VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
Valvoja: ffp jäsenet
Tarkasta kytkimen työsylinteri (käyttää samaa nestettä kuin jarrutkin), se tuppaa vuotamaan kytkinkotelon sisään jos tiivisteet on menny...
Ei välttämättä hoksaa pientä vuotoa ulospäin tuossa tapauksessa.
Vuodon voi todentaa kohtuu hyvin kun ottaa alapuolelta kytkinkopan ja moottorinvälisen suojapellin pois (oliskohan ollu kahdella/kolmella pienellä pultilla kiinni).
Edit: Vai olikos se nyt pääsylinteri nimeltänsä tuo kytkintä käyttävä sylinteri?
Ei välttämättä hoksaa pientä vuotoa ulospäin tuossa tapauksessa.
Vuodon voi todentaa kohtuu hyvin kun ottaa alapuolelta kytkinkopan ja moottorinvälisen suojapellin pois (oliskohan ollu kahdella/kolmella pienellä pultilla kiinni).
Edit: Vai olikos se nyt pääsylinteri nimeltänsä tuo kytkintä käyttävä sylinteri?
Ei toi nyt kovin paha rasti ole...
Tuo sylinteri on kiinni kytkinkopassa kahdella pultilla, tosin joutuu tekemään tilaa että pääsee tohon pulikkaan käsiksi. Saattaa olla että joutuu ainaki vesiletkuja irrottaa edestä...
Tiivistesarja maksaa jotain 10-20e väliltä... Itselläni taisi olla 16e kun jostain tarvikemajasta sen hain.
Itsellä oli laatikko pöydällä siinä vaiheessa kun tiivisteet vaihdoin niin en osaa tältä seisomalta sanoa että mitä kaikkea tarvii haitolta purkaa kun laatikko on paikoillaan...
Vois käydä vilkaisemassa omasta rassista kun oon kohta talliin menossa konetta käyttämään :)
Kun tuon sylinterin saa irti niin niin tiivisteiden vaihdossa itsessään ei mene kuin hetki.
Tuo sylinteri on kiinni kytkinkopassa kahdella pultilla, tosin joutuu tekemään tilaa että pääsee tohon pulikkaan käsiksi. Saattaa olla että joutuu ainaki vesiletkuja irrottaa edestä...
Tiivistesarja maksaa jotain 10-20e väliltä... Itselläni taisi olla 16e kun jostain tarvikemajasta sen hain.
Itsellä oli laatikko pöydällä siinä vaiheessa kun tiivisteet vaihdoin niin en osaa tältä seisomalta sanoa että mitä kaikkea tarvii haitolta purkaa kun laatikko on paikoillaan...
Vois käydä vilkaisemassa omasta rassista kun oon kohta talliin menossa konetta käyttämään :)
Kun tuon sylinterin saa irti niin niin tiivisteiden vaihdossa itsessään ei mene kuin hetki.
Mistähän voisi johtua, että auto ei lämpiä sisältä pahemmin? Tuli ajeltua eilen n.60km:n matka ja siltikin puhalsi autoon sisälle vain haaleata ilmaa, vaikka veden lämpötilaksi näytti 90astetta. Termarin vaihdoin vasta n.1kk sitten ja kesällä lämppärinkennon...
Nestettä liian vähän?
Eikös tuo ole se kytkinen työsylinteri?
-
- -
- Viestit: 8
- Liittynyt: 5.12.2012 11:11
Pakkasten tultu kierroslukumittari alkoi oireilemaan/lipsumaan mun mk3 96 veerassa. Jää joko nollaan kun kylmänä starttaa ja kun lämpiää niin alkaa taas toimimaan kun käynnistää lämpimänä uudestaan mutta näyttää pari tonnia liian vähän?
Tänään annoin taas autolle kenkää olettamalleni punarajalle ja nyt se taas "lipsui" yläpäähän ja uusi nolla kierros on 2000rpm eikä laske enää sieltä alas vaikka auto pois päältä.
Myös jotain outoa raksuttavaa ääntä sieltä sisältä alkanut kuulumaan. Ideoita?
Ensimmäinen mk3 niin en osaa oikein arvailla mikä voisi olla.
Tänään annoin taas autolle kenkää olettamalleni punarajalle ja nyt se taas "lipsui" yläpäähän ja uusi nolla kierros on 2000rpm eikä laske enää sieltä alas vaikka auto pois päältä.
Myös jotain outoa raksuttavaa ääntä sieltä sisältä alkanut kuulumaan. Ideoita?
Ensimmäinen mk3 niin en osaa oikein arvailla mikä voisi olla.
-
- -
- Viestit: 8
- Liittynyt: 5.12.2012 11:11
Onkos sulla putkistossa resonaattoria jos kerran niin resonoi? Jos ei ole niin heität vaan sen sinne katin perään niin johan pitäisi muuttua matka äänet miellyttävämmiksi.
Mulla eli kesällä kierroslukumittari omaa elämäänsä kun koneen johtosarjan pistokkeen väliin oli päässyt jostain syystä vettä, eli kannattaa ensimmäisenä kurkata sinne.
Mulla eli kesällä kierroslukumittari omaa elämäänsä kun koneen johtosarjan pistokkeen väliin oli päässyt jostain syystä vettä, eli kannattaa ensimmäisenä kurkata sinne.
-
- -
- Viestit: 8
- Liittynyt: 5.12.2012 11:11
Mikähän tääki oikeen on?
Kyseisessä pötkilössä luki FROM ja joitakin arvoja joista ei mitään selvää saanut. Punanen johto tulee laturilta ja sininen menee koneen kylkeen.
E: Voiko tolla olla edes mitään virkaa kun johtoina on ainoastaan maa ja virta?
Kyseisessä pötkilössä luki FROM ja joitakin arvoja joista ei mitään selvää saanut. Punanen johto tulee laturilta ja sininen menee koneen kylkeen.
E: Voiko tolla olla edes mitään virkaa kun johtoina on ainoastaan maa ja virta?
Viimeksi muokannut Keest00, 5.12.2012 21:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuo oma meni sen 240, mutta loppui lentokenttä kesken. Kierroksia tässä vaiheessa ~5000rpm. Rajoittajaan jos saisi niin pitäisi mennä yli 300, mutta saman verran varmaan saisi tehoakin olla. Armottoman liian pitkä vitonen toi on vakiotehoiselle, mutta matka-ajossa saa jännän reaktion bensamittarin viisariin. :)
-
- -
- Viestit: 8
- Liittynyt: 5.12.2012 11:11
Juu englanniksi löytyy. TDI-miehiltä kannattaa kysellä noita rattaita jos kehuvat vaihtaneensa itse pidemmän vitosen. Ton vaihto on laatikko irtaallaan vartin homma jos työkaluilla ei pidä soveltaa, vaan kaikki löytyy.
Minkäslaisia moottorin lämpötiloja muuten teillä muilla on nyt kylmillä keleillä ajaessa? Enkä tarkoita nyt mittarin näyttämää, vaan VAG-COMin näyttämää. Viisarin elämä ei näytä olevan juuri verrattavissa vag-comin näyttämään, vaan on aina +/-20C. (Tämänhän nyt kaikki tiesi). Oma näyttää lämpiävän tdi-miehen näkökulmasta aika lämpimäksi, muttei sentään kiehuvaksi.
Minkäslaisia moottorin lämpötiloja muuten teillä muilla on nyt kylmillä keleillä ajaessa? Enkä tarkoita nyt mittarin näyttämää, vaan VAG-COMin näyttämää. Viisarin elämä ei näytä olevan juuri verrattavissa vag-comin näyttämään, vaan on aina +/-20C. (Tämänhän nyt kaikki tiesi). Oma näyttää lämpiävän tdi-miehen näkökulmasta aika lämpimäksi, muttei sentään kiehuvaksi.
-
- -
- Viestit: 40
- Liittynyt: 3.7.2010 18:20
vr6 oven nostin
hei mulla lähti ilmeisesti ikkunan moottorin nostimen vaijeri irti tai jotai ku rutisee ja on vaijeri on löysällä. mitä keinoja on korjata???
Termostaatinkoppa koneen kyljestä irti, jonka jälkeen pääset irrottamaan niitä. Moni väittää, että muka paha homma, mutta ei siihen mene kuin 20min jos sitäkään kun tietää mitä tekee. Itselläni meni ekalla kerralla ihmetellessä n.1h. Nyt n.10kertaa myöhemmin se tosiaan sujuu siinä 15-20minuutissa.
Edit: Ja juu, mulla on kokemukset tuosta jakajamallista.
Edit: Ja juu, mulla on kokemukset tuosta jakajamallista.
Viimeksi muokannut S4mmy, 18.12.2012 0:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Irti se termostaattikotelo on silti otettava kannesta, että kaikki pultit saa auki ja pääsee vaihtamaan termostaatin. Yritin itse kikkailla toissavkloppuna kaikkeni edestä, mutta nopein tapa kyllä irroittaa suoriltaan. :) Itsellä vielä jäi uudenkin tiivisteen kanssa vuotamaan mokoma muovikäikäle, niin joutui käyttämään toisen kerran irti. Eipähän enää vuoda kun on liimat välissä. Prkl.
-
- -
- Viestit: 328
- Liittynyt: 22.11.2010 11:35
Mitäs tuollaisen vakion vr6:n huippu km/h-lukemat ovat, ilman mitään hassukaasuja sun muuta doupingia?
Virallinen VR6 AAA Golf III tulos on 225km/h ja ajettu yleisellä tiellä poliisin tutkaan Leppävirralla vuonna 2004. Taisi olla sen vuoden kovin veto autolla tutkaan. Saab foorumilta löytyy lisää aiheesta.
Missään nimessä ei vakio AAA kulje seisovalla lähdöllä 1609m matkaa yli 220km/h loppunopeudella.
Ja muistutettakoon että kyllä kuka vaan osaa ajaa kaasu pohjassa, se ei paljoa vaadi. Todellista taitoa on se että pystyy ajamaan liikennesääntöjen mukaan ilman liikennerikkomuksia tai vaaratilanteita.
-
- -
- Viestit: 328
- Liittynyt: 22.11.2010 11:35
Onko vr6 passatissa vaihdettavat raidetangon päät vai pitääkö vaihtaa koko raidetanko?
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4456777/page2
Uusi peili tai pelkkä peilinlasi missä on lämmitin. Esim. koko peili 28€ kotia, tai pelkkä lasi 13€ kotia asti.
Pssssssst. Sisäpiirin vinkki: Google translate. Elä kerro kellekään. ;)
Olen itse käsittänyt että peilinlasi lähtisi kampeamalla irti. Ei ole koskaan tarvinnut kokeilla niin en tiedä faktaksi.
Korjattakoot vielä tuota peilinlasin toimituskulua kotiovelle. Hieman kun käytti aikaa ja luki koko sivun niin näkyy olevan rahti 17€ Suomeen.
Olen itse käsittänyt että peilinlasi lähtisi kampeamalla irti. Ei ole koskaan tarvinnut kokeilla niin en tiedä faktaksi.
Korjattakoot vielä tuota peilinlasin toimituskulua kotiovelle. Hieman kun käytti aikaa ja luki koko sivun niin näkyy olevan rahti 17€ Suomeen.
Golfista näytti olevan nyt rikki lohkolämppäri. Katselin noita Defan sivuja ja se antaisi oikeaksi vastukseksi tämän: http://www.defa.com/file/7347958ddd2/150.pdf ja tuon asennuspaikka olisi H, mutta mulla se on paikalla E. Mistähän nyt saisin selville mikä vastus siihen pitäisi hommata, ja paljonko sellainen maksaisi?
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Golfista näytti olevan nyt rikki lohkolämppäri. Katselin noita Defan sivuja ja se antaisi oikeaksi vastukseksi tämän: http://www.defa.com/file/7347958ddd2/150.pdf ja tuon asennuspaikka olisi H, mutta mulla se on paikalla E. Mistähän nyt saisin selville mikä vastus siihen pitäisi hommata, ja paljonko sellainen maksaisi?
Eihän se rikkinäinen sitten ole calix tms. Defan olen itsekin aikoinaan askarrellut juurikin tuonne lohkon kylkeen.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
VR6 Termostaatin vaihto.
Iltaa arvon kanssafoorumilaisille! Tämän illan epistola koostui termostaatinvaihto-operaatiosta. Ajattelin dokumentoida operaation, että jollekkin ois edes vähän helpotusta hommaan.
Aloitetaan!
Homma alkaa tulpanjohtojen irrotuksella. Merkkailin joka piuhan ihan vaan varmuuden vuoksi.
Sen jälkeen irrotetaan koneen peitekannen päätypalanen. Kolme Torx-kantaista ruuvia pitäis löytyä. Se kolmas on piilossa tuolla koneen takapuolella.
Sen jälkeen coilpack ja sen liitin irti. Coilpack on kiinni neljällä ruuvilla nurkistaan.
Sen jälkeen termarinkotelolta irti kolme vesiletkua.
Sitten anturien liittimet irti.
Sen jälkeen termarinkotelolta kolme pulttia irti, jonka jälkeen kotelo lähtee irti vetämällä sitä oikealle.
Tästä kuvasta näkyy mistä suunnasta kannattaa noita kolmea pulttia etsiskellä.
Sen jälkeen kotelo pöydälle ja kuvan mukainen osa termarin kotelosta auki.
Uutta termostaattia paikalleen asentaessa, varmista että termostaatin laipassa oleva ilmaventtiili osottaa kotelon paikallaan ollessa suoraan ylöspäin!
Sitten vaan käänteisessä järjestyksessä hilut nippuun.
Ei siis mikään ameriikantemppu! Helpompi melkeen mitä tehostajalliseen kakkikseen! Toivottavasti tästä epämääräsestä sepustuksesta on apua jollekkin ensikertalaiselle.
Aloitetaan!
Homma alkaa tulpanjohtojen irrotuksella. Merkkailin joka piuhan ihan vaan varmuuden vuoksi.
Sen jälkeen irrotetaan koneen peitekannen päätypalanen. Kolme Torx-kantaista ruuvia pitäis löytyä. Se kolmas on piilossa tuolla koneen takapuolella.
Sen jälkeen coilpack ja sen liitin irti. Coilpack on kiinni neljällä ruuvilla nurkistaan.
Sen jälkeen termarinkotelolta irti kolme vesiletkua.
Sitten anturien liittimet irti.
Sen jälkeen termarinkotelolta kolme pulttia irti, jonka jälkeen kotelo lähtee irti vetämällä sitä oikealle.
Tästä kuvasta näkyy mistä suunnasta kannattaa noita kolmea pulttia etsiskellä.
Sen jälkeen kotelo pöydälle ja kuvan mukainen osa termarin kotelosta auki.
Uutta termostaattia paikalleen asentaessa, varmista että termostaatin laipassa oleva ilmaventtiili osottaa kotelon paikallaan ollessa suoraan ylöspäin!
Sitten vaan käänteisessä järjestyksessä hilut nippuun.
Ei siis mikään ameriikantemppu! Helpompi melkeen mitä tehostajalliseen kakkikseen! Toivottavasti tästä epämääräsestä sepustuksesta on apua jollekkin ensikertalaiselle.
Viimeksi muokannut GTi-Perttu, 29.12.2012 21:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Jakaja mallissa ei tarvitse edes purkaa mitään. Letkut vaan irti ja koppa käteen.
Kyllähän noi koneet +300tkm kestää hyvin. Jos kansipahvia ei ole vaihdettu niin saattaa tulla eteen samoin kun nostaja remppa.
Täällä olisi myös vr6 myynnissä ;).
Tuossa "GTI-Pertun" esittämässä on turhaa tuo puolapaketin irrotus.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Se alkuperänen pyörijä on liimattu eikä ehjänä lähde irti. Jos sulta on kipinä hukassa niin vaikka hall on rikki kipinä tulee silti, jos kampiakselin asentoanturi hajoaa nii silloin ei tule bensaa eikä kipinää... Itseltä aikanaan hajosi noita puolankyljessä olevia ohjaimia useampikin, yksi jopa vartin kaupassa käynnin aikana, parkkiruutuun ajoin ja kaupasta tullessa ei lähtenyt käyntiin...
-
- -
- Viestit: 22
- Liittynyt: 10.1.2013 18:05
Tuli hommattua VR6 golffi vm97 ja nyt on ilmennyt kaikennäköstä laitettavaa eli onko takapyöränlaakerit samanlaiset kun karvalakkimallissa ja vetoakselit tai siis nivelet (sisäpää). Suojakumi kun on mennyt rikki niin on todennäköisesti vaihtokunnossa.
Vaihteisto on viisilovinen manuaali.
Jossain vaiheessa tulee projektitopikki jahka jaksais naputella.
Vaihteisto on viisilovinen manuaali.
Jossain vaiheessa tulee projektitopikki jahka jaksais naputella.
Jakopääremppa
Nyt on jakopääremppa tehty -96 Passattiin! Seiso kuukauden pajalla Kajaanissa, koska rempasta tulikin hieman isompi mitä suunnittelin.
Ylemmän ketjun kiristimen laahari oli niin kulunut, että startatessa ketju pomppas 5 hammasta etiäppäin. Pysy kuitenkin käynnissä vaikkakin käyntiääni ei mikään miellyttävä enää ollutkaan. Kylläpä sen jo siinä vaiheessa arvasi että remonttia tulee, eikä ihan vähän. Mukavasti oli venttiilit solmussa sekä laahari oli murentunut melkeen puoliksi. Onneksi männät yms. oli ehjät. Tosiaan venttiilit meni uusiksi, kansi tietenkin koneistukseen ja kaikki jakopään osat vaihtoon.
Osat Laakkosen kautta 850e
Kannen koneistus 120e
Työt + öljyt, nesteet ja suodattimet 1000e
Kyllähän siihen kieltämättä rahaa meni mutta nyt voi hyvillä mielin ajella ;) Kaikki sivuäänet hävisi ja kone käy kuin uusi! Ja mittarissa on nyt reilut 200tkm.
Ylemmän ketjun kiristimen laahari oli niin kulunut, että startatessa ketju pomppas 5 hammasta etiäppäin. Pysy kuitenkin käynnissä vaikkakin käyntiääni ei mikään miellyttävä enää ollutkaan. Kylläpä sen jo siinä vaiheessa arvasi että remonttia tulee, eikä ihan vähän. Mukavasti oli venttiilit solmussa sekä laahari oli murentunut melkeen puoliksi. Onneksi männät yms. oli ehjät. Tosiaan venttiilit meni uusiksi, kansi tietenkin koneistukseen ja kaikki jakopään osat vaihtoon.
Osat Laakkosen kautta 850e
Kannen koneistus 120e
Työt + öljyt, nesteet ja suodattimet 1000e
Kyllähän siihen kieltämättä rahaa meni mutta nyt voi hyvillä mielin ajella ;) Kaikki sivuäänet hävisi ja kone käy kuin uusi! Ja mittarissa on nyt reilut 200tkm.
Nyt on sellainen ongelma että veera koittaa keittää kokoajan vaikka lämpömittari näyttää koko ajan normaalia.
Arvelisin että kansipahvi on kaput muttakun lämmöt pysyy normaalissa ja sisälle tulee kyllä lämmintä ilmaa.
Voiko olla mahdollista että vika katoaa pahvin vaihdon jälkeen ?
Vettä häviää vähän mutta ei hälyttävästi.
Mutta luultavasti pahvi on mennyt koska öljykorkissa on hieman harmaata
Vai mahtaaka perusteellinen ilmaaminen auttaa asiaan ?
Arvelisin että kansipahvi on kaput muttakun lämmöt pysyy normaalissa ja sisälle tulee kyllä lämmintä ilmaa.
Voiko olla mahdollista että vika katoaa pahvin vaihdon jälkeen ?
Vettä häviää vähän mutta ei hälyttävästi.
Mutta luultavasti pahvi on mennyt koska öljykorkissa on hieman harmaata
Vai mahtaaka perusteellinen ilmaaminen auttaa asiaan ?
Eli ns keittäminen ilmenee siten että alkaa höyryämään vitusti, aivan kuten normaalistikin auton keittäessä. Ja toi korkki homma voi kyllä olla se mikä sen tekee.
Aivankuin olisi painetta aivan liikaa jäähdytys järjestelmässä.
Onko siinä korkissa sitten jonkinlainen ylipaine venttiili tai joku sellainen ?
Monta kertaa olen pyöritellyt paisarin korkkia kädessäni mutta en ole siinä mitään erikoista huomannut.
Aivankuin olisi painetta aivan liikaa jäähdytys järjestelmässä.
Onko siinä korkissa sitten jonkinlainen ylipaine venttiili tai joku sellainen ?
Monta kertaa olen pyöritellyt paisarin korkkia kädessäni mutta en ole siinä mitään erikoista huomannut.
jezzee_ :
Jeesuksen kalliin remontin oot tehny :D Miksi laakkoselta osat? Motonetistä esim. jakopään osat saa huomattavasti halvemmalla...
-----
Tulipa irrotettua, purettua ja kasattua startti... Vimosen päälle mukava homma, ei menny ko 7 tuntia :D Ja startti on vielä pöydällä... Enkä edes tiedä jotta pelaako se enää ;)
Jeesuksen kalliin remontin oot tehny :D Miksi laakkoselta osat? Motonetistä esim. jakopään osat saa huomattavasti halvemmalla...
-----
Tulipa irrotettua, purettua ja kasattua startti... Vimosen päälle mukava homma, ei menny ko 7 tuntia :D Ja startti on vielä pöydällä... Enkä edes tiedä jotta pelaako se enää ;)
-
- -
- Viestit: 328
- Liittynyt: 22.11.2010 11:35
Kellään mitään hyviä vinkkejä AAA häkäpäästö ongelmaan? Ei ole paljosta kiinni, mutta senverran kuitenkin että tulee hylsy päästämittauksessa.
yli 2000rpm co-pitoisuus 0,32 / sallittu 0,30
On ja pysyy, vaikka kohta on luukutettu 2viikkoa kaasu pohjassa. Ei vikakoodeja, kannentiiviste ehjä, tulpat suodattimet yms vaihdettu 5tkm sitten.Pitänee vielä tarkistaa kaasuläppä asentotunnistin ja kokeilla lastun kanssa jos optimoisi polttoainetaloutta. Tai sitten Denson tulpat helvettiin ja wanhat 50tkm ajetut NGK:t tilalle.
yli 2000rpm co-pitoisuus 0,32 / sallittu 0,30
On ja pysyy, vaikka kohta on luukutettu 2viikkoa kaasu pohjassa. Ei vikakoodeja, kannentiiviste ehjä, tulpat suodattimet yms vaihdettu 5tkm sitten.Pitänee vielä tarkistaa kaasuläppä asentotunnistin ja kokeilla lastun kanssa jos optimoisi polttoainetaloutta. Tai sitten Denson tulpat helvettiin ja wanhat 50tkm ajetut NGK:t tilalle.
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 18.11.2012 12:37
keskuslukitus
Morjens.Sellasta kysyisin että kanattaako alkaa ettimään vikaa tosta keskuslukituksen pumpusta vai mistä,kun kuskin ovi ei aukea.Nuppi kylläkin nousee ja kuullostaa et aukeis,mut ei.Sit ku muutaman kerran kääntelee avainta ni molemmilta puolilta aukee ikkunat.mahd. johtovika jossain kuskin ovessa?
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 18.11.2012 12:37
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa