Moottorijarrutuksessa laahaava ääni
Valvoja: ffp jäsenet
Moottorijarrutuksessa laahaava ääni
<-- Autoni merkki ja malli
Mikähän voisi olla vikana (tai ominaisuutena), kun moottorijarrutuksessa ja myös kiihdytettäessä kuuluu pientä laahaavaa ääntä (ääntä vaikea kuvata hyvin). Selkeimmin sen huomaa maantienopeuksilla ja vitosella tapahtuvassa moottorijarrutuksessa, mutta myös muilla kuuluu. Ääni kuuluu myöskin vedätettäessä, mutta ei niin hyvin. Kun painaa kytkimen pohjaan, ääni lakkaa heti.
Ei kai vaihdelaatikko ole hajoamassa? Entä kytkin? Kytkin on kyllä kulunut, mutta ei pitäisi luistaa.
Ei ole väliä onko lämmin vai kylmä moottori.
Mikähän voisi olla vikana (tai ominaisuutena), kun moottorijarrutuksessa ja myös kiihdytettäessä kuuluu pientä laahaavaa ääntä (ääntä vaikea kuvata hyvin). Selkeimmin sen huomaa maantienopeuksilla ja vitosella tapahtuvassa moottorijarrutuksessa, mutta myös muilla kuuluu. Ääni kuuluu myöskin vedätettäessä, mutta ei niin hyvin. Kun painaa kytkimen pohjaan, ääni lakkaa heti.
Ei kai vaihdelaatikko ole hajoamassa? Entä kytkin? Kytkin on kyllä kulunut, mutta ei pitäisi luistaa.
Ei ole väliä onko lämmin vai kylmä moottori.
Eilen vilkaisin vaihdelaatikkoa päällisin puolin. Sen päällä oli vihreä (luokkaa 17 mm kuusiokoloruuvi). Sen siinä kuusikulmaisessa reiässä oli jonkin sortin tulppa, jonka otin pois. Katsoin sisään, ei ainakaan öljyä näy. Kokeilin sormella, tuli metallia vastaan, jonka pinta oli öljyinen ja siitä jäi punaista (mielestäni vaihteistoöljyä) sormeen.
Mutta kysymys kuuluukin, kuinka paljon vaihdelaatikossa pitäisi olla öljyä? Pitäisikö se olla täynnä? Entä jos siellä on liian vähän, voinko lisätä sopivaa öljyä jatkeeksi, vai pitääkö metsästää jostain tyhjennysruuvi ja laittaa kokonaan uudet.
Alkaa jo tosissaan huolettamaan.
Mutta kysymys kuuluukin, kuinka paljon vaihdelaatikossa pitäisi olla öljyä? Pitäisikö se olla täynnä? Entä jos siellä on liian vähän, voinko lisätä sopivaa öljyä jatkeeksi, vai pitääkö metsästää jostain tyhjennysruuvi ja laittaa kokonaan uudet.
Alkaa jo tosissaan huolettamaan.
Oliko toi edellisen kohdan tulppa (Sen päällä oli vihreä (luokkaa 17 mm kuusiokoloruuvi). Sen siinä kuusikulmaisessa reiässä oli jonkin sortin tulppa, jonka otin pois) siis vaihdelaatikon päällä vai siinä vauhtipyörän kohdalla, eli melkein kiinni moottorin lohkossa? Jos se oli tuo vauhtipyörän kurkistusreikä ja sieltä öljyä sai sormiin niin vika on aika selkeä?
Osaisiko joku sanoa, että mitä tuolla laatikko/kytkin sektorilla tapahtuu, kun kytkin on ylhäällä ja auto vapaalla paikallaan. Tämä kihisevä ääni kuuluu myös silloin, joskaan ei niin kovasti, kuin vedätettäessä, tai moottorijarrulla.
Tuohon saattaisi joku osata sanoa jotain, koska ääni lakkaa välittömästi, kun kytkimen laittaa pohjaan. Käytännössä ääni kuuluu aina, kun kytkin on yhäällä. Poikkeuksena se, että ajetaan niin, että ei vedätetä, eikä moottori myöskään jarruta.
Ainiin, vaihdelaatikko on DUU, eikä 020.
Tuohon saattaisi joku osata sanoa jotain, koska ääni lakkaa välittömästi, kun kytkimen laittaa pohjaan. Käytännössä ääni kuuluu aina, kun kytkin on yhäällä. Poikkeuksena se, että ajetaan niin, että ei vedätetä, eikä moottori myöskään jarruta.
Ainiin, vaihdelaatikko on DUU, eikä 020.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 25 vierailijaa