Golf gti mk2 16v jeesustelua ?
Valvoja: ffp jäsenet
Golf gti mk2 16v jeesustelua ?
Terve vaan kaikille foorumilaisille! laitetaanpas itseltä eka posti tänne.
Eli tuli tuossa ostettua 86 vuoden mk2 gti 16v golffi.. lähdinpä kokeilemaan että kulkeeko yhtä hyvinkuin vanha ja pitkän vinguttamisen jälkeen sain omaan mittariin 190 jolloin kierrokset olivat jossakin 6300 paikkeilla. onkohan minun golffiin vaihdettu jokin eri vaihdelaatikko ? 4 vaihteella ottaa jotakin 175-180 ja 5 vaihteen kun lyö tupaan niin tuntuu että vauhti ei nouse lähes ollenkaan ja nousee vain noin 10 km/h. vetää kyllä nopeasti 4 vaihteella sen mitä saa mutta sitten "hyytyy". 100km/h vauhdissa 5 vaihteella kierroksetkin jo 3 tuhatta ? :o. vanha gti 16v otti 4 vaihteella N.210 omaan mittariin ja 5 vaihteella 230.
Ainiin, eikös näissä pitäisi olla kierroksenrajoitin jossakin 6700 ? omassani ei ota rajoitin edes 7500 vielä.. en ole uskaltanut enempää kokeilla. Onkohan laitettu jokin "lastu" ?
e:Modesetä muutti otsikkoa hiukan aihetta kuvaavammaksi ;)
Eli tuli tuossa ostettua 86 vuoden mk2 gti 16v golffi.. lähdinpä kokeilemaan että kulkeeko yhtä hyvinkuin vanha ja pitkän vinguttamisen jälkeen sain omaan mittariin 190 jolloin kierrokset olivat jossakin 6300 paikkeilla. onkohan minun golffiin vaihdettu jokin eri vaihdelaatikko ? 4 vaihteella ottaa jotakin 175-180 ja 5 vaihteen kun lyö tupaan niin tuntuu että vauhti ei nouse lähes ollenkaan ja nousee vain noin 10 km/h. vetää kyllä nopeasti 4 vaihteella sen mitä saa mutta sitten "hyytyy". 100km/h vauhdissa 5 vaihteella kierroksetkin jo 3 tuhatta ? :o. vanha gti 16v otti 4 vaihteella N.210 omaan mittariin ja 5 vaihteella 230.
Ainiin, eikös näissä pitäisi olla kierroksenrajoitin jossakin 6700 ? omassani ei ota rajoitin edes 7500 vielä.. en ole uskaltanut enempää kokeilla. Onkohan laitettu jokin "lastu" ?
e:Modesetä muutti otsikkoa hiukan aihetta kuvaavammaksi ;)
Kytkinkopan alapinnassa on sileäksi koneistettu pinta mihin meistetty laatikon tyyppi. 2Y tai AGB pitäis 16v olla alunperin. Samat välitykset kummassakin, 0.91 viitosella ja 3.67 perällä, satasessa kierroksia hieman reilut 3000. Jos sulla on todellista nopeutta sata ja kiekat tasan 3000 tai alle niin ei ole oikea loota.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mikähän sielä nyt sit olisi pielessä. vetää ihan puhtaasti eikä tee mitään ylimääräisiä. ottaa sillä nelossa suht nopeasti sen 170-180 mutta 5 vaihteella ei oikein tahdo kulkea...
meneehän nuo vakionakin yli 200.. autossa on ollu peltisarja ja kunnon putkisto, mutta tällä hetkellä vakiopakosarja ja onkohan siellä nyt 4 vaimenninta...
meneehän nuo vakionakin yli 200.. autossa on ollu peltisarja ja kunnon putkisto, mutta tällä hetkellä vakiopakosarja ja onkohan siellä nyt 4 vaimenninta...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ainut mikä noista nyt voisi vituillaan olla niin seokset.. tosin konttorilla otettu päästöt 3vk sitten kun katsastettu ja läpi meni. niin eikai nekään nyt niin vituillaan ole. Autossa on kylmäkäynnistys suuttimen anturi paskana, eikä myöskään ole lämpöaikakytkimen anturi kiinne kun ei tuo kylmäkäynnistys toimi. tämä toteutettu jotenkin eritavalla, kun löytyy nappi mitä pitää painaa ratinalapuolelta että antaa lisää bensaa kun käynnistää kylmänä. Auto ei myöskään kylmänä tahdo käydä tyhjäkäyntiä juuri ollenkaan.. hetikun vähän lämpeää niin pysyy tyhjäkäynnillä. Jos kylmällä koneella polkaisee kytkimen pohjaan nopeasti niin kierrokset heittää tosi alas ja auto välillä sammuu.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Omassa GT Golfissa oli samanlaisia voiman puutteita, kun hall-anturi ja virranjakajan aliöainesäädin olivat sanomassa sopimustaan irti. Uusin virranjakajan kokonaan kaikkine hiluineen, tulpat sekä tulpanjohdot hattuineen sekä kaikki alipaineletkut uusin kaikki. Nyt auto käyttäytyy täysin erilailla, vetää ja kiihtyy varsin hyvin vaikka pienemmillä kierroksilla tahtoo käydä hivenen liian rikkaalla.
Terve. Olen uusinut alle 1000km sitte tulpat,virranjakajan kannen,pyörijän ja tulpan johdot.
Jos nyt yksityiskohtaisesti tarvitsee kertoa, niin tulpat ei ole ne suositellut "oikeat", virranjakajan kansi on bosch ja pyörijä taisi olla tarvikemalli. virranjakajan stefa tietysti vuotaa öljyä ja menee hall-anturillekin, mutta en usko sen aiheuttavan oireilua vielä.. :s
Jos nyt yksityiskohtaisesti tarvitsee kertoa, niin tulpat ei ole ne suositellut "oikeat", virranjakajan kansi on bosch ja pyörijä taisi olla tarvikemalli. virranjakajan stefa tietysti vuotaa öljyä ja menee hall-anturillekin, mutta en usko sen aiheuttavan oireilua vielä.. :s
jos vaikka kokeilisit noita joonaksen ehdottamia. Hall-anturi ja varsinkin tuo virranjakajan alipainesäädin vaikuttavat olennaisesti kulkupuoleen. Huonossa hapessa oleva alipainesäädin kun ei säädä ennakoita oikein ja sytkä voi olla viturallaan vedossa. Jos et halua ostaa vielä uusia osia, niin kokeile tulpata virranjakajan alipainesäätimen letku ja kokeile onko isoa vaikutusta auton käyttäytymiseen. Mikäli käyttäytyy kuten ennenkin, kello menee ainakin vaihtoon. Jos käy huonommin ja vetää huonommin, niin kello toimii ainakin sinnepäin kuin sen kuuluukin. Hall-anturin testauskin on kaiketi mahdollista, mutta itsellä ei oo kyllä ohjeita kirjotella siihen. Antureista kun ei näe ulospäin onko se sisältä rikki tai kehnossa kunnossa, niin hankala on varsinaisesti diagnosoida siitä vikaa.
Niin ja alipaineletkut kannattaa tsekata läpi. Yksikin vuoto letkuissa ja auto ei kulje kuten on suunniteltu.
Niin ja alipaineletkut kannattaa tsekata läpi. Yksikin vuoto letkuissa ja auto ei kulje kuten on suunniteltu.
mulla kävi mielessä myös tuo sytkän ja nokan ajoitus. auto kyllä tuntuu toimivan ihan normaalisti. Eikö sitä voi säätää kääntelemällä virranjakajaa ? eli irroitan ne 2 mutteria ja kääntelen ? meneekö se oikeasti niin että auto käyntiin - > 2 pulttia löysälle, ja sitten kääntelen sitä virranjakajaa auto käynnissä ? sitte pitäisi löytyä sellanen kohta missä kierrokset on korkeimmalla, niin siitä vähän sitte taaksepäin ?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jormalainen, hyvinkin mahdollista että se on korvakuulolla säädetty. mutta ei luulisi hirveästi olevan pielessä, kun ottaa kuitenkin suhteellisen nopeasti 180 ja tuntuu "repäisevää" tehopiikkiä siinä 4-5 tonnin paikkeilla kun lähtee vetämään.
Jos mä nyt menen auton laittamaan tyhjäkäynnille ja löysään ruuveja ja alan kääntelemään virranjakajaa, niin voinko saada jotain tuhoa aikaan ? olen itseasiassa aika tumpelo, niin kävi vaan mielessä että mitä voi käyhä pahimmillaan ? pitää varmaan merkitä tuo nykyinen kohta että saan siihen takaisin jos kovin vituilleen menee..
Jos mä nyt menen auton laittamaan tyhjäkäynnille ja löysään ruuveja ja alan kääntelemään virranjakajaa, niin voinko saada jotain tuhoa aikaan ? olen itseasiassa aika tumpelo, niin kävi vaan mielessä että mitä voi käyhä pahimmillaan ? pitää varmaan merkitä tuo nykyinen kohta että saan siihen takaisin jos kovin vituilleen menee..
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Joo ehkä se pitää tehdä niinkuin pitääkin. tuli vaan mieleen että voinhan sitä virranjakajaa vähän käännellä ja käydä vedättelemässä että meneekö parempaan suuntaan. eikai nyt pienellä kääntelyllä pahaa tuhoa saa.. varmasti saa jos käännän kokonaan toiseensuuntaan.. autossa 14 tai 15". vanhassa 2 koppasessa gti:ssä oli Jr:än tekemä kansi,nokat,nokkapyörät,peltisarja ainenkin ja otti mittariin 17" vanteilla 235
Katoppa vielä tarkasti minkä tuumaset vanteet ja kuinka korkea profiiliset kumit on. Sillä niinhän se menee, että renkaan pienetessä välitys tihenee ja huiput laskee. Jotkut 17 tuumaset matalaprofiilisellakin kumilla voi olla jo useita senttejä halkasijaltaan isompia kuin korkeallakin profiilisella 14 tuumasella. Mutta kato vielä tarkemmin.
Alkaa jo vituttaa kun ei se vaan kulje. Omaan mittariin päästään N.195 mikä GPS nopeutta oli 185. ja kierrokset tuossa 195 mittarinopeudessa oli jo karvan vajaa 7000 ja mulla rajoitin 7200 tai 7300.. lootakin kun on vielä 2Y eli pitäisi orkkis olla. Autossa on alla 15" alut 195/50 profiililla. kyllähän ton nyt pitäisi omaan mittariin mennä vakionakin 210..? Auto ilmeisesti onkin vakio ja putkistokin 3 vai 4 vaimentajalla.. Voikohan siellä olla sytytys vähän persiillään ?
Vähän edittiä, 4 vaihteella ottaa mittariin sinne 185 paikkeille, mutta 5 vaihteella ei enään vauhti hirveästi siitä nousekaan.. onkohan mulla 5 jotekin paskana... ?
samalla tavalla kuin tässä videossa http://www.youtube.com/watch?v=Mz1MVPFfEws paitsi mun vauhti tyssää 195 paikkeille eli oikeaa se 185...
Auton bensansuodatinkin on kyllä voinut olla siellä vaikka 5 vuotta.. että tiedä kuinka tukossa se mahtaa olla.. voiko sillä nyt vaikutusta edes ollakaan kun ei auto muuten temppuile.
Eikä tähän nyt kenenkään tarvitse kirjoitella että "meneekö yö unet" tai "ei tarvitse suomessa kovempaa kulkea" ihan periaatteesta, ja jotain vikaahan on oltava ^^
Vähän edittiä, 4 vaihteella ottaa mittariin sinne 185 paikkeille, mutta 5 vaihteella ei enään vauhti hirveästi siitä nousekaan.. onkohan mulla 5 jotekin paskana... ?
samalla tavalla kuin tässä videossa http://www.youtube.com/watch?v=Mz1MVPFfEws paitsi mun vauhti tyssää 195 paikkeille eli oikeaa se 185...
Auton bensansuodatinkin on kyllä voinut olla siellä vaikka 5 vuotta.. että tiedä kuinka tukossa se mahtaa olla.. voiko sillä nyt vaikutusta edes ollakaan kun ei auto muuten temppuile.
Eikä tähän nyt kenenkään tarvitse kirjoitella että "meneekö yö unet" tai "ei tarvitse suomessa kovempaa kulkea" ihan periaatteesta, ja jotain vikaahan on oltava ^^
Käy jossain pajalla missä katsovat seokset ja tehopenkkiin.
Hyvä se on että joku uskaltaa vanhalla kakkiksella vielä kokeilla huippuja jos ei edes tiedä missä kunnossa auto on edes tekniikaltaan ;) Omalla kieropalkinto tekniikavaihto kakkisella en uskalla huippuja ottaa ennen kuin häkki on ympärillä.
Vinkkinä kannattaa vaihtaa kaikki sähköjohdot ja alipaine letkut konehuoneesta. Sen verran haperoa ovat tuon ikäisissä riittää kun taittaa niin eristeet rikki.
Hyvä se on että joku uskaltaa vanhalla kakkiksella vielä kokeilla huippuja jos ei edes tiedä missä kunnossa auto on edes tekniikaltaan ;) Omalla kieropalkinto tekniikavaihto kakkisella en uskalla huippuja ottaa ennen kuin häkki on ympärillä.
Vinkkinä kannattaa vaihtaa kaikki sähköjohdot ja alipaine letkut konehuoneesta. Sen verran haperoa ovat tuon ikäisissä riittää kun taittaa niin eristeet rikki.
Tälleen esimerkinomaisesti kerran asennettiin kohtalaisen pieni bensansuodatin c-kadettiin. Toimi hyvin n. vuoden, jonka jälkeen tuntu tukehtuvan aina kun anto monoa enempi. Välillä jopa sammuikin, mutta pääasiassa meno stoppas kuin seinään ja kone sano vaan moooo... No lykättiin c-asconaan tarkotettu suodatin paikoilleen ja taas lauloi ongelmitta kaiken mitä kone kulki eli sen n. 140kmh mittarinopeutta :) Jos suodatin on tukossa tai auto seisonut, niin todellakin suosittelen vaihtamaan sen suodattimen.
27-vuotias "urheiluauto" jota köyhät on rankassu sen 400 000km, niin ei se vehje yksinkertasesti ole enää niin timmi että kulkee kuin uudet. 16v moottori ku on tunnettu käyntihäiriöistä, ja niistä huolimattakin nuilla on aina ajettu urku auki, niin saahan sitä ihmetellä.
Aikoinaan oma 16v PL otti kyllä "helposti" tuon 210 tauluun, rengastus oli juuri sama. Kone oli tosin rengastettu ja laakeroitu hieman aikaa takaperin, eikä sillä oltu muutenkaan ajettu kuin 260tkm. Oli siinä peltisarjat ja muutakin mukavaa tosin :)
Aikoinaan oma 16v PL otti kyllä "helposti" tuon 210 tauluun, rengastus oli juuri sama. Kone oli tosin rengastettu ja laakeroitu hieman aikaa takaperin, eikä sillä oltu muutenkaan ajettu kuin 260tkm. Oli siinä peltisarjat ja muutakin mukavaa tosin :)
Mjoo ei se kulku tosiaan täällä kyselemällä parane. Ne samat perusjutut kuntoon mitä moneen kertaan on jo muut sanonutkin eli sytytyksen ja nokan ajoitukset kuntoon, ei korvakuulolta vaan oikeilla välineillä. Polttoainejärjestelmän puhdistus ja kunnostus kaikkia rikastimia ja alipaineletkuja myöten.
Syy tuohon "onnettomaan" huippunopeuteen on todennäköisesti juurikin siinä että joku on joskus tehnyt säädöt suomen jääkiekkomaajoukkueen tyylillä eli silmät kiinni ja sinnepäin.
Syy tuohon "onnettomaan" huippunopeuteen on todennäköisesti juurikin siinä että joku on joskus tehnyt säädöt suomen jääkiekkomaajoukkueen tyylillä eli silmät kiinni ja sinnepäin.
Alipaineletkuja on tarkasteltu ja todettu ihan ehjiksi. Vai onko tuolla nyt joku/jotain tiettyjä mitkä vaatii erikoista huomiota. En mä oletakkaan että se 5 vaihteella rajottimelle vetäisi.. Kierroslukumittari tuntuu välillä elävän jotain omaa.. kuitenkin näytti karvan alle 7000rpm kun mittarissa oli 195.. En usko että sillä "seos" ruuvilla mikä siinä putsarikotelon reijässä on olisi mitään vaikutusta oikein mihinkään.. sitä kun pyörittelee niin ei siinä ole kuin 1 kohta milloin kone käy normaalisti. Kai se on vietävä tuo penkkiin. Jos sieltä onkin karannut 50hv
Yhdytään vielä kuoroon eli perusasiat kuntoon: jaon tarkistus, nokkien jaon tarkistus, nokkaketju, sytkän säätö, seosten säätö. Vetääkö suuttimien o-renkaat ilmaa, pa-suodatin uusiksi, millaset bensapaineet on järjestelmässä, lämpöanturit jne. Ja vielä niinkin perusasia kuin koneseen uudet kunnon öljyt! Sullahan oli tässä jotkut tuuning mittarintaustat, silloin ei kannata ihmetellä jos jenkakellon näyttämä ei pidä paikkaansa jos neulaa on joskus käytetty irti.
Edellisessä 16 venasessa oli jako hampaalla pielessä, ja myös nokkien jako heitti. Tästäkin huolimatta auto toimi varsin asiallisesti ja kulki pienellä aineella, joskin melko nussu oli jopa 1.6td:n jälkeen. Perus myyntipuhe oli muuten siinäkin, että nokkina kireämmät :) menin vielä hankkimaan PL nokat, että olisi saanut alakierroksillekin jotain eloa, vaan samanlaisethan sieltä venakopan alta prkl paljastui.
GTI-vehkeiden tekniikan kanssa on aivan kaikki mahdollista mitä näitä itelläkin käsissä käyny, joten nyt tarkempia tutkimuksia peliin ennenku pahimmassa tapauksessa tuhoat auton nuilla huippunopeusokeiluilla. Yön aikana harvoin itsestään paranevat.
Edellisessä 16 venasessa oli jako hampaalla pielessä, ja myös nokkien jako heitti. Tästäkin huolimatta auto toimi varsin asiallisesti ja kulki pienellä aineella, joskin melko nussu oli jopa 1.6td:n jälkeen. Perus myyntipuhe oli muuten siinäkin, että nokkina kireämmät :) menin vielä hankkimaan PL nokat, että olisi saanut alakierroksillekin jotain eloa, vaan samanlaisethan sieltä venakopan alta prkl paljastui.
GTI-vehkeiden tekniikan kanssa on aivan kaikki mahdollista mitä näitä itelläkin käsissä käyny, joten nyt tarkempia tutkimuksia peliin ennenku pahimmassa tapauksessa tuhoat auton nuilla huippunopeusokeiluilla. Yön aikana harvoin itsestään paranevat.
Tarkasteltu autoa tarkemmin ja kyllä se jako kohdallaan siellä pitäisi olla. Ei sitä kyllä olisi tarvinut edes tarkistaa koska kyllä tuo hyvin kiihtyy ja toimii. Ainenkin jos vertaa muihin autoihin missä on ollut jako pielessä yhdellä tai puolikkaalla. Ilmoitin tuossa aikasemmin väärin että mittarissa 195 melkein 7000rpm, 5 vaihteella 195-200 mittarinopeutta niin kierroksia siinä 5900-6000. Siitä 6000rpm ei jaksa kierrokset enään nousta vaikka olisi 5km pitkä suora.
Mitä tuota alkaa ees inttämään ja selvittämään vikaa kun yksinkertaisia tarkistuksia ja säätöjä ei voi edes suorittaa. Jos tarkistukset ja säädöt, joita on yllä mainittu ovat luultavasti halvin ja toimivin konsti saada vehkeet rokkaamaan niin ovat muutenkin vianhaussa ensimmäiset kohteet.
Tee kuten sanotaan tai kärsi ku ei kule tarpeeks.
Ja Donan edellinen viesti on kyllä asian ytimessä :)
Tee kuten sanotaan tai kärsi ku ei kule tarpeeks.
Ja Donan edellinen viesti on kyllä asian ytimessä :)
Sitten kun sytkä on varmasti kohdallaan ja jakotarkastettu, vaihtaisin bensansuodattimen ja tarkastaisin bensanpaineet.
Tukkoinen muutaman vuoden? vanha bensansuodatin vie aika hyvin voimaa, juurikin ne muutamat tarvittavat kun sitä väsähtänyttä kakkiksen koppaa piiskataan huippuihin.
Dynossa käyttäminenkään ei paljoa kustanna ja siinä selviää jo paljon. Onko ne tulpanjohdot oikeasti toimivat, etteivät salamoi läpi ihan hirveästi?
Hatunnoston arvoinen suoritus vedellä tuollaisella noitakin nopeuksia, toivottavasti auto on muuten ehjä.
Tukkoinen muutaman vuoden? vanha bensansuodatin vie aika hyvin voimaa, juurikin ne muutamat tarvittavat kun sitä väsähtänyttä kakkiksen koppaa piiskataan huippuihin.
Dynossa käyttäminenkään ei paljoa kustanna ja siinä selviää jo paljon. Onko ne tulpanjohdot oikeasti toimivat, etteivät salamoi läpi ihan hirveästi?
Hatunnoston arvoinen suoritus vedellä tuollaisella noitakin nopeuksia, toivottavasti auto on muuten ehjä.
Venttiilinkoppa käytetty auki, ja kaiken tein vortexin foorumilta kuvien kera niinkuin siellä neuvottiin. Mikäli siellä merkit yhtään pitävät paikkaansa, niin ihan ok se jako on. En nyt tajua tuota "sytkä kohdallaan" juttua.. pyörijä osoittaa ykköseen. Bensansuodattimen vaihdan tulevalla viikolla ja peltisarjankin todennäköisesti, Vakiopakosarjassa näkyy kun auton koneen taakse katsoo niin 7-9cm halkeama/murtuma.. ei ainenkaan huuda sieltä tai laske pakokaasua kummemmin läpi.
Tulpanjohdot ihan toimivat. Ei siellä mitään salamointia/räpsymistä näy.
Tulpanjohdot ihan toimivat. Ei siellä mitään salamointia/räpsymistä näy.
Jos pyörijä osoittaa ykköseen niin silloin se sytkä on noin suunnilleen oikein. Se vaan pitäisi vielä katsoa ajoituslampulla kohdalleen. Joku viisaampi varmaan kertoo montako astetta KR:ssä pitää sytytyksen ennakko olla tyhjäkäynnillä mutta kaippa se suunnilleen siinä 5-10 astetta välillä täytyisi olla.
Noniin, kävin vaihdattamassa bensansuodattimen siinä toivossa että sieltä löytyy niitä kadoksissa olleita hevosvoimia.. TOISIN KÄVI.. tuntuu että autosta katosi 10hp.. tuntuu vääntävän ja kiertävän paljon laiskemmin.. ottaa kyllä kohtalaista tehopiikkiä ylemmillä kierroksilla. Onkohan sielä nyt ilmaa..
Kannattaa laittaa/laitattaa laadukas suodatin sinne, itsellä loppu kulku kokonaan n. 20km polttoainesuodattimen uusimisesta 8v gti:ssä. Vanha takasin ja jo hörähti, uuden suodattimen hain sitten ihan suosiolla laatuosia myyvästä liikkeestä.
Nyt siellä on varmaan väärä, jos kerran kulku kärsi entisestään.
Huoltotoimenpiteillä on tarkoitus ylläpitää toiminta vähintäänki samalla tasolla ku aiemmin, toisinku virittämisessä missä tavoite on ettei teho ainakaan tippuisi :)
Nyt siellä on varmaan väärä, jos kerran kulku kärsi entisestään.
Huoltotoimenpiteillä on tarkoitus ylläpitää toiminta vähintäänki samalla tasolla ku aiemmin, toisinku virittämisessä missä tavoite on ettei teho ainakaan tippuisi :)
Annoin auton seisoa yön yli akunkenkä irti, niin nyt tuntuu taas toimivan normaalisti ?
Tutkiskelin autoa lisää ja tulin siihen tulokseen että se jako/sytkä ei nyt ihan priima ollutkaan..
otin virranjakajan ruuvit auki ja käänsin virranjakajaa oikeallepäin että kierrokset nousivat vähän.. nyt tuntuu toimivan taas paremmin. Toivottavasti siellä ei nyt menny vituilleen mitään..
käynti muuttui kyllä aavistuksen paremmaksi.
Kaipa ne sihdit voi silti tarkistaa ja putsata.
Tutkiskelin autoa lisää ja tulin siihen tulokseen että se jako/sytkä ei nyt ihan priima ollutkaan..
otin virranjakajan ruuvit auki ja käänsin virranjakajaa oikeallepäin että kierrokset nousivat vähän.. nyt tuntuu toimivan taas paremmin. Toivottavasti siellä ei nyt menny vituilleen mitään..
käynti muuttui kyllä aavistuksen paremmaksi.
Kaipa ne sihdit voi silti tarkistaa ja putsata.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ihme ja kumma ei syttynyt tuleen.. olin kyllä valmiina soittamaan palokuntaa.
Nyt taas tyhmä asia.. Kuuluuko noihin banjopultteihin molemmille puolille "kupari tiiviste" ? kun mulla on siinä letkun ja banjon välissä yksi ohut ja sitten banjon ja määräjakajan välissä yksi ? tämä siis molemmissa banjoissa. Minkä takia se toinen banjo on sisältä muuten sellainen outo ? siellä menee jokin juttu sisällä.
Ja kumpi niistä banjoista on se, mihin niitä "shimmejä" lisätään jos haluaa bensanpaineita nostaa.. ja taas kummalle puolelle ? määräjakajan ja banjon, vai letkun ja banjon.
Ainiin, onkohan multa sitten poistettu ne sihdit, kun ei mulla niissä isoissa banjoissa ollut sihtejä, eikä pienissäkään mitkä lähtee määräjakajasta suuttimille..
Nyt taas tyhmä asia.. Kuuluuko noihin banjopultteihin molemmille puolille "kupari tiiviste" ? kun mulla on siinä letkun ja banjon välissä yksi ohut ja sitten banjon ja määräjakajan välissä yksi ? tämä siis molemmissa banjoissa. Minkä takia se toinen banjo on sisältä muuten sellainen outo ? siellä menee jokin juttu sisällä.
Ja kumpi niistä banjoista on se, mihin niitä "shimmejä" lisätään jos haluaa bensanpaineita nostaa.. ja taas kummalle puolelle ? määräjakajan ja banjon, vai letkun ja banjon.
Ainiin, onkohan multa sitten poistettu ne sihdit, kun ei mulla niissä isoissa banjoissa ollut sihtejä, eikä pienissäkään mitkä lähtee määräjakajasta suuttimille..
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jeps, kiitos vastauksista. Voiko tuon paineenvaraajan muuten ottaa tuolta pois.. ? näyttää nimittäin pikkasen hurjalta.. ollut siellä varmaan auton koko iän 27 vuotta.. aivan helvetin ruosteessa ja kuorikin ihan rikki.. ne letkut ei siitä kyllä ehjänä irtoa.. Kai se kuitenkin vielä toimii kun hyvin auto käynnistyy.
Aiemmin sanoin että hävittänyt jäähdytysnestettä ja syylärin vasenkulma vuotaa keulastakatsottuna, niin huomasin että taitaa vuotaa oikeakin kulma edestä katsottuna.. se missä anturi sijaitsee. Vuotoa vähän paha paikallistaa kun ei sitä tule kunnolla sieltä, eikä letkujen puristelukaan hirveästi vauhdita sitä.. mutta taas on hävinnyt puolet paisuntasäiliöstä.. Luulen että vuotaa ne muovipäädyt.. Ehdotuksia ensiaspuun ? Joku sanoi että ostaisi diisselin syylärin sinne.. ei taida mennä noille omille paikoilleen ? jostainhan sinne varmaan uusi syyläri pitäisi saada..
Menee paikoilleen, kun siinä alaraudassa siinä syylärin alla on useammassa kohtaa reikiä mihin tulee syylärin alareuna. Ainoa mitä joutuu muuttamaan on flektin kotelon kiinnitystä kun leveemmän syylärin takia ei toisen puolen kiinnikkeet yletä. Meillä on taloudessa kolme kr koneista golffia ja kahdessa niistä on diiselin syyläri.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mulla on ollut tarkoitus tuohon vaihtaa jäähdytysnesteet, mutta en ole viitsinyt kun olen lukenut että joillain on mennyt ilmatessa 2-3 tuntia.. aina on jäänyt ilmaa tai sitten ei ole alkanut puskea lämmintä ja ties mitä ongelmia.. tuo järjestelmähän ilmaa itsensä, niin miten siihen saa menemään aikaa 2 tuntia.. ? Joku voisi nyt kertoa miten se oikeaoppisesti tehdään?
Kai tähän samaan ketjuun nyt voi kirjottaa muutakin, kun ei viitsi uusia tehdä koko ajan. Eli kovilla pakkasilla etenkin, auto tekee kylmänä sellaista että jää kierrokset huutamaan sinne 2500-3000 paikkeille, mutta alkaa toimia normaalisti heti vähän lämmettyään tai välillä ihan 100m jälkeen. Tekee tätä myös välillä vaikka olisi 0 keli. Ei nyt sinäänsä häiritse, mutta vituttaa kun lähtee liikkeelle ja pysähtyy risteykseen niin auto huutaa 3000rpm
Tarkemmin kun katselin niin näyttää työ syyläri itsessään vuotavan muualtakin kuin muovipäädyistä.. ainenkin märkää löytyy. mulla ei ole tietoa onko tuolla tuon auton oma syyläri, vai sitten diisselin. Syyläri on kuitenkin vinossa asennossa tuolla.. ja huomasin että syylärin flektiin oli kirjoitettu VW polo.
Hei!
Täällä foorumilla selvästi on tietäjiä (toivottavasti myös tässä ketjussa vierailevat) ja haluaisin omatkin kysymykseni soppaan heittää.
Tarinaa:
Viimekesänä vitutti kylmäkäyntiavustimien temppuilu kr koneessani ja hankin talven aikana megan, läppikset yms palikkaa. Aika vaan ei riittänyt kaikkeen ja pitää siirtää projekteja myöhemmäksi, joten laitoin kr romut takaisin kiinni PAITSI jätin kylmäkäyntiavustimen ilmasyötön ja ruiskutussuuttimen kokonaan pois ja tulppasin tietysti imusatsin kolon sekä imuputken kolot.
Nyt samalla napsin irti ilmanputsarikoteloon kiinni tulevan alipainesäätimen(?) sekä muovisen mötin (overrun cut-off valve kuvassa http://imageshack.us/photo/my-images/19 ... acuum.jpg/) , joka tulee imusarjan välittömään läheisyyteen putkeen kiinni.
Olen pari vuotta ajellut yksi pieni alipaineletku irti, ja kaikki on pelittänyt mallikkaasti, varttimailia on tullut käytyä kokeilemassa yms.. Tuli vain mieleen ottaa kaikki näihinkin liittyvät osat pois ja tulpata tietysti kolot. Tyhjäkäynti nyt haettu kaasuläpän ruuvista ja ottaa kierroksia tavallisesti.
Olenko tehnyt jotain väärin, joka vaikuttaa oikeasti johonkin? Ei uskalla olla kysymättä. Peltisatsi on soviteltu ja ajattelin huomenna sytkän tarkistaa ihan varmuuden vuoksi. muuttuu pakosarja punaiseksi kun korkealla hetken kierrättää.
Auto ollut kylmässä tallissa koko talven seisomassa ja lähtee kyseisillä asetuksilla hyvin käyntiin, sekä pysyy käynnissä.
Kylmäkäyntiavustimien puute ei juuri itseäni kiinnosta, mutta mites nuo muut värkit, jotka liittyvät niihin pieniin ilmaletkuihin, vaikuttavat?? Mitä näistä voi jättää pois ja mitkä ovat oikeasti välttämättömiä koneen toiminnan kannalta eri kierrosalueilla?
Mielestäni ruisku on täysin mekaaninen systeemi, joten sähköihin liittyvät irroitetut herkut voivat vaikuttaa ainoastaan johonkin muuhun? Ehkä sytytykseen FEI -yksikön kautta?Kertokaahan!
kiitos!
Täällä foorumilla selvästi on tietäjiä (toivottavasti myös tässä ketjussa vierailevat) ja haluaisin omatkin kysymykseni soppaan heittää.
Tarinaa:
Viimekesänä vitutti kylmäkäyntiavustimien temppuilu kr koneessani ja hankin talven aikana megan, läppikset yms palikkaa. Aika vaan ei riittänyt kaikkeen ja pitää siirtää projekteja myöhemmäksi, joten laitoin kr romut takaisin kiinni PAITSI jätin kylmäkäyntiavustimen ilmasyötön ja ruiskutussuuttimen kokonaan pois ja tulppasin tietysti imusatsin kolon sekä imuputken kolot.
Nyt samalla napsin irti ilmanputsarikoteloon kiinni tulevan alipainesäätimen(?) sekä muovisen mötin (overrun cut-off valve kuvassa http://imageshack.us/photo/my-images/19 ... acuum.jpg/) , joka tulee imusarjan välittömään läheisyyteen putkeen kiinni.
Olen pari vuotta ajellut yksi pieni alipaineletku irti, ja kaikki on pelittänyt mallikkaasti, varttimailia on tullut käytyä kokeilemassa yms.. Tuli vain mieleen ottaa kaikki näihinkin liittyvät osat pois ja tulpata tietysti kolot. Tyhjäkäynti nyt haettu kaasuläpän ruuvista ja ottaa kierroksia tavallisesti.
Olenko tehnyt jotain väärin, joka vaikuttaa oikeasti johonkin? Ei uskalla olla kysymättä. Peltisatsi on soviteltu ja ajattelin huomenna sytkän tarkistaa ihan varmuuden vuoksi. muuttuu pakosarja punaiseksi kun korkealla hetken kierrättää.
Auto ollut kylmässä tallissa koko talven seisomassa ja lähtee kyseisillä asetuksilla hyvin käyntiin, sekä pysyy käynnissä.
Kylmäkäyntiavustimien puute ei juuri itseäni kiinnosta, mutta mites nuo muut värkit, jotka liittyvät niihin pieniin ilmaletkuihin, vaikuttavat?? Mitä näistä voi jättää pois ja mitkä ovat oikeasti välttämättömiä koneen toiminnan kannalta eri kierrosalueilla?
Mielestäni ruisku on täysin mekaaninen systeemi, joten sähköihin liittyvät irroitetut herkut voivat vaikuttaa ainoastaan johonkin muuhun? Ehkä sytytykseen FEI -yksikön kautta?Kertokaahan!
kiitos!
Viimeksi muokannut ankold, 20.3.2013 15:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itselleni vastatakseni, taitaa olla vain jarkevinta laittaa alipainejarjestelma takaisin kiinni, koska vaikuttaa ilmeisesti ennakoihin kierratettaessa.
Onneksi dokumentoin purkua kuvin, ja huomasin, etta aikaisemmin irti ollut alipaineletku on mennyt ilmanputsarin kyljessa olevaan lappaan, eli onneksi talla ei ole ollut vaikutusta muuhun jarjestelmaan.
Konetta on kaytetty ilman alipainejarjestelmaa vain tallissa, joten suurempaa vahinkoa ei todennakoisesti puuttuvalla sytytyksen ajoituksella olla saatu aikaiseksi..
Onneksi dokumentoin purkua kuvin, ja huomasin, etta aikaisemmin irti ollut alipaineletku on mennyt ilmanputsarin kyljessa olevaan lappaan, eli onneksi talla ei ole ollut vaikutusta muuhun jarjestelmaan.
Konetta on kaytetty ilman alipainejarjestelmaa vain tallissa, joten suurempaa vahinkoa ei todennakoisesti puuttuvalla sytytyksen ajoituksella olla saatu aikaiseksi..
Kiitos vastauksesta!
Osaatko viela sanoa, riittaako pelkastaan alipaineletku FEI:in sytytyksen toimivuuteen, vai tarvitaanko nro 3 ja 4 ja niiden sahkoja vielä tahan tueksi, vai mihin noiden purkkien informaatio oikein menee ja mita niilla tehdaan?
Onko tuo overrun cut-off purkki kuinka hyödyllinen edes moottorijarrulla vaparissa.. Myöskin tuon diahragam pressure switchin tehtävä on hieman mysteeri
( kuvassa http://imageshack.us/photo/my-images/19 ... acuum.jpg/ )
Osaatko viela sanoa, riittaako pelkastaan alipaineletku FEI:in sytytyksen toimivuuteen, vai tarvitaanko nro 3 ja 4 ja niiden sahkoja vielä tahan tueksi, vai mihin noiden purkkien informaatio oikein menee ja mita niilla tehdaan?
Onko tuo overrun cut-off purkki kuinka hyödyllinen edes moottorijarrulla vaparissa.. Myöskin tuon diahragam pressure switchin tehtävä on hieman mysteeri
( kuvassa http://imageshack.us/photo/my-images/19 ... acuum.jpg/ )
Hmm tuohon samaan liittyen, siellä ilmanputsarikotelon vieressä vasemmalla on jokin anturi.. tai siis sinne tulee jokin sähköliitin johonkin.. mulla on siitä liittimestä 2 piuhaa poikki.. eli oletan että se anturi ei tosiaankaan toimi. mikä sen anturin tehtävä on ? en ole huomannut kyllä mitään ihmeellistä vaikka se ei toimi.
Eli ilmeisesti tuo numero 3. Cut off valve
Eli ilmeisesti tuo numero 3. Cut off valve
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa