Mk2 Golf takajarrusatulan remonttia ja haasteita

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

Mk2 Golf takajarrusatulan remonttia ja haasteita

ViestiKirjoittaja ramikoo » 4.4.2011 19:02

Kunnostelen tässä G2 gti takajarruja. Toisen satulan männässä on ulkopinnalla pieniä ruostesyöpymiä juuri sopivasti sylinterin tiivisteen kohdalla. Suurin syöpymä on about millin halkaisijaltaan. Syöpymät ovat sitä luokkaa että tuntee meisselin kärjellä tai sormella. Uskaltaako tuollaisen männän laittaa takaisin vai etsinkö suosiolla toisen satulan varaosiksi? Eli alkaako vuotaa heti nesteet pihalle?
Viimeksi muokannut ramikoo, 6.4.2011 12:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.4.2011 21:36

Ei nyt varsinaisesti vastaa kysymykseen, mutta: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=22-8082

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 4.4.2011 22:04

Kiitokset. Eipä tullut mieleen että noihin voisi saada mäntiäkin : 0 Onkohan saatavilla vain tuota 38 mm mäntää? Omat ovat tietenkin sen 36 mm. No kysymällä selviää viimeistään.

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 4.4.2011 22:11

Khöm... itse itselleni vastaten - hieman nolottaa... löytyyhän se! Kiitos H. jormalaiselle.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.4.2011 8:59

Olkaa hyvä vaan :) Itsekin jokunen vuosi sitten saman ongelman parissa löysin noi vähän niinkuin vahingossa.

Pikkusen se tuntuu kalliilta kun kädessä hypistelee, mutta toisaalta koko satula olis vielä kalliimpi. Lisäksi itsellä on tapana välttää osien tarpeetonta vaihtoa.

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 6.4.2011 12:38

No niin. Nyt on G2 gti takasatuloihin löydetty kaikki tarvittava. Haulla ja googlella näistä löytyy juttua pilvin pimein. Mutta nyt olis vielä yksi haaste ennenkuin kaikki olis bueno mihin ei ole vastausta löytynyt

Eli satulan mäntää käsijarrua vedettäessä työntävä kara/akseli jossa on se harva kierre on syöpynyt siitä päästä mitä vasten tulee käsittääkseni o-rengas satulan seinämän ja ko. osan väliin. o-renkaan tarkoitus on kaiketi pitää jarrunesteet sylinterissä siten ettei ne karkaa käsijarrumekanismin puolelle. Nyt kun toisesta satulasta tuon osan pinta on ruosteen syövyttämä niin se vuotaa ihan varmasti. Miten olette korjanneet tuon? Ja mainittakoon että tehdaskunnostettu satula ei tässätapauksessa ole vaihtoehto. Kun kerran leikkiin ryhdyin ja käytin jo aikaa niin nyt pannaan sitten kuntoon. Vaikka vaatis vähän enemmin eforttia.

Jos nyt oikein olen ymmärtänyt niin tuota osaa ei saa varaosana (kunnes H.Jormalainen kohta täräyttää linkin :D ) . Jos jollakin on yksi tuollainen hyväkuntoinen nurkissa niin otappa yhteyttä yv:llä niin ostan pois. Itselle tuli mieleen vaikka osan sorvaus hieman pienemmäksi ja sitten liimalla holkki päälle tai vaikka täytehitsaus ja sorvaus. Viimeisessä tietysti on se vaara että osa menee aivan ropeliksi.

p.s. muutin otsikkoa paremmin touhua kuvaavaksi

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.4.2011 15:11

Mulla oli kyseinen osa priima, ettei tarvinu ettiä.

Sorvais isomman uran ja isompi o-rengas? Vai onko se muusta kohtaa syöpynyt?

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 6.4.2011 15:33

Kyseisessä osassahan ei ole uraa o-renkaalle, kuten esim. http://www.ffp.fi/media/tekstit_tjarru2.jpg tässä kuvassa. Eli osa on suora/sileä ja o-rengas pysyy paikallaan kun osa liukuu. Eli osan ulkomittaa tai "liukupintaa" ei voi pienentää jo senkään vuoksi että muutoin siitä tulee väljä satulassa olevaan sovitteeseen.

Tietty yksi vaihtoehto voisi olla o-rengasuran sorvaaminen, sehän olisikin liian helppoa. Tuo kolo mihin osa uppoaa ja missä se liikkuu on vain niin matala että en tiedä onnistuuko. Täytyy mennä mittaamaan.

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 8.4.2011 11:28

Käsijarruakselin/ kierretapin tiivistepinta on nyt korjattu siten että siitä sorvattiin siivu pois. Laitettiin päälle laakeriliimalla sovitteellinen ulkomitaltaan ylikokoinen holkki ja sorvattiin sitten oikeaan kokoon. Siisti tuli. Nähtäväksi myöhemmin jää että pitääkö tuo ja oliko korjaus onnistunut. Käyttöön jarrut tulevat joskus kesällä. Over and out.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa