VW Golf IV GTI '03 4d "Perheauton parantelua"
Valvoja: ffp jäsenet
VW Golf IV GTI '03 4d "Perheauton parantelua"
Ikuisuusprojektihan tämä on ollut, mutta nyt on saatu hieman tiristettyä varoja ja aikaa toteutukseen joten oli jo jotain aihettakin laittaa tästä oma projektitopic.
Ensimmäinen oma Volkkari ja Aloituspiste oli tämä kun auton ostin elokuussa 2007. Ajettu 80 000km
Väri on LC9Z, Black Magic.
Käytettynä ostettu, hieman jo valmiiksi paranneltu; MTM:n lastu Supersprintin catback-putkistolla (pitäisi olla jotain 190hv ja 295 Nm, 235/35 19 nakit ATP:n vanteilla, epämääräinen Hofelen reikärautamaski ja kromikuoritetut sivupeilit. Värinä LC9Z black magic, musta/punaisella sisäverhoilulla. Heti ostopaikasta kotiinpäin lähtiessä, kaverin tullessa takana toisella autolla, huomasinmme, että auto kulkee hieman vinosti. Syyksi paljastui kiero taka-akseli.
Melko piakkoin aloin suunnitella jotain päivitystä lahinnä ulkonäköpuolelle.
Keväällä 2008 tuli innostuttua hommaamaan uusi V-look etupuskuri (Lasikuituinen), Lesterin R-look sivuhelmat, V6-takahelma, sekä purkuhylky konepelti, joista ajatus sitten lähti: (Jotkut ovat vastaavia jo rakennelleet… Silloin idea oli vielä suht tuore.) Lisäksi ostohetkellä missatulle vääntyneelle taka-akselille tuli hommattua varakapistus; sopiva vaihdokki purkamolta.
Konepellin modausta:
Etupuskurin ensimmäinen sovitus:
Photoshoppailua tulevasta:
Tähän saakka siis päästiin vuoden 2008 alussa, mutta pitkään hommat jäivät taka-alalle, koska minulla oli perheen ainoa ajokortti ja auto, jota tarvitsin jatkuvasti työssäni, sain pienen pojan, menin naimisiin, muutin rintamamiestaloon perheeni kanssa, sain vielä toisen pojan… kunnes syksyllä 2010 vaimoni rysäytti golffin oikein huolella pihakiviin. Tuloksena rikkoutunut puskuri, repeytynyt etukehikko, vääntynyt ilmastoinnin jäähy, haljennut lisäilmapumppu, puhjennut öljypohja, silpoutuneet moottorin sivusuojat, sekä apparin sisäloksu, lävistetty välijäähy ja poksahtanut ohjaustehostimen anturi.
Vakuutus onneksi auttoi, mutten tyytynyt korjauttamaan koslaa marmorilla, joten päädyin kertakorvaukseen, ostin kakkosauton, laitoin golffin telakalle ja aloin kaverin(nick: Dubsonic) kanssa puuhastelemaan
Tällä hetkellä projekti on jo edennyt suht pitkälle, ja kirjoittelut tänne tulevat hieman jälkijunassa. Pahoittelut tästä. Lisään materiaalia minkä ehdin.
-Pikalistana jo tehdyt toimenpiteet (sekalaisessa järjestyksessä)
-Etukehikon vaihto
-Taka-akselin vaihto
-Ohjaustehostimen paineanturin vaihto
-Jälkimarkkina (Motonet) välijäähy ja diy ahtoputket
-KW variante 3 alustan asennus + varianten etuvakaaja ja H&R takavakaaja
-Powerflexin puslat (taka-akseli, moottorin kannake, etummaiset alatukivarren)
-Taaemmat alatukivarren puslat TT:n versioon.
-Blackdiamondin etujarrulevyt
Tekemättömät (mitä muistan)
-Alustan säätö
-Pakoputkiston uudistus
-Ohjelmointi (en tee itse)
-Maalaustyöt; puskuri, konepelti, sivuhelmat, vanteet, takahelma ja lippa
-sisälokasuojat ja pohjapanssarin asennus KOy:n teräspanssarilla.
EDIT: Pikkukuvat
Ensimmäinen oma Volkkari ja Aloituspiste oli tämä kun auton ostin elokuussa 2007. Ajettu 80 000km
Väri on LC9Z, Black Magic.
Käytettynä ostettu, hieman jo valmiiksi paranneltu; MTM:n lastu Supersprintin catback-putkistolla (pitäisi olla jotain 190hv ja 295 Nm, 235/35 19 nakit ATP:n vanteilla, epämääräinen Hofelen reikärautamaski ja kromikuoritetut sivupeilit. Värinä LC9Z black magic, musta/punaisella sisäverhoilulla. Heti ostopaikasta kotiinpäin lähtiessä, kaverin tullessa takana toisella autolla, huomasinmme, että auto kulkee hieman vinosti. Syyksi paljastui kiero taka-akseli.
Melko piakkoin aloin suunnitella jotain päivitystä lahinnä ulkonäköpuolelle.
Keväällä 2008 tuli innostuttua hommaamaan uusi V-look etupuskuri (Lasikuituinen), Lesterin R-look sivuhelmat, V6-takahelma, sekä purkuhylky konepelti, joista ajatus sitten lähti: (Jotkut ovat vastaavia jo rakennelleet… Silloin idea oli vielä suht tuore.) Lisäksi ostohetkellä missatulle vääntyneelle taka-akselille tuli hommattua varakapistus; sopiva vaihdokki purkamolta.
Konepellin modausta:
Etupuskurin ensimmäinen sovitus:
Photoshoppailua tulevasta:
Tähän saakka siis päästiin vuoden 2008 alussa, mutta pitkään hommat jäivät taka-alalle, koska minulla oli perheen ainoa ajokortti ja auto, jota tarvitsin jatkuvasti työssäni, sain pienen pojan, menin naimisiin, muutin rintamamiestaloon perheeni kanssa, sain vielä toisen pojan… kunnes syksyllä 2010 vaimoni rysäytti golffin oikein huolella pihakiviin. Tuloksena rikkoutunut puskuri, repeytynyt etukehikko, vääntynyt ilmastoinnin jäähy, haljennut lisäilmapumppu, puhjennut öljypohja, silpoutuneet moottorin sivusuojat, sekä apparin sisäloksu, lävistetty välijäähy ja poksahtanut ohjaustehostimen anturi.
Vakuutus onneksi auttoi, mutten tyytynyt korjauttamaan koslaa marmorilla, joten päädyin kertakorvaukseen, ostin kakkosauton, laitoin golffin telakalle ja aloin kaverin(nick: Dubsonic) kanssa puuhastelemaan
Tällä hetkellä projekti on jo edennyt suht pitkälle, ja kirjoittelut tänne tulevat hieman jälkijunassa. Pahoittelut tästä. Lisään materiaalia minkä ehdin.
-Pikalistana jo tehdyt toimenpiteet (sekalaisessa järjestyksessä)
-Etukehikon vaihto
-Taka-akselin vaihto
-Ohjaustehostimen paineanturin vaihto
-Jälkimarkkina (Motonet) välijäähy ja diy ahtoputket
-KW variante 3 alustan asennus + varianten etuvakaaja ja H&R takavakaaja
-Powerflexin puslat (taka-akseli, moottorin kannake, etummaiset alatukivarren)
-Taaemmat alatukivarren puslat TT:n versioon.
-Blackdiamondin etujarrulevyt
Tekemättömät (mitä muistan)
-Alustan säätö
-Pakoputkiston uudistus
-Ohjelmointi (en tee itse)
-Maalaustyöt; puskuri, konepelti, sivuhelmat, vanteet, takahelma ja lippa
-sisälokasuojat ja pohjapanssarin asennus KOy:n teräspanssarilla.
EDIT: Pikkukuvat
Viimeksi muokannut Joonas M, 12.6.2012 21:26. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Syksy 2010: Purettiin kaikki rikkoutunut:
Puhjennut öljypohja:
Etukehikon ja välijäähyn poisto: (umpiot, pesurit, törmäyspalkki ja konepellin lukkorakennelma irti ensin.):
-Vuoden vaihteessa osien hankintaa, joissa tuli hieman innostuttua; Uusi etukehikko, sivusuojat, öljypohja, apparin sisäloksu, Forgen bypassi, Koivusen pohjapanssari, Kiinacuuleri, Blackdiamodin etulevyt, 25jahre vaihdekepinnuppi, tummat led-sivuvilkut, r-line takalippa, KW-var.3 alustasarja, uudet vakaajat eteen ja taakse, sekä uudet puslat koko alustalle.
Puhjennut öljypohja:
Etukehikon ja välijäähyn poisto: (umpiot, pesurit, törmäyspalkki ja konepellin lukkorakennelma irti ensin.):
-Vuoden vaihteessa osien hankintaa, joissa tuli hieman innostuttua; Uusi etukehikko, sivusuojat, öljypohja, apparin sisäloksu, Forgen bypassi, Koivusen pohjapanssari, Kiinacuuleri, Blackdiamodin etulevyt, 25jahre vaihdekepinnuppi, tummat led-sivuvilkut, r-line takalippa, KW-var.3 alustasarja, uudet vakaajat eteen ja taakse, sekä uudet puslat koko alustalle.
Viimeksi muokannut Joonas M, 20.4.2011 15:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Uudet etujarrulevyt
Motonetin välijäähy maalattuna mattamustaksi.
Cuuleri oli muuten hyvin passelin kokoinen, mutta hieman joutui tekemään tilaa törmäyspalkkiin ja putkille kehikkoon, sekä poraamaan reikiä kiinnikkeille ylös ja alas. Mitään kumipuslia tai vastaavia ei tullut käytettyä, koska tuo kuituseosmuovi joustanee riittävästi poistaen pahimmat ryminät. Lisäksi ahtoputkiin suunniteltiin sopivat joustopätkät jotta moottori pääsee liikkumaan rasittamatta cuulerin putkia tai kiinnikkeitä.
Motonetin välijäähy maalattuna mattamustaksi.
Cuuleri oli muuten hyvin passelin kokoinen, mutta hieman joutui tekemään tilaa törmäyspalkkiin ja putkille kehikkoon, sekä poraamaan reikiä kiinnikkeille ylös ja alas. Mitään kumipuslia tai vastaavia ei tullut käytettyä, koska tuo kuituseosmuovi joustanee riittävästi poistaen pahimmat ryminät. Lisäksi ahtoputkiin suunniteltiin sopivat joustopätkät jotta moottori pääsee liikkumaan rasittamatta cuulerin putkia tai kiinnikkeitä.
Viimeksi muokannut Joonas M, 20.4.2011 15:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Veistelyä" överikokoisille välijäähyn lähdöille
Tuota Koivusen panssaria varten tuli otettua hieman reunuksia pois etukehikosta, jotta istui nätimmin ylimpien pulttien osalta. Pohjapanssari tuli koesovitettua paikalleen ja istuvuus oli hyvä. Etuyläkiinnikkeiden tieltä piti vähän rälläkällä ottaa tavaraa runkopalkkien päässä olevista kiinnityskohdista jotta lattarautakiinnikkeet istuivat paremmin paikoilleen. Tämä pohjapanssari madaltaa vain noin 1 cm maavaraa öljypohjasta ja apurungosta.
Välissä pientä sovittelua korin osalta:
Tuota Koivusen panssaria varten tuli otettua hieman reunuksia pois etukehikosta, jotta istui nätimmin ylimpien pulttien osalta. Pohjapanssari tuli koesovitettua paikalleen ja istuvuus oli hyvä. Etuyläkiinnikkeiden tieltä piti vähän rälläkällä ottaa tavaraa runkopalkkien päässä olevista kiinnityskohdista jotta lattarautakiinnikkeet istuivat paremmin paikoilleen. Tämä pohjapanssari madaltaa vain noin 1 cm maavaraa öljypohjasta ja apurungosta.
Välissä pientä sovittelua korin osalta:
Viimeksi muokannut Joonas M, 20.4.2011 15:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mielenkiintoisen oloinen projekti! Viitsisitkö katsoa että saako tota keulan hinaus rinkulan paikkaa irti muutakuin rälläkällä? Tietenkin jos keula on vielä purettuna. Tuli itselle hommattua hellan led päivävalot mutta ottaa aika pahasti kiinni orkkis puskurilla juurikin tuohon hinaus rinkulan paikkaan.
>Skruffi, Yritin juuri kuvista katsella tarkemmin miten tuo hinauslenkin runko on kiinni, mutten saanut oikein selvää. Muistelisin, että se on hitsattu kiinni palkkiin. Eli rälläkkähommia... Pitänee tänään kurkata kun projektia tehdään lisää.
Pitää nyt viikonlopun aikana saada tänne kirjoiteltua kaikki loputkin jo tähän asti tehdyt hommat, että saadaan juttu live-aikaan :D
Edit: Juu hitsattu, ei pitäisi olla kovin paha rälläköidä irti, mutta ahdasta tulee, tarvinnee avuksi poraa ja käsi/puukkosahaa
Pitää nyt viikonlopun aikana saada tänne kirjoiteltua kaikki loputkin jo tähän asti tehdyt hommat, että saadaan juttu live-aikaan :D
Edit: Juu hitsattu, ei pitäisi olla kovin paha rälläköidä irti, mutta ahdasta tulee, tarvinnee avuksi poraa ja käsi/puukkosahaa
Viimeksi muokannut Joonas M, 16.4.2011 22:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
>inno, Pohjapanssari oli tinkaistuna 138e Renkomäen autoexpertiltä. Materiaali on n. 3mm jousiteräksen omaista pulverimaalattua levyä.
Viimeksi muokannut Joonas M, 16.4.2011 23:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jatketaanpas:
Etupään alustan purku päivitystä varten;
-etupyörät pois
-jarrusatulat irti
-satulan kannakkeet irti
-jarrulevyt pois
-koiranluut irti alatukivarsista
-alapallot irti
-alatukivarret pois
-iskaritolppien yläpäät irti
-iskaritolppien alapäät irti
-tolpat pois
-moottorin alatuki pois
-ohjausvaihteen pultit irti
-apurungon pultit irti
Tämän jälkeen apurunko tuli hieman liiankin helposti alas osuen minua samalla silmäkulmaan. (jonka sai suht keveästi otsaan tipahtaen sujuteltua vakaajineen alas paikoiltaan.) (Pitihän sitä vertakin jostain saada hien ja kyynelien kaveriksi)
Edit: Kun tuo apurunko oli lattialla irroitettuna,vakaajan vaihto oli nopea tehdä, eikä koko härpäkkeen irroituskaan kovin hirveä taistelu ollut. (Etenkin jos on kaksi paria käsiä ja auto riittävän ylhäällä.)
Etupään alustan purku päivitystä varten;
-etupyörät pois
-jarrusatulat irti
-satulan kannakkeet irti
-jarrulevyt pois
-koiranluut irti alatukivarsista
-alapallot irti
-alatukivarret pois
-iskaritolppien yläpäät irti
-iskaritolppien alapäät irti
-tolpat pois
-moottorin alatuki pois
-ohjausvaihteen pultit irti
-apurungon pultit irti
Tämän jälkeen apurunko tuli hieman liiankin helposti alas osuen minua samalla silmäkulmaan. (jonka sai suht keveästi otsaan tipahtaen sujuteltua vakaajineen alas paikoiltaan.) (Pitihän sitä vertakin jostain saada hien ja kyynelien kaveriksi)
Edit: Kun tuo apurunko oli lattialla irroitettuna,vakaajan vaihto oli nopea tehdä, eikä koko härpäkkeen irroituskaan kovin hirveä taistelu ollut. (Etenkin jos on kaksi paria käsiä ja auto riittävän ylhäällä.)
Viimeksi muokannut Joonas M, 20.4.2011 19:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Uutta alustaa paikoilleen ja pientä siistimistä:
Alkuperäinen iskari oli yläpäästä 21mm mutterilla kiinni, mutta uusien mukana tuli 22mm mutterit. Pienemmän koon sai hyvin pyöriteltyä jyrkällä lenkkiavaimella, mutta tuo 22mm:een tartti hieman ohentaa avainta.
Aukaistessa alkuperäiset mutterit aukesivat näppärästi pulttimopolla, mutta uusien kiinnittäminen vaati 10mm kiintoavainta paikoillaan pitoa varten.
Alustasarjan mukana tuli 2 kpl säätörullia iskareiden yläpään säätötappeihin, jotka tuli istutettua "pikasäätöä" varten suojamuovien läpi. Muistaakseni vaati 9mm reiän.
Alkuperäinen iskari oli yläpäästä 21mm mutterilla kiinni, mutta uusien mukana tuli 22mm mutterit. Pienemmän koon sai hyvin pyöriteltyä jyrkällä lenkkiavaimella, mutta tuo 22mm:een tartti hieman ohentaa avainta.
Aukaistessa alkuperäiset mutterit aukesivat näppärästi pulttimopolla, mutta uusien kiinnittäminen vaati 10mm kiintoavainta paikoillaan pitoa varten.
Alustasarjan mukana tuli 2 kpl säätörullia iskareiden yläpään säätötappeihin, jotka tuli istutettua "pikasäätöä" varten suojamuovien läpi. Muistaakseni vaati 9mm reiän.
Viimeksi muokannut Joonas M, 20.4.2011 19:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ahtoputkien rakentelua:
Cuulerissa oli mahtipontiset 3" lähdöt, joita täytyi hieman supistaa. Alunperin oli tarkoitus tehdä putkisto 2" putkesta, mutta jotain tapahtui ja se rakennettinkin 2,5" (60,3mm) putkesta... materiaalina LVI-valikoiman 60,3x1,6 rst (supisteet 2mm paksua hst:tä)
Onneksi oli hinauslenkki paikoillaan, jotta tuli väistettyä se sopivasti.
Tuo 60,3 putki oli siitä näppärä, että sen saattoi liittää alkuperäiseen imusarjan kumiletkuun etulampun taakse. -Lyhyemmänkin tuosta olisi saanut tehtyä, mutta piti arviolta jättää tilaa sumareille kun ei tiennyt kuinka pitkälle niiden kannat tulee.
Putkistoa imusarjalle
Ihan ok näyttäisi olevan puskurin kanssa mallatuna:
Vasemman puolen putki ohjattiin menemään moottorin ja flektien välistä ylös ja moottorin vasenta reunaa kohti turboa. Pystysuora osio tehtiin letkulla, jotta moottorin liikahtelu saatiin huomioon. Toinen äänitorvista täytyi irroittaa putken tieltä, joten sille täytyy viritellä jokin toinen kiinnityspiste. Tässä vaiheessa mm bypassin ja muiden pikkuletkujen sekä ahtolämpöanturin liitynnät ahtoputkeen olivat tekemättä.
Cuulerissa oli mahtipontiset 3" lähdöt, joita täytyi hieman supistaa. Alunperin oli tarkoitus tehdä putkisto 2" putkesta, mutta jotain tapahtui ja se rakennettinkin 2,5" (60,3mm) putkesta... materiaalina LVI-valikoiman 60,3x1,6 rst (supisteet 2mm paksua hst:tä)
Onneksi oli hinauslenkki paikoillaan, jotta tuli väistettyä se sopivasti.
Tuo 60,3 putki oli siitä näppärä, että sen saattoi liittää alkuperäiseen imusarjan kumiletkuun etulampun taakse. -Lyhyemmänkin tuosta olisi saanut tehtyä, mutta piti arviolta jättää tilaa sumareille kun ei tiennyt kuinka pitkälle niiden kannat tulee.
Putkistoa imusarjalle
Ihan ok näyttäisi olevan puskurin kanssa mallatuna:
Vasemman puolen putki ohjattiin menemään moottorin ja flektien välistä ylös ja moottorin vasenta reunaa kohti turboa. Pystysuora osio tehtiin letkulla, jotta moottorin liikahtelu saatiin huomioon. Toinen äänitorvista täytyi irroittaa putken tieltä, joten sille täytyy viritellä jokin toinen kiinnityspiste. Tässä vaiheessa mm bypassin ja muiden pikkuletkujen sekä ahtolämpöanturin liitynnät ahtoputkeen olivat tekemättä.
Viimeksi muokannut Joonas M, 20.4.2011 19:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
^ Eipä ole tullut testattua, mutta ei se moottorin peitemuovi ylety pahemmin putkeen asti, lisäksi ilmanputsarin putkelle tarkoitetun suoja"ulokkeen" joutuu poistamaan/taivuttamaan pois tieltä. -Tai sitten jätetään koko muovi pois, tai tehdään joku oma. Riippuu vähän kuinka kiire tulee ennen leimaa. Mallailen tuon, kunhan löydän sen härpäkkeen jostain tuolta autotallin romukasan pohjalta... Pohjan puolelta pitäisi peittyä aika hyvin, mutta niitäkään ei ole vielä mallattu.
^ Otetaan yhteenveto kaikista letkuosioista:
Kumiletkuja on sijoitettu turbon lähtöön (n.10cm), Pystyosuudelle syylärin taakse (n.30cm), cuulerin päätyihin (n.10cm), sekä alkuperäinen imusarjan letku. Ihan hyvin tuntui riittävän ensitesteillä. Tosin moottori kallistelee hitusen vähemmän alkuperäiseen verrattuna vaihdetun dogbone-puslan vuoksi. Laittelen lisää kuvia tänään.
EDIT:
-Putket ovat 1,6mm paksulla seinämällä olevaa rst-putkea
-Supisteet 2,0mm paksulla seinämällä olevaa hst:tä (Tämä siksi että valikoimissa harvemmin löytyy rosterisupisteita)
-Hinnoista en laita mitään, koska itse olen ostanut ne henkilökunnan hinnoilla. (Enkä valitettavasti harrasta toistaiseksi jälleenmyyntiä)
Kumiletkuja on sijoitettu turbon lähtöön (n.10cm), Pystyosuudelle syylärin taakse (n.30cm), cuulerin päätyihin (n.10cm), sekä alkuperäinen imusarjan letku. Ihan hyvin tuntui riittävän ensitesteillä. Tosin moottori kallistelee hitusen vähemmän alkuperäiseen verrattuna vaihdetun dogbone-puslan vuoksi. Laittelen lisää kuvia tänään.
EDIT:
-Putket ovat 1,6mm paksulla seinämällä olevaa rst-putkea
-Supisteet 2,0mm paksulla seinämällä olevaa hst:tä (Tämä siksi että valikoimissa harvemmin löytyy rosterisupisteita)
-Hinnoista en laita mitään, koska itse olen ostanut ne henkilökunnan hinnoilla. (Enkä valitettavasti harrasta toistaiseksi jälleenmyyntiä)
Hieman lisää kuvia ahtopukiston valmistumisesta:
Turbolta
Hitsailua
Harrastelijatason hitsaussaumojen hiontaa
Pari putkea hionnan jälkeen -tässä näkyy ahtolämpöanturille tehty reikä vielä ilman laippaa.
Ensimmäinen käppyrä maalauksessa
Sivuliitäntöjen holkit ryöstettynä alkuperäisestä ja liitettynä uuteen putkeen
Valmis konehuoneen puolen ahtoputki paikoillaan -Tuli vastikään huomattua, että jarrunestesäiliö jää hieman hankalasti putken alle, mutta on silti muutaman kirosanan myötä tavoitettavissa.
Ahtolämpöanturin järeähkö, mutta toimiva laippa.
Turbolta
Hitsailua
Harrastelijatason hitsaussaumojen hiontaa
Pari putkea hionnan jälkeen -tässä näkyy ahtolämpöanturille tehty reikä vielä ilman laippaa.
Ensimmäinen käppyrä maalauksessa
Sivuliitäntöjen holkit ryöstettynä alkuperäisestä ja liitettynä uuteen putkeen
Valmis konehuoneen puolen ahtoputki paikoillaan -Tuli vastikään huomattua, että jarrunestesäiliö jää hieman hankalasti putken alle, mutta on silti muutaman kirosanan myötä tavoitettavissa.
Ahtolämpöanturin järeähkö, mutta toimiva laippa.
Viimeksi muokannut Joonas M, 20.4.2011 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Noniin, sitten tuo taka-akselin ja perän alustan päivitys:
Alkuperäinen akseli oli siis vääntynyt oikealta puolelta siten, että pyörässä oli liikaa neg. camberia ja haritusta eli pos.aurausta. Tällöin auto kulki laahauksen vuoksi lievästi oikea kylki edellä, jota ei hytistä edes huomannut, mutta perässä ajava Dubsonic ja kulmien mittaus sen bongasi. Muut kulmat olivat kunnossa, joten taka-akselin kääntely ei olisi auttanut. Takarenkaita kuluttaen jonkin aikaa tuli ajeltua ja purkamolta löytyi sopiva akseli, joka ehtikin jonkin aikaa maata varastossa ennen tätä.
Akselista poistettiin kaikki ylimääräinen kuten navat ja jarruputket ja se käytettiin hiekkapuhalluksessa ja pulverimaalauksessa. Muutoksina siihen tuli uudet puslat, H&R lisävakaaja, sekä alkuperäinen jarruletku-putki-letku -hässäkkä korvattiin yhtenäisellä punosletkulla rungon putkien ja jarrusatuloiden välillä.
Powerflexien tunkeminen paikoilleen.
Akseli vakaajineen.
Vakaajan tuenta akseliin.
Paketista ei löytynyt tai olin sitten hävittänyt asennusohjeet ja klemmarit tuli asennettua näin... Mukana tulleet peruspultit korvattiin kuusiokoloilla helpomman ruuvailun vuoksi.
Alkuperäisen akselin purkua
Orkkis-iskarit purettuna.
Uusi iskari ilman yläkannaketta. -Yläpään säätönupille tuli porattua koriin reiät, jotta säätäminen onnistuisi kontin puolelta, mutta niiden onnistumista ja jatkosuunnitelmia ei ole vielä pähkäilty.
KW varianten jousen alalevy/säätömutteri -Tästä kuulin, että ainakin farkku golffeissa ja 4motioneissa oli ongelmaa, ettei perää saa riittävän alas, mutta tässä peruskorissa tuo alinkin asento on hieman liian alhaalla ainakin käytännöllisesti ajatellen.
Pääsee paljon helpommalla, kun leikkaa jarrukilvet navan leveydeltä auki. -Tässä näkyy hieman tuo uusi jarruletku.
"Uutta" akselia paikoilleen.
Tälle korkeudelle meni perä alimmalla säädollä.
Punosletkun satulan puoleinen liitin.
Alkuperäinen akseli oli siis vääntynyt oikealta puolelta siten, että pyörässä oli liikaa neg. camberia ja haritusta eli pos.aurausta. Tällöin auto kulki laahauksen vuoksi lievästi oikea kylki edellä, jota ei hytistä edes huomannut, mutta perässä ajava Dubsonic ja kulmien mittaus sen bongasi. Muut kulmat olivat kunnossa, joten taka-akselin kääntely ei olisi auttanut. Takarenkaita kuluttaen jonkin aikaa tuli ajeltua ja purkamolta löytyi sopiva akseli, joka ehtikin jonkin aikaa maata varastossa ennen tätä.
Akselista poistettiin kaikki ylimääräinen kuten navat ja jarruputket ja se käytettiin hiekkapuhalluksessa ja pulverimaalauksessa. Muutoksina siihen tuli uudet puslat, H&R lisävakaaja, sekä alkuperäinen jarruletku-putki-letku -hässäkkä korvattiin yhtenäisellä punosletkulla rungon putkien ja jarrusatuloiden välillä.
Powerflexien tunkeminen paikoilleen.
Akseli vakaajineen.
Vakaajan tuenta akseliin.
Paketista ei löytynyt tai olin sitten hävittänyt asennusohjeet ja klemmarit tuli asennettua näin... Mukana tulleet peruspultit korvattiin kuusiokoloilla helpomman ruuvailun vuoksi.
Alkuperäisen akselin purkua
Orkkis-iskarit purettuna.
Uusi iskari ilman yläkannaketta. -Yläpään säätönupille tuli porattua koriin reiät, jotta säätäminen onnistuisi kontin puolelta, mutta niiden onnistumista ja jatkosuunnitelmia ei ole vielä pähkäilty.
KW varianten jousen alalevy/säätömutteri -Tästä kuulin, että ainakin farkku golffeissa ja 4motioneissa oli ongelmaa, ettei perää saa riittävän alas, mutta tässä peruskorissa tuo alinkin asento on hieman liian alhaalla ainakin käytännöllisesti ajatellen.
Pääsee paljon helpommalla, kun leikkaa jarrukilvet navan leveydeltä auki. -Tässä näkyy hieman tuo uusi jarruletku.
"Uutta" akselia paikoilleen.
Tälle korkeudelle meni perä alimmalla säädollä.
Punosletkun satulan puoleinen liitin.
Viimeksi muokannut Joonas M, 20.4.2011 21:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Viimeinen lisäys, jotta pääsen tämän hetken tilanteeseen:
Taka-akselin ja jarruletkujen vaihdon yhteydessä suurin osa jarrunesteistä pääsi ulos ja eilen saatiin piirit jälleen täytettyä. Työkaluina oli alipainebleederi ja se perinteinen "toinen aukoo nippoja ja toinen painelee poljinta." Joitain vikakoodeja jäi päälle, kun ASR:n ja ABS:n varoitusvalot jäi vielä kojetauluun palamaan. Noh, Eka testiajelu tuli suoritettua ja hyvin tuntuu toimivan näinkin raakileena.
Taka-akselin ja jarruletkujen vaihdon yhteydessä suurin osa jarrunesteistä pääsi ulos ja eilen saatiin piirit jälleen täytettyä. Työkaluina oli alipainebleederi ja se perinteinen "toinen aukoo nippoja ja toinen painelee poljinta." Joitain vikakoodeja jäi päälle, kun ASR:n ja ABS:n varoitusvalot jäi vielä kojetauluun palamaan. Noh, Eka testiajelu tuli suoritettua ja hyvin tuntuu toimivan näinkin raakileena.
Niin siis HB:n ja farkun etuvetomallien taka-akselirakennehan on sama joten yhtä alas se laskee molemmissa. Tuo madallusongelma koskee vain noita 4Motion malleja. Esim. tuo oma farkku -30mm eibach jousilla on takapäästä matalempi kuin alimpaan asentoon säädetty kaverin vastaava 4motion farkku. Etupää menee 4Motioneissakin tarpeeksi alas.
Noh, tuo jarruhomma selvinnee ja eipä olisi eka kerta jos "oppirahoja" revitään... Ei muuta kuin eteenpäin, tänään sain ykkösvanteista irroiteltua tasapainolaput, vähän pesasin ja hioin pahimmat kolhut pois maalausta varten:
EDIT: 21.4 vein vanteet pulverimaalaukseen, saa nähdä mikä on lopputulos kun on maalarillekkin hieman kokeellinen tavoite...
EDIT: 21.4 vein vanteet pulverimaalaukseen, saa nähdä mikä on lopputulos kun on maalarillekkin hieman kokeellinen tavoite...
^ Muisti pätkii pahasti, mistä tuo puskuri tuli hommattua; taisi olla jmtech:ltä. Malli on Autostyle.nl:n DT4038 http://www.autostyle.nl/dt-4038.html.
Tuolloin mukana tuli alkuperäisenä Polo GTI:n keskiritilät ja Golf GTI:n kulmaritilät.
Tänään muuten tuli paketissa sumuvalot kulmiin, jotka menee toivottavasti bolt-on, niin ei tarvitse räpeltää kuin kaapeloinnit.
+Muuta päivitystä:
-Vanteet ovat edelleen maalauksessa.
-Korinosat lähdössä maalarille huomenissa.
-Musta takamerkki ilmaantui jostain.
Tuolloin mukana tuli alkuperäisenä Polo GTI:n keskiritilät ja Golf GTI:n kulmaritilät.
Tänään muuten tuli paketissa sumuvalot kulmiin, jotka menee toivottavasti bolt-on, niin ei tarvitse räpeltää kuin kaapeloinnit.
+Muuta päivitystä:
-Vanteet ovat edelleen maalauksessa.
-Korinosat lähdössä maalarille huomenissa.
-Musta takamerkki ilmaantui jostain.
Sanotaan, että istuvuus on 95% kohdillaan. Valojen ympärillä muoto ei ole ihan niin siisti kuin orkkispuskurissa, muttei kauheasti häiritsekään varsinkaan maalattuna. Parista kohtaa joutu vähän kittaamaan ja sisäpuolelta sisälokarin kiinnikettä hieman leikkaamaan. Ei paha. Maskin kaari tuntui aika heppoiselta ja sitä vahvistettiin muotoon taivutetulla kierretangolla ja lasikuitukitillä. Ei tota puskuria ollut onneksi tarvetta leikata 8 osaan ja kuiduttaa taas kasaan, et ihan yhtenä kappaleena se paikoilleen kävi.
Puskuri tosiaan istuu kohtalaisen hyvin, pahimmat kohdat ovat lamppujen ympärys, sekä ulottuvuus lokasuojan kaarien linjalle. Kiinnikkeitä ei ole rakennettu/porailtu vielä, joten istuvuutta ei ole kokeiltu muuten kuin käsin painelemalla.
Maskit ja ritilät sopivat paikoilleet 98%. Pienet muutokset piti tehdä; merkkimaskista piti muutama orkkisväkänen leikata pois + keksiä muutama siisti ruuvikiinnityspaikka laitoihin. Alaritilä tarvinnee ainakin pari ruuvauspistettä pysyäkseen nätisti
Lampunpesureille oli haljulla kohoviivalla merkattu mahd. leikkuurajat, jotka olivat hyvin kohdillaan. -Ainakin rullamitalla tarkistettuna. Aion pitää pesurit käytössä, joten viikonloppuna tuli leikkailtua nekin. Työkaluina 4mm pora, 10mm pora, sekä paineilmakuviosaha metalliterällä.
Tänään lähti maalarille puskuri, konepelti, sivuhelmat, takahelma sekä takalippa. Kuun loppuun mennessä pitäisi saada valmiiksi, nyt sitten odotellaan ja rakennellaan kaikkea muuta mitä vain ehtii.
Maskit ja ritilät sopivat paikoilleet 98%. Pienet muutokset piti tehdä; merkkimaskista piti muutama orkkisväkänen leikata pois + keksiä muutama siisti ruuvikiinnityspaikka laitoihin. Alaritilä tarvinnee ainakin pari ruuvauspistettä pysyäkseen nätisti
Lampunpesureille oli haljulla kohoviivalla merkattu mahd. leikkuurajat, jotka olivat hyvin kohdillaan. -Ainakin rullamitalla tarkistettuna. Aion pitää pesurit käytössä, joten viikonloppuna tuli leikkailtua nekin. Työkaluina 4mm pora, 10mm pora, sekä paineilmakuviosaha metalliterällä.
Tänään lähti maalarille puskuri, konepelti, sivuhelmat, takahelma sekä takalippa. Kuun loppuun mennessä pitäisi saada valmiiksi, nyt sitten odotellaan ja rakennellaan kaikkea muuta mitä vain ehtii.
Jahas, auto saatiin pikkutunneilla "valmiiksi" Kiirettä piti, kun vanteet ja konepelti tuli vasta lähtöä edeltävänä päivänä.
Bugrunissa tuli käytyä ja stripille jäikin sitten ykkösvaihde. Muut vaihteet ok, mutta ekassa on ihan seinä vastassa. Kohtalona oli siis taistellen palata kotiin ilman ykköstä ja suoraan pajalle odottelemaan.
PS. juu tuo puskuri on huomattavasti alempana, joten isompaa madaltamista ei pahemmin uskalla harrastaa. etupään korkeusasetusta en muista, mutta takana ainakin on ylimmässä säädössä.
Bugrunissa tuli käytyä ja stripille jäikin sitten ykkösvaihde. Muut vaihteet ok, mutta ekassa on ihan seinä vastassa. Kohtalona oli siis taistellen palata kotiin ilman ykköstä ja suoraan pajalle odottelemaan.
PS. juu tuo puskuri on huomattavasti alempana, joten isompaa madaltamista ei pahemmin uskalla harrastaa. etupään korkeusasetusta en muista, mutta takana ainakin on ylimmässä säädössä.
Noniin, tänään hieman haikein mielin auto nosturille ja näppärän kaverin avulla tuli vaihdelaatikko vedettyä irti.
Kytkin oli saanut hieman kipeää Tukholman klo 16 ruuhkassa kakkosella madellessa... (Olihan siinä muilla autoilijoilla katseltavaa kun skuupista nousee savua) -Taitaa mennä vaihtoon :)
Saa nähdä milloin alkaa laatikon avaaminen ja vian haku. Hieman jännittää kun en ole ikinä aiemmin koskenut tälle alueelle, joten yksin en tätä hommaa tee. Onneksi kavereilta on tulossa apuja.
-Purku/kasausohjeet tuolle laatikolle on tervetulleita, jos jollain on tiedossa/hallussa/piilossa/takaraivossa/takataskussa jne...
Pidetään peukkuja, että vika olisi esim. synkron renkaassa, tällöin varaosa olisi n. 40e + öljyt. -Ja myös sille, että koko vehje toimii mahdollisen kasauksenkin jälkeen.
Kytkin oli saanut hieman kipeää Tukholman klo 16 ruuhkassa kakkosella madellessa... (Olihan siinä muilla autoilijoilla katseltavaa kun skuupista nousee savua) -Taitaa mennä vaihtoon :)
Saa nähdä milloin alkaa laatikon avaaminen ja vian haku. Hieman jännittää kun en ole ikinä aiemmin koskenut tälle alueelle, joten yksin en tätä hommaa tee. Onneksi kavereilta on tulossa apuja.
-Purku/kasausohjeet tuolle laatikolle on tervetulleita, jos jollain on tiedossa/hallussa/piilossa/takaraivossa/takataskussa jne...
Pidetään peukkuja, että vika olisi esim. synkron renkaassa, tällöin varaosa olisi n. 40e + öljyt. -Ja myös sille, että koko vehje toimii mahdollisen kasauksenkin jälkeen.
Noniin, laatikko avattu ja vika paikannettu, sekä välissä tuli huonoilla työkaluilla rikottua 5-vaihteen ratas... Vika oli 1-2 vaihteen siirtäjäholkissa (tai mikä sen virallinen nimi onkaan), jossa kaikki sisäkehän hampaat olivat linttaantuneet ihan hitusen länään estäen holkin liukumisen 1-vaihteelle. Pikaisesti näyttäisi siltä, että tuon voisi korjata tarkalla viilaamisella, mutta otin silti työn alle etsiskellä vaihtoehtoisia teitä, kuin marmoritiski, jossa nuo osat kustantavat n. 600€
^ Hyvä idea, eipä tullutkaan mieleen... :D, Nyt kun ei pahempia ole menetettävänä, niin kokeillaan mm. viilailla siirtäjää. Pakko tehdä kasapäin kompromisseja, sillä tämä perhe tarvitsee kohtapuolin kipeästi toista autoa ajoon ja budjetti on aika kehno tällä hetkellä. Tarkoitus olisi ihan ajan kanssa suunnitella joko eksoottisemmilla välityksillä oleva 02j laatikko tai 02m:n sovittaminen. Kiirettä pitää jo muutenkin, ja sitten kun pitää olla tää fetissi tehdä kaikki itse (ainakin viimeiseen asti yrittää)
Noniin, päivitetään tämäkin taas ajan tasalle.
Aikani ihmettelin tuota laatikkoa ja sain sen purettua ja vaihteensiirtän renkulan korjattua, Se oli rusahtanut kakkoseeen huolella ja hiotunut hieman länään, työkalutkin olivat hieman spesiaaleja; hiomapaperi/viila -yhdistelmä ja teroituskivi, onnistuipa kumminkin... Ehdin jo putsailla kaikki osat ja laatikon sisustan sekä rakentamaan sen lähes valmiiksi, kunnes tuli huomattua, että kakkosen rattaasta lohkeili paloja.
Nyt on sitten ties kuinkamones varasuunnitelma käytössä; onnistuin löytämään jonkinmoisen purkulaatikon, joka oli jostain Seatin TDI:stä peräisin. Siihen vaihdoin siirtäjätornin ja vetarien laipat omastani. Lisäksi tuli hommattua kiinteä vauhtipyörä, sekä sahcsin power kytkin. Tänään olisi tarkoitus ehtiä kaverin kanssa punnertaa loota paikoilleen. Saa nähdä mimmoinen tuo on sitten ajaa...
Lisäksi laitan lähiaikoina myyntipalstalle ylimääräisiä hilppeitä myyntiin, kunhan saan käytyä ne kaikki läpi.
Aikani ihmettelin tuota laatikkoa ja sain sen purettua ja vaihteensiirtän renkulan korjattua, Se oli rusahtanut kakkoseeen huolella ja hiotunut hieman länään, työkalutkin olivat hieman spesiaaleja; hiomapaperi/viila -yhdistelmä ja teroituskivi, onnistuipa kumminkin... Ehdin jo putsailla kaikki osat ja laatikon sisustan sekä rakentamaan sen lähes valmiiksi, kunnes tuli huomattua, että kakkosen rattaasta lohkeili paloja.
Nyt on sitten ties kuinkamones varasuunnitelma käytössä; onnistuin löytämään jonkinmoisen purkulaatikon, joka oli jostain Seatin TDI:stä peräisin. Siihen vaihdoin siirtäjätornin ja vetarien laipat omastani. Lisäksi tuli hommattua kiinteä vauhtipyörä, sekä sahcsin power kytkin. Tänään olisi tarkoitus ehtiä kaverin kanssa punnertaa loota paikoilleen. Saa nähdä mimmoinen tuo on sitten ajaa...
Lisäksi laitan lähiaikoina myyntipalstalle ylimääräisiä hilppeitä myyntiin, kunhan saan käytyä ne kaikki läpi.
Ohhoh, onpas edellisestä päivityksestä vierähtänyt jo tovi, noh eipä tällä saralla ole mitään tapahtunutkaan. Hyvin on auto toiminut, ja tuo vaihdelaatikkokin on oikein onnistunut valinta. Pidempi 4 ja 5 -vaihde tiputti matka-ajon kulutuksiakin mukavasti. Huono puoli, että se on silti 02J...
Kannattaa muistaa tarkistaa kaikki pultit, oli takapään jousien alakupin pultit molemmin puolin hävinneet lyhyen ajan sisällä. hups.
Skuuppi täytyy saada tiivistettyä ilmanputsarille; nyt sieltä tulee lähinnä ilmaa ulospäin hitailla nopeuksilla. Pitikin mennä tekemään moinen.
Lisäksi alustaa oli pakko talveksi korottaa, koska talvipyörät olivat pienemmät. Tästäkin koitui ongelma, koska perähän oli jo lähes ylimmässä asennossa viimeisimmässä kuvassa, joten sinne täytyi tehdä korokepalat.
Nyt olisi tarkoitus kevään aikana saada tehtyä muutama kevyt parannus:
-Hitusen isommat takajarrut
-Tehokkaammat jarrupalat
-Paremmat jarrunesteet
-Jarrujen jäähdytyksen parantaminen
-Takapuskuri teemaan sopivaksi
-Putkisto uusiksi
-Ilmanoton parantelua
Kannattaa muistaa tarkistaa kaikki pultit, oli takapään jousien alakupin pultit molemmin puolin hävinneet lyhyen ajan sisällä. hups.
Skuuppi täytyy saada tiivistettyä ilmanputsarille; nyt sieltä tulee lähinnä ilmaa ulospäin hitailla nopeuksilla. Pitikin mennä tekemään moinen.
Lisäksi alustaa oli pakko talveksi korottaa, koska talvipyörät olivat pienemmät. Tästäkin koitui ongelma, koska perähän oli jo lähes ylimmässä asennossa viimeisimmässä kuvassa, joten sinne täytyi tehdä korokepalat.
Nyt olisi tarkoitus kevään aikana saada tehtyä muutama kevyt parannus:
-Hitusen isommat takajarrut
-Tehokkaammat jarrupalat
-Paremmat jarrunesteet
-Jarrujen jäähdytyksen parantaminen
-Takapuskuri teemaan sopivaksi
-Putkisto uusiksi
-Ilmanoton parantelua
Noni, hyvin pääsi suunnitelmat muuttumaan ajan ja budjetin puitteissa. Päivitetty lista näyttää tältä:
- Takapuskuri itse maalattuna (valmis)
- Putkisto (kesken)
- Vakionopeudensäädin (viiksi paikoillaan, mutta liitännät Ecu:un + käyttöönotto puuttuu)
- M.öljyn Vaih.öljyn ja jarrunesteen vaihto (valmis)
- Takapyyhkijän poisto (valmis)
- Viallisen KW:n koiranluun uusiminen. (valmis)
- Perusteellinen sisäpuhdistus (kesken, vain kuskin penkki takaisin paikoillaan.)
Näillä olisi tarkoitus suunnata Bugruniin.
Puskuri kellarin "maalaamossa"
Ensimmäiset lakkaukset, hieman aplarille jäi, joten piti lopuksi vesihioa ja myllyttää.
Pihalla kiilloitusta iltapuhteina
Putkiston purku
Downpipeen pääsi aika hyvin käsiksi
Ihme härpäke
Uuden putkiston aloittelua.
- Takapuskuri itse maalattuna (valmis)
- Putkisto (kesken)
- Vakionopeudensäädin (viiksi paikoillaan, mutta liitännät Ecu:un + käyttöönotto puuttuu)
- M.öljyn Vaih.öljyn ja jarrunesteen vaihto (valmis)
- Takapyyhkijän poisto (valmis)
- Viallisen KW:n koiranluun uusiminen. (valmis)
- Perusteellinen sisäpuhdistus (kesken, vain kuskin penkki takaisin paikoillaan.)
Näillä olisi tarkoitus suunnata Bugruniin.
Puskuri kellarin "maalaamossa"
Ensimmäiset lakkaukset, hieman aplarille jäi, joten piti lopuksi vesihioa ja myllyttää.
Pihalla kiilloitusta iltapuhteina
Putkiston purku
Downpipeen pääsi aika hyvin käsiksi
Ihme härpäke
Uuden putkiston aloittelua.
Nyt tarttisi vähän apuja tuon vakionopeudensäätimen kytkennän kanssa.
Viiksi on paikoillaan, mutta johtosarjan kanssa ongelmia.
Löysin jo mm. http://pajalle.com/howto.php?id=001&lang=fi
Kyseessä on siis 2003 Golf GTI AUM-moottorilla, ja siinä ei ole eculta kaapelointeja yhdysboksiin, joten viiksen johtosarjaa joutuu jatkamaan eculle saakka. Nyt en vain ole löytänyt tietoa mikä niistä kaapeleista pitäisi kytkeä mihinkin. Mukana tulleen ohjeen värikoodit eivät täsmää.
Viiksen värikoodit:
Pun/kelt (KA.2)
Sin (KA.1)
Valk (KA.9)
Musta/kelt (KA.3)
Ohjeen värikoodit eculle:
sin/har (T121/75)
pun/kelt (T121/57)
Musta/valk (T121/38)
Valk (T121/76)
Mitkä näistä väreistä ovat pareja viiksen ja ecun välillä?
Viiksi on paikoillaan, mutta johtosarjan kanssa ongelmia.
Löysin jo mm. http://pajalle.com/howto.php?id=001&lang=fi
Kyseessä on siis 2003 Golf GTI AUM-moottorilla, ja siinä ei ole eculta kaapelointeja yhdysboksiin, joten viiksen johtosarjaa joutuu jatkamaan eculle saakka. Nyt en vain ole löytänyt tietoa mikä niistä kaapeleista pitäisi kytkeä mihinkin. Mukana tulleen ohjeen värikoodit eivät täsmää.
Viiksen värikoodit:
Pun/kelt (KA.2)
Sin (KA.1)
Valk (KA.9)
Musta/kelt (KA.3)
Ohjeen värikoodit eculle:
sin/har (T121/75)
pun/kelt (T121/57)
Musta/valk (T121/38)
Valk (T121/76)
Mitkä näistä väreistä ovat pareja viiksen ja ecun välillä?
Meinaa taas tulla kiire saada valmiiksi bugruniin... Pitää vaimokullalle nostaa hattua, että on jaksanut olla lasten kanssa isin ollessa jatkuvasti tallilla :)
Vakkarin kaapelit sain liitettyä ecun liittimeen, jotka menivät paikoilleen yllättävän helposti. Yritin vcds:llä aktivoida mokoman, muttei onnistunu. En tiedä vaikuttaako tuo airbagin herja kun apparin penkki on vielä irti. Kanavalla 066 näkyi kumminkin eloa kaikilla vakkarin napeilla, sekä kytkin- että jarrupolkimella.
Putkistosta sain viimeyönä raakileen ulostulon kuskin puolelle. Ääni on kyllä hieman jännä, saattanee vaatia pikkuisen vaimentimet takaosaan. Niitä katellaan vasta runin jälkeen ennen katsastusta.
Ecun liitin avattuna
Vaimentimen pähkäilyä
Hieman jännähän tuosta tulee.
vaimentimesta/katalysaattorista taaksepäin
Ulostulon raakile
Vakkarin kaapelit sain liitettyä ecun liittimeen, jotka menivät paikoilleen yllättävän helposti. Yritin vcds:llä aktivoida mokoman, muttei onnistunu. En tiedä vaikuttaako tuo airbagin herja kun apparin penkki on vielä irti. Kanavalla 066 näkyi kumminkin eloa kaikilla vakkarin napeilla, sekä kytkin- että jarrupolkimella.
Putkistosta sain viimeyönä raakileen ulostulon kuskin puolelle. Ääni on kyllä hieman jännä, saattanee vaatia pikkuisen vaimentimet takaosaan. Niitä katellaan vasta runin jälkeen ennen katsastusta.
Ecun liitin avattuna
Vaimentimen pähkäilyä
Hieman jännähän tuosta tulee.
vaimentimesta/katalysaattorista taaksepäin
Ulostulon raakile
Päivitetäänpäs tuo välimaasto, joka jäi kiireessä laittamatta.
-Vakionopeudensäätimen kytkennät olivat prikulleen oikein. Aluksi ei vain toiminut ja mystisesti yht'äkkiä lähtikin toimimaan. Syy toistaiseksi tuntematon.
Kannakkeita
Jako toiselle ulostulolle, tuossa on koko 90 ast. kulma upotettuna isomman putken sisälle.
Melkein valmis loppupää
Alunperin käytössä oli joku supersprintin vaimennin, jonka ulostulojen päät on leikattu tähän putkistoon kiinni.
Katti on normaalisti käytössä, ainakin toimii äänenvaimentimena. Jos sille jotain tekisi, niin tarvitsee varmaankin lisätä hieman vaimennusta johonkin väliin.
Tällä kokoonpanolla saundi onnistui mielestäni erittäin hyvin. Puun takaa yllätyksenä tuo kuullostaa ainakin tyhjäkäynnillä hieman v6:lta :) -Joka johtunee putkien pituuserosta ulostuloille.
PS.
Toimistolle meno ja lähtö..
-Vakionopeudensäätimen kytkennät olivat prikulleen oikein. Aluksi ei vain toiminut ja mystisesti yht'äkkiä lähtikin toimimaan. Syy toistaiseksi tuntematon.
Kannakkeita
Jako toiselle ulostulolle, tuossa on koko 90 ast. kulma upotettuna isomman putken sisälle.
Melkein valmis loppupää
Alunperin käytössä oli joku supersprintin vaimennin, jonka ulostulojen päät on leikattu tähän putkistoon kiinni.
Katti on normaalisti käytössä, ainakin toimii äänenvaimentimena. Jos sille jotain tekisi, niin tarvitsee varmaankin lisätä hieman vaimennusta johonkin väliin.
Tällä kokoonpanolla saundi onnistui mielestäni erittäin hyvin. Puun takaa yllätyksenä tuo kuullostaa ainakin tyhjäkäynnillä hieman v6:lta :) -Joka johtunee putkien pituuserosta ulostuloille.
PS.
Toimistolle meno ja lähtö..
Moro.
Kuinka sait mitattua/todettua vai näkikö ihan silmällä taka-akselin kierouden?Omassa
-00 Golfissa apukuskinpuolen takapyörässä haritusta 3mm ja mekaanikko oli tilannut uuden navan,meinasi että vika olisi siinä?Tuntuu vaan että tuommoinen napa ei helposti väänny.Kuskinpuolen kulmat takana oli ihan ok.
T: Petri
Kuinka sait mitattua/todettua vai näkikö ihan silmällä taka-akselin kierouden?Omassa
-00 Golfissa apukuskinpuolen takapyörässä haritusta 3mm ja mekaanikko oli tilannut uuden navan,meinasi että vika olisi siinä?Tuntuu vaan että tuommoinen napa ei helposti väänny.Kuskinpuolen kulmat takana oli ihan ok.
T: Petri
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija