun....
Vika nyttemmin korjattu ja delphi ohjelmalla ajossa logiteltuani syyllinen olikin lopulta kaasuläppäkotelo. Sen vaihdoin ja nyt pelaa kuin unelma....
Anturivika?
Hei!
Mataisiko joku osata sanoa mikä meidän Golffissa on vikana?
Auto on siis -99 VW Golf IV 1,4 AHW moottorilla.
Kylmänä toimii hyvin, mutta kun lämöt saavuttavat 90 astetta ongelmat alkavat.
Tyhäkäynti toimii edelleen normaalisti, mutta kun kierroksia nostaa 2000 tietämille alkaa nykiminen ja kierrokset sahaavat edestakaisin. Auto meinaa sammua eikä sillä pääse millään ajamaan. Samaan aikaan pakoputkesta tulee nestettä (mahdollisesti bensaa). Tätä kestää vain hetken. Tämän jälkeen kierros lukumittari putoaa nollaan ja öljyvalo alkaa vilkkua. Samalla auto alkaa jälleen toimia normaalisti, paitsi kierroslukumittari näyttää nollaa ja öljyvalo vilkkuu. Auton sammuttaminen nollaa tilanteen ja kun auton käynnistää uudelleen niin tyhjäkäynnillä auto toimii normaalisti, mutta ongelmat alkavat uudelleen kun nostaa kierroksia.
Mataisiko joku osata sanoa mikä meidän Golffissa on vikana?
Auto on siis -99 VW Golf IV 1,4 AHW moottorilla.
Kylmänä toimii hyvin, mutta kun lämöt saavuttavat 90 astetta ongelmat alkavat.
Tyhäkäynti toimii edelleen normaalisti, mutta kun kierroksia nostaa 2000 tietämille alkaa nykiminen ja kierrokset sahaavat edestakaisin. Auto meinaa sammua eikä sillä pääse millään ajamaan. Samaan aikaan pakoputkesta tulee nestettä (mahdollisesti bensaa). Tätä kestää vain hetken. Tämän jälkeen kierros lukumittari putoaa nollaan ja öljyvalo alkaa vilkkua. Samalla auto alkaa jälleen toimia normaalisti, paitsi kierroslukumittari näyttää nollaa ja öljyvalo vilkkuu. Auton sammuttaminen nollaa tilanteen ja kun auton käynnistää uudelleen niin tyhjäkäynnillä auto toimii normaalisti, mutta ongelmat alkavat uudelleen kun nostaa kierroksia.
Viimeksi muokannut SeMarko, 13.5.2015 13:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Edelleen sama murhe jatkuu. Eli päästöt koholla, varsinkin hc sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla huitelee jossain 250 molemminpuolin.
Auto toimii mielestäni siis muuten normaalisti, mutta savuttaa todella paljon lämpösellä koneella. Ihan valkoista puhdasta pakokaasua se on, mutta aivan hirveitä määriä.
Mietinkin että voisiko kyseessä olla auton ryyppy, kun autoa joutui tänään vähän sahailemaan käyntiin.
Osaako joku kertoa minkä anturin tms kautta tuo ryyppy toimii? Itselle tulee mieleen vain moottorinlämpötila-anturi sekä lambda, mutta molemmat on uusia.
Silti joku viisaampi voisi kertoa että minkä kautta tuo ryyppy toimii, niin voisi asiaa paremmin tutkia.
Muutkin vaihtoehdot ja neuvot ovat tervettulleita.
Auto toimii mielestäni siis muuten normaalisti, mutta savuttaa todella paljon lämpösellä koneella. Ihan valkoista puhdasta pakokaasua se on, mutta aivan hirveitä määriä.
Mietinkin että voisiko kyseessä olla auton ryyppy, kun autoa joutui tänään vähän sahailemaan käyntiin.
Osaako joku kertoa minkä anturin tms kautta tuo ryyppy toimii? Itselle tulee mieleen vain moottorinlämpötila-anturi sekä lambda, mutta molemmat on uusia.
Silti joku viisaampi voisi kertoa että minkä kautta tuo ryyppy toimii, niin voisi asiaa paremmin tutkia.
Muutkin vaihtoehdot ja neuvot ovat tervettulleita.
Edelleen sama murhe jatkuu. Eli päästöt koholla, varsinkin hc sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla huitelee jossain 250 molemminpuolin.
Auto toimii mielestäni siis muuten normaalisti, mutta savuttaa todella paljon lämpösellä koneella. Ihan valkoista puhdasta pakokaasua se on, mutta aivan hirveitä määriä.
Jos sitä valkosta höyryä pukkaa todella paljon myös lämpösenä niin kannentiiviste menny ja polttaa nestettä. Oletettavasti myös syö nestettä jonku verran? Neste siellä palotilassa heikentää palamista ja nostaa HC:tä. Kannentiivistettä minä ekana syyttäisin.
Anturivika?
Nyt on luettu vikakoodit merkkiliikkeessä.
Moottorin käyntinopeusanturin epälooginen arvo ja vika on satunnainen.
Osaako joku kertoa millainen operaatio sen vaihto on?
Sijaitsee kuulemma moottorin takapuolella ja on suunnattu vauhtipyörään päin.
Kyseessä siis 1,4 AHW moottori.
Moottorin käyntinopeusanturin epälooginen arvo ja vika on satunnainen.
Osaako joku kertoa millainen operaatio sen vaihto on?
Sijaitsee kuulemma moottorin takapuolella ja on suunnattu vauhtipyörään päin.
Kyseessä siis 1,4 AHW moottori.
Anturivika?
Nyt on anturi vaihdettu ja ongelma jatkuu edelleen.
Onko ideoita mitä seuraavaksi?
Onko ideoita mitä seuraavaksi?
AZD:ssä on ilmaantunut sellainen ominaisuus, että kunnolla lämmettyään tyhjäkäynti seilaa aavistuksen verran, alle 100 RPM mutta kumminkin. Itse ajossa ei nyi eikä aiheuta vikakoodeja tai moottorin vikavaloa.
Talvellahan tuo vikavalo pysyi sitkeästi päällä, ja lähti lopulta EGR:n uusimisella ja kaasuläpän puhdistuksella + sopeutuksilla. Juttua on tuossa ylempänä.
Mikäs voi vielä heiluttaa tyhjäkäyntiä? Eilen viimeksi puhdistin kaasuläpän ja tein sopeutukset sille ja EGR:lle, tyhjäkäynti seilaa edelleen. Myös MAPin olen aiemmin keväällä puhdistanut huolellisesti.
Mitä vaikutuksia jäähdytinnesteen lämpöanturin vaihdolla on? Auto käynnistyy mielestäni hyvin, lämpimänä vain murto-osan nopeammin. Voivatko 245tkm ajetut lambdat sotkea tyhjäkäyntiä ilman että jää vikakoodeja? Entäs jos pakoputki vähän vuotaisi?
Talvellahan tuo vikavalo pysyi sitkeästi päällä, ja lähti lopulta EGR:n uusimisella ja kaasuläpän puhdistuksella + sopeutuksilla. Juttua on tuossa ylempänä.
Mikäs voi vielä heiluttaa tyhjäkäyntiä? Eilen viimeksi puhdistin kaasuläpän ja tein sopeutukset sille ja EGR:lle, tyhjäkäynti seilaa edelleen. Myös MAPin olen aiemmin keväällä puhdistanut huolellisesti.
Mitä vaikutuksia jäähdytinnesteen lämpöanturin vaihdolla on? Auto käynnistyy mielestäni hyvin, lämpimänä vain murto-osan nopeammin. Voivatko 245tkm ajetut lambdat sotkea tyhjäkäyntiä ilman että jää vikakoodeja? Entäs jos pakoputki vähän vuotaisi?
Lambdat yleensä aiheuttaa tuota kierrosten seilaamista eivätkä anna vikakoodia kovin herkästi jos ne edelleen jollain tasolla toimii. Silloin yleensä antaa vikakoodin jos on kokonaan käynyt pois käytöstä tai ovat rikki.
Sitä en osaa tässä tilanteessa sanoa johtuuko tuo autosi oire lambdasta, mutta jos edelleen alkuperäinen lambda kiinni, niin ei varmasti olisi pahitteeksi vaihtaa.
Sitä en osaa tässä tilanteessa sanoa johtuuko tuo autosi oire lambdasta, mutta jos edelleen alkuperäinen lambda kiinni, niin ei varmasti olisi pahitteeksi vaihtaa.
66€ näyttäisi maksavan tuo Sylinterin vuototestisarja. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000020969/
Eli ei mitään ihan ilmaista touhua tuokaan.
Jää kyllä tuohon hintaan ostamatta.
Eli ei mitään ihan ilmaista touhua tuokaan.
Jää kyllä tuohon hintaan ostamatta.
-
- -
- Viestit: 536
- Liittynyt: 31.7.2003 22:37
Pyöriikö bensapumppu samalla kun starttaat? Jos ei ja eikä anna kipinää niin kampiakselin asentotunnistin vois olla syyllinen. Ei yleensä anna vikakoodia ja pätkäsee vedot poikki varottamatta. Tämän anturin kautta ecu tietää että mootttori pyörii ja tunnistaa koneen asennon. Mulla on temppuillu jo nelisen vuotta tuo kampuran asentotunnistin silleen että saattaa sekunniks käyttää vedot poikki ja kierroslukumittari vilahtaa nollassa eikä oo vikakoodeja. Isot pojat kerto että syyllinen ois tuo ko. anturi.[/quote]
No tuota asentotunnistinta aloin miettimään itekkin, mietin vaan kun ei anna mitään vikakoodia siitä. Se tais olla aika hanurista vaihtaa tuohon koneeseen,vaan pittääpä hakia uus anturi ja kokeilla. Bensapumppu kyllä surraa kun virrat laittaa päälle ja tosiaan kipinää ei anna kun starttaa(olen usiammalla tulpalla kokeillut)
Noniin vika löytyi ja auto pelaa taas normaalisti. Konehuoneessa, kuskinpuolella menee muutama johtosarja akun takana semmosessa mustassa muovi kotelossa. Kotelon sisällä oli iso liitin mihin tuli kymmenkunta johtoa. ja liittimen kun aukas oli se täynnä vihriää hapettunutta mössöä ja muutama nasta poikki(meni varmaan kun liittimen nykäs auki)
Piuhat kun liitteli paremmin niin kipinäkin löyty.
Piuhat kun liitteli paremmin niin kipinäkin löyty.
Noni. Tarkoitus olisi hankkia Mk4 polon vk-loppu ruisailuun. Työmatkat hoituu työautolla. Mutta mistään mitään tietäen, niin miten noi heikot bensa 1.4-1.6 litraiset moottorikoodit menee? Jossain muovinen jakohihnan kiristin? Ja männissä irtoava pinnoite?
Toinen vaihtoehto olisi esim. 1.2 AZQ / BME.. onko kokemuksia? Saksasta meinasin hakea joku sopiva romu. Jos sopivaan hintaan löytyy, niin ehdottomasti facelift.
Kiitos etukäteen!
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswage ... k4#Engines
Toinen vaihtoehto olisi esim. 1.2 AZQ / BME.. onko kokemuksia? Saksasta meinasin hakea joku sopiva romu. Jos sopivaan hintaan löytyy, niin ehdottomasti facelift.
Kiitos etukäteen!
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswage ... k4#Engines
Kysytäämpäs täältä... toivotaan jos joku vielä sattuisi vastaamaan
Eli kyseessä 1,6l BCB-koneella oleva golf vm 2003. Seuraavanlainen ongelma:
- moottorin keltainen vikavalo palaa ja nykii joka kierrosalueella pl. tyhjäkäynti joka pysyy hyvin n.700rpm:ssä.
Muutaman kerran keltainen häiriövalo alkoi vilkkumaan hetken, mutta pääsääntöisesti palaa jatkuvasti. Tietty nollauksen jälkeen menee hetki ennenkuin syttyy uudestaan n.5km.
Vikakoodit luettu, alkuun antoi 2. pytylle misfire ja 2.pytylle open circuit. No siitäpä sitten puolan ja tulppien ostoon. Niiden vaihdon jälkeen edelleen 2.pytyn open circuit tai misfire, mut ei molempia yhtäaikaa. Vaihdettu ristiin 2:n ja 3:n puolat, ongelma edelleen 2:ssa. Tarkastettu ECU:n piuhat kosteuden varalta -> ei hapettumia eikä kosteutta. Vaihdoimpa vielä EGR venttiilin (sattui olemaan hyllyssä valmiina). -> Ei vaikutusta.
Liekö ECU, vai jokin asentoanturi, johdot???
Eli kyseessä 1,6l BCB-koneella oleva golf vm 2003. Seuraavanlainen ongelma:
- moottorin keltainen vikavalo palaa ja nykii joka kierrosalueella pl. tyhjäkäynti joka pysyy hyvin n.700rpm:ssä.
Muutaman kerran keltainen häiriövalo alkoi vilkkumaan hetken, mutta pääsääntöisesti palaa jatkuvasti. Tietty nollauksen jälkeen menee hetki ennenkuin syttyy uudestaan n.5km.
Vikakoodit luettu, alkuun antoi 2. pytylle misfire ja 2.pytylle open circuit. No siitäpä sitten puolan ja tulppien ostoon. Niiden vaihdon jälkeen edelleen 2.pytyn open circuit tai misfire, mut ei molempia yhtäaikaa. Vaihdettu ristiin 2:n ja 3:n puolat, ongelma edelleen 2:ssa. Tarkastettu ECU:n piuhat kosteuden varalta -> ei hapettumia eikä kosteutta. Vaihdoimpa vielä EGR venttiilin (sattui olemaan hyllyssä valmiina). -> Ei vaikutusta.
Liekö ECU, vai jokin asentoanturi, johdot???
Vittumaisia öljynpaineongelmia AHW koneessa. Ongelmat alkoi kun kone oksensi öljyt tikun kautta ulos, ei ajoa sen jälkeen.
Oireet on samat kun tässä:
https://www.youtube.com/watch?v=c_aQ4lwubRo
Internetti käännetty kerran jo ympäri ja samantapaisia ongelmia ollut muillakin. Korjauksina tarjottu öljysihdin puhdistusta, nokkakehdon auki käyttämistä ja uudelleen tiivistämistä, vaihtamista, motorflushia, paksumpaa öljyä. Muut onkin tehty, paitsi vaihdettu nokkakehto, seuraavat on jo kokeiltu:
1: Forte motor flush
2: Sihdin puhdistus
3: Uudet 5w40 öljyt
4: Nokkakehdon irrotus ja uudella liimalla kiinni
5: Uudet 20w50 öljyt
eli ei toimi ohkasella eikä paksulla öljyllä sihti nyt melkovarmasti ei ole enää tukossa. Voiko olla että 120tkm ajettu kone on kulunu loppuun jo?
Oireet on samat kun tässä:
https://www.youtube.com/watch?v=c_aQ4lwubRo
Internetti käännetty kerran jo ympäri ja samantapaisia ongelmia ollut muillakin. Korjauksina tarjottu öljysihdin puhdistusta, nokkakehdon auki käyttämistä ja uudelleen tiivistämistä, vaihtamista, motorflushia, paksumpaa öljyä. Muut onkin tehty, paitsi vaihdettu nokkakehto, seuraavat on jo kokeiltu:
1: Forte motor flush
2: Sihdin puhdistus
3: Uudet 5w40 öljyt
4: Nokkakehdon irrotus ja uudella liimalla kiinni
5: Uudet 20w50 öljyt
eli ei toimi ohkasella eikä paksulla öljyllä sihti nyt melkovarmasti ei ole enää tukossa. Voiko olla että 120tkm ajettu kone on kulunu loppuun jo?
Luulisin että vika löytyy johtopuolelta niin kuin minullakin.
Kannattaa tarkistaa kampiakselin ja moottorinkäyntinopeus anturien johdot.
Vika voi myös löytyä akun alta sisälle päin menevästä johtosarjasta ja liittimestä, joka kulkee muovisessa kotelosssa. Lähinnä liittimessä ollut hapettumis ongelmaa.
Kannattaa tarkistaa kampiakselin ja moottorinkäyntinopeus anturien johdot.
Vika voi myös löytyä akun alta sisälle päin menevästä johtosarjasta ja liittimestä, joka kulkee muovisessa kotelosssa. Lähinnä liittimessä ollut hapettumis ongelmaa.
Fiksuimmilta apua ongelmaan. BCB koneisessa Borassa jumi kaasuläppä ja auto ei lähtenyt käyntiin ennen kuin koputteli kaasuläppää. Nyt läppä käytetty irti ja putsattu, tehty läpän sopeutus. Tyhjäkäynti on kuitenkin hiukan korkealla, n. 1200rpm ja sytyttää lähes heti ajoon lähtiessä EPC:n ja pakokaasujärjestelmän merkkivalon.
Koodit:17961 - Barometric / Manifold Pressure Signals
P1553 - 35-00 - Implausible Correlation
17912 - Intake Air System
P1504 - 35-10 - Leak Detected - Intermittent
Vaikka koodit nollaa, niin tulevat testilenkillä takaisin.
Minkä olisi seuraava liike?
[edit] Boah oli laittanut ohjeen ylemmäs vanhojen arvojen poistosta kaasuläpästä. Tein sen ohjeen mukaan ja nyt pelittää!
Vanhojen asetusten poistaminen:
01 Engine -> 10 Adaptation -> Channel 00 -> Save -> Varoituksen kuittaaminen -> Valmis
Kaasuläpän sopeutus:
01 Engine -> 04 Basic Settings -> Channel 60 -> Go -> ADP. OK -> Odotus 30s -> Valmis
EGR:n sopeutus:
01 Engine -> 08 Meas. Blocks -> Channel 74 -> Go -> ADP. OK -> Odotus 30s -> Valmis
[edit]
Koodit:17961 - Barometric / Manifold Pressure Signals
P1553 - 35-00 - Implausible Correlation
17912 - Intake Air System
P1504 - 35-10 - Leak Detected - Intermittent
Vaikka koodit nollaa, niin tulevat testilenkillä takaisin.
Minkä olisi seuraava liike?
[edit] Boah oli laittanut ohjeen ylemmäs vanhojen arvojen poistosta kaasuläpästä. Tein sen ohjeen mukaan ja nyt pelittää!
Vanhojen asetusten poistaminen:
01 Engine -> 10 Adaptation -> Channel 00 -> Save -> Varoituksen kuittaaminen -> Valmis
Kaasuläpän sopeutus:
01 Engine -> 04 Basic Settings -> Channel 60 -> Go -> ADP. OK -> Odotus 30s -> Valmis
EGR:n sopeutus:
01 Engine -> 08 Meas. Blocks -> Channel 74 -> Go -> ADP. OK -> Odotus 30s -> Valmis
[edit]
Mikähän on kun EGR ei anna sopeuttaa itseään? ADP erroria pukkaa, vaikka akkujännite pitäisi olla riittävä ja jäähdytinnesteen lämpötilakin sopiva, kuten Ross-Techin ohjeessa mainitaan. Useamman kerran yritin, välissä odotellen. EGR on aito Pierburg, jonka vaihdoin n. 15 tkm sitten.
Oireena on tyhjäkäynnin pieni seilaus, joka ei tullut kaasuläpän puhdistamisella ja sopeuttamisella kuntoon. Välillä oire on poissa. Vikakoodeja ei ole.
Kone siis -01 AZD, ajettu 256 tkm.
Oireena on tyhjäkäynnin pieni seilaus, joka ei tullut kaasuläpän puhdistamisella ja sopeuttamisella kuntoon. Välillä oire on poissa. Vikakoodeja ei ole.
Kone siis -01 AZD, ajettu 256 tkm.
Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä
Oisko joku kontaktihäikkä? Ei kuitenkaan anna mitään koodia?
Mulla tuli niinkin hieno ongelma kuin epäsäännöllinen nyppiminen 1000 ja 2000rpm välissä. Yleensä kahdesti. Ei vikakoodeja ja kulkee muuten hyvin. Kaasuläppä & egr sopeutettu ja saatu tyhjäkäynti pelittämään vasta kun painoin ilmastoinnin päälle. Oli kyllä aika hämmentävä hetki. Muuten siis kävi noin tonnia läpän puhdistuksen ja sopeutusten jälkeen. Nyppimisoire tuli tulppien uusimisen jälkeen, joten tsekkaan tänään johtoja ja liitoksia muutenkin. Tietty yks vaihtoehto olis vaihtaa tulpat vielä kertaalleen, niin ne on sitten ainakin poissuljettu.
Tekee myös sitä että vakkarilla arpoo motarinopeuksissa. Ikään kuin ei osaisi pitää tasakaasua. Joku oli tän korjannut lämpötila-anturin vaihdolla. Mittarissa lukemat on oikeat, mutta sehän oli kakstoimianturi, joten toinen puoli voi tietty pätkiä. Oisko siitä sit kiinni? Kone bcb -04 ja 302tkm mittarissa :)
edit: tilailin lämpötila-anturin, raportoin tuliko kuntoon sen vaihdolla ongelmat.
Mulla tuli niinkin hieno ongelma kuin epäsäännöllinen nyppiminen 1000 ja 2000rpm välissä. Yleensä kahdesti. Ei vikakoodeja ja kulkee muuten hyvin. Kaasuläppä & egr sopeutettu ja saatu tyhjäkäynti pelittämään vasta kun painoin ilmastoinnin päälle. Oli kyllä aika hämmentävä hetki. Muuten siis kävi noin tonnia läpän puhdistuksen ja sopeutusten jälkeen. Nyppimisoire tuli tulppien uusimisen jälkeen, joten tsekkaan tänään johtoja ja liitoksia muutenkin. Tietty yks vaihtoehto olis vaihtaa tulpat vielä kertaalleen, niin ne on sitten ainakin poissuljettu.
Tekee myös sitä että vakkarilla arpoo motarinopeuksissa. Ikään kuin ei osaisi pitää tasakaasua. Joku oli tän korjannut lämpötila-anturin vaihdolla. Mittarissa lukemat on oikeat, mutta sehän oli kakstoimianturi, joten toinen puoli voi tietty pätkiä. Oisko siitä sit kiinni? Kone bcb -04 ja 302tkm mittarissa :)
edit: tilailin lämpötila-anturin, raportoin tuliko kuntoon sen vaihdolla ongelmat.
Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä
Nykimisongelma ratkesi vaihtamalla tulpat uudelleen uusiin. Näköjään plattareissakin susikappaleita joukossa. Nuo kesti alle tonnin nykimättä. Ykshän siel oli vaan susi mutta kun ei tiedä mikä se noista oli. Nyt ei nyi joka tapauksessa kiihdytyksessä. Katsotaan vaikuttaako lämpötila-anturi sitten siihen vakkariongelmaan motarilla.
edit: piru sain vielä nyppimään kerran. täytyypä seurailla tätä ongelmaa. hankala ilman vikakoodeja tehdä oikeen muuta ku kovaa ajoa :P rasittava vika vaan.
edit: piru sain vielä nyppimään kerran. täytyypä seurailla tätä ongelmaa. hankala ilman vikakoodeja tehdä oikeen muuta ku kovaa ajoa :P rasittava vika vaan.
Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä
Noniin. Netistä vähän ohjeita kun vikakoodia ei ole tullut. Meas. Blocks 15 ja 16 ryhmät näyttää missfiremäärät ja mulla paljastui että ykköspytyssä pätkii eli puola vaihtoon. 15 ryhmä näyttää 1,2,3 Pytyt ja 16 ryhmä nelospytyn. Onnistui ihan vag skannerilla ajossa kun pysyi tarkkana. Vcds varmaan tekee logit mutta mulla ei ollut sitä toimintoa. Nyt sitte puola tilaukseen ja toivotaan vian häipyvän.
Edit: puola vaihdettu ja ongelma poissa. Vielä vaihdan sen lämpötila-anturin tuolta jahka tulee.
Edit: puola vaihdettu ja ongelma poissa. Vielä vaihdan sen lämpötila-anturin tuolta jahka tulee.
Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä
Taas ollaan samassa pisteessä. Auto nykii reippaammin kiihdytettäessä tonnin ja kahen välillä vaihteesta riippumatta. Vaiva on läsnä erityisesti, kun kone joutuu tekemään enemmän töitä eli ylämäet ovat hyvinkin otollisia paikkoja nykimiselle. Oireilee vähempi kylmänä. Alan epäilemään jo kyllä jotain johtovikaa. Vikakoodejahan tämä ei ole antanut tähän päivään asti ja käynnistyy mukisematta ykkösellä ja kulkee tavallisella kulutuksella ja meno muutenkin mutkatonta muutoin paitsi kiihdytellessä. Kipinä sieltä ilmeisesti johonkin jää matkalla, mutta täytyis vielä se paikka löytää. Lämpöanturin vaihdoin ja sen seurauksena tyhjäkäynti on ihan himppusen isompi, mutta ei mainittavasti. Ideoita kellään? Voiko risa egr aiheuttaa missfireä puolalla? EGR on ~2v vanha. Haen tänään taas diagnoosiroippeet, niin saan katsottua antaako vielä samalle pytylle missfireä. Sittenhän homma on selvä, jos eri puola pätkii, mutta jos on jälleen sama, niin täytynee tsekkaa ne johdot.
-
- -
- Viestit: 84
- Liittynyt: 19.10.2014 20:14
Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä
Golf IV BCB 1,6 16v Mulle jätti vikakoodin lambdasta, oli varmin luetuttaa liikkeessä, on ainakin kunnon laite.
Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä
Sain testerin ja ajoin pikkulenkin. Myös nelosen sytytyspuola oli pettänyt eli aina kun nyki, niin antoi missfireä sekin. Aiemmin en tullut sitä tarkastaneeksi, koska ykkönen pätki ja nykiminen oli niin pientä. Nyt vaihdoin tuon nelospuolankin. Katsotaan kauan pelittää vai millon lyö seuraavasta puolasta läpi. Vaihtamallahan nämä korjaantuu kyllä. Koeajot vielä suorittamatta, kun oon lapsenlikkana tällä hetkellä ja rouva omilla asioillaan.
Lämpötila-anturin vaihdon jälkeen näytti testerillä kuuman koneen lämmöks vain 75-76 astetta. Mittariston neula nousee hieman vanhaa anturia hitaammin ja tyhjäkäynti on aivan normaalin ylärajalla 723rpm, kun se oli aiemmin 685rpm vanhalla anturilla. Käynnistyy kyllä kuin palmun alta, mutta niin se teki aiemminkin näillä keleillä ja mun mielestä uus anturi pitää konetta hetken pidempään korotetuilla kierroksilla ennen tippumista perusnopeuteen. Onko ne uutuuttaan tommosia, vai onko mulla joku maanantaikappale osunut kohdalle? Taidan kuiten tunkea vanhan paikoilleen, kun ei vaikuttanut mitenkään menoon sen vaihto ja vanhalla näytti lämmöiks 94 astetta ajon jälkeen. Termari on vaihdettu vasta, joten sekään ei jumi auki, vaan anturi antaa vaan väärää arvoa jostain syystä.
edit: testiajot suoritettu ja kone heräs takas henkiin nelospuolan vaihdon jälkeen. ei pätki yhtään ja vetää pikkukierroksilta asti pirun nätisti. Ens kerralla kun alkaa nykiin, niin tilaan saksasta suosiolla koko sarjan puolia. 12v/300tkm on kyllä ihan kunnioitettavasti syttypuolille. En valita. 2/4 jatkaa edelleen. Saas nähdä millon ne lasahtaa.
Lämpötila-anturin vaihdon jälkeen näytti testerillä kuuman koneen lämmöks vain 75-76 astetta. Mittariston neula nousee hieman vanhaa anturia hitaammin ja tyhjäkäynti on aivan normaalin ylärajalla 723rpm, kun se oli aiemmin 685rpm vanhalla anturilla. Käynnistyy kyllä kuin palmun alta, mutta niin se teki aiemminkin näillä keleillä ja mun mielestä uus anturi pitää konetta hetken pidempään korotetuilla kierroksilla ennen tippumista perusnopeuteen. Onko ne uutuuttaan tommosia, vai onko mulla joku maanantaikappale osunut kohdalle? Taidan kuiten tunkea vanhan paikoilleen, kun ei vaikuttanut mitenkään menoon sen vaihto ja vanhalla näytti lämmöiks 94 astetta ajon jälkeen. Termari on vaihdettu vasta, joten sekään ei jumi auki, vaan anturi antaa vaan väärää arvoa jostain syystä.
edit: testiajot suoritettu ja kone heräs takas henkiin nelospuolan vaihdon jälkeen. ei pätki yhtään ja vetää pikkukierroksilta asti pirun nätisti. Ens kerralla kun alkaa nykiin, niin tilaan saksasta suosiolla koko sarjan puolia. 12v/300tkm on kyllä ihan kunnioitettavasti syttypuolille. En valita. 2/4 jatkaa edelleen. Saas nähdä millon ne lasahtaa.
Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä
Mulla ainakin BCB käy kylmänä pitkään korkeammilla kierroksilla, ja laskee pikkuhiljaa normaaliin nopeuteen.
Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä
Joo niin se tekee mullakin molemmilla antureilla mut alkuperänen tiputtaa tyhjäkäynnin pienemmäksi aikanaan ja näyttää lämmöt oikein testerillä. Toinen näytti tosiaan rasituksen jälkeen omasta mielestä liian vähän.
Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä
Autona golf 1.6 bcb. EPC ja moottorin vikavalo palaa. Tasakaasulla varsinki taajamassa tuntuu pientä nykimistä melkein kokoajan. Yleensä jos lähtee ohittamaan tai muuten antaa reippaammin kaasua saattaa sammua, virrat pois ja uudelleen starttaus ja taas matka jatkuu. Tätä ei välttämättä aina tapahdu. Vikakoodeina seuraavat, 17961 p1553, 17550 p1142 ja 17912 p1504. Kaasuläppä putsattu ja sopeutettu. Koitettu myös EGR:n piuha irti ajaa, ehkä hieman nykiminen tasoittui. Voisko olla tuossa sopeutuksessa jokin pielessä? Sopeutuksen saan tehtyä mutta lueskelin että arvot pitäis jotenkin nollata mutta sitä en saa jostain syystä tehtyä.
Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä
no onko varmasti puhdistettu aivan juurta jaksaen se läppä? sitten sopeutus niin, että ajat sen sopeutuksen ja odotat 30sek. ennenku poistut mihkään valikossa. myös egr:n sopeutus samalla metodilla. Mä en tossa yks kerta meinannu saada pelittää ennenku tyrkkäsin ilmastoinnin päälle ni alko oikee käynti löytyyn koneeseen. Tosin ennen mitään toimenpidettä vaihtaisin melkein ekana egr:n ja sopeuttaisin kaiken uusiks. Yllättävän paljon tulee vikakoodii kun sopeutukset on metässä ja/tai egr ryttyilee. Ite sain aikoinaan seittemän eri koodii irti kun egr alko temppuileen ja kaasuläppä oli likanen ja sopeutus feilas. Toihan voi olla semmonen kombinaatiovaiva sulla tai sit vaan egr sökö. Imupuoli voi olla likanen, jolloin venat ei meinaa pitää ja map-anturi huutelee liian isoja arvoja ja sen takia herjaa imuvuodosta. Sen map-anturin arvon näkee testerillä katsoa ja itelläni muistaakseni tyhjäkäynnillä luokkaa 29-30mbar. Mä en ainakaan saanut nollattua ecun perusarvoja vaikka kuinka luin ohjeet moneen kertaan, mutta toisaalta itellä ei virallista vcds olekaan, vaan semmonen käsilaite, jolla monet hommat onnistuu.
Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä
Juu täytyypä tossa vlopun aikana kokeilla sopeutukset vielä uudestaan samalla kun öljyn vaihto edessä. Kaasuläpän sain kyllä täysin puhtaaksi, aika mäiskeessä se kyllä olikin.
Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä
Kaasuläppä ja egr sopeutettu. Tais tulla viimeks hätäiltyä tossa 30 sekunnin odottelussa, enään ei moottori sammu tai sytytä vikakoodeja.
Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä
Muutaman päivän toimi hyvin, taas samat vikakoodit. Reilummin kun kaasua polkas nii vika ilmeni. Tasakaasulla pientä nykimistä kokoajan. Taitaa tuo egr mennä vaihtoon...suolasen hintanen oli marmorilla kun kysäsin. Näkyy netti olevan pullollaan noita päälle satasen venttiileitä, saako näitä millään toimiin bcb:n motissa?
-
- -
- Viestit: 84
- Liittynyt: 19.10.2014 20:14
Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä
https://youtu.be/3abPrYOrsxo
036131503T
Laitappa yllä oleva numero Ebayn hakukenttään. tuolla varaosa mumerolla, onko sopiva.
036131503T
Laitappa yllä oleva numero Ebayn hakukenttään. tuolla varaosa mumerolla, onko sopiva.
Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä
Polo 1.4 vuosimallia -98 bensakone
Ajettu 210000 km .
Olen ajanut nyt vuoden verran kohta kyseisellä pelillä.
Nyt auto alkoi käymään epätasaisesti tyhjäkäynnillä .
Siihen vaihdettiin tulpat ja tulpan johdot ,virranjakajan kansi , ilman suodatin ...
Auto käy vaan kolmella pytyllä.
Toissa päivänä sammui risteykseen , ei lähtenyt käyntiin .
Hetken johtoja ropattuani , lähti taas , mutta ei pysynyt käynnissä . Ropailin uudestaan , pysyi hädin tuskin käynnissä .
Tänään käynnistyi ,bensa haisee , käy kolmella pytyllä .Pysyy käynnissä vaivoin tyhjäkäynnillä.
Mitään häiriövaloja ei ole koskaan palannut koetaulussa.
Mitä tässä seuraavaksi kokeilisi ? Rahaa ei ole oikein summamutikassa ostaa uusia osia ....
Ajettu 210000 km .
Olen ajanut nyt vuoden verran kohta kyseisellä pelillä.
Nyt auto alkoi käymään epätasaisesti tyhjäkäynnillä .
Siihen vaihdettiin tulpat ja tulpan johdot ,virranjakajan kansi , ilman suodatin ...
Auto käy vaan kolmella pytyllä.
Toissa päivänä sammui risteykseen , ei lähtenyt käyntiin .
Hetken johtoja ropattuani , lähti taas , mutta ei pysynyt käynnissä . Ropailin uudestaan , pysyi hädin tuskin käynnissä .
Tänään käynnistyi ,bensa haisee , käy kolmella pytyllä .Pysyy käynnissä vaivoin tyhjäkäynnillä.
Mitään häiriövaloja ei ole koskaan palannut koetaulussa.
Mitä tässä seuraavaksi kokeilisi ? Rahaa ei ole oikein summamutikassa ostaa uusia osia ....
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa