Suorahampainen vs. normaali laatikko ?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

3AHG
-
Viestit: 284
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

Suorahampainen vs. normaali laatikko ?

ViestiKirjoittaja 3AHG » 24.6.2011 18:41

Eli, kertokaa viisaat miksi suorahampainen on parempi kuin normaali laatikko etenkin tehokkaissa peleissä. Mitä hyötyä sillä saavutetaan, äkkiseltään ajatellen en keksi mitään syytä :D Valaiskaa ?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 24.6.2011 19:26

Pienempi tehohäviö ja voimansiirron lämpökuorma.

3AHG
-
Viestit: 284
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 24.6.2011 19:37

Millä perusteella, faktoja kaivataan !

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 24.6.2011 19:42

Teetä identtiset ratasparit vino- ja suorahampaisina, mittaa niiden pyörintävastus niin saat faktat. Vinohampaisessa ratasparissa on enemmän hammaspinnan liukumista, sekä osa voimista menee akseleiden suuntaisesti hukkaan.

3AHG
-
Viestit: 284
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 24.6.2011 19:48

Onko vinohampaisen hammaspyörän käyttöön muuta syytä, kuin pienempi melu ?

Edit. olipa tyhmä kysymys... juhannuskaljoissa annettaneen anteeksi. Onko kellään heittää käppyrää tms. hyödyt vs. haitat tästä ?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 25.6.2011 11:21

Suorahampainen on lisäksi huomattavasti kestävempi ja nopeammat vaihdot (ei tarvita vaihtotilanteessa kytkintä). Myös kevyempi, koska suorahampaisessa ei tarvita synkroja eikä niin leveitä hammaspyöriä.

GTI 2.0
-
Viestit: 419
Liittynyt: 18.8.2006 22:27

ViestiKirjoittaja GTI 2.0 » 25.6.2011 13:15

Suorahampainen on lisäksi huomattavasti kestävempi


Tämä pitää paikansa, mutta myös väärin käytettynä ei anna anteeksi montaa kertaa=)

Onko vinohampaisen hammaspyörän käyttöön muuta syytä, kuin pienempi melu ?


Vaihtaminen tapahtuu paljon paljon pehmeämmin vinohampaisessa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 25.6.2011 13:22

Suorahampainen on lisäksi huomattavasti kestävempi ja nopeammat vaihdot (ei tarvita vaihtotilanteessa kytkintä). Myös kevyempi, koska suorahampaisessa ei tarvita synkroja eikä niin leveitä hammaspyöriä.


Suorahampaisuus ei vaikuta näihin asioihin mitenkään, paitsi hammaspyörät voivat olla marginaalisesti kapeampia. Rattaat eivät liiku mihinkään vaihdetta vaihdettaessa, joten hammaskulma tai rattaiden leveys ei vaikuta miten vaihteet vaihtuvat.

Suorahampaisessa vaihdelaatikossa siis tarvitaan ihan yhtä paljon synkronointia kuin vinohampaisessa, kuten myös kytkintä ja vaihtotilanne on ihan yhtä hidas/nopea. Suorakytkentälaatikot ovat sitten eri asia, mutta se ei liity hampaan profiiliin.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 25.6.2011 20:00

Eikö suorahampainen ole heikompi kuin vinohampainen.. siis itse rattaat jos hampaat ovat muuten samat.

Suorahampaisia laitetaan viritys käytössä laatikkoihin vinohanpaisen tekemän sivuttaisvoiman takia jolloin laakerointi ja laatikon runko ovat kovilla.
Tietysti jos vinohampainen ratas ei kestä suurempaa sivuttaisvoimaa, niin voihan se olla sitten heikompi, mutta itse hammastu on vahvempi.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 25.6.2011 20:54

Ei tosiaan voimanvälityskyvyssä varmaan ole paljoa eroa vino ja suorahampaisen välillä, kestävyys vinohampaisessa on parempi (hammaskosketus tasaisempi).

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 25.6.2011 22:31

On tämä jännä asia kun kaikkialla netin keskusteluissa sekoitetaan tai siis oikeastaan yhdistetään suorahampaisuus ja suorakytkentäisyys...

j_power
-
Viestit: 296
Liittynyt: 7.10.2006 11:13

ViestiKirjoittaja j_power » 26.6.2011 16:08

kumpaakohan alkuperäinen kysymys mahtoi koskea suorahampaista- vai suorakytkentälaatikkoa? kaksi täysin eri asiaa.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 26.6.2011 19:31

Juu itsekin menin vipuun. Oletin kysyjän tarkoittavan suorahampaista suorakytkentä vaihteistoa. Eikös lähes kaikki suorakytkentä motorsport vaihteistot ole suorahampaisia?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 26.6.2011 20:47

Kyllä kilpakäyttöön tehdyt vaihdelaatikot lähes poikkeuksetta ovat suorahampaisia, hyötysuhteen takia. Mutta suorakytkentälaatikoita kyllä on vinohampaisenakin iso pino.

janiman
-
Viestit: 51
Liittynyt: 15.12.2006 10:34

ViestiKirjoittaja janiman » 26.6.2011 22:23

Mulla oli joskus nuoruudessa B-Asconassa(hyi!) orkkislaatikkoon ratassarjalla tehty suorahampainen laatikko, synkronisoitu.
Tietty laakerit,rattaat ja synkat oli uusia, mutta vaihteet meni todella hyvin päälle. Voi olla että johtui uusista osista. Ylöspäinvaihtaessa ei ollut pakko löysätä kaasua, kytkintä kyllä joutui käyttämään normaalisti.
Auto kun ei ole ollut uutenakaan kovin kummoinen ja äänieristys olematon, niin aikani ajeltuani vaihdoin vinohampaisen laatikon. Vonkuna oli melko kova, paitsi nelosella tietty.
Täähän oli siis nelivaihteinen.
Autoa penkitettiin kummallakin laatikolla ja tehohäviöt oli suorahampaisella hiukan pienemmät.

3AHG
-
Viestit: 284
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 27.6.2011 15:13

Suorahampaisesta laatikosta oli alunperin kyse !


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa