Paras aftermarket ilmansuodatin

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

rwn
-
Viestit: 37
Liittynyt: 2.1.2009 17:39

Paras aftermarket ilmansuodatin

ViestiKirjoittaja rwn » 3.8.2011 14:58

Mahtaakohan täältä forumilta löytyi henkilöitä jotka olisivat itse testailleet eroja noiden aftermarket suodattimien välillä.

Vakiosuodatinhan on paras vaihtoehto vakiokoneissa, mutta entäs kun tehoa lähdetään nostamaan hieman suuremmilla virityksillä.
Itselläni siis VR6 moottori johon jälkiasennettu turbo ja samalla kone on saanut uusia sisuskaluja mm. takomännät, h-profiili kiertokanget yms. Tarkoituksena käyttää lopullisessa kombinaatiossa holset HX40 tai garretin GT32R ahdinta, jolloin tehotavoite olisi tuolla 400 luokassa. MAF on poistettu kokonaan, eli moottori toimii ainoastaan MAP:n perässä.

Vakio-ilmansuodattimesta taitaa tuotto loppua kesken jo reilusti alle tuon tehotavoitteen ja toinen asia minkä takia haluaisin erillisen suodattimen on sijoittelu. Tarkoitus on siirtää akku konttiin ja ilmansuodatin akun tilalle, jolloin imuputkien/ahtoputkien sijoittelusta saisi huomattavasti viisaamman.

Kaikenlaisia testejähän internetistä kyllä löytyy, esim tässä yksi: http://www.mkiv.com/techarticles/filters_test/2/
Näissä testeissä kyllä yleensä näkyy suuriakin eroja, mutta luotettavuutta kyllä hieman epäilen. Lisäksi tuokin testi on tehty vuonna -99, eli senjälkeen on kyllä varmasti uusiakin suodattimia tullu.
Apexin kuivasuodatinta moni kehuu, mutta myös useasta lähteestä olen kuullut että K&N suodattimet olisivat parempi vaihtoehto.

Löytyykö ketään joka olisi tutustunut eroihin ja minkälaista suodatinta kannattaa kaupasta lähteä hakemaan ja mitkä ehdottomasti jättää hyllyyn?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 3.8.2011 15:26

Mihin perustuu se, että vakio suodattimesta tuollaisella lukemalla loppuisi virtauskyky? Karkeesti katteltuna orkkis suodattimen kokoa, ei sen pitäisi noilla tehoilla vielä olla pullonkaulana. Lämpimästi suosittelen alkuperäistyylisen ilmansuodatinkotelon ja paperisuodattimen säilyttämistä, vaikka jostain toisesta mallista, jos paremmin sopii kuin orkkis.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 5.8.2011 21:58

VAG vakiofiltterit alkaa ahdistamaan vakio moottorissa kun kaksi kolmas osaa on peitetty, eli virtaa kolme kertaa yli tarvittavan? K&N on OK vapari, mutta uusi suodatin pitää pestä ja öljytä ennenkuin autoon asentaa (Siis liikaa öljytty, ON oikeasti liikaa) . BMC suodatin on uutena valmiiksi öljytty "oikein". Taitetun suodattimen ölyämis ohje vol.1, suihkauta sen verran että väri hieman näkyy.
Harinen on myös noita suodatin testejä tehnyt, kertoo jos ehtii.

sepe2000
-
Viestit: 18
Liittynyt: 5.12.2004 22:12

ViestiKirjoittaja sepe2000 » 5.8.2011 22:25

Omassa toisen merkkisessä suodattimena toimi AEM Dryflow. Hyvänä puolena on ettei tarvitse öljyillä. Vakio on tietysti paras jos vain piisaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.8.2011 1:19

Kannattaa mitata alipaine suodattimen moottorin puolelta jos on kovasti syytä epäillä että ahdistaisi.

Varaosakataloogia plärätessä tulee ylimitoitus väkisinkin mieleen jos VW:n 1,8 16V 95 kW PL -moottorissa on sama filsu kuin Audi Sport Quattron 225 kW moottorissa...

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 6.8.2011 9:02

Vakiosuodattimessa tuppaa olemaan yli 10kertaa enemmän suodatinpinta-alaa, kuin noissa tuuningsuodattimissa. Tästä johtuen niiden suodatuskyky on huomattavasti parempi, riittävällä virtausmäärällä.

Voitte kuvitella minkä verran enemmän roskaa sinne moottoriin pakostakin menee, jos 10kertaa pienemmällä suodattimella saadaan suurempi määrä ilmaa menemään moottoriin. Tuohan ei ole mitenkää muuten mahdollista, kuin pienentämällä suodattimen suodatustehoa.

rwn
-
Viestit: 37
Liittynyt: 2.1.2009 17:39

ViestiKirjoittaja rwn » 6.8.2011 12:05

Tuli eilen tutkittua tuota vakiosuodattimen koteloa tarkemmin ja taidan sillä ainakin aluksi tehdä, helppohan tuo on vaihtaa jos näyttää siltä että ahdistaa.
Tuota suodattimen virtauskykyä on aika vaikea arvioida jos ei saa ihan painemittaria kiinni ja tällähetkellä moottorikin odottaa vielä moottorinohjausta eli ei ole ihan käyntikunnossa.

Suodatinkotelon letkulähdöt olivat n.3" eli sieltä ei pitäisi ihan hetkessä ongelmaa tulla. Imupuolen putkessa oli kapein kohta n. 2" paksuinen eli tuo rupeaisi kyllä ainakin yhden virittelykirjassa olevan taulukon mukaan ahdistamaan jo reilussa 250hv. Vai onko ahtoputkien ja imupuolen putkien mitoitus edes millään tasolla verrattavissa toisiinsa virtausmääriltä? Tietenkin imupuolen ilma on kylmempää eli virtaisi hieman suuremmille tehoille.

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

ViestiKirjoittaja Antsa » 6.8.2011 12:36

jos lämpötila on sama, niin 1 baarin paineessa ilmamäärä on tuplat

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 6.8.2011 12:39

Suodatinkotelon imulähtö saattaa monesti olla ahdistava tehoja lisättäessä, sillä kun vaimennetaan vakiokoneissa paljon imuääniä pois. Mutta se on suht helppo maalaisjärjellä parannella isomman kokoiseksi.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 6.8.2011 16:14

Vr6:ssa on ihan vakio että ilmansuodatinkotelo alaosa tehdään reikäjuustoksi. Se 52mm reikä mistä ottaa ilman koteloon, ahdistaa. Ja jos ei hadista, niin saapahan kivat imuäänet :)
Ja ilmanputsarin yläosasta voit poistaa myös sen "tötterön" mikä suoristaa ilman virtausta, kun ei MAF:ia enää ole.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 26 vierailijaa