Golf III ja satunnainen käynnistysongelma
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 191
- Liittynyt: 31.1.2008 18:17
Golf III ja satunnainen käynnistysongelma
Auto on vuoden -95 Golf 1.8.
Kärryssä esiintyy omituinen vika joka on lisäksi satunnainen.
Eli toisinaan käy niin että auto käynnistyy vain noin sekunniksi ja sammuu. Kun vika ilmenee niin tämä toistuu monta kertaa. Muutaman hetken päästä kun kokeilee niin saattaa käynnistyä taas normaalisti.
Koneen lämmöllä ei ole merkitystä.
Oma pähkäilyni on tuottanut muutamia vaihtoehtoja:
1. Viallinen avain.
Auto ei tunnista avaimen sirua ja käynnistyksenesto estää käynnistymisen.
Mutta kun sama toistuu molemmilla avaimilla ja kuitenkin edes hörähtää niin tuskin tämä on syynä.
2. Kampiakselin asennontunnistin.
Moottorinohjausyksikkö ei saa pyörintätietoa eikä siksi syötä bensapumpulle virtaa. Moottori kuitenkin hörähtää koska virran kytkeminen on jo käyttänyt bensapumppua hetken ja putkistossa on esipaine jolla käy sen sekunnin.
Miksi sitten ei tule pyörintätietoa? Viallinen anturi mutta toimii kuitenkin joskus?
3. Bensapumpun rele.
Ensinnäkin, onko bensapumpun rele kaksikärkinen?
Ensimmäiset kärjet kytkeytyvät hetkeksi kun virta kytketään (tekee esipaineen) ja toiset kärjet vasta sitten kun moottori pyörii. Nämä siis vain olettamuksia koska en tekniikkaa niin tarkasti tunne.
Jos näin olisi niin olisiko releen kakkoskärjet ehtoolla ja siksi joskus toimii ja joskus ei. Tai voihan joku kosketushäiriö olla muuallakin.
Mistä tuo rele löytyy?
Mikäs nyt olisi paras arvaus ja miten vikaa voisi lähteä tutkimaan?
Satunnaisuus tekee hommasta erittäin veemäistä.
Kärryssä esiintyy omituinen vika joka on lisäksi satunnainen.
Eli toisinaan käy niin että auto käynnistyy vain noin sekunniksi ja sammuu. Kun vika ilmenee niin tämä toistuu monta kertaa. Muutaman hetken päästä kun kokeilee niin saattaa käynnistyä taas normaalisti.
Koneen lämmöllä ei ole merkitystä.
Oma pähkäilyni on tuottanut muutamia vaihtoehtoja:
1. Viallinen avain.
Auto ei tunnista avaimen sirua ja käynnistyksenesto estää käynnistymisen.
Mutta kun sama toistuu molemmilla avaimilla ja kuitenkin edes hörähtää niin tuskin tämä on syynä.
2. Kampiakselin asennontunnistin.
Moottorinohjausyksikkö ei saa pyörintätietoa eikä siksi syötä bensapumpulle virtaa. Moottori kuitenkin hörähtää koska virran kytkeminen on jo käyttänyt bensapumppua hetken ja putkistossa on esipaine jolla käy sen sekunnin.
Miksi sitten ei tule pyörintätietoa? Viallinen anturi mutta toimii kuitenkin joskus?
3. Bensapumpun rele.
Ensinnäkin, onko bensapumpun rele kaksikärkinen?
Ensimmäiset kärjet kytkeytyvät hetkeksi kun virta kytketään (tekee esipaineen) ja toiset kärjet vasta sitten kun moottori pyörii. Nämä siis vain olettamuksia koska en tekniikkaa niin tarkasti tunne.
Jos näin olisi niin olisiko releen kakkoskärjet ehtoolla ja siksi joskus toimii ja joskus ei. Tai voihan joku kosketushäiriö olla muuallakin.
Mistä tuo rele löytyy?
Mikäs nyt olisi paras arvaus ja miten vikaa voisi lähteä tutkimaan?
Satunnaisuus tekee hommasta erittäin veemäistä.
Hieman mutua, mutta tuossa ei ole mielestäni kampiakselin asentotunnistinta, sen tavallaan korjaa/korvaa hall-anturi virranjakajassa.
Tämä sama hall-anturi ohjaa myös polttoainepumpun relettä. Tämä rele löytyy sulakkeiden yläpuolelta, muistaakseni paikasta nro.12
Tuolta löytyy tietoa tuosta releestä :
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=45 ... ht=#458479
Tämä sama hall-anturi ohjaa myös polttoainepumpun relettä. Tämä rele löytyy sulakkeiden yläpuolelta, muistaakseni paikasta nro.12
Tuolta löytyy tietoa tuosta releestä :
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=45 ... ht=#458479
-
- -
- Viestit: 191
- Liittynyt: 31.1.2008 18:17
Hieman mutua, mutta tuossa ei ole mielestäni kampiakselin asentotunnistinta, sen tavallaan korjaa/korvaa hall-anturi virranjakajassa.
Ok, sinänsä ihan sama mistä pyörimistieto tulee.
Tämä rele löytyy sulakkeiden yläpuolelta, muistaakseni paikasta nro.12
Katsellaan sieltä. Liekö mitään tapaa todeta releen toimivuus varsinkin kun vika on satunnainen.
Onko releen sisäisestä kytkennästä mitään tietoa vai onko jopa painettu releen kylkeen?
Veikkaan Hall-anturia tai virtalukon pohjaa.
Tarkoitatko virranjakajassa olevaa vai onko tuossa sittenkin kampiakselin asennontunnistin?
Jos virranjakajassa niin samahan ohjaa myös sytytystä eli ei kävisi edes sitä sekuntia jos vika on siinä.
Myös virtalukon pohja hieman epäilyttää sillä virrat pysyy päällä ja se sekunnin käyntiaika on täysin vakio.
Tosin onhan noita hämäriä virtalukon pohjasta johtuvia vikoja tullut nähtyä ennenkin.
Mitä ilmeisimmin ongelma johtuu siitä että bensapumppu ei aina käynnisty kun kone käynnistyy.
Kun virrat laittaa päälle niin pumppu surahtaa ja tekee esipaineen jolla lähtee käyntiin sekunniksi pariksi.
Tämän jälkeen moottorinohjausyksikkö saa pyörintätiedon (kampiakselilta tai v-jakajasta) ja käynnistää bensapumpun. Nyt käy siis toisinaan niin että pumppu ei lähdekään käyntiin (ei todettu satavarmasti mutta luultavaa).
Nyt pitäisi vaan selvittä missä kohtaa homma prakaa ja miksi vain silloin tällöin. Vikaa on vähän huono paikallistaa silloin kun sitä ei ole olemassa. Ja marketin pihassa kun vika ilmaantuu niin ei ole kaikkia mittaus-/korjausvermeitä mukana.
-
- -
- Viestit: 191
- Liittynyt: 31.1.2008 18:17
Pientä päivitystä tilanteeseen.
Aamulla töihin tullessani kävin matkan varrella merkkiliikkeessä asiaa kyselemässä.
Huoltoneuvojan kanssa asiasta juttelin ja pian pari muutakin huoltoheppua kiinnostui asiasta ja niinpä meillä oli siellä muutaman henkilön palaveri pystyssä :)
Lautakunta päätti yksimielisesti että ajonestolaite estää auton käynnistymisen. Golfin ajonestolaite tekee juuri noin eli hörähtää vai sekunniksi ja sammuu.
Eli jostain syystä avainta ei tunnisteta autoon sopivaksi.
Vika on ilmennyt aina samalla avaimella mutta kun viimeksi oli tilanne päällä niin ei auttanut vaikka kokeili toisella avaimella.
Sain tähän kuitenkin hyvän selityksen:
Kun autoa yritetään käynnistää avaimella jota auto ei hyväksy, ajonestolaite "lukittuu" määräajaksi. Kun tämän lukitustilanteen ollessa päällä yritetään autoa käynnistää niin tuo aika kertautuu. Tämä selittää hyvin sen että selkeästi jonkin ajan kuluttua kaikki taas toimikin.
Nyt onkin sitten ongelmana selvittää miksi avainta ei tunnisteta.
Onko avaimen mikrosiru viallinen? Voiko mikrosiru ylipäänsä olla viallinen vain toisinaan? Tuskinpa.
Vai onko autossa oleva lukulaite viallinen? Vaiko kenties itse ajonestolaite?
Paskamaista etsiä vikaa silloin kun sitä ei ole.
Vika on ilmennyt kaksi kertaa viimeisen viikon aikana.
Pitänee ilmeisesti käyttää sitä avainta joka ei ole temppuillut mutta missä vaiheessa asian voi todeta ratkenneeksi jos vika ei ilmene.
Ikävä juttu siinäkin mielessä että kärry on hankittu perheen kakkosautoksi vaimon käyttöön mutta eukko ei suostu ajamaan sillä ennen kuin se on luotettava.
Näihin kuviin ja näihin tunnelmiin...
Edit: Tuo edellinen vastaus tuli tätä viestiä kirjoittaessani joten saattaa olla vähän päällekkäistä asiaa tässä.
Pitää tutkiskella sitä lukijaa josko jokin johto löysällä tms.
Aamulla töihin tullessani kävin matkan varrella merkkiliikkeessä asiaa kyselemässä.
Huoltoneuvojan kanssa asiasta juttelin ja pian pari muutakin huoltoheppua kiinnostui asiasta ja niinpä meillä oli siellä muutaman henkilön palaveri pystyssä :)
Lautakunta päätti yksimielisesti että ajonestolaite estää auton käynnistymisen. Golfin ajonestolaite tekee juuri noin eli hörähtää vai sekunniksi ja sammuu.
Eli jostain syystä avainta ei tunnisteta autoon sopivaksi.
Vika on ilmennyt aina samalla avaimella mutta kun viimeksi oli tilanne päällä niin ei auttanut vaikka kokeili toisella avaimella.
Sain tähän kuitenkin hyvän selityksen:
Kun autoa yritetään käynnistää avaimella jota auto ei hyväksy, ajonestolaite "lukittuu" määräajaksi. Kun tämän lukitustilanteen ollessa päällä yritetään autoa käynnistää niin tuo aika kertautuu. Tämä selittää hyvin sen että selkeästi jonkin ajan kuluttua kaikki taas toimikin.
Nyt onkin sitten ongelmana selvittää miksi avainta ei tunnisteta.
Onko avaimen mikrosiru viallinen? Voiko mikrosiru ylipäänsä olla viallinen vain toisinaan? Tuskinpa.
Vai onko autossa oleva lukulaite viallinen? Vaiko kenties itse ajonestolaite?
Paskamaista etsiä vikaa silloin kun sitä ei ole.
Vika on ilmennyt kaksi kertaa viimeisen viikon aikana.
Pitänee ilmeisesti käyttää sitä avainta joka ei ole temppuillut mutta missä vaiheessa asian voi todeta ratkenneeksi jos vika ei ilmene.
Ikävä juttu siinäkin mielessä että kärry on hankittu perheen kakkosautoksi vaimon käyttöön mutta eukko ei suostu ajamaan sillä ennen kuin se on luotettava.
Näihin kuviin ja näihin tunnelmiin...
Edit: Tuo edellinen vastaus tuli tätä viestiä kirjoittaessani joten saattaa olla vähän päällekkäistä asiaa tässä.
Pitää tutkiskella sitä lukijaa josko jokin johto löysällä tms.
golf III -95
Hei tietäjät!
Minun 95 vuoden kolmosGolffissa (kone 1,6) on vika joka kuulostaa täsmälleen tässä ketjussa kuvatulta. Eikös kuitenkin ole niin, ettei tämän vuosimallin rotiskossa vielä mitään käynnistyksenestoja ole? Onko vikaa sitten siis luontevaa lähteä jahtaamaan sieltä relepuolelta?
Minun 95 vuoden kolmosGolffissa (kone 1,6) on vika joka kuulostaa täsmälleen tässä ketjussa kuvatulta. Eikös kuitenkin ole niin, ettei tämän vuosimallin rotiskossa vielä mitään käynnistyksenestoja ole? Onko vikaa sitten siis luontevaa lähteä jahtaamaan sieltä relepuolelta?
mpesu: Kyllä -95 mallisissa on jo käynnistyksenesto ja sinullakin lähes varrmasti vika siinä.
Multivalve: myös sinulla vika lähes varmasti käynnistykseneston johtosarjan liittimien kosketushäiriöissä. Tämäkin tyyppivika pitäisi kyllä olla tasan tarkkaan jokaisen VW korjaamon tiedossa. Uudemmassa johtosarjassa on kulltut liittimet hapettumisen estämiseksi. Ajoneston aivot on kojelaudan takana, suurin piirtein kaasujalan yläpuolella.
Multivalve: myös sinulla vika lähes varmasti käynnistykseneston johtosarjan liittimien kosketushäiriöissä. Tämäkin tyyppivika pitäisi kyllä olla tasan tarkkaan jokaisen VW korjaamon tiedossa. Uudemmassa johtosarjassa on kulltut liittimet hapettumisen estämiseksi. Ajoneston aivot on kojelaudan takana, suurin piirtein kaasujalan yläpuolella.
-
- -
- Viestit: 83
- Liittynyt: 13.1.2006 8:35
onkohan tähän ongelmaan löytynyt ratkaisu vai onko kärryt laitettu kiertoon?
-95 vento alkoi oireilla juuri samoin kuin yllä olevat. Nyt pitäis päättää mistä aloittaa etsintä. Ajattelin aloittaa helpoimmasta eli ajoneston liittimien tarkistamisesta/puhdistamisesta. Ikävä vaan korjata kun on niin satunnaista, ja tapahtuu aina vaimolle, tietysti.
Jos ei ajoneston puhdistus auta niin sitten on vaihdettava virtalukon pohja. Mahtaiskohan siihen löytyä kuvia ohjeeksi, ei nuo tekstit valaissut ihan täysin asiaa kun ei ole tullut tuota kohtaa autosta räplättyä?
-95 vento alkoi oireilla juuri samoin kuin yllä olevat. Nyt pitäis päättää mistä aloittaa etsintä. Ajattelin aloittaa helpoimmasta eli ajoneston liittimien tarkistamisesta/puhdistamisesta. Ikävä vaan korjata kun on niin satunnaista, ja tapahtuu aina vaimolle, tietysti.
Jos ei ajoneston puhdistus auta niin sitten on vaihdettava virtalukon pohja. Mahtaiskohan siihen löytyä kuvia ohjeeksi, ei nuo tekstit valaissut ihan täysin asiaa kun ei ole tullut tuota kohtaa autosta räplättyä?
Tuolla on hieman juttua kolmosgolffin virtalukon pohjan vaihdosta.
-
- -
- Viestit: 83
- Liittynyt: 13.1.2006 8:35
Kiitokset linkistä.
Ajoneston liittimet on nyt putsailtu ja renkulaa pyöritelty. Ei ole pariin päivään oireillut, toivottavasti ei aloitakkaan.
Ihan mielenkiinnosta, miten tuon ajoneston sais ohitettua?
Ilmeisesti estää bensapumpun toiminnan? Maako sieltä häviää, releeltä?
Vai olisko niin yksinkertainen että yhdistää ajonestonboksin tulevat tai lähtevät johdot?
Ajoneston liittimet on nyt putsailtu ja renkulaa pyöritelty. Ei ole pariin päivään oireillut, toivottavasti ei aloitakkaan.
Ihan mielenkiinnosta, miten tuon ajoneston sais ohitettua?
Ilmeisesti estää bensapumpun toiminnan? Maako sieltä häviää, releeltä?
Vai olisko niin yksinkertainen että yhdistää ajonestonboksin tulevat tai lähtevät johdot?
Nostetaanpa ketju henkiin.
-95 golffin käynnistyksenesto alkanut temppuilemaan ja auto käynnistyy satunnaisesti. Vian ollessa päällä auto starttaa ja ottaa yhdet kierrokset, mutta sitten sammuu. Avainta ronklaamalla vika yleensä poistuu.
Olisiko ongelmaan mitään muuta ratkaisua kuin uusien osien hankkiminen? Tulee turhan kallis remontti ja autolle haikea huominen.
Pystyykö tätä ajoestoa ohittamaan?
-95 golffin käynnistyksenesto alkanut temppuilemaan ja auto käynnistyy satunnaisesti. Vian ollessa päällä auto starttaa ja ottaa yhdet kierrokset, mutta sitten sammuu. Avainta ronklaamalla vika yleensä poistuu.
Olisiko ongelmaan mitään muuta ratkaisua kuin uusien osien hankkiminen? Tulee turhan kallis remontti ja autolle haikea huominen.
Pystyykö tätä ajoestoa ohittamaan?
Otin mittariston pois ja sieltä takaahan se boksi löytyi. Kokeilin toisella lukupuolalla, jossa tosin oli eri mallimerkki, mutta joka pienen muokkauksen jälkeen sujahti paikalleen. Auto ei kuitenkaan käynnistynyt ja loppujen lopuksi vanha puolakaan ei enää pelittänyt. Mielestäni sitä ei voi väärin sinne laittaa, jotenki tuntui että johto oli löysästi kiinni boksissa.
Mitähän sitä seuraavaksi?
Mitähän sitä seuraavaksi?
Uskaltaisin edelleen väittää että se on se lukupuola tai se mötikkä viallinen.
Itse laitoin Toledon lukupuolan joka on vastaava kun kolmosen.
Pitäskö etsiä sellainen joka siihen passaa oikeasti?
Mitä ne vikakoodit sanoo? Varmaankin "Engine Start Blocked by Immobilizer".
Samalla pystyy katsoo toimiiko se lukupuola vai ei Measuring blockeista.
Itse laitoin Toledon lukupuolan joka on vastaava kun kolmosen.
Pitäskö etsiä sellainen joka siihen passaa oikeasti?
Mitä ne vikakoodit sanoo? Varmaankin "Engine Start Blocked by Immobilizer".
Samalla pystyy katsoo toimiiko se lukupuola vai ei Measuring blockeista.
No nyt vaihdoin virtalukon, avaimen ja ajonestoboksin puolineen. Vika pysyi samana. Eli antaa yhdet kierrokset ja sammuu.
Olisiko näiden asennuksessa pitänyt ottaa jotakin erityistä huomioon vai riittääkö että laittaa paikoilleen ja yhdistää piuhat, niinku tein?
Joko oon laittanut osat väärin tai sitten on mystinen vika. Ei osannu Pörhön mekaanikkokaan auttaa.
Toista avainta ei tosiaan löytynyt niin täytyi kokeilla tällaista.
Olisiko näiden asennuksessa pitänyt ottaa jotakin erityistä huomioon vai riittääkö että laittaa paikoilleen ja yhdistää piuhat, niinku tein?
Joko oon laittanut osat väärin tai sitten on mystinen vika. Ei osannu Pörhön mekaanikkokaan auttaa.
Toista avainta ei tosiaan löytynyt niin täytyi kokeilla tällaista.
Viikonloppuna minun -97 2.0 AGG Ventoon tuli vastaavanlainen käynnistysvika, eli starttaa muttei käynnisty. Tämä tuli ihan puun takaa, koska olin edellisenä päivänä ajanut 100 km ilman ongelmia. Tosin olin onnistunut jättämään valot päälle yön yli, joten akku oli tyhjentynyt. Laitoin akun lataukseen, ja muutaman tunnin jälkeen akussa oli niin paljon virtaa, että auto käynnistyi ilman ongelmia. Mutta kauppareissulla auto ei lähtenyt enää käyntiin, starttaa ja haisee bensalle, muttei käynnisty.Voiko kipinä hukkua noin vain? Kauppareissun jäljiltä moottori oli lämmin, joten siksi en epäile lämpöanturia. Vikakoodeja en saanut luettua useasta yrityksestä huolimatta. Auto on satunnaisesti nykinyt ajon aikana, mutta olen laittanut nykimisen öljypaineantureiden piikkiin. Mutta voisiko nykiminen johtua siitä, että puola tai hall-anturi on antautumassa? Käynnistykseneston vikaakaan en epäile, koska auto starttaa vain, eikä edes hörähdä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa