MAP-antureiden erot?
Valvoja: ffp jäsenet
MAP-antureiden erot?
Oon etsimässä itselle edullista 3bar map-anturia Polon 90hv tdi moottorin. Kyselin vähän Seat liikkeestä hintoja noille eri malleille. Vähän on aukkoja yleissivistyksessä niin ei oikein osaa valita noiden väliltä, osaisiko joku täydentää.
038 906 051 - Polon alkuperäinen mappi, 2.5bar malli.
038 906 051 A - Ilmeisesti 3bar malli. Menee heittämällä ton alkuperäisen tilalle. Hinta 99,40€ ja on tilaustavaraa.
038 906 051 B - Hinta 43,60€. Hyllytavaraa.
038 906 051 C - 3bar malli. Vaatii ilmeisesti jonkun tiivisteen väsäämistä koska ei ole saman muotoinen alkuperäisen kanssa. Hinta 56,20 ja on tilaustavaraa.
Eli onko jollain kokemusta tuosta B-mallista? Hinta ja saatavuus ainakin sopisivat minulle.
038 906 051 - Polon alkuperäinen mappi, 2.5bar malli.
038 906 051 A - Ilmeisesti 3bar malli. Menee heittämällä ton alkuperäisen tilalle. Hinta 99,40€ ja on tilaustavaraa.
038 906 051 B - Hinta 43,60€. Hyllytavaraa.
038 906 051 C - 3bar malli. Vaatii ilmeisesti jonkun tiivisteen väsäämistä koska ei ole saman muotoinen alkuperäisen kanssa. Hinta 56,20 ja on tilaustavaraa.
Eli onko jollain kokemusta tuosta B-mallista? Hinta ja saatavuus ainakin sopisivat minulle.
Ecun näkemä normipaine putoaa tyhjäkäynnillä 0.999x-yksiköstä 0.920x-yksikköön
Ja bleedaus on luokkaa 2500mbar -> 3000mbar, molemmat lineaarisia 0-5v = 1.2 kertaa eli +20% ahtoja, jos ei ole muita muutoksia tehty.
Lisäksi eivät useinkaan mene ilman sovitinholkkia ristiin, 3.0bar on yleensä pienempi tappi.
ja hae tuo C-malli skodalta ni maksaa melkee kolmekymppiä..
Ja bleedaus on luokkaa 2500mbar -> 3000mbar, molemmat lineaarisia 0-5v = 1.2 kertaa eli +20% ahtoja, jos ei ole muita muutoksia tehty.
Lisäksi eivät useinkaan mene ilman sovitinholkkia ristiin, 3.0bar on yleensä pienempi tappi.
ja hae tuo C-malli skodalta ni maksaa melkee kolmekymppiä..
Kyllä mulla on noussu ahdot 1,4 bar paikkeille sekä 90 että 110 heppaisissa kun vaihtaa 3 bar MAPin. Ja tyhjäkäynnillä näyttää alle 900 mbar.
A-loppuinen on 3 bar MAP isolla tapilla.
C-loppuinen on 3 bar MAP pienellä tapilla ja tämä on helppo laittaa sekä isotappisen että pikkutappisen MAPin tilalle. (Toisinpäin on tietenkin vaikeampaa)
Panee vaan sopivan tiivisteen väliin ettei vuoda.
A-loppuinen on 3 bar MAP isolla tapilla.
C-loppuinen on 3 bar MAP pienellä tapilla ja tämä on helppo laittaa sekä isotappisen että pikkutappisen MAPin tilalle. (Toisinpäin on tietenkin vaikeampaa)
Panee vaan sopivan tiivisteen väliin ettei vuoda.
Tulisikohan ongelmia ahtimen kanssa jos vaihtaisi tuon 1.8 turbo skodan mapin tuohon 1,9 diesseliin johon on vaihdettu pp502 suuttimet? Ahu moottori. Nyt menee jatkuvasti vikatilaan. Voiko tuo vikatilaan meneminen johtua n75 anturista? Auttaisiko tuo mapin vaihto? Eli map: 038 906 051C, tuo jotain reilu 30 euroa.
-
- -
- Viestit: 31
- Liittynyt: 23.10.2006 21:10
Nyt ei oma ymmärrys riitä..
Eli jos vaihtaa vakio MAPin tilalle tuon 3,0 bar MAPin niin käykö niin, että VAG-COMin näyttämä ahtopaine pysyy ennallaan, mutta todellinen max. ahtopaine nousee tasolle 1,2-1,4 bar (vakiona kait ALH:ssa 0,9 bar, vaikka hetkittäin käy tasolla 1,5 bar)?
Onko tästä mitä hyötyä vakio ahtimen kanssa? Toleeko ahtimen keston kanssa ongelmia? Mikä on tämän vaikutus tehoon/vääntöön suurinpiirtein tasolla?
Eli jos vaihtaa vakio MAPin tilalle tuon 3,0 bar MAPin niin käykö niin, että VAG-COMin näyttämä ahtopaine pysyy ennallaan, mutta todellinen max. ahtopaine nousee tasolle 1,2-1,4 bar (vakiona kait ALH:ssa 0,9 bar, vaikka hetkittäin käy tasolla 1,5 bar)?
Onko tästä mitä hyötyä vakio ahtimen kanssa? Toleeko ahtimen keston kanssa ongelmia? Mikä on tämän vaikutus tehoon/vääntöön suurinpiirtein tasolla?
juu tiivisteen kanssa menee toi sama, oma on kans ahf koneella, omassa oli suht vittumaisessa paikassa kuulerissa suoraan kiinni, joissakin on ihan näkyvillä siinä ahtoputkessa. kyllä ittekin ajelin about 50tkm vakioahtimella 1.3 ahdoilla ja oli ennen mua lastutettu, voihan se turbo silti koska vaan hajota ... vink vink, mulla voi pian jäädä tommonen GT1749VB ylimääräseks ;)
jölli kirjoitti:onko tietoa mikä anturi on vakiona 130hv -02 passatissa?paljonko tuommoisessa ahdot vakiona ja n. anturi vaihtamalla?nyt evry paikoillaan ja pöläyttelee mustaa savua :)
Sama kiinnostais täällä, oon miettinyt tota vastus bleedausta mutta anturin vaihto kuulostaa turvallisemmalta/varmemmalta/paremmalta jne.
Evryboksikin odottelee josko joku sen jaksais paikalleen nakata.
Auto tällähetkellä täysin vakio 130hv (AVF) 6-vaihteisella manuaalisalkulla, turbo ja maffi vasta uusittu.
-
- -
- Viestit: 247
- Liittynyt: 8.11.2007 23:00
Itse hain tänään pasuunaan tuon 3bar mapin skodalla 35eskoo ja marmoritiskillä 61,90e. Mulla tippu tyhjäkäynnillä 887-897 tuo paine ja vag-com näytti hitusen vähemmän ahtoja kuin alkuperäisellä B-mallilla.
Nyt näytti 2520rpm, pyynti 2182.8 ja todellinen 2223.6, sitten 3297rpm 2193@2070. Eli onko ihan normaalia?
Vanhalla mapilla pyynti 2193 kokoajan vedätyksessä. 2583rpm [email protected] ja 2877rpm [email protected].
Myös sen huomasin uudella mapilla, että MAF arvot on nyt 1249,5 mikä on todennäköisesti maksimi arvo kun ei enempää nouse. Pukkasi myös vikakoodin tuosta raja-arvon ylityksestä.
Vanhalla mapilla max. maf arvo 1205,4.
Pitää kokeilla laittaa se ritilä takaisin siihen maffin putkeen niin normalisoituu tuo arvo.
Kuitenkin huomaa, että vetoja olisi tullut hiukan lisää.
Nyt näytti 2520rpm, pyynti 2182.8 ja todellinen 2223.6, sitten 3297rpm 2193@2070. Eli onko ihan normaalia?
Vanhalla mapilla pyynti 2193 kokoajan vedätyksessä. 2583rpm [email protected] ja 2877rpm [email protected].
Myös sen huomasin uudella mapilla, että MAF arvot on nyt 1249,5 mikä on todennäköisesti maksimi arvo kun ei enempää nouse. Pukkasi myös vikakoodin tuosta raja-arvon ylityksestä.
Vanhalla mapilla max. maf arvo 1205,4.
Pitää kokeilla laittaa se ritilä takaisin siihen maffin putkeen niin normalisoituu tuo arvo.
Kuitenkin huomaa, että vetoja olisi tullut hiukan lisää.
JukkaA: En tarkoita että jokaisen perusjampankaan tarvitsisi mitään pakopainemittaria asennella jos rakennelmassa ei ole mitään ongelmia/ muutoksia joiden vaikutuksesta ei ole hajuakaan, tarkoitin lähinnä sitä että minkä takia pitäisi ajaa autolla joka on vastaavanlaisessa tilanteessa kuin kielekkään reunalla tuulenpuuskaa odottava henkilö, lue: Vakioahdin+Suuret syötöt+3bar MAP-anturi.
Kuten olen ennenkin tuonut kantani esille, niin minullehan on aivan sama mitä ihmiset tekevät, mutta eikö ole hyvä kuitenkin tuoda noista asioista myös se toinen puoli esille ja näin ollen kaikkien ei välttämättä tarvitse kokeilla samoja asioita, eli virtuualisesti opitaan toisten virheistä ja näin ollen säästetään omia hermoja ja lompakkoa.
jucci69: Todennäköisesti tuo boksi on samanlainen kuin ns. evry modi: vääristää eculle polttoaineen lämpötilan oikeata arvoa suuremmaksi ja näin ollen syötöt nousevat jonkun verran.
Tuo 3bar map-anturi ei välttämättä kovin pitkää ikää ahtimelle suo, mutta tuskinpa kovin moni on kokemuksiaan tästä nettiin kertonut, niin todellista vertailua ei pysty tekemään oikein.
Kuten olen ennenkin tuonut kantani esille, niin minullehan on aivan sama mitä ihmiset tekevät, mutta eikö ole hyvä kuitenkin tuoda noista asioista myös se toinen puoli esille ja näin ollen kaikkien ei välttämättä tarvitse kokeilla samoja asioita, eli virtuualisesti opitaan toisten virheistä ja näin ollen säästetään omia hermoja ja lompakkoa.
jucci69: Todennäköisesti tuo boksi on samanlainen kuin ns. evry modi: vääristää eculle polttoaineen lämpötilan oikeata arvoa suuremmaksi ja näin ollen syötöt nousevat jonkun verran.
Tuo 3bar map-anturi ei välttämättä kovin pitkää ikää ahtimelle suo, mutta tuskinpa kovin moni on kokemuksiaan tästä nettiin kertonut, niin todellista vertailua ei pysty tekemään oikein.
-
- -
- Viestit: 41
- Liittynyt: 12.3.2006 21:36
Mites jos 1.3 bar jatkuvaa ei suositella vakioahtimelle niin jos vaihtais 3bar mapin ja sitten pidentäis kellon vartta niin että ahtaa max. vaikka 1.2 bar? Onko siitä mitään etua verrattuna siihen jos vaan nostaa paineet lyhentämällä kellon tankoa? Paitsi että ei mee vikatilaan niin alhaisilla paineilla. Nyt vaan olis taas puhdas ja toimiva ahdin ja syöttöjä vähän haluaisin lisätä, IQ min. 4.0 ja olis kiva kun ahdin ei karstottuis. Mitenkäs varren pituudella tapahtuva nosto ja mapilla tapahtuva nosto vaikuttaa N75-duty cycleliin? Eli onko eroja nostotavalla? Jos joku on tutkinu tai tietää tai edes olettaa tietävänsä niin vois vastailla... Niin ja se vielä että onko siitä haittaa jos ahdot on paljon suuremmat kun pyynnit? Tällä hetkellä näyttäis n. 70 mBAr enemmän ahtavan ku pyytää, tuo nyt ei ainakaan varmaan paljo vaikuta?
Selvä. Pienemmillä vaihteilla/nopeuksilla ahtaa enemmän ku pyytää mutta siinä ku satkua ajaa niin siinä 10-20 mbaria ahtaa yli pyydetyn. Mutta muuttuuko se ahtopyynti/saanti suoraan jos iq:ta säätää niin että syöttää enemmän. Kokeilin taas 3bar mappia mutta täydellä kaasulla ahto n. 1,4 baria eli ei hyvä. Ja kiihdyttäessä kun ahdot meni piikkiin niin ei menny mihinkään mutta sitten ku korjas sen tuohon maximiin niin meni ihan hyvin. Osakaasulla 2. vaihteella kiihdytettäessä se tekee saman jutun eli ku ahdot laskee niin siitä lähtee kunnolla vetämään. Onko siis liikaa jo ahtoja? Kellon tankoa lyhentänyt.
golf iv tdi agr
mikä noista map antureista menis suoraan tommosen golf iv tdi agr koneeseen??
ja hakusessa on 3bar map.
ja hakusessa on 3bar map.
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
Viestiä kun näköjään ei pois saa,täytyy modata vanha.
Eli topicissa kävi ilmi ,kun sen läpi lukee, ettei 3bar anturilla kannata pelleillä vakioahtimella ja virisoftalla.Täytyynee vissiin uskoa tekniikkansa rikkoneita.
Jos joku viittis heittää linkin EGR-poiston AHU:n suhteen,olis hyvä.
Mietin vaan että jos teettäis pari umpilaippaa sen kierrätysputken päihin ja heittäis kartanolle sen putken,tuleeko katsastuksessa urputusta? Vai miten se perint.tulppaus käy helpointen,kun ei oo tullu vielä ruuvattua niitä 2 pulttia auki Passatista? ;-)
Eli topicissa kävi ilmi ,kun sen läpi lukee, ettei 3bar anturilla kannata pelleillä vakioahtimella ja virisoftalla.Täytyynee vissiin uskoa tekniikkansa rikkoneita.
Jos joku viittis heittää linkin EGR-poiston AHU:n suhteen,olis hyvä.
Mietin vaan että jos teettäis pari umpilaippaa sen kierrätysputken päihin ja heittäis kartanolle sen putken,tuleeko katsastuksessa urputusta? Vai miten se perint.tulppaus käy helpointen,kun ei oo tullu vielä ruuvattua niitä 2 pulttia auki Passatista? ;-)
Viimeksi muokannut O.P.P, 1.11.2009 12:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turbot
Hei, minä tietämätön kyselisin että miten turbot eroaa toisistaan kiidsseleissä ja nuissa mitkä kulkee pensselin pesuaineella ? itellä nurkat täynnä noita bensa-autoista otettuja turboja niin ajattelin kysellä että voiko niitä laittaa diesel autoon jos työstää sopivan pakosarjan ?
Lainataan Friikkiä:
Siinä on vakiona ilman kirjainta oleva anturi, jonka voi korvata B:llä kun laittaa esim. paperitiivisteen anturin ja putken väliin.
Vanhanmalliset anturit kun taitaa olla kalliimpia kuin uudemmat B ja C.
Käytettyjä ehjiä antureita kyllä löytyy jos oikein minimibudjetilla vedetään.
Etkan mukaan ei ole numeroa perässä. AGU/ARZ/AUM kaikissa sama. Niin ja oikeastaan tuon ikäluokan bensoissa ja diisseleissä kaikissa:)
Siinä on vakiona ilman kirjainta oleva anturi, jonka voi korvata B:llä kun laittaa esim. paperitiivisteen anturin ja putken väliin.
Vanhanmalliset anturit kun taitaa olla kalliimpia kuin uudemmat B ja C.
Käytettyjä ehjiä antureita kyllä löytyy jos oikein minimibudjetilla vedetään.
Etkan mukaan ei ole numeroa perässä. AGU/ARZ/AUM kaikissa sama. Niin ja oikeastaan tuon ikäluokan bensoissa ja diisseleissä kaikissa:)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa