AGR koneen tilalle ASV kone?
Valvoja: ffp jäsenet
AGR koneen tilalle ASV kone?
Aiheen mukaista asiaa lähdin miettimään kun en netistä enkä täältäkään löytänyt vastaavaa kysymystä. Syynä tähän moottorin vaihtoon on se että pihassa on kaksi Seat Leonia, toinen AGR koneella ja toinen ASV koneella. ASV koneellisessa on kylki solmussa ja jouduin sen hylkäämään ja ostin silloin tuon AGR koneellisen. Joten nyt kysyisin minua viissaammilta että onko tuo kuinka kova homma toteuttaa aivan koti oloissa, ilman minkäänlaista tietokoneohjelmaa. Vai onko vain järkevämpi hieman piristää AGR konetta sinne 150+hp hujakoille? Meinaa vaan tuntua jotenkin laiskalta tuo 90hp kone tuohon ohjelmoituun ASV koneeseen, tietysti kaikkeen tottuu :D Kiitos vastauksista!
Voihan sen tietysti noinkin tehdä... mutta onko järkeä lähtee suuremmin modifioimaan tuota AGR konetta kun 400tkm sillä on jo rullattu, ASV koneella kuitenkin "vain" 330tkm. Vai mitä tuollaisesta AGR koneesta hajoaa ensimmäisenä? Mikä olisi järkevin vaihtoehto jos kerralla tekis auton sinne 150+hp tienoille, kuten kaikki sen tietävät, nälkä kasvaa syödessä... Tarkemmin sanottuna että ens alkuun tuos 150hp, mutta että moottorissa riittäisi rahkeet pienillä muutoksilla sinne 200+hp
GTB2260VK lienee hyvä valinta turboksi jos mielii päästä lähemmäs tuota kolmeasataa. Ahtimien tehoreserveistä on hyvää tietoutta mm. http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... rsion.html
p0werilla on toiminut ihan hyvin 350-heppainen kokoonpano 1Z:n vakioalakerralla. 520 suuttimet riittävät vakiopumpulla johonkin 200 hepan tuntumaan. OEM 11mm pumppu ja Ultime 2 / H-Flox 5x0,275 + GTB2260VK ovat ihan hyvä valinta sinne 260-270hp tehoihin. Kansi vaatii porttauksen ja nokka vaihdettava malliin viri. Vakiokannenpultit kannattaa korvata 12,9:eillä tai ARPeilla.
No tuota. Se kustannus riippuu siitä haluatko 300hp penkkilapun, vai LUOTETTAVAN 300hp päivittäisen käyttöauton. Omissa suunnitelmissa on myös se +300hp käyttöauto, tosin PD-koneella, mutta budjetti näyttää tällä hetkellä 5000-6000e pelkkiin osiin, asennukset tulisi tehtyä kokonaan itse. Sisältää siis uudet männät, sylinterien poraukset, kaikki uusitaan kanteen, GTB2566VK hybridiahdin, kytkin+vauhtipyörä etc etc.
Etuvetoisessa voipi tulla vetarien kanssa pientä ropleemaa. Eiköhän noihin jotain vahvempaa settiä löydä. Vaihdelaatikkokaan tuskin muodostuu ongelmaksi. Muutoskatsastaminen on käytännössä mahdotonta, eli on hyvä suhtautua jo projektin alkuvaiheilla siihen että kaikki muutokset tehdään mahdollisimman huomaamattomasti.
Jultsu: Jos osiin saa menemään paperilla 5000-6000€, niin projektiin kannattaa varata kerralla se 10 000€ rahaa. Se on täysin mahdoton arvioida paljonko menee rahaa kaikenmaailman asennustarvikkeisiin, ostettuihin töihin (kansityöt/porttaukset, suuttimien testaukset jne), nesteisiin, suunnitelman muutoksiin, dynosessioihin ohjelmoijan kanssa jnejne. Tuollainen 10 000€ budjetti voisi siis olla jo aika realistinen kun sen kunnolla tekee, tosin mitään järkeehän ei ole laittaa max. 10 000€ auton virittämiseen toista kymppitonnia...
Juu, järkevintä rahankäyttöähän olisi rahastot ja sijoittaminen. Jos kuitenkin rahansa haluaa käyttää turhuuksiin, ei kai se pikkudieselin virittäminen ole sen typerämpää kuin vanteiden vaihtelu joka kevät uusiin tai radalla ajelu. Jälkimmäisiä tapauksia on tämä foorumi täynnä ja niistähän tämä foorumi myös elää.
Tuossa omassa arviossani oli jo kannen koneistukset ja kaikki uudet hilppeet, mutta olet aivan oikeassa siinä että lisäkuluja tulee, nimittäin unohdin ohjelmoinnin ja testaukset kokonaan laskuista. Niille kun ei oikein pysty antamaan kiinteää könttäsummaa etukäteen mitenkään.
Tuossa omassa arviossani oli jo kannen koneistukset ja kaikki uudet hilppeet, mutta olet aivan oikeassa siinä että lisäkuluja tulee, nimittäin unohdin ohjelmoinnin ja testaukset kokonaan laskuista. Niille kun ei oikein pysty antamaan kiinteää könttäsummaa etukäteen mitenkään.
Menee sitä rahaa kaikkiin pikkunippeleihinkin yllättävän paljon. Myös ikäviin yllätyksiin kannattaa varautua etenkin VNT-ahtimien kanssa leikkiessä :)
Halvemmaksi tulee myydä nuo kaksi autoa pois ja ostaa suoraan tuollainen. Pääsee A:Halvemmalla B:Helpommalla C:Teho myös välittyy tiehen.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=195465
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=195465
P3tt3ri kirjoitti:saako tuolla kokoonpanolla 300hp rikki pyörätehoa? vai jääkö OEM 11mm pumppu pieneksi?
Et saa 300hp PYÖRÄtehoa, mutta kampiakselilta nippanappa. 300hp pyöräteho vaatisi nelisensataa hevosvoimaa kampiakselilta.
P3tt3ri kirjoitti:Kuinkas voimansiirto kestää nämä 300hp tehot?
Jos vetonivelet ovat ehjät ja vetoakseleissa ei ole pahoja ruostevaurioita, niin ei ongelmaa. Tarvikeniveliä/-vetoakseleita on ilmeisesti joskus onnistuttu jotenkin rikkomaan, mutta etuvetoisen "hyvä" ominaisuus on siinä, että halutussa teholuokassa väännönrajoittajana toimii hyvin eturenkaiden pito.
Ja kun kerta käyttöautoa ollaan rakentamassa, niin itse ainakin saattaisin vilkaista alakerran laakereiden kunnon ja tarvittaessa laakeroida uudelleen. Omaan AHUuni tein perusteellisen remontin (laakeroitu&hoonattu&rengastettu) ennen viritystä ja on se tähän mennessä vielä pelannut. Kilometrejä on tullut jo melkein 100tkm samassa teholuokassa mitä kysyjä hakee. Ennen remonttia koneaihion myyjän mukaan moottori oli n. 300tkm ajettu. Samat temput aion tehdä myös tuohon PD-aihiooni, kunhan ylitetään 300hp teholukemat.
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 14.5.2009 19:22
problem
Käyttiksestä levisi nyt ainakin yläkerta ja nyt olisi pikkusen kiiruskin saada laitteet ajoon.
Auto on skoda octavia -03 81kw asv koneella noin 400tkm ajettu ja paininkuppi jumittanut tms. +muuta romua seurauksena tästä. Vain bolt on tai lähes bolt on ratkaisut kiinnostaa
Näistä vag laitteista ei ole mitään tuntemusta kuin 4 pyörää ja ratti niin minkä muun raaka moottorin voin vaihtaa tuon asv:n tilalle. Ja mistä autoista ne mahdollisesti löytyy?
Varaosanumeroiden mukaan vain kampura ja kiertokanget on yhteneväisiä muiden moottori mallien kanssa, ja vaihtokoneellekkin on oma koodinsa.
Mutta se ei tietenkään tarkoita onko ne vaihto kelpoisia keskenään.
Jos sinne käy esim agr niin mitä eroa/mitä pitää ottaa huomioon tai ottaa purkuautosta mukaan.
Saa myös tarjota sopivaa kattilaa, O5O9196O91
Auto on skoda octavia -03 81kw asv koneella noin 400tkm ajettu ja paininkuppi jumittanut tms. +muuta romua seurauksena tästä. Vain bolt on tai lähes bolt on ratkaisut kiinnostaa
Näistä vag laitteista ei ole mitään tuntemusta kuin 4 pyörää ja ratti niin minkä muun raaka moottorin voin vaihtaa tuon asv:n tilalle. Ja mistä autoista ne mahdollisesti löytyy?
Varaosanumeroiden mukaan vain kampura ja kiertokanget on yhteneväisiä muiden moottori mallien kanssa, ja vaihtokoneellekkin on oma koodinsa.
Mutta se ei tietenkään tarkoita onko ne vaihto kelpoisia keskenään.
Jos sinne käy esim agr niin mitä eroa/mitä pitää ottaa huomioon tai ottaa purkuautosta mukaan.
Saa myös tarjota sopivaa kattilaa, O5O9196O91
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa