Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

liuzka
-
Viestit: 3
Liittynyt: 3.6.2013 9:24

ViestiKirjoittaja liuzka » 9.7.2014 17:02

^^

Kyllä ne varmaan jokainen lukisi jos joskus olisi tilannut vikakoodin lukijan, mutta ei ole tullut tilattua.

Pitkällisen tutkinnan jälkeen selvisi että kaasuläpän moottori rikki ja meni koko läppäsysteemi vaihtoon.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 11.8.2014 20:24

Tiskasin nyt tuosta Boratista kaasuläpän kaasuläpän puhdistusaineella ja hammasharjalla perusteellisesti eli kiiltäväksi joka välistä. Sen jälkeen sopeutus VCDS:llä ja johan muuttu ajoneuvon käytös. Kilometrejä mittarissa nyt 206 tkm ja varsinaisia ongelmia ei ole ollut mutta se karstan määrä sielä läpän alapuolella oli melkoinen.

En käsitä että miksikä tuo kaasuläppä pitää aina sopeuttaa jos läppäyksiköstä nappaa piuhan irti vaikka akun kenkä on sitä ennen irrotettu. EPC -ja MIL-valothan sielä loisti taulussa heti kun tein ensikäynnistyksen vaikka oottelin 30 sek. ennen starttia kun virrat oli päällä.

Mielenkiintoista sinänsä niin uutena ominaisuutena tuli "jälkikäynti". Annoin kunnolla happea tuolle vehkeelle operaation jälkeen ja kun ajelin auton talliin ja sammutin niin kone pyörähti vielä muutaman puristustahdin yli. Epäilen että johtuu mahdollisesti läppäyksiköstä imusarjaan valuneesta puhdistusainejäämistä.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 12.8.2014 6:33

Sen sopeutuksen aikana läppä hakee ne rajat mihin se voi liikkua vapaasti ja sen mukaan sitten säätää omaa toiminta-aluettaan. Sen karstaisen läpän kanssa liikkeet ovat olleet varmasti rajoitetummat kuin putipuhtaan läpän. Tämän vuoksi sopeutus on paikallaan...

oopee
-
Viestit: 19
Liittynyt: 16.10.2007 23:04

ViestiKirjoittaja oopee » 23.8.2014 18:49

Golffi IV vm1998 1.4 alkoi röpöttää ja kävin tuossa motarilla vähän antamassa happea josko se alkaisi tokenemaan. Kotiin tultua katselin konetilaan ja öljyä tikun reiästä oli tullut jonkun verran. Röpöttää siis tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla. Vikakoodeja ei ole nyt tähän hätään mahdollista lukea kun lukija on toisessa autossa 600km päässä. Pitäisi jotain keksiä kuitenkin huomenna tuolle että rouva voisi sillä viikon ajella. Pitää sitten viedä tuo tutkimuksiin ja korjaukseen. Ainakin öljyt pitäisi saada pysymään koneessa. Mikähän tuota mahtaisi vaivata, onko tutun kuulosta ropleemaa kellekkään?

EDIT: Vikamuistiin jää ainoastaan koodi 00513, tuo anturi on vaihdettu vastikään. Tehoton tuo myös on. Eikai se auta kun viedä tohtorille.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 26.11.2014 21:55

Oma auto on poltellut vikavaloa jo jonkin aikaa, koodina 16786 eli EGR System - Excessive flow. Koodin nollaamalla syttyi heti uudestaan seuraavalla kerralla, kun lähti ajamaan.

Vaihdoin EGR-venttiilin (Pierthburg-tuote Saksasta kuten alkuperäinenkin on), toimi hyvin viikon verran. Sitten syttyi taas vikavalo ja sama koodi. Pysyy piilossa muutaman päivän, mutta palaa takaisin aina kumminkin. EGR-venttiili on sopeutettu VCDS:llä.

Mistäs seuraavaksi lähtisi tutkimaan? Hiukan jäi epäilyttämään EGR-putken ja imusarjan liitos venttiilin vaihdon jälkeen. Millainen tiiviste tuossa kuuluu olla? Auto toimii muuten hyvin, ei nyi eikä pätki. Aikaisemmin veto hävisi satunnaisest ehkä kerran kuukaudessai, mutta nyt kun olen ajanut 98 oktaanisella niin ei ole moneen kuukauteen tehot hävinneet.

Edit: Kyseessä BCB-moottori ja 2002 vuoden Golf.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 27.11.2014 21:01

ross-tech sanoo että vikakoodi voi tulla jos egr:n johtosarjassa häikkää, egr:n putkistossa vuoto tai egr-venttiili päreinä. Oot nyt fiksannut sieltä venan. Tiivisteet ja putket kuntoon ja tarkasta johdot. Jollain britillä ei ollu lähteny kyseinen koodi kuin vw:n ohjelmistopäivityksellä :o

edit: suosittelen muutenkin ajamaan vain 98 bensalla BCB:llä. Vaikka mitä ongelmaa raportoitu kun ajeltu 95 bensalla. On egr-venoja menny ja imusarjaa tukkeessa ja ties mitä. Muistakaa sitten myös monotella niitä autojanne. BCB:kin luonteeltaan kierroskone ja kulkee jengoilla hyvin -> on tarkotettu ajettavaks niiden jengojen kanssa. Pysyy paikat puhtaana paremmin kun moottori saa kierroksia.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 28.11.2014 0:52

Bensa ollut 98 oktaanista nyt viime kuukaudet. Monoakin auto saa vaikka melko rauhallinen kuljettaja olen.

Vikakoodi tulee tilanteessa, kun kevyttä moottorijarrutusta pitempi pätkä. Normi kaupunkiajossa ei siis ilmaannu.

EGR-venttiilissä tuli mukana uudet tiivisteet joten ongelma voi olla lähinnä EGR-putken imusarjan päässä. Imusarja kun on muovia niin tuo liitos hiukan epämääräinen mielestäni. Johdot täytyy tietysti katsoa vielä.

Onkohan jotain lokitiedostoja, mitä voisi tarkkailla VCDS:llä? Millä perusteella vikakoodi mahdetaan antaa, miten ECU määrittää virtausta?

ahorn
-
Viestit: 42
Liittynyt: 18.5.2012 16:52

ViestiKirjoittaja ahorn » 7.12.2014 10:06

Tappelin itse myös kauan tuon 16786 koodin kanssa. Kokeilin EGR:n puhdistusta ja sopeutusta. Hetken koodi pysyi poissa mutta palasi takaisin. Olin myös kaasuläpän puhdistanut mutta jätin sopeutuksen pois koska käytin akun kaapelit irtin puhdistuksen ajaksi ja läppä näytti sopeutuvan itsekseen kun kaapelit kytki takaisin. Sama 16786 koodi kumminkin palasi aina vaikka välistä koodit nollasin. Päätin sitten vielä kerran avata kaasuläpän ja puhdistaa kunnolla, sopeutus VCDS:llä ja päälle vielä EGR:n sopeutus. Nyt on puoli vuotta ajeltu ilman vikakoodeja.

saqee
-
Viestit: 30
Liittynyt: 8.12.2014 19:05

ViestiKirjoittaja saqee » 8.12.2014 19:18

Tulipa tuossa varattua aika tutulle korjaajalle joka nyt sitten vaihtaa borattiin männät ja muuta hilpettä sisään. Josko se nakutus loppuisi ja öljynkulutus tällä alkaisi pysymään kurissa. En nyt tiedä tuliko hölmöiltyä, mutta jos vaihtamaankin lähden tätä autoa missä on hyvät varusteet ja vähän kilometrejä otan samalla tavalla takkiin. Eikä sitten tosiaan ole takuita etteikö sieltä samanlainen öljypolttimo tulisi. Koneena siis 1.4 16v.
Muutama kysymys nyt on sitten ruvennut tässä mietityttämään että loppuuko tämä koneelle tyypillinen nakutus mäntien vaihdolla kun eikös se teflon pinnoite nimenomaan niistä pääse kulumaan? Toisekseen onko nämä nykyiset männät jo sellasia jotka pitäisi kestää ettei reilun kymppitonnin päästä ala samat oireet? Sanoin kyllä että kattois nyt sellasia kunnon osia, Lähinnä noi männät ja männänrenkaat ettei tarviis alle vuoden sisällä konetta uudelleen aukaista.. Myös onko tarpeen kun tammer dieselillä ehdottelivat samalla reissulla kun kävin kyselemässä hintoja pakoventtiilien vaihtoa, nokka-akselin laakereita uusiin? Kuulemma juurikin pakoventtiileissä ollut jotain, samalla myös vaihtaisivat venttiilivarren kumit ja edellä mainitut laakerit nokka-akseliin.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 11.12.2014 21:50

Tutkin tänään tuon oman BCB:ni vikavalo-ongelmaa. EGR-putken kiinnitystä imusarjaan tuli tutkittua ja havaittua, että toinen putken imusarjaan kiinnittävistä ruuveista ilmeisesti katkennut ja tietysti pätkä jäänyt imusarjassa olevan reijän sisälle.

Tuossa näkyi olevan O-rengas tiivisteenä, jonka kunto näytti hyvältä. Asettelin tuon putken uudestaan paikoilleen niin hyvin kun sen yhdellä pultilla voi saada. Pitää koittaa korjata tuo putken kiinnitys jotenkin. Vikakoodit tuli nollattua jos sattuisivat pysymään poissa.

Kaasuläppäkotelo näytti melko puhtaalta.

HeBee
-
Viestit: 7
Liittynyt: 14.4.2009 20:51

ViestiKirjoittaja HeBee » 15.12.2014 17:54

Liitytäänpäs surullisen kuuluisaan VAG kerhoon. Vw Golf -99 1.4 16V AHW. 4 vuotta vanha ja 70tkm ajettu jakohihna porsi tuossa viikko takaperin. 100km/h vauhdissa oli katkennut

Konetta availin tuossa niin näyttäs kaikki pakopuolen venttiilit olevan vääntyneet ja imupuolelta pari on raapassu mäntiin jäljet.

Nyt kyselisinkin onko porukalla tietoo/kokemuksia tekeekö hihnan katkeeminen konetie nopeuksista pahaakin jälkee tuonne koneen alakerralle. Eli olisiko tuosta mahollista selvitä pelkällä kansi remontilla ja mäntien pikku fiksailulla vai joutuuko remppaa koko koneen ?

Ite autollahan ei ole arvoa kuin parisen tonttua niin päälle tonnin laittaminen remonttiin ei tunnu kovinkaan houkuttelevalta.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 15.12.2014 18:06

Periaatteessa kaikki kiertokankien/kampiakselin vääntymisestä lähtien on mahdollista. Noiden diagnosointi taas on melko työlästä ilman koko motin purkua. Itse liputtaisin käytetyn ja/tai kunnostetun perusmoottorin ostoa ja apulaitteet sitten vanhasta motista kylkeen. Toisaalta taas jos on tilat missä tehdä ni patti vaan irti ja käy kaikki lävitse. Yleensä helpoin tapa vaihtaa motti suosiolla jos on käynyt juur tommonen ns. täystuho. Moni on kyllä varmasti laittanut osina myyntiin kun tommosen arvo ei tosiaan ole mikään tähtitieteellinen. Joku saattaa ostaa konevikasenakin jos sattuu lojumaan tekniikka nurkissa.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 15.12.2014 18:56

vuotta vanha ja 70tkm ajettu jakohihna porsi tuossa viikko takaperin.


Minkä merkkinen tuo katkennu remmi oli?

saqee
-
Viestit: 30
Liittynyt: 8.12.2014 19:05

ViestiKirjoittaja saqee » 15.12.2014 19:09

Liitytäänpäs surullisen kuuluisaan VAG kerhoon. Vw Golf -99 1.4 16V AHW. 4 vuotta vanha ja 70tkm ajettu jakohihna porsi tuossa viikko takaperin. 100km/h vauhdissa oli katkennut

Konetta availin tuossa niin näyttäs kaikki pakopuolen venttiilit olevan vääntyneet ja imupuolelta pari on raapassu mäntiin jäljet.

Nyt kyselisinkin onko porukalla tietoo/kokemuksia tekeekö hihnan katkeeminen konetie nopeuksista pahaakin jälkee tuonne koneen alakerralle. Eli olisiko tuosta mahollista selvitä pelkällä kansi remontilla ja mäntien pikku fiksailulla vai joutuuko remppaa koko koneen ?

Ite autollahan ei ole arvoa kuin parisen tonttua niin päälle tonnin laittaminen remonttiin ei tunnu kovinkaan houkuttelevalta.

Sanotaan nyt jos lähdetään tekemään kansiremonttia ja muutenkin aukomaan kuitenkaan sitten osien laadusta tinkimättä se hinta tulee pyörimään siellä 2000 molemminpuolin töineen. Tietysti jos itsellä on aikaa ja innostusta purkaa ja laittaa niin kyllä siinä paljon halvemmalla selviää. Itse nyt voin ihan kokemuksesta sanoa sillä auto on juuri tälläkin hetkellä korjaamolla purettuna. Tietysti ihan tälläistä mutuilua mutta olettaisin että kyllä siellä alakertakin on poikinut aika mukavasti.
Muutenkin kun näitä 1.4 16v koneita aukoo niin melkein kannattaa samaan kyytiin edes vaihtaa uudet männänrenkaat

HeBee
-
Viestit: 7
Liittynyt: 14.4.2009 20:51

ViestiKirjoittaja HeBee » 15.12.2014 21:50

good yearihan se oli

CaptDjob
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 16.12.2014 7:28

ViestiKirjoittaja CaptDjob » 16.12.2014 7:44

Terve,

ensimmäinen viesti foorumille ja toki ongelmien kera.

Eli kävi eilen aamulla emännälle että starttasi Golf 1.6 BCB -04 golffin pihalta ja antoi heti "engine stop" hälyn. Ehti ajaa 30m. Lopputulos että öljyt pihalla koneesta. Itsellä mielessä kaksi vaihtoehtoa:
1. Tultiin su mökiltä, ajoin pohjan kiveen (en pahasti mutta kuitenkin). Jos ö-pohjaan olisi tullut pikku halkeama, me oltaisiin hyvin päästy kotiin (90km) ja sitten yön aikana valunut loput pois.
2. Huohotin jäätynyt

Tuossa loskasessa kerrostalon pihassa ei paljoa analyysiä tehnyt, mutta sen verran katsoin että öljy ei ainakaan öljytikusta tullut pihalle (eikös tuosta se yleisesti tule jos huohotin jäässä vaikka kampiakselin stefankin voi pullauttaa). Eli voisi viitata öljypohjaan.

Kysymys onkin, voiko öljypohjan vaihtaa ilmaan moottorin nostoa?

t. Kapu

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 16.12.2014 7:49

kyllä se pitäis alakautta onnistua.
Öljypohja tosiaan alumiinia ja aika herkkä ottamaan itseensä :(

edit: pakoputken alkuosa menee öljypohjan ali ja sen joutuu purkamaan edestä pois, mutta eihän se ole mutterien kiertoa kummallisempi operaatio :)
Viimeksi muokannut samza, 16.12.2014 8:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

CaptDjob
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 16.12.2014 7:28

ViestiKirjoittaja CaptDjob » 16.12.2014 8:30

Kiitos vastauksesta.

Tuossahan tosiaan on voinut käydä niin, että öljypohja vähän haljennut ja sitten kun päässyt kotia ja moottori kylmennyt, niin halkeama avautunut. Toivotaan tuota, kuulostaa helpolta korjaukselta ja öljypohjat näköjään halpoja kuin saippua.

epk
-
Viestit: 61
Liittynyt: 6.1.2004 22:29

ViestiKirjoittaja epk » 18.12.2014 18:55

bora 2001 1.6-16v bensa ja 105hv , Autoa joutuu starttaamaan 2-4 kertaa kun asteita ulkona 0-5. Ekalla ei lupaa, toisilla kerroilla lupaa/starttaa.

Kun lämpötila yli 15 ja aurinko paistanut autoon muutaman tunnin, niin saattaa startata ekalla. Polttoainepumppu hörähtää aamuisin aina, mutta työpäivän jälkeen ei yleensä. Ei vaikuta starttiin vaikka pumppu toimisikin. Kun kierroksia nostaa startin jälkeen yli neljään tonniin ni sammuu, muuten ei käynnissä mitään erikoista.
vikokoodeja ei anna. Mistähän lähtis vikaa etsimään ?

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 18.12.2014 20:28

no ensimmäisenä tarkastat bensanpaineet. pumppu voi huutaa mutta ei välttämättä kehitä tarpeeksi painetta. Työpäivä lienee ainakin 8h. pumpun pitäisi ton ajan jälkeen hörähtää aina. Mekaaninen vika niin ei anna vikakoodia :) Lämpötila kehittää painetta tankkiin, jolloin kerää tarpeeksi b-painetta. Näin ajattelisin.

atr
-
Viestit: 27
Liittynyt: 6.11.2014 0:05

ViestiKirjoittaja atr » 25.1.2015 22:13

Golf 1.6 16V AZD vm 2001, ajettu 240tkm.

Auto toimi normaalisti siihen saakka kunnes oli viime syksynä 5 viikkoa seisonnassa ennen jakopään remppaa. Käynnistyi kyllä akun latauksen jälkeen ilman ongelmia, mutta pian tyhjäkäynti alkoi seilata voimakkaasti ja ESP:n ja EPC:n varoitusvalot syttyivät. Selvisi, että jarrutehostimen ja imusarjan välinen alipaineletku oli haljennut useammasta kohtaa. Ilmastointiteippikorjauksen jälkeen varoitusvalot sammuivat ja käynti tasaantui, mutta nyt syttyi vuorostaan CE-valo. Autolla ajeltiin CE-valo päällä kunnes teipattu alipaineletku saatiin vaihdettua uuteen. Sitten luettiin vikakoodit, joita löytyi 3 kpl:

P0171 System Too Lean Bank 1
P0402 Exhaust Gas Recirculation Flow: Excessive Detected
P0140 O2 Sensor Circuit, Bank 1 Sensor 2: No Activity Detected / Sporadic

Koodien arveltiin johtuneen pitkästä seisonnasta ja haljenneesta alipaineletkusta koska auto toimi muuten hyvin. CE-valo kuitenkin syttyi vikakoodien nollauksen jälkeen uudestaan vielä samana päivänä. Seuraavalla lukukerralla näkyivät vain koodit P0171 ja P0402. Vähäisestä ajosta ja kylmistä ilmoista johtuen tyhjäkäyntiongelmasta ei tässä vaiheessa saatu kovin selvää käsitystä.

Tilanne on nyt muutama kuukausi ja 2000 km myöhemmin se, että auto toimii muuten normaalisti, mutta lämmettyään (myös kelin on oltava leuto?) tyhjäkäynti alkaa seilata. Ajossa ei ole mitään nykimistä ja tehot ovat tallella, käyntiäänikin on suorastaan nätti. CE-valo tulee aina nollauksen jälkeen takaisin parinkymmenen kilometrin ajon jälkeen. Päästöjen OBD-osatestit näyttäisivät menevän läpi niin lambdojen kuin EGR:nkin osalta (ainakin jos ehtivät valmistua ennen CE-valon syttymistä uudelleen). Vikakoodeja ei enää välttämättä löydy kuin tuo P0171 (System Too Lean) eikä aina sitäkään, näyttää riippuvan siitä millä OBD-sovelluksella niitä luen. Mikäli CE-valon nollaa, tyhjäkäynti seilaa vielä enemmän kuin CE-valon ollessa päällä (joku vikasietotila ei ole päällä?), jopa niin paljon että auto saattaa sammua tyhjäkäynnillä.

Youtube-video tyhjäkäynnin seilaamisesta

Olen tankannut autoon koko ajan 98:aa ostettuani sen viime kesänä ja kiihdytykset motarille ovat reippaita. ;)

Jakopään rempan lisäksi autoon on vaihdettu ainakin tulpat, puolat, puolien liittimet ja nokka-akselin asentotunnistin (sai vähän osumaa). Kaasuläppäkotelo on puhdistettu melko hyvin (mutta ei sopeutettu) ja uusi alkuperäinen EGR-venttili kaikkine tiivisteineen, pultteineen ja putkineen odottaa asennusta. Olen epäillyt vian johtuvan jollakin tavalla auki jumittavasta EGR:stä.

Tarkoitus olisi nyt käydä vielä kaasuläppäkotelo nanometrin tarkasti läpi, lyödä uudet EGR-osat paikoilleen ja tehdä molemmille sopeutukset. Voiko lambdoissa olla vikaa, vaikka päästöjen osatestit ovatkin menneet läpi? Olin tänään älypuhelimeni heppoisella OBD-testerillä katsovinani, että katin jälkeinen lambda (eli tuo sensor 2) näytti tyhjäkäynnillä 0.02-0.04v jännitettä. Auton laturi muuten näyttää OBD-testerin kautta normaalissa ajossa vain 12.6-12.7v latausjännitettä, korkeimmillaankin vain 13.1v.. voiko sillä olla yhteyttä tähän? Hihna vaikutti ihan kireältä ja akku on riittänyt pakkasillakin hyvin.
Viimeksi muokannut atr, 26.1.2015 11:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 26.1.2015 7:53

Ensin kaasuläpän puhdistus ja sen egr:n vaihto. Sen jälkeen egr:n ja kaasuläpän sopeutus ni pitäs kadota. System too lean ei tuu ihan pienellä vaivalla ja siihen yleensä tuppaa liittymään lambdojen toimimattomuus. TOSIN noita koodeja tuppaa aina tulemaan rypäs kun läppä on likanen ja/tai egr kettuilee ja motti ei pelitä oikein. EGR pitää tosiaan kans sopeuttaa. Samalla tavalla humppas itsellä ja katos noilla kahdella. Lambdasta ei kyllä meikäläisen kinneri ole ikinä herjannutkaan. Jos kaasu seilaa tolleen ni sehän sen valon sytkää aika välittömästi siel taulussa.

Jännite vois olla laturilta parempikin, mutta niin kauan kuin käynnistyy nätisti ja laturivalo ei syty ni ei huolta siitä. Jos siellä jokin ongelma on, niin se on nimenomaan laturissa eikä hihnassa tai akussa. Ootko varma ettei testi näytä akun jännitettä? Laturin jännitteen saa parhaiten mittaamalla sen itse manuaalisesti.

atr
-
Viestit: 27
Liittynyt: 6.11.2014 0:05

ViestiKirjoittaja atr » 1.2.2015 15:16

Ensin kaasuläpän puhdistus ja sen egr:n vaihto. Sen jälkeen egr:n ja kaasuläpän sopeutus ni pitäs kadota. System too lean ei tuu ihan pienellä vaivalla ja siihen yleensä tuppaa liittymään lambdojen toimimattomuus. TOSIN noita koodeja tuppaa aina tulemaan rypäs kun läppä on likanen ja/tai egr kettuilee ja motti ei pelitä oikein. EGR pitää tosiaan kans sopeuttaa. Samalla tavalla humppas itsellä ja katos noilla kahdella. Lambdasta ei kyllä meikäläisen kinneri ole ikinä herjannutkaan. Jos kaasu seilaa tolleen ni sehän sen valon sytkää aika välittömästi siel taulussa.

Jännite vois olla laturilta parempikin, mutta niin kauan kuin käynnistyy nätisti ja laturivalo ei syty ni ei huolta siitä. Jos siellä jokin ongelma on, niin se on nimenomaan laturissa eikä hihnassa tai akussa. Ootko varma ettei testi näytä akun jännitettä? Laturin jännitteen saa parhaiten mittaamalla sen itse manuaalisesti.


Uusi EGR ja kaasuläpän putsaus + sopeutukset tehty ja ongelma on hävinnyt. Meni myös katsastuksesta läpi, eli lambdatkin lienevät kunnossa. VCDS näytti yllättäen myös jäähdytinnesteen lämpöanturin vikakoodia:

01039 - Coolant Temperature Sensor (G2)
64-10 - Not Currently Testable - Intermittent

Onkohan anturi kohta porsimassa? Auto on käynnistynyt mielestäni ihan hyvin niin kylmänä kuin lämpimänäkin ja lämpömittari näyttää toimivan oikein.

Ja vielä, osaako joku sanoa siitä huohottimen muovisesta "boksista" imusarjan alla näissä 16V koneissa, että tuleeko sieltä paljonkin öljyä ulos jos sen irroittaa? Pitäisi saada huohotinletkua vähän rassattua, öljytikun reiästä oli kirnunnut pienen määrän öljyä.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 2.2.2015 8:56

bora 2001 1.6-16v bensa ja 105hv , Autoa joutuu starttaamaan 2-4 kertaa kun asteita ulkona 0-5. Ekalla ei lupaa, toisilla kerroilla lupaa/starttaa.


Lämpötunnistin vaihtoon. Tekee kyllä enimmäkseen tuota lämpösellä koneella mutta miksi ei sekoilisi myös kylmänäkin.

londi
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 4.2.2015 13:15

ViestiKirjoittaja londi » 4.2.2015 15:31

Hei,

Kaipaisin vinkkejä/tietoa/kokemuksia tyhjäkäyntiongelmaan...

Golf IV ´99 1.4 on kyseessä. Ollut minulla nyt vähän yli kolme vuotta, mittarissa omaa ajoa n. 23 000 (228 000). Erinäisin syin olen viim. puoli vuotta juossut korjaamoilla ja osaa jos toistakin laitettu uutta (mm. laturi laakereineen ja apulaitehihna). Vuosihuolloissakin olen käyttänyt. Mutta, tämän hetken suurin mysteeri on, että tyhjäkäynti kylmänä (kierrokset +1000) on tasainen, mutta jo puolilämpöisenä alle tonnin kierroksilla on epätasainen ja parhaimmassa tapauksessa lähes sammuu.

Vein vuodenvaihteessa jo kertaalleen koslan merkkihuoltoon kun sammui lyhyellä pätkällä jokaiseen risteykseen. Tutkailujensa jälkeen olivat sitä mieltä, että kaasuläppä finito ja lambda-anturi mykkänä. Nämä ovat nyt korjattu, mutta oire silti vielä olemassa. Ajossa ei ole ollut mitään ongelmaa, tai ainakaan en erota jos jotain pientä on. Eilen aamulla sitten ajoin samaisen huollon pihaan ja siinä tuumaillessamme ongelmaa, setäsamuli luki vikakoodit, mutta mitään ei löytynyt. Epäili jotain jonkun venttiilin karstoittumista tms?

Olisin äärimmäisen kiitollinen jos ajatuksia tai näkemyksiä syypäästä saisin teiltäkin, vaikka ensi viikolla uusi aika vian etsintään samaan lafkaan on varattuna...

Jaakou
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.9.2014 14:36

ViestiKirjoittaja Jaakou » 27.2.2015 15:30

Oon nyt pidemmän aikaa tapellu päästöjen kanssa, enkä saa niitä mitenkään kuriin. Auto toimii muuten normaalisti, mutta savuttaa lämpösenä paljon eikä mene mistään päästöistä läpi.
Vaihdetut osat: Lambda, Katalysaattori, Tulpat, Ilmansuodatin, tulpanjohtoja.
Kaasuläppä puhdistettu, öljyt ja bensat vaihdettu yms. Putki ei vuoda.

Tuli vaan mieleen että onko näissä vehkeissä 2 vai 1 lambdaa? Omassani oli vain yksi heti pakosarjan jälkeen.
Niin ja mitään vikakoodia auto ei anna.

Golf IV 1.4 ahw -99

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 1.3.2015 11:41

^^

Eihän tuossa ole kuin yks labda. Mistä arvoista pomppaa? Kerroit myös että savuttaa, valkoista, mustaa, sinistä? Syökö öljyä?

Jaakou
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.9.2014 14:36

ViestiKirjoittaja Jaakou » 2.3.2015 7:43

Kaikki päästöarvot koholla, savu on valkoista ja haisee aivan normaalilta pakokaasulta. Öljyn kulutusta vaikea seurata kun auto ei ole tieliikenne käytössä, mutta se mitä konttorille ja takasin + tyhjäkäynnit ja huudatukset tallissa, niin ei ole syöny öljyä.
oma epäilykseni palaa takaisin kattiin päästöjen puolesta. Savutukseen en osaa sanoa juuta tai jaata.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 2.3.2015 8:07

Itse testaisin ettei suuttimet vuoda. Testiä varten suuttimet pitää tosin irroitella. Ootko katsonu tulpista väriä. Veikkaisin että ovat aika tummina.

Jaakou
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.9.2014 14:36

ViestiKirjoittaja Jaakou » 2.3.2015 21:24

Tulpat tarkistin tänään ja ne oli aivan kuin uudet, niinkuin kuuluukin. Irroitin samalla myös imusarjan, egr:n ja Map-anturin. Map-anturin ja egr:n puhdistin ja huomenna tarkoitus laittaa imusarja bensaan likoamaan.
Tuon suutintestin voisin tehdä siinä vaiheessa kun alan laittaa osia paikalleen. Ikinä en ole sitä tehnyt, joten neuvoja/niksejä siihen?
Suutintukki on nyt siis irti.

vw-ukko
-
Viestit: 110
Liittynyt: 1.4.2007 4:21

ViestiKirjoittaja vw-ukko » 3.3.2015 14:46

Vaihda jaakou vielä tuo moottorin lämpötilatunistin, ihan oman mielen rauhantakia. Sekin kun aiheuttaa tommosta helposti.

Jaakou
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.9.2014 14:36

ViestiKirjoittaja Jaakou » 3.3.2015 15:43

Otin tuon moottorin/jäähdytysnesteen lämpötila-anturin irti, mutta ei ainakaan motonetista tuntunut löytyvän oikeaa varaosaa. Pitää jatkaa etsintää jostain muualta.
Osanumero: 059 919 501

E: Tilasin Fixukselta.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 5.3.2015 22:14

Tänään tuli napattua BCB:stä kaasuläppäkotelo irti ja puunattua se uudenkarhean näköiseksi. Aivan käsittämätön määrä karstaa oli kaasuläpän alla ja kotelon seinämillä. Nyt on kaasuläppäkotelo takaisin paikallaan uudella tiivisteellä ja sopeutettu.

Sopeutin samalla vielä uudehkon EGR:n, toivottavasti pysyy vikavalot sammuksissa. Tähän mennessä syttynyt viikon sisällä nollauksen jälkeen. Tyhjäkäynti vaikutti ainakin tasoittuneen, mitä ehdin kokeilla.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 6.3.2015 13:19

Eipä siinä kauaa mennytkään kun taas koodia tuli. Emission- ja Engine Workshop hälytykset tuli. Imusarjan alipaineesta tuli koodi ja tyhjäkäynti ei laske lämpimänäkään alle 1000rpm:ään.

Sopeutuksissa ei ollut ongelmia ja tuota vikakoodia ei ole ennen tullut.

Jaakou
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.9.2014 14:36

ViestiKirjoittaja Jaakou » 7.3.2015 19:45

Boah. Map-anturi vois olla syyllinen tuohon toimintaan. Se on joko paskanen tai paskana. Se kun mittaa imusarjan ilmanpainetta ja lämpöjä. Jotkut sanoo että se on helppo ottaa irti, mutta itse ainakin jouduin irrottamaan koko imusarjan ennenkuin sain ruuvit auki anturista. Löytyy siis imusarjasta apukuskinpuolelta. Muistaakseni kahdella torxilla kiinni ja vieressä paljon muita johtoja, lähellä öljytikkua.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 8.3.2015 21:14

Hiukan epäilen Map-anturivikaa. Koskaan ennen ei ole siitä valittanut. Auto on aikaisemmin toiminut moitteettomasti vikavalon polttelua lukuun ottamatta.

Voisiko joku vääntää rautalangasta, kuinka tuo kaasuläpän sopeutus kuuluu tehdä BCB-moottorilla? Pitääkö vanhat arvot jotenkin hävittää ensin kuten jossain sanotaan?

Olen VCDS:llä Basic setting:n kautta Group 60 suorittanut sopeutuksen. Läppä inisee ja Adapt OK tulee näkyville. Mielestäni puhdistin läpän todella huolellisesti ihan kiiltäväksi.

Eilen auto meinasi hyytyä kokonaan, kun lähdin liikenteeseen. Ei totellut kaasupoljinta ollenkaan, kaasu vain "veti tyhjää". Pari kertaa kun käynnisti uudestaan niin pääsin liikkeelle. Tyhjäkäynti on reilu 1000rpm myös lämpimällä koneella kaasuläpän puhdistuksen jälkeen.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 8.3.2015 21:18

^^

Tein justiin samalla tavalla ku kone käyttäyty aika hullusti putsauksen jälkeen. Vikakoodit pois ja pelkästään 060 tuonne basic settings toiminnon kautta. Adaptation ok jonka jälkeen ootin ne maagiset 30 sek ja auto toimii normaalisti. Oikeaoppinen sopeutus taitaa olla opittujen arvojen poisto en nyt muista että miten mutta EGR pitäs varmaan sopeuttaa samalla. Itellä on vielä alkuperänen vanha EGR paikallaan joka on varmasti paskanen niin empä tohtinu mennä sen asetuksia sorkkimaan.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 10.3.2015 17:29

Otin kaasuläppäkotelon vielä uudestaan irti ja puunasin sitä vielä lisää. Ehkä ihan inan verran oli likaa läpän akselin ympärillä, mutta vaikea uskoa että vaikuttaisi. Kohta takaisin paikalleen kunhan sade lakkaa...

Sopeutusta olen koittanut ties kuinka monta kertaa. Samoin EGR:lle tehty. Aina OK läpi, mutta ei vaikutusta.

Kaasuläppää sopeutettaessa noista kahdesta prosenttiluvusta ei tule 100% vaan ehkä 0,3 verran yli 100. Mitä teillä näyttää?

Oireet:
- Liian korkea tyhjäkäynti
- "jälkikäynti" eli muutama kierros normaalia enemmän pyörähtää sammuttaessa
- 17961 - Barometric / Manifold Pressure Signal (Engine- ja Emission Workshop)
- Tyhjäkäynti humppaa kunnolla välillä

Ärsyttää, kun menin ylipäätään koskemaan koko kaasuläppään, vähemmän oli ongelmia ennen puhdistusoperaatiota.

Edit: Ei ollut vaikutusta uudella puhdistusyrityksellä.

select
-
Viestit: 33
Liittynyt: 5.7.2013 19:00

ViestiKirjoittaja select » 10.3.2015 19:16

vaikuttaa että saa ilmaa jostain boahin peli,kato kaikki mahdolliset letkut että kunnolla kiinni ja ehjiä,etenkin jarruehostajan putki.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 10.3.2015 21:41

Konetilaa tuli tutkittua, mutta imuvuotoa en havainnut. Ehdin jopa epäillä, että imusarja olisi halki. Selailin kuitenkin nettiä hiukan vielä lisää ja kömmin vielä kerran läppärin kanssa autolle. Nyt on tyhjäkäynti noin 700rpm ja toivotaan, että vikavalot pysyy poissa!

Vanhojen asetusten poistaminen:
01 Engine -> 10 Adaptation -> Channel 00 -> Save -> Varoituksen kuittaaminen -> Valmis

Kaasuläpän sopeutus:
01 Engine -> 04 Basic Settings -> Channel 60 -> Go -> ADP. OK -> Odotus 30s -> Valmis

EGR:n sopeutus:
01 Engine -> 04 Basic Settings -> Channel 74 -> Go -> ADP. OK -> Odotus 30s -> Valmis

Kirjoitin nuo VCDS:llä tekemäni toimenpiteet vielä kohta kohdalta, kun itse en ainakaan kovin epämääräisten ohjeiden perusteella uskalla autoa alkaa sorkkimaan. Oma autoni noiden jälkeen vielä yhtenä kappaleena.

Tärkein näistä oli varmasti tuo ensimmäinen kohta, josta löytyi netistä melko huonosti täsmällistä tietoa. Kiitos vinkeistä.

johankoskinen
-
Viestit: 536
Liittynyt: 31.7.2003 22:37

ViestiKirjoittaja johankoskinen » 13.3.2015 7:17

Oma -03 Bcb 1.6 16v golfi tekee seuraavaa...

Kulkee ihan fiksusti.. kulutus alle 8 sekalaisessa ajossa... päästöt ok.

Tyhjäkäynti 800rpm ja tosi raskas.. liikkeellelähdöissä tosi laiska ja sammuu lähes aina peruuttaessa.. Toisin sanoen hengetön alakierroksilla.

Ei vikakoodeja.

Kaasuläppääkö lähdetään putsaamaan ja sopeuttamaan?

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 13.3.2015 15:14

Kaasuläppääkö lähdetään putsaamaan ja sopeuttamaan?


Kyllä se auttaa koska moottorinohjaimen on helpompi korjata käyntiä jos meinaa sammua.

Miggelius
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 20.3.2015 8:52

Bora '03 1.6 16v bcb moottorilla p0106 korjattu

ViestiKirjoittaja Miggelius » 20.3.2015 9:33

Terve!

Heitänpä lusikan soppaan kertomalla oman boran ongelmista. Ehkä joku saa vähän vinkkiä omaan rimpulaansa. (ps. itse luin kaikki foorumit läpi mitä netistä suomeksi ja englanniksi, kunnes oikeat vinkit löyty)

Eli ostohetkellä kilometrit oli 113 tkm. Nyt 144 tkm. 1,5 vuotta auton omistaneena aika ajoin lykkäsi p0106 vikakoodia tai vaihtoehtoisesti 17961/17550.
Oireita ei aluksi ollut havaittavissa. Myöhemmin ainoa oire, joka ilmeni oli tasakaasulla ajettaessa lievä nykiminen.

Vaihdoin uuden EGR:n , putsasin kaasuläpän, vaihdoin uuden MAP-anturin, puhdistin huohottimen, tsekkasin imuvuodot (ei löytynyt). Tsekkasin venttiilien ohivuodot -> kaikki kunnossa. Tsekkasin kaikkien anturien toiminnan VCDS:llä (kaikki ok).

Viimeisimmäksi aloin tarkistamaan jakopuolta. Päähihna tuntui jo käsikopelolla löysähköltä. Jakopäärempan aikana tsekattiin että aiemmin tehdyn rempan (89 tkm) jäljiltä jako oli kohdillaan -> ok. alempi kiristäjäkin oli suht hyvässä kunnossa. Silti remmi löysähkö. Tarkka syy arvailujen varassa. (Ehkä pakonokan ja kampiakselin eli remmin vetävä puoli jätetty yhden hammasvälin löysälle asennusvaiheessa. Tai sitten remmi oli venynyt)

Tehtiin siis jakopääremppa, jossa vaihdettiin vesipumppu yms kaikki kiristäjät ja "idlerit". Lopputulemana päähihna huomattavasti kireämpi kuin aeimmin.

Auto toimii siis nyt moitteettomasti ilman vikakoodeja.

Lopuksi summaus siitä mistä vikakoodi mielestäni johtui:
Nokkien välinen remmi piti kutinsa eli se jako oli kunnossa. kampiakselin remmi antoi kuitenkin hetkellisesti löysiä riittävästi, jotta venttiilien overläppi kasvoi liian suureksi mikä aiheutti sen, että palotilasta pääsi paine karkaamaan takaisin imupuolelle. Tämä taas aiheutti MAP-anturin vikakoodin "selittämättömistä paine-eroista". Ilmeisesti jaon heitto oli kuitenkin sen verran pieni, että nokka-akselin tai kampi-akselin tunnistin ei herjannut omia koodejaan. Ota ja tiedä.

johankoskinen
-
Viestit: 536
Liittynyt: 31.7.2003 22:37

ViestiKirjoittaja johankoskinen » 22.3.2015 7:46

Kaasuläppä putsattu. Ei ollut ihan mahdottoman likainen.. Tyhjäkäynti on nyt tasaisempi.

3AHG
-
Viestit: 282
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 23.3.2015 15:35

BCB ei käynnisty. Eilen ajettu reipas parisataa kilsaa, ei ongelmia. Tänään ei lähe käyntiin, bensapumppu surisee oven avatessa ja avainta kääntämällä, silti ei yritäkkään käyntiin. Startti siis pyörittää kyllä normaalisti, ei vikakoodinlukijaa, onko vinkkejä ?

Jaakou
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.9.2014 14:36

ViestiKirjoittaja Jaakou » 23.3.2015 16:44

Jos käynnistäessä haisee bensalle niin itse ainakin alottaisin helpoimmasta ja katsoisin onko tulppakanavissa mitään ylimääräistä, tulppien kunto ja että tuleeko kipinää.
Vikakoodit kyllä kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Mitään vikavaloja yms ei ole?

3AHG
-
Viestit: 282
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 23.3.2015 16:57

Juu ei mitään vikavaloja, täytyy mennä tutkimaan vielä josko löytys jotain vikaa.

3AHG
-
Viestit: 282
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 23.3.2015 19:15

Tarpeeksi kauan ku sahasi niin anto pikku höräykset, bensa haisee. Lämpötila-anturin oisin vaihtanu mutta sattupa olemaan vääränmallinen, noh katsotaan huomenna uudestaan.

3AHG
-
Viestit: 282
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 24.3.2015 19:14

Lämpötila-anturi vaihdettu, taas käy kuten pitääkin. Toivotaan että vika oli vaan siinä...

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 26.3.2015 13:59

Eipä omassa autossani vikavalo pysynyt poissa. Edelleen antaa "EGR Excessive Flow"-vikakoodin ja Emission Workshop-varoituksen.

Täällä on ollut puhetta ECU:n päivittämisestä, joka olisi mahdollisesti ainoa keino päästä tuosta viasta eroon. Voinko tarkistaa jostain ohjelmaversion, josta näkisin onko autoni jo mahdollisesti päivitetty?

Muuten auto on toiminut hyvin. Vikakoodi ilmestyy nollauksen jälkeen noin viikon-kahden päästä takaisin.

Miggelius
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 20.3.2015 8:52

edelliseen kommenttiini korjaus

ViestiKirjoittaja Miggelius » 9.4.2015 20:45

Moro!
Eli edellisen kommenttini jälkeen vikavalot palasivat tauluun....
Vika nyttemmin korjattu ja delphi ohjelmalla ajossa logiteltuani syyllinen olikin lopulta kaasuläppäkotelo. Sen vaihdoin ja nyt pelaa kuin unelma....

SeMarko
-
Viestit: 7
Liittynyt: 29.4.2015 7:53

Anturivika?

ViestiKirjoittaja SeMarko » 2.5.2015 16:22

Hei!

Mataisiko joku osata sanoa mikä meidän Golffissa on vikana?
Auto on siis -99 VW Golf IV 1,4 AHW moottorilla.
Kylmänä toimii hyvin, mutta kun lämöt saavuttavat 90 astetta ongelmat alkavat.
Tyhäkäynti toimii edelleen normaalisti, mutta kun kierroksia nostaa 2000 tietämille alkaa nykiminen ja kierrokset sahaavat edestakaisin. Auto meinaa sammua eikä sillä pääse millään ajamaan. Samaan aikaan pakoputkesta tulee nestettä (mahdollisesti bensaa). Tätä kestää vain hetken. Tämän jälkeen kierros lukumittari putoaa nollaan ja öljyvalo alkaa vilkkua. Samalla auto alkaa jälleen toimia normaalisti, paitsi kierroslukumittari näyttää nollaa ja öljyvalo vilkkuu. Auton sammuttaminen nollaa tilanteen ja kun auton käynnistää uudelleen niin tyhjäkäynnillä auto toimii normaalisti, mutta ongelmat alkavat uudelleen kun nostaa kierroksia.
Viimeksi muokannut SeMarko, 13.5.2015 13:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 3.5.2015 10:06

^^

Ensimmäiseksi vikakoodit lukuun VCDS:llä.

SeMarko
-
Viestit: 7
Liittynyt: 29.4.2015 7:53

ViestiKirjoittaja SeMarko » 4.5.2015 19:23

En omista VCDS:ää. Voisin kyllä ostaa moisen, kun pihalla on kolme volkkaria.
Onko jollain tietoa mistä saisi edullisesti?

Jaakou
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.9.2014 14:36

ViestiKirjoittaja Jaakou » 4.5.2015 20:36

Edelleen sama murhe jatkuu. Eli päästöt koholla, varsinkin hc sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla huitelee jossain 250 molemminpuolin.
Auto toimii mielestäni siis muuten normaalisti, mutta savuttaa todella paljon lämpösellä koneella. Ihan valkoista puhdasta pakokaasua se on, mutta aivan hirveitä määriä.
Mietinkin että voisiko kyseessä olla auton ryyppy, kun autoa joutui tänään vähän sahailemaan käyntiin.
Osaako joku kertoa minkä anturin tms kautta tuo ryyppy toimii? Itselle tulee mieleen vain moottorinlämpötila-anturi sekä lambda, mutta molemmat on uusia.
Silti joku viisaampi voisi kertoa että minkä kautta tuo ryyppy toimii, niin voisi asiaa paremmin tutkia.
Muutkin vaihtoehdot ja neuvot ovat tervettulleita.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 4.5.2015 21:20

Edelleen sama murhe jatkuu. Eli päästöt koholla, varsinkin hc sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla huitelee jossain 250 molemminpuolin.
Auto toimii mielestäni siis muuten normaalisti, mutta savuttaa todella paljon lämpösellä koneella. Ihan valkoista puhdasta pakokaasua se on, mutta aivan hirveitä määriä.

Jos sitä valkosta höyryä pukkaa todella paljon myös lämpösenä niin kannentiiviste menny ja polttaa nestettä. Oletettavasti myös syö nestettä jonku verran? Neste siellä palotilassa heikentää palamista ja nostaa HC:tä. Kannentiivistettä minä ekana syyttäisin.

Jaakou
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.9.2014 14:36

ViestiKirjoittaja Jaakou » 4.5.2015 21:25

Kylmänä ei savuta ollenkaan, Pelkästään kun kone on lämpöinen. Haisee todella voimakkaasti pakokaasulle ja nestehävikki on niin pientä ettei sitä edes huomaa. Sitä en sano etteikö tuo voisi jäähdytysnestetä polttaa, mutta sitä todella häviää niin vähän ettei sitä mittaamatta huomaa.

SeMarko
-
Viestit: 7
Liittynyt: 29.4.2015 7:53

Anturivika?

ViestiKirjoittaja SeMarko » 13.5.2015 13:55

Nyt on luettu vikakoodit merkkiliikkeessä.
Moottorin käyntinopeusanturin epälooginen arvo ja vika on satunnainen.

Osaako joku kertoa millainen operaatio sen vaihto on?
Sijaitsee kuulemma moottorin takapuolella ja on suunnattu vauhtipyörään päin.
Kyseessä siis 1,4 AHW moottori.

SeMarko
-
Viestit: 7
Liittynyt: 29.4.2015 7:53

Anturivika?

ViestiKirjoittaja SeMarko » 21.5.2015 13:45

Nyt on anturi vaihdettu ja ongelma jatkuu edelleen.
Onko ideoita mitä seuraavaksi?

atr
-
Viestit: 27
Liittynyt: 6.11.2014 0:05

ViestiKirjoittaja atr » 21.5.2015 21:37

AZD:ssä on ilmaantunut sellainen ominaisuus, että kunnolla lämmettyään tyhjäkäynti seilaa aavistuksen verran, alle 100 RPM mutta kumminkin. Itse ajossa ei nyi eikä aiheuta vikakoodeja tai moottorin vikavaloa.

Talvellahan tuo vikavalo pysyi sitkeästi päällä, ja lähti lopulta EGR:n uusimisella ja kaasuläpän puhdistuksella + sopeutuksilla. Juttua on tuossa ylempänä.

Mikäs voi vielä heiluttaa tyhjäkäyntiä? Eilen viimeksi puhdistin kaasuläpän ja tein sopeutukset sille ja EGR:lle, tyhjäkäynti seilaa edelleen. Myös MAPin olen aiemmin keväällä puhdistanut huolellisesti.

Mitä vaikutuksia jäähdytinnesteen lämpöanturin vaihdolla on? Auto käynnistyy mielestäni hyvin, lämpimänä vain murto-osan nopeammin. Voivatko 245tkm ajetut lambdat sotkea tyhjäkäyntiä ilman että jää vikakoodeja? Entäs jos pakoputki vähän vuotaisi?

Jaakou
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.9.2014 14:36

ViestiKirjoittaja Jaakou » 21.5.2015 22:41

Lambdat yleensä aiheuttaa tuota kierrosten seilaamista eivätkä anna vikakoodia kovin herkästi jos ne edelleen jollain tasolla toimii. Silloin yleensä antaa vikakoodin jos on kokonaan käynyt pois käytöstä tai ovat rikki.
Sitä en osaa tässä tilanteessa sanoa johtuuko tuo autosi oire lambdasta, mutta jos edelleen alkuperäinen lambda kiinni, niin ei varmasti olisi pahitteeksi vaihtaa.

ohcd900
-
Viestit: 32
Liittynyt: 24.12.2014 21:20

ViestiKirjoittaja ohcd900 » 22.5.2015 9:55

Pistän pikkaisen offtopikkia, kun ei ole mitään häiriötä, mutta paljonko tuossa BCB moottorissa pitäisi olla OK puristuspaineet? Sain mittaria lainaksi ja meinasin viikonloppuna mielenkiinnosta mittailla. 250tkm tuli just täyteen.

Jaakou
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.9.2014 14:36

ViestiKirjoittaja Jaakou » 25.5.2015 16:17

Ei ole oma ongelma vieläkään selvinnyt. Päästöt edelleen koholla ja savuttaa lämpösenä.
Seuraavana sitten olisikin kannentiivisteen vaihto. Ikinä en ole tuota tehnyt, joten mitä kannattaa samalla vaihtaa ja tai ottaa huomioon purkaessa/kasattaessa?

select
-
Viestit: 33
Liittynyt: 5.7.2013 19:00

ViestiKirjoittaja select » 26.5.2015 20:14

Tee ensin testi ennenkun alat tiivistettä vaihtamaan,on se niin iso homma.Biltemakin myy aineet jolla saa katottua onko pakokaasua nesteen joukossa.

Jaakou
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.9.2014 14:36

ViestiKirjoittaja Jaakou » 26.5.2015 22:32

Ja mitenhän tuo niinkuin käytännössä menee? En ole moisesta kuullutkaan.

ohcd900
-
Viestit: 32
Liittynyt: 24.12.2014 21:20

ViestiKirjoittaja ohcd900 » 27.5.2015 10:13

Eikös tuo ole jotakin nestettä mikä vaihtaa väriä jos seassa on jäähdytysnestettä? Eli puteli tankkiin ja persiistä kattomaan mitä tulee ulos. Korjatkaa jos oon väärässä..

Jaakou
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.9.2014 14:36

ViestiKirjoittaja Jaakou » 27.5.2015 11:02

66€ näyttäisi maksavan tuo Sylinterin vuototestisarja. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000020969/
Eli ei mitään ihan ilmaista touhua tuokaan.
Jää kyllä tuohon hintaan ostamatta.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 27.5.2015 13:03

Ota tulpat pois ja katso tulpat ja pytyt. Näkee kyllä jos menee nestettä johonkin.

johankoskinen
-
Viestit: 536
Liittynyt: 31.7.2003 22:37

ViestiKirjoittaja johankoskinen » 16.7.2015 8:32

Paranihan se bcb koneen käynti. Jakohihnan vaihto jeesas kummasti. Oli snadisti jako pielessä... Löytyy taas pitoa alakierroksilta.

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 10.9.2015 8:44

Päätti tuo vaimon golffi hyytyä tienposkeen eräs aamu ja kipinä näyttäs olevan hukassa? Oisko hyviä ehotuksia mistä vois alkaa vikaa etsimään? Puolajakajan vaihdoin mutta sillä ei ollut vaikutusta. vikakoodit luettu ja ei anna mitään vikakoodia tuohon vikaan liittyen. Kone 1.4 16v ahw -99.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 11.9.2015 4:28

Pyöriikö bensapumppu samalla kun starttaat? Jos ei ja eikä anna kipinää niin kampiakselin asentotunnistin vois olla syyllinen. Ei yleensä anna vikakoodia ja pätkäsee vedot poikki varottamatta. Tämän anturin kautta ecu tietää että mootttori pyörii ja tunnistaa koneen asennon. Mulla on temppuillu jo nelisen vuotta tuo kampuran asentotunnistin silleen että saattaa sekunniks käyttää vedot poikki ja kierroslukumittari vilahtaa nollassa eikä oo vikakoodeja. Isot pojat kerto että syyllinen ois tuo ko. anturi.[/quote]

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 11.9.2015 7:44

No tuota asentotunnistinta aloin miettimään itekkin, mietin vaan kun ei anna mitään vikakoodia siitä. Se tais olla aika hanurista vaihtaa tuohon koneeseen,vaan pittääpä hakia uus anturi ja kokeilla. Bensapumppu kyllä surraa kun virrat laittaa päälle ja tosiaan kipinää ei anna kun starttaa(olen usiammalla tulpalla kokeillut)

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 12.9.2015 20:18

Asentotunnistin vaihettu,samalla pengoin johtosarjoja pitkin autoa mutta kipinä on vissii hyytyny lopullisesti? Voiskohan tuo ecu olla pimiänä?onkohan tuommosessa jätekasassa lie minkäänlaista päärelettä? Dieseleistähän niitä ainakin joskus on menny.

SeMarko
-
Viestit: 7
Liittynyt: 29.4.2015 7:53

ViestiKirjoittaja SeMarko » 13.9.2015 19:51

Nyt vika löytyi.
Johto poikki johtosarjasta moottorin vasemmasta reunasta läheltä moottorin käyntinopeusanturin johdon liitintä.
Nyt kone kehrää taas normaalisti

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 14.9.2015 16:31

Noniin vika löytyi ja auto pelaa taas normaalisti. Konehuoneessa, kuskinpuolella menee muutama johtosarja akun takana semmosessa mustassa muovi kotelossa. Kotelon sisällä oli iso liitin mihin tuli kymmenkunta johtoa. ja liittimen kun aukas oli se täynnä vihriää hapettunutta mössöä ja muutama nasta poikki(meni varmaan kun liittimen nykäs auki)

Piuhat kun liitteli paremmin niin kipinäkin löyty.

Chrisu
-
Viestit: 45
Liittynyt: 14.9.2011 0:42

ViestiKirjoittaja Chrisu » 30.10.2015 15:02

Noni. Tarkoitus olisi hankkia Mk4 polon vk-loppu ruisailuun. Työmatkat hoituu työautolla. Mutta mistään mitään tietäen, niin miten noi heikot bensa 1.4-1.6 litraiset moottorikoodit menee? Jossain muovinen jakohihnan kiristin? Ja männissä irtoava pinnoite?
Toinen vaihtoehto olisi esim. 1.2 AZQ / BME.. onko kokemuksia? Saksasta meinasin hakea joku sopiva romu. Jos sopivaan hintaan löytyy, niin ehdottomasti facelift.
Kiitos etukäteen!

https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswage ... k4#Engines

Keinonen
-
Viestit: 3
Liittynyt: 2.1.2016 21:24

ViestiKirjoittaja Keinonen » 2.1.2016 21:50

Kysytäämpäs täältä... toivotaan jos joku vielä sattuisi vastaamaan
Eli kyseessä 1,6l BCB-koneella oleva golf vm 2003. Seuraavanlainen ongelma:
- moottorin keltainen vikavalo palaa ja nykii joka kierrosalueella pl. tyhjäkäynti joka pysyy hyvin n.700rpm:ssä.
Muutaman kerran keltainen häiriövalo alkoi vilkkumaan hetken, mutta pääsääntöisesti palaa jatkuvasti. Tietty nollauksen jälkeen menee hetki ennenkuin syttyy uudestaan n.5km.
Vikakoodit luettu, alkuun antoi 2. pytylle misfire ja 2.pytylle open circuit. No siitäpä sitten puolan ja tulppien ostoon. Niiden vaihdon jälkeen edelleen 2.pytyn open circuit tai misfire, mut ei molempia yhtäaikaa. Vaihdettu ristiin 2:n ja 3:n puolat, ongelma edelleen 2:ssa. Tarkastettu ECU:n piuhat kosteuden varalta -> ei hapettumia eikä kosteutta. Vaihdoimpa vielä EGR venttiilin (sattui olemaan hyllyssä valmiina). -> Ei vaikutusta.
Liekö ECU, vai jokin asentoanturi, johdot???

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 3.1.2016 8:48

Kannattaa puristukset mitata

Keinonen
-
Viestit: 3
Liittynyt: 2.1.2016 21:24

ViestiKirjoittaja Keinonen » 6.1.2016 13:55

Puristukset mitattu -> ok.
Epäily kohdistuu nyt 2.pytyn puolan ja ECU:n väliseen johtoon..??
Mistähän löytyisi sähkökaavio BCB-koneelle ja ECU:lle? Helpottaisi kummasti johtojen mittausta..
Kiitokset
Lisätään vielä tuo ECU:n nro 036906034DR.

Keinonen
-
Viestit: 3
Liittynyt: 2.1.2016 21:24

ViestiKirjoittaja Keinonen » 13.1.2016 20:04

Kunnossa.. =) Akun alla olevassa maadoituspisteessä huono maa. Juurikin 2.pytyn ohjaus signaalille..

Wihis
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 25.1.2010 23:13

ViestiKirjoittaja Wihis » 29.1.2016 15:16

Vittumaisia öljynpaineongelmia AHW koneessa. Ongelmat alkoi kun kone oksensi öljyt tikun kautta ulos, ei ajoa sen jälkeen.

Oireet on samat kun tässä:
https://www.youtube.com/watch?v=c_aQ4lwubRo

Internetti käännetty kerran jo ympäri ja samantapaisia ongelmia ollut muillakin. Korjauksina tarjottu öljysihdin puhdistusta, nokkakehdon auki käyttämistä ja uudelleen tiivistämistä, vaihtamista, motorflushia, paksumpaa öljyä. Muut onkin tehty, paitsi vaihdettu nokkakehto, seuraavat on jo kokeiltu:

1: Forte motor flush
2: Sihdin puhdistus
3: Uudet 5w40 öljyt
4: Nokkakehdon irrotus ja uudella liimalla kiinni
5: Uudet 20w50 öljyt

eli ei toimi ohkasella eikä paksulla öljyllä sihti nyt melkovarmasti ei ole enää tukossa. Voiko olla että 120tkm ajettu kone on kulunu loppuun jo?

SeMarko
-
Viestit: 7
Liittynyt: 29.4.2015 7:53

ViestiKirjoittaja SeMarko » 29.1.2016 20:54

Luulisin että vika löytyy johtopuolelta niin kuin minullakin.
Kannattaa tarkistaa kampiakselin ja moottorinkäyntinopeus anturien johdot.
Vika voi myös löytyä akun alta sisälle päin menevästä johtosarjasta ja liittimestä, joka kulkee muovisessa kotelosssa. Lähinnä liittimessä ollut hapettumis ongelmaa.

Ville.P
-
Viestit: 76
Liittynyt: 27.6.2007 18:25

ViestiKirjoittaja Ville.P » 14.2.2016 16:41

Fiksuimmilta apua ongelmaan. BCB koneisessa Borassa jumi kaasuläppä ja auto ei lähtenyt käyntiin ennen kuin koputteli kaasuläppää. Nyt läppä käytetty irti ja putsattu, tehty läpän sopeutus. Tyhjäkäynti on kuitenkin hiukan korkealla, n. 1200rpm ja sytyttää lähes heti ajoon lähtiessä EPC:n ja pakokaasujärjestelmän merkkivalon.
Koodit:17961 - Barometric / Manifold Pressure Signals
P1553 - 35-00 - Implausible Correlation
17912 - Intake Air System
P1504 - 35-10 - Leak Detected - Intermittent

Vaikka koodit nollaa, niin tulevat testilenkillä takaisin.

Minkä olisi seuraava liike?

[edit] Boah oli laittanut ohjeen ylemmäs vanhojen arvojen poistosta kaasuläpästä. Tein sen ohjeen mukaan ja nyt pelittää!

Vanhojen asetusten poistaminen:
01 Engine -> 10 Adaptation -> Channel 00 -> Save -> Varoituksen kuittaaminen -> Valmis

Kaasuläpän sopeutus:
01 Engine -> 04 Basic Settings -> Channel 60 -> Go -> ADP. OK -> Odotus 30s -> Valmis

EGR:n sopeutus:
01 Engine -> 08 Meas. Blocks -> Channel 74 -> Go -> ADP. OK -> Odotus 30s -> Valmis
[edit]

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 15.2.2016 8:01

Joo se on aika tarkka siitä säätöjen ajamisesta puhdistuksen jälkeen. Hyvä, että tuli kuntoon.

atr
-
Viestit: 27
Liittynyt: 6.11.2014 0:05

ViestiKirjoittaja atr » 19.2.2016 9:12

Mikähän on kun EGR ei anna sopeuttaa itseään? ADP erroria pukkaa, vaikka akkujännite pitäisi olla riittävä ja jäähdytinnesteen lämpötilakin sopiva, kuten Ross-Techin ohjeessa mainitaan. Useamman kerran yritin, välissä odotellen. EGR on aito Pierburg, jonka vaihdoin n. 15 tkm sitten.

Oireena on tyhjäkäynnin pieni seilaus, joka ei tullut kaasuläpän puhdistamisella ja sopeuttamisella kuntoon. Välillä oire on poissa. Vikakoodeja ei ole.

Kone siis -01 AZD, ajettu 256 tkm.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja Flameball » 3.4.2016 8:28

Oisko joku kontaktihäikkä? Ei kuitenkaan anna mitään koodia?

Mulla tuli niinkin hieno ongelma kuin epäsäännöllinen nyppiminen 1000 ja 2000rpm välissä. Yleensä kahdesti. Ei vikakoodeja ja kulkee muuten hyvin. Kaasuläppä & egr sopeutettu ja saatu tyhjäkäynti pelittämään vasta kun painoin ilmastoinnin päälle. Oli kyllä aika hämmentävä hetki. Muuten siis kävi noin tonnia läpän puhdistuksen ja sopeutusten jälkeen. Nyppimisoire tuli tulppien uusimisen jälkeen, joten tsekkaan tänään johtoja ja liitoksia muutenkin. Tietty yks vaihtoehto olis vaihtaa tulpat vielä kertaalleen, niin ne on sitten ainakin poissuljettu.

Tekee myös sitä että vakkarilla arpoo motarinopeuksissa. Ikään kuin ei osaisi pitää tasakaasua. Joku oli tän korjannut lämpötila-anturin vaihdolla. Mittarissa lukemat on oikeat, mutta sehän oli kakstoimianturi, joten toinen puoli voi tietty pätkiä. Oisko siitä sit kiinni? Kone bcb -04 ja 302tkm mittarissa :)

edit: tilailin lämpötila-anturin, raportoin tuliko kuntoon sen vaihdolla ongelmat.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja Flameball » 4.4.2016 16:36

Nykimisongelma ratkesi vaihtamalla tulpat uudelleen uusiin. Näköjään plattareissakin susikappaleita joukossa. Nuo kesti alle tonnin nykimättä. Ykshän siel oli vaan susi mutta kun ei tiedä mikä se noista oli. Nyt ei nyi joka tapauksessa kiihdytyksessä. Katsotaan vaikuttaako lämpötila-anturi sitten siihen vakkariongelmaan motarilla.

edit: piru sain vielä nyppimään kerran. täytyypä seurailla tätä ongelmaa. hankala ilman vikakoodeja tehdä oikeen muuta ku kovaa ajoa :P rasittava vika vaan.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja Flameball » 8.4.2016 16:50

Noniin. Netistä vähän ohjeita kun vikakoodia ei ole tullut. Meas. Blocks 15 ja 16 ryhmät näyttää missfiremäärät ja mulla paljastui että ykköspytyssä pätkii eli puola vaihtoon. 15 ryhmä näyttää 1,2,3 Pytyt ja 16 ryhmä nelospytyn. Onnistui ihan vag skannerilla ajossa kun pysyi tarkkana. Vcds varmaan tekee logit mutta mulla ei ollut sitä toimintoa. Nyt sitte puola tilaukseen ja toivotaan vian häipyvän.

Edit: puola vaihdettu ja ongelma poissa. Vielä vaihdan sen lämpötila-anturin tuolta jahka tulee.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja Flameball » 14.4.2016 13:26

Taas ollaan samassa pisteessä. Auto nykii reippaammin kiihdytettäessä tonnin ja kahen välillä vaihteesta riippumatta. Vaiva on läsnä erityisesti, kun kone joutuu tekemään enemmän töitä eli ylämäet ovat hyvinkin otollisia paikkoja nykimiselle. Oireilee vähempi kylmänä. Alan epäilemään jo kyllä jotain johtovikaa. Vikakoodejahan tämä ei ole antanut tähän päivään asti ja käynnistyy mukisematta ykkösellä ja kulkee tavallisella kulutuksella ja meno muutenkin mutkatonta muutoin paitsi kiihdytellessä. Kipinä sieltä ilmeisesti johonkin jää matkalla, mutta täytyis vielä se paikka löytää. Lämpöanturin vaihdoin ja sen seurauksena tyhjäkäynti on ihan himppusen isompi, mutta ei mainittavasti. Ideoita kellään? Voiko risa egr aiheuttaa missfireä puolalla? EGR on ~2v vanha. Haen tänään taas diagnoosiroippeet, niin saan katsottua antaako vielä samalle pytylle missfireä. Sittenhän homma on selvä, jos eri puola pätkii, mutta jos on jälleen sama, niin täytynee tsekkaa ne johdot.

golffari 4
-
Viestit: 84
Liittynyt: 19.10.2014 20:14

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja golffari 4 » 14.4.2016 19:36

Golf IV BCB 1,6 16v Mulle jätti vikakoodin lambdasta, oli varmin luetuttaa liikkeessä, on ainakin kunnon laite.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja Flameball » 14.4.2016 20:15

Sain testerin ja ajoin pikkulenkin. Myös nelosen sytytyspuola oli pettänyt eli aina kun nyki, niin antoi missfireä sekin. Aiemmin en tullut sitä tarkastaneeksi, koska ykkönen pätki ja nykiminen oli niin pientä. Nyt vaihdoin tuon nelospuolankin. Katsotaan kauan pelittää vai millon lyö seuraavasta puolasta läpi. Vaihtamallahan nämä korjaantuu kyllä. Koeajot vielä suorittamatta, kun oon lapsenlikkana tällä hetkellä ja rouva omilla asioillaan.

Lämpötila-anturin vaihdon jälkeen näytti testerillä kuuman koneen lämmöks vain 75-76 astetta. Mittariston neula nousee hieman vanhaa anturia hitaammin ja tyhjäkäynti on aivan normaalin ylärajalla 723rpm, kun se oli aiemmin 685rpm vanhalla anturilla. Käynnistyy kyllä kuin palmun alta, mutta niin se teki aiemminkin näillä keleillä ja mun mielestä uus anturi pitää konetta hetken pidempään korotetuilla kierroksilla ennen tippumista perusnopeuteen. Onko ne uutuuttaan tommosia, vai onko mulla joku maanantaikappale osunut kohdalle? Taidan kuiten tunkea vanhan paikoilleen, kun ei vaikuttanut mitenkään menoon sen vaihto ja vanhalla näytti lämmöiks 94 astetta ajon jälkeen. Termari on vaihdettu vasta, joten sekään ei jumi auki, vaan anturi antaa vaan väärää arvoa jostain syystä.


edit: testiajot suoritettu ja kone heräs takas henkiin nelospuolan vaihdon jälkeen. ei pätki yhtään ja vetää pikkukierroksilta asti pirun nätisti. Ens kerralla kun alkaa nykiin, niin tilaan saksasta suosiolla koko sarjan puolia. 12v/300tkm on kyllä ihan kunnioitettavasti syttypuolille. En valita. 2/4 jatkaa edelleen. Saas nähdä millon ne lasahtaa.

3AHG
-
Viestit: 282
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja 3AHG » 15.4.2016 21:11

Mulla ainakin BCB käy kylmänä pitkään korkeammilla kierroksilla, ja laskee pikkuhiljaa normaaliin nopeuteen.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja Flameball » 17.4.2016 7:45

Joo niin se tekee mullakin molemmilla antureilla mut alkuperänen tiputtaa tyhjäkäynnin pienemmäksi aikanaan ja näyttää lämmöt oikein testerillä. Toinen näytti tosiaan rasituksen jälkeen omasta mielestä liian vähän.

ahorn
-
Viestit: 42
Liittynyt: 18.5.2012 16:52

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja ahorn » 21.4.2016 9:24

Autona golf 1.6 bcb. EPC ja moottorin vikavalo palaa. Tasakaasulla varsinki taajamassa tuntuu pientä nykimistä melkein kokoajan. Yleensä jos lähtee ohittamaan tai muuten antaa reippaammin kaasua saattaa sammua, virrat pois ja uudelleen starttaus ja taas matka jatkuu. Tätä ei välttämättä aina tapahdu. Vikakoodeina seuraavat, 17961 p1553, 17550 p1142 ja 17912 p1504. Kaasuläppä putsattu ja sopeutettu. Koitettu myös EGR:n piuha irti ajaa, ehkä hieman nykiminen tasoittui. Voisko olla tuossa sopeutuksessa jokin pielessä? Sopeutuksen saan tehtyä mutta lueskelin että arvot pitäis jotenkin nollata mutta sitä en saa jostain syystä tehtyä.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja Flameball » 21.4.2016 20:24

no onko varmasti puhdistettu aivan juurta jaksaen se läppä? sitten sopeutus niin, että ajat sen sopeutuksen ja odotat 30sek. ennenku poistut mihkään valikossa. myös egr:n sopeutus samalla metodilla. Mä en tossa yks kerta meinannu saada pelittää ennenku tyrkkäsin ilmastoinnin päälle ni alko oikee käynti löytyyn koneeseen. Tosin ennen mitään toimenpidettä vaihtaisin melkein ekana egr:n ja sopeuttaisin kaiken uusiks. Yllättävän paljon tulee vikakoodii kun sopeutukset on metässä ja/tai egr ryttyilee. Ite sain aikoinaan seittemän eri koodii irti kun egr alko temppuileen ja kaasuläppä oli likanen ja sopeutus feilas. Toihan voi olla semmonen kombinaatiovaiva sulla tai sit vaan egr sökö. Imupuoli voi olla likanen, jolloin venat ei meinaa pitää ja map-anturi huutelee liian isoja arvoja ja sen takia herjaa imuvuodosta. Sen map-anturin arvon näkee testerillä katsoa ja itelläni muistaakseni tyhjäkäynnillä luokkaa 29-30mbar. Mä en ainakaan saanut nollattua ecun perusarvoja vaikka kuinka luin ohjeet moneen kertaan, mutta toisaalta itellä ei virallista vcds olekaan, vaan semmonen käsilaite, jolla monet hommat onnistuu.

ahorn
-
Viestit: 42
Liittynyt: 18.5.2012 16:52

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja ahorn » 21.4.2016 21:24

Juu täytyypä tossa vlopun aikana kokeilla sopeutukset vielä uudestaan samalla kun öljyn vaihto edessä. Kaasuläpän sain kyllä täysin puhtaaksi, aika mäiskeessä se kyllä olikin.

ahorn
-
Viestit: 42
Liittynyt: 18.5.2012 16:52

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja ahorn » 22.4.2016 18:47

Kaasuläppä ja egr sopeutettu. Tais tulla viimeks hätäiltyä tossa 30 sekunnin odottelussa, enään ei moottori sammu tai sytytä vikakoodeja.

ahorn
-
Viestit: 42
Liittynyt: 18.5.2012 16:52

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja ahorn » 27.4.2016 10:08

Muutaman päivän toimi hyvin, taas samat vikakoodit. Reilummin kun kaasua polkas nii vika ilmeni. Tasakaasulla pientä nykimistä kokoajan. Taitaa tuo egr mennä vaihtoon...suolasen hintanen oli marmorilla kun kysäsin. Näkyy netti olevan pullollaan noita päälle satasen venttiileitä, saako näitä millään toimiin bcb:n motissa?

golffari 4
-
Viestit: 84
Liittynyt: 19.10.2014 20:14

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja golffari 4 » 27.4.2016 13:12

https://youtu.be/3abPrYOrsxo
036131503T
Laitappa yllä oleva numero Ebayn hakukenttään. tuolla varaosa mumerolla, onko sopiva.

Polle
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 29.4.2016 9:48

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja Polle » 29.4.2016 10:09

Polo 1.4 vuosimallia -98 bensakone
Ajettu 210000 km .
Olen ajanut nyt vuoden verran kohta kyseisellä pelillä.
Nyt auto alkoi käymään epätasaisesti tyhjäkäynnillä .
Siihen vaihdettiin tulpat ja tulpan johdot ,virranjakajan kansi , ilman suodatin ...
Auto käy vaan kolmella pytyllä.
Toissa päivänä sammui risteykseen , ei lähtenyt käyntiin .
Hetken johtoja ropattuani , lähti taas , mutta ei pysynyt käynnissä . Ropailin uudestaan , pysyi hädin tuskin käynnissä .
Tänään käynnistyi ,bensa haisee , käy kolmella pytyllä .Pysyy käynnissä vaivoin tyhjäkäynnillä.
Mitään häiriövaloja ei ole koskaan palannut koetaulussa.
Mitä tässä seuraavaksi kokeilisi ? Rahaa ei ole oikein summamutikassa ostaa uusia osia ....


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa