AVF:n kadonneet tehot.
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 11.1.2012 10:55
AVF:n kadonneet tehot.
Autoon oli tullut edellisen omistajan mukaan syksyllä yllättäen sellainen vika että auto ei enää vääntänyt alhaalta yhtään, 3400rpm vasta tulee vetoja. Samalla myös kulutusmittari oli ruvennut näyttämään jatkuvasti yli 2l enemmän kuin ennen.
Vein auton eräälle harrastajelle jossa yhdessä todettiin että onpas laiska, otettiin vanha softa ulos ja tutkittiin, se oli joku puolittainen virisofta, Saksassa laitettu. Ruvettiin säätämään softaa mutta ei millään saatu oiken mitään tehoja pihalle.
Autosta otettiin maf ja egr pois ohjelmallisesti. Harrastajalla oli vastaava Paskat mutta vuoden uudempi jossa vastaavalla softalla oli todella kivasti kulkua alhaalta ~4500rpm asti. Omalla taas ei alhaalla mitään, 3400rpm vasta tuli vetoja vaikka täydet ahdot ja syötöt tuli virisoftalla jo 2500rpm.
Ahdot ok, syötöt ok, nokan ajoitus ok, ahtimen siipiensäätö ok. Autossa on AFR ~10 lukemissa testimielessä mutta ei tule yhtään mustaa paikallaan polkemalla eikä vedossa, ei pöllyn pöllyä.
Lopulta ei tullut muuta mieleen kuin että joku on vaihtanut 115hp koneen suuttimet tilalle, siksi 130pd koneen suuttimille tehty softa ei toimisi. Mutta tätä vastaan puhuu taas edellisen omistajan kertomus tästä laiskistumisesta.
Autoon on tehty isompi remontti viime huhtikuussa, 16tkm sitten. Vika tosiaan tullut syksyllä yhtäkkiä eikä ole enää pois lähtenyt. Nokat, nostajat etc.
Arvauksia, veikkauksia ja varmaa faktaa tulemaan.
Vein auton eräälle harrastajelle jossa yhdessä todettiin että onpas laiska, otettiin vanha softa ulos ja tutkittiin, se oli joku puolittainen virisofta, Saksassa laitettu. Ruvettiin säätämään softaa mutta ei millään saatu oiken mitään tehoja pihalle.
Autosta otettiin maf ja egr pois ohjelmallisesti. Harrastajalla oli vastaava Paskat mutta vuoden uudempi jossa vastaavalla softalla oli todella kivasti kulkua alhaalta ~4500rpm asti. Omalla taas ei alhaalla mitään, 3400rpm vasta tuli vetoja vaikka täydet ahdot ja syötöt tuli virisoftalla jo 2500rpm.
Ahdot ok, syötöt ok, nokan ajoitus ok, ahtimen siipiensäätö ok. Autossa on AFR ~10 lukemissa testimielessä mutta ei tule yhtään mustaa paikallaan polkemalla eikä vedossa, ei pöllyn pöllyä.
Lopulta ei tullut muuta mieleen kuin että joku on vaihtanut 115hp koneen suuttimet tilalle, siksi 130pd koneen suuttimille tehty softa ei toimisi. Mutta tätä vastaan puhuu taas edellisen omistajan kertomus tästä laiskistumisesta.
Autoon on tehty isompi remontti viime huhtikuussa, 16tkm sitten. Vika tosiaan tullut syksyllä yhtäkkiä eikä ole enää pois lähtenyt. Nokat, nostajat etc.
Arvauksia, veikkauksia ja varmaa faktaa tulemaan.
Viimeksi muokannut akseliporakorpi, 24.1.2012 23:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 11.1.2012 10:55
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 11.1.2012 10:55
Niin, olikos tästä jo mitattu alipaineet?
Omassa AVF koneisessa alipainepumpun juuresta fuskasi ja alipainetta tuli turbon kellolle silloin tällöin. Ja kun ei tullut, niin kylläpä olikin laiska auto.
ALIPAINEPUMPUN LÄHTÖ
Tässä sama ennen korjausta:
ENNEN
Omassa AVF koneisessa alipainepumpun juuresta fuskasi ja alipainetta tuli turbon kellolle silloin tällöin. Ja kun ei tullut, niin kylläpä olikin laiska auto.
ALIPAINEPUMPUN LÄHTÖ
Tässä sama ennen korjausta:
ENNEN
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 11.1.2012 10:55
Pitää koittaa mittailla ne alipaineet jahka muistan ottaa ahtopainemittarin mukaan.
Tänään huomasin että coolerilta tuleva putki oli vähän irti klemmaristaan ja lähitienoo täynnä mustaa töhnää. Klemmarin yksi lukitsinklipsi oli kulunut pois. Käänsin putken toisin päin ja vedin jesaria hätäkeinona, tuskin pitää hirveän hyvin. Autossa on siis ollut ahtopainevuoto muttei siltikään ole tullut mustaa :o
Suuttimetkin tuli tarkistettua, AVF:n omat suuttimet siellä on kuten pitääkin. Rupeaa olemaan mystistä. Noh, pitänee tilata ainakin uusi putki.
http://www.vagcat.com/p/B195/145820.png Kuvassa numero 10 huonosti kiinni alapäästä.
Tänään huomasin että coolerilta tuleva putki oli vähän irti klemmaristaan ja lähitienoo täynnä mustaa töhnää. Klemmarin yksi lukitsinklipsi oli kulunut pois. Käänsin putken toisin päin ja vedin jesaria hätäkeinona, tuskin pitää hirveän hyvin. Autossa on siis ollut ahtopainevuoto muttei siltikään ole tullut mustaa :o
Suuttimetkin tuli tarkistettua, AVF:n omat suuttimet siellä on kuten pitääkin. Rupeaa olemaan mystistä. Noh, pitänee tilata ainakin uusi putki.
http://www.vagcat.com/p/B195/145820.png Kuvassa numero 10 huonosti kiinni alapäästä.
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 11.1.2012 10:55
No mikäs ihme tuollaisen voisi aiheuttaa... Paljonko Maffin arvot on 2000-3000 välillä? Olisiko katti tukossa, mulla on joskus semmoinen tullut vastaan?
MAF näyttää koko ajan 850 koska disabloitu softalla. Edellisen omistajan mukaan katti on tyhjätty. Tuota puuttuvaa savutusta en tosiaan ymmärrä vaikka on ahtovuotokin ollut.
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 11.1.2012 10:55
http://netikka.net/julpero/vetonelosella1500rpm.txt
Tossa yks veto. En nyt oikein tule toimeen ton excelin kans niin ei näytä aikaa ja kierroslukuja oikein, siksi nyt vähän vanhempi veto. Ton jälkeen uusittu n75 ja löydetty se ahtovuoto. Ei ole savuttanut tuolloinkaan
http://netikka.net/julpero/vetoo.txt tossa toinen veto
Tossa yks veto. En nyt oikein tule toimeen ton excelin kans niin ei näytä aikaa ja kierroslukuja oikein, siksi nyt vähän vanhempi veto. Ton jälkeen uusittu n75 ja löydetty se ahtovuoto. Ei ole savuttanut tuolloinkaan
http://netikka.net/julpero/vetoo.txt tossa toinen veto
Joo kyllä siellä syötöt toteutuu, ahdot pysyy ja ilmamäärääkin on. Oliko varmasti laiska tuossa ykkös vedossa vai onko se laiska vaan joissakin tietyissä tilanteissa?
Onkohan time stamp sekuntteja? Jos on niin nelosella kierrosten tuplaantuminen kestäisi login mukaan 18s, joka olisi ainut asia joka viittaisi laiskuuteen.
Onkohan time stamp sekuntteja? Jos on niin nelosella kierrosten tuplaantuminen kestäisi login mukaan 18s, joka olisi ainut asia joka viittaisi laiskuuteen.
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 11.1.2012 10:55
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 11.1.2012 10:55
Tossahan on ongelmana toi tehottomuus alakierroksilla. Oli vakiona ja nyt ohjelmoinnin jälkeenkin. Sammuu jos pelkällä kytkimellä lähtee liikkeelle jne.
http://netikka.net/julpero/veto4.CSV
Tossa muistaakseni kaksi 1500-4000, jarrutus ja taas 1500-4000 nelosella.
On kyllä voiman tuntua, 1500-4000rpm 25sek :)
Kuuluu selvästi vihellys molemmista putkista kun kaveri paineli kaasua ja ite olin korva kiinni putkessa.
Alipaineita mittailin niistä ilmanputsarin läheltä olevista letkuista, -1,0bar näytti niissä parissa mitkä siellä oli. Turbon kellolla tosiaan -0,8bar.
http://netikka.net/julpero/veto4.CSV
Tossa muistaakseni kaksi 1500-4000, jarrutus ja taas 1500-4000 nelosella.
On kyllä voiman tuntua, 1500-4000rpm 25sek :)
Joku sopiva ahtovuoto + pakoputken tukos sopivassa suhteessa voisi aiheuttaa tuollaista. Jos turbon vihellystä tai ääntä ei kuulu pakoputken päästäi ollenkaan niin putki on tukossa.
Kuuluu selvästi vihellys molemmista putkista kun kaveri paineli kaasua ja ite olin korva kiinni putkessa.
Alipaineita mittailin niistä ilmanputsarin läheltä olevista letkuista, -1,0bar näytti niissä parissa mitkä siellä oli. Turbon kellolla tosiaan -0,8bar.
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 11.1.2012 10:55
Nyt onkin selvinnyt sellaista että tämä on vissiin ollutkin jo kansiremontin jälkeen voimaton, entinen omistaja oli asiasta tehnyt threadin mutta poistanut viestin viikko sitten, sopivasti mun puhelun jälkeen missä kyselin lisätietoja viasta :D Kyseinen threadi oli tehty yli 6kk sitten.. Eli mitähän on kansiremontissa voitu kämmiä että on tullut tälläistä vikaa? Tai lähinnä kokoamisessa, remppa on tehty hiomolla, siitä on kuitti..
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 11.1.2012 10:55
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 11.1.2012 10:55
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 11.1.2012 10:55
Siinä parilta eri kerralta noi korjausarvot
14:04:22 Group 013: Idle Speed Smooth Running Control
-0.82 mg/str Cyl 1 -2.8 to +2.8 mg/H
0.54 mg/str Cyl 2 -2.8 to +2.8 mg/H
0.38 mg/str Cyl 3 -2.8 to +2.8 mg/H
-0.16 mg/str Cyl 4 -2.8 to +2.8 mg/H
12:42:02 Group 013: Idle Speed Smooth Running Control
-0.26 mg/str Cyl 1 -2.8 to +2.8 mg/H
0.75 mg/str Cyl 2 -2.8 to +2.8 mg/H
-0.26 mg/str Cyl 3 -2.8 to +2.8 mg/H
-0.24 mg/str Cyl 4 -2.8 to +2.8 mg/H
Vetojahan tässä tulee 3400rpm kinkeripiirissä. Jos katsotte tuota Synchro anglea: 0-0,6 näyttää tuossa paitsi tuolla 3000rpm lähellä pomppaakin 2,8 parhaimillaan. Pystyykö tuosta nyt mitään päättelemään.
http://netikka.net/julpero/nokkakorjaus.txt
http://netikka.net/julpero/nokkakorjaus2.txt selvempi
14:04:22 Group 013: Idle Speed Smooth Running Control
-0.82 mg/str Cyl 1 -2.8 to +2.8 mg/H
0.54 mg/str Cyl 2 -2.8 to +2.8 mg/H
0.38 mg/str Cyl 3 -2.8 to +2.8 mg/H
-0.16 mg/str Cyl 4 -2.8 to +2.8 mg/H
12:42:02 Group 013: Idle Speed Smooth Running Control
-0.26 mg/str Cyl 1 -2.8 to +2.8 mg/H
0.75 mg/str Cyl 2 -2.8 to +2.8 mg/H
-0.26 mg/str Cyl 3 -2.8 to +2.8 mg/H
-0.24 mg/str Cyl 4 -2.8 to +2.8 mg/H
Vetojahan tässä tulee 3400rpm kinkeripiirissä. Jos katsotte tuota Synchro anglea: 0-0,6 näyttää tuossa paitsi tuolla 3000rpm lähellä pomppaakin 2,8 parhaimillaan. Pystyykö tuosta nyt mitään päättelemään.
http://netikka.net/julpero/nokkakorjaus.txt
http://netikka.net/julpero/nokkakorjaus2.txt selvempi
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 11.1.2012 10:55
Noniin, nyt löyty se entisen omistajan poistama teksti:
"-03 1.9TDI AVF moottorilla varustettu kyseessä.
Autoon tehtiin kansiremontti jonka jälkeen kulkuhalut olleet kateissa..
Ensin ei kulkenut yhtään mihinkään, vikakoodeja ei ollut joten vaihdettiin ilmamassa-anturi.
Tämän jälkeen jo vähän paremmin rupesi liikkumaan mutta alakierroksilta puuttuu silti potkua, tasan 3200rpm lähtee vetämään vasta ihan normaalisti.
Outo seikka on myös auton ajotietokoneen kulutusmittarin näyttämä noin 3litran heitto, näyttää hetkellistä 80:ssä noin 8litraa ja keskikulutusta 9.1-9.5litraa. Laskettuna kuitenkin 6-6.5litraa."
Eli onkin ollut kulkuhaluton heti kansiremontin jälkeen. Mullehan sanottiin että toimi hyvin rempan jälkeen, vasta syksyllä tuli ongelmia :D Ahh tätä harrastamista
"-03 1.9TDI AVF moottorilla varustettu kyseessä.
Autoon tehtiin kansiremontti jonka jälkeen kulkuhalut olleet kateissa..
Ensin ei kulkenut yhtään mihinkään, vikakoodeja ei ollut joten vaihdettiin ilmamassa-anturi.
Tämän jälkeen jo vähän paremmin rupesi liikkumaan mutta alakierroksilta puuttuu silti potkua, tasan 3200rpm lähtee vetämään vasta ihan normaalisti.
Outo seikka on myös auton ajotietokoneen kulutusmittarin näyttämä noin 3litran heitto, näyttää hetkellistä 80:ssä noin 8litraa ja keskikulutusta 9.1-9.5litraa. Laskettuna kuitenkin 6-6.5litraa."
Eli onkin ollut kulkuhaluton heti kansiremontin jälkeen. Mullehan sanottiin että toimi hyvin rempan jälkeen, vasta syksyllä tuli ongelmia :D Ahh tätä harrastamista
Kato oheinen linkki ja tarkasta suuttimien esisäädöt.
Myös nokan ajotus pienestä kiinni.
http://ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=688849&highlight=&sid=bc2279fb44a5a4e7c433eba1a0b2cbcf#688849
Myös nokan ajotus pienestä kiinni.
http://ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=688849&highlight=&sid=bc2279fb44a5a4e7c433eba1a0b2cbcf#688849
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 11.1.2012 10:55
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 11.1.2012 10:55
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 11.1.2012 10:55
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 11.1.2012 10:55
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 11.1.2012 10:55
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 11.1.2012 10:55
Mistä tilasit suuttimia ja tarkemmin minkälaisia?
Ebay.co.uk:sta tilasin vakio AVF:n suuttimet. On sitten noi rikkinäiset runkoineen tallessa että jos pitää joskus kärkiä vaihdella.. :) Freakilla kävin sitten asennuttamassa.
Se jyrinä mitä koeajolenkillä tuntui, ei minusta ollut selvää vp:n jyrinää vaan saattaa tulla muualtakin voimansiirrosta.
Tiputettiin vääntöjä alle 2100rpm:n ja kolmoselta saatiin se jyrinä poistettua, mutta nelosella vähän vielä jyrisee. Mikä muu siellä voisi olla antautumassa vp:n lisäksi?
Vanhoista suuttimista oli o-renkaat osittain rispaantuneet ja kiertyneet, en tiedä vaikuttaako sitten kuinka paljon toimintaan. Melko varmasti on kärjetkin putsattu jollain liian karkealla ja sitä myöten tukossa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa