hei! eli joulun aikana alotin projektin jetan kanssa oli maalipinta hieman heikossa hapessa ja yliteippausta harrastavana alkoi suunnitelmien jälkeen toteutus :) tässä muutama kuva tämän hetkisestä
lamppukalvoilla tasanen tummennus umpioihin :)
konepelti hiilikuidulla
metallinhohto mustalla loppuauto :)
plasti lakattuna
paria vetoa vaille valmis :)
jetta mk5 vm 06 värin vaihtoa
Valvoja: ffp jäsenet
juu itse tavoittellen "mafia" luukkia eli täysin mustaksi :) kun edellinen oli räikeän värinen niin se saa riittää :p
mutta ohjeita teippaukseen vaiheittain
1. auton pesu vahvalla liuottimella vanhavaha / kestopinnoite on saatava pois
2. auton ja tiivisteiden kuivatus ( lasta / kuumailma puhallin nopeuttamiseksi )
3. purut eli listat ja umpiot , ovenkahvat pois jne jne
4. rasvanpoisto maali pinnalle esim brake clean tai avery surface cleaner mitä suosittelen
5. teipin mittaus ja mallaaminen jonka jälkeen suurin piirtein leikkaus muotoon
6. primeri joka kantti kohtaan.. varmistetaan teipin kestävyys kanteissa
7. teipin veto otetaan suojakalvo puoleen väliin auki ja aloitetaan vetäminen keskeltä sivuille paras tulos tulee ilman lämpöä eli lämpöä käytetään vasta kun pakko vältetään näon turhaa teipin venyttämistä etenkin mattateipit kiillottuu liiallisesta venyttämisestä
8. teippileikataan saumakohdista jonka jälkeen taitetaan sauman sisään tai esim oven sisäpuolelle teippiin voi leikata 10-20cm välein halkioita saumakohdissa tällä saadaan veto pois kääntökohdista ja varmistetaan pysyvyys
9. kun auto teipattu loppulämmitetään teippi 90 asteiseksi ( laser mittari loistava keksintö lämmön tarkkailuun... varo kuitenkin polttamasta teippiä
10. oven kahvat voi teipata hieman hankalaa itse käytän plasti lakkia ja siihen erinlaisia efekti lakkoja riippuu mitä haetaan ( kiiltoa , helmiäistä , mattaa jne )
11. auton olisi hyvä olla 2-3 päivää lämpimässä jotta teippi saa rauhassa asettua paikalleen
teipin voi pestä aivan normaalisti niin kuin maalipinnankin harjapesua ei kuitenkaan ylrisesti suositella.. kokeilimme 200 bar:illa pestä teipatun auton ja tämän teippi ainakkn kesti loistavasti oikein asennettuna :) kiiltävät teipit voi myös vahata perus vahoilla jos haluaa :) mattoihin käytetään matta shamppoota taikka nestemmäistä vahaa
Lamppukalvon asennus tapahtuu samanlailla mutta ennen kalvon kiinnitystä suihkutetaan hieman vettä umpiolle helpottaa asennusta kummasti
mutta ohjeita teippaukseen vaiheittain
1. auton pesu vahvalla liuottimella vanhavaha / kestopinnoite on saatava pois
2. auton ja tiivisteiden kuivatus ( lasta / kuumailma puhallin nopeuttamiseksi )
3. purut eli listat ja umpiot , ovenkahvat pois jne jne
4. rasvanpoisto maali pinnalle esim brake clean tai avery surface cleaner mitä suosittelen
5. teipin mittaus ja mallaaminen jonka jälkeen suurin piirtein leikkaus muotoon
6. primeri joka kantti kohtaan.. varmistetaan teipin kestävyys kanteissa
7. teipin veto otetaan suojakalvo puoleen väliin auki ja aloitetaan vetäminen keskeltä sivuille paras tulos tulee ilman lämpöä eli lämpöä käytetään vasta kun pakko vältetään näon turhaa teipin venyttämistä etenkin mattateipit kiillottuu liiallisesta venyttämisestä
8. teippileikataan saumakohdista jonka jälkeen taitetaan sauman sisään tai esim oven sisäpuolelle teippiin voi leikata 10-20cm välein halkioita saumakohdissa tällä saadaan veto pois kääntökohdista ja varmistetaan pysyvyys
9. kun auto teipattu loppulämmitetään teippi 90 asteiseksi ( laser mittari loistava keksintö lämmön tarkkailuun... varo kuitenkin polttamasta teippiä
10. oven kahvat voi teipata hieman hankalaa itse käytän plasti lakkia ja siihen erinlaisia efekti lakkoja riippuu mitä haetaan ( kiiltoa , helmiäistä , mattaa jne )
11. auton olisi hyvä olla 2-3 päivää lämpimässä jotta teippi saa rauhassa asettua paikalleen
teipin voi pestä aivan normaalisti niin kuin maalipinnankin harjapesua ei kuitenkaan ylrisesti suositella.. kokeilimme 200 bar:illa pestä teipatun auton ja tämän teippi ainakkn kesti loistavasti oikein asennettuna :) kiiltävät teipit voi myös vahata perus vahoilla jos haluaa :) mattoihin käytetään matta shamppoota taikka nestemmäistä vahaa
Lamppukalvon asennus tapahtuu samanlailla mutta ennen kalvon kiinnitystä suihkutetaan hieman vettä umpiolle helpottaa asennusta kummasti
Mattateipattuihin on olemassa omia pesu-/hoitoaineita ja niitä saa esim minulta.
Nuo kunnolliset teipit (esim. 3M, Hexis, Oracal) kestää hyvin konepesua, toki esim. kirkas musta naarmuuntuu erittäin helposti, toki tässäkin kohtaa teipeissä suuria eroja, Hexis taitaa olla tällä hetkellä paras noista mustista.
Nuo kunnolliset teipit (esim. 3M, Hexis, Oracal) kestää hyvin konepesua, toki esim. kirkas musta naarmuuntuu erittäin helposti, toki tässäkin kohtaa teipeissä suuria eroja, Hexis taitaa olla tällä hetkellä paras noista mustista.
Ei sen teipin paksua tarvitse olla, toki liian ohutkaan se ei saa olla. 3M ja Hexis 20000 on just hyvää.
Lähinnä tuossa Hexiksen mustassa tarkoitin sitä ettei siihen tule naarmuja asennusvaiheessa kuten muutamassa muussa tuotteessa, kirkasmustassa ne näkyy niin helposti muihin verrattuna. Mattaväreistä kevyet naarmut saa helposti poistettua.
Jos nuo kalvot saa puhki lämmittämällä niin silloin vika löytyy peilistä, ainakin 3M ja Hexis mitä pääasiassa käytetään kestää lämpöä ja venytystä aika reilusti.
Hexiksen 20000 sarja on ohuempaa kuin 30000 sarja joka on tarkoitettu niihin kohteisiin missä tarvitaan venytystä reilusti. Eli värinkesto parempaa.
Lähinnä tuossa Hexiksen mustassa tarkoitin sitä ettei siihen tule naarmuja asennusvaiheessa kuten muutamassa muussa tuotteessa, kirkasmustassa ne näkyy niin helposti muihin verrattuna. Mattaväreistä kevyet naarmut saa helposti poistettua.
Jos nuo kalvot saa puhki lämmittämällä niin silloin vika löytyy peilistä, ainakin 3M ja Hexis mitä pääasiassa käytetään kestää lämpöä ja venytystä aika reilusti.
Hexiksen 20000 sarja on ohuempaa kuin 30000 sarja joka on tarkoitettu niihin kohteisiin missä tarvitaan venytystä reilusti. Eli värinkesto parempaa.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 1 vierailija