BCB jakohihnan vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
BCB jakohihnan vaihto
Onko mitään erityistä mitä pitäis ottaa huomioon? Ohjeissa sanotaan, että kampuran hihnapyörälle pitäs olla jokin lukitustyökalu? Onnistuuko pultin irroitus ilman tuota työkalua ja mites takasin momenttiin vetäminen kun sanoo että 90nm ja 90 astetta.. vai riittääkö vaan jos vedän pulttipyssyllä kiinni?
Lisäksi näyttäis vaativan nokkapyörille lukitustyökalun, mutta sen aattelin hoitaa ihan poranterillä/sopivilla pulteilla. Onko joku tehnyt ja mihin saa varautua kun tommosen huollon tekee?
Samalla vaihtuu läjä muitakin osia ja tietty jos joku on vaihtanut apulaitehihnakiristimen, niin senkin vaihtoon liittyvät toimenpiteet kiinnostaa myös. Katselin ettei tilaa pahemmin ole eli jotain vissiin pitää ensin purkaa pois edestä.
Lisäksi näyttäis vaativan nokkapyörille lukitustyökalun, mutta sen aattelin hoitaa ihan poranterillä/sopivilla pulteilla. Onko joku tehnyt ja mihin saa varautua kun tommosen huollon tekee?
Samalla vaihtuu läjä muitakin osia ja tietty jos joku on vaihtanut apulaitehihnakiristimen, niin senkin vaihtoon liittyvät toimenpiteet kiinnostaa myös. Katselin ettei tilaa pahemmin ole eli jotain vissiin pitää ensin purkaa pois edestä.
Jos joku tätä hommaa alkaa tekemään, niin kampiakselin pultti todellakin on lujassa ja irroittaminen ei mulla ainakaan halpispulttipyssyllä onnistunut. Paikkasin tilannetta rälläköimällä king toolsin nokkapyörän pyöritykseen soveltuvasta työkalusta bcb:n hihnapyörään osuvan ja sit vajaan puolen metrin jatkovarrella hädintuskin sain sen pultin auki. Käytin siis tuota työkalua vastavääntimenä/lukkona ja kaveriksi auttamaan koivuklapi moottorin etuosan ja rungon moottorikiinnityspisteen väliin, jolloin työkalu oli tarpeeksi tukevasti paikoillaan pultin aukaisua varten.
Huomioita omasta projektista tähän mennessä:
90tkm takana ja ainakaan pitkän remmin kiristin ei näyttänyt enää olevan ihan napissaan, joten oli hyvä aika vaihtaakin. Kiristimessä oleva viisari oli aivan kiristys"ikkunan" yläreunassa, eli löystymään päin ollut. Ohjeiden mukaan viisari tulisi olla vain siinä ikkunassa, joten vielä ei ongelmia ollut toiminnassa, mutta ei tolla kyllä olisi enää ajanut 30tkm lisää mikä on ohjeistus vissiin keskieuroopassa kun on tsekattu vaan, että remmi näyttää edelleen 90tkm kohdalla hyvältä.
Ilmastoidussa mallissa apulaitehihnakiristimen pultin irroitus on melko jännä toimenpide. Itse käytin helvetisti jatkovarsia ja nivelosaa, että onnistuin irroittamaan ko. härpäkkeen. Otin omastani pakosarjan suojapellin kaksi kiinnityspulttia irti ja väänsin suojan sivuun, että sain paremmat näkymät työmaalle.
Toisekseen yllättävän paljon sontaa jakopäässä/kopassa/lohkon pinnalla, joten varaa aikaa puhdistamiseen, niin pysyy huollettu jakopää paremmin tikissä.
Kolmanneksi. En kyllä tiiä kuka ton tekee 2,5h (joka siis korjaamospeksi) ajassa alusta loppuun.
Nokkapyörien lukitsemiseen käy 8mm poranterät mainiosti. Tätäkään ei taida kukaan mainita internetin ihmeellisessä maailmassa, vaan puhutaan aina vaan "sopivista".
Palaan asiaan jälleen huomenna.
Huomioita omasta projektista tähän mennessä:
90tkm takana ja ainakaan pitkän remmin kiristin ei näyttänyt enää olevan ihan napissaan, joten oli hyvä aika vaihtaakin. Kiristimessä oleva viisari oli aivan kiristys"ikkunan" yläreunassa, eli löystymään päin ollut. Ohjeiden mukaan viisari tulisi olla vain siinä ikkunassa, joten vielä ei ongelmia ollut toiminnassa, mutta ei tolla kyllä olisi enää ajanut 30tkm lisää mikä on ohjeistus vissiin keskieuroopassa kun on tsekattu vaan, että remmi näyttää edelleen 90tkm kohdalla hyvältä.
Ilmastoidussa mallissa apulaitehihnakiristimen pultin irroitus on melko jännä toimenpide. Itse käytin helvetisti jatkovarsia ja nivelosaa, että onnistuin irroittamaan ko. härpäkkeen. Otin omastani pakosarjan suojapellin kaksi kiinnityspulttia irti ja väänsin suojan sivuun, että sain paremmat näkymät työmaalle.
Toisekseen yllättävän paljon sontaa jakopäässä/kopassa/lohkon pinnalla, joten varaa aikaa puhdistamiseen, niin pysyy huollettu jakopää paremmin tikissä.
Kolmanneksi. En kyllä tiiä kuka ton tekee 2,5h (joka siis korjaamospeksi) ajassa alusta loppuun.
Nokkapyörien lukitsemiseen käy 8mm poranterät mainiosti. Tätäkään ei taida kukaan mainita internetin ihmeellisessä maailmassa, vaan puhutaan aina vaan "sopivista".
Palaan asiaan jälleen huomenna.
Noniin homma suoritettu. Joku oli kampuran pulttiin laittanut liimaa ja sen takia ihan helvetisti oli kiinni se..
Remmien vaihto oli simppeliä hommaa oikeastaan ja melko johdonmukasta kun oli vaan workshop manual kännykästä vieressä auki koko ajan että pääs tsekkaileen aina kun oli tarvetta. Isoimman säikähdyksen aiheutti oikeastaan ilmaa haukanneet nostajat, jotka pitivät koneen käynnistyksen yhteydessä melko runsasta kolinaa ja epäilin jo isompaakin vaivaa, mutta hetken 1500rpm käyttelyn jälkeen hiljeni koneisto ja pääs keskittymään uusien jäähdytysnesteiden täyttöön.
nokkien välisen hihnan kiristin oli aivan täysin spekseistä pielessä ja alempikin nipinnapin oikealla kohdalla, joten näidenkin osalta oon vaan tyytyväinen, että pääs vaihtelemaan remmin uuteen. Jos joku lähtee samaan savottaan, niin tänne vaan kysymyksiä jos tarttee jotain neuvoja.
Remmien vaihto oli simppeliä hommaa oikeastaan ja melko johdonmukasta kun oli vaan workshop manual kännykästä vieressä auki koko ajan että pääs tsekkaileen aina kun oli tarvetta. Isoimman säikähdyksen aiheutti oikeastaan ilmaa haukanneet nostajat, jotka pitivät koneen käynnistyksen yhteydessä melko runsasta kolinaa ja epäilin jo isompaakin vaivaa, mutta hetken 1500rpm käyttelyn jälkeen hiljeni koneisto ja pääs keskittymään uusien jäähdytysnesteiden täyttöön.
nokkien välisen hihnan kiristin oli aivan täysin spekseistä pielessä ja alempikin nipinnapin oikealla kohdalla, joten näidenkin osalta oon vaan tyytyväinen, että pääs vaihtelemaan remmin uuteen. Jos joku lähtee samaan savottaan, niin tänne vaan kysymyksiä jos tarttee jotain neuvoja.
En laittanut uutta pulttia ja niissä ohjeissa mitä luin vw manualseista netistä luki 90nm plus 90 astetta. Näillä ohjein asennettu ja niissä luki, että öljyä pultti ja laita nuo speksit. ei puhunut mitään uusimisesta. Tietty jos jostain löydät tommosen ohjeen, niin äkkiäkös mä sen pultin sieltä vaihdan jos näin on.
edit: kyseiset speksit löytyikin contitechin hihnanvaihto-ohjeesta eikä tuolta vw manuaaleista.
http://www.contitech.de/pages/presse/pr ... lay_en.pdf
edit: kyseiset speksit löytyikin contitechin hihnanvaihto-ohjeesta eikä tuolta vw manuaaleista.
http://www.contitech.de/pages/presse/pr ... lay_en.pdf
Selvishän se tämäkin. http://workshop-manuals.com/volkswagen/ ... 6_l_engine)/enginecrankshaft_group_pistons/cylinder_block_sealing_flange/tightening_procedure_for_poly_v-belt_pulley_securing_bolt/
Mulla on tuo tasapäinen ja ohjeissa lukee tuolla, että käytä vanhaa pulttia kunnes uutta on tarjolla. Uus malli pultista on kyllä varmaan tarjolla jo, mutta en mä sitä turhaan ala vaihtamaan. Mikään ohje kun ei kehota vaihtamaan pulttia, joten saapi mennä tolla eteenpäin :) Tiedänpähän, että tolle meikäläisen autossa olevalle pultille oikeat momentit vedetty.
Eli jos tasapäinen kampuran hihnapyörän pultti 90nm plus 90 astetta ja jos on porattu/koneistettu keskiosa pultin kannassa, niin momentit jyri.h:n mainitsemat 150nm plus 180 astetta.
Mulla on tuo tasapäinen ja ohjeissa lukee tuolla, että käytä vanhaa pulttia kunnes uutta on tarjolla. Uus malli pultista on kyllä varmaan tarjolla jo, mutta en mä sitä turhaan ala vaihtamaan. Mikään ohje kun ei kehota vaihtamaan pulttia, joten saapi mennä tolla eteenpäin :) Tiedänpähän, että tolle meikäläisen autossa olevalle pultille oikeat momentit vedetty.
Eli jos tasapäinen kampuran hihnapyörän pultti 90nm plus 90 astetta ja jos on porattu/koneistettu keskiosa pultin kannassa, niin momentit jyri.h:n mainitsemat 150nm plus 180 astetta.
Mulla on tuo tasapäinen ja ohjeissa lukee tuolla, että käytä vanhaa pulttia kunnes uutta on tarjolla. Uus malli pultista on kyllä varmaan tarjolla jo, mutta en mä sitä turhaan ala vaihtamaan.
Niin, kun tehdas ilmoittaa asian noin niin vaihto ei usein ole turha. Tuolla tavoin hiljaisesti markkinoidaan parannus, ilman että sitä suoraan myönnetään alkuperäisen olevan huono. Eli alkuperäisessä pultin suunnittelussa on todennäköisesti ollut jotain vikaa, mutta keskimäärin ne kestävät niin hyvin että on turha tehdä mitään vaihtokamppanjaa. Laskennallisesti ollut halvempi takuuaikana korjata hajonneet moottorit kuin vaihtaa kaikkiin uusi pultti.
Multa löytyy kaikki muu paitsi toi oikea pitkävartinen pidike. Sen virkaa ajoi itse modattu hihnapyörätyökalu mallia king. Pitäs se kyllä silläkin periaatteessa lähteä auki. Mulla ei nosturia oo mutta auton saa pukeille semmoseen korkeuteen että homma onnistuu. nythän ton modatun lukitustyökalun tietty saa moottorinkannaketta vasten ku viimeks käytin koivuhalkoa lohkon ja korin välissä :D
edit: tämmöstä siis modasin ihan snadisti rälläkällä, että meni paikoilleen http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/1121 ... pyoraavain
edit: tämmöstä siis modasin ihan snadisti rälläkällä, että meni paikoilleen http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/1121 ... pyoraavain
Itellä olis kans sama homma tulossa tässä pikapuoliin ja kovasti oon netistä koittanu katella tietoa ko. operaatioon. Tuon hihnapyörän pitotyökalu T10028 tilasin ebaysta, aika tasan tarkkaan puolet halvemmalla sai mitä suomesta toimituskuluineen. Varsipeilin avulla kun kattelin kampiakselin hihnapyörää niin ennemminki näytti siltä että sinne olis sopinu työkalu 3415 mutta pakko se on manuaaleja uskoa ja käyttää tuota T10028:a. Päädyin tuohon hihnapyörän pitotyökaluun sen takia koska isot pojat kerto ettei paineilmaa sais käyttää pultin avaamiseen eikä kiristämiseen.
Tuon kuningaspultin vaihto ja uus kireysmomentti tuli mulle kans ihan uutena asiana.
Ja tässä hiukan vielä mielenkiintoista luettavaa: http://ww2.gates.com/europe/file_display_common.cfm?thispath=Europe/documents_module&file=TB_035_E9_5565XS.pdf
Tuon kuningaspultin vaihto ja uus kireysmomentti tuli mulle kans ihan uutena asiana.
Ja tässä hiukan vielä mielenkiintoista luettavaa: http://ww2.gates.com/europe/file_display_common.cfm?thispath=Europe/documents_module&file=TB_035_E9_5565XS.pdf
joo siis mä käytin tota kingin nokkapyörätyökalua irroituksessa siten, että laitoin tosiaan vaan koivuklapin lohkon ja moottorikannakkeen alla olevan montun väliin ja sitä vasten oli hyvä aukaista. Kiristys sitten alatukivartta vasten ja nätisti sai tehtyä.
Gatesin näkemys asiasta kans ihan hyvä ja kielenä suomi. Samat asiat käy lävitse kuin tuo contitechinkin manuska, mutta paremmilla kuvilla. Nokkien välisen hihnan laittoon suosittelen lainaamaan muijalta meikkipeiliä ja asettelemaan sen nätisti moottorikannakkeen kiinnityspisteen seudulle, jolloin voit tihrustaa siitä paremmin että menee kiristin oikeaan kohtaan kiristettäessä.
Tänään _yritän_ hakea kampuran pultin Keravan Laakkoselta. Eilen jätin soittopyynnön aamusta kun olin soittanut varaosapuolen kaikki jantterit lävitte eikä kukaan vastannut. Ei paljoa kuulunut. Tänään aattelin yrittää tiskille mennä ja laitan sekkarin rullaamaan kauan menee että saan palvelua. Yleensä ei oo 5 minuuttia odotusta riittänyt...
edit: tällä kertaa ei menny odottaessa kuin 1min 30 sek. ja sain automaattisesti jotain nimellistä alennusta saaden pultin hintaan 8,55€. Täytyypä tänään vaihdella.
Gatesin näkemys asiasta kans ihan hyvä ja kielenä suomi. Samat asiat käy lävitse kuin tuo contitechinkin manuska, mutta paremmilla kuvilla. Nokkien välisen hihnan laittoon suosittelen lainaamaan muijalta meikkipeiliä ja asettelemaan sen nätisti moottorikannakkeen kiinnityspisteen seudulle, jolloin voit tihrustaa siitä paremmin että menee kiristin oikeaan kohtaan kiristettäessä.
Tänään _yritän_ hakea kampuran pultin Keravan Laakkoselta. Eilen jätin soittopyynnön aamusta kun olin soittanut varaosapuolen kaikki jantterit lävitte eikä kukaan vastannut. Ei paljoa kuulunut. Tänään aattelin yrittää tiskille mennä ja laitan sekkarin rullaamaan kauan menee että saan palvelua. Yleensä ei oo 5 minuuttia odotusta riittänyt...
edit: tällä kertaa ei menny odottaessa kuin 1min 30 sek. ja sain automaattisesti jotain nimellistä alennusta saaden pultin hintaan 8,55€. Täytyypä tänään vaihdella.
pultti vaihdettu ja nopea homma mut tuntuu kyllä että menee aivan levottoman lujaan. faijan momenttiavain loppu 140nm mutta vedin vähän ylitte ja sit sen 180 astetta. Kiristyyhän tuo melkeen loputtomasti. Melkein alkoi naurattamaan kun otin rojut esille ja näin pultin. olihan se sitä uutta mallia. Ollut siis muutaman päivän pultti "löysällä" kiinni ja tuskin olisi enää samoihin spekseihin sitä kiristystä kestänytkään, että kiitoksia vaan jyri h:lle informaatiosta :)
Muutama päivä sitten vaihdoin jakopään osat BCB moottoriin. Edellinen vaihto tehty 88tkm 2009, nyt mittarissa oli 162tkm eli ei hirvee kiire ois ollut mutta kilkatus kestänyt yli vuoden mikä loppui kun moottori lämpesi...paitsi nyt viime aikoina se kilkatus ei enää hävinnyt vaan oli jatkuvaa.....hihnat , kiristimet , ohjainrullat ja vesipumppu oli kyllä kaikki ihan hyvässä kunnossa, ja volkkarin alkuperäiset, mutta kilinä loppui kuitenkin osien vaihdon jälkeen.
Aikaa vievä hommahan tuo oli, ei nyt kovin vaikeekaan kun tiesi vaan mitä teki.
Yksi pieni ongelma tuli jälkeenpäin, reilu sata kilometriä ajettu, otin nokka-akselin suojan pois tarkastaakseni että kaikki ok mutta nokkahihnankiristimestä oli tullut rasvat ulos. Mikäköhän tuonkin aiheutti.
Löyty tommonen kolmiosanen video, ei paljoa poikkea BCB moottorista. Vaihteistossa on lukitus mahdollisuus hihnapyörän pultinavaukseen/kiristykseen helpottamiseks jos ei pulttipyssyä, selviää ekan videon kohdasta 9:45
https://www.youtube.com/watch?v=rgTJpboB0fo
https://www.youtube.com/watch?v=aKVvGu3AIsE
https://www.youtube.com/watch?v=YY7soojdgBo
Aikaa vievä hommahan tuo oli, ei nyt kovin vaikeekaan kun tiesi vaan mitä teki.
Yksi pieni ongelma tuli jälkeenpäin, reilu sata kilometriä ajettu, otin nokka-akselin suojan pois tarkastaakseni että kaikki ok mutta nokkahihnankiristimestä oli tullut rasvat ulos. Mikäköhän tuonkin aiheutti.
Löyty tommonen kolmiosanen video, ei paljoa poikkea BCB moottorista. Vaihteistossa on lukitus mahdollisuus hihnapyörän pultinavaukseen/kiristykseen helpottamiseks jos ei pulttipyssyä, selviää ekan videon kohdasta 9:45
https://www.youtube.com/watch?v=rgTJpboB0fo
https://www.youtube.com/watch?v=aKVvGu3AIsE
https://www.youtube.com/watch?v=YY7soojdgBo
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa