madallusjouset+tärinä
Valvoja: ffp jäsenet
madallusjouset+tärinä
Pieniä ongelmia oli madallusjousien asennuksessa, mut pahin oli koeajolla: kun kaasuttaa autoa niin 30-40 km/h:n nopeudessa täristää niin perkel§§sti! Tasakaasulla ei mittään, vain kun autoa kiihdytetään. Ratti ei tärise. Tärinä siis vain kiihdytettäessä..
Menikö asennuksen aikana jotain vetareista rikki? Vetarit ei voineet irrota asennuksen aikana, ja tätä ennen ei ollut yhtään mitään onkelmia, ja katsastuksessa vähän aikaa sitten, renkaissa/vanteissa ei ole vika.
Onko mitään hajua mikä on mennyt persiilleen? Otin iskarit uudestaan irti mut kaikki on päällisin puolin kunnossa, ja vetareissa ei tunnu käsin/renkaasta pyörittäessä kuin "normaali" klappi. Irrotuksen aikana kylläkin väänsin tukivartta rekkarilla alaspäin et iskari mahtuu ulos...
Auto on 3bg passat tipillä...
Menikö asennuksen aikana jotain vetareista rikki? Vetarit ei voineet irrota asennuksen aikana, ja tätä ennen ei ollut yhtään mitään onkelmia, ja katsastuksessa vähän aikaa sitten, renkaissa/vanteissa ei ole vika.
Onko mitään hajua mikä on mennyt persiilleen? Otin iskarit uudestaan irti mut kaikki on päällisin puolin kunnossa, ja vetareissa ei tunnu käsin/renkaasta pyörittäessä kuin "normaali" klappi. Irrotuksen aikana kylläkin väänsin tukivartta rekkarilla alaspäin et iskari mahtuu ulos...
Auto on 3bg passat tipillä...
Päivitetään vielä et tärinä/vapina tuntuu pienenä myös tasakaasulla, muttei silloin kun höllätään kaasusta. Hitaassa vauhdissa kuulee laatikon nurkilta pientä laahaavaa ääntä, jakovaihteisto/sisemmät vetarit? Olisko jokin nivel tai pusla rikkinäisenä aiheuttaa moiset vapinat?
Ei vaan mene jakeluun et miten voi esim. vetareissa jokin paikka irrota tai klappi kasvaa et
dildon surinatkin jää toiseksi... Miettisin et madalluksen yhteydessä sisävetareiden kulma tietyst muuttuu vanhaan verrattuna, muttei sekään voi aiheuttaa vapinaa kun on niveltyyppinen ja 120tkm ajettu?
Ei vaan mene jakeluun et miten voi esim. vetareissa jokin paikka irrota tai klappi kasvaa et
dildon surinatkin jää toiseksi... Miettisin et madalluksen yhteydessä sisävetareiden kulma tietyst muuttuu vanhaan verrattuna, muttei sekään voi aiheuttaa vapinaa kun on niveltyyppinen ja 120tkm ajettu?
No niin, vaihdettu orkkis sisempi nivel vasemmalle puolen missä tärinää on, ei auttanut hevon vitt*akaan. Uudet kesärenkaat tuli alle, asentaja haukkui vanteet kieroiksi ja laittoi kieroimmat taakse: tärinä goes on. Vanteiden myyjälle terveiset et ei ne ollutkaan suorat kuten kovasti väitit puhelimessa.
Sen verran vielä et tärinää ei esiinny kun kaasutetaan ja käännytään oikealle samalla, vasemmalle se sitä tekee ja täryttää aika tavalla... Mitään kolinaa/kitinää ei kuulu, vain tärinää..
Kun laitoin madallusjouset niin jouduin hieman rikkomaan iskarin yläpään kumia, mut ei se mun mielestä aiheuta tuollaista tärinää.
Sisempi vetari maksoi 180€, ei siitä ollut sian kul*iakaan hyötyä. Tarviiko vaihtaa vaan orkkis jouset takasin... prkl!
Sen verran vielä et tärinää ei esiinny kun kaasutetaan ja käännytään oikealle samalla, vasemmalle se sitä tekee ja täryttää aika tavalla... Mitään kolinaa/kitinää ei kuulu, vain tärinää..
Kun laitoin madallusjouset niin jouduin hieman rikkomaan iskarin yläpään kumia, mut ei se mun mielestä aiheuta tuollaista tärinää.
Sisempi vetari maksoi 180€, ei siitä ollut sian kul*iakaan hyötyä. Tarviiko vaihtaa vaan orkkis jouset takasin... prkl!
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tappelin Octavian kanssa saman ongelman parissa. Syyksi paljastui alatukivarren puslat... Se saattaapi tulla tukivarsi madalluksen kanssa niin jännään asentoon, että vanha pusla ei oikein muotoudu uusiin haasteisiin...
Vaihdoin omaan uudet tarvikepuslat, kestivät ajaa 10tkm... Sitten uretaanipuslat, niin jo hävisi vapinat ja tärinät vaikka "voemookin" oli vähän kutiteltu...
Vaihdoin omaan uudet tarvikepuslat, kestivät ajaa 10tkm... Sitten uretaanipuslat, niin jo hävisi vapinat ja tärinät vaikka "voemookin" oli vähän kutiteltu...
Moikka,
Olit siis itte kans laittanut madallusjouset Oktaaviin niin heti sen jälkeen alkoi tärinätvapinat?
Entä miten hokasit vaihtaa tukivarren puslat, hakuammunnalla vai;)?
Ite googlen kautta "viisastuneena" vaihdoin sisemmän vetarin, kun monella eri voorumilla ja eri automerkillä on tullut samaa ongelmaa madalluksen jälkeen, mutta ei kovinkaan moni ole puhunut puslista vielä mitään...
Sylettää kans pientä poikaa kun monivarsituennasta
löytyy yks jos toinen pusla niin mistä sen näkis mikä pusla on rikki??
Rekkarin kanssa vääntelin alatukivartta/sen puslia aiemmin, taaempi antoi myöden mut antaahan ne muutenkin periksi hiukan??
Voiko ulompi nivel myös aiheuttaa tärinäävapinaa vedättäessä, kun kerta siinäkin muuttuu kulma madallauksen jälkeen.
Olit siis itte kans laittanut madallusjouset Oktaaviin niin heti sen jälkeen alkoi tärinätvapinat?
Entä miten hokasit vaihtaa tukivarren puslat, hakuammunnalla vai;)?
Ite googlen kautta "viisastuneena" vaihdoin sisemmän vetarin, kun monella eri voorumilla ja eri automerkillä on tullut samaa ongelmaa madalluksen jälkeen, mutta ei kovinkaan moni ole puhunut puslista vielä mitään...
Sylettää kans pientä poikaa kun monivarsituennasta
löytyy yks jos toinen pusla niin mistä sen näkis mikä pusla on rikki??
Rekkarin kanssa vääntelin alatukivartta/sen puslia aiemmin, taaempi antoi myöden mut antaahan ne muutenkin periksi hiukan??
Voiko ulompi nivel myös aiheuttaa tärinäävapinaa vedättäessä, kun kerta siinäkin muuttuu kulma madallauksen jälkeen.
Joopa joo,
Tuossa pikatiellä kokeilin et 80-90 kympin vauhdissa etupää alkaa tärisemään, varsinkin kiihdyttessä mutta tärinät loppuvat heti kun kaasusta höllätään... ? Ratti ei tärise niinkään..
Jos on puslavikaa niin luulis et se täryttää jatkuvasti, eli veto päällä rasitus johonkin rikkinäiseen/väljään paikkaan aiheuttaa tärinää mut en ymmärrä mihin.
Tuossa pikatiellä kokeilin et 80-90 kympin vauhdissa etupää alkaa tärisemään, varsinkin kiihdyttessä mutta tärinät loppuvat heti kun kaasusta höllätään... ? Ratti ei tärise niinkään..
Jos on puslavikaa niin luulis et se täryttää jatkuvasti, eli veto päällä rasitus johonkin rikkinäiseen/väljään paikkaan aiheuttaa tärinää mut en ymmärrä mihin.
No juu, tarvii mennä kaaran kanssa korjaamolle-molle-molle, jos siellä saisivat katottua väljyydet... ja pyörien suuntaus muutenkin uusien renkaitten takia.
Naapurifoorumissa puhuivat et sisemmät vetonivelet aiheuttaa tärinät, vaikka vaihdoin vasemmalle niin pitäis molemmat puolet vaihtaa?? Muuttuneen kulman takia...?
Naapurifoorumissa puhuivat et sisemmät vetonivelet aiheuttaa tärinät, vaikka vaihdoin vasemmalle niin pitäis molemmat puolet vaihtaa?? Muuttuneen kulman takia...?
^¨...^
Nimenomaan vedättäessä täristi, kun puslat oli löysät. Ensin ajattelin kanssa vetareita, mutta lähdin kuitenkin ilmeisimmästä ja halvimmasta vaihtoehdosta liikkeelle...
Siis puslat oli löysät, eikä edes rikki!! Eipä tuota paljon tarvinnut hakuampua, kun puslat oli ainoa paikka, mikä alustasta selvästi "antoi periksi", kun raudan kanssa väänteli....
Eikä muuten hötkynyt enää uretaanipuslilla....
Nimenomaan vedättäessä täristi, kun puslat oli löysät. Ensin ajattelin kanssa vetareita, mutta lähdin kuitenkin ilmeisimmästä ja halvimmasta vaihtoehdosta liikkeelle...
Siis puslat oli löysät, eikä edes rikki!! Eipä tuota paljon tarvinnut hakuampua, kun puslat oli ainoa paikka, mikä alustasta selvästi "antoi periksi", kun raudan kanssa väänteli....
Eikä muuten hötkynyt enää uretaanipuslilla....
Tää ei liity itse ongelmaan, mutta kannattaa sitten löysätä vaikka nosturilla taka-akselin puslien läpipultit niin että auto on omalla painollaan ja kiristää sit siihen.
Varsinkin jos on isompi madallus. Omassa Passatissa ei näin ollut varmaankaan aikanaan tehty ja puslan kumit oli kivalla jännityksellä. Madallusta n. 60mm.
Varsinkin jos on isompi madallus. Omassa Passatissa ei näin ollut varmaankaan aikanaan tehty ja puslan kumit oli kivalla jännityksellä. Madallusta n. 60mm.
Ninnoh, huomenna käydään jossain korjaamolla, eli minne nyt nykyaikaan pääsee ilman
ajanvarausta, niin saavat kattoa löytyykö alustasta jotain tärisyttäjää.
Tulipa mieleen et laitoin vanteet paikalleen vanhoilla pyörän pulteilla joissa pieni pallokanta eikä kartio kuten tarvikevanteisiin kuuluu, mut mielestäni soviterenkaat laittaa vanteen keskelle napaa. Tällasesta rengasasentajakin huomautti.
Palataan asiaan kun tiedetään jotain....
ajanvarausta, niin saavat kattoa löytyykö alustasta jotain tärisyttäjää.
Tulipa mieleen et laitoin vanteet paikalleen vanhoilla pyörän pulteilla joissa pieni pallokanta eikä kartio kuten tarvikevanteisiin kuuluu, mut mielestäni soviterenkaat laittaa vanteen keskelle napaa. Tällasesta rengasasentajakin huomautti.
Palataan asiaan kun tiedetään jotain....
Jatketaan tätä yksinpuhelua..... ;)
Isipapan entinen työkaveri tuli vastaan ja avautusin hänelle passatin ongelmista... Kaveri taasen puheli et hänen poikansa kun harrastaa rata-ajoa, niin pyöränkulmat on iso osa ajettavuutta jne. ja sanoi, et korjaamoissa säädetyt kulmat on arvoja jotka pätee vakiojousille ja vakiojousitukselle!
Hänen mielestään jousivalmistaja antaa omat arvonsa pyöränkulmille kun pyöräntuenta muuttuu kulmiltaan erilaiseksi kuin vakiojousituksen arvoilla, verrattuna madallettuun alustaan.... ??
Tässä yks mielipide tärinään, kun alustasta ei toistaiseksi ole löydetty mitn rikkinäistä.
Isipapan entinen työkaveri tuli vastaan ja avautusin hänelle passatin ongelmista... Kaveri taasen puheli et hänen poikansa kun harrastaa rata-ajoa, niin pyöränkulmat on iso osa ajettavuutta jne. ja sanoi, et korjaamoissa säädetyt kulmat on arvoja jotka pätee vakiojousille ja vakiojousitukselle!
Hänen mielestään jousivalmistaja antaa omat arvonsa pyöränkulmille kun pyöräntuenta muuttuu kulmiltaan erilaiseksi kuin vakiojousituksen arvoilla, verrattuna madallettuun alustaan.... ??
Tässä yks mielipide tärinään, kun alustasta ei toistaiseksi ole löydetty mitn rikkinäistä.
Nyt ihan lonkalta tällänen että onhan moottorin kannakkeet ihan kunnossa? Itellä meinaan jetan louskussa aikanaan oli moottorin tukikumi niin väljä että moottori pääsi kääntymään kiihdyttäessä jotain 5cm luokkaa. Sehän sitten saattais painaa vetarin peltiä vasten kun on madallettu. Nyt on ihan arvaus mutta ei oo paha tarkistaa.
Veikkaisin uloimpia vetoniveliä. Kaverilla oli Focuksessa täysin samat oireet madalluksen jälkeen. Vetarit kuluu ajan myötä ja autoa madallettaessa niiden asento muuttuu, joka aiheuttaa tärinää.
Omassa kopperossa on pyöränkulmat ollut milloin minnekin päin persettä monen iskari/jousi-rumban jälkeen eikä ole kertaakaan niiden takia täristänyt. Vedellyt kyllä, muttei täristänyt.
Monivarsituennan puslat saat tarkastettua pukittamalla keulan/kulman ja vääntöraudalla (vaikka bambukeppi) vääntämällä tai pyytämällä kaveria heiluttelemaan rattia. Väljän pitäisi näkyä selvästi nivelissä.
Omassa kopperossa on pyöränkulmat ollut milloin minnekin päin persettä monen iskari/jousi-rumban jälkeen eikä ole kertaakaan niiden takia täristänyt. Vedellyt kyllä, muttei täristänyt.
Monivarsituennan puslat saat tarkastettua pukittamalla keulan/kulman ja vääntöraudalla (vaikka bambukeppi) vääntämällä tai pyytämällä kaveria heiluttelemaan rattia. Väljän pitäisi näkyä selvästi nivelissä.
Vasemman puolista pyöräntuentaa on väännelty rekkarilla, alatukivarsien puslat antoivat hieman periksi mutten osannut sanoa olisko niissä väljyyttä... kaikki muut puslat olivat aika timmin oloisia. Eikö puslien pitäis antaa hieman periksi?
Vetaria itsekkin ajattelin et olis syypää, kun käännyn vasemmalle ja kiihdytän niin auto täristää/nypyttää aika tavalla; oikealle käännyttäessä ei tee tätä.
Kannattaisko vaihtaa vasen vetonivel piruuttaan?
Vetaria itsekkin ajattelin et olis syypää, kun käännyn vasemmalle ja kiihdytän niin auto täristää/nypyttää aika tavalla; oikealle käännyttäessä ei tee tätä.
Kannattaisko vaihtaa vasen vetonivel piruuttaan?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa